• KapitanKrazy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-01 19:23
Nou, het is dus bijna zo ver... Na 5/6 jaar studeren is het tijd om binnenkort het 'echte' leven te starten en fulltime te gaan werken. Of nouja - een soort van. Ik heb nog steeds één dag in de week avondschool om mijn AD studie af te ronden en mijn diploma IT Engineering te behalen.

Het probleem is echter dat ik vrij letterlijk in the middle of nowhere woon... Om überhaupt ergens te geraken dien ik heel vroeg op te staan om op tijd te komen en ben ik 's avonds na stage/school gewoon echt laat thuis. 17:30 klaar zijn betekend voor mij pas rond 19:15 thuis zijn en bij een vervallen bus 19:45. Om nog maar te zwijgen over sporten na het werk, dan ben ik vaak pas rond 21:00 thuis.

Dit is voor nu prima: mijn stage/school duurt 'nog maar eventjes' en voor nu kan ik dit wel volhouden tot de zomer... Maar als ik na de zomer moet gaan werken wil ik graag een baantje waarbij ik gewoon meer vrije tijd overhoud, simpel gezegd. En waarbij ik niet pas in de late avonduren thuis ben.

Mijn vraag luid dan ook: ben ik in de positie als startende werknemer om dit te onderhandelen bij mijn toekomstige werkgever? Is work-from-home/hybride werken een vreemde eisstelling post-corona?

Ik begrijp dat de open deur in mijn post is dat ik momenteel al een stage heb en of die mogelijkheid zich niet hier bevind; dat is helaas niet het geval. De baas heeft een hekel aan werknemers die thuis hun werkzaamheden uitvoeren en het WFH beleid heeft hier dan ook maar letterlijk één geleefd. Die week was notabene middenin de corona-periode van 2020. Hij wilt graag dat ik hier blijf werken na stage, maar als hij hier heel stellig in blijft zal dat helaas niet lukken.

Een andere open deur is wellicht de vraagstelling waarom ik dan niet dichterbij/naar de stad verhuis... Ook dat is als 22-jarige starter op de woningmarkt niet echt (financieel) mogelijk. Ik zal het dus nog even bij papa en mama/vriendinlief thuis moeten uithouden.

Wat vinden jullie? Ik hoor het graag!

• Pannuhkoek
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16:06
Zeker in de IT wereld zijn er genoeg bedrijven die volledig remote of een hybride vorm aanbieden, ook aan starters. Mogelijk dat je tijdens de inwerk periode wat vaker fysiek naar kantoor moet komen omdat dat nu eenmaal makkelijker is om in te werken, maar na een maand zou het geen probleem moeten zijn om minimaal 3 dagen per week thuis te werken.

Mijn werkgever laat de keuze bij de werknemers - er zijn genoeg mensen die volledig thuis werken, maar je ziet nu steeds meer dat mensen toch 1 of 2 dagen per week naar kantoor komen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Handig om even aan te geven naar wat voor soort functies en werkgevers je op zoek bent? Daar zal het namelijk sterk vanaf hangen wat er wel en niet mogelijk is. Kijk ook eens naar de reacties in Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis? daar is vast een beeld uit te halen wat de post-corona trends zijn qua hybride/thuiswerken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• KapitanKrazy
Orion84 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:23:
Handig om even aan te geven naar wat voor soort functies en werkgevers je op zoek bent? Daar zal het namelijk sterk vanaf hangen wat er wel en niet mogelijk is. Kijk ook eens naar de reacties in Blijf jij thuiswerken na de coronacrisis? daar is vast een beeld uit te halen wat de post-corona trends zijn qua hybride/thuiswerken.
Excuus! Was handig geweest als ik dat inderdaad even in de OP had aangegeven.

Ik ben in principe al 5 jaar lang als stagiaire bezig geweest als Servicedesmedewerker bij verschillende instanties. Voor mij begint de uitdaging hier uit te raken en wil ik het dus hogerop gaan zoeken als systeembeheerder voor Windows-omgevingen.

Ook ben ik erg veel bezig met Linux in mijn vrije tijd, om later door te groeien als Linux-beheerder als de benodigde certifcaten hiervoor behaald zijn bij een toekomstige werkgever. Hiervoor gebruik ik momenteel Arch op mijn laptop om comfortabel te worden om vanuit een shell te werken en is mijn volgende stap om in VMs te experimenteren met Linux-serveromgevingen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:07
Hybride werken zal bij genoeg een mogelijkheid zijn. Volledig thuiswerken is zeker niet een onmogelijk iets, maar je hebt dan wel een heel veel kleinere pot mogelijke werkgevers. En zeker bij iemand die net komt beginnen zou ik daar geen voorstander van zijn.

Maar hoever woon je dan in de middle of nowhere? Zo groot zijn Nederland en België niet. En zo exotisch is je beroep ook niet.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Goedkope auto geen optie zodat je niet van OV afhankelijk bent?

• KapitanKrazy
Sissors schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:06:
Hybride werken zal bij genoeg een mogelijkheid zijn. Volledig thuiswerken is zeker niet een onmogelijk iets, maar je hebt dan wel een heel veel kleinere pot mogelijke werkgevers. En zeker bij iemand die net komt beginnen zou ik daar geen voorstander van zijn.

Maar hoever woon je dan in de middle of nowhere? Zo groot zijn Nederland en België niet. En zo exotisch is je beroep ook niet.
In theorie woon ik letterlijk 20 minuten van de randstad af. In de praktijk met files en dergelijke ben je al gauw één uur kwijt, zo niet langer om er te geraken/naar huis te gaan dus ben ik afhankelijk van het OV.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:07
KapitanKrazy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:11:
[...]

In theorie woon ik letterlijk 20 minuten van de randstad af. In de praktijk met files en dergelijke ben je al gauw één uur kwijt, zo niet langer om er te geraken/naar huis te gaan dus ben ik afhankelijk van het OV.
Maar een uur (en door files een factor 3 langer bezig zijn is wel heel lang. Kan je ook overwegen of relatief vroeg of relatief laat te beginnen) is nog een heel ander verhaal dan de 7 kwartier waar je het met het OV in de TS over had.

En laten we wel wezen, 20 minuten van de randstad is niet middle of nowhere. En dan zijn er ook vast nog andere plaatsen waar ze IT beheerders zoeken.

Zoals ik al schreef, gedeeltelijk thuiswerken zal iig vaak wel lukken hoor. Volledig is een stuk lastiger zeker als niet afgestudeerde. Maar ik vraag me zelf wat af of er echt geen enkele IT beheerder wordt gezocht binnen laten we zeggen 30 minuten van waar je woont.

• Mr. Stom
  • Laatst online: 16:35
Om maar meteen wat dooddoeners te delen: You can't have your cake and eat it. Je mag er doorgaans twee van de drie kiezen: 1. goedkoop en vrijuit wonen, 2. korte woon-werk afstand en vrije tijd, 3. goed salaris en doorgroeimogelijkheden.

Deze open deuren ingetrapt hebbende, er zijn legio werkgevers die het thuiswerken wél hebben omarmd. Ik zie dat ook wel in vacatureteksten voorbij komen.

De vraag is ook of je het moet willen. Zo'n 2-3 dagen per week thuis kan ik begrijpen, maar om écht veel te kunnen leren is het - althans bij mijn werkgever - wel duidelijk gebleken dat fysieke aanwezigheid enorm helpt. Starters wordt daarom verzocht hun eerste jaar zeker 2 á 3 dagen per week op kantoor te zijn (doorgaans maandag of dinsdag en donderdag of vrijdag).

Hier solliciteren ze ook: vers van school en met een eisenpakket van hier tot Tokio. Willen allemaal voor <1000 euro midden in Amsterdam wonen zonder huisgenoten, de hele week thuiswerken en om 17:00 vrij zijn, maar tegelijkertijd ook 3x modaal verdienen in een baan bij een grote werkgever met status en doorgroeimogelijkheden. Die houding irriteert mateloos, pas dus op dat je die indruk niet wekt.

TLDR: het kan, check de vacaturetekst en let goed op dat je met een eventueel verzoek wel de juiste arbeidsethos laat zien.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:00
Je kan toch gewoon huren? Op jezelf wonen zal voor je ontwikkeling het beste zijn. Anders een baan zoeken bij een bedrijf waar hybrid of thuiswerken de standaard is.

Je blijft wel heel erg in een bubbel overigens als je bij je ouders woont en dan ook nog gaat thuiswerken. Ik zou het nooit adviseren.

[Voor 29% gewijzigd door SCIxX op 13-12-2022 14:13]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

SCIxX schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:10:
Je kan toch gewoon huren? Op jezelf wonen zal voor je ontwikkeling het beste zijn. Anders een baan zoeken bij een bedrijf waar hybrid of thuiswerken de standaard is.

Je blijft wel heel erg in een bubbel overigens als je bij je ouders woont en dan ook nog gaat thuiswerken. Ik zou het nooit adviseren.
"Je kan toch gewoon huren?"
Ja 10 jaar geleden .. Het is praktisch onmogelijk om zonder jaren ingeschreven te staan iets betaalbaars te huren in een stad. Als je net start met een hbo-functie kun je iets in de private sector ook niet betalen.

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:27
Oprechte vraag: Hoe zie jij, als starter, het volledig vanuit thuis / hybride werken voor je?

[Voor 26% gewijzigd door Ardbeg10 op 13-12-2022 14:21]

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:20
[...]
Dan zou ik naast de mogelijkheid van hybride werken ook kijken maar mogelijkheid om je uren flexibel in te delen. Op mijn kantoor dagen start ik vanuit huis en rij ik pas 9-9.30 weg en ook weer na de files terug naar huis. Bespaard me minimaal half uur vertraging per enkele reis.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:30
Mr. Stom schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:05:

[...]

De vraag is ook of je het moet willen. Zo'n 2-3 dagen per week thuis kan ik begrijpen, maar om écht veel te kunnen leren is het - althans bij mijn werkgever - wel duidelijk gebleken dat fysieke aanwezigheid enorm helpt.

[...]
Precies dit. Als starter moet je niet volledig thuis willen werken. Je leert zoveel meer op kantoor. Je beperkt je eigen ontwikkeling (en verdere carrièreperspectieven) enorm als je dat afwijst.

Voor ervaren medewerkers is dat geen punt, maar voor starters wel.

[Voor 5% gewijzigd door Anakha op 13-12-2022 14:46]

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:24
Hoe groot is het bedrijf? Volgens mij mag een werkgever thuiswerk niet zomaar weigeren. Zie ook website rijksoverheid. Ik zou gewoon een schriftelijk verzoek indienen en met het onderstaande kijken hoe ze erop reageren.

https://www.rijksoverheid...mag-ik-werken-vanuit-huis

• KapitanKrazy
Ardbeg10 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:20:
Oprechte vraag: Hoe zie jij, als starter, het volledig vanuit thuis / hybride werken voor je?
Hybride thuiswerken: 1 a 2 werkdagen op het kantoor voor (uiteraard) de sociale aspecten van het werkleven & voor proffesionele groei; leren doe je immers het beste met medecollega's om je heen. De overige twee dagen thuis spendeer ik aan het oplossen van 2e en 3e lijns tickets, zonodig met collega's via Teams/Zoom/welk communicatie middel er ook gebruikt mag worden.

Na het lezen van de overige reacties lijkt hybride thuiswerken mij de beste optie als starter. Volledig thuiswerken wat minder, ook met het sociale aspect in het achterhoofd.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:00
True schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:15:
[...]

"Je kan toch gewoon huren?"
Ja 10 jaar geleden .. Het is praktisch onmogelijk om zonder jaren ingeschreven te staan iets betaalbaars te huren in een stad. Als je net start met een hbo-functie kun je iets in de private sector ook niet betalen.
Dat is simpelweg lariekoek. Je hoeft ten eerste niet midden in de stad te wonen voor een goede reistijd, daarnaast kan een kleine studio of wonen wat andere huisgenoten prima zijn, goed voor de sociale ontwikkeling.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:56
KapitanKrazy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:22:
[...]

Hybride thuiswerken: 1 a 2 werkdagen op het kantoor voor (uiteraard) de sociale aspecten van het werkleven & voor proffesionele groei; leren doe je immers het beste met medecollega's om je heen. De overige twee dagen thuis spendeer ik aan het oplossen van 2e en 3e lijns tickets, zonodig met collega's via Teams/Zoom/welk communicatie middel er ook gebruikt mag worden.
Dus je wil eigenlijk maar 3, mogelijk 4 dagen werken ook nog? Je maakt het je zelf niet makkelijk denk ik, met zo'n eisen pakket als net afgestudeerde.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Lethalis
  • Niet online
Bus? Terwijl je ergens in the middle of nowhere woont?

1. Haal een rijbewijs als je dat nog niet hebt.
2. Regel een auto'tje.
3. Rij naar jouw toekomstige baan :P

Daarnaast vraag ik me af of je de bus kunt overslaan. In het dorp waar ik woon rijd ook alleen een bus, maar op 15 minuten fietsen ben ik bij een trein in het volgende dorp. Stuk sneller dan met de bus.

In dat geval kun je nog een vouwfiets overwegen die je meeneemt... en ook bij het werk in de buurt weer gebruikt. Hoef je nooit op de bus te wachten.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Lethalis
  • Niet online
[...]
(elektrische) fiets, scooter?

Ik heb overigens hetzelfde probleem, maar ik stap daarom dus om 7:00 's ochtends in de auto om de files voor te zijn. Als je dan ook aan het einde van de dag eerder vertrekt ben je de files eventueel ook weer voor.

Daarnaast ken ik uiteraard alle sluiproutes uit mijn hoofd :)

Waarschijnlijk vindt een werkgever het minder spannend als je eerder komt en vertekt, dan wanneer je thuis wilt werken als junior. Waarschijnlijk doen meer mensen het...

[Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 14-12-2022 21:48]

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik zal eerlijk zijn, als TS bij mij komt solliciteren met de houding van dit topic zou ik het gevoel hebben dat:
- Er vooral niet teveel gewerkt moet worden
- Het vooral niet teveel moeite mag kosten
- En dat TS vooral niet zit wachten op collega's

Misschien is dat iet wat gechargeerd, maar krijg het idee dat je vooral op zoek ben naar heel veel "leuk". Het beroerde nieuws is dat werk helaas niet altijd leuk zal zijn.... In grote lijnen hoop ik natuurlijk van wel, maar als je binnenkomt met bovenstaande vragen dan zou ik denken: "ik zoek wel iemand die niet alleen zichzelf, maar ook het bedrijf (ja op de tweede plek) belangrijk vind.

Een nieuwe medewerker die ook nog eens iets gaat doen wat hij zelf nog nooit gedaan heeft zou bij mij de eerste drie maanden misschien 1 dag in de week thuis mogen werken, maar meer niet. Dat heeft er vooral mee te maken dat ik zeker wil weten dat je dingen goed aangeleerd krijgt zodat jouw groei niet kapot gaat thuis een beetje aankloten en proberen. Op termijn zijn er dan heus wel meer mogelijkheden om thuis te werken, maar dat zal ook afhankelijk zijn van resultaten die we zien. Bij sommige collega's kan ik echt zien dat de productiviteit thuis stijgt, prima als die veel thuiszitten, maar ik kan aan de productiviteit ook precies zien bij wie thuis werken leidt tot het uitvoeren van allerlei andere (vast ook belangrijke) dingen. Dan blijft de plicht om op kantoor te komen echt groter. Dus bij voorbaat zou je bij mij geen toestemming krijgen, wel de toezegging dat als het goed gaat er meer mag.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zoek een baan met een lease auto en leef je uit met een 2 a 3 dagen per week op kantoor leven :)

Als je meer vrije tijd wil kun je ook 32 uur werken. :)

De valkuil is idd dat je als beginner veel te leren hebt van anderen, en dat gaat nu eenmaal beter als je veelvuldig contact het.
Juniors bij ons moest ik in covid tijd 1 a 2 keer per dag bellen via teams om te checken of het nog goed ging bijvoorbeeld.

[Voor 45% gewijzigd door YakuzA op 14-12-2022 22:14]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Lethalis
  • Niet online
KapitanKrazy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:51:
[...]
Ook ben ik erg veel bezig met Linux in mijn vrije tijd, om later door te groeien als Linux-beheerder als de benodigde certifcaten hiervoor behaald zijn bij een toekomstige werkgever. Hiervoor gebruik ik momenteel Arch op mijn laptop om comfortabel te worden om vanuit een shell te werken en is mijn volgende stap om in VMs te experimenteren met Linux-serveromgevingen.
"I use Arch btw" :P

En dan tref je bij de werkgever Ubuntu of Red Hat aan, vragen ze of je RHCE bent, etc :) Of kom je meer in een DevOps omgeving terecht met Kubernetes / Docker, Ansible, en zijn virtuele machines (KVM, Proxmox) alweer een beetje passé.

Of zit alles sowieso in een cloud en willen ze vooral kennis van Azure, AWS etc zien.

Zoek eens op vacatures die jou interessant lijken en leer de dingen die daarin genoemd worden. Arch is leuk voor de "zie mij Linux geek zijn" maar het voegt niet per se iets toe.

Enige echt mooie aan Arch vind ik hun wiki.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

SCIxX schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:25:
[...]

Dat is simpelweg lariekoek. Je hoeft ten eerste niet midden in de stad te wonen voor een goede reistijd, daarnaast kan een kleine studio of wonen wat andere huisgenoten prima zijn, goed voor de sociale ontwikkeling.
Ik woon in een van de goedkopere steden in het Oosten, hier is niets te vinden zonder a) geluk, b) inschrijftijd, c) hoog inkomen, of d) 3x of 4x de huurprijs als waarborgsom. Buiten de steden hier is het niet veel beter. Oké met huisgenoten is het wel redelijkerwijs mogelijk, maar dat vind ik persoonlijk na de studie niet meer echt wenselijk.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anakha schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:46:
[...]

Precies dit. Als starter moet je niet volledig thuis willen werken. Je leert zoveel meer op kantoor. Je beperkt je eigen ontwikkeling (en verdere carrièreperspectieven) enorm als je dat afwijst.

Voor ervaren medewerkers is dat geen punt, maar voor starters wel.
Daar zit wel een disconnect want als die ervaren mensen thuiswerken, wie gaat dan de rookies op kantoor wijzer maken?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:51
Oogje schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:34:
[...]

Daar zit wel een disconnect want als die ervaren mensen thuiswerken, wie gaat dan de rookies op kantoor wijzer maken?
De andere ervaren mensen die niet thuiswerken? Het is niet zo dat iedereen er altijd moet zijn, maar ik kan me voorstellen dat het voor een rookie niet handig is om gelijk te beginnen met 90% thuiswerken.

• KapitanKrazy
DCV191283 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:04:
Ik zal eerlijk zijn, als TS bij mij komt solliciteren met de houding van dit topic zou ik het gevoel hebben dat:
- Er vooral niet teveel gewerkt moet worden
- Het vooral niet teveel moeite mag kosten
- En dat TS vooral niet zit wachten op collega's

Misschien is dat iet wat gechargeerd, maar krijg het idee dat je vooral op zoek ben naar heel veel "leuk". Het beroerde nieuws is dat werk helaas niet altijd leuk zal zijn.... In grote lijnen hoop ik natuurlijk van wel, maar als je binnenkomt met bovenstaande vragen dan zou ik denken: "ik zoek wel iemand die niet alleen zichzelf, maar ook het bedrijf (ja op de tweede plek) belangrijk vind.

Een nieuwe medewerker die ook nog eens iets gaat doen wat hij zelf nog nooit gedaan heeft zou bij mij de eerste drie maanden misschien 1 dag in de week thuis mogen werken, maar meer niet. Dat heeft er vooral mee te maken dat ik zeker wil weten dat je dingen goed aangeleerd krijgt zodat jouw groei niet kapot gaat thuis een beetje aankloten en proberen. Op termijn zijn er dan heus wel meer mogelijkheden om thuis te werken, maar dat zal ook afhankelijk zijn van resultaten die we zien. Bij sommige collega's kan ik echt zien dat de productiviteit thuis stijgt, prima als die veel thuiszitten, maar ik kan aan de productiviteit ook precies zien bij wie thuis werken leidt tot het uitvoeren van allerlei andere (vast ook belangrijke) dingen. Dan blijft de plicht om op kantoor te komen echt groter. Dus bij voorbaat zou je bij mij geen toestemming krijgen, wel de toezegging dat als het goed gaat er meer mag.
Ik bedoel dit op de meest respectvolle manier mogelijk, maar ik vind dat jouw opmerking vol zit met een heleboel (incorrecte) aannames en stellingen/aanvallen die op mij persoonlijk worden afgeschoven terwijl dit simpelweg gewoon onjuist is.

Laat mij voorop stellen dat ik zeker niet werkschuw ben. Ik heb vier jaar lang een stage, twee studies en een bijbaantje gejongleerd. Dit was simpelweg mogelijk omdat de stage en het bijbaantje toentertijd in dezelfde buurt lagen waardoor ik niet (zoals nu) eerst naar een randstad hoefde te reizen om bij mijn school/stage te geraken.

Ook is deze thread geen sollicitatie, maar simpelweg een vraag of thuiswerken een mogelijkheid is voor een starter in de IT. Volledig thuiswerken is wat ver gegrepen, dat geef ik toe. Maar ook heb ik in een eerdere reactie aangegeven dat ik er op terug ben gekomen en dat dat simpelweg niet handig is gezien mijn persoonlijke/proffesionele ontwikkeling.

Tot slot gaat het mij zeker niet om ‘maar 4 dagen hoeven werken’. Ik volg een studie waarbij er een dag in de week gewoon les wordt gegeven. Denk hierbij aan een duale studie.

Ik vind het jammer dat de eerste aanname is dat ik maar een luie, anti-sociale werknemer bent die niets liever doet dan zo min mogelijk werken. Niet dat ik een oplossing probeer te zoeken om een gezonde werk/leven balans te creëren.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:46
KapitanKrazy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:48:
[...]

Ook is deze thread geen sollicitatie, maar simpelweg een vraag of thuiswerken een mogelijkheid is voor een starter in de IT. Volledig thuiswerken is wat ver gegrepen, dat geef ik toe. Maar ook heb ik in een eerdere reactie aangegeven dat ik er op terug ben gekomen en dat dat simpelweg niet handig is gezien mijn persoonlijke/proffesionele ontwikkeling.
Zeker, ik denk dat je het antwoord op je vraag inmiddels gevonden hebt. Je doet jezelf er een groot plezier mee om veel van anderen te kunnen opsteken. En dat doe je nou eenmaal samen met collega's. Formeel en informeel.

Als toevoeging wilde ik ook nog meegeven dat je (letterlijk) gezien wordt wanneer je op kantoor verschijnt. Je maakt meer indruk en je collega's/leidinggevende weten beter wat ze aan je hebben. Dat vergroot je kansen op leuke projecten en promotie.
Ik vind het jammer dat de eerste aanname is dat ik maar een luie, anti-sociale werknemer bent die niets liever doet dan zo min mogelijk werken. Niet dat ik een oplossing probeer te zoeken om een gezonde werk/leven balans te creëren.
Vind ik ook jammer, maar trek je daar niets van aan ;)

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:52
Ik las dat je 20 minuten autotijd hebt als er geen files zouden bestaan. Dat klinkt als een acceptabele afstand om te fietsen, al dan niet elektrisch of met een speedpedelec. Of dat in ieder geval een deel van de trip te doen.

Verder is thuiswerken natuurlijk top als het mogelijk is en dat zal op veel plekken wel kunnen, maar reken erop dat je zeker als je ergens start toch met enige regelmaat je gezicht wil laten zien.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:15
Het is niet echt een antwoord op je vraag en weet niet of je daarom op mijn mening zit te wachten, maar persoonlijk vind ik thuiswerken eigenlijk helemaal niet zo prettig. Als iemand die totaal geen ochtendpersoon is was het fijn om om 8:55 m'n wekker te kunnen zetten om gewoon netjes op tijd om 9:00 aan het werk te zijn, maar daar hield het wel mee op.

Met het thuiswerken tijdens corona merkte ik dat de grens tussen werk en privé echt enorm vervaagde. Wij mogen nu hybride werken (max 3 dagen per week thuis), maar ik kom elke dag naar kantoor. Ik vind het erg fijn om mijn werk in een andere omgeving te doen dan mijn woning en ik heb de rit van kantoor naar huis ook nodig om af te schakelen van werkmodus naar privémodus. Dat was iets wat ik erg miste en na lang thuisgewerkt te hebben mij zelfs actief tegen begon te staan. Dan stond ik bijvoorbeeld in "werkmodus" mijn eten te koken omdat ik 2 minuten eerder nog ook daadwerkelijk aan het werk was, of ik was tv aan het kijken in "werkmodus" en dan voelde ik me schuldig dat ik al had uitgelogd. Dat vond ik gewoon echt niet prettig.

Daarbij heb ik soms dagen gehad dat ik 6-7 uur lang achter Teams zat te overleggen, dat vond ik zoveel vermoeiender dan exact datzelfde overleg "live". Ik zou bijna durven te zeggen dat ik thuiswerken maar continu met een koptelefoon op zitten te praten vermoeiender vind dan om 19:15 pas thuis komen van werk....
Moet wel aantekenen dat ik een Finance-functie heb, naast dat ik sowieso al veel overleg heb met mijn eigen team begeef ik me heel veel tussen afdelingen in met dit werk en komen er normaliter zoveel mensen van zoveel verschillende afdelingen langs voor vragen over budgetten, rapportages, facturen wel of niet betaald en noem het allemaal maar op. Wellicht dat je als IT'er wat individueler kan werken, maar dat kan ik niet inschatten natuurlijk.

[Voor 7% gewijzigd door Vld1989 op 15-12-2022 15:16]

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
[...]

Ik denk zeker niet dat je een luie anti sociale werknemer bent. Misschien is mijn reactie wat te kort door de bocht geweest, excuus daar dan voor. Maar ik denk wel dat als dit soort overwegingen een belangrijke rol gaan spelen bij je sollicitatie voor je eerste "echte" baan, dat dat juist tegen je kan werken, terwijl je misschien wel een hele goede kandidaat bent. Ik zou daar voorzichtig mee zijn.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:03
Leuk topic en ik hoop dat ik iets bijdraag met deze reactie!

Je tijden 17.30, 20.30u en vervolgens zeggen dat je 20min van de randstad woont komt op mij over dat het allemaal wel meevalt. Je kunt dus in de file gaan staan of vroeger vertrekken en de files omzeilen zoals half Nederland dat net zo ver of zelfs verder van de randstad woont. Je bent hierin absoluut niet bijzonder en het is puur eraan beginnen en vinden wat voor jou het fijnste werkt. Ik ben van het 07.00 beginnen en vroeg klaar zijn, mijn beste vriend compleet andersom en gaat na de files rijden.

Ander puntje, linux beheerder. Ik denk dat als je gaat solliciteren dat je erachter komt dat je met de juiste motivatie al een baan kunt fixen hierin. Leren on the job en het windows tussenstapje overslaan. Geloof mij, als jij blij woord van die kans, straal je dat uit bij de werkgever en als je dan thuis ook nog wat doet (dingen uitzoeken) dan leer je x2 en is het win-win voor iedereen.

Laatste puntje, werk/leven balans. Hoe ziet voor jou een gezonde werk/leven balans eruit? Hoe ben je op dit idee gekomen? Met 22 jaar kun je niet vanuit je ervaring praten lijkt mij, het zal eerder ervaring zijn van anderen? Ik heb heel wat boeken gelezen over dit onderwerp en mij conclusie is dat het voor elk individu anders is. Hoe kan het anders zo zijn dat jantje die 32 uur werkt zonder ambitie enorm blij is met zijn baan en pietje die 60+ uur werkt ook enorm blij is met zijn baan? Hoe kun jij weten of je meer op pietje of jantje lijkt? Mijn enige antwoord is door alles uit te proberen en te ervaren met de doelen die je hebt, alleen zo kom je erachter wat voor jou werkt als individu en of je de doelen die je denkt te hebben wel haalbaal zijn voor jou. Het verklaart direct ook waarom boeken en mensen je op ideeen kunnen brengen, maar dat ze absoluut niet voor jou kunnen beslissen. Dus ga ervaren met je doel (linux beheerder worden) en van elk stapje wat je zet word je wijzer en kun je een volgende keuze maken. Vooraf speculeren is op zijn minst vertragend en op zijn slechts blokkerend in keuzes.

En de reden waarom er al snel geoordeeld word is omdat we veel leeftijdsgenoten van jou tegenkomen die de 6 uur durende werkdag van Zweden kennen (random example), die heel wat weten over het invullen van leisure time (instagram and shit), die torenhoge ambities hebben, maar niet weten dat bijna iedereen niet het talent heeft om dat van een leie dakje te behalen en dat zoiets tijd/energie kost. Een 22-jarige die voordat zijn carriere uberhaupt begonnen is begint over werk/leven balans cringed een hele hoop mensen. Ik en een vriend moeten nog steeds lachen om een klasgenootje wat altijd zei dat ze voor haar 30e financieel onafhankelijk wilde zijn. Op die leeftijd roep je dingen voordat je weet wat het inhoudt :P. Je hebt dus de schijn een beetje tegen je en dat is inderdaad oneerlijk, maar that's life.

• levi123
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Wat je zou kunnen doen is om mogelijk te onderhandelen om een aantal dagen 2 uur langer te werken. Zodat je die dagen geen verkeer hebt als je naar huis gaat. En dan heb je één of twee dagen waar je eerder uit bent en kan sporten en dergelijke.

Wellicht is dat een optie?

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-01 14:49
KapitanKrazy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:13:
Het probleem is echter dat ik vrij letterlijk in the middle of nowhere woon... Om überhaupt ergens te geraken dien ik heel vroeg op te staan om op tijd te komen en ben ik 's avonds na stage/school gewoon echt laat thuis. 17:30 klaar zijn betekend voor mij pas rond 19:15 thuis zijn en bij een vervallen bus 19:45. Om nog maar te zwijgen over sporten na het werk, dan ben ik vaak pas rond 21:00 thuis.
Ook dik 2 jaar gedaan, elke morgen rond 06:15 in de auto en vaak pas rond 17:30 weer thuis. Dit gaat jou na een tijdje nekken, kwam ook door een manager die niet in thuiswerken geloofde. Aan de andere kant wist ik ook waar ik aan begon toen ik de baan nam, ik woonde immers zo ver weg in ook in the middle of nowhere. Tijdens het sollicitatie gesprek wel gehad over thuiswerken, gaf de hiring manager aan "only in highly exceptional cases" vertaalde zich dus naar bijna nooit, hooguit max 2x per jaar.

Wat ik hier probeer te vertellen is:
1. Weet wanneer je solliciteert op een baan die voor jou lastig te bereiken is dit jou eigen keuze en verantwoordelijkheid is. Jij kiest er immers voor om er op te solliciteren.
2. Maak tijdens contractbesprekingen/arbeidsvoorwaarden afspraken over thuiswerken en laat die vast leggen. Echter geeft tijdens het eerste gesprek ook al aan dat je graag een aantal dagen remote zou willen werken en onderbouw die reden dan ook. Kom niet aan zetten met, "wel zo relaxed 8) "
3. Hou er rekening mee dat er nog steeds anno 2022 werkgevers zijn die gewoon niet willen dat er thuis wordt gewerkt.

Zelf werk ik inmiddels op 20minuten fietsafstand van kantoor, thuiswerken mogen we zelf indelen. Ik merk vaak dat ik toch liever op kantoor zit dan dat ik thuis ga zitten.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-01 09:49
KapitanKrazy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:13:
Mijn vraag luid dan ook: ben ik in de positie als startende werknemer om dit te onderhandelen bij mijn toekomstige werkgever? Is work-from-home/hybride werken een vreemde eisstelling post-corona?
Voor corona was thuiswerken ook al een ding. Ergens in 2016 begonnen ze bij mij op werk met 1 dag in de week, jaartje later werd dat twee dagen thuiswerken, en bij corona werd het verplicht. Nu sinds een half jaar is het weer "normaal" om op kantoor te komen, maar inmiddels is de toko zo hard gegroeid dat we meer personeel dan werkruimte hebben. Op sommige dagen heeft het geen zin om naar kantoor te gaan, alle meetingruimtes en werkplekken zijn dan vol. Dus ik ga nu 2x per week die kant op, een dag en een ochtend. Dat kost al genoeg tijd, ik zou niet meer terug willen naar het ouderwetse idee van 40u per week een stoel warm houden en elke ochtend met zn allen in dezelfde file staan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Mr. Stom
[...]

Ik bedoel dit op de meest respectvolle manier mogelijk, maar ik vind dat jouw opmerking vol zit met een heleboel (incorrecte) aannames en stellingen/aanvallen die op mij persoonlijk worden afgeschoven terwijl dit simpelweg gewoon onjuist is.

Laat mij voorop stellen dat ik zeker niet werkschuw ben. Ik heb vier jaar lang een stage, twee studies en een bijbaantje gejongleerd. Dit was simpelweg mogelijk omdat de stage en het bijbaantje toentertijd in dezelfde buurt lagen waardoor ik niet (zoals nu) eerst naar een randstad hoefde te reizen om bij mijn school/stage te geraken.

Tot slot gaat het mij zeker niet om ‘maar 4 dagen hoeven werken’. Ik volg een studie waarbij er een dag in de week gewoon les wordt gegeven. Denk hierbij aan een duale studie.

Daarom heb je de vraag ook hier op een forum gepost om te polsen hoe men in de praktijk omgaat met een dergelijk verzoek. Je krijgt hier vervolgens de antwoorden dat men in de praktijk nogal snel denkt dat de 'millennial' werkschuw is en vooral niet te hard wilt werken (en dan het liefst thuis in pyjama zonder collega's en max tot een uur of 17:00).

Wees blij dat je hier deze reacties krijgt, want dat maakt dat jij dus vervolgens in de praktijk weet: "ik moet met mijn verzoek goed opletten dat ik niet overkom als de zoveelste verwende millennial".

Wij weten verder niet wie je bent en je posts staan vol met millennial-taal (o.a. klagen over 'laat thuis' maar wel al om 21:00 thuis zijn en gesport hebben, daarna nog meer vrije tijd willen (sport is al vrije tijd?), klagen over dure woonlasten in het centrum, klagen over je baas die niet van het thuiswerken is, roepen dat je al 5 jaar ervaring hebt (maar, no offence, dat is - tenminste deels - een bijbaan) etc.). Dan is de aanname heel snel gemaakt: daar hebben we weer zo'n klager die vooral niks wilt en alles moeilijk en stom vindt.

Dus wees blij dat je deze vraag hier hebt gesteld en je eerlijke reacties krijgt, dat gaat je bij je sollicitaties alleen maar helpen.

• KapitanKrazy
Mr. Stom schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:35:
[...]

Daarom heb je de vraag ook hier op een forum gepost om te polsen hoe men in de praktijk omgaat met een dergelijk verzoek. Je krijgt hier vervolgens de antwoorden dat men in de praktijk nogal snel denkt dat de 'millennial' werkschuw is en vooral niet te hard wilt werken (en dan het liefst thuis in pyjama zonder collega's en max tot een uur of 17:00).
Tot nu toe is er welgeteld één ander persoon om buiten jou die dit heeft verkondigd. De rest verteld mij dat mijn wens zeker geen vreemd verzoek is, maar raad ook aan hybride te werken in plaats van full-time remote.
Wees blij dat je hier deze reacties krijgt, want dat maakt dat jij dus vervolgens in de praktijk weet: "ik moet met mijn verzoek goed opletten dat ik niet overkom als de zoveelste verwende millennial".
Moet ik men op hun blote knieën danken dat ik lui en anti-sociaal wordt genoemd wegens de vraag of hybride werken in de IT als starter een optie is? Wat is er precies zo verwend aan remote werken, iets wat de afgelopen ~2 jaar explosief is gestegen vanwege corona/de ontdekking dat men thuis even productief kan zijn als op het kantoor?
Wij weten verder niet wie je bent en je posts staan vol met millennial-taal (o.a. klagen over 'laat thuis' maar wel al om 21:00 thuis zijn en gesport hebben, daarna nog meer vrije tijd willen (sport is al vrije tijd?)
Valt wat voor te zeggen ja, sporten valt inderdaad onder mijn eigen tijd. Dat neemt niet weg dat wat een lange reistijd is verschilt van persoon tot persoon. 17:30 klaar zijn en om 19:00-19:30 thuis zijn na het reizen noem ik persoonlijk een lange reistijd. Remote werken of een baan dichterbij zoeken zou de beste oplossing zijn.
klagen over dure woonlasten in het centrum
Tja... Tussen de €1200 - €2000 euro betalen maandelijks voor een paar vierkante meter in een stadscentrum van een hoofdstad is voor mijn meeste leeftijdsgenoten geen optie. Of ik doe wat verkeerd, dat kan ook 8)7
roepen dat je al 5 jaar ervaring hebt (maar, no offence, dat is - tenminste deels - een bijbaan) etc.). Dan is de aanname heel snel gemaakt: daar hebben we weer zo'n klager die vooral niks wilt en alles moeilijk en stom vindt.
Dat is een aanname die komt van jou kant. Verder heb ik nooit met mijn voeten op de grond lopen stampen en wezen schreeuwen dat ik iets niet wil, ik heb nogmaals, simpelweg de vraag neergelegd of thuiswerken bij de meeste bedrijven doorgaans een optie is. Verder zie ik ook niet de toegevoegde waarde in van het benoemen van mijn werkervaring; dit komt simpelweg over als een steek onderwater om het laatste stukje van je zin te bekrachtigen.
Dus wees blij dat je deze vraag hier hebt gesteld en je eerlijke reacties krijgt, dat gaat je bij je sollicitaties alleen maar helpen.
Daar ben ik inderdaad heel dankbaar voor! Ik begin immers nog maar net aan mijn carrière en feedback voor een soepele aftrap daarvan is altijd mooi meegenomen!

• Mr. Stom
KapitanKrazy schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:01:
[...]

Tot nu toe is er welgeteld één ander persoon om buiten jou die dit heeft verkondigd. De rest verteld mij dat mijn wens zeker geen vreemd verzoek is, maar raad ook aan hybride te werken in plaats van full-time remote.

[...]

Moet ik men op hun blote knieën danken dat ik lui en anti-sociaal wordt genoemd wegens de vraag of hybride werken in de IT als starter een optie is? Wat is er precies zo verwend aan remote werken, iets wat de afgelopen ~2 jaar explosief is gestegen vanwege corona/de ontdekking dat men thuis even productief kan zijn als op het kantoor?

[...]

Valt wat voor te zeggen ja, sporten valt inderdaad onder mijn eigen tijd. Dat neemt niet weg dat wat een lange reistijd is verschilt van persoon tot persoon. 17:30 klaar zijn en om 19:00-19:30 thuis zijn na het reizen noem ik persoonlijk een lange reistijd. Remote werken of een baan dichterbij zoeken zou de beste oplossing zijn.

[...]

Tja... Tussen de €1200 - €2000 euro betalen maandelijks voor een paar vierkante meter in een stadscentrum van een hoofdstad is voor mijn meeste leeftijdsgenoten geen optie. Of ik doe wat verkeerd, dat kan ook 8)7

[...]

Dat is een aanname die komt van jou kant. Verder heb ik nooit met mijn voeten op de grond lopen stampen en wezen schreeuwen dat ik iets niet wil, ik heb nogmaals, simpelweg de vraag neergelegd of thuiswerken bij de meeste bedrijven doorgaans een optie is. Verder zie ik ook niet de toegevoegde waarde in van het benoemen van mijn werkervaring; dit komt simpelweg over als een steek onderwater om het laatste stukje van je zin te bekrachtigen.

[...]

Daar ben ik inderdaad heel dankbaar voor! Ik begin immers nog maar net aan mijn carrière en feedback voor een soepele aftrap daarvan is altijd mooi meegenomen!
Waarom ga je steeds zo vól in tegen de mensen die aangeven dat je berichten - in hun optiek - jouw hardwerkende ambitieuze persoon niet goed weergeven? Dit is positieve kritiek die aangeeft dat je berichtje in een verkeerd bakje terechtkomt door het beeld wat bestaat rondom luie net-afgestudeerde studenten. Ik zeg niet dat je lui bent. Ik zeg ook niet dat je anti-sociaal bent. Want dat ben je duidelijk niet, anders had je dit forum niet opgezocht om informatie te verkrijgen hoe jij een baan kunt vinden waarin je kunt excelleren. Ik ga er oprecht vanuit dat jij hardwerkend en ambitieus bent en vraagt om hulp.

Ik geef zelfs concreet aan welke elementen in je tekst zo'n negatieve trigger veroorzaken. Ik zie die trigger in mijn werkgebied ook veel bij collega's, vrienden en bekenden bij andere bedrijven: daar heb je weer zo'n zeurende beterweter die nét van school even komt vertellen hoe het moet en waarbij wij ons in maximale aanpassingsmodus moeten wurmen om aan zijn standaarden te voldoen.

Helemaal eens dat thuiswerken prima kan. Ik ben daar ook voorstander van. Ik waardeer ook de challenge van jongeren die frisse inzichten met zich meebrengen. Maar ik zou je alleen willen meegeven dat je moet oppassen met de wijze waarop je een dergelijk verzoek doet.

Een hoop van die elementen heb je niet nodig bij een voorstel tot thuiswerken en werken averechts. Je kunt gewoon aangeven: "ik heb gemerkt dat thuiswerken voor mij een zeer goede balans biedt tussen ontwikkeling én productiviteit. De combinatie van contact met collega's en een aaneengesloten aantal uren ongestoord en geconcentreerd thuiswerken levert mij de hoogst mogelijke efficiëntie." Dat geeft de indruk dat jij gaat thuiswerken omdat je daardoor een nóg beter persoon kan worden: vanuit een positief uitgangspunt en niet vanuit een zeurmodus.

Dat klagen over huizenprijzen, reistijd, huidige baas etc. heb je gewoon niet nodig en zet - althans voor mij - direct de verkeerde toon. "ik ben heul zielig, jij moet dat allemaal voor mij gaan oplossen en anders ga ik over je klagen net zoals over mijn huidige baas".

En je werkervaring is zeker geen steek onder water. Je geeft aan dat je 22 bent. Je vijf jaar ervaring ziet dus op de periode 17 tot 22. Spreken vanuit '5 jaar ervaring als stagiaire' staat in het rijtje van kenmerken van millennials die doen alsof ze al alle ervaring van de wereld hebben en even komen vertellen hoe het wél werkt. Ik ga ervan uit dat dit niet je bedoeling is, maar dit wekt tezamen met de overige klaagpunten bij mij die indruk.

Ik waardeer ook dat ik dus nog beter moet oppassen met een goedbedoeld advies, want dat kan zomaar in het verkeerde keelgat schieten. Excuus daarvoor en ik wens je oprecht veel succes in je verdere carrière.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee