Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-03 19:41
Beste forumleden,

Ik woon sinds kort in een energiezuinige verbouwde renovatie (rijhuis, 200m2, vloerverwarming, gasvrij met warmtepomp Nibe F2120, 3X400V+N).
Helaas heb ik niemand in huis met veel technische kennis en is de communicatie met de installateur van de WP erg moeilijk, al tijdens de verbouwing.

Nu merk ik dat ik vanmorgen al op 35kwh zat om 7u s morgens bij -5° met pieken van meer dan 6000Watt.

Heeft dit te maken met de elektrische weerstand en hoe los ik dit op? Manueel instellen?
Ik belde met Nibe NL maar zij zeiden dat ze mijn installatie niet kennen en dus niet kunnen adviseren.

Ik lees overal dat je temperatuur stabiel houden en de elektrische weerstand aanpassen de ingrepen zijn om je verbruik te bepreken maar ik lees nergens hoe je dat moet doen.

Iemand tips voor me of bereid me hierbij te begeleiden?

Ik heb nog geen EPC of EPB, de blowerdoor moet nog gebeuren.

Ik probeer nog enkel foto's te posten.

Alvast heel erg dank voor jullie hulp!

Je

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF_D_7eURp-UdfjcJu0X1O4qISc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUk5FwRCttJMhqoG97pfLygi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOTYul9DgCOOT1G7lgTexOvQv6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDunWrzy9O2I87S6PQiB6eOI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:03
Hoi Je78, waarschijnlijk je elektrisch element idd. Google even op gebruikershandleiding smo20 of 40 en installatiehandleiding smo20 of 40. Deze zijn gratis te downloaden. En verder kun je in dit topic: NIBE L/W warmtepomp optimalisatie
Heel veel informatie vinden en hulp krijgen. Helaas worden de meeste warmtepompen door de installateur niet ingeregeld waardoor het doorgaans verre van optimaal functioneert. Je zult het zelf moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als er maar 10kWh nodig zou zijn per dag bij -7C, had je geen 12kW warmtepomp gehad. Er staat 'warmteverlies bij -7C in kW: 10.22. Dat is (instantaan) vermogen. Ws. zat je voorheen op zo'n 2000m3 gas? Dat is dan ongeveer 2000/3000 = 0.67m3/graaddag. We zitten nu op 20+ graaddagen per dag. Dus voorheen zou dat 33m3 gas per dag zijn, dus zo'n 300kWh_thermisch. Bij COP=3.5 is dat 85kWh per dag.

De pieken van 5-6kW lijken inderdaad een element wat bij springt. Deze zou mogelijk wat minder fanatiek kunnen worden gezet. (Pas later gaan ondersteunen). Pas je nachtverlaging toe? Dat kun je nu vanwege de forse koude beter even niet doen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
Bedankt G-addict en Cr3ator.

Ik stelde intussen het bijverwarmen bij en ik merk een heel groot verschil. Geen pieken meer en toch mooi op temperatuur. Het verbruik is dan ook veel minder. Ik vraag me nu wel af waarom dat elektrisch element (behalve voor SWW) dan wel dient als de warmtepomp het zo ook klaart. Waarom staan de fabrieksinstellingen al op bijverwarmen vanaf 6°?

Cr3ator , bedankt voor je uitleg. Ik verwarde wat zaken inderdaad. Ik weet het verbruik voorheen niet, we kochten het huis dat een bouwval was en renoveerden het optimaal. De COP van de F2120 is hoger dan 3.5 of is dit lager op koudere dagen. Ik ga dit weekend nog wat bijlezen.

Ik merkte inmiddels ook dat de periodieke verhoging (anti legionelle cyclus) niet geactiveerd stond, zou de installateur die niet moeten actief gezet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Fijn dat het iig de goede kant op gaat. Er valt veel te tweaken. Meestal staan dit soort settings op 'comfort'. Dus snel je huis op temperatuur kunnen brengen als je het wat ver hebt laten afkoelen. Als je op koude dagen geen (of weinig) nachtverlaging toepast is dat echter niet nodig.

De COP is erg afhankelijk van de buitenluchttemperatuur en de aanvoerwatertemperatuur. Ik haal een sCOP (seizoens-COP) van ongeveer 3.5 tot 4. Bij -7 (-7/37) is de instantane COP echter zo'n 2,5. Bij +7 (7/32) eerder 5 a 6.

De legionella cyclus had uiteraard aan moeten staan.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Je78 Wat ik me afvraag hoe de "pijpfitter" op een warmteverlies van 10,22 kW bij -7°C komt.
Of bedoelt hij het vermogen van de warmtepomp? - Dit heeft hij dan vermoedelijk gewoon uit het datablad overgeschreven. - Verder staat er nog een raar getal bovenaan:
"Vermogen installatie in kw: 111" - Dit lijkt me minimaal een grove slordigheid.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 425306

Wij hebben hier dezelfde pomp staan, al dan wel in een zelfbouw nieuwbouwwoning. 210m2 oppervlakte (incl kelder) op en top geïsoleerd.

Ik kan evt onze settings met je delen.(ingesteld door onze installateurs)

Dit is ons totaal verbruik, incl volledig elektrisch koken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MUMO-9tay3oAkmEAPk3H8GrSb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGHRX0luVqtAqmWnqUblvLKl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
@Anoniem: 425306
Gezien jouw type woning en aantal m2 gelijkaardig is zou het erg fijn zijn instellingen te kunnen vergelijken.
De installateur laat niet meteen van zich horen, ze gingen zaken navragen bij Nibe zelf. Erg responsief zijn ze nooit geweest.

Instellingen automodus onder 7.1.10.2 , menu 7.1.5. bijverwarming en menu 7.1.6.1 en ook graadmeterinstellingen lijken me interessant.

Alvast heel erg dank!

Je78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
@dunklefaser
Dat is inderdaad het door hun ingeschatte warmteverlies bij -7°.
Hoe ze daaraan komen weet ik niet;-).

Wat bedoel je juist met de slordigheid bij vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Je78
Nogmaals - ik lees: "Vermogen installatie in kw : 111"
Dit lijkt me niet juist en minimaal slordig.
Weet je wat het vermogen van de wp bij -7°C is? (aanvoertemperatuur 35°C)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:19
Vermogen van de 2120-12 bij -7 ligt op zo’n 8kw meen ik(aanvoer 35)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Je78

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj7Kupm8GutlsRi7KXKtNzPAfbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ndc6q32UdHJ3RSWkwaAjJvfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXQsAfcTU_5D2rrtEytBmJySF_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmjRxGQrk3FLhHGfDgl6u8kO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNhxZ8duACzluUdc1ruEqKoxFwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeXouc6t8WELSo9OqhMNMP8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPFRywG662NJQuZeHuAg2It3D_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i36UdOdVgjW6cmgrBxX6WIwD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notes57
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03 11:05
Je78 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:26:
Ik stelde intussen het bijverwarmen bij en ik merk een heel groot verschil. Geen pieken meer en toch mooi op temperatuur. Het verbruik is dan ook veel minder. Ik vraag me nu wel af waarom dat elektrisch element (behalve voor SWW) dan wel dient als de warmtepomp het zo ook klaart. Waarom staan de fabrieksinstellingen al op bijverwarmen vanaf 6°?
Welke aanpassing heb jij hier gedaan? Zelf loop ik met hetzelfde Nibe systeem ook tegen die pieken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met de temperaturen van afgelopen week zijn wij niet eens boven een aanvoer temperatuur gekomen van 30 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jsoq-jPBZiwdSam9OxEHxP4eRPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQmcVG7FquI7MDjt2NdisEVW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
@Notes57
Ik heb de instelling bijverwarming verlaagd naar -5°. Had dit ergens gelezen. Maar ik las ook op het forum van Nibe optimalisatie dat dat symptoombestrijding is.
Ik ga nu eens kijken naar de graadmeters conform djrmml.
Het stopte wel de hoge pieken. Het verbruik lag ook stuk lager maar gisteren en eergisteren toch redelijk wat verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
Bedankt, ik duik eens in de instellingen.
Heb jij een SMO S40 regelunit? EN komen die grafieken daaruit?

ALs ik mijn serienummer ingeef dan zegt het toestel dat het niet compatibel is met de Nibeuplink, ik vermoed dat ik dan zo een regelunit nodig heb?

Je aanvoertemperatuur ging niet hoger dan 30 graden, wat is je verbruik ongeveer de laatste dagen en op welke temperatuur verwarm je?

Bedankt voor de tips! Ik lees heel veel verschil in verbruik op de fora dus de instellingen zijn blijkbaar cruciaal. Toch wel heel technisch soms voor een leek als ik...

[ Voor 15% gewijzigd door Je78 op 18-12-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
Hier stonden de graadminuten op autostand. Iemand die daarbij nog advies heeft, staan anders dan die van djrmml maar wat is nu het verschil? En de link met het verlagen van de temperatuur waarop de bijverwarming aanslaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFLyK90Ny4f_bk4phAG_zyjw5yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEURY9RVGGB1ZQGIUyz3YoAS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die grafieken kan ik via de Nibe uplink app opvragen. Wij hebben de SMO 40, niet de "s" uitvoering.

Onze binnen temperatuur schommelt tussen de 20 en 21 graden, ons totaal verbruik is niet groter geweest dan 35kwh per dag incl alle andere verbruikers in huis.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 425306 op 19-12-2022 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:27
Je78 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:49:
Bedankt, ik duik eens in de instellingen.
Heb jij een SMO S40 regelunit? EN komen die grafieken daaruit?

ALs ik mijn serienummer ingeef dan zegt het toestel dat het niet compatibel is met de Nibeuplink, ik vermoed dat ik dan zo een regelunit nodig heb?

Je aanvoertemperatuur ging niet hoger dan 30 graden, wat is je verbruik ongeveer de laatste dagen en op welke temperatuur verwarm je?

Bedankt voor de tips! Ik lees heel veel verschil in verbruik op de fora dus de instellingen zijn blijkbaar cruciaal. Toch wel heel technisch soms voor een leek als ik...
Het wordt slecht uitgelegd door Nibe maar heb je de SMO S40, dan moet je een andere app gebruiken en registreren bij Myuplink.com

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je78
Gevonden, verwarrend dat er meerdere apps zijn. Nibeuplink werkte niet maar de myuplink wel. Thx !

[ Voor 78% gewijzigd door Je78 op 25-12-2022 13:16 ]

Pagina: 1