WOZ waarde enquete

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-03 20:55
Ik heb enkele weken geleden een brief van de BSGW ontvangen voor een aankoop enquête mbt WOZ.
Ze willen vanalles weten.

Wat ik betaald heb, wat de taxatiewaarde was, wat ik ga verbouwen of al verbouwd heb en wat dit gaat kosten, wat niet goed in huis was etc.

Nu vraag ik me af, als ik aangeef wat ik allemaal verbouw dan passen ze dadelijk mijn woz waarde ook nog eens aan.. Betaal ik meer omdat ik mijn eigen toko aan het verbouwen ben. Leuk als ik wil verkopen. Maar nu niet..

Wat is wijsheid om door te geven, bij gebreken, bij verbouwing etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gewoon niks doorgeven, en evt. bezwaar (laten) maken als hun schatting te hoog zit.
(want ze zullen ergens een waarde op moeten baseren, dan pakken ze de gegevens waar ze wel bij kunnen)

Je bent niet verplicht om deze gegevens aan te leveren, ook al komen zulke brieven redelijk dwingend over (en wijzen ze je nergens op de mogelijkheid om geen reactie te geven).

Waar je mogelijk wel spekkoper in kan worden: je WOZ iets hoger krijgen indien je een hypotheekverstrekker hebt die een WOZ waarde accepteert als waardebepaling voor je huis.
Daarmee kan je mogelijk in een lagere staffel komen met je risico opslag (bijvoorbeeld onder de 90% of 80% openstaande lening/waarde verhouding) waardoor je maandlasten afnemen, en mogelijk harder afnemen dan dat je aan de belasting kwijtbent die gebonden is aan de WOZ.

Ik heb 3 jaar geleden de brief bij 't oudpapier gegooid, no problemo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
dyrc schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:05:
Gewoon niks doorgeven, en evt. bezwaar (laten) maken als hun schatting te hoog zit.
(want ze zullen ergens een waarde op moeten baseren, dan pakken ze de gegevens waar ze wel bij kunnen)

Je bent niet verplicht om deze gegevens aan te leveren, ook al komen zulke brieven redelijk dwingend over (en wijzen ze je nergens op de mogelijkheid om geen reactie te geven).

Waar je mogelijk wel spekkoper in kan worden: je WOZ iets hoger krijgen indien je een hypotheekverstrekker hebt die een WOZ waarde accepteert als waardebepaling voor je huis.
Daarmee kan je mogelijk in een lagere staffel komen met je risico opslag (bijvoorbeeld onder de 90% of 80% openstaande lening/waarde verhouding) waardoor je maandlasten afnemen, en mogelijk harder afnemen dan dat je aan de belasting kwijtbent die gebonden is aan de WOZ.

Ik heb 3 jaar geleden de brief bij 't oudpapier gegooid, no problemo.
Dat dacht ik ook tot ik erop gezocht heb..

Ben ik verplicht het inlichtingenformulier in te vullen? Ja, u moet ons gegevens geven die belangrijk zijn voor de WOZ. We gebruiken uw gegevens alleen om de WOZ te bepalen. Uw gegevens geven wij niet aan derden. Wij zijn verplicht om uw gegevens geheim te houden. Dit staat allemaal in de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-04 19:23
Ja ze zijn daarmee doorgeslagen, inclusief alle foto's die ze van je binnenhuis willen hebben.
Het is verplicht, maar verwacht niet dat ze het gaan handhaven. Daarvoor zal eerst heel veel commotie voor doorstaan moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Warchazz schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:08:
[...]

Dat dacht ik ook tot ik erop gezocht heb..

Ben ik verplicht het inlichtingenformulier in te vullen? Ja, u moet ons gegevens geven die belangrijk zijn voor de WOZ. We gebruiken uw gegevens alleen om de WOZ te bepalen. Uw gegevens geven wij niet aan derden. Wij zijn verplicht om uw gegevens geheim te houden. Dit staat allemaal in de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.
Indien het verplicht is heb ik half geinformeerd een riskante beslissing genomen. Ik heb er nooit meer iets op gehoord en mijn WOZ was 't jaar erop gewoon gelijk aan de aankoopprijs.

als ze dan toch met hele wetboeken gaan slingeren, artikel 18 van jouw bron geeft het volgende:
De waarde van een onroerende zaak wordt bepaald naar de waarde die de zaak op de waardepeildatum heeft naar de staat waarin de zaak op die datum verkeert.

Ik zou dus over verbouwwensen niks delen, dat is dan gewoon een besluit wat je toevallig neemt drie minuten na het invullen van de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
Godlikev schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:13:
Ja ze zijn daarmee doorgeslagen, inclusief alle foto's die ze van je binnenhuis willen hebben.
Het is verplicht, maar verwacht niet dat ze het gaan handhaven. Daarvoor zal eerst heel veel commotie voor doorstaan moeten worden.
Binnen 14 dagen al 2x een herinnering.. :( foto is trouwens niet verplicht.. ik heb de hele zooi opgengebroken, alle deuren eruit, vloeren eruit, badkamer eruit. Als ik dat opstuur ben ik bang dat ik een woz waarde krijg van heb je me gezien, alles nieuw etc.. vloerverwarming, keuken, ketel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
dyrc schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:16:
[...]

Indien het verplicht is heb ik half geinformeerd een riskante beslissing genomen. Ik heb er nooit meer iets op gehoord en mijn WOZ was 't jaar erop gewoon gelijk aan de aankoopprijs.

als ze dan toch met hele wetboeken gaan slingeren, artikel 18 van jouw bron geeft het volgende:
De waarde van een onroerende zaak wordt bepaald naar de waarde die de zaak op de waardepeildatum heeft naar de staat waarin de zaak op die datum verkeert.

Ik zou dus over verbouwwensen niks delen, dat is dan gewoon een besluit wat je toevallig neemt drie minuten na het invullen van de lijst.
Dus ook niet aangeven dat het huis in niet zo'n geweldige staat was en dat ik echt alles aan het verbeteren ben? Gewoon overal prima, nee nee nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Warchazz schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:17:
[...]

Dus ook niet aangeven dat het huis in niet zo'n geweldige staat was en dat ik echt alles aan het verbeteren ben? Gewoon overal prima, nee nee nee
De waardepeildatum ligt één jaar voor het begin van het kalenderjaar waarvoor de waarde wordt vastgesteld.

Dus het was ruk op peildatum zou mijn benadering zijn (dan maar mikken op een lage WOZ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
dyrc schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:19:
[...]

De waardepeildatum ligt één jaar voor het begin van het kalenderjaar waarvoor de waarde wordt vastgesteld.

Dus het was ruk op peildatum zou mijn benadering zijn (dan maar mikken op een lage WOZ).
Ze vragen naar het taxatierapport ook een code eruit, en de aankoopsom die ik betaald heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 05:00
Warchazz schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:54:

Nu vraag ik me af, als ik aangeef wat ik allemaal verbouw dan passen ze dadelijk mijn woz waarde ook nog eens aan.
Gaat in elk geval om toekomstige belastingaanslagen, niet met terugwerkende kracht.

Geef je ook maar 75% van je inkomen aan als je in april aangifte gaat doen? De buurman moet volgend jaar dus maar iets meer (lees: teveel) betalen, zo lijk je te redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
marcelcee schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:22:
[...]

Gaat in elk geval om toekomstige belastingaanslagen, niet met terugwerkende kracht.

Geef je ook maar 75% van je inkomen aan als je in april aangifte gaat doen? De buurman moet volgend jaar dus maar iets meer (lees: teveel) betalen, zo lijk je te redeneren.
ja want mijn buurman die het huis eventueel nog gaat kopen gaat meer betalen omdat ik doorgeef dat ik het hele huis compleet verbouw. Hij gaat juist meer betalen als ik het zou aangeven en zijn huis daardoor ook meegaat met mijn compleet verbouwde huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-06 05:00
Warchazz schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:24:
[...]

ja want mijn buurman die het huis eventueel nog gaat kopen gaat meer betalen omdat ik doorgeef dat ik het hele huis compleet verbouw. Hij gaat juist meer betalen als ik het zou aangeven en zijn huis daardoor ook meegaat met mijn compleet verbouwde huis.
Hij moet meer betalen omdat anderen te weinig betalen. De uitkomst staat vast, het gaat om de verdeelsleutel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:40
Ik heb die brief ook gekregen een jaar geleden. En met hetzelfde idee ( grondig verbouwd ) de brief genegeerd. Hier geen herinnering ontvangen.

Als de de buren verderop grondig gaan renoveren en wonen er bij wijze van al 20 jaar krijgen toch ook niet zo'n brief? Dus dan zou jij wel de wijzigingen moeten doorgeven omdat je toevallig een nieuwe bewoner bent?

WOZ wordt toch wel vastgesteld volgens de verkoopcijfers. Laat ze het daar dan maar bij houden.

[ Voor 3% gewijzigd door S-te-fan op 12-12-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
S-te-fan schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:26:
Ik heb die brief ook gekregen een jaar geleden. En met hetzelfde idee ( grondig verbouwd ) de brief genegeerd. Hier geen herinnering ontvangen.

Als de de buren verderop grondig gaan renoveren en wonen er bij wijze van al 20 jaar krijgen toch ook niet zo'n brief? Dus dan zou jij wel de wijzigingen moeten doorgeven omdat je toevallig een nieuwe bewoner bent?

WOZ wordt toch wel vastgesteld volgens de verkoopcijfers. Laat ze het daar dan maar bij houden.
Blijft vaag, in de mail vragen zijn mijn aankoopbedrag, terwijl ze me al mailen met het aankoopbedrag en de woz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb die brief ook gehad van de gemeente. Ben het helemaal vergeten tot ik dit topic las, niets mee gedaan, niets meer van gehoord. Was september 2021 ofzo...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:08

Croga

The Unreasonable Man

Warchazz schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:20:
Ze vragen naar het taxatierapport ook een code eruit, en de aankoopsom die ik betaald heb
Het grappige is dat een hypotheekverstrekker dit soort informatie in 5 minuten uit andere systemen kan halen maar dat de gemeente het aan jou moet vragen..... Hele vreemde wereld leven we in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-06 13:42
formulier moet je wel invullen volgens de wet, maar veel extra zaken zoals een taxatierapport hoef je niet te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:17
Maar hoe erg is het dat die woz omhoog gaat. Weet niet in welke gemeente je zit, maar ik steeg hier in Twente met 20% en dat was tientjes werk.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Ik sluit me aan bij degenen die de brief genegeerd hebben en hier nooit meer wat van hebben gehoord.. We hebben hier een ton aan verbouwd, dat hoeft niemand te weten. Behalve dan de buren die een half jaar lang elke dag busjes op de oprit hebben zien staan.

[ Voor 33% gewijzigd door coazter op 14-12-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Warchazz schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:16:
[...]
Binnen 14 dagen al 2x een herinnering.. :( foto is trouwens niet verplicht.. ik heb de hele zooi opgengebroken, alle deuren eruit, vloeren eruit, badkamer eruit. Als ik dat opstuur ben ik bang dat ik een woz waarde krijg van heb je me gezien, alles nieuw etc.. vloerverwarming, keuken, ketel...
Erg vervelend als ze eindelijk eens een WOZ waarde goed hebben? :P

(Hier werd in 2020 alleen naar de verkoop en taxatie waarde gevraagd, verder geen bijzondere dingen/vragen erin. Zou gewoon die 2 dingen doorgeven en verder met veel n.v.t. vullen)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 16-12-2022 21:28 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
dyrc schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:05:
Je bent niet verplicht om deze gegevens aan te leveren,
Onderbouwing? Als je zulke stellige uitspraken doet, lijkt het mij ook goed om uit leggen waarom dat zou zou zijn. Zelf zou ik het niet meteen weten. Een andere belastingsamenwerking meldt op deze website over het aanleveren van foto's (waarover het laatste woord nog niet is gezegd volgens mij):

https://www.bs-ob.nl/veel...van-mijn-woning-verplicht

Daar wordt verwezen naar artikelen art. 47 en art. 52 in de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

Waarom is dat niet van toepassing voor een enquete?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:20
Is het een aangetekende brief? Zo nee, brief nooit ontvangen.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Niet online
Real schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:26:
[...]

Onderbouwing? Als je zulke stellige uitspraken doet, lijkt het mij ook goed om uit leggen waarom dat zou zou zijn. Zelf zou ik het niet meteen weten. Een andere belastingsamenwerking meldt op deze website over het aanleveren van foto's (waarover het laatste woord nog niet is gezegd volgens mij):

https://www.bs-ob.nl/veel...van-mijn-woning-verplicht

Daar wordt verwezen naar artikelen art. 47 en art. 52 in de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

Waarom is dat niet van toepassing voor een enquete?
dan lees ik even selectief:
"Ieder is gehouden desgevraagd aan de inspecteur: de gegevens en inlichtingen te verstrekken welke voor de belastingheffing te zijnen aanzien van belang kunnen zijn"

Zijn baan bestaat uit "waardebepaling pand X op 1 januari voorgaande jaar". Dat kan ie prima in de klapper van het Kadaster opzoeken, waarin ze zien voor welk bedrag 't eigendom geschoven is.
Kunnen ze wel foto's van je Leolux willen en de droomplannen van je vrouw om de uitbouw lilapaars te schilderen, maar fuck it kom 't maar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:31
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door stefanass op 16-12-2022 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
dyrc schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:37:
[...]
Kunnen ze wel foto's van je Leolux willen en de droomplannen van je vrouw om de uitbouw lilapaars te schilderen, maar fuck it kom 't maar halen.
Ik heb het niet over de foto's, maar vraag waarom jij zo stellig beweert dat de enquete niet ingevuld hoeft te worden. Is dat enkel gebaseerd op je eigen ervaring?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-06 21:53
Vandaag ook deze brief ontvangen. Zijn er van bovenstaande die er niet op gereageerd hebben nog steeds geen reactie gehad?
Uiteraard staat hier ook bij dat het niet verplicht is. Het komt trouwens vanuit de BsGW waar onze gemeente sinds dit jaar op overgestapt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Michieas schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:07:
Vandaag ook deze brief ontvangen. Zijn er van bovenstaande die er niet op gereageerd hebben nog steeds geen reactie gehad?
Uiteraard staat hier ook bij dat het niet verplicht is. Het komt trouwens vanuit de BsGW waar onze gemeente sinds dit jaar op overgestapt is.
Yep, nooit reactie over gehad.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-06 21:53
SmurfLink schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:29:
[...]

Yep, nooit reactie over gehad.
Dan word het een enkeltje container.

Ik heb er moeite mee dat ik geld investeer in mijn woning om "mooi" te wonen en dan mag ik daarna ook nog eens extra belasting over gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hier gisteren ontvangen van de BsGW, staat ook uitdrukkeijk in vermeld dat het niet verplicht is dus dan doe ik het ook niet, Hoop geinvesteert inderdaad, sturen ze maar een taxateur langs.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-06 17:07
Heb deze brief vorig jaar ook ontvangen, totaal niet bij nagedacht wat de (mogelijke) gevolgen zouden zijn van het eerlijk invullen maar dat heb ik dus wel gedaan (al zijn zaken als zonnepanelen en airco natuurlijk op lucht/straatfoto's niet echt verborgen dus die verzwijgen had niet veel verschil gemaakt).
Verder voor een goede 50k aan de woning verbouwt.

De WOZ waarde was overigens nog steeds 20k onder de aankoopprijs (en dus 70k eronder als ik de verbouwingskosten meeneem) dus de soep wordt niet zo heet gegeten denk ik (al kan het zijn dat ie voor dit jaar wel als een raket omhoog schiet?)

Ik bedacht me later pas dat het eerlijk invullen ervan wel eens onhandig kon zijn. :+

Foto's heb ik toen volgens mij niet toegevoegd (en anders hooguit de foto's van Funda)

[ Voor 22% gewijzigd door Aomi op 23-06-2024 00:42 ]

Pagina: 1