kan ik de binnenkant van een oude tv er uit halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mace00
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13-12-2022
Recent kwam ik een oude tv tegen die ik graag een nieuw leven wil geven als kastje. Hiervoor moet de binnenkant eruit en las ik online dat dit gevaarlijk kan zijn omdat er veel spanning op kan staan.

Ik heb hier zelf weinig verstand van en vroeg me af of dit veilig kan en wat voor maatregelen ik hier het best voor kan nemen.

Het gaat om de onderstaande tv phillips x24t715 uit 1970. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEkdRsp8pPc1a_FBW6T3E1dREXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9slcNWVCHbGdB82wIJXyxSw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:07

AlphaRomeo

FP PowerMod
Je moet de stekker in ieder geval uit het stopcontact laten en dat een minimum tijd zo laten. De beeldbuis bevat inderdaad componenten die een flinke klap stroom kunnen geven.

Zie ook dit topic van vroegâh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Erg bekende TV, mijn ouders hadden er ook zo 1.

Zeker bij oudere TV'szit er geen ontlading op de beeldbuisspanning en is het aan te bevelen hem zeker een tijd niet aan te raken als die net aan heeft gestaan maar ik denk dat die al jaren uit staat, indien zo kan je hem veilig "slopen".

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Toch zou het me niet verbazen dat er hier en daar nog wel eens zo'n beeldbuis-toestel wordt gebruikt. Ook al zullen dat er inmiddels niet veel meer zijn. Wij hadden er ook eentje die bijna onverwoestbaar leek. Hij leek als twee druppels water op deze. En wegens de vrij hoge 100Hz beeldkwaliteit peinsden we er niet over om een nieuwe te kopen. Wel lieten we ooit, toen nog door UPC, een mediabox aanrukken maar dat was dan ook alles. Pas in 2015 raakte hij defect en besloten we hem niet meer te repareren. Kijk dus toch wel uit met die hoogspanning van duizenden volt die er nog een tijdje op kan staan en maar langzaam spontaan ontlaadt. Voor iemand met verstand van zaken een kleinigheid om hem te ontladen, maar niet iedereen heeft dat zomaar in z'n vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:38
De spanning op de beeldbuis kan je leeglopen/kortsluiten. Let op dat andere componenten ook een hoog voltage kunnen hebben.

zie YouTube: How (not) to discharge a CRT! ⚡ In simple terms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Techneut schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:33:
Toch zou het me niet verbazen dat er hier en daar nog wel eens zo'n beeldbuis-toestel wordt gebruikt. Ook al zullen dat er inmiddels niet veel meer zijn. Wij hadden er ook eentje die bijna onverwoestbaar leek. Hij leek als twee druppels water op deze. En wegens de vrij hoge 100Hz beeldkwaliteit peinsden we er niet over om een nieuwe te kopen. Wel lieten we ooit, toen nog door UPC, een mediabox aanrukken maar dat was dan ook alles. Pas in 2015 raakte hij defect en besloten we hem niet meer te repareren. Kijk dus toch wel uit met die hoogspanning van duizenden volt die er nog een tijdje op kan staan en maar langzaam spontaan ontlaadt. Voor iemand met verstand van zaken een kleinigheid om hem te ontladen, maar niet iedereen heeft dat zomaar in z'n vingers.
Ik heb ook nog een Beovision 3--32 maar een LCD staat in de planning.....
Dit in de topicstart is een Z/W TV uit de jaren '70, ik denk niet dat deze met maar 6 kanalen in de afgelopen 5 jaar is aan geweest.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:09

SA007

Moderator Tweaking
Naast hoogspanning is de CRT zelf ook een explosiegevaar.
Het is een vrij groot blok glas wat intern vacuumgetrokken is.
Daar zit ook best wat energie opgeslagen, als dat glas breekt kan dat best wat glassplinters verspreiden.

Als je daar vanaf wil zijn kan je aan het uiterste puntje van de crt het nippeltje afbreken (wel veiligheidsbril op) dan zuigt de buis zich vol met lucht en krijg je geen im/explosie mocht hij toch breken.

PS: CRT's beginnen weer in prijs toe te nemen vanwege schaarste, er zijn best wat modellen waar mensen echt naar zoeken en flink voor betalen.
Veel industriële machines, medische apparatuur maar ook oude arcade machines zitten nog veel crt's in, en niemand maakt ze nog.
Pagina: 1