[beeldbuis] hoe lang blijft de spanning er op

Pagina: 1
Acties:
  • 799 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 17:05
Zoals de titel zegt: Hoe lang blijft de hoogspanning op een beeldbuis in m'n monitor na dat ik deze van de netspanning heb afgetrokken. Ik moet dit weten omdat ik m'n monitor ga modden i.e. beeldbuis eruit, pc er in. De beeldbuis zelf hangt in een stalen frame die nodig ga hebben om een modo e.d. aan te bevestigen.

edit:

Tis gelukt de beeldbuis ir er uit en ik heb geen stekels :9

Als de casemod klaar is post ik wel een berichtje op OCM
(tenzij ik alles zo zwaar verne*k dat er geen case meer over blijft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

lang een deel van de stoom zit opgeslagen in condensatoren.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
En dat is hoe lang? een paar dagen weken een jaar misschien?

En is er dan een manier om 'm leeg te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Op zaterdag 18 mei 2002 14:58 schreef Suepahfly het volgende:
En dat is hoe lang? een paar dagen weken een jaar misschien?

En is er dan een manier om 'm leeg te trekken?
]meschien de moinitor een uur onder {kraan}water houden

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
Kan ik 'm net zo goed in bad gooien,
( Liefst als m'n zus er in zit >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Voor de zekerheid: paar dagen wachten. Is een vuistregel. Indien je weet wat je doet: dan kan 't eerder. Helemaal zeker zijn? FF condensatoren ontladen door een weerstandje eroverheen te zetten. Duurt wel ff hoor. minuutje of 2 afhankelijk van grootte condensator en weerstand.

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSeen
  • Laatst online: 28-07-2024

NeverSeen

Press any key to continue.....

als je stekker eruit trekt als hij aanstaat is het toch gewoon gelijk weg???

:? heb me pa weleens met een schoevendraaier in een monitor zien prutsen die aanstond :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
Op zaterdag 18 mei 2002 15:07 schreef acq het volgende:
Voor de zekerheid: paar dagen wachten. Is een vuistregel. Indien je weet wat je doet: dan kan 't eerder. Helemaal zeker zijn? FF condensatoren ontladen door een weerstandje eroverheen te zetten. Duurt wel ff hoor. minuutje of 2 afhankelijk van grootte condensator en weerstand.
Hij staat er zeker een week of drie dus dat zit wel snor?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

Op zaterdag 18 mei 2002 15:10 schreef Suepahfly het volgende:

[..]

Hij staat er zeker een week of drie dus dat zit wel snor?!?
Jep, is lang zat! :D

Neverseen: heeft ie er verstand van? ;) Enne doe ik enkele keer ook wel, maar dan wel veilig natuurlijk: geisoleerde schroevendraaier.

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 15:29

MBV

Kan over het algemeen weinig kwaad (als ik het goed heb). Alleen 220V ligt open en bloot, de rest zit (meestal) afgedekt met dik rubber, en weet ik veel. Er gaan meestal 2 kabels met een hoog spanningsverschil over de buis heen: een naar voor, en een naar achter. als je dus daar vanaf blijft, en alles wat daarbij in de buurt zit, kan er weinig gebeuren. anders heb je mooie stekels >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

Op zaterdag 18 mei 2002 15:16 schreef MBV het volgende:
Kan over het algemeen weinig kwaad (als ik het goed heb). Alleen 220V ligt open en bloot, de rest zit (meestal) afgedekt met dik rubber, en weet ik veel. Er gaan meestal 2 kabels met een hoog spanningsverschil over de buis heen: een naar voor, en een naar achter. als je dus daar vanaf blijft, en alles wat daarbij in de buurt zit, kan er weinig gebeuren. anders heb je mooie stekels >:)
Helemaal gelijk, maar hij schreef dat ie de heleboel wilde slopen :)

BTW 220 is niet heel gevaarlijk (bent jong) en als je aardlek hebt... :) Stroomshot a day... just kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-06 22:19
Ik zou toch voorzichtig doen, zeker als je er zelf niet zoveel verstand van hebt.

Je zal met je schroevendraaiertje maar op de hoogspanning komen, en je schroevendraaiertje is niet goed geisoleerd :)

Trouwens aardlek heb je niks aan, want de monitor is niet aangesloten op je lichtnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

Op zaterdag 18 mei 2002 15:24 schreef Ghost het volgende:
Trouwens aardlek heb je niks aan, want de monitor is niet aangesloten op je lichtnet.
:X heel scherp. Idd, als je dus niet onder spanning werkt heb je er logischerwijs niets aan... 'k doelde dus op degene die het had over onder spanning in een monitor rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De stekker er uit trekken en dan aanzetten, laat de condensatoren voor een groot deel leeglopen. Na een paar uur is het veilig om aan te zitten. Na een paar dagen is er nergens meer spanning op.

Als je toch aan iets knutselt waar nog spanning op staat: Zorg dat je een geisoleerde schroevendraaier gebruikt en nergens aankomt wat je niet moet hebben. Het oppervlak waar je op staat maakt ook verschil. Met rubberen schoenen aan komt de klap minder hard aan. (moet je niks anders vasthouden)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casio1983
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-06 20:44
wat je zegt is niet helemaal waar. Het is wel degelijk gevaarlijk om aan een monitor te werken. Het beeld kanon wekt door middel van hoogspanning 10.000V elektronen op die hij door een raster naar de fluorriserende laag "schiet". Die spanning kan er inderdaad lang opblijven staan. Dit is bij elke monitor weer anders en om er een weerstandje over heen te houden heeft weinig zin je bent dood voor je het in de gaten hebt. Altijd eerst met een multimeter de spanning na meten op de punten waar je wilt meten. Doe dit wel met een goedkopen voor het geval er nog wel spanning op staat. Of koop een hoogspannings Probe >:)

AMD XP 2100+ | Epox 8K3A+ | 512MB pc2700 Samsung | 2 * 80GB Maxtor D740x raid 0 | Leadtek GF4 Ti 4400 | LiteOn DVD-Rom 16/48 | LiteOn 48124/48 | Chieftec Dragon DX 01B-D | Nec floppy | Realtek + 3Com NIC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
Waar haal ik zo'n hoogspannings probe weg en wat kost zo'n ding? Tis de bedoeling dat 't een low budget casemod wordt. Ik probeer om onder de 50,- te blijven aan gezien de rest van m'n pc destijds ook maar fl.250,- was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

Op zaterdag 18 mei 2002 16:37 schreef casio1983 het volgende:
wat je zegt is niet helemaal waar. Het is wel degelijk gevaarlijk om aan een monitor te werken. Het beeld kanon wekt door middel van hoogspanning 10.000V elektronen op die hij door een raster naar de fluorriserende laag "schiet". Die spanning kan er inderdaad lang opblijven staan. Dit is bij elke monitor weer anders en om er een weerstandje over heen te houden heeft weinig zin je bent dood voor je het in de gaten hebt. Altijd eerst met een multimeter de spanning na meten op de punten waar je wilt meten. Doe dit wel met een goedkopen voor het geval er nog wel spanning op staat. Of koop een hoogspannings Probe >:)
Voor zover ik weet houden die de condensatoren de 10kV niet vast hoor. 't is meer dat een spanning ter grootte van de netspanning die vast gehouden wordt. Da's de reden (IMHO) dat men afraadt er direct mee aan het werk te gaan. Spul is over het algemeen redelijk vlot leeg. Mijn opmerking van een weerstandje: tja, misschien niet handig voor hiero. Is iig wat ik doe als ik de boel echt leeg wil hebben. 'k weet echter redelijk wat ik doe IMHO :)

Werkende monitoren aan het lichtnet, moet je gewoon zoveel mogelijk afblijven. Zeker als je niet weet wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

hoogspanningsmultimeters kosten genoeg, op de unief moeten we er toch zuinig op zijn. >:)
En hoogspanning hou je niet tegen met een geïsoleerde schroevendraaier

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acq

acq

Op zaterdag 18 mei 2002 16:55 schreef Suepahfly het volgende:
Waar haal ik zo'n hoogspannings probe weg en wat kost zo'n ding?
Probe ben je echt niet nodig hoor. Let op de smily :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

eerst de stroom van de condenstoren halen door met de aarde te verbinden? een geïsoleerde schroevendraaier die je verbind met de aarde (anders ga jij voor aarding spelen) om eerst de stroom te verwijderen en dan er aan werken? Wel niet probleren bij hoogspanning >:)
Weet iemand hoeveel die condensatoren vasthouden?

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je alles een beetje weet te vinden in je monitor kwa onderdelen, dan is het wel te doen

waar je op moet letten :

-ontlaat je voedingselco ( die grote dikke condensator )
- ontlaat je beeldbuis ( gëisoleert draatje tussen aarde ( koperdraad om de beeldbuis) en je anode van de beeldbuis ( niet op het rubber maar eronder ) )

een voor de rest
kijk uit waar je mee bezig bent, 30kv door je poten voelt niet lekker (spreek uit ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
ontladen doe ik hoe??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die elco met een 1k 5Watt weerstand
hoe spanning: zie de post boven je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Je kunt hem ontladen door een flinke weerstand met de aarde te verbinden en dan de andere kant (met een goed geisoleerde tang!) onder die zuignap te duwen.
Let wel op dat deze methode vrij leip is indien niet goed uitgevoerd en ik weet niet of het met grote beeldbuizen gevaarlijker is dan met 9" MAC displaytjes (daar heb ik het mee gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 18:09 schreef Bigs het volgende:
Je kunt hem ontladen door een flinke weerstand met de aarde te verbinden en dan de andere kant (met een goed geisoleerde tang!) onder die zuignap te duwen.
Let wel op dat deze methode vrij leip is indien niet goed uitgevoerd en ik weet niet of het met grote beeldbuizen gevaarlijker is dan met 9" MAC displaytjes (daar heb ik het mee gedaan).
niks weerstand
die weerstand maakt bij die spannig niets meer uit hoor
gewoon draad ertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je de stekker er uit trekt wanneer de monitror aan staat (standby of aan de pc) is er nix aan de hand. De Hoog spanning werkt ook niet als je hem uit zet want deze functioneerd alleen met wisselspanning en die kan niet door condensatoren op gewekt worden. Je kunt hem dus zo aansluiten, uitzetten en modden er gebeurt helemaal niets!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 18:22 schreef ericjanssen het volgende:
als je de stekker er uit trekt wanneer de monitror aan staat (standby of aan de pc) is er nix aan de hand. De Hoog spanning werkt ook niet als je hem uit zet want deze functioneerd alleen met wisselspanning en die kan niet door condensatoren op gewekt worden. Je kunt hem dus zo aansluiten, uitzetten en modden er gebeurt helemaal niets!!!
nou ik wil wel is zien als jij je vinger tussen de anode stopt >:)
de beeldbuis is nog wel STATISCH geladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon die dop aan de massa hangen als het niet vonkt is het leeg geen stroom meer.
ps dit kan je ook doen met de bleedbuis aan de massa wel de stekker uit de 230 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
Misschien wel een hele domme vraag, maar wat gebeurd er als ik het hele ding kortsluit zeg maar een bak zout water er over heen gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
Op zaterdag 18 mei 2002 18:22 schreef ericjanssen het volgende:
Dat gaat niet, de laatste keer dat ik de monitor aan zette begon er binnen in van alles en vonken en te roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 18 mei 2002 18:39 schreef Suepahfly het volgende:
Misschien wel een hele domme vraag, maar wat gebeurd er als ik het hele ding kortsluit zeg maar een bak zout water er over heen gooi.
dan krijg je een zoute monitor :P
maar lijkt me niet echt verstandig hoor
dan maar met een schroevendaaier
heb je meer kans dat je monitor het overleeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Op zaterdag 18 mei 2002 18:39 schreef Suepahfly het volgende:
Dat is ongeveer hetzelfde effect als een fles spirtus over vuur heen gieten.. vooral als je een metalen emmer gebruikt :+
Pagina: 1