Electra verbruik op een dag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mensFaber
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-05 08:36
Goedemiddag.

Ik heb wat lopen experimenteren met miijn Nibe F1155 w/w WP om een constante temp. in huis te krijgen. Dat is me redelijk goed gelukt (al zeg ik het zelf 8) ).
In de wk constant 22gr, keuken 21gr en boven allemaal 20gr.

Ik ben ook het stroomverbruik in de gaten aan het houden. Deze blijft redelijk constant op dagbasis, gem. zo 30kWh. (dat is overigens niet van alleen de WP, maar van het hele huishouden).
Ik heb echter geen idee of dat veel of weinig is.

Ik zou graag willen weten wat andere huis eigenaren met een w/w WP die niet op gas zijn aangesloten zoal gebruiken.

Ik heb de WP nog niet uitgelezen want dat moet met deze versie bekabeld. Ik heb me nog niet de tijd gegund dat eens te doen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:50
even los van dat verbruik, 22 graden is wel erg warm, ken je deze al? https://zetookdeknopom.nl/ :)

Wij zitten ook nog niet over de 30kWh per dag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik volg even.
Ik heb een nibe f2040 l/w wp. Beneden 21 graden, boven alles dicht. Behalve badkamer, 19.5 graden.
Sinds vanochtend 7 uur al 15 kwh verbruikt.
Van alles dus. Maar heb niets geks gedaan, behalve mn vaatwasser laten draaien.

Ik hoor mn wp al heel de ochtend loeien.

In de december en jan maanden zat ik vorig jaar op 850kwh verbruik per maand.

Ik ben ook heel benieuwd naar andere verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
nibe 2040 l/w wp, december 2021: 1100kWh (eerste maand bewoning/ eerste maand stoken).
december is bij mij [in kWh] ongeveer 1/7 van mijn jaarverbruik en 1/50 van mijn PV jaaropwek.

Met vorst en mist verbruikt de l/w WP extra vanwege ontdooi cycli

[ Voor 23% gewijzigd door MSXBas op 12-12-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 14:14

Sebazzz

3dp

No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:26:
even los van dat verbruik, 22 graden is wel erg warm, ken je deze al? https://zetookdeknopom.nl/ :)
Zeker een valide reactie, gezien ruim 50% van de Nederlandse electriciteit uit de kleine wordende aardgasreserves nu komt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:43
Cijfers vergelijken is tamelijk zinloos als je niet vermeld om wat voor huis het gaat.
Een rijtjeshuis of een vrijstaande villa scheelt nogal namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:13
mensFaber schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:18:
In de wk constant 22gr, keuken 21gr en boven allemaal 20gr.
Wat doe je dan allemaal in die ruimtes met zulke temperaturen? :? Ik zou mijn schoonmaakster wel op kunnen vegen als die met 20(+) aan de slag zou gaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuweling87
  • Laatst online: 03-03-2023
MSXBas schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:30:
nibe 2040 l/w wp, december 2021: 1100kWh (eerste maand bewoning/ eerste maand stoken).
december is bij mij [in kWh] ongeveer 1/7 van mijn jaarverbruik en 1/50 van mijn PV jaaropwek.

Met vorst en mist verbruikt de l/w WP extra vanwege ontdooi cycli
Ja, ik vind dat hij dan echt fors verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Laatst online: 01-05 14:12
Laagste temp = laagste COP, en deze december is voorlopig kouder dan dec 2021
laagste stand zon = laagste PV opbrengst

Dus het forse verbruik in dec/jan is best logisch

Ik draai ook een aantal maanden van het jaar netto rond de 0 kWh verbruik, met de koeling aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Stalensnuitje schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:32:
[...]

Wat doe je dan allemaal in die ruimtes met zulke temperaturen? :? Ik zou mijn schoonmaakster wel op kunnen vegen als die met 20(+) aan de slag zou gaan :X
Allemaal gewenning en ook een overdaad aan luxe.

Ik ben thuis aan het werk op zolder. Kachel is uit. Ja, het is kil in huis nu.. Maar het is overal nog steeds rond de 18-19 graden. Met een vest en dikke sokken prima te doen. Dit is ook niet uit armoede (heb vast contract), maar gewoon omdat ik het onnodig vind om heel de dag te stoken.

Zolang de energie van die WPs nog uit fossiele brandstoffen komt vraag ik me af hoe groen die 24-7-aan-WP-bezitters nou eigenlijk bezig zijn.. Ik schrik me een hoedje van het verbruik wat ik hier lees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mensFaber
Even wat cijfertje van de woning:
  • Ik woon in een nieuwbouw huis uit 2020, 2 onder 1 kap.
  • Beneden verdieping is ongeveer 300m3 (10x10x3).
  • 1ste verdieping is het ongeveer 160m3 (10x8x2)
  • zolder zal nog minder zijn maar daar staat de vloerverwarming "uit"
edit: opmerking over blauwe vogeltje verwijderd, wilde niet provocerend overkomen!

[ Voor 35% gewijzigd door mensFaber op 12-12-2022 16:18 . Reden: wilde niet provocerend overkomen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 12-12-2022 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:we gaan elkaar niet de maat te nemen over persoonlijke instellingen.
Houd je oordeel gewoon voor je, er is al voldoende over gezegd nu.

Voor de beeldvorming: in andere topics hebben we al diverse medische condities en krokodillenverblijven langs zien komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat gezegd hebbende is een dagtotaal van je hele huis lastig op waarde te schatten.
Mijn hoekhuis is iets kleiner, daar gebruikt de warmtepomp afgegelopen week ca 15 kWh per dag.
Maar omdat 1x per week ook een auto opgeladen wordt zijn er ook dagen met 60 kWh totaalverbruik :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 15:27
30kwh op een koude dag valt wel mee toch? Of zie ik dat helemaal verkeerd? Ik stook helaas nog op gas, dus ik kan het lastig vergelijken misschien. Maar als ik dat toch probeer dan zou ik zeggen dat 1 kuub gas ongeveer 8kwh aan 'stroom' oplevert (gas omgerekend naar kwh en daar wat afgehaald voor inefficientie van de verbranding). Dan zou ik zeggen dat je voor ongeveer 3.75 kuub verbrand. Geen idee welke COP je nu behaalt, als dat nu COP 2 is dan verwarm je voor ongeveer 60kwh, vergelijkbaar met 7.5 kuub gas. Dat valt me mee voor een grote woning.

Als het verbruik van anderen zoveel lager ligt moet ik misschien toch maar gaan nadenken over een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mensFaber
Proton_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:22:
Dat gezegd hebbende is een dagtotaal van je hele huis lastig op waarde te schatten.
Mijn hoekhuis is iets kleiner, daar gebruikt de warmtepomp afgegelopen week ca 15 kWh per dag.
Maar omdat 1x per week ook een auto opgeladen wordt zijn er ook dagen met 60 kWh totaalverbruik :)
15kWh is met welke kamertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Onderste grafiek, bovenste is voor de buitentemperatuur en de defrosts van mijn L/W unit. Die heb jij alvast niet.
Gisterochtend koekjes gebakken, dus lichte overshoot ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isNLcEErwMTKYug1RMaZGSeCoNo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7FewWvBiGZT5qc1j25qw3gsn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Nu online
nieuweling87 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:27:
Ik volg even.
Ik heb een nibe f2040 l/w wp. Beneden 21 graden, boven alles dicht. Behalve badkamer, 19.5 graden.
Sinds vanochtend 7 uur al 15 kwh verbruikt.
Van alles dus. Maar heb niets geks gedaan, behalve mn vaatwasser laten draaien.

Ik hoor mn wp al heel de ochtend loeien.

In de december en jan maanden zat ik vorig jaar op 850kwh verbruik per maand.

Ik ben ook heel benieuwd naar andere verbruiken.
Hier ook een gemiddeld verbruik van 30 KW/dag (alles, inclusief normaal elektra verbruik)
Dit lijkt veel, maar als je het inderdaad terug rekent naar gas verbruikt is dat 3 a 4 m3 gas/dag...en daar komt dan het normale elektra verbruik nog bij!
Dan valt het opeens wel weer mee toch?
Edit:
Warmtepomp draait 18 uur per dag, woonkamer overdag 21.5, savonds met de gordijnen dicht word dat 22.0.

[ Voor 6% gewijzigd door Tim123 op 12-12-2022 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 05-06 20:35
Hier idem dito, ongeveer 30-35 kwh per dag all in. Huiskamer 21-22 graden continu, snachts gaat de wp een paar uur uit. Lucht/ water warmtepomp .Boven slaapkamers zijn ongeveer 19-20 C, verwarming staat daar uit maar we hebben een WTW systeem dat de warmte mooi door het huis verdeelt. In de zomer meestal 15-20 kWh per dag verbruik, we hebben best wat luxe stroom verbruikers zoals enorme vriezers, koelkasten, biertap, quooker, 2 ovens, electrische wc etc. :7

2 onder 1 kap uit 2004, goede isolatie met WTW. In 2021 overal vloerverwarming in elk vertrek aangelegd en warmtepomp, isolatie niet verbeterd.

[ Voor 46% gewijzigd door Lollercopter op 12-12-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier per jaar 5000 kWh op een huis met een oppervlakte van 100m2.
Dus 50 kWh/m2/jaar. En daar zit alles in verwarmen, koelen, koken, wassen, drogen, tv kijken alleen geen auto laden.
Dat is gemiddeld14 kWh/dag en in de winter meer dan in de zomer. zomers 10 kWh/dag Winters 20 kWh/dag.
Minimum dit jaar 3 kWh/dag en maximum 26 kWh/dag.
Maximum uit net getrokken vermogen 4400 Watt dit jaar, maar dat kan nog verbroken worden.
Rekening is (gelukkig) lager want we hebben zonnepanelen met een opwek van 3500 kWh/jaar.

De warmtepomp neemt hiervoor 1200 kWh/jaar voor zijn rekening (1000 kWh voor verwarmen en 200 kWh voor het koelen), waarbij met dagen zoals vandaag met winterse temperaturen 10 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDdDTOC3IBaruzbiN0iorF_OZnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlTOBb9gcFVI8fkX8Sb029UN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door martijn v o op 12-12-2022 21:47 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Het blijft natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken. Een kWh op de groep van je warmtepomp zou al een duidelijker beeld kunnen geven over wat je nou echt kwijt bent aan energie voor verwarmen.

Bij ons staat een Nibe F1255 vrijstaande woning met overal vloerverwarming dit is zo'n 175 m2. Woonkamer temperatuur schommelt hier in de woonkamer rond tussen 21,5 en 22 graden.

Verbruik van de groep van de warmtepomp afgelopen 7 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5mhpnEY8jVsqvsg0s2VAT3mTxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ZtWVPJCUGngLgMHvVtPRYKX.png?f=fotoalbum_large

Totaal verbruik/opwek afgelopen 7 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fq5jMGoFSv2rBVxVFWsRx-gcRDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GEsSkvvwDgATyjtDrwqBZyxy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mensFaber
Dat zijn mooie getallen @iCrOn en ook mooie plaatjes met grafieken.
Ik heb werkelijk waar geen idee of ik ook zo’n overzicht van de WP groep kan maken.

Heb je daar iets speciaals voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Bij mij zit er een 3fase kWh meter tussen welke weer via de s0 uitgang (rode knipper lampje) pulsen geeft naar een Youless. Welke mijn slimmemeter uitleest en de kwh meter. Deze data komt weer in Home Assistant. Die data gaat weer automatisch naar influxdb add-on van Home Assistant en met de Grafana add-on zijn dan weer boven staande grafieken te maken.

Met alleen een Youless en een kWh-meter zou je je data naar enelogic kunnen sturen en kan je van je warmtepomp bijvoorbeeld zo'n grafiek krijgen:(onderstaande is alleen de meter van de warmtepomp)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVYbeACopHyp_t1oXBirvXbGPBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pc7hZLIhKVIuZIFRg3V50ZRc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijk860
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-06 22:45
Leuk topic, ikzelf woon samen met mijn vriendin en wij "schrokken" van het verbruik van de WP.

Nieuwbouw app uit 2022, 75m2 met een wp + wtw, uiteraard compleet gasloos.

Na enkele dagen stoken op 18 graden valt mij op dat het verbruik schommelt rond de 15/17 kWh.
Bij stoken op 20 graden schiet het verbruik omhoog naar 22/24 kWh.

Deze verbruikscijfers zijn natuurlijk gebaseerd op totaalverbruik van het appartement, dus ook douchen/koken/electronica etc.

Wanneer ik mijn cijfers vergelijk met anderen valt het reuze mee.

MBP 13 2017, Mac mini 16/256gb, iPad Pro M1/128 Iphone 15 Pro 256, PS5,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 14:21
Dit is een interessant topic voor mensen die de overstap naar een warmtepomp overwegen.

Daarom ook even mijn gegevens delen: nieuwbouw (E-peil van -13 en EPC van -25 kWh/m²) van 2020, 370m² bewoonbare oppervlakte, 12 kW geothermische warmtepomp, 44 zonnepanelen (13860 Wp)... Zowel mijn vriendin en ik werken sinds de pandemie fulltime thuis en hebben het graag lekker warm in huis. Het is daarom nooit onder de 23°C in de woonkamer, keuken en bureau. Het totaalverbruik (dus niet enkel de warmtepomp) schommelt de laatste dagen tussen de 30 en 40 kWh. Een strenge wintermaand kost 1000 kWh.

Voor heel 2022 tot nu toe:5629 kWh afname van het net + 3440 kWh van de zonnepanelen. De overschot is 9469 kWh en heb ik in het net geïnjecteerd en daarvoor krijg ik een vergoeding.

[ Voor 4% gewijzigd door H1MSELF1SH op 13-12-2022 13:13 ]

Pagina: 1