Toon posts:

PID controller (diyless opentherm) gedraagd zich vreemd

Pagina: 1
Acties:

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 10:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Ik heb een DIYless opentherm thermostaat, en heb deze laten finetunen.

We hebben een hoekhuis (a label, 2007 gebouwd), met vloerverwarming beneden.

Ik heb de autotuner gestart en daar komen bizar hoge waardes uit:

code:
1
2
3
4
control_parameters:
      kp: 0.95493
      ki: 0.00041
      kd: 562.59680

Ook zie ik daarna dat de PID climate HEAT heel erg op en neer hupst:

De temperatuur staat ingesteld op 20 graden. Hij ging even naar 20.4 waarna ie langzaam aftuned naar 20 graden, en daar blijft hangen (ketel gaat steeds minder vaak aan, en gasverbruik vlakt ook af). Zie grafieken onderin.

De PID Climate results zijn daarnaast ook schokkend. Blijkbaar zijn er uitschieters van wel een half miljoen? Al zie ik dat niet terug als ik de waardes een tijdje afkijk in 't popupvenster:

Kortom, de vraag is:

is dit gedrag normaal? Is ie goed afgeregeld? Ik zou zelf verwachten dat als het 20 graden is, de ketel helemaal uit gaat? Tot het bijv. 19.5 is, en ie dan weer aanslaat? Of is dat meer bij een aan/uit ketel thermostaat (had ik hiervoor).

Dank!

*edit, vreselijke typo in de titel, mods, willen jullie dit aanpassen? ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 10:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Somebody? :)

Of mist er nog informatie in dit topic?

Professioneel Heftruck Syndroom

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ken de autotuner en eenheden niet, maar de differentiële term is gevoelig voor ruis en step changes. Daar een 500+ coefficient voor lijkt me wat veel.
Wellicht ging er wat mis met autotunen?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee