Isolatie fundering onder hsb

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
Beste klussers
We gaan een houtskeletbouw gevel dikker maken en komen buiten de fundering uit. Graag zou ik de fundering en betonnen vloer ook aan de buitenzijde isoleren. Heeft iemand hier ervaring mee?

De reden is dat ik denk dat de fundering en vloer, die gewoon ongeisoleerd zijn, een enorm warmtelek gaat worden. De betonnen vloer is nu de onderste zichtbare laag van de buitenmuur.
De rest van de muur wordt 12 cm PIR, kunst kozijnen en triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Onder het maaiveld wordt vaak XPS in de vorm van geïsoleerde kantplanken toegepast.

Als de betonnenvloer echter ook naar onderen ongeïsoleerd is en blijft, gaat dit niet heel veel verschil maken ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
IK heb mijn fundering tot 50cm diep ingepakt met XPS platen. Is even wat graafwerk en ik weet niet of het helpt maar we gingen de buitengevels isoleren dus was het een kleine moeite om dat wat verder door te trekken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
Dat zijn al 2 nuttige reacties, dank!

De kruipruimte is voorzien van een laag grijze schuimparels, dus de onderkant van de vloer is niet geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:34
Ik zou dan zeker onderkant van de vloer isoleren. Dat levert heel wat op tov parels. Pir platen tegenaan plakken en netjes aftapen/purren.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
Rainesh schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:26:
Ik zou dan zeker onderkant van de vloer isoleren. Dat levert heel wat op tov parels. Pir platen tegenaan plakken en netjes aftapen/purren.
Dat gaat niet lukken lijkt mij. De kruipruimte is te ondiep om daar echt rond te kruipen. In de toekomst kan mogelijk wel isolatie òp de betonnenvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:34
Wout Moerman schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:35:
[...]

Dat gaat niet lukken lijkt mij. De kruipruimte is te ondiep om daar echt rond te kruipen. In de toekomst kan mogelijk wel isolatie òp de betonnenvloer.
Heb je dit al een keer gelezen? Veel nuttige info erin en praktijk voorbeelden.

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wout Moerman schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:47:
Beste klussers
We gaan een houtskeletbouw gevel dikker maken en komen buiten de fundering uit. Graag zou ik de fundering en betonnen vloer ook aan de buitenzijde isoleren. Heeft iemand hier ervaring mee?

De reden is dat ik denk dat de fundering en vloer, die gewoon ongeisoleerd zijn, een enorm warmtelek gaat worden. De betonnen vloer is nu de onderste zichtbare laag van de buitenmuur.
De rest van de muur wordt 12 cm PIR, kunst kozijnen en triple glas.
ik heb xps (qboard) met steenstrips, je kan ook natuursteen of kantplanken gebruiken.

dit is mijn principe detail, ik heb ook de koudebrug naar de fundering proberen te doorbreken door gasbeton en een strook isolatie binnen te gebruiken. het is altijd verstandig om details te tekenen dan kom je vanzelf de probelemen tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W12OX-bsDZKuRiu0AlRfWafsL8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kos2i3WSdFmEMkMFXR2ReR7y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
Details gaan we zeker tekenen. Ik weet alleen niet of ik het zo mooi getekend krijg als wat ik hier vaak zie. Maar we moeten eerst maar eens gaan graven om te zien wat we tegen komen. Werken met kantplanken lijkt mij de beste oplossing voor onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:59
No Hands schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:08:
IK heb mijn fundering tot 50cm diep ingepakt met XPS platen. Is even wat graafwerk en ik weet niet of het helpt maar we gingen de buitengevels isoleren dus was het een kleine moeite om dat wat verder door te trekken.
Heb je nog folie geplaatst voor de XPS platen? En hoe heb je de XPS platen aan elkaar bevestigd? (ik denk tape maar welke). Ik ga hetzelfde doen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:05
geen folie nee, platen hebben tong en groef dat sluit op elkaar aan. voor extra goed gevoel nog alttape over de kieren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:59
No Hands schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:56:
geen folie nee, platen hebben tong en groef dat sluit op elkaar aan. voor extra goed gevoel nog alttape over de kieren.
Ok dank je. Scheelt weer wat tijd, folie is rotwerk.
Pagina: 1