Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Hai, ik heb een nieuwbouwwoning en zowel wij als de meeste buren hebben schimmelvorming op de onderste kitranden van de ramen door koudeval en het ontbreken van de radiatoren. De wtw de hele dag op 3 werkt niet afdoende.

Ik heb de volgende ideeen bedacht:

1. Overal de ramen op een kier. Dit werkt op zolder nu, maar is niet handig qua energie en wtw balans.en kans op inbraak.
2. Wamtedraden. Lelijk...
3. De toevoerslang van de wtw loskoppelen bij het dak. Een luchtontvochtiger ophangen in de technische ruimte en de wtw laten aanzuigen uit die ruimte, het extra geluid neem ik voor lief. Kan ook een plenum maken eventueel.

Iemand een beter idee of een variant op optie 3 en wat zou een goed apparaat zijn? Huis is 170 m2.

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Eerst de bouwer een oplossing laten aanleveren voordat je zelf gaat knutselen?

Dit lijkt me een ontwerpfout/ constructiefout (of verkeerde kit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 18:13

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Zou je een foto van de situatie kunnen/willen plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05 16:17
Woon je er al? Dan zou ik de WTW goed hoog zetten en zelf af en toe met een doekje langs de ramen gaan. Dat lost het echt al voor een groot gedeelte op. Het is nu heel vochtig buiten en het huis is nog niet droog (bouwvocht).

Het hoeft geen bouwfout te zijn, het kan ook een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn. Later deze week wordt het droger, dat zou moeten helpen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je stukje over koudeval en ontbreken van radiatoren en dat er daarom schimmel komt zijn maar aannames. Je hebt wtw dus geen roosters is dan mijn aanname en minimaal HR++glas. Koudeval is er dan niet. Dat je radiatoren nodig hebt om schimmel te voorkomen is ook niet juist.

hoe lang woon je er AL?
wat is de temperatuur in de ruimtes waar het schimmelt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
@Noutie bouwvocht zou natuurlijk ook kunnen, had ik nog niet aan gedacht. Zou ik ook support van de bouwer voor vragen.

Misschien een vochtmeting doen en eventueel nog een poos een bouwdroger aanzetten binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-04 12:45
Ook wij hebben hier last van. Zelfde situatie.
Nieuwbouwwoning, wtw, oplevering juni 2021.

Vocht slaat op de binnenkant van de ramen en zorgt vervolgens voor schimmelvorming op de kitranden.
Bij ons is helaas geen oplossing geboden en zit er niks anders op dan regelmatig droog te maken en met een beetje azijn de schimmel te verwijderen.
Heeft inderdaad te maken met de nieuwe manier van bouwen en ik verwacht dan ook dat vrijwel elke woning met goed geïsoleerd glas en een wtw hier last van heeft (aanname).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:43

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Nieuw stucwerk? Bedenk dat daar in de eerste 1 tot 1,5 jaar flink wat vocht uit verdampt. Méér dan een kuub is niet ongewoon (!)

Begin eens met een stel vochtmeters neer te zetten. Die goedkope van ome Ali zijn al voldoende: je hoeft immers enkel een trend te zien. Gewoon 5 of 10 door het huis heen plaatsen en zien wat het doet.

Zet desgewenst een kleinere luchtdroger in de ruimte. Die onttrekt voldoende water om het acceptabel te maken.

Zelf ook gehad: mijn huis uit 1921 is een aantal jaren geleden volledig verbouwd en daarmee ook de hele benedenverdieping gestuct. De eerste twee jaren heb ik ook een behoorlijk vochtprobleem gehad. Dit kon in de zomer oplopen naar 85% en in de winter niet onder de 70. Luchtdrogertje aangeschaft (230W vermogen) en die wisselend op verschillende strategische plekken in huis neergezet. Daarmee daalde de luchtvochtigheid naar de gewenste sub-60% in de zomer.

Ik had 1 goede, geijkte hygrometer en 10 van die Ali-dingen. De afwijking daarop was maximaal 5% dus dat vind ik prima voor de situatie.

Aanvankelijk was ik bang dat het huis vochtig zou blijven, maar nu al een paar jaar staat er juist een bevochtiger aan in de winter.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
valt mij op dat veel nieuwbouw of volledig gerenoveerde woningen dit probleem hebben, lijkt meer een fout in de constructie maar ook bij ons zat er niks anders op dan regelmatig de boel schoon poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-05 00:02
Ik merk bij mij dat als de relatieve luchtvochtigheid in een ruimte boven de 50% komt dat er onderaan mijn ramen hetzelfde fenomeen zichtbaar wordt (1994 bouw, HR glas, RC minimaal 2.5). Vorig jaar heb ik een deel van mijn woning voorzien van WTW ventilatie, en in dat deel is sindsdien de RLV onder de 50% en heb ik geen last meer van condens (en de ene keer dat ik het weer zag, bleek er een slang losgeschoten van de WTW-unit). De ruimtes die ik (nog) niet heb kunnen bereiken met de WTW die ontvochtig ik indien nodig met een mobiele ontvochtiger. Ik wil in de toekomst wel het hele huis op de WTW hebben, maar dat is wat lastiger te realiseren.

In TS geval zou ik zeggen (er vanuit gaan dat de WTW al maximaal staat), zet een ontvochtiger in de ruimte die lager moet en reduceer dan de WTW flow in die ruimte naar "normaal", dan komt er extra WTW capaciteit beschikbaar voor de rest van het huis en kan misschien net het beetje extra zijn om wel de RLV omlaag te brengen.

Maar de eerste stap is toch wel om te kijken door de bouwer of de WTW wel goed is ingesteld en correct gedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ga nu ook met een doekje over de ramen. Als je dat dagelijks doet heb je geen stof en geen schimmel en blijft het doekje redelijk schoon zodat je die vaker kunt gebruiken.

Het is gewoon extreem koud en de verwarming hebben we ook weinig aan en de ramen hebben ook geen ventilatie aan de bovenkant zoals mijn ramen vroeger hadden in andere woningen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 15:06
Ik heb mijn huis verbouwd, dus ook veel bouwvocht; ook een WTW en vloerverwarming (geen radiatoren meer); ook de ramen werden vervangen.
Ik heb enkel 's ochtends condens aan de buitenkant van de ramen bij erg vochtige dagen (zoals normaal bij goed isolerende beglazing).

Draait je verwarming op een normale kamertemperatuur?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
iamcj schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:46:
Hai, ik heb een nieuwbouwwoning en zowel wij als de meeste buren hebben schimmelvorming op de onderste kitranden van de ramen door koudeval en het ontbreken van de radiatoren. De wtw de hele dag op 3 werkt niet afdoende.

Ik heb de volgende ideeen bedacht:

1. Overal de ramen op een kier. Dit werkt op zolder nu, maar is niet handig qua energie en wtw balans.en kans op inbraak.
2. Wamtedraden. Lelijk...
3. De toevoerslang van de wtw loskoppelen bij het dak. Een luchtontvochtiger ophangen in de technische ruimte en de wtw laten aanzuigen uit die ruimte, het extra geluid neem ik voor lief. Kan ook een plenum maken eventueel.

Iemand een beter idee of een variant op optie 3 en wat zou een goed apparaat zijn? Huis is 170 m2.
Bij je 1e punt en 3e punt vraag ik me af, waarom is dit een idee?

Wanneer het buiten kouder wordt zo rond oktober/november, blaast je WTW installatie buitenlucht naar binnen - deze is dan wel voorverwarmd, maar thats it. Geen extra vocht wordt toegevoegd. Dit heeft door de opwarming nog amper 30% luchtvochtigheid. In deze tijd van vrieskou krijg je lucht naar binnen met minder dan 10% luchtvochtigheid.

Dus als je last hebt van vocht, lijkt de eerste verdachte eerder dat er iets mis is met de WTW installatie. Te weinig capaciteit of iets is niet goed aangesloten/afgesteld.
De 2e verdachte zou voor mij de verwarming zijn, dat met oog op LTV en vloerverwarming je tegenwoordig anders moet verwarmen (minder verschil tussen dag/nacht, langer nodig om op te warmen, etc) maar daarmee geen rekening is gehouden bij bijvoorbeeld de uitvoer CV temperatuur of het schema in de thermostaat.

Heb zelf ook modern nieuwbouw huis, wij hebben nu op elke verdieping juist een BEvochtiger aan staan. De "auto" stand is bedoeld om het tussen de 50% en 65% te houden, maar veel hoger dan 45% krijgen ze het niet doordat de buitenlucht zo erg droog is nu. Pas in combinatie met het hele huis dweilen met overvloedig water krijg ik de vochtigheid tijdelijk even op een gezond niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 22:59
Xanaroth schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:53:
[...]
Heb zelf ook modern nieuwbouw huis, wij hebben nu op elke verdieping juist een BEvochtiger aan staan. De "auto" stand is bedoeld om het tussen de 50% en 65% te houden, maar veel hoger dan 45% krijgen ze het niet doordat de buitenlucht zo erg droog is nu. Pas in combinatie met het hele huis dweilen met overvloedig water krijg ik de vochtigheid tijdelijk even op een gezond niveau.
Raar ik zie de afgelopen week de buitenlucht op >80% staan. https://www.buienradar.nl...zondheid/luchtvochtigheid. :) En ja ik weet dat er minder water inzit dan in de zomer dus de buitenlucht relatief droog is.

Het grootste probleem met bevochtigers is dat het met een WTW of Centrale afzuiging minder werkt aangezien de bevochtigde lucht grotendeels meteen weer word afgezogen. En dat in combinatie met de verwarming van het huis maakt het er niet beter op.

Mijn oplossing was om de afzuiging lager te zetten zodat de bevochtigde lucht wat langer blijft hangen. Maar voor de TS is het misschien beter om de ventilatie hoger te zetten als zijn luchtvochtigheid in huis > 60% is en als dat niet afdoende is dan extra vochtveters en geregeld de condens af te vegen met een doek. Eerst moet de luchtvochtigheid naar beneden anders blijf je met het probleem zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door retakenroots op 12-12-2022 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik had dit ook (bj 2018), na een jaar was het weg. Nog wel wat vlekjes op het kitwerk.
Ook achter de knieschotten op zolder was het verschrikkelijk en nu is daar niets meer van te zien.
Mijn huis is met kalkzandsteen en gips gebouwd.

Het kan ook een bouwfout zijn (koudebrug, natte isolatie), dat kan je misschien met een warmtebeeldcamera uitsluiten.

Nu buiten 0°C met 90% => 3,9 gram water/m³
Binnen 20°C met 50% => 8,6 g/m³
Ventileren met buitenlucht voert dus 4,7 gram vocht per m³ lucht af. Lekker blijven ventileren dus :)
@retakenroots de buitenlucht is nu dus relatief vochtig en absoluut droog :)

Na een jaar draait het probleem zich om en wil je bevochtigen. Dan kan je overwegen een enthalpiewisselaar in de wtw te zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yinchie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 18:17
Bij nieuwbouw woning is bedoeling dat je het droog stookt. Dat was aanbevolen bij de nieuwbouw woning waar ik in woon, opgeleverd in november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 15:46
Xanaroth schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:53:
[...]

Bij je 1e punt en 3e punt vraag ik me af, waarom is dit een idee?

Wanneer het buiten kouder wordt zo rond oktober/november, blaast je WTW installatie buitenlucht naar binnen - deze is dan wel voorverwarmd, maar thats it. Geen extra vocht wordt toegevoegd. Dit heeft door de opwarming nog amper 30% luchtvochtigheid. In deze tijd van vrieskou krijg je lucht naar binnen met minder dan 10% luchtvochtigheid.

Dus als je last hebt van vocht, lijkt de eerste verdachte eerder dat er iets mis is met de WTW installatie. Te weinig capaciteit of iets is niet goed aangesloten/afgesteld.
De 2e verdachte zou voor mij de verwarming zijn, dat met oog op LTV en vloerverwarming je tegenwoordig anders moet verwarmen (minder verschil tussen dag/nacht, langer nodig om op te warmen, etc) maar daarmee geen rekening is gehouden bij bijvoorbeeld de uitvoer CV temperatuur of het schema in de thermostaat.

toon volledige bericht
Hoe kom je hierbij? De LTV is al wekenlang extreem hoog. Op dit moment (helder, vrij koud) 87%. Dus by far niet de droge winterlucht die je normaal hebt in de winter.
dus schimmel is dan vervelend, maar totaal logisch…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
retakenroots schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:03:
[...]

Raar ik zie de afgelopen week de buitenlucht op >80% staan. https://www.buienradar.nl...zondheid/luchtvochtigheid. :) En ja ik weet dat er minder water inzit dan in de zomer dus de buitenlucht relatief droog is.

Het grootste probleem met bevochtigers is dat het met een WTW of Centrale afzuiging minder werkt aangezien de bevochtigde lucht grotendeels meteen weer word afgezogen. En dat in combinatie met de verwarming van het huis maakt het er niet beter op.

Mijn oplossing was om de afzuiging lager te zetten zodat de bevochtigde lucht wat langer blijft hangen. Maar voor de TS is het misschien beter om de ventilatie hoger te zetten als zijn luchtvochtigheid in huis > 60% is en als dat niet afdoende is dan extra vochtveters en geregeld de condens af te vegen met een doek. Eerst moet de luchtvochtigheid naar beneden anders blijf je met het probleem zitten.
t14wo schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:45:
[...]

Hoe kom je hierbij? De LTV is al wekenlang extreem hoog. Op dit moment (helder, vrij koud) 87%. Dus by far niet de droge winterlucht die je normaal hebt in de winter.
dus schimmel is dan vervelend, maar totaal logisch…
Luchtvochtigheid is 'relatieve luchtvochtigheid' met een reden. Hoe warmer de lucht, hoe meer vocht erin kan. Of anders gezegd, bij dezelfde % bevat warme lucht veel meer water dan koude. Zoals nu -3 graden 91% vochtigheid. De lucht bevat dan 3,17 gram water per kg lucht.
Binnen wordt die lucht verwarmd naar 20 graden en blijft diezelfde 3,17 gram water aanwezig. Binnen heb je dan een vochtigheid van 21,7% tenzij je extra vocht toevoegd via bijvoorbeeld een bevochtiger.

Onder de 40% vochtigheid is al onaangenaam. Wil je het nu binnen >60% krijgen, praat je over een woning van 170m2 letterlijk over liters extra vocht.

Met een WTW op de laagste stand, is al snel 100m3/uur verversing aanwezig. Dan heb je dus per uur 77kg lucht die van 3,17 naar pakweg 5,6 gr moet gaan BOVENOP de lucht die reeds in huis aanwezig is. Dan moet je alleen al per uur 180 gr water toevoegen om de vochtigheid constant te houden in huis - een beetje bevochtiger zal dat net wel/niet aankunnen, zul je al snel een van de betere nodig hebben.

Typisch zou je met dergelijke nieuwbouw woning dus 2-3 van de betere bevochtigers nodig hebben (150-300 euro in totaal aan apparatuur) om met de huidige kou het klimaat binnen enigzins op pijl te houden. Die staan dan permanent aan natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Xanaroth op 12-12-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Meestal is dat omdat het raam te hoog op de glasblokken zit. Waardoor het koppelstuk die het raam samenhoud te hoog zit tegen de glaslatten zit.

Een tweede iets is dat elke raam op die plaats geventileerd word via de uitloopt gaatjes die bij elke raam zichtbaar/onzichtbaar zijn verwerkt. Dat zorgt er voor dat er altijd koude lucht onderaan dat stuk glas zit. Een dubbele aanval dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strohalm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
In een woonkamer met open keuken kun je een hoop condensatie voorkomen door tijdens het koken te ventileren. Pannen onder de afzuigkap of buiten afgieten. Helpt ook goed tegen groene aanslag op tuintegels. Je waterkoker bij gebruik onder de geactiveerde afzuigkap zetten. Ook bij gebruik van de oven of openen van de afwasmachine die net klaar is ventileren. Altijd slapen met de ramen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Met de vorst op dit moment heb je juist eerder last van te veel droge lucht in huis dan te veel vocht.

Tenzij je te weinig ventileert wat ook nog slecht is voor je gezondheid. Als jou was zal ik eerst hier mee aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
MSXBas schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:20:
Eerst de bouwer een oplossing laten aanleveren voordat je zelf gaat knutselen?

Dit lijkt me een ontwerpfout/ constructiefout (of verkeerde kit).
Bouwer geeeft aan meer ventileren.
Noutie schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:39:
Woon je er al? Dan zou ik de WTW goed hoog zetten en zelf af en toe met een doekje langs de ramen gaan. Dat lost het echt al voor een groot gedeelte op. Het is nu heel vochtig buiten en het huis is nog niet droog (bouwvocht).

Het hoeft geen bouwfout te zijn, het kan ook een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn. Later deze week wordt het droger, dat zou moeten helpen.
Ja, doekje doen we nu ook ja.
Waterbeesje schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:17:
Nieuw stucwerk? Bedenk dat daar in de eerste 1 tot 1,5 jaar flink wat vocht uit verdampt. Méér dan een kuub is niet ongewoon (!)

Begin eens met een stel vochtmeters neer te zetten. Die goedkope van ome Ali zijn al voldoende: je hoeft immers enkel een trend te zien. Gewoon 5 of 10 door het huis heen plaatsen en zien wat het doet.

Zet desgewenst een kleinere luchtdroger in de ruimte. Die onttrekt voldoende water om het acceptabel te maken.

Zelf ook gehad: mijn huis uit 1921 is een aantal jaren geleden volledig verbouwd en daarmee ook de hele benedenverdieping gestuct. De eerste twee jaren heb ik ook een behoorlijk vochtprobleem gehad. Dit kon in de zomer oplopen naar 85% en in de winter niet onder de 70. Luchtdrogertje aangeschaft (230W vermogen) en die wisselend op verschillende strategische plekken in huis neergezet. Daarmee daalde de luchtvochtigheid naar de gewenste sub-60% in de zomer.

Ik had 1 goede, geijkte hygrometer en 10 van die Ali-dingen. De afwijking daarop was maximaal 5% dus dat vind ik prima voor de situatie.

Aanvankelijk was ik bang dat het huis vochtig zou blijven, maar nu al een paar jaar staat er juist een bevochtiger aan in de winter.
toon volledige bericht
Het hele huis is gestuuct. Na het stucen heeft er een droger in gestaan. Die heeft aardig wat liters afgevoerd, maar wellicht niet alles. Zou verklaren waarom niet allle buren er last van hebben.

De luchtvochtigheid heb ik gemeten en is gemiddeld boven de 60%. Nu met het koudere weer 50%
naftebakje schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:58:
Ik heb mijn huis verbouwd, dus ook veel bouwvocht; ook een WTW en vloerverwarming (geen radiatoren meer); ook de ramen werden vervangen.
Ik heb enkel 's ochtends condens aan de buitenkant van de ramen bij erg vochtige dagen (zoals normaal bij goed isolerende beglazing).

Draait je verwarming op een normale kamertemperatuur?
Beneden 21.5, boven 21.0
Proton_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:29:
Ik had dit ook (bj 2018), na een jaar was het weg. Nog wel wat vlekjes op het kitwerk.
Ook achter de knieschotten op zolder was het verschrikkelijk en nu is daar niets meer van te zien.
Mijn huis is met kalkzandsteen en gips gebouwd.

Het kan ook een bouwfout zijn (koudebrug, natte isolatie), dat kan je misschien met een warmtebeeldcamera uitsluiten.

Nu buiten 0°C met 90% => 3,9 gram water/m³
Binnen 20°C met 50% => 8,6 g/m³
Ventileren met buitenlucht voert dus 4,7 gram vocht per m³ lucht af. Lekker blijven ventileren dus :)
@retakenroots de buitenlucht is nu dus relatief vochtig en absoluut droog :)

Na een jaar draait het probleem zich om en wil je bevochtigen. Dan kan je overwegen een enthalpiewisselaar in de wtw te zetten.
Hier ook schimmel op de knieschotten en gebouwd met kalkzandesteen en gips en gestuuct. Ook had ik zelf nog bedacht, dat er lucht binnenkomt van 0 graden nu, die is dus erg droog en zal het vocht nu uit mn huis trekken vanzelf.
Domotek schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:42:
Meestal is dat omdat het raam te hoog op de glasblokken zit. Waardoor het koppelstuk die het raam samenhoud te hoog zit tegen de glaslatten zit.

Een tweede iets is dat elke raam op die plaats geventileerd word via de uitloopt gaatjes die bij elke raam zichtbaar/onzichtbaar zijn verwerkt. Dat zorgt er voor dat er altijd koude lucht onderaan dat stuk glas zit. Een dubbele aanval dus.
Dit zou ook kunnen idd.

Al met al concludeer ik op basis van jullie reacties, dat mijn huis in theorie juist te droog zou moeten zijn en omdat mijn huis gestuuct is en bij oplevering heel vochtig was en de rel vochtigheid nu met dit koude droge weer zelfs nog boven de 50% is, dat bouwvocht de meest waarschijnlijke oorzaak is.

Ook is mijn temerpatuur constant en de wtw verkeerd aan gesloten? Het enige wat denk ik fout kan zijn is dat de bypass niet goed werkt of de warmtewisselaar. Maar dit zou ik dan moeten merken aan koude inblaas lucht neem ik aan.

Wat ik ga doen is een jaar lang de schimmel verwijderen en de boel droog houden en op kritische plakken als de badkamer ook met buitenlucht ventileren.Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
Je zou de luchtvochtigheid kunnen meten bij de buren die geen last van de schimmel hebben.
Je zou de bouwer kunnen vragen om nog enkele weken de bouwdroger te lenen.

in het begin haalden de bouwdrogers zo'n 40 liter water per verdieping per etmaal uit mijn woning: ik moest de speciekuipen echt iedere dag legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Men heeft niet voor niets ooit:

https://glasvezelbehang.nu/bouwbehang/

uitgevonden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:30
Onze woning is van 2017. Uitgevoerd met type C ventilatie met roosters en CO2 sturing. HR++ glas in houten kozijnen. Ook hier speelt dit probleem. Eerste jaar dachten wij ook bouwvocht maar de luchtvochtigheid was en is nu <50% en nog steeds krijgen we bij koud weer condensvorming onderaan. Vooral in de badkamer. Het wordt nog erger als de plissé (honingraat) gordijnen dicht zitten. Bij temperaturen rond de 0 graden begint het. Pas bij luchtvochtigheid <40% is het over. Ik heb het idee dat het ontbreken van radiatoren ervoor zorgt dat er minder luchtstroom is. Bij onze vorige woning (1999) overal radiatoren en dan is het veel minder.

Bij een temperatuurverschil van 19 graden is het raam is in het middel ca 17-18 graden (IR thermometer) en onderaan (echt tegen de glasrand aan) 11 a 12 graden een klein stukje. De rand van het glas is van metaal en vormt een koudebrug naar mijn idee. Hier ontstaat condens.
Wat helpt is meer ventileren (en dus iets meer stoken) zodat de luchtvochtigheid <45% en liefst nog lager komt. Verder idd met doekje 2 keer per dag..

Wat denk ik zou helpen is om de koudebrug weg te nemen. Glas met kunststof randen of meer overlap van de kozijnen? Ik las elders in dit forum dat het zelfs voorkomt bij triple-glas.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
MSXBas schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:52:
Je zou de luchtvochtigheid kunnen meten bij de buren die geen last van de schimmel hebben.
Je zou de bouwer kunnen vragen om nog enkele weken de bouwdroger te lenen.

in het begin haalden de bouwdrogers zo'n 40 liter water per verdieping per etmaal uit mijn woning: ik moest de speciekuipen echt iedere dag legen.
Die oefening heb ik gedaan van de zomer 8 dagen lang na het stucen. De laatste dag had ik nog 5 liter of zo, dus ik dacht dat het wel ok was.

Ik heb trouwens net een temperatuurmeting gedaan en hem op de ventsterbank gelegd. Ik kom hier al op 12 graden bij 22 graden kamertemp en ca. 0 graden buiten. Volgens mij zijn de aansluitingen met de vensterbanken koudebrugen. De eis is hier 11,4 graden bij -10 buiten dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 11:55
Wacht even, de vensterbank in een nieuwbouwwoning is bij een kamertemp van 22 graden, slechts 12 graden??

Dan wordt het wel tijd om de bouwer ter verantwoording te roepen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zou maar eens met een warmtecamera aan de slag gaan....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Dauwpunt is nu eenmaal iets die zeer moeilijk te berekenen is tijdens deze dagen. Omdat de luchtvochtigheid vooral actief(koken, mensen etc..) word veroorzaakt, en omdat je geen controle hebt over de buitentempraturen. In de zomer is dat anders omdat het dan omgekeerd is. Dit betreft dan condens te voorkomen door zaken te hard te koelen.

Dauwpunt is zoals het kookpunt. Het kookt, of het kookt niet. Daarom kan het er ineens zijn, en soms ook niet.
Pagina: 1