Toon posts:

Airco - Keramische verwarmen of CV bij vrieskou

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thlinx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Begrepen dat airco met de huidige gasprijzen meestal voordeliger is dan gas. Dit hangt echter af van de buitentemperatuur. Bij lage temperatuur zou gas weer goedkoper zijn.
Nu hangt heea natuurlijk ook af van de ruimte die je wilt verwarmen, hoe goed je woning is geïsoleerd en wat de elektraprijzen en gasprijzen zijn.

Ik heb een wat oudere airco LG P09RK specs https://www.manua.ls/lg/p09rk/specifications

Volgens een artikel is airco dus een prima alternatief voor gas bij niet al te lage temperatuur. Vanaf volgende week gaat het flink vriezen en vraag ik me af of ik dan niet beter kan overstappen op gas of eventueel een klein keramisch kacheltje aanschaf. Ruimte die ik wil verwarmen is ong 5x4x2.5m=50m3
Rest van mijn woning wordt matig verwarmd (alleen de ergste kou eruit) via CV installatie.
De airco gebruik ik nu al een tijdje en slaat nu zo nu en dan aan en houdt de ruimte prima op temperatuur. Volgende week krijg ik een energiemeter binnen en kan ik de kosten en verbruik beter in de gaten houden. Meten is weten :)

Ik kan me zo voorstellen dat een keramische kachel bij koude buitentemperaturen dan wellicht beter werkt dan de airco? Een airco gebruikt de lucht rechtstreeks van buiten en als dat erg koud is werkt deze minder efficiënt.
Ander alternatief is deze ruimte verwarmen met gas. Probleem is echter dat mijn thermostaat in een andere ruimte zit die ik juist matig wil verwarmen en op 15 graden hou. Meeste (bij)kamers in mijn woning heb ik de kraan van de radiator dichtgedraaid.

Combinatie is ook een optie - cv radiator in mijn hoofdverblijf open zetten zodat deze de basistemperatuur rond 15 graden houdt en beetje bijverwarmen met keramische kachel of airco (tot rond 19 graden)

Wat is de meest voordelige wijze om deze ruimte te verwarmen?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:53
Keramische kachel gaat nooit voordeliger zijn dan de airco zolang de airco kan werken.

De airco zakt domweg niet naar COP1

Gas kan voordeliger worden, maar dat is afhankelijk van je prijzen. (Gesaldeerde) zonnestroom wint het altijd van gas.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat zijn je energieprijzen per kWh en m³?
(en, vooruitlopend, hoeveel ruimte voor beide heb je onder het prijsplafond?)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Thlinx
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:58:
Keramische kachel gaat nooit voordeliger zijn dan de airco zolang de airco kan werken.
De airco zakt domweg niet naar COP1
Oke, thx - dat scheelt weer een experiment (en extra kosten)
Proton_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:01:
Wat zijn je energieprijzen per kWh en m³?
(en, vooruitlopend, hoeveel ruimte voor beide heb je onder het prijsplafond?)
0,62051 Euro per kWh
2,20521 Euro per m³

Zal de ruimte morgen eens bekijken.

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:38
Wij hebben ook een airco waarmee wij verwarmen. Wanneer het echter rond de 4 graden buiten wordt zetten wij de cv weer aan. Boven waar wij geen airco hebben wordt het dan gewoon te koud voor onze kinderen.
Je hoort ook dat het moeilijker wordt om warmte te produceren. Regelmatig ontdooicycli en het geluid van een zware dieselmotor door de muren te dreunen. We hebben hem gekocht omdat mijn vrouw niet tegen de warmte kan in de zomer. Dus een leuke bijkomstigheid dat je er het grootste deel van de winter mee kunt verwarmen.

• Thlinx
  • Niet online
sanderhgv schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:33:
Wij hebben ook een airco waarmee wij verwarmen. Wanneer het echter rond de 4 graden buiten wordt zetten wij de cv weer aan. Boven waar wij geen airco hebben wordt het dan gewoon te koud voor onze kinderen.
Je hoort ook dat het moeilijker wordt om warmte te produceren. Regelmatig ontdooicycli en het geluid van een zware dieselmotor door de muren te dreunen. We hebben hem gekocht omdat mijn vrouw niet tegen de warmte kan in de zomer. Dus een leuke bijkomstigheid dat je er het grootste deel van de winter mee kunt verwarmen.
Vanaf 4 / 5 graden overstappen op gas heb ik vaker gehoord. Mijn situatie is echter wat anders. Kamer die ik wil verwarmen met airco is vrij klein, rest van mijn huis hou ik dan sowieso met gas op 15 graden (tenzij er aangekondigde visite komt - anders is het bibberen :+ )
Zo'n kleine ruimte is natuurlijk lekker vlot op temperatuur, heel wat anders dan je hele huis verwarmen. Op dit moment slaat de airco ook maar heel zelden aan, dus lijkt me vrij goedkoop. Ik ben ook reuze benieuwd wat de meter aan gaat geven.

Ik hoor zelf helemaal geen enkel verschil in geluid met lagere buitentemperatuur. Buitenunit hoor ik sowieso niet. Ontdooicyclus heb ik inderdaad denk ik vandaag even gevoeld bij het opstarten. Wist niet dat dat bestond, goede info. Werd even kort koude lucht naar binnen geblazen. Goed om te weten, in ieder geval geen storing.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Thlinx uitgaande van 8 kWh/m³ komt dat op €0,276/kWh op gas. Zolang de airco het beter doet dan €0,621/€0,276 = COP 2,26 is hij goedkoper dan de ketel (los van de vraag of hij voldoende vermogen heeft).
Ik vind weinig cijfers, behalve ergens een seizioen-COP van 3.3 en een spec dat hij tot -10 door kan gaan.
Het is dus aannemelijk dat hij zeker tot een graad of 4 goedkoper stookt dan je ketel en waarschijnlijk iets daaronder ook wel.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Thlinx
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:03:
@Thlinx uitgaande van 8 kWh/m³ komt dat op €0,276/kWh op gas. Zolang de airco het beter doet dan €0,621/€0,276 = COP 2,26 is hij goedkoper dan de ketel (los van de vraag of hij voldoende vermogen heeft).
Ik vind weinig cijfers, behalve ergens een seizioen-COP van 3.3 en een spec dat hij tot -10 door kan gaan.
Het is dus aannemelijk dat hij zeker tot een graad of 4 goedkoper stookt dan je ketel en waarschijnlijk iets daaronder ook wel.
Bedankt.

Ik heb inmiddels mijn radiator open gezet, even kijken tot welke temperatuur deze de kamer kan houden als de 'regelkamer' op 15 graden staat. Beetje extra dan wellicht via de airco. Ik kan helaas niet per kamer de temperatuur via CV regelen. Als het inderdaad een keer -10 gaat worden nog maar even kijken wat ik doe.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Croga

The Unreasonable Man

Thlinx schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:17:
Ik heb inmiddels mijn radiator open gezet, even kijken tot welke temperatuur deze de kamer kan houden als de 'regelkamer' op 15 graden staat. Beetje extra dan wellicht via de airco. Ik kan helaas niet per kamer de temperatuur via CV regelen. Als het inderdaad een keer -10 gaat worden nog maar even kijken wat ik doe.
Dat is ook hoe wij het hier opgelost hebben. De kantoren worden overdag wat frisjes wanneer de CV uit springt omdat de woonkamer op temperatuur is. Dus voor die momenten zetten we de L/L warmtepomp aan. Tot nu toe zijn de resultaten erg prettig én in verbruik goed te doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee