Toon posts:

Zelf regeltechniek wandverwarming aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-01 23:03
Hoi allemaal,

wij zijn nu 1 week klaar met het zelf isoleren van een ruimte van 60 m2 die wij tevens zelf van wandverwarming hebben voorzien. De verdeler heb ik ook zelf geplaatst evenals de elektra er naartoe. Een installatiebedrijf heeft de verdeler op de HR ketel aangesloten en waterzijdig ingeregeld. Hij kwam er echter die dag niet meer aan toe om de elektronica (2 master modules waar 2 programmeerbare thermostaten op aangesloten worden en een flink aantal stappenmotoren die de groepen in / uit schakelt) aan te sluiten.

Jammer genoeg liep een andere klus voor hem uit waardoor hij de vervolgafspraak annuleerde en we krijgen geen contact meer met hem ondanks de vraag wanneer hij komt voor een vervolgafspraak. Natuurlijk kunnen we nog blijven wachten, maar ik heb een achtergrond in de techische informatica en ben aardig technisch. Ik klus tegenwoordig steeds meer in eigen huis terwijl ik vroeger dacht dat ik totaal geen klusser was.

Ik heb weinig kennis van CV ketels maar ik heb contact met de winkel opgenomen om alles goed te begrijpen qua aansluitschema op de 2 master modules. De installateur gaf overigens al aan dat hij er niet zo veel van begreep gezien de slechte handleiding met slechte tekeningen. Ik heb zelf dus navraag gedaan en begrijp nu precies hoe alles aangesloten moet worden. Om eerlijk te zijn zou ik denken dat het niet zo heel veel voorstelt behalve dat je natuurlijk moet weten wat je doet.

Het enige gebied wat echt nieuw voor mij zal zijn is de verbinding tussen de 2 master modules en de HR gasketel. Maar ook hier ben ik door de winkel in voorgelicht. Ik dien een aan / uit regeling te gebruiken en de 2 master modules kan ik parallel doorlussen op hun voltage free contacten. Deze contacten worden door de thermostaten aan en uitgeschakeld en werken op lage spanning (ik denk 24V) en dien ik met de ketel te verbinden.

Voordat ik zelf ga beginnen ben ik benieuwd of jullie dit in de oren klinkt als een wild en onverstandig plan, of een aannemelijk plan? Ik ben vaak aan de voorzichtige kant, dus had aanvankelijk bedacht alles door de installateur te laten aansluiten, maar eerlijk gezegd lijkt het mij nu leuker om dat zelf te doen nu alles waterzijdig ingeregeld is.

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het klinkt alsof je je goed voorbereid hebt :)
Als je het in kleine, testbare stapjes opdeelt moet het lukken en je een positieve ervaring met voldoening geven.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-01 23:03
Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels 7 groepen van stelmotoren voorzien, dat is voor 1 nieuwe grote ruimte. Ik heb ook 1 thermostaat aangesloten. Het werkte niet direct, maar na wat nadenken, meten en testen heb ik besloten 1 paar draden van de thermostaat om te draaien en toen werkte alles. De bekabeling mag nog wat netter, maar alles werkt nu zoals gewenst. Met deze vrieskou moest het ook ingeschakeld zijn om leiding bevriezing te voorkomen en daarmee wordt het systeem momenteel goed getest. Het is ook echt leuk dat je een klikje (van relais) hoort als de thermostaat inschakelt. Vervolgens loop ik naar boven en daar zie ik de 2 doorgeluste zones beide ingeschakeld zijn, wat met een groene led aangegeven wordt. De 7 stelmotoren zie je langzaam opengaan (normally closed types) en met je handen voel je aan de leidingen dat er water gaat stromen. Technisch zal het weinig voorstellen, maar het geeft inderdaad een voldaan gevoel. De volgende stap is dat ik nog een tweede mastermodule op de andere verdeler ga aansluiten en dat ik alle bekabeling die nu te lang netjes op lengte maak en in inbouwdozen doorlus want dit hangt nu allemaal los buiten het kastje en er staat wel 230V op.

De laatste stap is dat ik het voltage free contact aansluit van master module naar ketel, ik denk dat dit een 24V signaal is, hiermee vraagt de master module namens thermostaat aan de ketel om warm water rond te pompen. Vandaag krijg ik een thermostaat signaalkabeltje van de juiste lengte zodat ik dit weekeinde deze laatste aansluiting kan maken. Daarna als dat allemaal goed gaat heb ik een volledig operationeel systeem zelf aangelegd. Een fijn idee want we willen nog veel meer wand, maar mogelijk ook vloerverwarming aanleggen in huis, omdat het toch de meest zuinige vorm van verwarmen zou moeten zijn naar men zegt. En best comfortabel geef ik toe. Alleen moet je wel bij -10 graden buitentemperatuur even geduld hebben voor de boel warm is, maar dat wordt straks mooi opgelost met de nieuwe programmeerbare thermostaten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee