DisplayPort naar HDMI werkt op monitor maar niet op TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 15:55
In onze lokale sportclub hebben we een oude laptop die op een TV beeldscherm een PowerPoint presentatie afspeelt. De presentatie wordt afgespeeld op een TV, aangesloten via HDMI.
Ik had voorgesteld om de laptop te vervangen door een andere.
De "nieuwe" laptop is een Lenovo T520, deze heeft enkel een DisplayPort uitgang en VGA. (is versie met enkel Intel Graphics 3000).

Ik heb er Windows 10 opgezet, en heb geprobeerd thuis om via een verloop stekkertje van DisplayPort naar HDMI aan te sluiten op m'n monitor. Dit werkt perfect, na enkele seconden heb ik beeld op m'n monitor. Ook rechtstreeks via DisplayPort naar m'n monitor werkt dit perfect.

Hang ik echter de HDMI kabel eraan die naar de TV loopt, dan wordt deze TV niet gedetecteerd en krijg ik er geen beeld op.
Met de oude laptop (HDMI -> HDMI) lukt dit wel perfect.

Ik heb al bijna alles geprobeerd (nieuwe drivers, resolutie gewijzigd, Windows 8 erop gezet, ... ) niets lijkt te werken.

Het enige keer wanneer ik beeld heb gekregen op het TV scherm via DP -> HDMI, is vanuit de BIOS van de Lenovo laptop, daar kan je kiezen om op een extern scherm de bios te tonen. En dat lukt dan wel, maar van zodra Windows opstart krijg ik geen beeld meer.

Iemand enig idee ? tips ? Ik kan maar 1 keer in de week de laptop verbinden met de TV, dus is niet zo gemakkelijk om snel even iets te testen. De laptop zelf, heb ik wel hier thuis liggen...

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:57
Is het een 4K tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Nee is ouder model..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Laat ik het anders vragen: welk merk en type tv is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Uszka schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:39:
Laat ik het anders vragen: welk merk en type tv is het?
Dat weet ik niet van buiten.. Waarom vermoed je de TV? Hij geeft effectief wel beeld in de BIOS schermen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Als de tv een HDMI2.0 input heeft gaat een lage resolutie BIOS beeld nog wel goed komen maar zo gauw de videodrivers geladen zijn er een hogere resolutie uitgespuugd moet worden dan kan DP1.2 dat niet naar HDMI2.0 zonder een actieve adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:56
lukt het om de refresh rate aan te passen?
Ik had ditzelfde geintje ook een keer, het verlagen van de refresh rate was d eoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Uszka schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:58:
Als de tv een HDMI2.0 input heeft gaat een lage resolutie BIOS beeld nog wel goed komen maar zo gauw de videodrivers geladen zijn er een hogere resolutie uitgespuugd moet worden dan kan DP1.2 dat niet naar HDMI2.0 zonder een actieve adapter.
En het maakt niet uit als ik de resolutie in Windows verlaag? Want dat heb ik geprobeerd, en had geen effect. Tot 800x600 gegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Boomster schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:59:
lukt het om de refresh rate aan te passen?
Ik had ditzelfde geintje ook een keer, het verlagen van de refresh rate was d eoplossing.
In de opties kan je dat wel ingeven, heb eens 50hz ingegeven, maar zag niet echt een effect. Misschien nog lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Cuball schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:02:
[...]

In de opties kan je dat wel ingeven, heb eens 50hz ingegeven, maar zag niet echt een effect. Misschien nog lager?
30Hz moet je dan naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
Cuball schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:16:
Hang ik echter de HDMI kabel eraan die naar de TV loopt..
Hoe lang is die kabel, en wat voor een DP-HDMI adapter gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:36
Cuball schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:01:
En het maakt niet uit als ik de resolutie in Windows verlaag? Want dat heb ik geprobeerd, en had geen effect. Tot 800x600 gegaan..
Standaard wordt er meestal GPU Scaling gebruikt, de display resolutie blijft dan hetzelfde.
Eventueel een custom resolutie profiel maken met lagere refresh?
Lastig is dat veel custom settings verwijderd/verborgen zijn in de recente Intel display instellingen

Maar het probleem is dus dat de TV al helemaal niet wordt gedetecteerd als display.
Het kan ook nog aan de (te lange?) HDMI kabel liggen?
Test het ook eens op je eigen TV indien mogelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 11-12-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
The_Doman schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:24:
[...]

Standaard wordt er meestal GPU Scaling gebruikt, de display resolutie blijft dan hetzelfde.
Eventueel een custom resolutie profiel maken met lagere refresh?
Lastig is dat veel custom settings verwijderd/verborgen zijn in de recente Intel display instellingen

Maar het probleem is dus dat de TV al helemaal niet wordt gedetecteerd als display.
Het is wel een lange kabel idd. Ik gok 5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
The_Doman schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:24:
[...]

De laptop heeft enkel een een IGP (Intel 3000) en geen afzonderlijke grafische kaart, ik vermoed dat GPU scaling niet van toepassing is?
Ik zal vanavond eens testen op onze TV in de slaapkamer, dat is ook een "oude" FullHD en geen 4K.
Een te lange kabel, waarom zou dit problemen geven? Rechtstreeks op HDMI werkt te kabel wel..

Ik heb nog even gelezen, en ik vermoed dat de DisplayPort in m'n laptop gewoon (Dual Mode / DVI pass-through) DP++ ondersteunt, dus in principe zou hij gewoon het HDMI protocol moeten gebruiken met m'n passief adaptertje.
https://www.bol.com/be/nl...le/9200000058762324/?s2a=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Bij langere HDMI kabels wordt de kans op signaal problemen zoals verstoord of wegvallend beeld wel groter.
Maar het scherm wordt nu dus helemaal niet gedetecteerd als 2e scherm door de laptop.
Misschien is het een slecht contact van de oude kabel in combinatie met het extra verloopstukje?
In ieder geval zou ik het eerst proberen met een andere HDMI kabel die in ieder geval wel goed werkt met de DP adapter op de monitor en TV.
De laptop heeft enkel een een IGP (Intel 3000) en geen afzonderlijke grafische kaart, ik vermoed dat GPU scaling niet van toepassing is?
GPU scaling werkt ook met Intel GPU's, dat is ook de standaard instelling bij Windows 10.
Bij HDMI problemen kan je ook nog de instellingen voor frequentie / interlace aanpassen.
Dat was hier een oplossing:
Acer laptop + Finlux TV HDMI flikkerend beeld

Intel HD 2000 GPU scaling, 50Hz interlaced
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IanoW5KYNIiyFWkAvzuWvVysLx4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IBGWQprBKvCmJVEHRSWyp9gO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Op onze HDTV thuis werkt het dus ook, in eerste instantie duurde het wat langer voordat hij de TV detecteerde (side hdmi ging sneller dan hdmi achteraan de TV).
Maar nadien vond hij direct de TV en toonde als gedetecteerde TV : Philips HDTV in Beeldscherm configuratie.

De volgende stap is eens met dezelfde (korte) HDMI kabel proberen in de sportclub.
Als het effectief aan de kabellengte ligt, wat kan ik daaraan doen? Versterker ? Heb je hiervoor een voeding nodig ?

Wat ik nog niet vermeld heb (en ook niet gebruik in m'n testen) is dat er op de huidige PC via HDMI ook nog een splitter is aangesloten om het signaal te dupliceren naar 2 TV toestellen. Maar dit heb ik in al m'n testen niet gebruikt, maar uiteindelijk wel de bedoeling dat het beeld terug op 2 TV schermen getoond kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Jammer dat je het met HDMI splitter ook niet meteen hebt geprobeerd natuurlijk.
Een (electronische) HDMI switch / splitter kan namelijk al helpen omdat ze het signaal ook al wat versterken.
Soms kan je daarmee HDMI problemen oplossen.
Verder is het gewoon maar proberen met diverse kabels in combinatie met de splitter?
Ook heb je daar dus 2 schermen om te testen?

Wel zou ik, als de laptop vaak zal worden in/uit geplugd van het display, het gebruik van extra verloop stukjes proberen te vermijden.
Op den duur geeft dat dan toch meer kans op (mechanische) problemen met de connectors.
Zelf zou ik daarvoor dan een DP-HDMI kabel gebruiken.
Ik had voorgesteld om de laptop te vervangen door een andere.
De oude laptop voldeed niet meer?

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 14-12-2022 22:46 ]

Pagina: 1