Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stressytessy
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-05-2022
Hé hoi, ik begin even hiermee: ik heb zeer weinig verstand van computers dus ik hoop dat iemand met me mee wil denken en eventuele oplossingen in simpele niet-computer-kenner-taal kan opschrijven _/-\o_ Ik ben ook nieuw op dit forum dus ik hoop dat dit de goede plek is voor deze vraag.

Ik heb sinds kort een Acer Aspire 5 A517-52-52U6 en wil deze via HDMI verbinden met mijn Finlux FL4335UHD tv. Hiervoor had ik een oude lenovo G50-70 waarmee dit probleemloos lukte.

de specs van de acer:
Windows 10
Processor Intel Core i5
Intern werkgeheugen (RAM) 8 GB
Totale opslagcapaciteit 512 GB
Videokaart chipset Intel Iris Xe Graphics

Met mijn nieuwe laptop echter niet :'( . Hij maakt wel verbinding met de TV maar het beeld flikkert. Soms doet hij het een paar minuten wel gewoon goed, maar meestal is het echt om de 5 seconden, een fractie van een seconde zwart beeld. Ook zit er soms midden in het beeld een horizontale 'streep' van een millimeter over de hele breedte van het scherm. Aangezien het met mijn oude laptop wel gewoon werkte dacht ik al dat het niet aan de kabel lag, maar voor de zekerheid toch een nieuwe kabel gekocht en alle hdmi poorten (de tv heeft er 4) en kabel omdraaien geprobeerd, het probleem blijft. Verder heb ik braaf alle updates gedaan en ook bij de tv gekeken of die updates nodig had maar dit was niet het geval. De tv werkt verder ook prima, en als ik via chromecast iets kijk is het beeld gewoon goed, het flikkerende beeld is echt alleen bij de hdmi verbinding.

Ik ben met de laptop terug gegaan naar Coolblue en heb een nieuwe van ze gekregen, aangezien het volgens de jongens in de winkel klonk alsof de HDMI poort niet goed werkte. De nieuwe heeft echter precies hetzelfde probleem (sorry coolblue) dus dat lijkt me net iets te toevallig om aan de laptop zelf te liggen. Dus ik vermoed/hoop dat het toch iets met de instellingen te maken heeft?

Ik vind het vooral bijzonder dat het bij mijn oude lenovo laptop wel gewoon werkte, je zou denken dat het met een nieuwe, dure, goede laptop beter zou moeten worden ipv slechter :| . Is het een mogelijkheid dat mijn nieuwe laptop te 'goed' is voor de tv? Ik heb zitten klooien met de scherm resolutie maar heb geen instelling gevonden die echt verbetering opleverde. Het zou kunnen dat ik de magische combinatie nog niet heb gevonden? Zou het kunnen dat mijn nieuwe laptop een te hoge resolutie heeft voor mijn redelijk simpele (smart) TV, of is dat niet hoe dit werkt? :?

Nu mijn echte vraag: Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan proberen om gewoon fatsoenlijk stabiel beeld te krijgen? Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 2% gewijzigd door stressytessy op 28-04-2022 00:33 . Reden: toevoeging over chromecast ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:32
Wat voor HDMI kabel heb je gekocht? Er zijn namelijk best verschillende versies beschikbaar.

Je laptop en monitor ondersteunden HDMI 2.0.
Dus zorg dat je een HDMI 2.0 kabel hebt en niet een 1.4.

En op welke resolutie speel je het af?

Verder geven ze deze tips (pag 25) nog in de handleiding:
Finlux Manual

No picture / distorted picture
• Make sure that the antenna is properly connected
to the TV.
• Make sure that the antenna cable is not damaged.
• Make sure that the correct device is selected as the
input source.
• Make sure that the external device or source is
properly connected.
• Make sure that the picture settings are set correctly.
• Loud speakers, unearthed audio devices, neon
lights, high buildings and other large objects can
influence reception quality. If possible, try to improve
the reception quality by changing the antenna
direction or moving devices away from the TV.
• Change to a different picture format, if the picture
does not fit the screen
• Make sure that your PC uses the supported
resolution and refresh rate

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16
Heb je naast andere resoluties ook getest met een lagere beeldfrequentie (50Hz)?
Eventueel ook nog interlaced testen indien mogelijk.
Als dat wel goed/beter werkt zou dat een indicatie zijn voor een probleem met de HDMI kabel.
Wat voor HDMI kabel en hoe lang?
Welke beeldresoluties heb je geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stressytessy
Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik heb een HDMI 2.0 kabel gekocht (een dure van coolblue van 3 meter) maar dat heeft helaas niet geholpen. Ik had eerst een hdmi kabel van de action, dat was een 1.4, volgens mij ook 3 meter.

Mijn laptop geeft aan dat 1920x1080 de aanbevolen resolutie is (ik dupliceer het beeldscherm).
Ik heb daarnaast de volgende resoluties geprobeerd, geen daarvan leverde echt verbetering op:

3840x2160
1680x1050
1600x900 (bij deze instelling ging het beeld gelijk helemaal op zwart dus verder naar beneden ben ik niet gegaan)

Ik vraag me af of het nog uitmaakt of ik het beeldscherm dupliceer of dat ik met mijn TV uitbreid zegmaar, zou ik dan voor de tv en voor de laptop verschillende resoluties in kunnen/moeten stellen?

Ik heb na wat zoeken de beeldschermfrequentie kunnen aanpassen van 60,003 hz naar 40,002 hz, dat was de enige optie. Ook daarmee blijft het beeld flikkeren en hij verliest zelfs helemaal het contact/gaat op zwart.

Ik heb net wat zitten klikken in mijn instellingen, en kwam toen bij grafische instellingen 'variabele vernieuwingsfrequentie' tegen, toen ik dat aanzette ging het beeld helemaal op zwart en zag ik ook even sneeuw. Dus dat is het denk ik ook niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stressytessy
Oh wacht eens! Ik zat nog even verder te zoeken in de beeldscherminstellingen en toen zag ik dat ik inderdaad de instellingen van het 2e scherm apart kan bedienen. Daar kon ik wel de frequentie aanpassen, dus die heb ik op 50hz (geïnterlinieerd) gezet, en ik geloof dat dat inderdaad gewerkt heeft! Hij heeft in ieder geval de afgelopen 5 minuten niet geflikkerd! :D :D

Mocht het toch weer mis gaan dan kom ik weer terug maar voor nu lijkt het opgelost. Super bedankt @Wylana en @The_Doman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ok, mooi dat het nu wel werkt. :)
Wel is de vraag waar nu het probleem precies zit.
50/60Hz of wel of geen interlaced (geïnterlinieerd) beeld?
Moderne Europese TV's zouden toch geen probleem moeten hebben met 60Hz.
In principe zou non interlaced (p) je een beter beeld op moeten leveren, maar het hangt van het beeldmateriaal af of je het zal merken.

De TV ondersteund de volgende resoluties met HDMI:
FL4335UHD Ondersteunde signalen HDMI:
480i 60Hz
480p 60Hz
576i, 576p 50Hz
720p 50Hz,60Hz
1080i 50Hz,60Hz
1080p 24Hz, 25Hz, 30Hz, 50Hz, 60Hz
3840x2160p 24Hz, 25Hz, 30Hz, 50Hz, 60Hz
4096x2160p 24Hz, 25Hz, 30Hz, 50Hz, 60Hz
Sommige graphics drivers hebben ook aparte scherm modes speciaal voor TV's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stressytessy
Hij staat nu inderdaad op 1080i 50Hz geïnterlinieerd geloof ik. Ik heb even gekeken naar de non interlaced met 50Hz of dit uitmaakte voor de beeldkwaliteit, maar het geflikker begon gelijk weer, dus dat heb ik snel teruggezet. Of zou ik dan toch een andere frequentie zonder het i'tje moeten proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Wel apart dat 1080p dan blijkbaar problematisch is.
Een gangbare TV (UHD!) zou daar toch helemaal geen problemen mee moeten hebben.
Misschien dan toch nog wel een kabel probleem.?
1080p werkt eigenlijk met elke basic goedkope (action) kabel wel is mijn ervaring.
Mogelijk toch eens testen met een standaard korte kabel en/of andere apparatuur (decoder)?
Of het is toch een compatibiliteits probleem met het videosignaal van de laptop.
Pagina: 1