3 fase groepen kast 1x 3 fase aardlek en 8x 16A groepen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal01
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-03-2023
Goedendag,

Gisteren heeft een elektricien in mijn 3 fase groepen kast (voorheen 1 fase) 1 x een 3 fase aardlekschakelaar geïnstalleerd (ABB-HAF FH204 A) met daarachter 8 x 16A groepen. Deze groepen worden wel verdeel over de 3 fases via het ABB busboard systeem (oude systeem zonder split). Onderstaande een voorbeeld van de kast die ik heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQfqRNOq5FwI8-RgIY6uX9syL84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VRD81HS3zxUJOmLQ1oek6XXU.jpg?f=user_large

Mag deze situatie, daar de NEN-1010 zegt max 4 groepen per aardlek, ook bij een 3 fase aardlek. Ben er zelf niet helemal gerust op. Installatie werkt overigens wel goed, geen issues. Heb een stress test gedaan en kan makkelijk 17.000 watt trekken (wat we normaal nooit doen) zonder problemen. De aardlek schakelaar werkt ook goed heb deze getest met een wandcontactdoos tester. Onderstaande een foto van de groepenkast zoals deze er nu uitziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxZtx0tzbGPJOzoapnNPgxMsPSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64kADlBN0zuijhEM6txMYNux.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is deze situatie ontstaan door een zonnepanelen boer die ons in een shit situatie heeft achtergelaten (lang verhaal).

Graag hoor ik van jullie.

Groet B-Real

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-05 14:06
Kort antwoord, nee. Al word in de nieuwe NEN de 4 losgelaten en word er gesproken over het voorkomen van uitval door verkeerde verdeling.
Ik mis hier gewoon minimaal 1 aardlek.
Verder is het een onoverzichtelijke bende. Volgens mij zitten er bovenop de aardlek 3 nullen in 1 adereindhuls, maar dat is slecht te zien.

Ook kan ik niet herleiden waar je PV is afgezekerd, want volgens mij hoort er voor je Envoy (ik gok dat je enphase hebt) een 3fase automaat in te zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Joost075 op 10-12-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal01
Hi Joost, dacht het al maar het kan nog erger.
PV is afgezekerd in een aparte kast daar ik weinig to geen ruimte heb ik mijn meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOTRui3JcyOk2Jy8alvVq0ZfGXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y2zfYfjoOiMjXorUbGyBSWh.jpg?f=fotoalbum_large

Ook een foto toegevoegd van boven is wellicht wat duidelijker, en een foto van hoe e.e.a. gezeten heeft voor de installatie van de zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mv9JRsvt7EVYN6ZnmX2gCO1Tzzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byanFpMrd4RssHoAo4jkW5s0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-X_nUxuHI_myrqRwR7lh1Yb6dg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/isBNNqrawtYKdrXl5jYWtuq4.jpg?f=user_large

Graag advies wat nu verstandig is om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-05 00:01
Hmm je situatie voor was gewoon beter. Dat was qua fase ook makkelijk te spreiden door een extra verliesstroomschakelaar toe te voegen voor de 3e fase.

De zonnepanelen zitten nu wel op een aparte ALAMAT, dat is goed. Echter moeten deze ook afgezekerd zijn vanuit je hoofdkast maar dat lijkt niet het geval. (tenzij de kasten tegen elkaar zitten.)

Ook zou er een remautomaat moeten toegepast worden zodat je bekabeling niet smelt in zeer uitzonderlijke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal01
@larsg eens als leek valt mij dat ook op.

Groepenkast:
Drie 1 fase aardlekken konden niet geplaatst worden ivm het 3 fase busboard systeem (volgens de Electricien zie eerste foto eerste post). Op de busboard in mijn groepenkast zitten 3 fases en maar 1 nul (zou het “oude” systeem van ABB).

Vraag is zit dit nu veilig? Maw heeft de Electricien het veilig achter gelaten?

(1 ALS is idd niet handig voor de verdeling ben ik mee eens)

PV systeem:
Wat betreft de zonnepanelen ga ik er vooralsnog vanuit dat dit goed en veilig zit.
  • Kasten zitten niet fysiek tegen elkaar maar op een 30 cm ofzo in dezelfde meterkast (foto volgt als nodig)
  • Remautomaat? Zie dat er een alamat zit met enphase q-relais? Zover ik kan zien daarna direct naar de hoofdschakelaar.
Suggereer je nu dat het PV systeem ook niet goed zou zitten (zucht en het is al zo’n hoofdpijn dossier :-().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
Er is eigenlijk maar 1 oplossing, de kast zonder busboard opnieuw bedraden, voorzien van 3 aardlekken, 1 per fase en een kast er strak tegenaan voor je PV. Of rechts naast je automaten op de bovenste rij een 3f automaat plaatsen tbv je PV kastje eronder.

Rem automaat lijkt me mits hoofdzekering 3x25a is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal01
@Joost075 Dacht al zoiets. Zou het ook kunnen dat 2 aardlekken (1 fase) op 2 fases worden aangesloten, en de derde loos laten? Dus eigenlijk de orginele situatie, alleen dan 1 aardlek naar een andere fase?

De opemerking m.b.t. PV snap ik nog niet, waarom een extra 3 fase automaat, of heeft dat te maken dat het dan als 1 installatie wordt gezien als het PV kastje er strak tegenaanzit? Er strak tegen aan wordt een probleem, zie overzicht foto. Strakker dan dit kan niet is erg vol :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltLjLSy56kiG_myaJ9arWaVdsm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wey2WDLciDSNIe88KQ3Sx45h.jpg?f=fotoalbum_large

Oja hoofdzekering is 3x25A speciaal laten upgraden voor de 17 zonnepanelen.

[ Voor 6% gewijzigd door breal01 op 11-12-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
breal01 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:23:
@Joost075 Dacht al zoiets. Zou het ook kunnen dat 2 aardlekken (1 fase) op 2 fases worden aangesloten, en de derde loos laten? Dus eigenlijk de orginele situatie, alleen dan 1 aardlek naar een andere fase?

De opemerking m.b.t. PV snap ik nog niet, waarom een extra 3 fase automaat, of heeft dat te maken dat het dan als 1 installatie wordt gezien als het PV kastje er strak tegenaanzit? Er strak tegen aan wordt een probleem, zie overzicht foto. Strakker dan dit kan niet is erg vol :X
[Afbeelding]

Oja hoofdzekering is 3x25A speciaal laten upgraden voor de 17 zonnepanelen.
Nu is je kabel tussen de hoofdschakelaar en het PV kastje niet afgezekerd, dat is onverstandig. Als je de PV automaat boven plaatst kan ook.

2 ipv 3 aardleks kan ook, maar dan is je verdeling niet optimaal.

Het is misgegaan op het moment dat er een onbekwaam figuur voor de PV aan de gang is gegaan.

Je schrijft dat je een elektricien werkzaamheden hebt laten doen in de kast. Zoals hij hem nu heeft achtergelaten is het wel veilig, maar niet voldoende betrouwbaar. (1 aardfout legt alles in huis plat, behalve de PV). Laat hem eens uitleggen waarom dit wel zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal01
Joost075 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:41:
[...]

Nu is je kabel tussen de hoofdschakelaar en het PV kastje niet afgezekerd, dat is onverstandig. Als je de PV automaat boven plaatst kan ook.

2 ipv 3 aardleks kan ook, maar dan is je verdeling niet optimaal.

Het is misgegaan op het moment dat er een onbekwaam figuur voor de PV aan de gang is gegaan.

Je schrijft dat je een elektricien werkzaamheden hebt laten doen in de kast. Zoals hij hem nu heeft achtergelaten is het wel veilig, maar niet voldoende betrouwbaar. (1 aardfout legt alles in huis plat, behalve de PV). Laat hem eens uitleggen waarom dit wel zou kunnen.
@Joost075 bedankt voor je antwoord zover, wordt echt gewaardeerd :)

De PV automaat welke nu in het grijze kastje zit moet eigenlijk in de groepenkast erbij geplaatst worden? Als dat zo is snap ik alleen niet waarom. Wat is het verschil met hoe het nu zit en als deze in groepenkast erbij wordt geplaatst?

2 ipv 3 snap ik. Verdeling niet optimaal, wordt zeker straks een ding als salderen minder wordt en zelfs weg zou gaan, dan heb ik dus geen verbruiker over de 3de fase.

PV installateur is een partner van een gerenomeerd zonnepanelen merk, zou goed moeten zijn zou je zeggen. Maar ze laten niks meer van zich horen al 5 weken niet helaas. Maar hier wordt aan gewerkt.

Goed te horen dat het nu wel veilig is, en dat 1 aardfout het hele systeem plat legt is duidelijk. Maar geen accuut probleem.

Probeer nu alleen nog die opmerking m.b.t. de PV automaat te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
breal01 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:00:
[...]

@Joost075 bedankt voor je antwoord zover, wordt echt gewaardeerd :)

De PV automaat welke nu in het grijze kastje zit moet eigenlijk in de groepenkast erbij geplaatst worden? Als dat zo is snap ik alleen niet waarom. Wat is het verschil met hoe het nu zit en als deze in groepenkast erbij wordt geplaatst?

2 ipv 3 snap ik. Verdeling niet optimaal, wordt zeker straks een ding als salderen minder wordt en zelfs weg zou gaan, dan heb ik dus geen verbruiker over de 3de fase.

PV installateur is een partner van een gerenomeerd zonnepanelen merk, zou goed moeten zijn zou je zeggen. Maar ze laten niks meer van zich horen al 5 weken niet helaas. Maar hier wordt aan gewerkt.

Goed te horen dat het nu wel veilig is, en dat 1 aardfout het hele systeem plat legt is duidelijk. Maar geen accuut probleem.

Probeer nu alleen nog die opmerking m.b.t. de PV automaat te begrijpen.
toon volledige bericht
In Jip en Janneke termen is het zodra de kast niet 1 fysiek geheel is er een automaat hoort te zitten voor alles wat de kast verlaat (dan word het een zogenaamde distributigroep).

Je moet je dan overigens wel afvragen waarom je er dan nog een aardlekautomaat in een aparte kast wilt hebben, want als die aardlekautomaat in de groepenkast had gezeten voldeed het prima.

In het kort, je mag geen niet afgezekerde kabels je kast laten verlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breal01
Ja duidelijk snap hem nu, kreeg al zo'n donkerbruin vermoeden.
Weer een fout die de zonnepanelen installateur heeft gemaakt (en bedankt, zucht).

Heb nog wel een laatste vraag, waar zou ik dit terug kunnen vinden (waarschijnlijk NEN1010? maar is best wel een boekwerk.) dan heb ik ook iets concreets om aan te geven.

[ Voor 5% gewijzigd door breal01 op 11-12-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost075
breal01 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:22:
Ja duidelijk snap hem nu, kreeg al zo'n donkerbruin vermoeden.
Weer een fout die de zonnepanelen installateur heeft gemaakt (en bedankt, zucht).

Heb nog wel een laatste vraag, waar zou ik dit terug kunnen vinden (waarschijnlijk NEN1010? maar is best wel een boekwerk.) dan heb ik ook iets concreets om aan te geven.
NEN1010 idd. Bepaling 531.
Pagina: 1