Toon posts:

Hulp bij led diode.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Satan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2022
Beste mensen,

Waarschijnlijk is dit niet de juiste categorie voor mijn vraag maar goed.

Ik ben bezig met een modelbouwvrachtwagen waarin ik ledjes steek. Er zouden 15 ledjes inkomen. Het gaat om volgende ledjes:

Ik ben al enkele dagen aan het opzoeken wat ik nu allemaal moet doen om deze op een veilige manier te laten branden.

Maar ik kom op forums met formules, technische uitleg enz... Waar ik het bos door de bomen niet zie...

Dus, graag had ik een eenvoudig antwoord (of nog liever een link naar wat ik juist moet kopen) voor volgende specificaties:

15 ledjes zoals hierboven beschreven, moeten met een schakelaar aan/uit kunnen gezet worden en (!!!) moeten voeding krijgen via een stopcontact.

Ik ben jullie eeuwig dankbaar!
Meer info nodig, vraag maar!

[Voor 33% gewijzigd door Satan op 10-12-2022 15:02]

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ga je ze in serie zetten of parallel?
Ga je ze regelbaar maken of moeten ze alleen aan/uit?
Moeten ze allemaal tegelijkertijd branden of ga je ze per stuk of in groepjes schakelen (en dan weer: serie of parallel)?

Je wilt ze aansluiten op netspanning, met uiteraard een transformator er tussen. Is een powerbank misschien een optie? Dan zit je in ieder geval los van de muur én je hebt te maken met een veel lagere spanning. Afhankelijk van de grootte van je auto kun je die wel ergens wegwerken én ergens een aansluiting maken voor het opladen er van.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit is iets voor MME. Ik verplaats het topic daarheen :)

Tweakers Discord

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:48
Zonder kennis van elektro is dit inderdaad een beetje lastig te berekenen/ontwerpen.
Even voor de goede orde: kan/wil je zelf solderen en het in elkaar knutselen?
(ik kan later wel inhoudelijk antwoord geven, als ik achter de pc zit)

Als je geen zin/vertrouwen hebt dit zelf te doen is het makkelijker om wat help te vragen om dit in elkaar te zetten, dan heeft het ook niet heel veel zin om alles proberen uit te leggen.

Als je het wel graag wil begrijpen zal ik later even beter uitleggen hoe het werkt :)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• memphis
  • Laatst online: 10:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

LED's zijn net gewone lampjes alleen moet je de stroom met een weerstand of een driver bepalen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn lijkt mij...

EL FAQ

Maar OK, je hebt 15 LED's, 15x 3.2v is 78v als je ze allemaal in serie zet.
Van de 230v moet je dus 230-78 = 152v afzwakken
Laten we even van een veilige waarde van 20mA uitgaan (zal amper verschil zijn tov de gegeven 30mA specs)

Bij een serieschakeling moet je dus 152/0.02 = een weerstand van 7.6 kOhm in serie erbij zetten en omdat LED's slecht tegen hoge spanning ompoling kennen (is immers wisselspanning) moet je er nog een diode bij in serie zetten, een 1n4007 zal voldoen. Is niet de meest veilige en beste optie maar wel de meest simpele.....
Het vermogen van de weerstand zal 152 x 0.02 = 3 watt zijn neem dan een 5w weerstand maar die zal wat warm kunnen worden.

Andere optie is gebruik maken van een adapter. Bij 12v zou je 3 LED's in serie kunnen zetten met een 150 ohm weerstand in serie en dat 5x parallel of als je gebruik maakt van een USB adapter (5v) kan je alle LED's parallel zetten met iedere LED een eigen weerstand van 82 tot 100 ohm. In deze 2 opties kan je standaard 0.25w weerstanden gebruiken en is het veiliger.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Toch een opmerking over dit voorstel. Het is inderdaad het eenvoudigst, maar met één enkele diode gebruik je maar de helft van de beschikbare sinus. Je kunt er net zo eenvoudig maar efficiënter een gelijkrichterbruggetje voor gebruiken zodat je twee keer zoveel profijt hebt van de voeding met als gevolg meer licht en minder geflikker..
Vervolgens alles in serie is weliswaar verreweg het eenvoudigst want de benodigde stroom is dan maar heel gering en je kan volstaan met maar één voorschakelweerstand. Maar bedenk wel dat een serieschakeling met name met dit aantal één groot nadeel heeft, namelijk met een lampje defect doet alles het niet meer. Aan de andere kant, als je kiest voor het advies van slechts 20mA dan zal dat niet zo gauw gebeuren. Een kwestie van afweging dus met het andere voorstel met parallel schakelen.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Satan schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:58:
moeten voeding krijgen via een stopcontact.
Als amateur met beperkte kennis moet je niet zelf een voeding gaan bouwen die direct op 230 V werkt, dat is zonder voldoende verstand van zaken levensgevaarlijk.

Wat je het beste kan doen is een 5 V USB-voeding nemen (oude telefoonoplader) en je LEDs aan een afgeknipt USB-snoertje solderen.

Omdat het 5 V is en de LEDs 3.3 V zijn, moet je een weerstand hebben om de overige 1.7 V weg te branden. Die weerstand moet dan, omdat het 30 mA LEDs zijn, ongeveer 56 Ohm zijn. 30 mA klinkt als wat veel voor een LED van dat formaat, dus misschien neem je beter een iets hogere weerstandswaarde (tussen 56 en 85 Ohm zou goed moeten zijn).

De schakeling wordt dan ieder ledje in serie met een eigen individuele weerstand verbonden aan je USB-kabel.

Je kan ook met één weerstand werken en alle LEDs parallel schakelen; die weerstand zou dan rond de 4 à 5.5 Ohm moeten zijn. Maar dat is een minder nette oplossing omdat de stroom dan minder gelijkmatig wordt verdeeld over de LEDs.

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:12
Hier kan je een beetje zien wat je mogelijkheden zijn qua stroom voor je led strip.

• Satan
Eerst en vooral, bedankt voor de snelle reacties!

Enkele vragen beantwoorden.
Ze moeten allemaal samen werken.
Gewoon aan/uit. (geen flikkering of dimmen)

Het is eigenlijk een project voor een winkel waar die moet komen. En met voeding op batterijen of powerbank lijkt me dat niet zo handig omdat die dan om de zoveel tijd moeten veranderd worden of opgeladen.

Kleine opmerking. Ik weet echt de ballen van elektriciteit dus, het is snel onbegrijpelijk voor mij. 🥴

• memphis

memphis

Misschien een idee om eens iemand in je omgeving te zoeken die wel een beetje knutselt?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:52
Als beginner idd 5V usb, je kan dan gewoon een usb kabel pakken , deze openknippen en solderen aan de ledjes met een weerstandje. De andere kant (usb plug) kan dan in een powerbank of in een usb adapter in het stopcontact.

Als het nog eenvoudiger moet , zou ik op wish of AliExpress een led set voor een Lego vrachtauto kopen. Deze zijn usb en daar zit alles al vast gesoldeerd. Zoiets - € 27,91 10% Off | YEABRICKS LED Light Kit for 42043 MBZ Arocs 3245
https://a.aliexpress.com/_EyKVjsP

[Voor 39% gewijzigd door BCC op 10-12-2022 20:19]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Is een kant en klare set niet iets voor jouw?
Bv https://www.intratuin.nl/...led-lampjes-warm-wit.html

• Tom-Z
  • Nu online
Satan schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:00:
Eerst en vooral, bedankt voor de snelle reacties!
[...]
Kleine opmerking. Ik weet echt de ballen van elektriciteit dus, het is snel onbegrijpelijk voor mij.
Het zou fijn zijn als je ook ingaat op de reacties en laat weten wat je van de voorstellen vindt.

Je zou zelfs bij de Action kerstverlichting kunnen kopen, dat batterij-doosje er af kunnen knippen er een USB-stekker op solderen.

• Satan
BCC schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:14:
Als beginner idd 5V usb, je kan dan gewoon een usb kabel pakken , deze openknippen en solderen aan de ledjes met een weerstandje. De andere kant (usb plug) kan dan in een powerbank of in een usb adapter in het stopcontact.

Als het nog eenvoudiger moet , zou ik op wish of AliExpress een led set voor een Lego vrachtauto kopen. Deze zijn usb en daar zit alles al vast gesoldeerd. Zoiets - € 27,91 10% Off | YEABRICKS LED Light Kit for 42043 MBZ Arocs 3245
https://a.aliexpress.com/_EyKVjsP
En welk weerstandje moet dat dan zijn?

• BCC
@Satan de weerstand is afhankelijk van het aantal, de kleur van de leds en het voltage van de spanningsbron. Dit zal je moeten berekenen - als je dit moeilijk vindt kun je hier een schets posten en dan kunnen er vast mensen je helpen met de berekening.

• Tom-Z
  • Nu online

• Satan
Is er een verschil tussen koolfilm, metaal,... Weerstand?

Dus, als ik 15 ledjes heb, en aan elke + kant een weerstandje van rond de 70ohm zou plaatsen en voeden met een usb van 5 volt zou het moeten werken?

• Satan
Juist eens een berekening gedaan.

Maar bij aantal leds in serie kan ik max 1 invullen terwijl het er 12 moeten zijn...

• memphis

memphis

Yep.
En kool of metaal is alleen een materiaal keuze waar vaak ook een nauwkeurigheidsverschil in kan zitten maar als jij iets van 70 ohm koopt maakt het niet uit welke soort het is, je zult het alleen in de prijs zien.

In de standaard reeks kom je uit op 68 of 82 ohm. Let op dat 10.000mcd best fel kan zijn. Veelal komen dergelijke felle LED's met een kleine stralingshoek, ik denk 30 graden.

• Tom-Z
  • Nu online
Satan schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:55:
Maar bij aantal leds in serie kan ik max 1 invullen terwijl het er 12 moeten zijn...
Ja, je kan de LEDs niet in serie schakelen omdat het voltage te laag is. Maar daar is een mooie oplossing voor: je moet de LEDs parallel schakelen.
Dus, als ik 15 ledjes heb, en aan elke + kant een weerstandje van rond de 70ohm zou plaatsen en voeden met een usb van 5 volt zou het moeten werken?
Ja. Je kan iets met die weerstandswaarde spelen om de LEDs helderder/minder helder te maken, maar het komt allemaal niet zo precies.

[Voor 30% gewijzigd door Tom-Z op 10-12-2022 21:02]

• Satan
Tom-Z schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:00:
[...]

Ja, je kan de LEDs niet in serie schakelen omdat het voltage te laag is. Maar daar is een mooie oplossing voor: je moet de LEDs parallel schakelen.

[...]

Ja. Je kan iets met die weerstandswaarde spelen om de LEDs helderder/minder helder te maken, maar het komt allemaal niet zo precies.
Stel, ik heb 3 ledjes. Elke ledje heeft een blauw draadje (+) en een zwart draadje (-). Als ik die 3 blauwe draadjes samendraai (het koper) en 3 zwart ook, dan heb ik zogezegd 1+ en 1- draad. Is dat dan parallel?

• Tom-Z
  • Nu online
Satan schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:19:
[...]

Stel, ik heb 3 ledjes. Elke ledje heeft een blauw draadje (+) en een zwart draadje (-). Als ik die 3 blauwe draadjes samendraai (het koper) en 3 zwart ook, dan heb ik zogezegd 1+ en 1- draad. Is dat dan parallel?
Ja. Je moet nog wel per led 1 weerstand doen, dus je kan bijvoorbeeld alle + samendraaien (of liever: solderen) en dan iedere - aan een weerstand, en dan al die weerstandjes weer aan elkaar verbinden.
Je kan ook één weerstand doen voor alle LEDs samen, dus zoals jij voorstelt alle plus en alle min aan elkaar, en dan de weerstand tussen al die minnen en de min van de voeding maar dan moet de weerstandwaarde lager zijn (4-6 Ohm) en het is technisch een minder goede oplossing.

[Voor 4% gewijzigd door Tom-Z op 10-12-2022 21:24]

• Satan
@Tom-Z

Dus eigenlijk alle + samen solderen en alle - samen solderen, maar voor ik de - samen soldeer overal een weerstandje tussen steken. Juist? 😁 Ik ben echt en noob 😵

• slein78
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:42
inderdaad, elk LEDje een eigen weerstandje.

• Satan
Moet ik geen rekening houden met de ampere?

• Tom-Z
  • Nu online
Satan schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:42:
Moet ik geen rekening houden met de ampere?
Wat bedoel je? De stroomsterkte heb je al rekening mee gehouden toen je/we die weerstandswaarde uitrekenden.

• memphis

memphis

Bij ieder LED parallel schakelen moet je de stromen bij elkaar optellen. 15x 30mA = 450mA
Een gemiddelde USB adapter is 2A, een eitje voor hem.

• Satan
Als ik nu zoiets koop en dan direct aan een usb kabel zou verbinden en de usb in een adapter... Zou moeten werken toch?

• BCC
Yes

• Satan
En met deze usb aansluiting? (ik vraag het omdat ik geen + en - draad zie staan maar een voeding en aarding kabel zie.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Satan schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:53:
Als ik nu zoiets koop en dan direct aan een usb kabel zou verbinden en de usb in een adapter... Zou moeten werken toch?
Helpt deze afbeelding van de USB-stekker je?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/124079
De rode of de witte draad is de plus-pool, de zwarte de min-pool (GND).

[Voor 68% gewijzigd door Techneut op 11-12-2022 14:33]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee