Vraag

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:12
Hoi,

Tijdje geleden hebben we hier een mannetje op bezoek gehad voor plaatsing van een airco.
We willen graag ook de boven verdieping koelen/verwarmen..
De beste optie is natuurlijk in elke ruimte een binnenunit, maar dat geeft veel problemen met het aanleggen van leidingen en plaatsing van de buitenunit(s).

De persoon in kwestie kwam met de volgende oplossing:

De binnenunit ophangen in het trapgat naar zolder, en de blaasrichting dus richting de deuren van de slaapkamers.
We hebben een open trap, dus de koele lucht zal er makkelijk tussendoor gaan.

Als model adviseerde hij een Mitsubishi Heavy 5KW buiten + binnenunit (SRK50ZS-W).
Deze is geschikt tot 150m3, dat zal voldoende moeten zijn om de bovenverdieping te koelen (+/- 120m3).

Klopt dit advies, of denken jullie dat het koelen van de slaapkamers op deze manier niet verstandig is?
Het is niet de meest ideale oplossing, maar wel de meest praktische denk ik.

Onderste 2 slaapkamers zitten op het oosten, en zullen dus niet heel heet worden door directe zon.

[Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 09-12-2022 09:57]

Beste antwoord (via verstappen33 op 12-12-2022 15:54)

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik heb zelf een vergelijkbare config. Er hangt hier een airco bovenaan de trap op de 1e verdieping die alle slaapkamers in blaast. Er hangt er ook beneden in de hal die dan de woonkamer in blaast. We hebben een hoekhuis dus alle buizen konden dan snel via de muur naar buiten.

Hiermee kunnen we in de zomer alles koelen en in de winter verwarmen. Cv ketel word niet gebruikt. Zonnepanelen zorgen in de zomer voor meer stroom dan dat ze verbruiken.

Als je meer ervaringen wilt horen moet je het maar aangeven. Ik ben er tot nu toe heel tevreden mee.

Alle reacties

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-02 19:41
Zelf zou ik nooit voor dit soort oplossingen gaan. Kou zakt, dus je zult een deel van je koeling kwijt raken naar beneden toe, en met de huidige stroomprijzen is dat al helemaal geen leuk vooruitzicht.

Hoe wij een gelijkende situatie hebben opgelost is door de airco in de kamer te hangen waar de zon opstaat (als ik je verhaal goed begrijp die bovenste). Die heeft ook het meeste last van de warmte immers. Op de dagen dat het dan echt niet meer uit is te houden in de andere twee kamers kan je altijd de deuren even tegen elkaar open zetten en wat extra kou erin schieten. Zo voorkom je dat je het hele jaar je trappenhuis aan het koelen bent voor die paar dagen dat het niet uit te houden is op die onderste twee kamers.

Je zou zelfs eventueel aan twee spijkertjes een doek kunnen ophangen bij de deuren daar zodat de lucht het trappenhuis niet in wordt geblazen maar richting de andere kamers. Is ook niet 100% effectief, maar wij merken zelf wel het verschil als we dit doen t.o.v. het open trappenhuis.

• verstappen33
Spectaculous schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:04:
Zelf zou ik nooit voor dit soort oplossingen gaan. Kou zakt, dus je zult een deel van je koeling kwijt raken naar beneden toe, en met de huidige stroomprijzen is dat al helemaal geen leuk vooruitzicht.

Hoe wij een gelijkende situatie hebben opgelost is door de airco in de kamer te hangen waar de zon opstaat (als ik je verhaal goed begrijp die bovenste). Die heeft ook het meeste last van de warmte immers. Op de dagen dat het dan echt niet meer uit is te houden in de andere twee kamers kan je altijd de deuren even tegen elkaar open zetten en wat extra kou erin schieten. Zo voorkom je dat je het hele jaar je trappenhuis aan het koelen bent voor die paar dagen dat het niet uit te houden is op die onderste twee kamers.

Je zou zelfs eventueel aan twee spijkertjes een doek kunnen ophangen bij de deuren daar zodat de lucht het trappenhuis niet in wordt geblazen maar richting de andere kamers. Is ook niet 100% effectief, maar wij merken zelf wel het verschil als we dit doen t.o.v. het open trappenhuis.
Dat is inderdaad het nadeel, gelukkig is het halletje beneden niet heel groot, en zit er een deur naar de woonkamer, die ruimte was ingecalculeerd qua capaciteit..

Een andere optie is toch 3 binnenunits, maar ik ben dan bang dat je in de bovenste slaapkamer een hele dikke koof/goot krijgt waar de leidingen doorlopen.
De buitenunit staat dan op de uitbouw onder de badkamer.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:01
Keuzes en afwegingen...
Wij hebben een MHI 2.0 unit op de bovenverdieping (+- 88m3), daarvan merk je al dat het koeler word op de tussenverdieping (+-130m3).
Qua opzet gaat het idee wel werken.

Je moet je afvragen of je het minder warm wil hebben of koud.
Als je gaat voor minder warm en de kosten maken niet echt uit, dan is het trapgat prima.

Boven je bed zo'n unit hebben word wel categorie koud, daar moet je tegen kunnen...
In ons geval staat de AC op de bovenverdieping soms 24x7 aan ivm werk, hobby en woongenot.
De zon staat 99% van de dag op dat bovendeel van het huis, 3 muren en een dak, geen buren....
Ooit eens 44gr gemeten in de zomerperiode...

De goot hebben we beneden sinds dit jaar, mooi? Nee!
Maar na een korte wen periode zie je die goot ook niet meer :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• verstappen33
raymondw schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:28:
Keuzes en afwegingen...
Wij hebben een MHI 2.0 unit op de bovenverdieping (+- 88m3), daarvan merk je al dat het koeler word op de tussenverdieping (+-130m3).
Qua opzet gaat het idee wel werken.

Je moet je afvragen of je het minder warm wil hebben of koud.
Als je gaat voor minder warm en de kosten maken niet echt uit, dan is het trapgat prima.

Boven je bed zo'n unit hebben word wel categorie koud, daar moet je tegen kunnen...
In ons geval staat de AC op de bovenverdieping soms 24x7 aan ivm werk, hobby en woongenot.
De zon staat 99% van de dag op dat bovendeel van het huis, 3 muren en een dak, geen buren....
Ooit eens 44gr gemeten in de zomerperiode...

De goot hebben we beneden sinds dit jaar, mooi? Nee!
Maar na een korte wen periode zie je die goot ook niet meer :+
Aangezien we toch veel aan het verduurzamen zijn wil ik zowel koelen als verwarmen..
Ik hoef het niet 20 graden te hebben op de slaapkamer als het buiten 35 graden is, maar het zal fijn zijn als we de hitte buiten kunnen houden en een aangenaam klimaat in de slaapkamers hebben tijdens het slapen.

Zelfde met verwarmen, snachts hoeft er niet verwarmt te worden en overdag spelen de kinderen ook hooguit 2-3 uurtjes per dag boven, Met een airco op de slaapkamer kun je de boel redelijk snel opwarmen van 15-16 graden naar 20-21 graden. en kunnen de radiatoren gewoon uit blijven wat weer veel energie bespaart qua stoken.

• raymondw
Zelfde doel als hier bij ons.
Eerst was het alleen koelen, maar gezien de prima verwarm stand gebruik ik hem boven daar net zo vaak voor.
Wil ik het boven anders warm krijgen, dan moet beneden de thermostaat op 22 oid...

De unit beneden is een MHI 3.5, die is prima om 180m3 te verwarmen. Koelen hebben we nog niet gedaan.
CV staat nu op 17gr en de AC units verwarmen het huis.

Misschien ook leuk om deze eens door te lezen
MHI instellingen topic

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | iRacing | PVoutput

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
verstappen33 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:10:
[...]

Dat is inderdaad het nadeel, gelukkig is het halletje beneden niet heel groot, en zit er een deur naar de woonkamer, die ruimte was ingecalculeerd qua capaciteit..

Een andere optie is toch 3 binnenunits, maar ik ben dan bang dat je in de bovenste slaapkamer een hele dikke koof/goot krijgt waar de leidingen doorlopen.
De buitenunit staat dan op de uitbouw onder de badkamer.
[Afbeelding]
Ik zou liever een koof hebben, dan een slecht functionerende airco ;)

Als je die koof netjes aanlegt dan hoeft dat toch niet storend te zijn? En je kan de leidingen combineren qua isolatie lijkt mij, dus de 3 aanvoer-, en de 3 afvoerleidingen samen isoleren, ipv elk apart. Dat zal een hoop dikte schelen.

• verstappen33
Aikon schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:02:
[...]

Ik zou liever een koof hebben, dan een slecht functionerende airco ;)

Als je die koof netjes aanlegt dan hoeft dat toch niet storend te zijn? En je kan de leidingen combineren qua isolatie lijkt mij, dus de 3 aanvoer-, en de 3 afvoerleidingen samen isoleren, ipv elk apart. Dat zal een hoop dikte schelen.
Je klopt, ik heb de installateur gemailt met de optie om elke kamer apart te kunnen regelen.
Ben benieuwd naar zijn bevindingen en aanbevelingen.

Mijn vrouw is nog niet om, die vind zo'n binnenunit behoorlijk lelijk :+, maarja hoevaak ben je op de slaapkamer daadwerkelijk aanwezig en let je op dit soort details?

• raymondw
@verstappen33 Andere optie is een floor mounted unit.
Twee gaten door de muur voor een inlet en outlet, twee roosters aan de buitenkant
https://www.mitsubishicom...mount-hvac?modelID=MFZ-KJ

Dit vond ik persoonlijk wel een goeie tip van mijn installateur, maar nadelen te over...
- Afvoer zit naast de aanvoer, je gaat in bepaalde gevallen de afgevoerde buitenlucht aanzuigen
- Unit heeft een (veel) hoger verbruik door het ontwerp. (voor jou opzet x3)
- Het word een relatief groot blok aan de muur aangezien het AIO is.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:28
Ik heb eerder geschreven over mijn ervaringen met een trapgatunit (zie zoekfunctie, o.a. Rukapul in "Advies airco gezocht").

Het heeft (comfort)beperkingen maar voor in grote lijn kan het prima werken. Twee extra opmerkingen:
1. 5kW is waarschijnlijk zinloos groot (unit kan max vermogen niet kwijt)
2. Om het enigszins regelbaar te houden moet je werken met een externe temperatuursensor in een van de ruimtes. De sensor in de unit zelf is namelijk waardeloos doordat dichtbij de unit in het trapgat de doeltemperatuur veel te snel bereikt wordt.

* Rukapul verwarmt nu de zolderkamer met de trapgatunit

[Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 09-12-2022 14:36]

• DSG airco
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-12-2022
Check vanavond je DM ivm bedrijfsaccount

[Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 09-12-2022 17:12]

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:45

R-B

Blokkert

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Nu online
Ik heb zelf een vergelijkbare config. Er hangt hier een airco bovenaan de trap op de 1e verdieping die alle slaapkamers in blaast. Er hangt er ook beneden in de hal die dan de woonkamer in blaast. We hebben een hoekhuis dus alle buizen konden dan snel via de muur naar buiten.

Hiermee kunnen we in de zomer alles koelen en in de winter verwarmen. Cv ketel word niet gebruikt. Zonnepanelen zorgen in de zomer voor meer stroom dan dat ze verbruiken.

Als je meer ervaringen wilt horen moet je het maar aangeven. Ik ben er tot nu toe heel tevreden mee.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:17
@verstappen33
Bij mij is destijds een airco in het trapgat ophangen sterk afgeraden door de installateur omdat koude lucht vrijwel meteen via het trapgat naar beneden zakt. Ik heb nu de unit op de "masterbedroom" hangen, met verwarmen krijgt de unit evengoed de bovenverdieping warm. Koelen heb ik nog niet geprobeerd helaas.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:28
targaryanwolf schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:13:
@verstappen33
Bij mij is destijds een airco in het trapgat ophangen sterk afgeraden door de installateur omdat koude lucht vrijwel meteen via het trapgat naar beneden zakt.
Die ervaring heb ik niet. De lucht gaat in eerste instantie de richting op waarheen geblazen wordt. Pas na vermenging zakt een deel.

• verstappen33
Rukapul schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:29:
[...]

Die ervaring heb ik niet. De lucht gaat in eerste instantie de richting op waarheen geblazen wordt. Pas na vermenging zakt een deel.
Klopt, lucht wordt wel vermengt, maar de installateur gaf toen ook wel aan dat achterin de slaapkamers (bij de ramen) het wel warmer kon blijven dan de rest van de kamer en de overloop..
Ook het "afslaan wanneer de overloop op temperatuur is, kan ervoor zorgen dat slaapkamers toch iets warmer blijven..

Luchtvochtigheid daalt wel enorm, dat zorgt al wel voor een aangenamer klimaat, maar het beste blijft per ruimte..

• Craven
  • Nu online
Dat zeker, maar zoals gezegd heb ik afgelopen zomer mijn hele hoekhuis (dat dus de hele dag zon pakt) gekoeld met 2 units strategisch geplaatst. Was het steenkoud? Nee, maar het was wel aangenaam. Max 24 graden binnen wat ik persoonlijk prima vind voor slapen. Dat was ten tijde van een hittegolf, dus dat is het meest extreme voorbeeld.

Dat het achterin de slaapkamers warmer was heb ik niet ervaren. Maar dat komt mogelijk ook doordat ik de airco's op warme dagen gewoon de hele dag aan laat staan. Ipv een specifieke ruimte koelen hield ik gewoon het hele huis op een aangename temperatuur.

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:43
Craven schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:11:
Dat zeker, maar zoals gezegd heb ik afgelopen zomer mijn hele hoekhuis (dat dus de hele dag zon pakt) gekoeld met 2 units strategisch geplaatst. Was het steenkoud? Nee, maar het was wel aangenaam. Max 24 graden binnen wat ik persoonlijk prima vind voor slapen. Dat was ten tijde van een hittegolf, dus dat is het meest extreme voorbeeld.

Dat het achterin de slaapkamers warmer was heb ik niet ervaren. Maar dat komt mogelijk ook doordat ik de airco's op warme dagen gewoon de hele dag aan laat staan. Ipv een specifieke ruimte koelen hield ik gewoon het hele huis op een aangename temperatuur.

Ik heb de bovenstaande situatie. Hoop dat de 2 slaapkamers voldoende koel zullen worden in de zomer (zuid is links boven). Na het lezen van jou verhaal ben ik wel positief gesteld. Denk je dat het voldoende is?

• Craven
  • Nu online
Mits je de deuren open laat staan en gebruikt zoals ik doe denk ik van wel. Dus zorgen dat het hele huis of verdieping gekoeld blijft ipv verwachten dat je het savonds even aan kan zetten om te af te laten koelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee