Toon posts:

Hue Wiz Tradfri en 'Routerbelasting'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• negena
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-01 02:06
Hallo Tweakers-vrienden :w ,

Ik wilde Wiz-lampen kopen, want die zijn goedkoper dan Hue 8)

Nu hoorde ik van een verkoper het volgende (waarover ik niks online heb kunnen vinden).

Hue werkt via een bridge. Als je 50 lampen op de bridge hebt aangesloten, dan ziet de router dat als 1 extra apparaat dat wifi gebruikt. :)
Wiz werkt via wifi, dus de router ziet 50 lampen als 50 extra apparaten, waardoor wifi trager kan worden. :/

(Wat voor Hue geldt, zou ook voor Tradfri moeten gelden, want Tradfri werkt via een hub.)

Klopt dit?

Groetjes,

Negena *O*

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:09
Klopt, maar ze vragen wel enkel data op moment dat ze aangestuurd worden, en dit zijn slechts kleine pakketjes.

Het is niet dat ze richting de mens vragen, dus zolang je onder de 1000 lampen houdt zal het wel los lopen.

Of heb je een router uit steentijd?

[Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 09-12-2022 06:16]

• negena
99ruud99 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 06:15:
Klopt, maar ze vragen wel enkel data op moment dat ze aangestuurd worden, en dit zijn slechts kleine pakketjes.

Het is niet dat ze richting de mens vragen, dus zolang je onder de 1000 lampen houdt zal het wel los lopen.

Of heb je een router uit steentijd?
Ik heb alleen een Ziggo-router en volgens de verkoper was die niet goed genoeg om vertraging te voorkomen :X

Deze persoon schijnt er ook last van te hebben:

Oplossing voor teveel wifi verbindingen?

[Voor 10% gewijzigd door negena op 09-12-2022 13:43]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Veel consumentenrouters vinden het niet zo leuk als ze veel clients moeten bedienen, ook al leveren die individuele clients misschien niet zoveel verkeer op. Die grens ligt veel lager dan de 1000 lampen die hierboven gesuggereerd worden.

Bijkomend voordeel van Zigbee-devices in plaats van wifi is dat ze een mesh-netwerk vormen en je dus niet afhankelijk bent van het bereik van je wifi in uithoeken van je huis (of buiten je huis zoals de tuin, schuur etc.).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• negena
Gizz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:36:
Veel consumentenrouters vinden het niet zo leuk als ze veel clients moeten bedienen, ook al leveren die individuele clients misschien niet zoveel verkeer op. Die grens ligt veel lager dan de 1000 lampen die hierboven gesuggereerd worden.

Bijkomend voordeel van Zigbee-devices in plaats van wifi is dat ze een mesh-netwerk vormen en je dus niet afhankelijk bent van het bereik van je wifi in uithoeken van je huis (of buiten je huis zoals de tuin, schuur etc.).
Dus als ik trage wifi wil voorkomen en aan mn portemonnee wil denken :') dan moet ik gaan voor de Tradfri :Y

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:00
Of gewoon hier in de V&A een Hue bridge kopen voor 10-15 euro. En daar vervolgens de Tradfri lampen in gebruiken, die doen het namelijk ook in de Hue bridge/app

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik weet niet wat je verdere setup is, maar als je bijvoorbeeld Home Assistant draait kun je een zigbee usb adapter kopen (conbee, sonoff) en Deconz of ZHA installeren. Kun je alle zigbee apparaten, ongeacht merk, mee verdienen. Dus ook de goedkope lidl lampen, Hema, Tradfri etc.

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gizz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:36:
Ja, maar veel hoger dan de gemiddelde hoeveelheid lampen die je in een huis aantreft. Tenzij TS in het paleis op de Dam woont wellicht.

Dat gezegd hebbende, Zigbee is specifiek een low-energy standaard en wifi bepaald niet dus ik stel me voor dat het prijsverschil zich terugverdient in energieverbruik over tijd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CyBeR schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:32:
[...]

Ja, maar veel hoger dan de gemiddelde hoeveelheid lampen die je in een huis aantreft. Tenzij TS in het paleis op de Dam woont wellicht.
Ik weet even niet wat een gemiddelde Ziggo-router aan kan, maar mijn netgear router (R7000, wel al wat ouder) kan 32 clients per frequentie aan. Dan gaat het hard met op de 2.4 Ghz band een tiental WiFi-stekkers, lampen en sensoren. De 80 zigbee-nodes die ik heb kan hij mijn router dus totaal niet aan als ik die allemaal als Wi-Fi variant zou hebben. Maar misschien valt het tegenwoordig met meer recente hardware/routers erg mee :)

@negena het gaat niet zo zeer om het trager worden van je netwerk, maar dat er op een gegeven moment geen extra apparaten verbinding kunnen maken of steeds hun verbinding verliezen.

[Voor 6% gewijzigd door Gizz op 11-12-2022 11:28]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• negena
Iedereen bedankt voor de antwoorden :)
(Ik moet toegeven dat de verwijzing naar Deconz en HZA me boven de pet gingen :X )

Ik ga dus Tradfri kopen :Y)

Ik twijfel nu nog over de hub: hue of dirigera?
negena schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:22:
Hallo Tweakers-vrienden :w ,

Ik wil Tradfri-lampen, want die zijn goedkoper dan Hue-lampen 8)

Zouden jullie kiezen voor de Hue bridge of voor de Dirigera-hub (de hub van Tradfri wordt niet mer gemaakt en is door de Dirigera vervangen) :X

*O*
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee