Oplossing voor teveel wifi verbindingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexterd83
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-07 08:59
Goedemorgen allemaal,

Na een lange tijd van kleine irritaties ga ik toch maar eens de stap zetten om hier een post te plaatsen.
We hebben al zeker een jaar problemen met ons netwerk. Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.
Problemen die we ervaren.
• Wifi apparaten die niet meer automatisch connectie maken met wifi.
• Verbindingen die wegvalllen
• Extreem trage verbindingen op wifi. Zo traag dat een website nog niet geladen kan worden.
• Smartlights die uit zichzelf resetten.
• Meldingen van de router ‘Kan niet verbinden met wifi, toegangspunten vol.’.

Bijna 10 jaar geleden begon ik met het hobbyproject wat veel mensen wel kennen. Het slimmer maken van je huis. Hier had ik zoveel plezier in dat ik er eigenlijk nooit meer mee gestopt ben.
Het resultaat is dat ik momenteel 39 wifi connecties in ons appartement heb.

Het ging mis toen ik overstapte van de Philips Hue naar de slimme lampen van de action.
De lampen zijn zo goedkoop, dus ik dacht. Kom, nu vervang ik ook echt elke lamp in huis. Zo hebben we alleen in de gang al 9 spotjes.

Waar ik alleen nooit bij stil heb gestaan, is dat elke lamp afzonderlijk een eigen IP adres krijgt. Dit zijn dus allemaal losse verbindingen. Met als gevolg dat de lijst met wifi verbindingen behoorlijk op gaat lopen. Totaal hebben we ongeveer 15 lampen van de action aangesloten.

We hebben een standaard router van T-Mobile. Huawei HG659
Glasvezelverbinding met 1000 Mbit/s.

Een aantal vragen ik die ik heb.
• Kent iemand deze problemen (teveel wifi verbindingen) en wat heb je er aan gedaan om het op te lossen?
• Kan ik met een wifi-repeater wat stress weghalen bij onze router? Dat ik bijvoorbeeld alle Action lampen aansluit op de wifi-repeater?
• Gaat dit misschien iets helpen? https://www.t-mobile.nl/k...s/internet-wifi/wifi-plus

Hopelijk is hier een eenvoudige oplossing voor.
Steeds meer apparaten worden slim. Is dit eigenlijk wel slim?

Alvast heel erg bedankt voor de mensen die willen meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 23:16
Als ik jou was zou ik eens kijken naar AP's van Ubiquiti. dan kun je het netwerk onderdelen in verschillende hubs. zodat er geen overload ontstaat op maar '1' router.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:41
Wifi is een gedeeld medium in rf
Hoe trager en ouder de client, hoe meer ruimte het inneemt in rf

Je action lampen zijn waarschijnlijk trage 2.4
Clients, je rf zit dus vol.

Dat kun je oplossen door of meerdere wifi punten op verschillende kanalen te zetten of smart apparatuur op zigbee (hue) aan te schaffen, zigbee is er nl voor gemaakt en wifi niet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-07 11:40
Als toevoeging op @laurens0619 is het ook nog zo hoe slechter de ontvangst van een cliënt (lamp in dit geval) hoe langer deze nodig heeft om een bepaalde hoeveelheid gegevens over te brengen. In die tijd kunnen andere clients dus niet zenden en dat merk je.

Meerdere accespoints op verschillende kanalen (en lage zendsterkte) kan een oplossing zijn. Zorg er dan vooral voor dat clients die meer data verbruiken (telefoon laptop etc) goede 5Ghz dekking hebben, stuk sneller. Hierdoor blijft er weer meer ruimte over voor de 2.4 only meuk.

Check ook even je dhcp pool. Als je een max van 50 adressen ingesteld hebt met een leasetime van 24 uur kan je pool vol zitten waardoor je router geen nieuwe adressen meer uit deelt.

[ Voor 14% gewijzigd door gastje01 op 14-11-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Volgens mij is het maximale aantal wifi clients van die Huawei HG659 door T-mobile gelimiteerd op 24.

De oplossing is dus een extra accesspoint bij plaatsen, wel voldoende ver weg want als ze overlappen loop je de kans dat ze nog allemaal op die Huawei HG659 blijven zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Plaats meerdere bedraad aangesloten access points in je huis. Zorg ervoor dat netwerknaam, wachtwoord en encryptiemethode identiek geconfigureerd zijn en je hebt een dekkend netwerk door je hele huis wat zonder problemen al deze apparaten kan voorzien van een goede wifi-verbinding :) . Geef het 2,4GHz-netwerk een andere naam en gebruik deze alleen als de client geen 5GHz ondersteunt. Zorg dat je apparaten het 2,4GHz-netwerk "vergeten".

Qua apparatuur kan je dan bijv. een Ubiquiti AP kopen of een doorsnee draadloze router configureren als access points. Eigenlijk maakt het niet zo gek veel uit wat je koopt omdat naar mijn mening tegenwoordig bijna alles wat je kunt kopen van voldoende kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ben(V) schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:08:
Volgens mij is het maximale aantal wifi clients van die Huawei HG659 door T-mobile gelimiteerd op 24.

De oplossing is dus een extra accesspoint bij plaatsen, wel voldoende ver weg want als ze overlappen loop je de kans dat ze nog allemaal op die Huawei HG659 blijven zitten.
Dit is een bizarre limiet als je het mij vraagt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-07 21:21
mijn advies : koop is ietsje a la ubiquiti NanoHD, Cisco WAP581 ofzo...
daar zitten 4x4 5ghz wifi antenne in, maar bijzonder is dat dezen AC wave 2 is...

dit apparaat kan 4 apparaten simultaan bedienen (waar een pro bv nog steeds maar 1 device simultaan bedienen)

voor de apparaten die enkel 2.4 ghz aankunnen... tsja... die hebben pech als de 2.4ghz band zit bij jou
vergeet ook zeker niet je 2.4ghz en je 5Ghz aparte wifi namen te geven ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-07 18:30
Ben(V) schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:08:

Is gelimiteerd op 32 apparaten en niet 24.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dexterd83 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 11:43:
...
We hebben al zeker een jaar problemen met ons netwerk...
Heb je al eens met je ISP gepraat?
Die HG659 is een kwalitatief uitermate teleurstellend product. De dhcp pool is beperkt tot 32 ip-adressen (en dan heb je nog geluk; met de oudere firmware was dat 8 ip-adressen). Maar dat heeft een reden: hij kan niet veel connecties aan; hij loopt gewoon uit z'n forward tabellen
Anyway, voor nieuwe klanten adverteert t-mobile met een supersnel Zyxel modem. Waarom kun jij die niet krijgen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dexterd83
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-07 08:59
Echt super bedankt allemaal voor alle reacties! Weer een hoop bijgeleerd.

Morgen neem ik met T-Mobile contact op om te vragen of ik een betere router kan krijgen. Daarbij ga ik me even verdiepen in de AP's van Ubiquiti.

Ook heb ik in de router gekeken wat er bij DHCP lease time staat. Deze staat momenteel op 1 dag. Geen idee of dit goed is?

Is het misschien een idee om in ieder geval de lampen van de Action een vast IP adres te geven? Laatst zat ik op de wc en ineens begon de lamp van de Action te knipperen. En afvegen met stroboscopisch licht effect in een donker hok blijft lastig :P

Nogmaals dank iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolle2011
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-02-2023
ik heb er meer als honderd zichtbaar dan nog talloze onzichtbare via hubs ik heb wel achter de bbox3v een avm netwerk met 2 fritzboxen waarvan 1 als repeater en daar naast nog 4 extra repeaters en omdat het een leuke hobby is en blijft vind ik af en toe een probleem wel leuk en anders zorg ik zelf wel voor probleemtjes , om toch maar iets te leren of ontdekken want dat is het leukste oplossingen vinden of creeren , als je inderdaad een systeem wil hebben zonder problemen dan zou ik verschillende hubs gebruiken en ik zie aan alles dat het nog steeds in de kinderschoenen staat qua software want als je niet alles controleert zal binnen no time de helft niet meer werken , ivm met updates batterijen ect ect , het word steeds beter , en ik heb 4 systemen tegelijk door elkaar heen lopen en ze vullen elkaar aan of wat de ene wel doet doet de andere niet
Ik ben erg benieuwd naar Matter als het er ooit komt nu met home assistant ook erg leuk maar ik ken te weinig jammer genoeg van programmeren soms als ik er een dag oed voor ga zitten lukt me dit wel maar probeer ook nog eens buiten te komen
succes vrienedelijke groeten jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-07 10:37

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik heb alleen al 36 Wifi lampen op de benedenverdieping. Hier hangen verder nog 3 telefoons, een tablet, 2 laptops, een Nintendo Switch, een Eufy deurbel, 3 Google smartspeakers via Wifi aan vast. En dan nog een apparaat of 10 wired aan het netwerk. Alle Wifi apparaten verbinden met een Ubiquiti Long Range Access Point. Ik had hiervoor ook dergelijke problemen die jij beschrijft. Nu met de Ubiquiti nergens last van. Loopt al meer dan een jaar met 0 downtime en altijd op hoge snelheid. Het Ubiquiti AP zit op het standaard Ziggo-modem aangesloten.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

dexterd83 schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 18:57:
Is het misschien een idee om in ieder geval de lampen van de Action een vast IP adres te geven?
Ik zou ze geen vast op geven (of bedoel je een vaste lease ?), als je van router/ap veranderd maakt dat het een stuk lastiger.
Wat je nog wel kan nalopen is of de DHPC range groot genoeg is voor alle clients (al lost dat je trage internet niet op).
Laatst zat ik op de wc en ineens begon de lamp van de Action te knipperen.
Dat zou niets te maken mogen hebben met de verbinding, in het ergste geval kan je hem niet aan of uitzetten via de app/remote.

Ik sluit mij aan bij de eerste eerste reacties, een goede ubiquiti AP (bekabeld en bijv. één per verdieping) en waar mogelijk wegblijven van smart lights via WiFi (en bijv. overschakelen naar zigbee/zwave).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou zo snel mogelijk afstappen van die wifi lampen en weer terug gaan naar Hue of goedkoper, de Ikea Tradfri.

Waarom? Onder andere vanwege het probleem wat je nu hebt en daarnaast, privacy!

https://pointer.kro-ncrv....-leven-met-de-hele-wereld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In plaats van focussen op specifieke oplossingen die je kunt kopen is het beter om het stap-voor-stap te doorlopen:

1) de utidaging(en) scherp te krijgen.
2) duidelijk krijgen welke daarvan de oorzaak is / oorzaken zijn van jouw problemen.
3) op basis van de gevonden problemen bepalen wat anders moet.
4) nieuw netwerk op hoofdlijnen uittekenen.
5) dan pas gaan kijken welke kastjes/oplossingen daar binnen passen.

Sla je 1-4 over, dan loop je risico dat je lukraak geld over de balk smijt ("koop X of Y!!!") danwel dat je kindjes met badwater weggooit ("afstappen van wifi lampen"). Nergens voor nodig. Je hebt ook geen extreem diepe kennis nodig, alleen beetje achtergrondinfo en verder structuur/discipline.

Dus, stap 1, wat zijn die uitdagingen? Meerdere, die op meerdere niveau's kunnen optreden:

Eerst een reeks beperkingen in de verwerking van al die apparaten (dus niet in de lucht).
i. DHCP server of WiFi AP heeft harde limiet op aantal clients. Komt niet extreem vaak voor, maar is wel eentje om op te letten. Kenmerkend is dat het aantal apparaten met problemen gelijk blijft, maar dat het steeds andere zijn die getroffen zijn. Laatst nog een topic met een modemrouter wiens AP max 32 clients tegelijk liet verbinden.BIj DHCP server zul je een andere server moeten gebruiken (wat meestal in praktijk op nieuwe router neerkomt), bij WiFi AP kun je kiezen voor vervangen of tweede ernaast plaatsen. Dat laatste kan om andere redenen ook aantrekkelijk zijn (zie hieronder).
ii. DHCP server of WiFi AP heeft instelbare limiet op aantal clients en staat (te) laag ingesteld. Dit is een eenvoudige, zelfde als hierboven alleen je kunt het alsnog bijstellen. Bij DHCP gaat het dan om de scope, die meestal met een start-adres en einde-adres gedefinieerd wordt. Stel het staat nu op start 192.168.1.10 en einde 192.168.1.64. Dan kun je 54 adressen uitdelen. Voor verreweg de meeste huishoudens genoeg, maar in dit topic kun je er overheen gaan. Zolang je geen statische IP's boven de 192.168.1.64 uitgedeeld hebt kun je prima dit uitbreiden naar 192.168.1.128 of hoger. Dan heb je weer een sloot ruimte beschikbaar.
iii. DHCP server of WiFI AP heeft geen harde limiet, maar kan aantal apparaten niet aan (intern, niet RF). Dit is zeldzamer, maar bij zeer oude of low-end apparatuur zul je vergelijkbare symptomen zien die echter niet keihard op aantal devices beperkt is, maar optreedt zodra je ongeveer een bepaald aantal bereikt.

Dan packet storm issues.
iv. (IoT) apparaten gebruiken multicast streams (denk: IPTV), multicast wordt niet goed ondersteund door switches of AP's (feature: IGMP snooping) waardoor hele netwerk verzandt in gespamde packets. Oplossing: ofwel dienst met multicast niet meer gebruiken, danwel component dat IGMP snooping niet (goed) ondersteunt vervangen. Dit herken je doordat gedonder ontstaat bij specifieke apparaten.
v. IoT apparaten zetten autonoom netwerk op waardoor netwerklussen ontstaan. Schoolvoorbeeld: Sonos speakers. Zij maken per default een WiFi-verbinding onderling, ook als ze bedraad aangesloten zijn. Gevolg is dat als je twee of meer die binnen draadloos bereik van elkaar staan bedraad op je netwerk aansluit, ze een lus veroorzaakt. Als je netwerkapparatuur dat niet detecteert en verhelpt (geen standaard consumentenfeature), ga je enorme ARP-storms krijgen en draait je router vast tot je het reboot. Oplossing is config van de boosdoender aanpassen (kan bij Sonos in CLI), apparaten anders aansluiten (max 1 Sonos speaker bedraad), of als je echt geld teveel hebt en geen config kunt/wilt wijzigen, als workaround upgraden naar enterprise-grade switches (Spanning Tree Protocol kan dit voorkomen).

Dan beperkingen in de lucht (RF)
vi. alle IoT samen veroorzaakt zoveel WiFi-verkeer dat alle WiFi vastloopt (zowel IoT als je laptops/tablets etc). Dit onwaarschijnlijk - IoT doet meestal overgrote deel van de tijd uitermate weinig. Kan wel optreden bij bijvoorbeeld veel beveiligingscamera's. Oplossingsrichting hier is segmenteren: zorg allereerst dat je je verkeer verdeelt over de twee (of met WiFi-6E: drie) banden. Doorgaans wil je IoT-verkeer en non-IoT scheiden, waarbij IoT vaak alleen in 2.4GHz kan werken. Aparte SSID"s voor 2.4GHz en 5GHz kunnen helpen, maar dan moet je wel overal goede dekking hebben in 5GHz. Aparte SSID's in zelfde band helpen hier niet, want je blijft dan uit zelfde capaciteitsvijver vissen. Wat je ook wilt doen is alles bedraad aansluiten wat je bedraad kunt aansluiten, vooral de grootverbruikers (die camera's). Heb je dat al gedaan en hielp het niet of heb je (anno 2022...) AP dat alleen in 2.4GHz kan werken, dan heb je extra AP's nodig. Let op: een goedkope door een dure vervangen helpt relatief weinig (tenzij de oude alleen 2.4GHz aan kan). Je bent altijd veel beter af met meerdere minimaal competente AP's dan een enkele hele dure, vooral omdat die dure hogere snelheden haalt met high-end spul, maar exact even traag met low-end dingen communiceert aangezien de low-end meuk de bottleneck is. Wat je bovenal niet moet doen hier, is mesh gebruiken, dus wireless backhaul. Mesh offert capaciteit op voor meer dekking, dus is exact wat je *niet* moet doen als capaciteit juist het probleem is. Als je veel apparaten met veel bandbreedte-behoefte hebt die je draadloos
vii. voldoende capaciteit, maar WiFi-gedrag van specifieke apparaten gooit roet in het eten. Denk aan een "smart" device dat misvormde pakketten spamt waardoor performance voor alle apparaten inzakt. Kenmerkend is dat het hier dat ene apparaat is dat WiFi laat instorten, en dat er *geen* problemen zijn op bedrade apparaten op dat moment. Opties hier zijn apparaat fixen (als er fix beschikbaar is), apparaat bedraad ipv draadloos aansluiten, mogelijk (maar vraag is of dit gaat helpen) apparaat isoleren op eigen SSID of zelfs op eigen AP op ander kanaal, of apparat gewoon niet aansluiten totdat het zich gedraagt.

Even samengevat: 7 mogelijke probleemn met bijbehorende oplossingsrichtingen. Slechts twee ervan hebben nieuwe WiFI-hardware nodig, twee mogelijk nieuwe routerhardware en eentje mogelijk nieuwe switch-hardware. Daarom dus niet lukraak iets kopen voordat je het probleem duidelijk hebt :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1