Ronald schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:34:
@DayZSol als je je situatie en huidige systeem inzichtelijk maakt kan er meegedacht worden. Het forum is ruimdenkender en creatiever dan de meeste installateurs
Het voelt altijd een beetje "profiteren" als ik andere voor mijn karretje span. En dan lijkt het of ik te beroerd ben om voor kennis te betalen of mensen in te huren. Wij hebben een oud boerderijtje en ik vind het leuk om in de avonden en weekenden zelf te klussen. Hulp en meedenken wordt absoluut gewaardeerd!Ronald schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:34:
@DayZSol als je je situatie en huidige systeem inzichtelijk maakt kan er meegedacht worden. Het forum is ruimdenkender en creatiever dan de meeste installateurs
De huidige situatie:
H = huis met rieten dak, geen panelen mogelijkheid
L = Loods. 14x8m, met ongeveer 2m dak op Oosten, en 6m dak op Westen
S = Schuur. Daar liggen 18 panelen met 9 APS microinverters op het zuiden (zelf gelegd)
V = Veranda (zouden nog 8 panelen op het zuiden kunnen)
P = Paardenstal, daar liggen 16 panelen met 8 APS YC-600 microinverters op het zuiden (zelf gelegd)
Totaal nu dus 34 panelen, 10200Wp, alles met APS YC600 micro inverters, allemaal op het zuiden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/NNHtXjvPUsfs3kH5IipLkMcR.png?f=user_large)
Huidig netto verbruik is -3000KwH per jaar en 800 m3 gas. 1 Elektrische auto (daar zal op termijn een tweede bijkomen), een slecht geïsoleerd huis (800 m3 verbruik is alleen doordat we vrijwel alleen de woonkamer verwarmen tussen 17:00 en 22:00). Welkom Energie viel om, en toen ben ik serieus gaan nadenken over energie. Het prijsplafond volgend jaar is top, maar ik vrees dat de overheid dat nooit kan volhouden en ik vraag me af of we ooit nog teruggaan naar 0,80 per kuub en 0,19 per KwH. Daarbij wordt de saldering vanaf 2025 waarschijnlijk afgebouwd. Gezien een warmtepomp in ons huis voorlopig geen optie is dacht ik aan airco's om het gasverbruik te minimaliseren voor 2024. Met een airco in de keuken en woonkamer denk ik er warmpjes bij te kunnen zitten. Hoe dan ook: het voelt alsof komend jaar het moment is om te zorgen dat ik de komende 10 jaar niet hoef na te denken over de energierekening, wat er ook gebeurd met prijsplafonds, prijsfluctuaties en salderingsregelingen.
Bij Engie krijg je momenteel 0,60 per KwH voor teruglevering. Ik verwacht dat dit maximaal 0,40 wordt zodra het prijsplafond wordt ingesteld. €0,60 zou dus leuk zijn, maar ik reken met €0,40. Gezien variable contracten nu de standaard zijn wil ik de komende jaren eigenlijk steeds switchen naar waar de terugleververgoeding het hoogste is. Op marktplaats zie je nu veel installaties van een jaar of 10 oud met 250 Wp panelen, van mensen die een maximaal aantal panelen op hun dak kwijt kunnen en nu voor een 450Wp installatie gaan. Wij verkeren in de luxe dat er genoeg plek is (weliswaar met wat versteviging van de dakconstructie in de loods).
Mijn gedachtegang was: als ik de loods met Oost/West opstelling zou kunnen volleggen met 84 tweedehands 250Wp panelen en ik uitga van 80% werking van de panelen (gezien ouderdom) en factor 0,75 rendement gezien de Oost-West opstelling kan ik per jaar 250*84*0,8*0,75 = ongeveer 13000KwH extra terugleveren.
Ik had net iemand die voor 80 250Wp panelen €3500 vroeg inclusief bevestiging voor op een golfplaten dak. Daar zal ik dan nog tweedehands omvormers (of nieuwe) bij moeten kopen, dat moet voor €1500 wel lukken als ik het zo zie. Totale kostenpost voor de loods vol zou dus zo'n €5000 moeten zijn.
In het eerste jaar levert dat met een teruglever vergoeding van 0,40 per KwH €5200 op. Dan zijn de panelen dus al terug verdiend. Alles wat er daarna gebeurd is bonus. Als in jaar twee de terug leververgoeding slechts €0,09 zou zijn heb ik alsnog €1200 per jaar inkomsten die ik kan verbruiken voor verduurzaming van het huis (HR+ glas, spouwmuurisolatie, vervanging enkelglas entree voor- en achterdeur), waardoor over een paar jaar een warmtepomp in ons huis misschien wel een goed idee kan zijn. Als energiemaatschappijen gaan concurreren is alles boven die €1200 per jaar mooi meegenomen.
Kortom: op papier lijkt mij dit een goede investering. Zelfs als de panelen minder opleveren dan gedacht. Maar goed, als iets te mooi lijkt om waar te zijn.... Daarom dacht ik dat mijn 3x 25A limiterend zou zijn, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Wellicht zien jullie andere hiaten in mijn verhaal, of raden jullie mij absoluut af om met tweedehands panelen te werken, of is het niet handig om verschillende merken en soorten inverters (micro of string) te gebruiken, etc.
Concluderend: bedankt voor je aanbod! Meedenken wordt enorm gewaardeerd, al snap ik ook dat mensen er weinig heil in zien mij in hun vrije tijd te adviseren zodat ik er veel beter van word.