In de lijn van het topic van @Rzaan waar ik veel aan heb gehad (Verbouwing jaren 80 woning) (dank @Rzaan )
hier een topic over mijn eigen verbouwing. Ter leering en vermaeck, en een mooi dagboek voor mezelf.
Ik hoop 2 dingen te bereiken:
- Zinvolle input
- Inzicht te geven aan anderen wat er op je af komt en wat er allemaal goed én fout kan gaan.
Situatie
Midden jaren 80 tussenwoning, ca. 110m2
Gordingkap, ventilatie type C, dubbelglas, hardhouten kozijnen
Vloerisolatie aanwezig (Ca. 15cm piepschuim)
Muurisolatie aanwezig, 60mm polyfort
Plannen korte termijn
De badkamer (na het opknappen) en keuken kunnen nog wel even mee.
Plattegronden
:fill(white):strip_exif()/f/image/BeSLmhCa0SPIvmgS9qdFPwy0.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/4X1s6jIuZLU0TuLlf44mkpbm.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/wfSCqEMwYyyowEPrVMnjBhRJ.png?f=user_large)
Vloerverwarming theorie (vvw)
Om LT vloerverwarming mogelijk te maken:
Begane grond ca 35m2 (woonkamer en keuken), 16mm dikke buizen, 10cm HOH, groeplengte max 80m (ga nog vragen of 50m niet ook mogelijk is).
WTW theorie
Huidig systeem is een mechanische ventilatie type C, zehnder comfofan met 0 draadloze bediening.
Ik heb even gedacht om er C+ van te maken (CO2/luchtvochtigheidsgestuurd) maar toen kwam een maatje van me met het idee om 'het gelijk goed te doen' en een WTW unit te plaatsen.
Piccie van huidige mech ventilatie, boven de zoldertrap (en vraag me niet hoe die buizen erbij hangen...met een stukje ijzerdraad ofzo??
) Perilex stekker.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SiOepO55Vby9RgPxPAqsD1Lr.jpg?f=user_large)
Huidige mech vent. zuigt af in keuken, badkamer, toilet en vermoedelijk de zoldertrap op de unit zelf.
Leuk schetsje van de originele bouwtekening:
/f/image/wRxIiT7mLDtHrZM6c6GyTxnT.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat dus om 125mm afzuigings buis, destijds uitgelegd voor 225m3/h max.
Idee is om vanuit de zolder de afzuiging grotendeels met rust te laten, en op de plekken A en B hieronder door het beton te laten boren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/favSG5OWY8EiZqW4LhjfyRUK.png?f=user_large)
Dan kom ik namelijk bij de verdieping eronder uit bij de werkkamer ( B ) en de bijkamer (A), groen is de afzuiging in de badkamer. De inblaas wordt dan in de werkkamer, bijkamer. De hoofdslaapkamer ga ik niet doen want we slapen altijd met het raam open en dan moet daar ook weer een koof naartoe. Veel gedoe.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lJ3cEyTtWyf8t3yga90MWaGD.png?f=user_large)
Bij A wil ik dan een koof maken naar de BG zodat ik daar ook een toevoer heb:
:fill(white):strip_exif()/f/image/G1XE14SHUL0X3N5ykADBWDWV.png?f=user_large)
De afzuigkap gaat naar buiten en in de keuken zit een aparte afzuig van de ventilatie alsmede op de wc (in groen aangegeven).
M.i. zit de inblaas bij A dan ver genoeg van de beide afzuigpunten en zo hoef ik alleen in de bijkamer een koof te maken. 3 gaten door het beton laten boren wordt nog wel een ding. Ik ga nu maar eens aan de slag met luchtberekeningen
hier een topic over mijn eigen verbouwing. Ter leering en vermaeck, en een mooi dagboek voor mezelf.
Ik hoop 2 dingen te bereiken:
- Zinvolle input
- Inzicht te geven aan anderen wat er op je af komt en wat er allemaal goed én fout kan gaan.
Situatie
Midden jaren 80 tussenwoning, ca. 110m2
Gordingkap, ventilatie type C, dubbelglas, hardhouten kozijnen
Vloerisolatie aanwezig (Ca. 15cm piepschuim)
Muurisolatie aanwezig, 60mm polyfort
Plannen korte termijn
- vloerverwarming infrezen BG
- centrale balansventilatie met WTW
- HR++ glas in de bestaande hardhouten kozijnen en een HR++ schuifpui
- badkamer opknappen (kitten en voegen herzien)
- dakkapel achterzijde
- zonnepanelen
- dakisolatie van binnenuit (na de dakkapel resterend dak)
- oprit en schuurdak vergroenen
- check op muurisolatie en evnt verbeteren
- (Hybride) warmtepomp
- wvttk
De badkamer (na het opknappen) en keuken kunnen nog wel even mee.
Plattegronden
:fill(white):strip_exif()/f/image/BeSLmhCa0SPIvmgS9qdFPwy0.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/4X1s6jIuZLU0TuLlf44mkpbm.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/wfSCqEMwYyyowEPrVMnjBhRJ.png?f=user_large)
Vloerverwarming theorie (vvw)
Om LT vloerverwarming mogelijk te maken:
Begane grond ca 35m2 (woonkamer en keuken), 16mm dikke buizen, 10cm HOH, groeplengte max 80m (ga nog vragen of 50m niet ook mogelijk is).
WTW theorie
Huidig systeem is een mechanische ventilatie type C, zehnder comfofan met 0 draadloze bediening.
Ik heb even gedacht om er C+ van te maken (CO2/luchtvochtigheidsgestuurd) maar toen kwam een maatje van me met het idee om 'het gelijk goed te doen' en een WTW unit te plaatsen.
Piccie van huidige mech ventilatie, boven de zoldertrap (en vraag me niet hoe die buizen erbij hangen...met een stukje ijzerdraad ofzo??

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SiOepO55Vby9RgPxPAqsD1Lr.jpg?f=user_large)
Huidige mech vent. zuigt af in keuken, badkamer, toilet en vermoedelijk de zoldertrap op de unit zelf.
Leuk schetsje van de originele bouwtekening:
/f/image/wRxIiT7mLDtHrZM6c6GyTxnT.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat dus om 125mm afzuigings buis, destijds uitgelegd voor 225m3/h max.
Idee is om vanuit de zolder de afzuiging grotendeels met rust te laten, en op de plekken A en B hieronder door het beton te laten boren.
:fill(white):strip_exif()/f/image/favSG5OWY8EiZqW4LhjfyRUK.png?f=user_large)
Dan kom ik namelijk bij de verdieping eronder uit bij de werkkamer ( B ) en de bijkamer (A), groen is de afzuiging in de badkamer. De inblaas wordt dan in de werkkamer, bijkamer. De hoofdslaapkamer ga ik niet doen want we slapen altijd met het raam open en dan moet daar ook weer een koof naartoe. Veel gedoe.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lJ3cEyTtWyf8t3yga90MWaGD.png?f=user_large)
Bij A wil ik dan een koof maken naar de BG zodat ik daar ook een toevoer heb:
:fill(white):strip_exif()/f/image/G1XE14SHUL0X3N5ykADBWDWV.png?f=user_large)
De afzuigkap gaat naar buiten en in de keuken zit een aparte afzuig van de ventilatie alsmede op de wc (in groen aangegeven).
M.i. zit de inblaas bij A dan ver genoeg van de beide afzuigpunten en zo hoef ik alleen in de bijkamer een koof te maken. 3 gaten door het beton laten boren wordt nog wel een ding. Ik ga nu maar eens aan de slag met luchtberekeningen
[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 08-12-2022 19:55 ]