Verbouwen jaren 80 tussenwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:26
In de lijn van het topic van @Rzaan waar ik veel aan heb gehad (Verbouwing jaren 80 woning) (dank @Rzaan )
hier een topic over mijn eigen verbouwing. Ter leering en vermaeck, en een mooi dagboek voor mezelf.

Ik hoop 2 dingen te bereiken:
- Zinvolle input
- Inzicht te geven aan anderen wat er op je af komt en wat er allemaal goed én fout kan gaan.

Situatie
Midden jaren 80 tussenwoning, ca. 110m2
Gordingkap, ventilatie type C, dubbelglas, hardhouten kozijnen
Vloerisolatie aanwezig (Ca. 15cm piepschuim)
Muurisolatie aanwezig, 60mm polyfort

Plannen korte termijn
  • vloerverwarming infrezen BG
  • centrale balansventilatie met WTW
  • HR++ glas in de bestaande hardhouten kozijnen en een HR++ schuifpui
  • badkamer opknappen (kitten en voegen herzien)
Plannen lange termijn
  • dakkapel achterzijde
  • zonnepanelen
  • dakisolatie van binnenuit (na de dakkapel resterend dak)
  • oprit en schuurdak vergroenen
  • check op muurisolatie en evnt verbeteren
  • (Hybride) warmtepomp
  • wvttk
We zijn van zins om eind februari over te gaan en daar een tijdje in de troep te zitten. Met name dakkapel en zonnepanelen hebben extreme levertijden (en prijzen), ca 9-12 maanden.
De badkamer (na het opknappen) en keuken kunnen nog wel even mee.

Plattegronden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FszCZvSFTPz9uyJccwPbiK2PVaU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BeSLmhCa0SPIvmgS9qdFPwy0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk0b2tItfS4Z5o3a0eobfc4zlP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4X1s6jIuZLU0TuLlf44mkpbm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdU8Z7xXpaCqwU1BqCbceItd4tU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wfSCqEMwYyyowEPrVMnjBhRJ.png?f=user_large

Vloerverwarming theorie (vvw)
Om LT vloerverwarming mogelijk te maken:
Begane grond ca 35m2 (woonkamer en keuken), 16mm dikke buizen, 10cm HOH, groeplengte max 80m (ga nog vragen of 50m niet ook mogelijk is).

WTW theorie
Huidig systeem is een mechanische ventilatie type C, zehnder comfofan met 0 draadloze bediening.
Ik heb even gedacht om er C+ van te maken (CO2/luchtvochtigheidsgestuurd) maar toen kwam een maatje van me met het idee om 'het gelijk goed te doen' en een WTW unit te plaatsen.
Piccie van huidige mech ventilatie, boven de zoldertrap (en vraag me niet hoe die buizen erbij hangen...met een stukje ijzerdraad ofzo?? :X ) Perilex stekker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssamLE2CK15GyJvhkBOuaAMt2WM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SiOepO55Vby9RgPxPAqsD1Lr.jpg?f=user_large
Huidige mech vent. zuigt af in keuken, badkamer, toilet en vermoedelijk de zoldertrap op de unit zelf.

Leuk schetsje van de originele bouwtekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA5jPWrSRKDHGMPj-3m6Gqdf8es=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wRxIiT7mLDtHrZM6c6GyTxnT.png?f=fotoalbum_large

Het gaat dus om 125mm afzuigings buis, destijds uitgelegd voor 225m3/h max.

Idee is om vanuit de zolder de afzuiging grotendeels met rust te laten, en op de plekken A en B hieronder door het beton te laten boren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MMsVNoB0m503A8cfkHUyo3AL9c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/favSG5OWY8EiZqW4LhjfyRUK.png?f=user_large

Dan kom ik namelijk bij de verdieping eronder uit bij de werkkamer ( B ) en de bijkamer (A), groen is de afzuiging in de badkamer. De inblaas wordt dan in de werkkamer, bijkamer. De hoofdslaapkamer ga ik niet doen want we slapen altijd met het raam open en dan moet daar ook weer een koof naartoe. Veel gedoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3LWXAsrJ-bXZ7Ta900YMc1LHpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lJ3cEyTtWyf8t3yga90MWaGD.png?f=user_large
Bij A wil ik dan een koof maken naar de BG zodat ik daar ook een toevoer heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKUAmU4F7smyD_MJphIumEv6Y3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G1XE14SHUL0X3N5ykADBWDWV.png?f=user_large
De afzuigkap gaat naar buiten en in de keuken zit een aparte afzuig van de ventilatie alsmede op de wc (in groen aangegeven).

M.i. zit de inblaas bij A dan ver genoeg van de beide afzuigpunten en zo hoef ik alleen in de bijkamer een koof te maken. 3 gaten door het beton laten boren wordt nog wel een ding. Ik ga nu maar eens aan de slag met luchtberekeningen :)

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 08-12-2022 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
slaapkamer voor de ventilatie gewoon meepakken, ik zou de hoek rechtsboven pakken.

Met extreem korte groepen voor je vloerverwarming berijk je weinig extra's onder de 80 is prima. als je beter wil neem dan 18 mm (of 20mm, als je een instalateur kan vinden die het wil leggen) , dan vergroot je je afgifte. wat eventueel wel kan bij h.oh 100 is de groepen langs glas iets korter maken. dan komt daar iets meer warm water door. maar alle groepen korter maken heeft geen zin omdat je dan gewoon het aantal groepen vergroot en de hoeveelheid water die door de groepen loopt evenveel afneemt en je dus geen voordeel hebt, kortere groepen zijn er vanwegen de weerstands problemen in de buis bij lange lengtes. die weerstand is onder de 80 meter geen echt probleem meer.

schuifpui HR+++ je hebt nu een huis uit de jaren 80, waarom plaats je glas uit de jaren 90 ;) bij het vervangen in bestaande kozijnen kan ik het begrijpen omdat het niet altijd past en geld ook een keer op is , maar voor het belangrijkste glas in de woonkamer, gewoon zo hoog mogelijk inzetten.

Ook voor de warmtepomp zou ik zo hoog mogelijk inzetten en dus niet kiezen voor hybride.

zonnepanlen,: dat zou ik niet op de lange termijn planning zetten, maar op de dag dat je de sleutel krijgt neerleggen, ik weet dat er levertijden zijn, maar er is altijd wel wat te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Dank voor je reactie mbt de vloerverwarming blijf ik dan inderdaad bij 80m.

Schuifpui ga ik morgen naar een aanbieder, even kijken wat het prijsverschil HR+++ en HR++ doet, maar in principe wil ik wel naar HR+++ ja. Kunststof of Alu moet ik ook nog even kijken.

Zonnepanelen is een lastig verhaal in verband met de dakkapel. Op de dakkapel moeten ook nog panelen komen namelijk en ik heb geen zin 2x installatie kosten te betalen..

Mbt de ventilatie ben ik inmiddels aan het kijken naar de diameters voor de buizen icm snelheid en de balans van de aan en afvoer.

Wat ik niet helemaal snap is op de tekening van origine staan in de keuken 2 ventielen, 2x75m3/h maar ik kan er maar eentje vinden op de fotos. Dus of dat ging om de afzuigkap, maar dat lijkt me gek om in je mech. vent te brengen al dat vet, of het is later samengevoegd. Moet ik nog even naar kijken.

Verder uitzoeken hoe hoog je aanvoer vanuit een 150mm buis mag zijn ivm dat ik in de woonkamer/keuken uitkom op een aanvoer van ca. 130m3/h (3.24m3/h per m2, ca 40m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Ik heb nog even gekeken naar de tekeningen want zomaar een 125 of 160/180mm gat boren in je kanaal plaat is waarschijnlijk niet verstandig.

Ik zie op de tekeningen het volgende en volgens mij is het dus wel interessant om tzt hier de dekvloer op de 1e of 2e eens weg te halen om te kijken wat eronder zit. Het lijkt mij een afdekking voor een rookkanaal, ook gezien de balk (?) en dat de kanaalplaat daar niet doorloopt, zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI3GyUSeYaAwtNs5J19a6KN80no=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7SmbqwNZhnxcRYAl82tnwMkP.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt me dus een goede mogelijkheid om een kanaal aan te leggen.

Verder heb ik me verdiept in de benodigde debieten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYAvlq361iGC-_aS7ReUDUk9K-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KEG7mmE2jPB31bSZnUfblqh5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FitTiv schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:51:
Dank voor je reactie mbt de vloerverwarming blijf ik dan inderdaad bij 80m.

Schuifpui ga ik morgen naar een aanbieder, even kijken wat het prijsverschil HR+++ en HR++ doet, maar in principe wil ik wel naar HR+++ ja. Kunststof of Alu moet ik ook nog even kijken.

Zonnepanelen is een lastig verhaal in verband met de dakkapel. Op de dakkapel moeten ook nog panelen komen namelijk en ik heb geen zin 2x installatie kosten te betalen..

Mbt de ventilatie ben ik inmiddels aan het kijken naar de diameters voor de buizen icm snelheid en de balans van de aan en afvoer.

Wat ik niet helemaal snap is op de tekening van origine staan in de keuken 2 ventielen, 2x75m3/h maar ik kan er maar eentje vinden op de fotos. Dus of dat ging om de afzuigkap, maar dat lijkt me gek om in je mech. vent te brengen al dat vet, of het is later samengevoegd. Moet ik nog even naar kijken.

Verder uitzoeken hoe hoog je aanvoer vanuit een 150mm buis mag zijn ivm dat ik in de woonkamer/keuken uitkom op een aanvoer van ca. 130m3/h (3.24m3/h per m2, ca 40m2)
moterloze afzuigkap erop aansluiten is best wel veel gedaan, hij kan ook achter een kastje ofzo zitten.
woonkamer aanvoer is vaak 1 buis maar meerdere ventielen zodat de luchtsnelheid bij het ventiel omlaag gaat. dakkapel op de andere kant? overegens hoor ik heel vaak dat mensen een dakkapel in de toekomst nemen, hij komt er verbazend vaak niet. Als hij er wel komt en daar zonnepanelen van afhankelijk zijn zou ik die ook maar naar voren halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
twain4me schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:14:
[...]

moterloze afzuigkap erop aansluiten is best wel veel gedaan, hij kan ook achter een kastje ofzo zitten.
woonkamer aanvoer is vaak 1 buis maar meerdere ventielen zodat de luchtsnelheid bij het ventiel omlaag gaat. dakkapel op de andere kant? overegens hoor ik heel vaak dat mensen een dakkapel in de toekomst nemen, hij komt er verbazend vaak niet. Als hij er wel komt en daar zonnepanelen van afhankelijk zijn zou ik die ook maar naar voren halen.
Op beide kanten komt een kapel :)
Volgende week eens babbelen bij een aanbieder.
Heb verschillende prijzen al her en der vandaan, wordt prijzig..

Mbt die ventilatie: is denk ik verstandig om in de woonkamer dan een splitsing te maken van 1x125 naar 2x125 ventielen of zelfs 3. Even kijken of ik een mooi klein verdeel dingetje kan vinden. Het wordt allemaal in een koof ingebouwd in principe dus hoe kleiner hoe beter.

Vandaag wezen kijken naar kunststof schuifpui. Offerte wordt gemaakt maar wordt wss 10k plus. Wat een geld (2.5x2.5m)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:26

breinonline

Are you afraid to be known?

FitTiv schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:11:
In de lijn van het topic van @Rzaan waar ik veel aan heb gehad (Verbouwing jaren 80 woning) (dank @Rzaan )
hier een topic over mijn eigen verbouwing. Ter leering en vermaeck, en een mooi dagboek voor mezelf.
[...]

WTW theorie
Huidig systeem is een mechanische ventilatie type C, zehnder comfofan met 0 draadloze bediening.
Ik heb even gedacht om er C+ van te maken (CO2/luchtvochtigheidsgestuurd) maar toen kwam een maatje van me met het idee om 'het gelijk goed te doen' en een WTW unit te plaatsen.
[...]

Dan kom ik namelijk bij de verdieping eronder uit bij de werkkamer ( B ) en de bijkamer (A), groen is de afzuiging in de badkamer. De inblaas wordt dan in de werkkamer, bijkamer. De hoofdslaapkamer ga ik niet doen want we slapen altijd met het raam open en dan moet daar ook weer een koof naartoe. Veel gedoe.
Eens met twain4me: neem de slaapkamer mee. Wij sliepen ook altijd met het raam open in onze vorige woning ('70er). Maar het is echt heerlijk dat dat niet meer hoeft. Je hebt geen last van buitengeluid (nouja, een stuk minder) en je behoud de maximale terugwinning van energie en verstoort ook niet de balans door je raam open te zetten. Echt zonde als je die kamer nu niet meeneemt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Update 19-12.

Rondgeshopt mbt dakkapellen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit betekent dat ik nu naar zonnepaneel installateurs ga kijken.

Verder neem ik de opmerking mee van de slaapkamer. Even kijken wat ik daar aan kan doen. Aan die zijde komt ook de dakkapel, ik zat zelf te denken om onder de gording in het schuine deel 63mm hybalans aan te leggen.

Inmiddels ook een prijs voor de vloerverwarming beneden
Members only:
en voor een PVC vloer van Therdex
Members only:
. Zelf wel de VVW sleuven volsmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Members only:

Altijd bevestiging op tekening vragen voordat je gaat bestellen. je zal niet de eerste zijn die een kleinere dakkapel geoffereerd krijgt dan eigenlijk de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Nou offerteaanvragen bij BKKD en WBB lopen ook. WBB is erg voordelig tot nu toe en komt half januari langs.

Dan gaan we maar weer eens verder met de kanaalplaten en de WTW systeem.

Ik heb de orignele platen en layout achterhaald, betreft VBI A180-G platen. Gelijk VBI gemaild met de vraag of je daar gaten in kan boren. Hoop nog wat te horen voor einde jaar maar zal waarschijnlijk niet meer lukken.

Verder inmiddels definitief besloten om maar 1 dakkapel te laten zetten aan achterzijde. Voorzijde komt dus vol te liggen met zonnepanelen :)

Als iemand nog goede installateurs weet in Zuid Holland houd ik me aanbevolen.
Pagina: 1