Toon posts:

Inregelen CV, radiator en vvw & pendelen. Wanhoop ;-(

Pagina: 1
Acties:

• Meuzik
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:13
Ik ben de afgelopen weken bezig geweest om mijn CV installatie eens goed onder de loep te nemen. Er waren nogal wat issues bleek achteraf en mede met behulp van dit forum h.e.e.a. goed stevig weten aan te pakken. Het volgende heb ik onlangs veranderd:
Radiator in de woonkamer correct aangesloten (aan- en afvoer waren verwisseld en nu aanvoer rechtsboven en afvoer linksonder).
Radiator Slaapkamer 3 correct aangesloten (aan- en afvoer waren verwisseld)
vvw verdeler beneden vervangen (oude was verroest en hydraulisch actief).
Alle radiatoren voorzien van Danfoss RA-DV.
Een lekkende bypass in de garage verwijderd.
Leidingen op zolder geïsoleerd met schuim en folie.

Nu ben ik dus bezig met het proberen in te regelen van het systeem, maar het gaat nog niet erg naar m'n zin.

Situatieschets:

De radiator op zolder heb ik (tijdelijk) weggehaald. We willen de zolder aanpakken en gezien de huidige kleur van de radiator (grijs) weet ik nu al dat de vrouw des huizes deze anders wil hebben. Nu het systeem toch leeg was heb ik deze maar meteen losgekoppeld.

Ketel:
Remahal Calenta 40C

Thermostaat:
Hangt in woonkamer.
Pluswise Anna.
Zolder: Plugwise Adam HA.

De verdeler van de badkamer:

Hangt klem naast de ketel (korte afstand dus).
Thermostaatknop staat op 45.
Met de witte plastic knop de groep geknepen zodat er 45gr in gaat en 40gr uitgaat (5gr deltaT).
Er zit rechtsboven een kogelkraan welke op de foto dichtstaat, maar normaliter dus open.
De verdeler van de woonkamer:

Voetventiel staat helemaal open.
LTV inregelventiel staat helemaal open (tegen de klok in gedraaid).
Thermostaatknop staat helemaal open (tegen de klok in gedraaid).
Pomp staat op delta P standje 2.
Debiet per groep 2 à 2.5. (zet ik de vvw pomp hoger, dan wordt het hoger)
Achtergrond:
Voorheen hing er een Remeha Isense in de woonkamer. Wij gebruikten 1800m3 per jaar aan gas. Ik heb dat altijd best veel gevonden voor hetgeen wij stookten (beide werken, klokprogramma). Ik heb er alleen nooit echt aandacht aan besteed, maar met de huidig gasprijzen wordt dat uiteraard wel interessant.
De radiatoren op de slaapkamers en die in de garage staan allemaal op vorstbeveiliging. We stoken dus eigenlijk alleen in de woonkamer/keuken en in de badkamer.
Met de ontdekking van de lekkende bypass, het verkeerd aangesloten zitten van de radiatoren en het neutraal maken van de vvw beneden verwacht ik toch eigenlijk wel een significante verbetering.

Met het oog op de toekomst en het feit dat de kinderen mogelijk vaker op hun kamers willen spelen, wil ik graag ook naar zoneregeling. Vandaar het Pluswise systeem, zodat ik later de ruimtes per stuk zou kunnen verwarmen.
Tevens een mooi voordeel van de Anna is dat je mooie grafieken krijgt van de temperaturen van de ketel. Alhoewel ze voorlopig nog niet zo mooi zijn, maar daarover later meer.

Inregelen:
Gisteren alle radiatoren volle bak open gezet, thermostaat op 30 en de RA-DV ingesteld zodat ik ongeveer 20-25% deltaT heb per radiator. Volgens mij zou je het met de RA-DV ook moeten kunnen berekenen, maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe en volgens mij mis ik de gegevens van de radiatoren (=allemaal bestaand). Ik heb dus de voorinstelling verdraaid, totdat ik een deltaT heb.
Tijdens dit inregelen was de aanvoer overal rond de 65 graden, dus heb overal een retour van ongeveer 50graden. Althans, dit geldt voor de radiatoren.

De vloerverwarming beneden heeft moeite om een warmere retour temperatuur te krijgen. Bij 65gr aanvoer worden de aanvoerslangen ongeveer 40gr, maar de retour blijft rond de 30 hangen. Echter, dit is tijdens het inregelen. Dat duurde misschien 1-1.5uur, dus kan me voorstellen dat de vloer dan nog lang niet helemaal opgewarmd is. Ik ga er dus vanuit dat de retour uiteindelijk nog wel een paar graden stijgt als ik langer zou doorstoken (=aanname).

Retourtemperatuur op de ketel was ongeveer 40gr. Ik denk dus 50 van de radiatoren en 30 van de vvw.

Ik twijfel nu eerlijk gezegd wel of ik dit helemaal goed heb gedaan.
a) met de kranen een deltaT gemaakt
b) heb ik niet te kort gewacht en krijgt nu m'n vloer niet alsnog te weinig water doordat de radiator in de woonkamer alles wegtrekt.

Probleem:
De temperatuur in de woonkamer stond vannacht ingesteld op 18gr.
Dit is het stookgedrag van vandaag:

Eén en al gependel, met als gevolg dat het dus maar met moeite 18 graden blijft én alsnog nu al bijna 3m3 verbruikt. Voor eigenlijk dus niets....
Het valt me ook wel op dat de aanvoertemperatuur nu veel lager ligt dan tijdens het inregelen.

Het lijkt er dus op dat vol gas alles goed gaat, maar wanneer het systeem terug regelt het fout gaat. Ik krijg dit er maar niet uit. Terwijl ik juist had verwacht dat het met de verkeerdom aangesloten radiator en lekkende bypass nu juist een makkie moest wezen.

De instellingen van de ketel zijn nu:
P1: Aanvoertemperatuur: 70gr
P17: max toerental ventilator: 17
P19: min toerental ventilator: 17
P28: min pompsnelheid: 5
P29: max pompsnelheid: 7

Moet ik de pompsnelheid nóg meer opvoeren?

Moet ik de Isense weer eens terug proberen?

Moet ik de leidingen naar de vvw beneden dikker maken en daar meer warmte in zien te pompen (de retour blijft immers best koud).

Nieuwe (lager minimaal vermogen) ketel?

Waar gaat het mis??

Specs

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Door de opbouw van de mengende vloerverwarmingverdeler komt daar een retour uit die ongeveer gelijk is aan wat er uit de vloer komt, ongeacht de temperatuur die je er in stopt.
Negeer die dT.

40 graden is ook aan de hoge kant voor vvw.

Je grafiek laat geen tijdschaal is, hoe weet je dat het geen slimmigheid van je thermostaat is (low load regeling)? Wat is groen en zwart in je grafiek?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:44
Geen wonder dat je pendelgedrag ziet, de onderste vermogensgrens van je ketel is 8 kW.

• Meuzik
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:44:
Je grafiek laat geen tijdschaal is, hoe weet je dat het geen slimmigheid van je thermostaat is (low load regeling)? Wat is groen en zwart in je grafiek?
Ja, sorry, de grafiek is niet echt duidelijk zo nee.
Die "04" die je ziet staan is 4 uur snachts. De X-as begint op 00:00.
Zwart is gewenste keteltemperatuur.
Rood is aanvoertemperatuur.
Blauw is retourtemperatuur.

Op het moment dat de aanvoertemperatuur zakt aan het einde van de blokken, schiet de ketel in stand 8.01. Dat is antipendelstand.
Volgens mijn heeft Plugwise ook geen low-load?
Geen wonder dat je pendelgedrag ziet, de onderste vermogensgrens van je ketel is 8 kW.
Gaat dat dus betekenen dat ik alleen grote temperatuurschommelingen kan wegstoken? Om nu het pendelen te voorkomen stook ik een paar keer op de dag ff wat hard en niet te lang. Dit is echter met de vvw natuurlijk niet ideaal.

Specs

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:44
Elke CV ketel heeft pendelgedrag door de verhouding ketelvermogen/benodigd vermogen/buitentemperatuur.

Een simpele Nefit CW4 toestel 24 kW kan ook maar terug moduleren naar 4 kW.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Zelfs met de vloeren kom je amper aan 8 kW afgifte… pendelen dus zo goed als niet te voorkomen.

90-95-98% van de tijd heeft jouw huis die 8 kW al niet nodig.

Waarom een 40 kW ketel? Heb je 3 stort douches?

Ik ruik een flapdrol van een CV installateur ;(

[Voor 14% gewijzigd door Ronald op 07-12-2022 21:34]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Meuzik
Ronald schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:33:
Zelfs met de vloeren kom je amper aan 8 kW afgifte… pendelen dus zo goed als niet te voorkomen.

90-95-98% van de tijd heeft jouw huis die 8 kW al niet nodig.

Waarom een 40 kW ketel? Heb je 3 stort douches?

Ik ruik een flapdrol van een CV installateur ;(
Ja, een beunhaas helaas...😏
Zie ook de verkeerd aangesloten radiatoren

Ik denk inderdaad geplaatst op sww vermogen, maar ja...ik zit er wel nee nu...

Voorlopig zie ik 4 opties/pleisters:

Meer warmte m'n vloer in stoppen door een dikkere leiding er naartoe te leggen, maar twijfel of dat echt gaat werken.

Een andere ketel. Maar ja, da's ook best een investering en zonde.

Een thermostaat met low load en hopen dat die het een beetje fatsoenlijk geregeld krijgt.

Op plekken gaan bijstoken (slaapkamers, garage) om vermogen kwijt te kunnen. Maar of die verloren warmte opweegt tegen het verlies van het pendelgedrag is maar de vraag.

Maar ergens hoop ik dat iemand hier een werelds idee geeft :)

Specs

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Je kunt proberen of het gedrag beter is met vaste Ta van 50 en de thermostaat op de aan/uit ingang.
Je gebruikt dan je systeeminhoud en traagheid van je huis als buffer.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:28
Blijkbaar dubbele post gemaakt. De grafiek laat toch geen " pendelen " zien. Althans niet als ik onderstaande test beschrijving lees en tegen je grafiek aanveeg.
Jou ketel gaat branden , een uur, als ik de uitleg bij de grafiek goed begrijp, en dan weer uit. Is dan een uur uit...en gaat dan weer aan.

(bron: https://www.cvtuning.nl/w.../zoneregelingen/pendelen/

De pendeltest
Er zijn heel wat installaties die pendelen, zonder dat de bezitter dat weet. Het is vrij gemakkelijk na te gaan of de ketel pendelt:

Zet de meeste radiatoren dicht. Bijvoorbeeld alleen de woonkamer open. Heeft u vloerverwarming, laat die dan open, eventueel met de badkamerradiator. Zet alle andere radiatorkranen dicht.
Heeft u een zoneregeling, zet dan 70% van alle groepen dicht.
Laat de ketel een kwartier lang voiluit branden. Bijvoorbeeld door de kamerthermostaat in de woonkamer 15 minuten lang in een hoge warmte vragende stand te zetten, bijv. 25 graden. Ga naar de ketel. Als het goed is blijft deze ketel constant branden. Wanneer de ketel daarbij af en toe stopt is sprake van pendelen.
Het is in dit experiment natuurlijk niet de bedoeling dat het ook 25 graden wordt!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Meuzik je hebt het over “een en al gependel”, maar is je thermostaat niet gewoon een aan/uit sturing? Waaruit concludeer je dat er gependeld wordt door de ketel ipv aan/uit modulatie over tijd?

Daarnaast is nachtverlaging voor VV niet altijd zuiniger.

De waterzijdig-inregelen-tutorials houden vaak geen rekening met een VV in het systeem.

Ik heb vorig jaar veel tijd besteed aan de optimalisatie van een soortgelijke opstelling. Soms moet je echt even een stap terug doen en kijken hoe het loopt. Ik log al jaren via dsmr-reader naar mindergas.nl. Daar heb ik met jaar-op-jaar vergelijkingen goed kunnen zien dat ik flinke besparingen heb gemaakt door aanleg zoneregeling en overstap naar aan/uit ipv OpenTherm.
Ipv lange stooksessies die dan mogelijk mooi zijn om de ketel in de “condensatiezone” te houden, zijn het nu kort maar krachtige brandersessies. De ketel kan steeds zn vermogen goed kwijt, het is overal comfortabel in huis en ik verbruik minder gas :) wel slijt mn ketel waarschijnlijk wat meer ivm wat meer starts.

[Voor 49% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-12-2022 08:48]

• tcw82
De grafiek laat toch geen " pendelen " zien? Althans niet als ik onderstaande test beschrijving lees en tegen je grafiek aan veeg.
Jou ketel gaat branden , een uur, als ik de uitleg bij de grafiek goed begrijp, en dan weer uit. Is dan een uur uit...en gaat dan weer aan.
Ook als ik de test die jezelf gedaan heb goed begrijp, lijkt dat niet op pendelen.

Dat je bij normale warmte vraag lagere aanvoer temperatuur hebt komt omdat de ketel terug moduleert. Als je dat wil voorkomen kan je voor een aan uit thermostaat kiezen. Sommige slimme thermostaten kun je ook op "aan/uit" instellen.
Onderaan heb ik een plaatje waarbij pendelen vermoed is op het rechter deel van de dag. Daar zie je de ketel hele korte golfjes maken, daar verdenk ik pendelen. De ketel gaat daar snel aan en uit. Op de linker helft blijft de ketel langere tijd constant branden.

De retour temperatuur uit een vloerverwarming systeem zou iets hoger moeten zijn dan de ruimte temperatuur. Als het veel hoger is, warmt de ruimte op (uitgaande van isolatie enzo) als hij (veel) lager is, is het systeem nog niet op temperatuur. Als de retour van de vvw laag is, maar je ketel krijgt wel een (hele) hoge retour temp, zit er ergens een kortsluiting. (Kleine radiator of zelfs een fysieke bypass die open is).

(bron: https://www.cvtuning.nl/w.../zoneregelingen/pendelen/)
De pendeltest
Er zijn heel wat installaties die pendelen, zonder dat de bezitter dat weet. Het is vrij gemakkelijk na te gaan of de ketel pendelt:

Zet de meeste radiatoren dicht. Bijvoorbeeld alleen de woonkamer open. Heeft u vloerverwarming, laat die dan open, eventueel met de badkamerradiator. Zet alle andere radiatorkranen dicht.
Heeft u een zoneregeling, zet dan 70% van alle groepen dicht.
Laat de ketel een kwartier lang voiluit branden. Bijvoorbeeld door de kamerthermostaat in de woonkamer 15 minuten lang in een hoge warmte vragende stand te zetten, bijv. 25 graden. Ga naar de ketel. Als het goed is blijft deze ketel constant branden. Wanneer de ketel daarbij af en toe stopt is sprake van pendelen.
Het is in dit experiment natuurlijk niet de bedoeling dat het ook 25 graden wordt!
Plaatje met gasverbruik en verdenking pendelen op rechts:

• Meuzik
Mijn conclusie dat hij pendelt komt uit het feit dat de ketel stopt met stoken met code 8.01.

Het criteria waarom hij dat doet weet ik niet precies, maar ik vermoedt dat het komt omdat de aanvoertemperatuur tever boven het setpoint stijgt. Ik weet niet wat "tever" is en ik weet eigenlijk ook niet waarom de aanvoertemperatuur blijft doorstijgen. Ik vermoed omdat de ketel niet zachter kan branden (staat al op laagste vermogen terug gemoduleerd) en er nog een hap warmte bij krijgt van de geconsolideerde gassen(?).

Daarom gaat het volgens mij bij harder stoken beter: dan wordt de aanvoertemperatuur al hoog verwacht en pendelt hij dus niet. Maar zodra de ruimtetemperatuur bij de gewenste temperatuur op de thermostaat komt, wordt het setpoint weer verlaagd (je wilt immers minder hard stoken), maar dan klapt hij vrijwel meteen in de antipendel-stand.

De pendeltest zoals hierboven beschreven kom ik dus wel door. Maar gaat hij de ruimtetemperatuur "onderhouden" dan schiet hij in de antipendel modus met als resultaat dat hij wacht tot de watertemperaturen zijn gezakt, maar ondertussen de ruimtetemperatuur ook en zo in een soort neerwaartse spiraal komt: stoken, maar niet warm worden.

Specs

• Meuzik
Proton_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:29:
Je kunt proberen of het gedrag beter is met vaste Ta van 50 en de thermostaat op de aan/uit ingang.
Je gebruikt dan je systeeminhoud en traagheid van je huis als buffer.
Ja, had ik ook aan gedacht: de minimale aanvoertemperatuur instellen. Dat kan op de ketel sowieso niet (alleen de maximale aanvoertemperatuur). In de Anna kan ik het wel instellen, maar ik vraag me af of de AdamHa dit wel helemaal goed overneemt.

Is aan/uit regeling gewoon aangaan op de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur totdat ruimte op temperatuur is en dan uit?

Specs

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Meuzik meestal wel, maar sommige thermostaten proberen iets slims om alvast aan te gaan voordat het onder setpoint komt. Misschien dat iemand je thermostaat kent en er iets over kan zeggen, maar je kan het ook proberen, met Opentherm zoals het nu aangesloten is. Dat is simpel te testen, zo te horen.

• tcw82
Meuzik schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:57:
Mijn conclusie dat hij pendelt komt uit het feit dat de ketel stopt met stoken met code 8.01.

Het criteria waarom hij dat doet weet ik niet precies, maar ik vermoedt dat het komt omdat de aanvoertemperatuur tever boven het setpoint stijgt. Ik weet niet wat "tever" is en ik weet eigenlijk ook niet waarom de aanvoertemperatuur blijft doorstijgen. Ik vermoed omdat de ketel niet zachter kan branden (staat al op laagste vermogen terug gemoduleerd) en er nog een hap warmte bij krijgt van de geconsolideerde gassen(?).

Daarom gaat het volgens mij bij harder stoken beter: dan wordt de aanvoertemperatuur al hoog verwacht en pendelt hij dus niet. Maar zodra de ruimtetemperatuur bij de gewenste temperatuur op de thermostaat komt, wordt het setpoint weer verlaagd (je wilt immers minder hard stoken), maar dan klapt hij vrijwel meteen in de antipendel-stand.

De pendeltest zoals hierboven beschreven kom ik dus wel door. Maar gaat hij de ruimtetemperatuur "onderhouden" dan schiet hij in de antipendel modus met als resultaat dat hij wacht tot de watertemperaturen zijn gezakt, maar ondertussen de ruimtetemperatuur ook en zo in een soort neerwaartse spiraal komt: stoken, maar niet warm worden.
Code 8.01 in Google levert niet zoveel op. Code E8 wel, das retour temp te laag. Is dat hetzelfde?
Wat is de retour temperatuur als de ketel het verdachte gedrag vertoont?

• tcw82
Meuzik schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:06:
[...]

Ja, sorry, de grafiek is niet echt duidelijk zo nee.
Die "04" die je ziet staan is 4 uur snachts. De X-as begint op 00:00.
Zwart is gewenste keteltemperatuur.
Rood is aanvoertemperatuur.
Blauw is retourtemperatuur.

[...]
Je retour is bijna direct gelijk aan je aanvoer. Dat vindt ie niet leuk. Als de retour zo snel heet wordt wordt er maar bar weinig warmte afgegeven.

Wat is de retour temp van de vloerverwarming op dat moment? Waar in het systeem komt die warmte (kortsluiting) vandaan?

• Meuzik
Code 8.01 in Google levert niet zoveel op. Code E8 wel, das retour temp te laag. Is dat hetzelfde?
Wat is de retour temperatuur als de ketel het verdachte gedrag vertoont?
8.01 is antipendel, onderstaand plaatje uit de handleiding:

Wat is de retour temp van de vloerverwarming op dat moment? Waar in het systeem komt die warmte (kortsluiting) vandaan?
Zou het uit de vvw van de badkamer kunnen komen? Snachts schakel ik de pomp uit met een slimme stekker, maar dan gaat de aanvoer zo direct via de mengverdeler terug de retour in zeker?
De andere kant is dat wanneer de pomp wel aanstaat, dan gaat er 43 mn vloer in en 38 eruit. Das ook best hoog en het zit klem naast de ketel.
Misschien moet ik de temperatuur van de thermostaatkraan van de verdeler van de badkamer eens een paar graden lager zetten (35 in, 30uit).

Specs

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Badkamer heeft maar weinig afgifte, dus met veel debiet pak je weinig deltaT.

De aanvoer naar beide verdelers is zo te zien voor beide 15mm. Afgezien van verschil in stromingsweerstand verwacht je dus geen groot verschil in debiet bij de verdelers. Ofwel je verwacht weinig dT bij badkamer, meer bij woonkamer.

Maar dat veranderd niet dat er domweg geen 8kW je huis in hoeft of zelfs kan ;)

Ik zie helaas geen echte oplossing. Teveel vermogen is teveel vermogen. Ja een dik buffer vat… maar daar zitten ook de nodige nadelen aan waaronder efficiëntie.

Mijn situatie is niet 100% te vergelijken, maar ik krijg met gesloten (pomploze) verdeler pak hem beet 5-6 kW mijn 50m2 vloer in met 4 groepen 14mm slang (dat is niet optimaal) en cv aanvoer ingesteld op 35. Dit is riant voldoende om de woonkamer warm te houden (bij -8 en storm maar 3,5kW nodig)

[Voor 22% gewijzigd door Ronald op 08-12-2022 18:58]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Meuzik
Ik kwam er zojuist ook achter dat een Danfoss RA-DV maximaal 135L/h doet. Dat is voor mijn type 33 2400x500 radiator dus te weinig. Deze dan toch maar vervangen om nog wat meer vermogen in mn radiator kwijt te kunnen. Ieder beetje helpt imho.
De aanvoer naar beide verdelers is zo te zien voor beide 15mm. Afgezien van verschil in stromingsweerstand verwacht je dus geen groot verschil in debiet bij de verdelers. Ofwel je verwacht weinig dT bij badkamer, meer bij woonkamer.
Mijn situatie is niet 100% te vergelijken, maar ik krijg met gesloten (pomploze) verdeler pak hem beet 5-6 kW mijn 50m2 vloer in met 4 groepen 14mm slang (dat is niet optimaal) en cv aanvoer ingesteld op 35. Dit is riant voldoende om de woonkamer warm te houden (bij -8 en storm maar 3,5kW nodig)
Dan pomp je bijna 1000L/h...?

Zou ik er dan nog wat mee winnen om de verdeler beneden met uponor 25x2.5 aan te sluiten?

[Voor 23% gewijzigd door Meuzik op 09-12-2022 06:01]

Specs

• Meuzik
Meuzik schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:25:
Zou ik er dan nog wat mee winnen om de verdeler beneden met uponor 25x2.5 aan te sluiten?
Niemand goed advies / goede mening hierover?

Specs

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Meuzik schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:57:

Het criteria waarom hij dat doet weet ik niet precies, maar ik vermoedt dat het komt omdat de aanvoertemperatuur tever boven het setpoint stijgt. Ik weet niet wat "tever" is en ik weet eigenlijk ook niet waarom de aanvoertemperatuur blijft doorstijgen.
Bij Rehema springt deze in code 8.01 indien de aanvoertemp 5 graden boven het CV setpoint komt. Stel je dus een setpoint van 60 in, en de aanvoer gaat naar 65, dan stopt de ketel met branden. De reden is vaak dat de retour te warm is, waardoor de ketel zelfs op minimaal vermogen te veel warmte toevoegt. Stel dat de retour 50 graden is, dan lukt het niet meer op een aanvoer van 60 te handhaven.
Je zal dus moeten zorgen dat je retourtemperatuur omlaag gaat.

Ik lees bij je vloerverwarming:

Dat klinkt alsof er maximale temp in gaat en maximale temp uit gaat. Aanvoer mag rond de 35-45, retour een graad of 10 minder.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Meuzik
Microkid schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:00:
[...]
Bij Rehema springt deze in code 8.01 indien de aanvoertemp 5 graden boven het CV setpoint komt. Stel je dus een setpoint van 60 in, en de aanvoer gaat naar 65, dan stopt de ketel met branden. De reden is vaak dat de retour te warm is, waardoor de ketel zelfs op minimaal vermogen te veel warmte toevoegt. Stel dat de retour 50 graden is, dan lukt het niet meer op een aanvoer van 60 te handhaven.
Je zal dus moeten zorgen dat je retourtemperatuur omlaag gaat.
Kijk, das mooie info! Dankjewel.
Ik lees bij je vloerverwarming:

Dat klinkt alsof er maximale temp in gaat en maximale temp uit gaat. Aanvoer mag rond de 35-45, retour een graad of 10 minder.l
Eerlijk gezegd is dit al weer een wat oude setting en kreeg ik hiermee niet echt warm water de vloer in.

Thermostaatkraan staat nu op 50gr. Het LTV ventiel ongeveer halverwege, debiet ongeveer 2,25l/m per groep. De temperatuur in de bak is dan ongeveer 42gr.

Ik merk dat ik de temperatuur in de aanvoerbak pas wat omhoog krijg door het LTV ventiel iets te knijpen. Ik heb dan dus minder vermenging van het (koude) retourwater uit de vloer (toch?).
Wanneer ik het LTV ventiel knijp (dicht draai) zie ik de temperatuur in de aanvoerbak oplopen en het debiet dalen. Door de verdelerpomp een standje hoger te zetten stijgt het debiet weer wat en vind ik een balans tussen een aanvoertemperatuur van 40-42 en een debiet van ongeveer 2,25.

Ik moet de verdeler dus alsnog een stukje actief maken om er wat warmte in te krijgen. Ik heb juist de verdeler vervangen om hem neutraal aan te kunnen sluiten, maar dat heeft dus nog niet helemaal gebracht wat ik gehoopt had.

De retour uit de vloer blijft echter steken op 27/28gr. Hoger krijg ik hem niet en heb ik hem nooit gezien.

Vandaar dat ik erover twijfel om dikkere leidingen (15mm staal --> 25 uponor) naar de verdeler te leggen. Ik heb het idee dat er meer vermogen (lees warm water) de vloer in moet, maar ik twijfel...
Hoop dat iemand hier het kwartje kan laten vallen.

Specs

• tcw82
Waarom moet de retour van de vloer omhoog..??

Je grafiek toont al een beeld van een veel te hoge retour bij de ketel (aanvoer = afvoer).

Je wilt nu de retour temp bij de ketel nog hoger maken (indirect) door je vloer retour nog nog hoger te maken?

Als je retour 28 graden is dan wordt je ruimte 26/27 graden. Is dat ook waar je de thermostaat op instelt.
Tenzij de ruimte heel slecht is geïsoleerd, dan stroomt die warmte natuurlijk gewoon weg. En is dit mogelijk wel noodzakelijk, maar dan zou het misschien zinnig kunnen zijn naar de isolatie te kijken.

De retour van een stabiel draaiende vvw is een paar graden boven de ingestelde temperatuur.
Hier draait de zaak bijvoorbeeld op 28 graden in, en ongeveer 20 graden uit. De thermostaat staat op 19,5.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee