Toon posts:

Hulp gevraagd ivm ombouwen schakelkast voor 3fase omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 26-01 16:08
Beste,

Ik ben een installatie aan het samenstellen en zou graag hulp ontvangen voor de laatste componenten.

De installatie bestaat uit een 5Kw 3fase Goodwe serie omvormer ( 2 strings ).

Onder het dak moet ik de spullen nog bestellen.

Denk zelf aan deze werkschakelaar https://www.eaton.com/con...-de-pv-omvormer-nl-nl.pdf

Vervolgens van zolder naar meterkast > 12 meter YMVK kabel - 5x 4mm2.

De Aansluiting Liander is 3x 25A.

De Holec 63A hoofdschakelaar wordt gevoed 3 zwarte fasedraden en 1 blauwe nuldraad ( 10mm2 ).

Nu is het huis ooit in 2en gesplitst voor verhuur, en in 2007 zijn er twee nieuwe schakelkasten gemonteerd.

Naar de grootste schakelkast gaan 2 fase draden en de nul.

Naar de kleinste schakelkast gaat 1 fase en nul heen

Nu vraag ik mij af, wat in deze situatie een budget oplossing kan zijn, om de 3fase omvormer aan te kunnen koppelen.

Bijvoorbeeld een klein schakelkastje toevoegen aan de hoofdschakelaar?

En zou iemand wellicht in Jip Janneke taal kunnen uitleggen hoe dat aan te sluiten?

En wellicht een link naar onderdelen die daarvoor besteld moeten worden 🙂

Alle ideeën zijn welkom :)

Alle reacties

• VanBreukelen
Nog even een aanvulling. Wellicht handig om de verdeling van het groepen verbruik.

Zwaarste verbruikers zijn:
Wasmachine1 ca. 1900watt (1x per week)
Wasmachine2 ca. 2000watt (1x per week)

Airco 9000btu 800watt
Airco 12000btu 1000watt
* De airco's kunnen wel tegelijk aanslaan.

Kookplaat ca. 2000watt
Oven ca. 3000watt
Magnetron ca. 900watt

Warmtepomp boiler. 250watt.

Het zal nooit voorkomen dat alles tegelijk aan staat.

[Voor 5% gewijzigd door VanBreukelen op 07-12-2022 17:49]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
1) Budgetoplossingen en elektriciteit is doorgaans een slecht idee
2) Het lijkt wel alsof er 6 groepen achter 1 aardlek zitten. Dat mogen er maar 4 zijn.
3) Naast de hoofdschakelaar kan je toch een 3-fase alamat plaatsen voor je omvormer?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
In de kast met de hoofdschakelaar zitten onderin een aantal railblokjes (4x4). Ik zie wel wat draden maar niet waar die heen lopen (nergens? Alleen onderling doorverbonden?). Als je een van die blokjes vrij kunt spelen door de koppeling weg te halen, dan kun je de derde fase (of alle fasen) daar splitsen voor beide kasten. Net als de nul nu al :)

Wat een bende trouwens :P

[Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 07-12-2022 18:05]

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:37

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
En heb je werkelijk maar een kookplaat van 2000W? Of is dat een rekengemiddelde? Een normale kookplaat (aka 7 of 11kW) hoort namelijk op een 3-fase groepje. Je zou eventueel naar de grote onderverdeler ook de derde fase kunnen trekken.

En zie ik nu een lasklem waar een zwarte en een blauwe draad in gaan?

• VanBreukelen
Bedankt voor de reactie!

Hier de foto van die 6 groepen. Kan jij het bevestigen bij het zien hiervan?

Meester_J schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:54:
1) Budgetoplossingen en elektriciteit is doorgaans een slecht idee
2) Het lijkt wel alsof er 6 groepen achter 1 aardlek zitten. Dat mogen er maar 4 zijn.
3) Naast de hoofdschakelaar kan je toch een 3-fase alamat plaatsen voor je omvormer?

• VanBreukelen
Rukapul schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:58:
In de kast met de hoofdschakelaar zitten onderin een aantal railblokjes (4x4). Ik zie wel wat draden maar niet waar die heen lopen (nergens? Alleen onderling doorverbonden?). Als je een van die blokjes vrij kunt spelen door de koppeling weg te halen, dan kun je de derde fase (of alle fasen) daar splitsen voor beide kasten. Net als de nul nu al :)

Wat een bende trouwens :P
Hi Rukapul,

Bedankt voor het snelle antwoord :)

Ja, ik vindt het ook een rommeltje en hopelijk kan ik de fouten er met hulp uit krijgen :)

Aan de onderkant van de hoofdschakelaar zitten 4 aansluitblokken. De meest rechter is daarvan in gebruik voor de nul.

Ik weet niet waarom ze de linker 3 aansluitblokken met elkaar verbonden hebben, er zit verder geen ader in.

Is het een acceptabele handeling om de fasen te splitsen op die aansluitblokken en daar een losse groepenkast aan te sluiten?

Bijvoorbeeld deze:
https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic

Zie hier foto van de loze bruggetjes :)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:37
Als je jip en Janneke taal nodig hebt lijkt het me niet verstandig als je hier zelf aan gaat knutselen.
Er zijn trouwens wel meer dingen die niet echt netjes zijn hier.

Zwart+blauw in een lasklem. Grote stukken bloot koper. Draden zonder adereindhuls in schroefconnectoren. 6 groepen aan elkaar. Een aardrail met 1 draad er in? Stukjes isolatietape op een kam/automaat?

Het ziet er allemaal nogal rommelig uit...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Onbeveiligde fases die naar een andere distributie kast gaan. Veel plezier met je brandverzekering als het een keer gebeurd.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:45
dragonhaertt schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:41:
Er zijn trouwens wel meer dingen die niet echt netjes zijn hier.

Zwart+blauw in een lasklem. Grote stukken bloot koper. Draden zonder adereindhuls in schroefconnectoren. 6 groepen aan elkaar. Een aardrail met 1 draad er in? Stukjes isolatietape op een kam/automaat?

Het ziet er allemaal nogal rommelig uit...
Je zou bijna zeggen dat deze in zijn geheel gesaneerd mag gaan worden. Aangezien het niet meer gesplitst is kan je hem gelijk weer vervangen voor 1 fatsoenlijke centrale kast.

Zoals hierboven ook al gezegd is het niet verstandig om dit "budget" te doen. Krijg je gelijk een stuk meer veiligheid voor terug.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

De enige tip in Jip & Janneke begrippen: Huur een vakman/vrouw in die deze MacGuyver-rommel gaat herstellen. |:(

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dan haal je de bruggen dus weg want waarschijnlijk niet meer dan onderdeel van een oude oplossing geweest. Die aansluitblokken worden volgens mij juist voor dit soort zaken gebruikt.

Ik snap niet waarom je een extra kast wilt halen. 2 van je 3 kasten hebben ruimte genoeg voor een 3-fase aardlekautomaat.

• D.o.N.a.L.d
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:10
voor de lasdop heb je wel leuke oplossingen te koop, snap dat je soms niet ander kan, en vind ik dit een nette oplossing. een lasdop los in de meterkast is per definitie afkeur. daarnaast wat dragonhaertt zegt, "Als je jip en Janneke taal nodig hebt lijkt het me niet verstandig als je hier zelf aan gaat knutselen."

• VanBreukelen
septillion schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:06:
En heb je werkelijk maar een kookplaat van 2000W? Of is dat een rekengemiddelde? Een normale kookplaat (aka 7 of 11kW) hoort namelijk op een 3-fase groepje. Je zou eventueel naar de grote onderverdeler ook de derde fase kunnen trekken.

En zie ik nu een lasklem waar een zwarte en een blauwe draad in gaan?
Om duidelijker te zijn, de kookplaat wordt pas geselecteerd in de toekomst, als we een keuken gaan zoeken. Maar gezien we hier niet echt keuken prins/ prinsessen zijn, lijkt mij 1 fase prima. We gebruiken meestal 2 pitten vol gas, en 1 pit laagste stand.

Ik denk dat jij doelt op de 4 aansluitblokken in de hoofdschakelaar.

Aan de onderkant van de hoofdschakelaar zitten 4 aansluitblokken. De meest rechter is daarvan in gebruik voor de nul.

Ik weet niet waarom ze de linker 3 aansluitblokken met elkaar verbonden hebben, er zit verder geen ader in.

Is het een acceptabele handeling om de fasen te splitsen op die aansluitblokken en daar een losse groepenkast aan te sluiten?

Bijvoorbeeld deze:
https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic

Zie hier foto van de loze bruggetjes :)

• VanBreukelen
Als het inderdaad teveel gepruts is dan wil ik zeker voor veiligheid kiezen.

Uiteraard ga ik er niet zelf aan rommelen, maar vindt het wel leuk om te weten wat er allemaal beter moet.

Zou ik hier eventueel voldoende aan hebben?

https://www.marktplaats.n...epenkast-3-fase-8-groepen

• dragonhaertt
VanBreukelen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:11:
Als het inderdaad teveel gepruts is dan wil ik zeker voor veiligheid kiezen.

Uiteraard ga ik er niet zelf aan rommelen, maar vindt het wel leuk om te weten wat er allemaal beter moet.

Zou ik hier eventueel voldoende aan hebben?

https://www.marktplaats.n...epenkast-3-fase-8-groepen
Het is zeker te veel gepruts. Als je iets aan deze kast veranderd behoort hij volgens standaard te zijn. Deze kast is nu niet conform de geldende normen ingericht en daarmee niet toegestaan.
Je mag niet even een dingetje er bij plaatsen en hem dan weer dichtschroeven in de hoop dat het allemaal wel goed komt.

Laat een professional hier naar kijken.

Als je wat meer wil weten over de norm en wat er aangepast moet worden kan je even kijken in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 07-12-2022 19:33]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:57
Inderdaad een professional inhuren en geen 2e hands spullen kopen via Marktplaats: je hebt geen idee wat er mee gebeurt is waarom die kast in de verkoop gaat.

• dragonhaertt
MarkS90 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:32:
Inderdaad een professional inhuren en geen 2e hands spullen kopen via Marktplaats: je hebt geen idee wat er mee gebeurt is waarom die kast in de verkoop gaat.
Lijkt me een handelaar/klusjesman die wat extra centen probeert te verdienen.

Een kast kan je beter zelf samenstellen en bestellen bij bijvoorbeeld elektramat.

• VanBreukelen
Oke,

Ik ga eerst alle groepen exact in kaart brengen en op de pvc buis schrijven wat het is.

Dan tellen hoeveel groepen er in gebruik zijn. Wil op zolder bijvoorbeeld een loze wasmachine aansluiting gebruiken voor de nog te kopen wp boiler.

Fijn dat jullie meedenken aan de veiligheid. Als ik alles in kaart heb meld ik mij weer voor verdere hulp :)

• VanBreukelen
dragonhaertt schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:34:
[...]

Lijkt me een handelaar/klusjesman die wat extra centen probeert te verdienen.

Een kast kan je beter zelf samenstellen en bestellen bij bijvoorbeeld elektramat.
Goedenavond,

Gezien er een mogelijkheid is dat we over 3 a 5 jaar gaan verhuizen willen we toch de optie bekijken om de huidige schakelkasten veilig te maken.

Dit zijn zoals ik kan ondervinden de verbeterpunten:

1- Twee van de 6 groepen die nu aan een enkele aardlekschakelaar zijn gekoppeld bij andere aardlekschakelaar voegen ( binnen max. van 4 groepen ).

2- alle kabels die te ruim zijn geknipt inkorten. Draden voorzien van adereindhuls in schroefconnectoren.

3- nieuwe kam op de open kam waar nu tape op zit.

4- draden met lasdop achterhalen of dit nog wel in gebruik is, en zo niet verwijderen. En als wel handig is voor toekomst dan inderdaad een veilige oplossing maken.

Ik voeg hierbij nog wat close up foto’s toe, wellicht dat jullie nog meer fouten herkennen.

En wat betreft de 5kw 3-fase omvormer zit ik te denken om gebruik te maken van de bruggen in de hoofdschakelaar en daar deze mini installatiekast voor te selecteren:

https://www.elektramat.nl...odules-ip30-95x140x83-mm/

En deze aardlekautomaat:

https://www.elektramat.nl...a-b-kar-300ma-2015b16300/

En dan nog kiezen welke werkschakelaar, een normale of een met vereffening voor de clickfit rails:

https://www.elektramat.nl...ar-4p-25a-zwart-85013003/

of

https://www.elektramat.nl...elaar-4-polig-25a-199536/

.

Graag zou ik van ieder horen of ik nog iets over het hoofd zie, en of mijn keuzes de juiste zijn betreft de componenten.

• VanBreukelen
Mijn vraag:

Wij zijn de meterkast aan het renoveren en nu valt mij op dat de ene schakelkast wel een hoofdschakelaar heeft, en de ander niet.

Overigens zit daarvoor ook al een hoofdschakelaar van 63a.

aansluiting is 3x 25a.

Korte uitleg situatie:

Huis is ooit in 2en gedeeld, en daarvoor twee schakelkasten met de ene 5 groepen b16, en de ander 11 groepen b16.

Het valt mij dus op dat bij de linker kast van 5groepen de fasen op een holec Eaton LSC 40.2 hoofdschakelaar binnen komen.

En bij de grotere kast met 11 groepen zitten er alleen aardlek automaten en een kwh meter.

Overigens zijn dit oude foto's, want de aardlekautomaten zijn nu netjes verdeeld over max. vier groepen, nieuwe kam zonder tape, en de las eruit. ;)

Dus samenvatting van de vraag. Moeten in kast met 11 groepen ook de fasen eerst op een aparte hoofdschakelaar aangesloten worden of niet?

En hoeveel Ampere zou ik daar dan voor moeten plaatsen?

Foto overzicht:

Foto kast met 5 groepen en 40a hoofdschakelaar:

Foto kast met 11 groepen en kwh meter:

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:18
Is het niet slimmer om 1 aansluiting dan niet weg te laten halen?? En deze groepen over te brengen naar de andere aansluiting?

Scheelt 1 vastrecht kosten en 2 hoop gedoe.

Eerst electriecien laten komen om de spullen over te zetten.

Dan de Eneco of andere partij langs te laten komen om de oude meter en bekabeling te laten verwijderen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• VanBreukelen
2 schakelkasten zitten achter 1 normale 3x25a aansluiting dus lijkt mij niks te maken met vastrechtkosten.

• VanBreukelen
niemand verder?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 16:23
Als je waar de kabel binnenkomt het geheel in Ă©Ă©n handeling spanningsvrij kunt maken, is het volgens mij op zich okay.

Nadeel is dat je beide kasten spanningsloos moet maken bij onderhoud.

2430Wp ZW

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-01 15:32
Als antwoord op je vraag: Nee hoeft (waarschijnlijk) niet. Op de 3 fase hoofd aansluiting heb je bovenaan nog een hoofdschakelaar zitten zo te zien. Die zal alle 2 de stopcontacten bedienen en uitzetten zo te zien.

Het is verwarrend dat er in totaal 4 kWh meters zijn zo lijkt het. 1 digitale. 2x dat mooie zwarte doosje en 1x de meter die in de kast met 11 groepen zit.

Dingen die mij wel opvallen. In de kast met 11 groepen lijkt de verdeling over de aardlekautomaten niet goed te zijn. Zo te zien aan de linkeronderkant 2 groepen op 1. Dan daarboven 3 groepen op 1 en dan vervolgens 6 waarschijnlijk op de andere die net links van de kWh meter zit.
Dat mag officieel niet. Er mogen maximaal 4 groepen op 1 aardlekautomaat zitten.
Het kan zijn dat het wel goed zit maar het is niet heel makkelijk te zien op de fotos omdat er nogal veel draden bovenaan zitten.

Wat ik persoonlijk zou doen is een elektricien laten komen om de kast met 11 groepen na te kijken en evt extra aardlekautomaat te laten plaatsen. En dan kan er ook gelijk gekeken worden of de indeling zo nog goed is. Mogelijk dat het versimpeld of samengevoegd kan worden.

Op dit moment heb je eigenlijk 2x een 1 fase groepenkast. Zou je een kookgroep of iets anders op 2 fasen willen dan wordt dit al lastiger om in te bouwen.

Oh en op de kWh meter zie ik 1 bruine draad die open en bloot is. Dat mag sws niet in een groepenkast die zou afgedopt moeten zijn als hij niet gebruikt is of hij is te ver gestript als hij wel in gebruik is.

• VanBreukelen
Muerte.Diablo schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:29:
Als antwoord op je vraag: Nee hoeft (waarschijnlijk) niet. Op de 3 fase hoofd aansluiting heb je bovenaan nog een hoofdschakelaar zitten zo te zien. Die zal alle 2 de stopcontacten bedienen en uitzetten zo te zien.

Het is verwarrend dat er in totaal 4 kWh meters zijn zo lijkt het. 1 digitale. 2x dat mooie zwarte doosje en 1x de meter die in de kast met 11 groepen zit.

Dingen die mij wel opvallen. In de kast met 11 groepen lijkt de verdeling over de aardlekautomaten niet goed te zijn. Zo te zien aan de linkeronderkant 2 groepen op 1. Dan daarboven 3 groepen op 1 en dan vervolgens 6 waarschijnlijk op de andere die net links van de kWh meter zit.
Dat mag officieel niet. Er mogen maximaal 4 groepen op 1 aardlekautomaat zitten.
Het kan zijn dat het wel goed zit maar het is niet heel makkelijk te zien op de fotos omdat er nogal veel draden bovenaan zitten.

Wat ik persoonlijk zou doen is een elektricien laten komen om de kast met 11 groepen na te kijken en evt extra aardlekautomaat te laten plaatsen. En dan kan er ook gelijk gekeken worden of de indeling zo nog goed is. Mogelijk dat het versimpeld of samengevoegd kan worden.

Op dit moment heb je eigenlijk 2x een 1 fase groepenkast. Zou je een kookgroep of iets anders op 2 fasen willen dan wordt dit al lastiger om in te bouwen.

Oh en op de kWh meter zie ik 1 bruine draad die open en bloot is. Dat mag sws niet in een groepenkast die zou afgedopt moeten zijn als hij niet gebruikt is of hij is te ver gestript als hij wel in gebruik is.
Klopt inderdaad. Rechtsboven de hoofschakelaar waar ik de spanning van beide meterkasten af kan halen. De fout in de groepen verdeling per aardlek is gelukkig al herstelt.

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-01 15:32
VanBreukelen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:34:
[...]

Klopt inderdaad. Rechtsboven de hoofschakelaar waar ik de spanning van beide meterkasten af kan halen. De fout in de groepen verdeling per aardlek is gelukkig al herstelt.
Dan is er verder zo te zien niks mis met de kasten. Misschien niet heel ideaal ingedeeld maar verder prima.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:04
Een onderverdeler hoort gewoon een eigen hoofdschakelaar te hebben.

• VanBreukelen
Makrolon schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:12:
Een onderverdeler hoort gewoon een eigen hoofdschakelaar te hebben.
Bedoelt u dat ik een hoofschakelaar moet toevoegen aan de rechter kast met 11 groepen? Dat kan hoor, de KWH meter mag toch komen te vervallen.

Hoor u graag,
grt

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

merge met de aanleiding

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• VanBreukelen
Bedankt voor de merge.

• VanBreukelen
VanBreukelen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:24:
[...]

Bedoelt u dat ik een hoofschakelaar moet toevoegen aan de rechter kast met 11 groepen? Dat kan hoor, de KWH meter mag toch komen te vervallen.

Hoor u graag,
grt

• VanBreukelen
niemand meer een antwoord over de extra hoofdschakelaar wel of niet ?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee