Toon posts:

Uitbreiding van Speakerset met subwoofers en versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• charliemustang
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-01 11:38
Hallo allemaal,

Ik zoek me helemaal de weg kwijt naar wat voor mijn bestaande speakerset een goede upgrade is.
Ik heb momenteel een
Speakerset Philips FB820 200 watt rms 8 ohm
Versterker Fenton FPL500 2x250 watt bij 4 Ohm

Ik wil deze set uitbreiden met 2 subs, maar welke subs zouden hier het beste bij passen. 18 inch is waarschijnlijk veel te groot, dacht meer aan 12 inch of 15 inch 300 watt rms bij 8 Ohm

Na alles wat ik gelezen heb denk ik aan het volgende

1 versterker die bij 8 Ohm 2x500 watt rms geeft voor de bestaande speakers (Philips FB820)
1 versterker die bij 8 Ohm 2x500 watt rms geeft voor de subwoofers. Of zou die versterker nog zwaarder moeten zijn?
1 crossover om de geluiden correct te verdelen naar Tops en Subs
2 subwoofers van 12 of 15 inch 300 watt per stuk rms bij 9 Ohm

De hele installatie staat in een dicht tuinhuis (barretje erin) van ongeveer 40m2 met aan 1 zijde een glazen pui. Binnen is het open naar een puntdak. (om een idee te geven in wat voor ruimte ik het gebruik)

Alvast bedankt voor jullie input.

[Voor 3% gewijzigd door charliemustang op 07-12-2022 12:06]

Alle reacties

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
charliemustang schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:05:
... dicht tuinhuis (barretje erin) ...
Wil je feesten geven met deze luidsprekers? Dan zou ik de Philipsen verkopen aan een liefhebber en iets robuusters kopen.

• charliemustang
Hoi TBTL,

Dat kan altijd nog (Die Philipsen verkopen), het is puur voor eigen feestjes, met maximaal 25 man. Dus denk dat die Philipsen genoeg vermogen kunnen hebben in combinatie met een passende subwoofer. Afgelopen weekend eerste feestje gehad met deze boxen, maar eind van de avond gaat het allemaal net niet hard genoeg. Denk ook deels door de tekortkoming van de huidige versterker van 2x250watt bij 4 ohm, is natuurlijk maar 2x125 watt met de 8 ohm speakers.

Ik wil graag weten of de voorgestelde versterkers en subwoofers bij elkaar passen?

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 16:15
Even los van je vraag heeft @TBTL wel een goed punt. Die Philips speakers zijn passieve speakers. Geen enkele passieve speaker is gemaakt voor standje 'feest' en al helemaal niet voor het standje 'feest aan de eind vd avond c.q. gehoorschade'. Grote kans dat je die dingen een keer over de kling jaagt (gescheurde conussen, vooral tweeters die je sloopt). Dan kun je beter op zoek gaan naar actieve PA speakers met een mengpaneeltje. Vaak kunnen PA speakers ook wel een lekkere bass weergeven. Kost je wellicht hetzelfde als 2 subwoofers.

Vermogens en ohms zijn allemaal niet zo heel boeiend overigens. Dat wordt steeds boeiender naarmate je harder gaat spelen, maar zoals gezegd, passieve speakers zijn daar niet voor bedoelt.

[Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 07-12-2022 14:57]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• charliemustang
Hulleman schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:55:
Even los van je vraag heeft @TBTL wel een goed punt. Die Philips speakers zijn passieve speakers. Geen enkele passieve speaker is gemaakt voor standje 'feest' en al helemaal niet voor het standje 'feest aan de eind vd avond c.q. gehoorschade'. Grote kans dat je die dingen een keer over de kling jaagt (gescheurde conussen, vooral tweeters die je sloopt). Dan kun je beter op zoek gaan naar actieve PA speakers met een mengpaneeltje. Vaak kunnen PA speakers ook wel een lekkere bass weergeven. Kost je wellicht hetzelfde als 2 subwoofers.

Vermogens en ohms zijn allemaal niet zo heel boeiend overigens. Dat wordt steeds boeiender naarmate je harder gaat spelen, maar zoals gezegd, passieve speakers zijn daar niet voor bedoelt.
Waarom zou een passieve speaker niet geschikt zijn om op hard volume te kunnen afspelen? Met de juiste versterker eraan moet dat toch gewoon kunnen? Ik speel de muziek ook af met een laptop en een Hercules Universal DJ
Maar goed, aan "even los van je vraag" heb ik niet zoveel. Ik zoek naar mogelijkheden in mijn situatie

• TBTL
  • Niet online
Ik denk dat @Hulleman hi-fi-luidsprekers bedoelt. Die zijn niet gemaakt om hard te spelen. Jouw Philipsen vallen daar ook onder.

Je hebt het over 12 - 18" subwoofers. Dat doet me denken aan PA-spul. Hoewel het kán i.c.m. je Philipsen, kom je daarmee uit op een systeem dat waarvan de bas enorm hard kan en het midden en hoog achterblijft op het niveau waar het nu zit.

Is dit niet iets voor je? 2x 12" top, 2x 15" subwoofer en een prima versterker.
https://www.marktplaats.n...audio-k-112-en-versterker

• charliemustang
Het hele luidspreker, versterker, db, geluidsdruk, verhaal is ingewikkelder dan ik dacht.

Het gaat natuurlijk maar om een kleine ruimte en alhoewel de Philipsen Hifi speakers zijn, dacht ik hier toch wel voldoende geluidsdruk uit te kunnen halen en zeker met de toevoeging van een subwoofer (mid bass) van 15 inch 99db gevoeligheid.

Ik wil eigenlijk alleen weten met welke subwoofer ik de Philipsen het beste kan combineren om goed geluid te produceren. Met 2 versterkers en een crossover kan ik het volume van de sub nog wat temperen zodat deze past bij het geluidsvolume van de Philips speakers.

Zoals aangegeven staan deze Philips speaker nu aan een versterker van 2x250watt 4ohm, dus daadwerkelijk krijgen de speakers maar 125 watt per speaker, dus is de SPL van deze speaker ongeveer 109dB, met een juiste versterker wordt de SPL dan 112dB (hmm nu ik dit zo schrijf denk ik ook meteen, dat is niet echt veel verschil kwa volume)

• Hulleman
In feite kun je die philips speakers met elke subwoofer combineren. Het is wel verstandig om voor een actieve subwoofer met eigen versterker te gaan. Scheelt weer een versterker/vermogen wat je versterker moet leveren. Dan kun je de subwoofers highlevel (bij 2 stuks parallel) aansluiten op je bestaande versterker. Zou moeten werken. Wat je ook kunt doen is een goedkope AV receiver op marktplaats scoren met 2 subwoofer pre-out aansluitingen. Dan kun je de subwoofers lowlevel aansluiten en de crossover van de sub en speakers in de receiver regelen. Allemaal net wat handiger wat mij betreft. Ik weet niet wat je budget is, maar voor € 200 moet je bijv wel een Denon X1400 op kunnen pikken. Dergelijk model ondersteunt ook Spotify/airplay voor streaming.

Je zou ook eerst eens naar 1 subwoofer kunnen kijken. 2 subwoofers is beter. Niet omdat je dan harder kan spelen, maar omdat je het laag dan gelijkmatiger over de ruimte kan verdelen. Met 2 subwoofers is het overigens niet plug and play. Die moet je afstellen met een mini DSP en microfoon om het optimale er uit te halen. Kost je ook weer een paar centen en expertise.

Overigens als je denkt aan 125w versterking momenteel niet genoeg te hebben (ik denk niet dat je versterker echt 125w levert), dan heb je aan een versterker van 250w en mogelijk aan 1000w ook niet genoeg. Elke 3db meer geluidsdruk (ervaren wij als iets harder, maar niet 2x zo hard) betekent een verdubbeling in vermogen. 10db meer geluidsdruk ervaren wij ongeveer als 2x zo hard. Stel je hebt nu aan 125w niet genoeg en je wil dubbel zo hard spelen, dan zit je dus al minimaal al op 125x2x2x2x1,25 (ff voor het gemak voor die laatste db) 1250w vermogensvraag. Dan heb je het nog niet over de pieken die je op moet vangen. En dan ga je dus ruim een kilowatt door je passieve speakers jagen....

Vandaar de opmerking dat het geen gek idee is om naar actieve PA speakers te kijken. Zit een bak vermogen in en die speakers kunnen dat aan. Hoef je je geen zorgen te maken dat iemand eens te fanatiek aan de volumeknop draait en je speakers sloopt. Mengpaneeltje met laptop er aan en je kunt lekker plaatjes draaien.

[Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 07-12-2022 16:46]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• charliemustang
Zou ik dan het volgend kunnen aansluiten

Nieuwe versterker voor de tops 2x500 watt op 4 ohm, dan haal ik het maximale uit de Philips FB820 speakers

Kan ik dan een actieve subwoofer aansluiten op de set en de hoog en laag verdelen of moet ik dan nog een crossover erbij aansluiten?

• Hulleman
charliemustang schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:51:
Zou ik dan het volgend kunnen aansluiten

Nieuwe versterker voor de tops 2x500 watt op 4 ohm, dan haal ik het maximale uit de Philips FB820 speakers

Kan ik dan een actieve subwoofer aansluiten op de set en de hoog en laag verdelen of moet ik dan nog een crossover erbij aansluiten?
Ik denk niet eens dat je een nieuwe versterker nodig hebt. Zoals gezegd, of je nu 125w of 250w vermogen hebt, dat verschil is maar 3db en verwaarloosbaar op het gehoor.

In jouw geval moet je de subwoofer highlevel aansluiten, omdat je versterker geen subwoofer pre-out (of LFE) heeft. De subwoofer is dan de versterker voor je speakers. De crossover regel je met een draaiknop op de achterkant van de subwoofer.

[Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 08-12-2022 11:31]

• charliemustang
Hulleman,

Bedankt voor je reactie, dan ga ik het gewoon proberen met een actieve subwoofer. In eerste instantie zet ik er 1 neer. Zou dan een 15 inch voldoende zijn?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het gaat ook helpen als je een high pass op je philips speakers kan zetten. Het laag kost toch in de regel het meeste power. Een zwaardere versterker op je philips speakers zou ik je niet aanraden; het levert relatief weinig op en je hebt meer kans dat je ze sloopt.

Ik vond overigens ook die suggestie va @TBTL goed om zo'n 2e hands setje te kopen.
Maar als je graag je huidige set wilt upgraden dan heb je het volgende nodig

bron/mixer - > crossover -> amp -> philips speakers
-> amp -> subs

• charliemustang
Jag,

Wat je voorstelt is dan met een passieve sub, dan is een extra versterker en een crossover nodig.
Als ik een actieve sub neerzet, die heeft toch een interne crossover, dan heb ik voldoende aan alleen die actieve subwoofer? En is dan 15 inch voldoende of zou zelfs 12 inch voldoende zijn?

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:11
Als jij al aangeeft dat je huidige speakers genoeg volume geven dan zou ik er gewoon een versterker tussenzetten waar je een subwoofer op kunt aansluiten. Actieve subwoofer in het stopcontact en daarna gaan met die banaan. Vergeet ook niet dat plaatsing van je speakers in jouw situatie een heel verschil kan maken. staan speakers op een hoogte tot max 170cm dan wordt het geluid geblokt. Kun je ze hoger aan de muur of aan plafond hangen en kantelen dan heb je dit issue niet.

Zelf heb ik een 'mencave' van ca 26m2 en heb hebben we geregeld met 20 man ingestaan. Muziek klinkt uit een Kef KHT2005.3 set. 5 eitjes en een subwoofer van KEF.

Dat gaat eigenlijk heel erg goed en klinkt lekker. Set gaat nooit vol open.

• charliemustang
Vandaag een nieuwe versterker eraan gehad, maar dat heeft weinig effect.
Vonyx VXA 1200 2x600 watt. De Bassen gaan wel meer tot de max, maar totaal volume blijft steken op zelfde niveau.
Dan ga ik nog wat proberen met subwoofer van 400 watt

• Jag
  • Nu online
Ik hoor het al, toch een PA setje kopen :).

• charliemustang
Ik denk dat het toch een complete nieuwe PA set gaat worden.

Ik speel de muziek af op laptop waaraan een mixer zit aangesloten Hercules Universal DJ.
Ik heb nu dus een Fenton FLP500 en een Vonyx VXA 1200 versterker. Maar die Vonyx kan nog teruggestuurd worden.
Wat zou dan een goeie set zijn voor kleine feestjes, max 40 man? Is wel voor vooral Rockmuziek en House muziek. Dus laat op de avond mogen er wel een paar nummer volop knallen. Maar voor mij is het niet echt duidelijk welke sets daar dan aan kunnen voldoen. Ik lees vaak de Gevoeligheid of SPL 88-90 db. Dat waren die Philipsen ook, maar komen niet aan het gewenste volume.
En dan gebruik maken van beide versterkers met passieve speakers of juist actieve speakerset?
Budget, ik wil maximaal 800 uitgeven

• TBTL
  • Niet online
Mag het tweedehands?
Kan je 12" toppen kwijt of liever iets compacters?
Vind je geluidskwaliteit belangrijk of moet het vooral hard kunnen?

Op de specificaties zou ik niet te veel letten, PA-luidsprekers met vergelijkbare afmetingen en een vergelijkbare prijs gaan ongeveer even hard.

Actief of passief maakt niet zoveel uit. Actief heeft in dit geval als voordeel dat de crossover en limiter e.d. alvast goed zijn ingesteld. Tegenwoordig zit er soms zelfs een DSP in een correct ingestelde DSP doet heel veel voor het geluid! Dat pleit dan wel weer voor actief, mits deze functies erin zitten.

Voor € 800 nieuw kan je een setje met 12" subwoofer en twee 6,5" toppen kopen, zoals de LD Systems DAVE 12 G3. Deze specifieke set heeft een ingebouwde DSP, limiter e.d. Later toegevoegd: nu ik er wat meer over heb gelezen, lijkt de 12" subwoofer onvoldoende diepgang te hebben voor muziek.

Tweedehands haal je een stuk meer in huis en je aankoop is waardevaster. Misschien zelfs wel zo'n set als ik eerder noemde met 2x 15" subwoofer en 2x 12" top. Of als je het treft, voor minder geld een set met 1x 15" sub en 2x 8" top.

[Voor 81% gewijzigd door TBTL op 10-12-2022 13:29]

• charliemustang
Tweedehands ben ik altijd wel voorstander van. Als het dan maar wel een complete set is.

Wat bedoel je met "PA-luidsprekers met vergelijkbare afmetingen en een vergelijkbare prijs gaan ongeveer even hard."

Dat deze kwa afmeting in hetzelfde formaat als mijn Philips speakers net zo hard gaan?

Ik zag net deze Vonyx set, leek me wel wat met een SPL max van 128db, Haha

https://www.maxiaxi.com/vonyx-vx1200-actieve-2-2-geluidsinstallatie-1500w/

Of deze is misschien ook al wel prima :

https://www.maxiaxi.com/vonyx-vx1050bt-actieve-1150w-2-2-bluetooth-geluidsinstallatie/

Ik ben niet speciaal fan van Vonyx, maar denk dat van alle budget merken deze nog wel enigszins oke zijn. Ten opzichte van Devine, DAP, Ibiza etc etc

• TBTL
  • Niet online
charliemustang schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:17:
Wat bedoel je met "PA-luidsprekers met vergelijkbare afmetingen en een vergelijkbare prijs gaan ongeveer even hard."

Dat deze kwa afmeting in hetzelfde formaat als mijn Philips speakers net zo hard gaan?
Ik bedoel dat een € 100 kostende 12" topkast van Devine ongeveer even hard kan als een even dure 12" topkast van Vonyx. Je hoeft dus niet te rekenen met de gevoeligheid en de opgegeven vermogens. Heeft ook geen zin, want de specs van goedkopere luidsprekers kloppen vaak niet. Je Philipsen zijn geen PA-luidsprekers en gaan uiteraard minder hard.
charliemustang schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:17:
Ik ben niet speciaal fan van Vonyx, maar denk dat van alle budget merken deze nog wel enigszins oke zijn.
Met een budget van € 800 kan je deze budgetmerken overslaan. :) DAP heeft overigens ook luidsprekers in een segment hoger.

[Voor 25% gewijzigd door TBTL op 08-12-2022 20:44]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ken de Philipsen goed, zelf de FB821 (andere tweeter) en de FB696 staan. Kan prima hard en diep, maar je versterkers (zowel de Fenton als de Vonyx) zijn het eigenlijk niet eens waard om versterker genoemd te worden. Die watts zijn voornamelijk marketing.
Wil je alles uit die speakers halen, haal een Marantz PM80, een Philips FA880 of een Philips FA 930 of hoger. Ik heb mijn 821's aan een Denon AVR2311 gehad en toen schoot bij flink hard draaien de tweeter in de beveiliging :+
Op mijn Pioneer a701R kan ik de FB696 flink aantrappen, dermate dat de speakers het niet zo tof meer vinden, en meer dan genoeg voor een stevig feestje. Je gaat lopen dan.

Maar wat al gezegd is: je speakers zijn er voor geluidskwaliteit, niet om hard te gaan. Having said that: je moet er prima een tuinhuisje mee kunnen vullen. Maar het zijn geen basreflexen, dus laag mis je wellicht een beetje. Dat kun je met een willekeurige sub oplossen. Simpele 10" van 100 euro op MP is al voldoende :)

[Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 08-12-2022 20:56]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• charliemustang
Ha,

Ik heb nog een zo goed als nieuwe Pioneer A-447 staan, zou dat dan iets zijn om er op aan te sluiten?

• charliemustang
[...]
Met een budget van € 800 kan je deze budgetmerken overslaan. :) DAP heeft overigens ook luidsprekers in een segment hoger.
[/quote]

Ik kom bij elke zoekpoging op Devine, Vonyx etc uit, Allen budget merken.
Wat zou dan een goede set zijn

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

charliemustang schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:01:
Ha,

Ik heb nog een zo goed als nieuwe Pioneer A-447 staan, zou dat dan iets zijn om er op aan te sluiten?
Kun je sowieso wel eens proberen. Zou verwachten dat dat voldoende moet zijn voor de FB820. Beetje aan de lichte kant wellicht, maar het proberen waard :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• charliemustang
Als ik zoek naar een goede PA set 2.2 dan kan ik niks vinden buiten de budgetmerken.

Wie heeft er tips voor wat een goede set is. Dan liefst actief.

• charliemustang
Heb de pioneer A447 versterker eraan gehad. Man man man, hoe is het mogelijk dat die de boxen zoveel harder kan laten gaan. Met 2x60 watt. Maar ergens denk ik ook weer dat dat niet goed is voor de speakers. meet 10db meer op 1mtr afstand. En meer dan de opgegeven SPL van de speaker . Hmmm

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

charliemustang schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:11:
Heb de pioneer A447 versterker eraan gehad. Man man man, hoe is het mogelijk dat die de boxen zoveel harder kan laten gaan. Met 2x60 watt. Maar ergens denk ik ook weer dat dat niet goed is voor de speakers. meet 10db meer op 1mtr afstand. En meer dan de opgegeven SPL van de speaker . Hmmm
Vrij simpel: de opgegeven specs van je Vonyx en Fenton zijn marketingspecs, plus die dingen zijn gemaakt voor meer PA doeleinden iirc. Either way: budgetprul.

Is je probleem nu opgelost of niet? :)

• charliemustang
Denk niet dat het goed is voor de speakers op dit vol vermogen, klinkt ook niet helemaal zuiver meer. Vreemd 60 watt op 200 watt boxen. Clipping zou ik dan nog wel begrijpen, maar nu klinkt het echt alsof de boxen gewoon teveel vermogen krijgen

• charliemustang
Ik ga eerst proberen om alleen een passieve subwoofer bij deze speakers aan te sluiten, Daar pak ik dan even die vonyx versterker voor. En de Pioneer versterker voor de Philips speakers. Dan heb ik alleen nog even een crossover nodig om de frequenties te verdelen. Nu weet ik waarom ik die Hifi speakers eigenlijk wil houden. Vaak zitten we met een klein clubje en dan klinken de hifi speakers gewoon beter dan PA speakers. Maar als het even moet knallen kan ik gewoon de crossover aanzetten en de subs aanzetten. Dat is in ieder geval mijn idee. Ben benieuwd of dat lukt ?!?

• charliemustang
Welke crossover is dan geschikt?
Ik zag een behringer cx2310 maar daar staat bij stereo 2 weg, mono 3 weg. Kan die dan aangesloten worden op 2 stuks passieve 3 weg tops (Hifi speaker Philips) en 2 stuks passieve subs ???

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Laat al die pa spullenboel lekker links liggen en koop een actieve sub met crossover ingebouwd en high level inputs. Genoeg te vinden op MO. Heb zelf een Klipsch sub10, prima ding.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

charliemustang schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:51:
Denk niet dat het goed is voor de speakers op dit vol vermogen, klinkt ook niet helemaal zuiver meer. Vreemd 60 watt op 200 watt boxen. Clipping zou ik dan nog wel begrijpen, maar nu klinkt het echt alsof de boxen gewoon teveel vermogen krijgen
Wattage zegt niks, zie de faq :)

• charliemustang
The Eagle schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:39:
Laat al die pa spullenboel lekker links liggen en koop een actieve sub met crossover ingebouwd en high level inputs. Genoeg te vinden op MO. Heb zelf een Klipsch sub10, prima ding.
Heb met iemand van MaxAxi gechat en vertelde me dat ze geen actieve subwoofers hebben die geschikt zijn om een passieve hifi speaker op aan te sluiten

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

charliemustang schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:38:
[...]

Heb met iemand van MaxAxi gechat en vertelde me dat ze geen actieve subwoofers hebben die geschikt zijn om een passieve hifi speaker op aan te sluiten
Omdat maxiaxi een dozen schuiver van goedkope meuk is, en die gasten compleet niks weten, laat staan van audio. Je ziet ze met name op dagaanbieding sites voorbij komen met afgeprijsde maar nog steeds te dure Chinese meuk. Bax shop is op muzikanten en live optreden gericht, dus daar zit je voor thuisgebruik ook fout.
Nogmaals: laat die winkel links liggen en kijk gewoon bij een toko voor consumenten elektronica. Desnoods BCC / expert ofzo. Maar bij MediaMarkt ga je het ook vinden.

• TBTL
  • Niet online
Ik hink op twee gedachten. Aan de ene kant ben ik het met @The Eagle eens dat de Philips FB820 + een hifi-subwoofer genoeg zijn voor luide achtergrondmuziek in een schuur. Aan de andere kant noemt @charliemustang dat het niet hard genoeg gaat en dan kom je toch op een PA-setje uit.

[Voor 8% gewijzigd door TBTL op 10-12-2022 13:16]

• charliemustang
TBTL schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:15:
Ik hink op twee gedachten. Aan de ene kant ben ik het met @The Eagle eens dat de Philips FB820 + een hifi-subwoofer genoeg zijn voor luide achtergrondmuziek in een schuur. Aan de andere kant noemt @charliemustang dat het niet hard genoeg gaat en dan kom je toch op een PA-setje uit.
Helemaal mee eens. Ik hoop dat 2 goede subs erbij genoeg verschil gaan maken. Ik heb weleens eerder een full range speaker gekocht bij maxiaxi of bax, maar die ging meteen weer retour, mijn oude sony speakertjes van 80 watt waren vele malen beter. Ik wil dus wel aanvaardbare kwaliteit muziek uit de speakers. En liefst dat het ook een beetje hard kan. Om nou een PA setje van 2500 euro neer te zetten vind ik wat overdreven. Maar om een PA setje van 500 euro neer te zetten met belabberde muziekkwaliteit vind ik ook zonde.

• charliemustang
The Eagle schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:13:
[...]

Omdat maxiaxi een dozen schuiver van goedkope meuk is, en die gasten compleet niks weten, laat staan van audio. Je ziet ze met name op dagaanbieding sites voorbij komen met afgeprijsde maar nog steeds te dure Chinese meuk. Bax shop is op muzikanten en live optreden gericht, dus daar zit je voor thuisgebruik ook fout.
Nogmaals: laat die winkel links liggen en kijk gewoon bij een toko voor consumenten elektronica. Desnoods BCC / expert ofzo. Maar bij MediaMarkt ga je het ook vinden.
Ga ik meteen even doen. Nog 1 vraagje, ia Behringer ook zo'n belabberd merk? Zag een behringer B1200D Pro voor eur 338
En zou je 1 of 2 subs adviseren?

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:48
charliemustang schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:29:
Als ik zoek naar een goede PA set 2.2 dan kan ik niks vinden buiten de budgetmerken.

Wie heeft er tips voor wat een goede set is. Dan liefst actief.
2x Mackie SRM-450 + 1 Mackie actieve sub of een kopie als de American Audio PXW.
Tweedehands ben je dan 900-1200 euro kwijt en heb je een setje waar weinig tegen op kan wat betreft bang for buck. Meer kwaliteit is meteen een flinke stap duurder (RCF, Nexo PS15 etc)

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

charliemustang schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:23:
[...]

Ga ik meteen even doen. Nog 1 vraagje, ia Behringer ook zo'n belabberd merk? Zag een behringer B1200D Pro voor eur 338
En zou je 1 of 2 subs adviseren?
Behringer is op zich prima, maar ook gericht op PA. PA moet gewoon veel mensen bereiken en vooral gewoon hard zonder echt kwaliteit.
Hifi herken je doordat het zuiver geluid is, en de echte hifi doordat het niet alleen op flink niveau, maar ook bij heel laag volume die details geeft.

Jij zit in een schuurtje. Je geeft zelf aan dat ie eigenlijk gewoon kwaliteit wilt, en af en toe hard. Dan wil je geen PA spul, geen DJ spul en geen budget meuk. Maar gewoon een fatsoenlijk merk speakers en versterking. Die heb je nu, minus de sub.

• charliemustang

Kan ik deze subwoofer zo aansluiten, dus van versterker naar high level input en van high level output naar de passieve hifi speakers. En dan met de frequency knop inregelen hoeveel van de lage tonen door de sub moeten worden weergegeven, de rest gaat door naar de passieve speaker. Zeg ik het zo goed?

• Jag
  • Nu online
Nee je Philips speakers krijgen dan gewoon een full range signaal. Die high level out is eigenlijk altijd gewoon een doorlus aansluiting. Met de frequency stel je de low pass frequentie in van de subwoofer.

Verder HiFi of PA: PA gaat veel harder, dat is daar veel meer geschikt voor. En het sneuvelt ook niet zo snel. Goedkope PA klinkt wel matig, iig zonder correctie van de response. Maar goed dan wordt het al duurder en bovendien wat ingewikkelder. Zelf zou ik in jouw situatie denk ik een PA setje neerzetten (met een DSP ertussen :) ). Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je uitkomt met subjes erbij. Ik zou wel een crossover er tussen zetten. Je kan ook een actieve PA sub kopen met high pass output. Deze bijvoorbeeld.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Even meedenkend: je wilde een passieve sub aansluiten. Heb je die al een dan? Zo ja, dan gewoon dat ding aansluiten op de tweede speaker uitgang van de pionier. Dan krijgt die sub weliswaar full range als ingangssignaal, maar dat kan ie toch niet weergegeven. Dus hoor je alsnog alleen het laag (en wellicht stukje mid, afhankelijk van de sub zelf, maar das niet spannend).
Mocht ie geen passieve sub hebben staan: die trek je echt voor vrijwel gratis van MP momenteel.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben benieuwd of van die FB820's de rubber randen van de woofers en middentoners al vervangen zijn?

Zo niet, dan zijn ze waarschijnlijk zo lek als een mandje en pompen ze alleen van voorkant naar achterkant lucht rond, ipv dat de ruimte in te sturen.

Verder vraag ik me af of de speakers wel in fase staan. Ik heb 2 FB825's en die pompen mijn 60m2 huiskamer aardig vol, en onvervormd, met een 170W versterker.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Da's idd een goede om even naar te kijken, die dingen hebben niet het eeuwige leven. Refoamen is een leuk klusje - als je daar zin in hebt. Ben je wel even mee bezig.
Redelijk makkelijk te testen; als je de foamrand indrukt en je drukt er dwars doorheen is het tijd voor vervanging :+

Overigens doet de waarde van een setje FB820's non-refoamed ca 50 - 75 euro. Goed gerefoamed mag je daar ca 100 -150 euro bij optellen. Dus de moeite wel waard om het zelf te doen :)

[Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 12-12-2022 13:26]

• charliemustang
joopv schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:28:
Ik ben benieuwd of van die FB820's de rubber randen van de woofers en middentoners al vervangen zijn?

Zo niet, dan zijn ze waarschijnlijk zo lek als een mandje en pompen ze alleen van voorkant naar achterkant lucht rond, ipv dat de ruimte in te sturen.

Verder vraag ik me af of de speakers wel in fase staan. Ik heb 2 FB825's en die pompen mijn 60m2 huiskamer aardig vol, en onvervormd, met een 170W versterker.
De schuimranden zijn allemaal vernieuwd en ook elektronisch is er het een en ander geupgrade. Of ze in fase staan, daar heb ik geen idee van. hoe kan ik dat controleren en eventueel oplossen?

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

De drivers intern in fase of de speakers zelf in fase? Speakers zelf in fase is simpel: gewoon rood op rood en zwart op zwart aansluiten.

Als je die elektronische upgrade niet zelf hebt gedaan kun je er bijna vanuit gaan dat ze gewoon in fase staan. Je zou er wel een testsignaal overheen kunnen gooien, zie https://www.repairyourspe...-reparatie-te-testen/c-37 voor voorbeelden. Als ze gelijk klinken zou ik me niet te druk maken :)

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vervang de Philipsen door een setje Bose 901 van Marktplaats met de bijbehorende equalizer.
Dan heb je een dijk van een party set waar je de dakpannen van je tuinhuisje af kunt blazen.

Deze kunnen echt hard met hun 18 drivers. Eventueel met een SVS sub, al is waarschijnlijk niet eens nodig.

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-01 23:24
Waar je ook aan zou kunnen denken is 4 stuks Philips mfb speakers. Zijn actief, dus geen gedoe met versterkers. Gaan hard...hebben mooi en diep laag en zijn oneindig uit te breiden omdat je ze eenvoudig door kunt lussen.

Bijvoorbeeld deze set 22rh544
Philips MFB 544 luidsprekers
€ 100,00

Kies wel gereviseerde speakers als je er zelf geen werk aan wilt hebben. De speakers zijn uit begin jaren 70 en namelijk wel toe aan verse condensatoren.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@ronnie vd je mist een link denk ik ;)
MFB is een mooi systeem, maar die FB820's moeten ongeveer net zo laag kunnen komen. Ze nemen alleen wat meer ruimte in :+
Daarbij: setje goede, mooie gereviseerde MFB's heb je meestal niet voor slecht 100 euro. En als of heb je iets nodig met volumeregeling, dus iets van een (voor) versterker :)

@Frankenstein je vraag heeft niks met dit topic te maken lijkt me. Maar lees even [FAQ] Audio en dan snap je dat het ongetwijfeld zal werken.

Vwb tweeweg of drieweg: dat heeft met het ingebouwde filter en aantal drivers in de speaker te maken. Maakt dus niks uit. Maar wat dat exact inhoudt kun je ook met een simpele Google vinden :)

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:25
@The Eagle Dank voor je reactie en de verwijzing. We gaan het proberen!

Houdoe :-)

• charliemustang
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m1917463387-jamo-sub-260-actieve-subwoofer-260-watt-rms

Zou deze sub een mooie aanvulling zijn bij mijn Philips FB820 speaker? Kan ik deze doorlussen vanaf de sub

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Aanvulling: ja
Doorlussen: nee, de jamo heeft geen high level inputs. Dus je hebt een versterker met subwoofer uitgang nodig. Heeft je pioneer bij mijn weten niet.

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:22

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

Ben ik de enige die nu wel eens benieuwd is naar dit partytuinhuisje? :D

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

• charliemustang
Haha, op verzoek

• charliemustang
Voor degenen die nog benieuwd zijn. Heb set Devine onyx aangeschaft. Devine onyx 12a en de Onys 15sa subwoofer. Beetje aan de grote kant, maar klinkt echt goed moet ik zeggen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee