AC Generator op MPP aansluiten, wat moet er tussen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Beetje een bizarre vraag met een titel die ook wat bedoeld is om te lokken, maar vooruit ;) .
Ik wil *geen* discussie starten over de duurzaamheid, impact van het milieu of maatschappelijke correctheid, wel over de technische kant van het verhaal omdat we daar een discussie over hadden.

Stel dat je een dieselgenerator neemt, type Honda of anders: https://www.2dehands.be/v...ten/m1918061532-honda-5kw

Wat zou er voor nodig zijn om de AC spanning en bijhorende stroom die daar uit kan vloeien bruikbaar te maken als input op een eenvoudige omvormer, categorie SMA?
De SMA kan bv fixed op een bepaald voltage gezet worden, ik roep maar wat, maar hoe krijg je er DC op?
En blijkbaar zit er dan ook nog wat mis met spanningsbron versus stroombron?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus je wil van AC (aggregaat) naar DC (gelijkrichter?) naar AC (via een solar inverter)?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:26
Je kunt ook gewoon direct een inverter-generator kopen. Dan hoef je je niet druk te maken over de technische problemen in dit scenario.

Bijvoorbeeld een Honda eu20i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
jeroen3 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:40:
Je kunt ook gewoon direct een inverter-generator kopen. Dan hoef je je niet druk te maken over de technische problemen in dit scenario.

Bijvoorbeeld een Honda eu20i.
Die zijn niet netgekoppeld. Door een solar inverter er tussen te zetten kan je netgekoppeld werken, dat was ook de "eis". Of bedoel je dat je ergens die Honda opendraait en daar rechtstreeks DC van aftakt?

Hoe zit dat dan met MPP die spanning vs stroom moet hebben? Daar las ik iets over dat dat een probleem kan zijn. Een generator is een [spanningsbron/stroombron] terwijl een PV string een [spanningsbron/stroombron] is.
CodeCaster schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:35:
Dus je wil van AC (aggregaat) naar DC (gelijkrichter?) naar AC (via een solar inverter)?
Correct

[ Voor 69% gewijzigd door HyperBart op 07-12-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Kun je niet gewoon een 230 volt generator pakken waar je een gelijkrichter achter knoopt met wat afvlak elco's ?

Je komt dan ongeveer op 320 volt gelijkspanning.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:48:
Kun je niet gewoon een 230 volt generator pakken waar je een gelijkrichter achter knoopt met wat afvlak elco's ?

Je komt dan ongeveer op 320 volt gelijkspanning.
Dat kan/mag, hoe zou de kitlist er dan uitzien? Daar zijn we wat naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:45

killercow

eth0

Wat wil je precies bereiken? Wil je terugleveren vanuit een generator? Want dan is het helemaal niet nodig om een MPP tracker te gebruiken. Je moet dan alleen maar (net als dat een solar omvormer doet) phase leading zijn (zeg maar een iets hoger voltage op de fase zetten), en dus de aggregaat synchroniseren op het bestaande net.
Heel creatief allerlei meuk aan elkaar knopen omdat je niet snapt wat ze eigenlijk doen (en daarmee veel meer verliezen krijgen) is wel een beetje zonde.

De discussie over milieubewust gedrag op voorhand doorslaan is wat mij betreft ook behoorlijk kansloos.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
killercow schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:58:
Wat wil je precies bereiken? Wil je terugleveren vanuit een generator? Want dan is het helemaal niet nodig om een MPP tracker te gebruiken. Je moet dan alleen maar (net als dat een solar omvormer doet) phase leading zijn (zeg maar een iets hoger voltage op de fase zetten), en dus de aggregaat synchroniseren op het bestaande net.
Heel creatief allerlei meuk aan elkaar knopen omdat je niet snapt wat ze eigenlijk doen (en daarmee veel meer verliezen krijgen) is wel een beetje zonde.

De discussie over milieubewust gedrag op voorhand doorslaan is wat mij betreft ook behoorlijk kansloos.
Eigenlijk heel eenvoudig een elektromotor aan het net hangen en dan zorgen dat je hem sneller aandrijft dan zijn eigen toerental.
Dat gaat prima maar mag niet.

Met een solar omvormer mag je terug leveren op het net alleen heb je een manier nodig om er energie in te proppen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:45

killercow

eth0

Ronald.42 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:02:
[...]

Eigenlijk heel eenvoudig een elektromotor aan het net hangen en dan zorgen dat je hem sneller aandrijft dan zijn eigen toerental.
Dat gaat prima maar mag niet.

Met een solar omvormer mag je terug leveren op het net alleen heb je een manier nodig om er energie in te proppen.
Naja, terugleveren mag ook wel op andere manieren dan met een solar omvormer, alleen moet je wel netjes binnen (ik geloof) 300ms afschakelen als je geen net-frequency meer ziet.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
killercow schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:06:
[...]

Naja, terugleveren mag ook wel op andere manieren dan met een solar omvormer, alleen moet je wel netjes binnen (ik geloof) 300ms afschakelen als je geen net-frequency meer ziet.
Het moet daarvoor goedgekeurde apparatuur zijn.
En meestal is dat meteen ook duur.
Een tweedehands solar omvormer valt nog wel ergens op te pikken voor weinig.

Ik denk dat het gewoon een hobby projectje zal zijn voor @HyperBart ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:26
Je hebt minimaal een 3 fase generator met 6-tak gelijkrichter nodig, een 1-fase generator geeft niet continu vermogen.

Maar ik zie dit regelmatig door professionals geprobeerd worden met veel grotere generatoren, zelfs vaak in samenwerking met omvormerfabrikanten, en het stelt altijd teleur. Je hebt veel meer dan alleen "ac->dc->ac", je hebt ook harmonischen, daardoor derating of erger en problemen met de spanningsregeling van de generator zelf waardoor het defect gaat.

Als je dit gaat doen gebruik dan een PMG of 4-quadrant VFD op een asynchroonmotor. En niet zo'n 2-polig 4-takt blikje voor op de camping.

Je mag maar 5 MWh salderen uit niet-hernieuwbare bron. De rest van de voorwaarden staan in de netcode en in NEN-EN 50549-1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@HyperBart zie ook grotegok in "Over V2G; laden en ontladen" voor een min of meer werkend voorbeeld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
killercow schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:58:
Vind je het goed dat ik dit even aan me voorbij laat gaan? Ik wil echt de discussie op de techniek en de hobby factor houden. Ik vrees dat als we dit er bij gaan betrekken dat het snel gaat ontsporen.
Ronald.42 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:02:
^ Dit dus @killercow
Ronald.42 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:10:
[...]

Het moet daarvoor goedgekeurde apparatuur zijn.
En meestal is dat meteen ook duur.
Een tweedehands solar omvormer valt nog wel ergens op te pikken voor weinig.

Ik denk dat het gewoon een hobby projectje zal zijn voor @HyperBart ??
Jij hebt 'm beet, inderdaad.
@Proton_ , yes, daar ben ik inderdaad mijn inspiratie gaan halen en dat is bijna dezelfde opstelling, alleen wordt de wagen daar vervangen door een diesel aggregaat of inverter.

Het is dus zoals @Ronald.42 al correct aangeeft: het is een hobby project.

Zoals @grotegok ook aangeeft in zijn post: het is gevaarlijk en als je de post hier bekijkt grotegok in "Over V2G; laden en ontladen" staat daar nog niet al te veel detail in qua schema's en hoe of wat. Begrijpelijk, je bent met netspanningen AC en hoge DC spanningen bezig, dit is niet om te lachen.

@Proton_ , terwijl ik zit te lezen kom ik dus jouw post daar onder nog tegen:

https://www.tme.eu/nl/det...ingen-voor-led/mean-well/

Dat ziet er redelijk kant en klaar uit? Enig bezwaar?

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 07-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Niet echt, maar ik krijg ook wel een ongemakkelijk gevoel bij je plannen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Proton_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:32:
Niet echt, maar ik krijg ook wel een ongemakkelijk gevoel bij je plannen.
Ik moest even hardop lachen. :+

Geen zorgen, ik heb niet bepaald veel ambitie om vonkjes te gaan eten. Maar ik vind het wel reuze interessant door de post die met die Ioniq gezet is en ik was vooral ook een stuk op zoek naar de uitleg rondom de driehoek MPPT (die scant altijd een spanningscurve af) vs een generator en het principe "spanningsbron vs stroombron". Ik lees dus aandachtig jullie inzichten daaromtrent ;)

Context: avondje vrienden waaronder een aantal met EV's rijden. Energiecrisis kwam ter sprake en de recente hoge prijzen. Iemand gaf toen aan dat er een bepaald punt in de tijd was waarbij het kostenefficienter was om zijn wagen op te laden met een aggregaat wat hij thuis had staan dan via het grid.
Intro de opstelling die @grotegok had gebouwd en toen ging het even over de haalbaarheid daarvan.

Verliezen kwamen ook ter sprake en zodoende hadden we zo iets van "dat klinkt wel eens als een hobby project".

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 07-12-2022 14:40 ]

Pagina: 1