Alternatief voor Netatmo slimme thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-09 16:08
Wij hebben sinds een paar jaar door het hele huis thermostaten van Netatmo op de radiatoren. Het was een flinke investering (10 thermostaten en hub), maar het leek ons een goede manier om op een slimme manier de verwarming te regelen.
De afgelopen jaren is de set heel weinig gebruikt, maar dit jaar wat meer (deels vanwege onze eerstgeborene). Afgelopen jaren zijn er ook weleens problemen geweest, maar dat was niet zo erg omdat de hoofdkraan toch dichtstond. Dit jaar is de hoofdkraan open en blijken de problemen met Netatmo toch wat serieuzer te zijn.
Daarom dat ik de complete set graag vervang met iets dat wel fatsoenlijk functioneert.

Onze problemen met Netatmo:
- wanneer kalibreren mislukt (gebeurt om de paar dagen) gaat de thermostaat naar "100% open". Als wij van huis zijn dan staat de verwarming dus op 100% te loeien als de kalibratie een keer mislukt
- Je krijgt nergens een melding van. Als de kalibratie mislukt, als er geen verbinding gemaakt kan worden, als batterijen leeg zijn. Het hele systeem kan op z'n kop staan maar je krijgt nergens een melding van
- batterijen gaan harder leeg dan een fles shampoo. We hebben ze een poos lang elke maand moeten verwisselen. Na wat mails naar Netatmo werden uiteindelijk 3 van de 7 gratis verwisseld met nieuwe en we kregen toen pas te horen dat we hele specifieke batterijen moesten kopen (eerllijk=eerlijk, het probleem lijkt sindsdien opgelost)
- de klantenservice van Netatmo is om te janken. Je stuurt vandaag een mail, krijgt dan over 3 a 4 wekend een reactie waaruit blijkt dat ze het niet snappen. Je reageert met uitleg, foto's en desnoods grafieken om het uit te leggen. Na 4 weken krijg je een reactie om meer gegevens en foto's te sturen... etc. Een gemiddelde klacht duurt al snel 4 of 5 maanden voor iets opgelost wordt
- de thermostaten reageren vreselijk traag op de app. Als ik de temperatuur verander kan het goed 3 tot 5 minuten duren voor de thermostaat reageert

We willen alles compleet vervangen en ik heb daarom nagedacht over de wensen die wij hebben aan de apparatuur:
- als het apparaat zichzelf moet kalibreren, en deze kalibratie mislukt, moet deze NIET naar 100% open gaan. Desnoods de laatste voorgaande stand of gewoon volledig dicht. Maar niet 100% open.
(Dit is echt een grote must! ik heb er mijn buik van vol dat de slaapkamer 35 graden is omdat de kalibratie weer eens is mislukt!)
- aan te sturen met Google Home en Assistant. Als het ook zijn eigen app heeft dan is dat ook prima.
- het moet de mogelijkheid bieden om programma's te maken. Wij hebben een vrij regelmatig leefritme en daar past zo'n schema goed bij
- benaderbaar vanaf overal ter wereld waar mijn telefoon internetverbinding heeft
- vooral: betrouwbaar zijn!! HEt Netatmo systeem is vreselijk onbetrouwbaar, fragiel en labiel. Wij zoeken een systeem waar we bijna feilloos op kunnen vertrouwen (zelfs als een keertje iets mis gaat).

Onze situatie:
- 10 radiatoren om aan te sturen
- Stadverwarming (dus geen CV ketel ofzo)

Ik heb een beetje geprobeerd te begrijpen hoe deze markt er nu uit ziet en ik lees diverse dingen over Tado, Honeywell, Bosch en Hombli. Daarnaast heb ik hier op Tweakers ook meerdere berichten gelezen over losse Zigbee thermostaten (zoals van Aliexpress). Ik vind het lastig om goed inzichtelijk te krijgen wat de nadelen/voordelen zijn per optie.
De aanpak van losse Zigbee thermostaten klinkt heel gunstig (goedkoop), maar bied dit de opties die ik zoek? En is dit echt zo betrouwbaar?

Ik hoop dat de leden op dit forum de ervaring en kennis hebben om mij de goede richting op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als betrouwbaarheid je no1 criteria is lijkt het me heel verstandig om wat losse Chinese onderdelen te kopen en die wat aan elkaar te hobby-en.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 07-12-2022 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb zelf Tado, deze draait hier nu zo’n 2 jaar.
Tot nu toe erg betrouwbaar en makkelijk te bedienen/configureren. Nadeel vindt ik alleen dat het cloud based is en daar ook nog 25 euro per jaar voor moet betalen. (Er is wel een lokale api mocht je echt dit niet willen)

Batterij gaat per kraan een jaar mee, dit is voor mij prima. Je krijgt een push notificatie en een e-mail als een batterij leeg is. Ben nu ook aan het overstappen naar oplaadbare batterijen om iets duurzamer te zijn en dit gaat ook prima tot zo ver.

Maar tado is ook een flinke investering en ik snap dat je terughoudend bent om zomaar weer iets anders aan te schaffen.

Andere zigbee kranen kunnen meestal niet je CV ketel aansturen en zijn daardoor meer fancy thermostaat kranen. Als het dan kouder is dan de gewenste temperatuur dan gaat de kraan open, maar de ketel springt niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Sethro schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:42:
Als betrouwbaarheid je no1 criteria is lijkt het me heel verstandig om wat losse Chinese onderdelen te kopen en die wat aan elkaar te hobby-en.
Waarschijnlijk sarcastisch bedoelt, maar eigenlijk kan ik er niet echt veel mee. Had liever een toevoeging gezien met een tip wat dan WEL te doen.
Psycho_Mantis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:16:
Tot nu toe erg betrouwbaar en makkelijk te bedienen/configureren. Nadeel vindt ik alleen dat het cloud based is en daar ook nog 25 euro per jaar voor moet betalen. (Er is wel een lokale api mocht je echt dit niet willen)

Batterij gaat per kraan een jaar mee, dit is voor mij prima. Je krijgt een push notificatie en een e-mail als een batterij leeg is. Ben nu ook aan het overstappen naar oplaadbare batterijen om iets duurzamer te zijn en dit gaat ook prima tot zo ver.

Maar tado is ook een flinke investering en ik snap dat je terughoudend bent om zomaar weer iets anders aan te schaffen.

Andere zigbee kranen kunnen meestal niet je CV ketel aansturen en zijn daardoor meer fancy thermostaat kranen. Als het dan kouder is dan de gewenste temperatuur dan gaat de kraan open, maar de ketel springt niet aan.
In mijn geval (stadsverwarming) is de CV ketel ook niet nodig. Ik ben dus ook alleen op zoek naar fancy thermostaten. Wat gebeurt er bij Tado wanneer een kalibratie mislukt? Of als de batterij leeg is? Zijn er scenario's waarbij Tado 100% open gaat staan zonder dat jij daar expliciet opdracht voor gegeven hebt? (bij Netatmo is dit namelijk wel zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:09

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

supervinnie40 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:05:
[...]

Waarschijnlijk sarcastisch bedoelt, maar eigenlijk kan ik er niet echt veel mee. Had liever een toevoeging gezien met een tip wat dan WEL te doen.

[...]

In mijn geval (stadsverwarming) is de CV ketel ook niet nodig. Ik ben dus ook alleen op zoek naar fancy thermostaten. Wat gebeurt er bij Tado wanneer een kalibratie mislukt? Of als de batterij leeg is? Zijn er scenario's waarbij Tado 100% open gaat staan zonder dat jij daar expliciet opdracht voor gegeven hebt? (bij Netatmo is dit namelijk wel zo)
Tado kalibreert volgens mij als je hem aan de radiator klikt. Eigenlijk merk ik er niets van.
Nee Tado draait de kraan juist 100% dicht wanneer de batterij bijna leeg is.

Zo’n mail krijg je dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfZUb0s6WQkZmAaGiBfvGxmi0fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFJGbXJokSJWv0FxAg39CWUV.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks mijn ervaring goed is hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn. Bij sommige gaan de kranen snel defect of schieten ze van de radiatoren af. Maar dat kan ook liggen aan verkeerde montage natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06
Ik hobby in huis heel wat dingen aan elkaar, soms met een soldeerbout, eigen PCB's en een boormachine.
Door de tijd heen heb ik echter wel wat verschillende versies besteld van 1 product op Ali om te krijgen wat ik wil.
Soms mis je wat in de software, soms is de bediening niet handig soms is het gewoon oplichting :(

Het eenvoudigste en makkelijkste lijkt mij de TADO, als ik @Psycho_Mantis zijn screenshot bekijk.
Kosten 250><1000
Of de Hihome, dat lijkt via Zigbee te werken wat evt tunen in de toekomst mogelijk maakt.

Wil je gaan voor de hobby oplossing dan raad ik je aan om verschillende knoppen te bestellen en per merk en type te kijken wel er voor jou voldoet.
Houd er rekening mee
- komt de data in de China-cloud, of heb je een local api
- Met een locale api heb je misschien een HA nodig
- de WAF... die is hier met de HA opzet inmiddels 100% oOo

Als voorbeeld
Hotelschakeling van verlichting in de hal, via de Sonoff cloud duurde dat 2 tot 5s
Via een lokale HA schakeling is het 0,3s oid

Mijn keuze zou zijn verschillende units bestellen en dan op 1 radiator testen wat er het beste werkt.
Voor een draadloos model zou ik een Tuya Zigbee model nemen, zoals de Hihome.
Pas na het testen zou ik meerdere units van hetzelfde model bestellen, aangezien je je eigen support bent zou ik er 1 of 2 extra bestellen.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Psycho_Mantis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:07:
[...]

Tado kalibreert volgens mij als je hem aan de radiator klikt. Eigenlijk merk ik er niets van.
Nee Tado draait de kraan juist 100% dicht wanneer de batterij bijna leeg is.

Zo’n mail krijg je dan:

[Afbeelding]

Ondanks mijn ervaring goed is hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn. Bij sommige gaan de kranen snel defect of schieten ze van de radiatoren af. Maar dat kan ook liggen aan verkeerde montage natuurlijk.
In veel opzichten klinkt dit systeem een stuk stabieler en logischer dan Netatmo. Bij een storing gaat het helemaal dicht, batterijen gaan ongeveer net zo lang mee als die van Netatmo (zover Netatmo zelf beweerd). En ik ga er vanuit dat je met Tado ook schema's kan maken en verschillende ruimtes kunt indelen. Dat het ook 25 euro per maand kost is jammer, maar dat valt op zich nog wel mee. Met Netatmo heb ik tot nu toe het 4 dubbele aan onnodige stookkosten.
raymondw schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:50:
Ik hobby in huis heel wat dingen aan elkaar, soms met een soldeerbout, eigen PCB's en een boormachine.
Door de tijd heen heb ik echter wel wat verschillende versies besteld van 1 product op Ali om te krijgen wat ik wil.
Soms mis je wat in de software, soms is de bediening niet handig soms is het gewoon oplichting :(

Het eenvoudigste en makkelijkste lijkt mij de TADO, als ik @Psycho_Mantis zijn screenshot bekijk.
Kosten 250><1000
Of de Hihome, dat lijkt via Zigbee te werken wat evt tunen in de toekomst mogelijk maakt.

Wil je gaan voor de hobby oplossing dan raad ik je aan om verschillende knoppen te bestellen en per merk en type te kijken wel er voor jou voldoet.
Houd er rekening mee
- komt de data in de China-cloud, of heb je een local api
- Met een locale api heb je misschien een HA nodig
- de WAF... die is hier met de HA opzet inmiddels 100% oOo

Als voorbeeld
Hotelschakeling van verlichting in de hal, via de Sonoff cloud duurde dat 2 tot 5s
Via een lokale HA schakeling is het 0,3s oid

Mijn keuze zou zijn verschillende units bestellen en dan op 1 radiator testen wat er het beste werkt.
Voor een draadloos model zou ik een Tuya Zigbee model nemen, zoals de Hihome.
Pas na het testen zou ik meerdere units van hetzelfde model bestellen, aangezien je je eigen support bent zou ik er 1 of 2 extra bestellen.
Ik had eigenlijk een stuk tekst geschreven om meer duidelijkheid hierover te vragen omdat diverse termen mij niet bekend voorkomen. Maar toen besefte ik me dat als ik zoveel vragen heb, dit systeem NU nog niet geschikt voor mij is. Ik heb wel wat beginners ervaring met coderen, api's, beetje Python, PHP etc.etc. Maar niet voldoende om nu direct te zeggen dat ik weet wat ik moet doen.
Dus misschien kan ik op dit moment even beter kijken naar merken zoals Tado, Bosch, Honeywell etc. die een kant-en-klare oplossing bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:06
supervinnie40 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:02:
[...]

Ik had eigenlijk een stuk tekst geschreven om meer duidelijkheid hierover te vragen omdat diverse termen mij niet bekend voorkomen. Maar toen besefte ik me dat als ik zoveel vragen heb, dit systeem NU nog niet geschikt voor mij is. Ik heb wel wat beginners ervaring met coderen, api's, beetje Python, PHP etc.etc. Maar niet voldoende om nu direct te zeggen dat ik weet wat ik moet doen.
Dus misschien kan ik op dit moment even beter kijken naar merken zoals Tado, Bosch, Honeywell etc. die een kant-en-klare oplossing bieden.
Je maakt het nu wel moeilijker dan het is, maar het was wel een deel van de insteek die ik voor ogen had ;)

Een goed ontwikkeld systeem hoort je leven makkelijker te maken.

Ik zou serieus kijken naar Hihome.
Het lijkt op het eerste oog een totaal oplossing, maar ik zie na 2 linkjes op Duck geopend te hebben dat er ook ondersteuning is voor HA via Tuya.

Tado heeft ook een compleet pakket voor integratie, maar dan via het web cq cloud.
Dan zou je ook een mix kunnen doen, als je überhaupt de HA weg op zou willen gaan.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Ik denk dat ik op dit punt nog niet teveel hooi op de vork wil nemen.
Ik stuur dit soort domotica meestal aan via Google Assistant en soms via Google Home op mijn telefoon. Andere keren gebruik ik ook de Netatmo app omdat die net wat beter werkt als ik niet thuis ben.

Ik heb de laatste dagen meer zitten lezen over de vele topics van de grotere namen (Tado, Bosch etc.etc.) en ondanks dat die een stuk duurder zijn, klinkt dat voor nu wel als een interessantere optie. Het is een stuk meer plug-n-play.
De grote hamvraag is dan eigenlijk welk merk het gaat worden. Want voor elk product zijn positieve en negatieve reviews te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Psycho_Mantis schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:16:

Zou je misschien kunnen uitleggen wat je nou precies krijgt voor die 25 euro? Want op hun website vind ik dat niet heel duidelijk.
Pagina: 1