Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-05 14:16
Excuseer mijn leekheid. Wij wonen in een huurhuis met vloerverwarming, en wij hebben dit nog nooit gehad dus ik heb geen idee van hoe alles werkt. Maar mijn idee van het voordeel van vloerverwarming was dat het constant water van een lage temperatuur doorheen de vloer laat vloeien, in tegenstelling tot heet water door een metalen kooi te laten stromen.
Nu heb ik gemerkt dat onze vloerverwarming ongeveer 1 keer per dag aanslaat, en daarbij de kamertemperatuur met 1 graad hoger dan gewenst verwarmt. Aangezien de temperatuur dan overschreden is wacht hij tot de kamertemperatuur weer daalt tot onder de gewenste graad (wat ongeveer een dag of minder duurt) alvorens weer aan te slaan. Is dit normaal?
De boiler staat op 20 graden, maar ik zie vaak aan de temperatuursensor een temperatuur van 40-50 graden bij water dat vertrekt naar de vloer. Lijkt mij vreemd in ieder geval.
Kan iemand mij helpen? Dank bij voorbaat!

Bijkomende informatie: de verhuurder is een 70 jaar oude vrouw die geen kennis heeft van deze zaken.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardappelnoot op 06-12-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De boiler?
Kan zijn dat je vloer veel te warm staat, normaal is rond de 25-30 graden door je vloer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je een foto van de verdeler (het ding waarvandaan alle slangen in de vloer verdwijnen)?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:27
Maar als je dit huis huurt, heb je de verhuurder al eens om uitleg gevraagd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappelnoot
Proton_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:31:
Heb je een foto van de verdeler (het ding waarvandaan alle slangen in de vloer verdwijnen)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eldJK9y7NL7R1rADQvKVG0xli0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbL7Ojgto9jOBYgLLntFh8Ig.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKE-neBlLDVlAuDn9OBSMOPLwF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtVLDOQRL9DeAlTJGdDrfvax.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPVJD4WVPypVMJuzoUsusrtUvYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDD9rdRqzF66OnjR2kpiTz92.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Hamh8zkuaD-aNkqAQvzwZraFGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiYLmutXlLPb5Wl9hKXShnrI.jpg?f=fotoalbum_large
Links is vloerverwarming en rechts is gewone verwarming voor de radiators op het eerste verdiep. Momenteel staat geen van beiden aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xomg0Bs829d0RakmKU2sTzPEQxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7xAhd7GnIA9a2q2Nqz3C1Dw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
Jarno schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:31:
Maar als je dit huis huurt, heb je de verhuurder al eens om uitleg gevraagd?
De verhuurder is een 70 jaar oude vrouw, zij weet niets van deze dingen (en van weinig andere dingen eigenlijk). Alleszins is er al heel veel stuk of niet in orde geweest sinds we hierin zijn komen wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik kop 'm even in; de knietjes waren in de aanbieding zo te zien :)

De linker pomp/menggroep staat waarschijnlijk te warm, maar die wordt denk ik elektronisch geregeld.
Op de regelaar zal je een stooklijn in kunnen stellen.

Datasheet SR10:
https://www.google.com/ur...Vaw3vEYBp2RwQrSF10j8F-JGL

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:54
Klinkt mij als een thermometer die er niet zo goed meet vloerverwarming overweg kan.
Gaat dan eigenlijk te laat aan, en vervolgens te laat weer uit.
En omdat vloerverwarming nog een poos warmt afgeeft als thermostaat al uit is wordt het nog eens extra warm in huis.
Wat voor thermostaat heb je?

Sowieso moet je even kijken wat de 2 thermometers aangegeven op je vloerverwarmings verdeler als de verwarming aan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelnoot
Proton_ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:55:
Ik kop 'm even in; de knietjes waren in de aanbieding zo te zien :)

De linker pomp/menggroep staat waarschijnlijk te warm, maar die wordt denk ik elektronisch geregeld.
Op de regelaar zal je een stooklijn in kunnen stellen.

Datasheet SR10:
https://www.google.com/ur...Vaw3vEYBp2RwQrSF10j8F-JGL
Ik bekijk het eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
brambo123 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:02:
Klinkt mij als een thermometer die er niet zo goed meet vloerverwarming overweg kan.
Gaat dan eigenlijk te laat aan, en vervolgens te laat weer uit.
En omdat vloerverwarming nog een poos warmt afgeeft als thermostaat al uit is wordt het nog eens extra warm in huis.
Wat voor thermostaat heb je?

Sowieso moet je even kijken wat de 2 thermometers aangegeven op je vloerverwarmings verdeler als de verwarming aan is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuzK7evBixYOEe3YlSUmvVvuzB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaKq3TT9Vqr4iC1FjQXuRLy9.jpg?f=fotoalbum_large
Kamertemperatuurregelaar Open Therm met digitale timer voor Vitodens 100-W, 111-W en 050-W

Ik heb kort de handleiding eens bekeken en daar staat dat ik moet kiezen tussen RT-regelaar en BT-regelaar en nog wat andere instellingen. Maar bij stroomuitval wordt alles gereset. Misschien is het daar fout. Ik onderzoek even verder.

Edit: ik vind het toch niet zo eenvoudig uitgelegd in de handleiding.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardappelnoot op 07-12-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:43
Aardappelnoot schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:43:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Links is vloerverwarming en rechts is gewone verwarming voor de radiators op het eerste verdiep. Momenteel staat geen van beiden aan.
[Afbeelding]
Wat een geweldige uitbundige warmte verdeler! wie zoiets kan bedenken en maakt is een kunstenaar.
@Proton_ het is inderdaad The Thing waarvandaan alle slangen in de vloer verdwijnen... _O-

Ik hoop dat voor de ts alles weer in orde komt,
(back-up) batterij van de thermostaat misschien vervangen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tja een zonneboiler dus met een stukje zelfbouw, daar mag je eerst een weekje aan studeren om te zien wat ooit de bedoeling was, en dan is er nog wat aan geprutst zo te zien. Dit bijv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtzmO7L80zX24EMHmD23yFEKwE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuK1Yt6uiLfEAoJRErbWaUIP.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
Even een update: ik zie aan de thermostaat dat de verwarming volledig verkeerd ingesteld staat. De vloerverwarming staat ingesteld als radiatorverwarming. Ik heb wat zitten prutsen en op zijn minst staan enkele instellingen beter. Maar om alles volledig te optimaliseren ontbreek ik kennis.

Het frustrerende is dat dit waarschijnlijk ooit goed stond, maar wanneer stroom uitvalt reset de thermostaat naar fabrieksinstellingen. Ik heb eens gekeken maar nergens kan er een batterij geplaatst worden als backup. Dit zou toch niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Ligt het aan mij, of is het correct instellen van de basisinstellingen van die verwarming aan de verhuurder. En ja, ook een vrouw van 70 kan perfect iemand inhuren met kennis als die zelf de kennis ontbreekt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Aardappelnoot schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:25:
Excuseer mijn leekheid. Wij wonen in een huurhuis met vloerverwarming, en wij hebben dit nog nooit gehad dus ik heb geen idee van hoe alles werkt. Maar mijn idee van het voordeel van vloerverwarming was dat het constant water van een lage temperatuur doorheen de vloer laat vloeien, in tegenstelling tot heet water door een metalen kooi te laten stromen.
Nu heb ik gemerkt dat onze vloerverwarming ongeveer 1 keer per dag aanslaat, en daarbij de kamertemperatuur met 1 graad hoger dan gewenst verwarmt. Aangezien de temperatuur dan overschreden is wacht hij tot de kamertemperatuur weer daalt tot onder de gewenste graad (wat ongeveer een dag of minder duurt) alvorens weer aan te slaan. Is dit normaal?
De boiler staat op 20 graden, maar ik zie vaak aan de temperatuursensor een temperatuur van 40-50 graden bij water dat vertrekt naar de vloer. Lijkt mij vreemd in ieder geval.
Kan iemand mij helpen? Dank bij voorbaat!

Bijkomende informatie: de verhuurder is een 70 jaar oude vrouw die geen kennis heeft van deze zaken.
@Aardappelnoot je bent het stadum van leekheid al aan het ontgroeien! Je stelt hier een vraag op dit mooie forum, welkom!!
Ik dacht dat dit soort zaken alleen maar voorkomt in kamerverhuur voor studenten - helaas twee kids die hier ook tegen aan lopen - maar klaarblijkelijk is dit ook mogelijk in het wat hogere prijssegment.

Wat ik je aanraad is om de eigenaar van 70 aan te geven dat je voor een normaal werkende installatie betaalt en dat zij iemand moet organiseren die alles netjes op orde stelt.

Ik weet niet in welke regio he woont mar Arnhem/Nijmegen zal je makkelijk 1200-1400 Eurootjes moeten schuiven PLUS elektra en gas. Daar mag je dan ook wel wat voor terug verwachten.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Pagina: 1