Radiator te klein? Ruimte blijft warmte vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54
Hallo,

In mijn huidige studeer kamer hangt een type 11 radiator van 200 x 50. ( ~1900Watt)
Als ik met de slimme radiator knop Tado de verwarming op 19 graden zet op dagen zoals vandaag moet er bijna continue heet water doorheen lopen om de kamer op temperatuur te houden. Met als gevolg 1m3 gas om alleen al de ruimte op temperatuur te krijgen.

Vraag:

De ruimte is 400 x 360 x 250. = 36m3 .
Met een gewenste temperatuur van 20c zou dat ~2770 Watt moeten betekenen volgens de online calculatoren.
De huidige radiator lijkt daarom ook te klein.

Kwestie van de Type 11 vervangen voor een ander type radiator met in ieder geval 3000 watt capaciteit?
Bijvoorbeeld een Type 21, of 22?

Beste antwoord (via BraX op 06-12-2022 17:22)

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:01
BraX schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:27:
[...]

Woning is van 1938.
Radiator is niet waterzijdig ingeregeld, er zit een normale thermostaatkraan met Tado knop op de radiator, dus niet waterzijdig in te regelen>?
Ik heb nog een Heimeier Eclipse horizontaal liggen, maar liever in de winter geen onderhoudswerkzaamheden aan de cv-installatie.

Als de conclusie is; installeer een type 22 radiator, dan ga ik uiteraard direct een dynamische knop erop zetten.

[...]

Ramen zijn dubbel glas, mogelijk wel verouderd:
[Afbeelding]

[...]

Dat wil dus niet met een Type 11 >:)
Voor nu kun je kiezen om een T22 radiator te plaatsen met de juiste knop eventueel met een (zelfbouw) speedfan oplossing. Ik zou je ruimte ook op termijn isoleren. Dat helpt altijd in het verbruik :)

btw. het lijkt of het glas een productie datum heeft van 14 november 1997. Dan heb je dubbelglas en geen HR++(+). Ik lees zo snel dat nieuw glas 75% meer warmte binnen weet te houden.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Een grotere radiator zou zeker het versnellen. Of dat meteen ook je gasverbruik verminderd is weer het tweede. Komt de ruimte überhaupt wel op je ingestelde temperatuur. Zoals ik het nu lees duurt het heel lang. Dat het wat langer duurt zou niet zozeer meer gas moeten verbruiken. Er gaat warm water doorheen en dat wordt rondgepompt vanaf je CV. Als het water heet de CV weer in gaat hoeft dat ook niet meer veel te verwarmen. Ik denk dat je vooral een tijdswinst gaat halen met een grotere radiator en niet zozeer een verlaging van je verbruik.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
misschien gelijk voor een type 33 gaan, misschien is dan de watertemperatuur van je cv te verlagen (geeft meestal beter rendement)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
Daniel. schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:52:
Een grotere radiator zou zeker het versnellen. Of dat meteen ook je gasverbruik verminderd is weer het tweede. Komt de ruimte überhaupt wel op je ingestelde temperatuur. Zoals ik het nu lees duurt het heel lang. Dat het wat langer duurt zou niet zozeer meer gas moeten verbruiken. Er gaat warm water doorheen en dat wordt rondgepompt vanaf je CV. Als het water heet de CV weer in gaat hoeft dat ook niet meer veel te verwarmen. Ik denk dat je vooral een tijdswinst gaat halen met een grotere radiator en niet zozeer een verlaging van je verbruik.
Ik vraag me juist af of er wel genoeg massa, in meubels en radiator-oppervlakte, is om de ruimte warm te houden.
Zie hieronder screenshot van Tado slimme knop, de ruimte vraagt bijna elke 10 minuten maximale warmte.
Inmiddels al 2,5m3 verstookt :X Misschien toch maar het dak gaan isoleren? Lijkt wel alsof warmte weer snel weg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbDHmytYLWqXU5cfbQJOAts2alU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/freuPHnrDMRE2ROVV4F9kj4i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
@BraX Uit welk bouwjaar is jouw woning? Dat geeft namelijk een groot verschil in het benodigd aantal wattage in je kamer. Isoleren is altijd advies #1. Een originele jaren 30 woning vraagt iets anders dan een woning van de afgelopen 10 jaar. Check dit maar eens: https://www.groenehoedduu...en-voor-een-losse-ruimte/

- Draait je radiator efficient? Heb je waterzijdig de radiator afgesteld? check hier eens:

- Je radiator kun je vervangen door een dubbelplaat model T22 + ventilatoren. Kamer snel warm en bespaard energie. Check dit topic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

[ Voor 3% gewijzigd door Bo0bz op 06-12-2022 14:51 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 19:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

De warmteafgiftecapaciteit zou je nog kunnen vergroten met radiatorfans als Speedcomfort of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbos
  • Laatst online: 01-05 14:35
Zitten er ramen in de kamer? Dan die eerst beter isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
Bo0bz schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:08:
@BraX Uit welk bouwjaar is jouw woning? Dat geeft namelijk een groot verschil in het benodigd aantal wattage in je kamer. Voor mij is dit altijd advies #1. Een originele jaren 30 woning vraagt iets anders dan een woning van de afgelopen 10 jaar. Check dit maar eens: https://www.groenehoedduu...en-voor-een-losse-ruimte/

- Draait je radiator efficient? Heb je waterzijdig de radiator afgesteld? check hier eens: [YouTube: CV-installatie waterzijdig inregelen? Leer het in 20 minuten!]

- Je radiator kun je vervangen door een dubbelplaat model T22 + ventilatoren. Kamer snel warm en bespaard energie. Check dit topic: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Woning is van 1938.
Radiator is niet waterzijdig ingeregeld, er zit een normale thermostaatkraan met Tado knop op de radiator, dus niet waterzijdig in te regelen>?
Ik heb nog een Heimeier Eclipse horizontaal liggen, maar liever in de winter geen onderhoudswerkzaamheden aan de cv-installatie.

Als de conclusie is; installeer een type 22 radiator, dan ga ik uiteraard direct een dynamische knop erop zetten.
dbos schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:09:
Zitten er ramen in de kamer? Dan die eerst beter isoleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydcTBHRl5nfW6FarGJVqrTZqjzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUuPuKFD6ipI4F0uqB32ADfB.jpg?f=fotoalbum_large
Jan Workum schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:09:
De warmteafgiftecapaciteit zou je nog kunnen vergroten met radiatorfans als Speedcomfort of zo.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
[...]

Woning is van 1938.

[...]

[Afbeelding]

[...]

Voor nu kun je kiezen om een T22 radiator te plaatsen met de juiste knop eventueel met een (zelfbouw) speedfan oplossing. Ik zou je ruimte ook op termijn isoleren. Dat helpt altijd in het verbruik :)

btw. het lijkt of het glas een productie datum heeft van 14 november 1997. Dan heb je dubbelglas en geen HR++(+). Ik lees zo snel dat nieuw glas 75% meer warmte binnen weet te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
als tijdelijke oplossinghelpt het soms om achter je radiator warmte reflecterend materiaal te plaatsen zodat de straling daadwerkelijk je kamer in gaat. Daarbij helpen dikke gordijnen voor het raam ook tegen koude val.

Waar hangt de radiator? Onder het raam?

[ Voor 8% gewijzigd door TweakMaster op 06-12-2022 14:57 ]

Ryzen cloud9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraX
TweakMaster schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:54:
als tijdelijke oplossinghelpt het soms om achter je radiator warmte reflecterend materiaal te plaatsen zodat de straling daadwerkelijk je kamer in gaat. Daarbij helpen dikke gordijnen voor het raam ook tegen koude val.

Waar hangt de radiator? Onder het raam?
Ja Type 11 hangt nu onder het raam, voorzien van radiator folie.
Bo0bz schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:50:
[...]

Type 22 installeren betekend alsnog systeem laten lopen. Hmm :?
Is al beter dan enkel glas. Maar mee eens dat het niet optimaal is. Daarnaast zijn het ook nog eens lelijke kunstof kozijnen. Mogelijk toch eens overwegen om andere te plaatsen. Is er nog een ander manier om te checken wat voor soort ramen het zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27

Je kan er altijd een standaard ventilator op richten. Elke extra luchtstroom langs een radiator om de convectie te versnellen/vergroten vergroot de afgiftecapaciteit en dus het netto vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
Convectie vergroten doe je alleen door het temperatuur verschil tussen de onder en bovenkant van de radiator zo groot mogelijk te houden.. Anders is het geforceerd warmte verplaatsen.

Wat is het verschil in warmte tussen boven en onder? Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar je zou de aanvoer temperatuur iets kunnen verlagen als je hele radiator heet is. Staan er verder in huis radiatoren open? De ruimte waar je thermostaat hangt moet sowieso verwarmt zijn anders blijft je ketel doorstoken ongeacht de afgifte in de rest van het huis.

Het is sowieso efficiënter om iets warm te houden dan iets te verwarmen, een HR ketel werkt het best op een lage belasting met een Delta T van 20 tussen aanvoer en afvoer. (bij radiatoren, Delta T van 15 bij vloerverwarming dacht ik). Het hoge rendement komt voort uit condensatie in de ketel, dit gebeurd alleen bij bovengenoemde.

[ Voor 25% gewijzigd door TweakMaster op 06-12-2022 17:36 ]

Ryzen cloud9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
TweakMaster schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:27:
Convectie vergroten doe je alleen door het temperatuur verschil tussen de onder en bovenkant van de radiator zo groot mogelijk te houden.. Anders is het geforceerd warmte verplaatsen.

Wat is het verschil in warmte tussen boven en onder? Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar je zou de aanvoer temperatuur iets kunnen verlagen als je hele radiator heet is. Staan er verder in huis radiatoren open? De ruimte waar je thermostaat hangt moet sowieso verwarmt zijn anders blijft je ketel doorstoken ongeacht de afgifte in de rest van het huis.

Het is sowieso efficiënter om iets warm te houden dan iets te verwarmen, een HR ketel werkt het best op een lage belasting met een Delta T van 20 tussen aanvoer en afvoer. (bij radiatoren, Delta T van 15 bij vloerverwarming dacht ik). Het hoge rendement komt voort uit condensatie in de ketel, dit gebeurd alleen bij bovengenoemde.
Voor goede convectie is het niet noodzakelijk dat er een temperatuur gradient is in de verticale richting van een radiator, in tegendeel zelfs. De volledige radiator opstoken naar bijvoorbeeld 60 graden zal een sterkere convectiestroom op gang brengen dan een deltaT van 20 graden aanbrengen (dus boven 60, onder 40 graden). Het laatste is wel efficiënter stoken, maar geeft zeker geen betere of sterkere convectie.

Het meeste vermogen uit een radiator haal je bij een zo minimaal mogelijke deltaT en dus een zo maximaal mogelijke flow. Het is alleen geen slim idee om dat te doen, want je ketel draait zo wel op de laagst mogelijke efficiëntie.

Beter haal je meer vermogen uit je radiator door geforceerde 'convectie' toe te passen en dus een geforceerde luchtstroom aan te brengen (liefst van onder naar boven in de convectierichting). Op deze manier haal je meer warmte uit je water en vergroot je ook direct de deltaT en dus je stook efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
Ik mis in alle reacties het antwoord op de hamvraag:

Als er zoveel gas nodig is, is er domweg zoveel warmte verlies. Dat ga je niet verminderen door een radiator met meer afgifte. Je gaat alleen kortere periodes van verwarming hebben.

En meer pulserende warmte bron is niet per definitie comfortabeler.

Een klein beetje gas is te besparen door op lagere temperatuur te stoken, waar een radiator met meer afgifte vermogen voor nodig is, maar dit is geen dag en nacht verschil.

Isolatie en lagere kamertemperatuur is enige wat de warmtevraag verminderd

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Ronald schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:56:
Ik mis in alle reacties het antwoord op de hamvraag:

Als er zoveel gas nodig is, is er domweg zoveel warmte verlies. Dat ga je niet verminderen door een radiator met meer afgifte. Je gaat alleen kortere periodes van verwarming hebben.

En meer pulserende warmte bron is niet per definitie comfortabeler.

Een klein beetje gas is te besparen door op lagere temperatuur te stoken, waar een radiator met meer afgifte vermogen voor nodig is, maar dit is geen dag en nacht verschil.

Isolatie en lagere kamertemperatuur is enige wat de warmtevraag verminderd
Helemaal eens. Met een grotere radiator ga je niet het gasverbruik drastisch verminderen. Bij een goed modulerende ketel is het juist fijn dat het systeem in balans is en er continu je gevraagde warmte wordt aangevoerd, zo kan je heel rustig stoken in een hoog rendement.

Bij een te kleine radiator is wel het nadeel dat je ketel naar een te hoge aanvoertemperatuur moet om aan de warmtevraag te voldoen. Belangrijke vraag is dus wat de CV aanvoertemperatuur en de deltaT over de radiator is zodra de ruimte al enige tijd is opgewarmd. Met een voldoende grote radiator en netjes waterzijdig inregelen kan je nog wel wat winst pakken, maar verwacht geen extreme wonderen. (denk aan 10 tot 20%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:46
@frennek met nog 1 toevoeging: er is volgens mij geen CV ketel die op de 1900W (bij 90/70 of bij 70/50?) kan moduleren.

Minimum vermogen is afhankelijk van je ketel 4 tot 8kW.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
Ik ben in ieder geval getriggerd om alle ramen in de woning langs te lopen. Het lijkt erop dat het meeste wat ouder dubbel glas is :( terwijl ik op een raam ook hr heb zien staan.

Mogelijk toch wat offertes laten maken voor ramen en evt kozijnen, want lelijk.
Dat zou al een beste verbetering zijn!
Vervolg actie zou dan zijn om de radiator eventueel te vervangen voor type 22.

Oja.. En meer naar kantoor gaan :p

[ Voor 4% gewijzigd door BraX op 06-12-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-05 19:15

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

[...]

[/quote]

Jawel hoor, probleemloos 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY3omTpST0utTncZCg6VKH84IQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpUglEZYUQ4my9MPghvfyoYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbos
  • Laatst online: 01-05 14:35
BraX schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:35:
Ik ben in ieder geval getriggerd om alle ramen in de woning langs te lopen. Het lijkt erop dat het meeste wat ouder dubbel glas is :( terwijl ik op een raam ook hr heb zien staan.

Mogelijk toch wat offertes laten maken voor ramen en evt kozijnen, want lelijk.
Dat zou al een beste verbetering zijn!
Vervolg actie zou dan zijn om de radiator eventueel te vervangen voor type 22.

Oja.. En meer naar kantoor gaan :p
Inderdaad. We hebben iemand uit Ukraine in een kamer zitten met gewoon dubbel glas en die kamer wordt snel koud. Ik ga in de komende dagen voorzetramen plaatsen km te kijken wat het effect is. Op mijn slaapkamer werkt dubbelglas met een extra voorzetraam uitstekend.

Als tweede actie ga ik er een airco met verwarmingsfunctie plaatsen zodat ik specifiek die kamer kan verwarmen.

Ongeveer zelfde afmetingen als jij hebt.
Pagina: 1