Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 00:33
Enkele maanden geleden hebben we een airco in de woonkamer laten hangen welke vooral is bedoeld om de woonkamer te verwarmen ivm de hoge gas prijzen. Tot enkele dagen geleden kon de airco dit goed bijhouden maar nu het wat kouder wordt merk ik dat de airco het niet meer warm krijgt. Ook loop ik tegen het probleem aan dat de airco om de zoveel tijd even stopt om te ontdooien waardoor de temperatuur weer terugloopt in de kamer.

Onze woonkamer werd voorheen verwarmt door 2 radiotoren maar vooral door de vloerwarming. Ik heb gisteren toch de verwarming aangezet en ik zie dat me dit € 18,- heeft gekost. Als ik de verwarming aan blijf houden zal dit natuurlijk minder worden omdat de vloer in de komende dagen op temperatuur komt maar het gaat met aanzienlijk geld kosten ben ik bang.

Ik zal een manier moeten vinden om de airco en de vloerverwarming samen de kamer te laten verwarmen maar ik weet niet goed hoe ik dat moet doen.

Moet ik de vloerwarming (Thermostaat in de kamer) net iets hoger zetten als dat de airco de kamer verwarmt? Of hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Stel je voor dat je je kamer op 19 graden wilt hebben, maar je warmtepomp (je airco is in feite ene lucht/lucht warmtepomp) haalt dat niet altijd. Dan kan je een ondergrens instellen op je thermostaat van je CV. Bijvoorbeeld 18 graden. Dan zal je temperatuur in je kamer tussen de 18 en 19 graden worden. Op die manier maak je zoveel mogelijk gebruik van je warmtepomp, maar heb je wel een ondergrens.
Hou rekening met de afwijking van de thermostaten. Zeker je airco zal vast niet zo accuraat zijn, dus probeer even uit wat de temperatuur is waarbij je cv niet ingrijpt als het al op temperatuur is. Dan schiet je je doel voorbij namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:49
Hoe ziet je stookschema met de airco eruit? In Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen is men over het algemeen van mening dat je bij erg lage temperaturen zoals nu, beter 24/7 kan stoken i.p.v. de airco 's avonds uitschakelen als je naar bed gaat. De airco draait dan rustiger en de meubels/wanden e.d. nemen dan ook warmte op waardoor het comfortabeler aanvoelt.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mijn oudste zoon zit eigenlijk met een soortgelijke setup. Die had ook gemeend dat ie het nu alleen met de airco wel af zou kunnen, heeft zijn vloerverwarming en radiatoren buitenspel gezet (ketel > verwarming uit), hij heeft op iedere verdieping een airco. Ik was er afgelopen vrijdagavond voor flink wat uren, het werd er nu niet lekker warm. Ik heb hem gezegd dat deze oplossing niet gaat werken voor hen (gezin met 2 kleine kinderen), en heb geadviseerd om het eerst eens zonder vloerverwarming (er liggen al diverse vloerkleden), maar met de radiatoren te gaan proberen. Dus i.c.m. de airco, als "bijverwarming". Hoewel hij aardig wat panelen op het huis heeft liggen zal het verbruik bij verwarmen alleen via zijn airco's v.w.b. elektriciteit ook aardig op gaan lopen. Het is maar de vraag of ie daar daadwerkelijk wat mee zal besparen.

@bruce the boss, die €18,- zegt niet zo heel veel als we niet weten wat het daadwerkelijke verbruik is. Voor mij zou dat omgerekend op dit moment zo'n 20m³ aan gasverbruik zijn (oud contract), dat zal voor jou niet het geval zijn lijkt me.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-05 00:33
Ik heb gisteren ruim 8,5m³ gas verbruikt (incl douchen en warm water) en het grootte merendeel is van de verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk-gAqfEBVVx3Y92YXpcjHV9lJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIVLOcNjgVcTbeBYnQ1BSs5i.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vloerverwarming staat natuurlijk al lang uit en het zal even duren voordat deze warm is. En of ik het haal met alleen de radiatoren weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@bruce the boss, duidelijk zo. Ik heb het met de radiatoren voorgesteld omdat vloerverwarming niet iets is waarmee je snel wat bij kan verwarmen. Ik zeg niet dat het mogelijk niet de betere oplossing zou kunnen zijn i.c.m. de Airco (als verwarming), maar gezien de tijd die deze in beslag neemt om daadwerkelijk warmte af te geven, is het niet iets waarmee je "snel" even wat bij verwarmt als verwarmen via airco eigenlijk het hoofddoel is?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrnkyBy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:23
Wat ThinkPad al aangeeft. Bij lage temperaturen airco continue aan.

Heb zelf ook een situatie dat ik en de keuken/woonkamer verwarm met de airco. Bij het snachts uitschakelen zakte de temp zo n 3 graden en dat kost de airco veel moeite om dat weer bij te verwarmen. Gewoon lekker aan laten dan toert ie de hele dag zo rond 800 Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
FrnkyBy schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:06:
dan toert ie de hele dag zo rond 800 kWh
Flinke airco is dat en gaat meer kosten dan €18 per dag. Maar je zal 800Wh bedoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrnkyBy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:23
Uszka schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:15:
[...]

Flinke airco is dat en gaat meer kosten dan €18 per dag. Maar je zal 800Wh bedoelen?
Wha sorry. Dat wordt dan een dure aangelegenheid. Even aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
Om de redenen die jij noemt hou ik zelf een combinatie aan. Thermostaat staat op 18 graden waardoor vloerverwarming doordweeks voor 7 uur aanspringt en opwarmt. Bij thuiskomst gaat de airco aan (setpoint 18 = 20,5 graden in woonkamer) om het gasverbruik te beperken. Door deze combinatie blijft de vloer het gros van de dag nog redelijk warm en is het voor de airco veel makkelijker om de kamer op temperatuur te krijgen en houden.

Maar het ene huis is het ander niet, dus kwestie van afwegingen maken, proberen en tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:50
Interessant. Zelf hebben wij ook vloerverwarming en we twijfelen er over om ook in onze woonkamer een airco unit te plaatsen. Op de boven verdieping en zolder hebben wij er ook in totaal 3, en dat bevalt ons erg goed. Zomers koelen, 's Winters verwarmen. Fijn zo'n lucht/lucht systeem. We twijfelen om nog wat kamers opnieuw te laten stucen boven, en daarmee de radiatoren maar definitief te ontkoppelen. Deze staan immers al meer dan een jaar uit.

Je leest her en der dat eigenlijk word aanbevolen om een hybride warmtepomp te nemen als je beneden wil verwarmen. Maar daarmee kan ik op de warme zomer dagen niet de beneden verdieping koelen. Plus dat die dingen gewoon ontzettend duur zijn. Zijn er geen Airco oplossingen die communiceren met een CV ketel, zoals een hybride warmtepomp dat ook eigenlijk doet? Dus gas stoken op het moment dat een elektra onvoldoende blijkt, of dat er toch nog iets van warm water door de vloerverwarming leidingen loopt voor het comfort, maar warmte hoofdzakelijk via de Airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 12:42
*sorry verkeerde forum.

[ Voor 93% gewijzigd door Killertjuh op 07-12-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 13:08
Even een oud topic omhoog fietsen. Ik ben even nieuwsgierig of er meer mensen ervaring hebben om op deze "hybride" manier te verwarmen (vloerverwarming op cv ketel - gecombineerd met verwarmen via de Airco)

Ik ben eigenlijk aan het kijken of ik op een zuinige manier / lage temperatuur de vloer "aangenaam" kan houden en verder het restant van warmte via de airco te sturen.

Eigenlijk een soort "open haard" functie nodig op de thermostaat zodat de ketel op minimale last de watertemp die de vloer in gaat op de juiste temp houdt. (maar die is volgens mij niet beschikbaar op de T6 lyric)

Zijn er mensen die het ook zo draaiende hebben of heeft de topicstarter wellicht nog nieuwe ervaring opgedaan in de laatste ~ 2 jaar?

[ Voor 5% gewijzigd door Kirretje op 24-09-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
Kirretje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:09:
Even een oud topic omhoog fietsen. Ik ben even nieuwsgierig of er meer mensen ervaring hebben om op deze "hybride" manier te verwarmen (vloerverwarming op cv ketel - gecombineerd met verwarmen via de Airco)

Ik ben eigenlijk aan het kijken of ik op een zuinige manier / lage temperatuur de vloer "aangenaam" kan houden en verder het restant van warmte via de airco te sturen.

Eigenlijk een soort "open haard" functie nodig op de thermostaat zodat de ketel op minimale last de watertemp die de vloer in gaat op de juiste temp houdt. (maar die is volgens mij niet beschikbaar op de T6 lyric)

Zijn er mensen die het ook zo draaiende hebben of heeft de topicstarter wellicht nog nieuwe ervaring opgedaan in de laatste ~ 2 jaar?
Ben ik ook wel benieuwd na. Heb tot nu toe enkel de vloerverwarming aangezet als het echt koud was buiten, dus bij onder de 0 graden is het vloerverwarming aan + airco's, dat zorgt dan voor een aangename temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:39
Scrtz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:17:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd na. Heb tot nu toe enkel de vloerverwarming aangezet als het echt koud was buiten, dus bij onder de 0 graden is het vloerverwarming aan + airco's, dat zorgt dan voor een aangename temperatuur.
Zo heb ik het ook 2 winters gedaan.
Nu een WP op de vloerverwarming en de airco als backup (en koelen in de zomer).

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:19
Kirretje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:09:

Deze winter ben ik iets soortgelijks van plan met een warmtepomp voor het CV systeem en airco’s.

Omdat wij overdag aan het werk zijn en met een warmtepomp aangeraden wordt constant te stoken leek het mij zonde om de hele dag 21 graden te verwarmen in de woonkamer/slaapkamers.

De oplossing die ik voor ogen heb is een WAR regeling voor de warmtepomp om de temperatuur in huis rond de 19 graden te houden. Hierdoor blijft de warmtepomp de vloer bij verwarmen ongeacht de binnentemperatuur. Deze koelt dus niet af. De airco’s meten wel de binnentemperatuur en verwarmen het laatste stukje bij tot 21 graden.

Of dit gaat werken moeten we nog ervaren, maar het leek mij de beste oplossing waarbij de vloer niet afkoelt.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eeevd
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:22
Wij verwarmen thuis met een airco plus vloerverwarming en dat bevalt heel goed. Enige verschil is dat we niet werken met een cv maar met een ventilatie warmtepomp met een verwarmingsvermogen van ca 2kw.

Vanaf eind september/half oktober gaat de vloerverwarming aan en deze blijft dan aan tot ongeveer april. Thermostaat staat dan op 20 graden en als het een beetje kouder wordt dan haalt de ventilatie warmtepomp deze temperatuur niet meer. Op dat moment verwarmen we naar behoefte bij met de airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
moet ik dit lezen als warmtepomp ENKEL en alleen gekoppeld aan de vloerverwarming? Heb je meer info hierover toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:19
Kirretje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:19:
moet ik dit lezen als warmtepomp ENKEL en alleen gekoppeld aan de vloerverwarming? Heb je meer info hierover toevallig?
Gewoon op het hele cv systeem, basis verwarming is een warmtepomp, airco is extra. Installatie verhaal is hier te lezen.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Benieuwd naar je hoe je plan uitpakt straks (als het wat kouder wordt). Ik heb in de week 40 even weekje op de gasketel geprobeerd, maar de temp was nog niet laag genoeg, dus hooguit even nacht stoken en vanaf halverwege de ochtend bleef het de rest van de dag 20 plus in huis.

Momenteel sinds afgelopen zaterdag even 24/7 op de L/L verwarmen om te kijken wat dat doet. Die houdt het sindsdien met zo'n 200 ~ 250 Watt constant op 21+ graden (op de kamerthermostaat) en 20+ op de thermostaat in de eethoek (bochtje om in de uitbouw).

Zodra het onder de 5 graden komt maar eens weer mixen met de twee. Zal de bevindingen tzt hier delen.

• RvdDungen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-01 11:22
Ik ben ook wel benieuwd naar jullie oplossingen.

In de ochtend verwarmt onze vloerverwarming ze ruimte naar 19 graden. Daarna gebruiken we de airco (als ik die op 23 zet dan wordt het uiteindelijk 20.5 graden in huis).

Maar de cv slaat dan uit want het is boven de 19 en langzaam koelt de vloer af. De airco moet dus steeds harder werken.
Ik heb liever dat de vloerverwarming altijd een lage basiswarmte afgeeft voor het comfort en om het de airco net wat makkelijker te maken. Maar ik heb geen idee hoe dat te doen.
Pagina: 1