Aankoop advies Cat6a kabel/connectoren/inbouwdoosjes.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-03 20:00
In sta op punt mijn bescheiden thuisnetwerkje een beetje te vernieuwen.

Op dit moment ligt er al-dan-niet beschadigde Cat5e onder de vloer, deze wil ik vervangen door Cat6a.
Gezien we geen glazen bol hebben leek het me toch handig om iets vooruit te kijken in te toekomst.
Dit netwerk zal ingebouwd worden in hout skelet wanden, moeilijk te vervangen zijn en zal er dus toch even liggen. Dit is m'n eerste ervaring met iets anders dan een simpele Cat5e.
Als ik het goed voorheb is alles Cat6a gerelateerd niet enkel shielded cable maar ook nog eens shielded pair?

Ik zoek een merk met een goede reputatie én gemakkelijk verkrijgbaar in Be-Ne voor de volgende zaken:
- Cat6 RJ45 connectoren. Liefst pass-trough én met trekontlasting.
- Cat6 aansluitdoosjes. Ik zal eens door de catalogus van Niko moeten bladeren, maar dus zeker iets wat compatibel is met een Niko 44mm diep inbouwdoosje
- Cat6a kabel ( uiteraard :) ). Een meter of 200m.

Ik heb een Knipex crimp-tang besteld die hiervoor geschikt is ( zeker gezien het no-name plastic tangetje dat ik nu heb niet er voor zorgt dat ik mijn huidige connectoren er gewoon losjes kan aftrekken... ).
Mocht je nog tools kunnen aanraden op m'n leven gemakkelijker te maken, dan had ik het graag geweten

Wat ook kan helpen een een bescheiden 19 rackje en patch-pannel. Degelijk, praktisch, maar zonder professionele opties ;). Oja! en een aardings-lat voor de kabel shielding!

1 ding is cruciaal: Degelijk materiaal dat tegen een stootje kan en làng mee kan gaan.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

NIKO Cat6 sftp:
1 recht: https://www.niko.eu/nl-be...44-525a-b2bb-e41ab5493266 Niko code 170-65166
2 recht: https://www.niko.eu/nl-be...f5-5d99-bc3e-ac3d6b5bca39 Niko code 170-65167
2 schuin: https://www.niko.eu/nl-be...d2-55d7-889d-db2ac1981de0 Niko code 170-65367

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 05-12-2022 07:08 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:34
Er staan veel tips in één van mijn favoriete topics:

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-03 20:00
Precies zoiets, dankje! Nu voel ik me wel bijzonder lui :/
Djarune schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:02:
Er staan veel tips in één van mijn favoriete topics:

Oef, ik blader het even door. Wel mooi werk, zeg.
Dankje voor de link!
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisros
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-05 21:58

chrisros

I turn coffee into code

Let vooral op dat je (indien je langere afstanden gaat doen, of POE) dat je kabel koopt die volledig van koper is. Goedkopere kabel is vaak CCA (copper coated aluminium) Dit betekend dat de daadwerkelijke aders van aluminium zijn met een een dunne copper plating. Op langere afstanden / in combinatie met POE kan dit storing veroorzaken. Koperen aders kan je herkennen aan kabels die gemerkt zijn als 100% Cu / Copper.

Voor installatie in connectoren / patchpanelen is ook een solide kern aan te raden. Individueel geschilde pairs vindt ik zelf altijd een beetje overkill en zorgt voor een lastige/rommelige installatie. hieronder een voorbeeld van een kabel die aan al mij eisen voldoet:
- volledig koper
- Shielded met folie (Foiled Unshielded twisted pair) F/utp
- solide draadkern
https://www.netwerkkabel....olid-100-copper-305m.html

[ Voor 35% gewijzigd door chrisros op 08-12-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

chrisros schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:08:
Let vooral op dat je (indien je langere afstanden gaat doen, of POE) dat je kabel koopt die volledig van koper is. Goedkopere kabel is vaak CCA (copper coated aluminium) Dit betekend dat de daadwerkelijke aders van aluminium zijn met een een dunne copper plating. Op langere afstanden / in combinatie met POE kan dit storing veroorzaken. Koperen aders kan je herkennen aan kabels die gemerkt zijn als 100% Cu / Copper
Verander kan in zal en je zit in de goede hoek.
Het gaat ooit een keer verstoring veroorzaken en je zult er pas achter komen dat het de kabel is wanneer je 'm al drie keer opnieuw in de aansluiting gepuncht hebt met een LSA-tool en eindelijk vervangt voor een nieuwe losse kabel van A naar B en geen storing meer hebt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisros

chrisros

I turn coffee into code

True schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:12:
[...]

Verander kan in zal en je zit in de goede hoek.
Het gaat ooit een keer verstoring veroorzaken en je zult er pas achter komen dat het de kabel is wanneer je 'm al drie keer opnieuw in de aansluiting gepuncht hebt met een LSA-tool en eindelijk vervangt voor een nieuwe losse kabel van A naar B en geen storing meer hebt.
Ach, als je alles korter dan 20m hebt, kun je er best een IP cam op aansluiten met POE en gaat het meestal wel goed, maar voor die paar tientjes neem ik inderdaad het risico nooit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

chrisros schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:08:
Let vooral op dat je (indien je langere afstanden gaat doen, of POE) dat je kabel koopt die volledig van koper is. Goedkopere kabel is vaak CCA (copper coated aluminium) Dit betekend dat de daadwerkelijke aders van aluminium zijn met een een dunne copper plating. Op langere afstanden / in combinatie met POE kan dit storing veroorzaken. Koperen aders kan je herkennen aan kabels die gemerkt zijn als 100% Cu / Copper.

Voor installatie in connectoren / patchpanelen is ook een solide kern aan te raden. Individueel geschilde pairs vindt ik zelf altijd een beetje overkill en zorgt voor een lastige/rommelige installatie. hieronder een voorbeeld van een kabel die aan al mij eisen voldoet:
- volledig koper
- Shielded met folie (Foiled Unshielded twisted pair) F/utp
- solide draadkern
https://www.netwerkkabel....olid-100-copper-305m.html
Je hebt ook SFTP (Shielded Foiled Twisted pair ;) )

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisros

chrisros

I turn coffee into code

Damic schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:46:
[...]

Je hebt ook SFTP (Shielded Foiled Twisted pair ;) )
Individueel geshielde pairs vindt ik zelf altijd een beetje overkill en zorgt voor een lastige/rommelige installatie.

;)
Pagina: 1