Jodelahitie schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:58:
Nu dacht ik telkens dat bij mij het glas half leeg was, maar bij de meesten alhier is het nog meer dan half leeg! Tijd zal het uitwijzen denk ik, als jullie gelijk hebben of krijgen dan zullen er naar mijn mening niet veel verkocht gaan worden. Een elektrische ketel van Bosch - Nefit, die idd met het waterkoker princiepe werkt, zou het 10 voud van het aantal kuubs gas gaan gebruiken, dwz in mijn geval 2000m3 gas wordt dan 20.000kwh aan stroom. Deze rekensom hanteert men bij Bosch -Nefit. Geen optie dus, al helemaal geen zin om 50 amp te laten afzekeren. Ps het lijkt wel of jullie allemaal aandeelhouder van Bosch-Nefit zijn! Geef een nieuwkomer simpelweg het voordeel van de twijfel! Het toestel afbranden kan altijd noch toch?
Nee zo gaat dat dus niet. Dit is geen plek voor alternatieve feiten en "nou laten we kijken of deze nieuwkomer met nul info die echt iets zegt ineens wel fundamentale natuurwetten weet te breken...". Je moet redeneren vanuit basisprincipes. 1 van de basisprincipes is dat er nooit uit het niets ineens energie kan ontstaan, die wordt enkel verplaatst. Dus dan kijk je met die bril naar de verschillende opties:
Cv-ketel op aardgas --> er zit chemische energie (om het ff in middelbare schooltermen te houden) in het aardgas, dat verbrand je, er onstaat warmte, daarmee warm je via een warmtewisselaar het water in je cv-systeem op. Rendement is tussen de 85-95% ongeveer, er gaat dus wat energie verloren via de schoorsteen maar niet heel veel
cv-ketel op elektriciteit --> de enige input is elektriciteit. Je hebt een paar kleine verliezen maar die zijn heel laag (dat staat ook op hun website). Er is geen andere bron van energie dus kan dit ding nooit meer leveren dan ~97% van de elektrische energie die je er in stopt. Dit noemen we dus COP1 verwarmen en is over het algemeen de slechtste oplossing die er is qua duurzaamheid, benodige energie en kosten. Elke kuub aardgas die je vervangt kost ongeveer 8 a 9 kWh op deze manier
warmtepomp op buitenlucht --> inputs zijn elektriciteit en buitenlucht. De wp haalt energie uit de buitenlucht, die dus iets afkoelt. Totale beschikbare energie is de som van de elektriciteit die je er in stopt + de afkoeling van de lucht. Hiermee kun je vaak 2 of 3 "eenheden" energie uit buitenlucht halen tegen slechts 1 "eenheid" elektriciteit. Elke kuub aardgas vervang je door ~2 kWh elektriciteit op deze manier.
andere smaken warmtepompen: water/water heeft als bron dus geen buitenlucht maar water uit een bron.
meer types energie-opwekking voor je wonng zijn er eigenlijk niet. Dit soort producten en websites zouden wat mij betreft door de overheid KEIHARD verboden moeten worden want het brengt argeloze mensen zoals @
Jodelahitie en de TS in verwarring en zal zo nu en dan ook nog echt tot verkoop van iets leiden