Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-04 11:22
Goedendag allemaal,

Heb even een 2tal vragen,

Ik werk bij een detacheerder en ben net begonnen bij een nieuw project.
Ik krijg nu een inlenersbeloning ipv mijn detacheringsloon voor de tijd dat ik bij dit project werk.

Heb ik bij dit project ook nog enige rechten? qua uit betaling van mijn loon?

Want het project verwacht dat ik 15min voor werktijd aanwezig ben op de werkvloer omdat er 15applicaties moeten worden gestart en je echt op de begintijd van het werk moet zijn ingelogd en je niet dan pas alles opstart.

En zelfde geld voor na werktijd als je dan nog een belletje hebt, dan moet je doorwerken na werktijd tot je dit hebt afgerond, of als je de laatste dienst neemt dan, en het is 18:00 en er zijn nog 8 mensen in de wachtrij dan moet je doorwerken tot deze allemaal zijn weggewerkt.

Kan ik deze tijd die ik daarvoor aanwezig moet zijn ook opschrijven bij mijn gewerkte uren of word er geacht dat dit eigen verantwoording is?

Want er word alleen geregistreerd hoelng je werkt als je in de lijn zit, als je je eenmaal afmeld uit de lijn dan word de werktijd stopgezet.

Er is een mogelijkheid om thuis te werken maar alleen op eigen hardware (want er word geen laptop gegeven) en ook geen onkostenvergoeding voor stroom en dat soort zaken, dus dit is voor mij geen optie.

Ik heb mijn cao doorgenomen maar kon niks hierover erin vinden.

Vraag nummer 2

Ik rijd een auto van de zaak en heb dus bijtelling en een eigen bijdrage.

Ik krijg mijn loon per week uitbetaald.
Ik heb al wel op de interwebs informatie uitgezocht, maar kan niet uitmaken of de eigen bijdrage aftrekbaar is van mijn bruto bijtelling of van mijn totale weekelijkse nettoloon.

Zover ik nu op mijn loonstrook kijk zie ik alleen dat het word afgetrokken van mijn totale nettoloon, maar ik lees op meerdere websites dat de eigen bijdrage aftrekbaar is van de bruto bijtelling en dan zou ik dus een ongeveer €9,- mislopen per week

Ik heb niet echt iemand in me buurt die me financieel/juridisch advies kan geven zonder dat ik er veel geld voor kwijt ben, misschien dat 1 van jullie me hier kort bij kan helpen.

Alavst bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV2h2H9PtQG_TH9-2wf8byZ76Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfhDYplRPVXSwkDx0uKolYU4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 04-12-2022 17:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Als je bij een detacheerder werkt dan ben je in vaste dienst van die detacheerder. Dan krijg je dus ook gewoon salaris van de detacheerder. Er bestaat bij "in dienst" niet zoiets als een "inlenersbeloning".

Daarnaast werk je dan ook naar de voorwaarden van die detacheerder. De regels van de klant zijn ondergeschikt aan je eigen arbeidsvoorwaarden. Ofwel: Als jij 15 minuten eerder aanwezig moet zijn dan krijg jij 15 minuten meer salaris. Als jij "na werktijd" nog 15 minuten bezig bent met een call dan krijg jij 15 minuten meer salaris. En in beide gevallen krijgt de klant 15 minuten meer gefactureerd door de detacheerder.

Het klinkt meer alsof je door een uitzendbureau uitgezonden wordt. Dat is heel wat anders dan detachering.

Een netto salaris van 387 euro per week is belachelijk laag. Nog sterker: Het is nauwelijks meer dan minimumloon. Dan kun je nog beter putjesschepper gaan worden, verdien je beter mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Ik verwacht te worden uitbetaald voor de uren die ik structureel werk. Incidenteel overwerk vind ik eigen verantwoordelijkheid, met grote nadruk op incidenteel (1x in de week een half uur maximaal).

Ik heb een beetje de indruk dat er misbruik gemaakt wordt van jou. Beide bedrijven hebben een leuk onderling contract afgesloten en verdienen daar leuk aan, jij persoonlijk draait op voor de rafelrandjes die niet in hun contract staan. Heb je collega's en wat wordt er van hun verwacht, hoe lossen zij het op?

[ Voor 3% gewijzigd door bregweb op 04-12-2022 14:29 ]

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:05
ik meen ergens een gerechtelijke uitspraak gelezen te hebben dat het kwartiertje opstarten van applicaties gewoon als werktijd beschouwd wordt.
(kan het zo snel niet terugvinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
@Croga Ik had tot 25november een loon van 2050 bruto p.m. ik word wekelijks uitbetaald en die nettoloon lijkt ook zeer laag maar bij per week uitbetaling, moet je rekening houden met een 13de week en die 13de week trekt je kwartaal weer op peil met wat je per maand hoort te verdienen. 2050x3=6150:13=473

En bij me nieuwe project krijg ik een inlenersbeloning van 2817 bruto (staat op papier, heb er expliciet naar doorgevraagd bij de deatcheerder zodat ik ergens op kan terugvallen) De inlenersbeloning komt btw doordat me nieuwe project “Het Rijk” is. En dit zou voor maximaal 2 jaar gelden.

En de baan die ik wil gaan doen vereist een minimale werkervaring van 4/5 jaar zoals ik kan vinden bij de meeste vacatures (ICT buitendienst) dus ik moest wat en ik wou ook snel beginnen.

@bregweb Incidenteel snap ik ook, maar wat als het elke werkdag zo moet zijn, dat ik standaard 15min voor tijd aanwezig moet zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Croga schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:23:
En in beide gevallen krijgt de klant 15 minuten meer gefactureerd door de detacheerder.
Dat hoeft natuurlijk niet en wat detacheerder en klant onderling afspreken is niet het probleem van de TS. Ze kunnen net zo goed een vast aantal uren afspreken, onafhankelijk van wat de TS nog aan overuren maakt.

Ik zou vooral eens in je contract kijken wat daar staat over hoeveel uur je werkt. En als daar staat dat je gewoon 8 uur per dag werkt en in de praktijk is dat structureel 8,5 dan zou ik eens naar je werkgever (dus de detacheerder) stappen met de vraag hoe ze die 0,5 uur per dag denken te gaan compenseren.

Tenzij je een vorstelijk salaris en fantastische secundaire arbeidsvoorwaarden krijgt misschien, vergelijkbaar met een directeur die ook structureel overwerkt voor 3 ton per jaar, maar dat zal vast niet het geval zijn. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
@bwerg Mijn contract staat niet veel in.
denk dat onderstaande artikelen in contract het meeste van toepassing zijn.

Artikel 1.
NBBU-cao voor Uitzendkrachten
Op deze arbeidsovereenkomst is steeds de meest recente versie van de NBBU-cao voor uitzendkrachten integraal van toepassing. De meest recente versie van deze cao is te vinden op www.nbbu.nl.
Het uitzendbeding is in deze arbeidsovereenkomst niet van toepassing en geldt er een uitsluiting van de loondoorbetalingsverplichting. Dit betekent dat er geen loon verschuldigd is als het werk is weggevallen en er daardoor geen werkzaamheden zijn verricht. De uitsluiting van de loondoorbetalingsverplichting is niet van toepassing in geval van arbeidsongeschiktheid.

Artikel 4.
Omvang arbeidsduur en werktijden
De arbeidsduur bedraagt 40 uur per week.
De werkdagen zijn van maandag tot en met vrijdag en de werktijden van 8:30 uur tot 17:00 uur, tenzij er bij de opdrachtgever andere werktijden gelden.
De opdrachtgever is gerechtigd tot het geven van overwerk en in overleg met de werknemer en de werkgever wijzigingen in de werktijden aan te brengen voor zover bedrijfsomstandigheden daartoe noodzaken, met inachtneming van de wettelijke bepalingen.

Artikel 7.
Loon, toeslagen en vergoedingen
1. Het bruto maandloon bedraagt:
€ 1.900,00 op basis van 40 uur per week
2. De van toepassing zijnde (onbelaste) reiskostenvergoeding bedraagt: € 0,19 per kilometer woon-werkverkeer.
De werknemer kan aan meerdere opdrachtgevers ter beschikking worden gesteld. Indien de werknemer aan een andere opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld, dan kan dit ertoe leiden dat bovenstaande arbeidsvoorwaarden worden aangepast. De werkgever zal de aangepaste arbeidsvoorwaarden schriftelijk aan de werknemer bevestigen.
Uitsluitend de werkgever en nooit de opdrachtgever is loon verschuldigd aan de werknemer.
De werknemer stemt ermee in dat zijn salarisstrook en zijn jaaropgave digitaal aan hem worden verstrekt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:33
Dit is gewoon gepland meerwerk. Het is notabene vooraf al bekend (en goedgekeurd) dat het er bij hoort, en heeft dus geen incidenteel karakter zoals overwerk. Dus dit zijn voor jou gewoon extra uren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-05 08:40
Skynett schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:54:
Dit is gewoon gepland meerwerk. Het is notabene vooraf al bekend (en goedgekeurd) dat het er bij hoort, en heeft dus geen incidenteel karakter zoals overwerk. Dus dit zijn voor jou gewoon extra uren.
Dat en als ze graag willen dat de bedrijfssystemen draaien als jouw werktijd begint, moeten ze daar lekker zelf voor zorgen. Alles wat jij doet voor je werk, is werktijd.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Wanneer gaat je contract in want per 1 januari moet je salaris sowieso omhoog minimumloon is dan hoger dan 1900 bruto. Ik heb het idee dat je je huid erg goedkoop verkoopt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
MrGeitt schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:12:
Want het project verwacht dat ik 15min voor werktijd aanwezig ben op de werkvloer omdat er 15applicaties moeten worden gestart en je echt op de begintijd van het werk moet zijn ingelogd en je niet dan pas alles opstart.
Da's dus onzin, zie hier: https://blog.iusmentis.co...uten-eerder-aan-het-werk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
@Anoniem: 217290 me contract is al sinds maart 2022 ingegaan, maar had voorheen nog niet echt een probleem ermee. Maar wil me nu een beetje indekken.

Nieuwe medewerkers krijgen btw een start tarief van 2150, Dus weet niet of ik hier recht ook op heb, en vanaf 28 november verdien ik dus 2817 bruto p.m.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 14:45
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door ZieMaar! op 04-12-2022 17:34 . Reden: Taalfouten verbeteren is offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
MrGeitt schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:46:
@bregweb Incidenteel snap ik ook, maar wat als het elke werkdag zo moet zijn, dat ik standaard 15min voor tijd aanwezig moet zijn?
Dan is het dus geen incidenteel werk, en moet het uitbetaald worden >:)

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:30
*knip*
Verder denk ik net als een aantal hierboven dat er misbruik gemaakt wordt.

[ Voor 36% gewijzigd door ZieMaar! op 04-12-2022 17:35 . Reden: Taalfouten verbeteren is offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
Dus als ik het goed heb;

Gewoon die uren opschrijven en als ze moeilijk doen dan verder regelen via juridisch loket ofzo? Want sta dan gewoon in mijn recht? of is dat een onbezonnen zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 14:55

Prx

Ja, je staat in je recht.

https://blog.iusmentis.co...uten-eerder-aan-het-werk/

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee dingen, dus kan zijn de je het inderdaad ergens aanhangig moet gaan maken. Maar @Arnoud Engelfriet geeft in de blog een duidelijke onderbouwing.

[ Voor 32% gewijzigd door Prx op 04-12-2022 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
MrGeitt schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:26:
Dus als ik het goed heb;

Gewoon die uren opschrijven en als ze moeilijk doen dan verder regelen via juridisch loket ofzo? Want sta dan gewoon in mijn recht? of is dat een onbezonnen zaak?
Dit lijkt mij een uitstekend plan als je binnenkort op zoek wil naar een andere baan. Heb je dit probleem überhaupt al bespreekbaar gemaakt bij de accountmanager, sales manager, people manager of hoe het ook heet bij je detacheerder.

Het is ook in hun belang dat de klant daadwerkelijk gewerkte uren betaald. Zij moeten ook weten dat de klant dus structureel 42-43 uur per week arbeid vraagt. Als je detacheerder een contract heeft voor Max 40 uur per week met de klant moet de detacheerder de klant erop aanspreken dat ze dit moeten nakomen en anders ga jij gewoon na 8 uur naar huis. Het lijkt er nu een beetje op dat de klant een voordeeltje probeert te halen uit een werknemer en detacheerder die niet goed met elkaar communiceren.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28
MrGeitt schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:26:
Dus als ik het goed heb;

Nee, je meldt bij werkgever dat je van plan bent om per dag aan half uur meer te schrijven (15 minuten vooraf, 15 achter) en dat je in geval van wachtende klanten bereid bent om door te werken, maar dat dan ook gaat schrijven. Als jouw werkgever dat prima vindt ben je klaar, of de werkgever vindt het niet prima en gaat in discussie met de klant over dit onbetaalde werk. Ook dan ben je klaar. :P
Als de werkgever het niet prima vindt dat je de gewerkte uren in voert, maar ook geen zin heeft in discussie met de klant, is het pas tijd om eigenwijs te gaan doen en te gaan kijken hoe ver je kan gaan voordat ze met juridisch gedoe op hun plek gezet moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:39

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Het opstarten van alle systemen is gewoon onderdeel van je takenpakket, dus die behoort ook gesalarieerd te worden.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

Lordy79

Verdrietig

S ochtends de deuren open doen van de winkel en kassa opstarten en de lichten aan is onderdeel van het werk.

Voordat je begint met post bezorgen de post sorteren en naar je auto brengen is onderdeel van je werk.

Je speciale werkkleding die je op je werk pas aandoet voordat je begint is onderdeel van je werk.

De oven aanzetten die 15 minuten moet voorverwarmen voordat je er iets in kunt mikken is werk. (Wellicht in dit geval kun je nog iets nuttigs doen die 15 minuten)

Etc.

Anders gezegd: vanaf het moment dat je aanwezig moet zijn op je werk, begint de teller te lopen dus de topic titel klopt niet. :Y)
Als je uit jezelf een kwartier eerder komt om gezellig een bakkie te doen op kantoor is het natuurlijk anders.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-05 09:52
Tip: Houdt voor jezelf een schaduwboekhouding bij met hoe laat je ingeklokt en uitgeklokt bent en zet er iedere week bij hoeveel uur je gewerkt heb. Als je dan wel richting juridische stappen moet gaan, heb je je eigen bewijs.

Je werkt zo'n beetje voor minimumloon, laat ze lekker hun gratis uren steken waar de zon niet schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:48
En weer verbaas ik me :/ Alsof iedere werkgever denkt dat alle werknemers vrijwilligers zijn.. Overigens blijf ik het ook frappant vinden dan mensen de behoefte voelen/nodig hebben om te valideren of dit normaal is.

Nee ik kan niet in ieders portemonnee kijken en weet niet hoe hard iemand die baan nodig heeft maar: kom toch voor jezelf op. Jouw werkgever/opdrachtgever wil maar een ding: elke minuut geld aan je verdienen. Zo moet je zelf ook in die race zitten. Krijg je geen geld voor je werk? Waarom doe je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:14
MrGeitt schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:12:
Goedendag allemaal,

Heb even een 2tal vragen,

Ik werk bij een detacheerder en ben net begonnen bij een nieuw project.
Ik krijg nu een inlenersbeloning ipv mijn detacheringsloon voor de tijd dat ik bij dit project werk.

Heb ik bij dit project ook nog enige rechten? qua uit betaling van mijn loon?

En zelfde geld voor na werktijd als je dan nog een belletje hebt, dan moet je doorwerken na werktijd tot je dit hebt afgerond, of als je de laatste dienst neemt dan, en het is 18:00 en er zijn nog 8 mensen in de wachtrij dan moet je doorwerken tot deze allemaal zijn weggewerkt.

Kan ik deze tijd die ik daarvoor aanwezig moet zijn ook opschrijven bij mijn gewerkte uren of word er geacht dat dit eigen verantwoording is?

Want er word alleen geregistreerd hoelng je werkt als je in de lijn zit, als je je eenmaal afmeld uit de lijn dan word de werktijd stopgezet.

Er is een mogelijkheid om thuis te werken maar alleen op eigen hardware (want er word geen laptop gegeven) en ook geen onkostenvergoeding voor stroom en dat soort zaken, dus dit is voor mij geen optie.

Ik heb mijn cao doorgenomen maar kon niks hierover erin vinden.

Vraag nummer 2

Ik rijd een auto van de zaak en heb dus bijtelling en een eigen bijdrage.

Ik krijg mijn loon per week uitbetaald.
Ik heb al wel op de interwebs informatie uitgezocht, maar kan niet uitmaken of de eigen bijdrage aftrekbaar is van mijn bruto bijtelling of van mijn totale weekelijkse nettoloon.

Zover ik nu op mijn loonstrook kijk zie ik alleen dat het word afgetrokken van mijn totale nettoloon, maar ik lees op meerdere websites dat de eigen bijdrage aftrekbaar is van de bruto bijtelling en dan zou ik dus een ongeveer €9,- mislopen per week

Ik heb niet echt iemand in me buurt die me financieel/juridisch advies kan geven zonder dat ik er veel geld voor kwijt ben, misschien dat 1 van jullie me hier kort bij kan helpen.

Alavst bedankt.

[Afbeelding]
Het is het probleem van de werkgever dat die computer niet binnen een seconde aanstaat met 15 draaiende applicaties die reageren op een ADSF. Waarom moet jij daar je tijd voor opofferen?

Sterker nog; ik log om 09:00 in de meeting en houd eerst een kwartier smalltalk met mijn klant die gewoon gefactureerd wordt a 200 euro per uur. Hoort ook bij mijn werk; klantrelatie onderhouden, inventariseren hoe men er qua stress voor staat, algeheel sentiment, etc.

Lekker aan je werkgever terugkoppelen dat de opdrachtgever je 2,5 uur per week voor nop wil laten werken en je niet akkoord gaat.

Wat betreft je eigen bijdrage; die wordt vaak verrekend met het bruto te betalen bedrag aan bijtelling. Maar dit is een belastingvoordeeltje dat niet iedere werkgever toepast.

[ Voor 8% gewijzigd door MagniArtistique op 04-12-2022 21:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
https://www.rtlnieuws.nl/...je-werk-baas-moet-betalen
Een Zuid-Hollands callcenter dat eist dat werknemers tien minuten voor het begin van hun werktijd aanwezig zijn om in te loggen, moet een medewerker voor die minuten gaan betalen. Volgens de rechter betreft het werktijd, waarover gewoon salaris moet worden uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Loonsverhoging vragen? Voor 500€/maand kom ik wel een kwartier eerder.

Maar klinkt alsof ze je niet willen betalen en alles we uit proberen te knijpen.

Dus snel iets anders gaan zoeken; of hetzelfde spelletje terug gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De inlenersbeloning is eigenlijk een tegemoetkoming van het verschil tussen het standaard brutosalaris van @MrGeitt bij de detacheerder en wat een zelfde medewerker bij de opdrachtgever vast in dienst zou moeten krijgen voor die functievervulling.
Bij het Rijk kun je dit zelf ook gemakkelijk nazoeken in de CAO.

De WAADI (Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs) : https://wetten.overheid.nl/BWBR0009616/2022-05-01 schrijft dit ook voor.

Artikel 8 Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs geeft dit nog even wat duidelijker vorm door ook bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden hierin te betrekken.
Even los van de discussie eerder opstarten = werktijd (hiermee eens) is dit ook gewoon betaald of tijd-voor-tijd als dit bij het Rijk ook zo is. Wederom heel simpel te vergelijken. Hierna komt ook nog eens dat een fulltime werkweek bij het Rijk 36 uur is. Als je dan 40 uur in de week zou werken bouw je dus net zoals iemand die bij het Rijk in dienst is vier uur verlof per week op.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:33
MagniArtistique schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:00:
[...]
Wat betreft je eigen bijdrage; die wordt vaak verrekend met het bruto te betalen bedrag aan bijtelling. Maar dit is een belastingvoordeeltje dat niet iedere werkgever toepast.
Alternatief is dat je dit zelf opgeeft op je belastingaangifte. Dat komt op hetzelfde neer. Net als je (prive) ergens betaald parkeert of in het buitenland tankt en zelf betaald voor je leaseauto. Alle kosten die je zelf maakt voor je leaseauto mag je aftrekken van de belastingen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:14
Skynett schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:21:
[...]

Alternatief is dat je dit zelf opgeeft op je belastingaangifte. Dat komt op hetzelfde neer. Net als je (prive) ergens betaald parkeert of in het buitenland tankt en zelf betaald voor je leaseauto. Alle kosten die je zelf maakt voor je leaseauto mag je aftrekken van de belastingen.
En loonbelasting 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
peter-rm schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:38:
ik meen ergens een gerechtelijke uitspraak gelezen te hebben dat het kwartiertje opstarten van applicaties gewoon als werktijd beschouwd wordt.
(kan het zo snel niet terugvinden)
die uitspraak is er inderdaad. ik heb geen zin om hem op te zoeken, maar ging om een callcenter.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
Heel erg bedankt allemaal voor het reageren,

Ik ga morgen nog 1 keer vragen bij het project of het verplicht is of ik er 15min van te voren aanwezig moet zijn. Als ik dit nogmaals verneem van hun dan ga ik contact opnemen met mijn detacheerder.

En de eigen bijdrage is dus, of het word nu afgetrokken van de bruto bijtelling. Of ik kn het vermelden bij de belasting aangifte en dan word het daar afgetrokken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:44
lolgast schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:59:
En weer verbaas ik me :/ Alsof iedere werkgever denkt dat alle werknemers vrijwilligers zijn.. Overigens blijf ik het ook frappant vinden dan mensen de behoefte voelen/nodig hebben om te valideren of dit normaal is.
TS klinkt alsof ie wel heel erg aan het begin van z'n werkzame leven zit. Dan kan ik me prima voorstellen dat je even ergens komt navragen of een dergelijke regeling normaal is voordat je dit bij de werkgever aankaart. Ik vind het veel kwalijker dat er inderdaad werkgevers zijn (overheid, ook nog eens!) die dit soort praktijken nog steeds presenteren alsof het normaal is.

Bij een van m'n vorige werkgevers kreeg ik op m'n eerste dag ook te horen dat ik 10 minuten van te voren op m'n plek moest zitten zodat ik 'netjes om half 9 aan het werk was'. (ik heb bevestigend geknikt en een denkbeeldige middelvinger opgestoken. En uiteraard heb ik de mentaliteit de andere kant op wel toegepast: klokslag 17.00u liep deze jongen langs de prikklok naar buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-04 10:47
Overtijd zou ik zeker bespreken, maar als het antwoord nee is dan is het goed om te bedenken:
Wil je een overstap maken en gaat dat kunnen?
Compenseert de 800 verhoging de extra tijd?

Voor uitloop aan het einde van de dienst zou ik aparte afspraken proberen te maken.

Het rijk is een goede werkgever, zeker in deze salarisrange. Je gaat 800 euro omhoog, dat is gewoon fijn.

Je kan altijd opkomen voor je rechten, maar neem daarbij ook in ogenschouw wat je wel hebt/krijgt en wat je marktpositie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

Lordy79

Verdrietig

anboni schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:57:
[...]

TS klinkt alsof ie wel heel erg aan het begin van z'n werkzame leven zit. Dan kan ik me prima voorstellen dat je even ergens komt navragen of een dergelijke regeling normaal is voordat je dit bij de werkgever aankaart. Ik vind het veel kwalijker dat er inderdaad werkgevers zijn (overheid, ook nog eens!) die dit soort praktijken nog steeds presenteren alsof het normaal is.

Bij een van m'n vorige werkgevers kreeg ik op m'n eerste dag ook te horen dat ik 10 minuten van te voren op m'n plek moest zitten zodat ik 'netjes om half 9 aan het werk was'. (ik heb bevestigend geknikt en een denkbeeldige middelvinger opgestoken. En uiteraard heb ik de mentaliteit de andere kant op wel toegepast: klokslag 17.00u liep deze jongen langs de prikklok naar buiten)
Juist. Daarom kun je als werkgever beter meedenken met je mensen: als jij alstublieft voor en na officiële werktijd soms iets eerder of langer kunt blijven (praten dan over 10-15 minuten) dan kun jij ook een keer naar de kapper, of een uurtje eerder weg etc.
Geven en nemen heet dat.

Helaas zien sommige werkgevers hun mensen niet als mensen maar als noodzakelijk kwaad.
Of ze denken: ach die 15 minuten dat maakt toch geen verschil?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 13:43
Oh bestaat dit nog.
Ik ken dit nog van mijn tijd bij een elektronica winkel welke niet meer bestaat. Standaard elke dag een half uur extra bezig zonder loon (winkel opstarten en afsluiten)

Ik had dit samen met de regio manager op een andere manier opgelost door elke maand 1 dag vrij te zijn, maar op papier wel aanwezig te zijn. Bizarre praktijk natuurlijk.
Plus dat dit het hoofdkantoor op ten duur ging zeiken waarom we soms met 1 man extra stonden (wat dus in de praktijk niet zo was) Maar vertikte dit uit te betalen op een normale manier.

Helemaal bij zulke lage lonen is het altijd bizar hoe sommige werkgevers met personeel omgaan.

Ik zou gewoon eisen dat je uitbetaald wordt voor de tijd die je aanwezig bent, of een fatsoenlijke salaris krijgt waarbij wat over werk niet erg is, omdat je dan niet onder het minimumloon uit komt.

[ Voor 3% gewijzigd door mathy_ op 05-12-2022 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
Zijn allemaal werkuren. Uurtje factuurtje. Lijkt me een vervelend bedrijf om voor gedetacheerd te worden met een kloksysteem. Wat als je een dagje ziek bent of vrij wilt? Wie gaat dan de boel opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MrGeitt schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:18:
En de eigen bijdrage is dus, of het word nu afgetrokken van de bruto bijtelling. Of ik kn het vermelden bij de belasting aangifte en dan word het daar afgetrokken.
Je eigen bijdrage wordt nu niet in mindering gebracht op de bruto bijtelling (althans is niet zichtbaar op de loonstrook, wellicht dat de bijtelling die benoemd staat al het saldo is, maar dat is alleen te controleren als we weten wat de fiscale waarde van de auto is). De inhouding privégebruik auto staat namelijk niet in de kolom "fiscaal".

Je hebt een kolom "fiscaal" en een kolom "betaling". Dat is precies wat het zegt. De uitkomst van de kolom fiscaal (€ 508,83) is de basis voor berekening van de in te houden loonheffing. Sommige zaken (zoals de bijtelling) hebben slechts impact op de berekening van de loonheffing, andere zaken op beide (bruto loon bijv.) en andere zaken slechts in de nettosfeer. Bijvoorbeeld de onbelaste reiskostenvergoeding.

Bovenstaande volgend, lijkt het er op dat jouw eigen bijdrage privégebruik auto niet wordt afgetrokken van je bruto bijtelling. Dat mag wel, mits het overgekomen is.

Belangrijke aantekening; je kunt het níet zelf achteraf corrigeren. Dat moet verplicht via de loonadministratie.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:04:

Je eigen bijdrage wordt nu niet in mindering gebracht op de bruto bijtelling (althans is niet zichtbaar op de loonstrook, wellicht dat de bijtelling die benoemd staat al het saldo is, maar dat is alleen te controleren als we weten wat de fiscale waarde van de auto is).
Even een self-quote:

De bijtelling is 35,72 bruto, dit is een weekloon lijkt me. Dat correspondeert met een bijtelling van 1.875 per jaar, oftewel een fiscale waarde van € 8.442.

Wat voor auto heb je @MrGeitt ? Ik ken maar weinig auto's met een aanschafwaarde van 8.500.

De kans is groot dat op dit cijfer je eigen bijdrage hier dus al op ingehouden (maar zo richt je normaliter een loonstrook niet in). Als ik de twee bedragen bij elkaar optel, kom je op een bijtelling van € 3.057 bruto per jaar, oftewel een fiscale waarde van ~ € 14.000. Dat lijkt me aannemelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 16:28
15 minuten = 1 uur kwartier per week, 5 uur per maand = 60 uur per jaar. Wie betaalt die anderhalve week, jij zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Alle werkzaamheden voor je werkgever uitvoeren is werktijd, dus ook applicaties opstarten.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Hackus schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:18:
Alle werkzaamheden voor je werkgever uitvoeren is werktijd, dus ook applicaties opstarten.
Het is nog ruimer. Ook wachttijd
Dat de wachttijd vanuit veiligheidsoverwegingen was ingegeven, maakte dit niet anders. De werkgever was immers wettelijk verplicht om voor een veilige werkomgeving te zorgen, in dit geval in de vorm van wachttijd. Dit betekende dat de werknemer gedurende de wachttijd recht had op loon. De werkgever werd daarom veroordeeld tot betaling van het achterstallige loon aan de werknemer.
https://www.axiusadvocate...-op-werk-zijn-verplichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dus ook wat ik schreef waar OP over gaat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 05-12-2022 11:25 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
mathy_ schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:55:
Helemaal bij zulke lage lonen is het altijd bizar hoe sommige werkgevers met personeel omgaan.
Helemaal mee eens.

Aan het begin van mijn eigen carrière was het bij de multinational waar ik destijds werkte technisch prima mogelijk om thuis te werken met een laptop van de zaak. Snel kabelinternet thuis, dus dat was ook geen belemmering. Ik reisde toen dagelijks met de trein. Op een winterdag ging er van alles mis op het spoor. Rondom Utrecht waren wissels defect of vastgevroren. Op een ander groot knooppunt blokkeerde een goederenwagon een groot deel van het in- en uitgaande treinverkeer. Het was landelijk nieuws. Desondanks moest ik van mijn leidinggevende naar kantoor komen. Thuiswerken was uit den boze. Dit betekende voor mij uren op koude perrons heen en weer rennen en stilstaan in de hoop om op kantoor te komen. Op een gegeven moment heb ik een kopje koffie gehaald om op te warmen en überhaupt wat te drinken. Kostte nog geen 2 euro als ik het mij goed herinner. Het leek mij niet meer dan redelijk - gezien de verplichting om naar kantoor te komen onder deze helse omstandigheden - om dit kopje koffie te declareren. Daar heb ik achteraf echt gedonder mee gekregen. |:(

Maar nu komt het mooiste..., een paar weken later tijdens een business event sliep ons gehele bedrijf in een vijfsterrenhotel. Mijn leidinggevende (tevens één van de directrices van ons filiaal) heeft toen wél voor zichzelf een dure massage gedeclareerd. :D

Om on-topic te blijven: volgens mij zijn dit de wijze lessen die iedereen aan het begin van zijn of haar carrière leert. Laat je niet te veel wijsmaken. Kom op een professionele, assertieve en constructieve manier voor jezelf op. Anderen zullen dat over het algemeen niet zo snel voor je doen. :)
Pagina: 1