Split unit blijft draaien wanneer het kouder word

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-12-2024
Hallo allemaal.

Ik een vraag over onze split unit. Deze blijft nu constant de hele dag door draaien, is dit normaal wanneer het buiten rond 0 graden is? De energie rekening knalt omhoog, gister was ons verbruik 36 kwh. De installateur zegt dat dat heel normaal is. Maar ik heb er nog geen goed gevoel bij. Hebben jullie hier ervaring mee?
Hoor graag van jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:42
Wat is "jullie split" precies!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:38
Draait hij niet gewoon door de wind? Staat hij uberhaubt aan? Is dit jullie verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
Onze buiten unit van de warmtepomp😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
heggico schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:46:
Draait hij niet gewoon door de wind? Staat hij uberhaubt aan? Is dit jullie verwarming?
Hij staat bij ons op dak. Je hoort hem trillen dus denk dat hij wel aan het werk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
EBastiaan schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:55:
[...]

Hij staat bij ons op dak. Je hoort hem trillen dus denk dat hij wel aan het werk is

[ Voor 12% gewijzigd door EBastiaan op 03-12-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
EBastiaan schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:55:
[...]

We gebruiken de warmtepomp voor de douche en vloerverwarming

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Merk / type / aansturing / instellingen / grafiekjes?

Met alle respect, maar met zo weinig info kan je net zo goed naar een waarzegger gaan... ;)

[ Voor 64% gewijzigd door teacher op 03-12-2022 21:58 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Ja ondanks de karige informatie blijft hij gewoon draaien omdat er dus warmte vraag is en hij dit met deze temperaturen in je vloer kwijt kan.

Mijn warmtepomp draait ook al dagen achter elkaar. Bij 1-3 graden (ook al heb je denk ik nieuwbouw?) dan zou hij nog steeds warmte moeten blijven opwekken om je huis warm te houden. Zit overigens wel zo rond de 15 kWh per dag

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 03-12-2022 22:39 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

EBastiaan schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:41:
Hallo allemaal.

Ik een vraag over onze split unit. Deze blijft nu constant de hele dag door draaien, is dit normaal wanneer het buiten rond 0 graden is? De energie rekening knalt omhoog, gister was ons verbruik 36 kwh. De installateur zegt dat dat heel normaal is. Maar ik heb er nog geen goed gevoel bij. Hebben jullie hier ervaring mee?
Hoor graag van jullie.
36 voor alleen de warmtepomp? Of met het huis er bij? Rond deze dagen doen we hier ook wel rond die waarden voor alles, de wp pakt daar zo'n 15-20.

7kW alleen verwarmen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

36 kWh is voor mijn huis wel veel, maar misschien is jouw huis wel 4x zo groot.
Mijn glazen bol zegt dat het noodelement onnodig meehelpt.
Een datasheet, typenummer en logging (desnoods kwartierwaarden van je slimme meter) helpt om je nuttiger antwoorden te geven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
Possible schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:37:
Ja ondanks de karige informatie blijft hij gewoon draaien omdat er dus warmte vraag is en hij dit met deze temperaturen in je vloer kwijt kan.

Mijn warmtepomp draait ook al dagen achter elkaar. Bij 1-3 graden (ook al heb je denk ik nieuwbouw?) dan zou hij nog steeds warmte moeten blijven opwekken om je huis warm te houden. Zit overigens wel zo rond de 15 kWh per dag
Ik heb het gevonden:
-Metro therm shk200s split lucht/water warmtepomp.
-Metro therm split metroair split l8 buiten unit.

Ik heb geen nieuwbouw, huis van jaren 70 volledig geïsoleerd. Kunstof kozijnen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
Rol-Co schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:41:
[...]

36 voor alleen de warmtepomp? Of met het huis er bij? Rond deze dagen doen we hier ook wel rond die waarden voor alles, de wp pakt daar zo'n 15-20.

7kW alleen verwarmen.
Ja totaal van alles over de hele dag. Vorige week zaten we rond de 14 a 16 kwh per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
Proton_ schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:45:
36 kWh is voor mijn huis wel veel, maar misschien is jouw huis wel 4x zo groot.
Mijn glazen bol zegt dat het noodelement onnodig meehelpt.
Een datasheet, typenummer en logging (desnoods kwartierwaarden van je slimme meter) helpt om je nuttiger antwoorden te geven.
Ons huis heeft beneden een oppervlakte van 55 / 60 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Instellingen?

Leesvoer: https://www.nibe.eu/asset...20SHK_200S_15-10-2019.pdf pagina 40 :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik verbruik nu zo’n 30kWh (totaalverbruik) waarvan ± 10kWh overige apparaten betreft.

Ik pas wel nachtverlaging + schakeldifferentie van 1 graad toe.

Ik zou minimaal een P1 meter aanschaffen, of nog beter een losse kWh meter voor je warmtepomp.
Dan weet je tenminste iets…

Hier heb je trouwens gelijk alle documentatie:
https://www.nathan.nl/pro...t-koelenverwarmentapwater

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
DutchWing schreef op zondag 4 december 2022 @ 00:33:
Ik verbruik nu zo’n 30kWh (totaalverbruik) waarvan ± 10kWh overige apparaten betreft.

Ik pas wel nachtverlaging + schakeldifferentie van 1 graad toe.

Ik zou minimaal een P1 meter aanschaffen, of nog beter een losse kWh meter voor je warmtepomp.
Dan weet je tenminste iets…

Hier heb je trouwens gelijk alle documentatie:
https://www.nathan.nl/pro...t-koelenverwarmentapwater
De installateur zei tegen mij dat je beter je dag en nacht tempratuur het zelfde kunt houden, bij ons staat hij op 20,5 graden. Oke dat kan ik misschien wel eens proberen. Maar als ik er een losse kwh meter er tussen ga plaatsten gaat de stroom eraf, ben ik dan niet alle instellingen kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EBastiaan
Bedankt, ga ik ff vergelijken met onze instellingen👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-10 13:07
Antwoord op de basisvraag, ja dat is normaal andere zou het binnen geen 20,5 graden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@lothar thermisch misschien ja, elektrisch waarschijnlijk nee.
24/7 constante temperatuur verklaart het ook niet (en kan inderdaad zuiniger zijn).
Zeker de sprong van 15 kWh/dag vorige week naar 36 nu wijst naar noodbedrijf. Dat kan simpelweg een foute instelling zijn, maar ook wijzen op een ontwerpfout (te kleine warmtepomp, ongeschikte afgifte).
@EBastiaan heb je een historisch gasverbruik? Waar lees je de 36 kWh af?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Kun je op de controller van de wp nagaan op hoeveel procent de wp draait? (of de frequentie/ toerental van de compressor, bij mijn wp is dit tussen de 20 en 90Hz)
Als dat bijvoorbeeld 20% is, is er niets aan de hand... ook al draait de wp 24/7, tenzij de back-up heater (veelal 3000 watt) nu al mee helpt met het verwarmen, wat bij 20% onnodig is.
Stel dat jou wp nu al (bij 0°) de gehele dag aan z'n max zit, dan wordt ook de heater vol bijgeschakeld en is de wp te klein.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:06:
24/7 constante temperatuur verklaart het ook niet (en kan inderdaad zuiniger zijn).
Zeker de sprong van 15 kWh/dag vorige week naar 36 nu wijst naar noodbedrijf. Dat kan simpelweg een foute instelling zijn, maar ook wijzen op een ontwerpfout (te kleine warmtepomp, ongeschikte afgifte).
@EBastiaan heb je een historisch gasverbruik? Waar lees je de 36 kWh af?
Wat is het verschil tussen elektrisch en thermisch? Het is nu een stuk kouder dus kan goed zijn dat de COP een stuk slechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@lothar het verschil is de COP :)
Mijn warmtepomp heeft bijvoorbeeld na een uurtje draaien 6 kWh warmte het huis in gepompt met 1,5 kWh stroom.

TS heeft vloerverwarming, dus dan mag je rond het vriespunt ook nog wel COP4 verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:25:
@lothar het verschil is de COP :)
Mijn warmtepomp heeft bijvoorbeeld na een uurtje draaien 6 kWh warmte het huis in gepompt met 1,5 kWh stroom.

TS heeft vloerverwarming, dus dan mag je rond het vriespunt ook nog wel COP4 verwachten.
24 uur is al 36 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik mag hopen dat de warmtepomp nu nog geen 24 draaiuren per dag op vol vermogen nodig heeft.
Dan heeft TS een probleem als het een weekje vriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
[quote]Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:06:
@EBastiaan heb je een historisch gasverbruik? Waar lees je de 36 kWh

de vorige eigenaar is al van gas afgegaan. Wij hebben de keuze gemaakt om een warmtepomp te plaatsen, inclusief vloerverwarming met draadloze thermostaat. In de meterkast zit een slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
natural colour schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:07:
Kun je op de controller van de wp nagaan op hoeveel procent de wp draait? (of de frequentie/ toerental van de compressor, bij mijn wp is dit tussen de 20 en 90Hz)
Als dat bijvoorbeeld 20% is, is er niets aan de hand... ook al draait de wp 24/7, tenzij de back-up heater (veelal 3000 watt) nu al mee helpt met het verwarmen, wat bij 20% onnodig is.
Stel dat jou wp nu al (bij 0°) de gehele dag aan z'n max zit, dan wordt ook de heater vol bijgeschakeld en is de wp te klein.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-C7xF_oEfXoonzAyIJqWbbypG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8GS1iCm6bMFlVROHQYIpPgx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
natural colour schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:07:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-zrQJVzAPUFwL6_qi59BnFgsco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLIAQ9mh8rdqFEORruo8qhd0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHy0pC_ysTflX2DFnKAVqPZVnWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zDiitLNnpFGVuyFCqeaJgiGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
Een houtkachel kan dat negatieve invloed hebben op de thermostaat en vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:42
24 uur draaien op deellast met dit weer in zo'n huis is niks geks aan. En dan is 36kWh ook niet heel bijzonder, zeker als er misschien nog een SWW run voorbij komt.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Stop bijverwarmen staat op 5 graden, dus het element mag bij komen ( bijvoorbeeld bij defrosts), dat auto moet misschien op iets van compressor only, of bijverwarming uit, ook niet nodig met vvw.

@Proton_
Hij kan in tegenstelling tot vorige week natuurlijk prima meer verbruiken als de stooklijn omhoog gaat door een lagere temperatuur buiten, dat kan, als je de stooklijn niet vlak hebt zomaar 10kWh meer zijn in de 24h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
Rol-Co schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:00:
Stop bijverwarmen staat op 5 graden, dus het element mag bij komen ( bijvoorbeeld bij defrosts), dat auto moet misschien op iets van compressor only, of bijverwarming uit, ook niet nodig met vvw.

@Proton_
Hij kan in tegenstelling tot vorige week natuurlijk prima meer verbruiken als de stooklijn omhoog gaat door een lagere temperatuur buiten, dat kan, als je de stooklijn niet vlak hebt zomaar 10kWh meer zijn in de 24h.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5OT1QK-QpISpdI2h7u4SohsJkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OB2KjGW4iVNyrD9QBUnNanAu.jpg?f=fotoalbum_large

Dit krijg ik als ik auto uit zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:44:
Ik mag hopen dat de warmtepomp nu nog geen 24 draaiuren per dag op vol vermogen nodig heeft.
Dan heeft TS een probleem als het een weekje vriest.
Het is koud buiten, er staat een gemene wind en geen zon om de boel wat op te warmen.
Mijn CV doet nu ook 4 m3 gas per dag (ca 40 kWh) voor warmte en douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lijkt je stooklijn, al ziet het er vreemd uit. Kan je ergens het element uit zetten? Anders op 0 graden zetten ipv 5, dan doet hij hooguit onder 0 mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Uiteraard zal het verbruik hoger zijn, het is tenslotte kouder dan vorige week. Het verschil tussen 15 en 36 kWh is desondanks wel erg groot. Nog steeds zou, met cop4, 4 kuub gas maar 10 kWh(e) zijn.

Dus wat mij betreft zijn de mogelijkheden:
* het systeem draait niet efficiënt en haalt cop3 nog niet (maar dan had het vorige week niet met 15 kWh/dag gelukt)
* De hulpverwarming komt te snel bij (ook afhankelijk van de stooklijn)
* De data is uit de slimme meter, dus de meting is vervuild met andere verbruikers en het is vals alarm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Rol-Co schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:12:
[...]

Lijkt je stooklijn, al ziet het er vreemd uit. Kan je ergens het element uit zetten? Anders op 0 graden zetten ipv 5, dan doet hij hooguit onder 0 mee.
De Nibe water/ water wp die ik onlangs heb bekeken, kon de stooklijn op 5 tussenliggende temperaturen worden ingesteld, dus totaal 7.
Het is niet zo dat de heater altijd vanaf 5 graden mee verwarmd als deze daarop is ingesteld, alleen als de compressor het maximale vermogen bij 5 graden niet kan halen... echter uitgezonderd het na-verwarmen van sanitair warm water en mogelijk defrost.

In de foto's lees ik al een compressor frequentie af van dik 80Hz, wat wel erg hoog is bij 2 graden buiten temperatuur, of is dat om de ingestelde watertemperatuur te halen?.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

natural colour schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:50:
[...]

De Nibe water/ water wp die ik onlangs heb bekeken, kon de stooklijn op 5 tussenliggende temperaturen worden ingesteld, dus totaal 7.
Het is niet zo dat de heater altijd vanaf 5 graden mee verwarmd als deze daarop is ingesteld, alleen als de compressor het maximale vermogen bij 5 graden niet kan halen... echter uitgezonderd het na-verwarmen van sanitair warm water en mogelijk defrost.

In de foto's lees ik al een compressor frequentie af van dik 80Hz, wat wel erg hoog is bij 2 graden buiten temperatuur, of is dat om de ingestelde watertemperatuur te halen?.
Nee warmt niet altijd, maar mag wel mee doen met inderdaad defrosts, met een vvw systeem is dat niet zo nodig, je hebt daar veel buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs22
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
dit hoeft nu ook weer niet

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 04-12-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
Rol-Co schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:12:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0a83wJM8ADJjUtgekd6LbdJQIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGOPaQq8eC05Rj9NUyWO7Clc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
natural colour schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:50:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MB6R8HV9daQeAXyjdhubgCl4l7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EX9tY9Xxfn5luyeZsLjBSylm.jpg?f=fotoalbum_large

Nu geeft hij dit weer aan. Snap er niks van. Vanmiddag was het tapwater ook rond de 40 graden, nu staat die weer op 52 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dan was hij dus tapwater aan het verwarmen op die 87%. Dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBastiaan
Rol-Co schreef op maandag 5 december 2022 @ 01:02:
Dan was hij dus tapwater aan het verwarmen op die 87%. Dat is prima.
Dus eigenlijk (denk ik) is die buitenunit contant aan het draaien omdat hij m'n tapwater op peil wil houden. Nu 6.13 uur, staat de compressor weer op 81 hz en is het tapwater 49 graden.
En de thermostaat in de woonkamer blijft 20.5 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

EBastiaan schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:14:
[...]

Dus eigenlijk (denk ik) is die buitenunit contant aan het draaien omdat hij m'n tapwater op peil wil houden. Nu 6.13 uur, staat de compressor weer op 81 hz en is het tapwater 49 graden.
En de thermostaat in de woonkamer blijft 20.5 graad.
Beide natuurlijk, hier draait ie ook veel, het is geen cv.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

:)

Pagina: 1