Betonvloer op zand na-isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinus121
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:03
Heb een vrijstaand huis uit de 60-er jaren. Dak, muur, en ramen zijn allemaal goed geisoleerd
De woonkamer vloer (~60m2) is een betonnen vloer direct op het zand.

Hier wil ik iets aan doen (kou is niet fijn, wil naar lage temperatuur verwarming oa met vloerverwarming) Wat opties:
1. Vloer eruit, uitgraven, isolatie erin, nieuw beton, vloerverwarming en nieuwe dekvloer
2. Isolatie bovenop betonvloer, vloerverwarming en nieuwe dekvloer
3. Iets eronder aan brengen https://www.airofill.nl/innovative-floor-webinar-atriensis/

ad 1. is veel werk en rotzooi en ben kan niet in het huis voor enkele weken
ad 2. hiervoor is niet genoeg ruimte (2 a 3 cm is te veel) want dan moet ik al mijn deuren inkorten
ad 3. Dit is alleen nog maar een idee, ik zie nergens ervaring hiermee

Iemand ervaring of tips/overwegingen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
1 is hier al meerdere malen uitvoerig bespoken, ook de verschillende opbouw van materialen.
2 is idd onhandig
3 nog niet op de markt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:43
Deuren inkorten lijkt mij toch niet het ergste werk? Of vind je dan dat de deuren te kort worden?

1 Is wel veel werk, maar geeft absoluut het meeste resultaat. Wellicht kan je veel ook zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
No Hands schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:34:
1 is hier al meerdere malen uitvoerig bespoken, ook de verschillende opbouw van materialen.
2 is idd onhandig
3 nog niet op de markt
idd 1) is goed beschreven hier, en gaat het waarschijnlijk ook worden

3) snap niet waarom dit niet werkt, wellicht omdat vloerverwarming dan nog steeds veel verlies geeft (moet de hele betonplaat nog steeds verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
d_marf schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:35:
Deuren inkorten lijkt mij toch niet het ergste werk? Of vind je dan dat de deuren te kort worden?

1 Is wel veel werk, maar geeft absoluut het meeste resultaat. Wellicht kan je veel ook zelf doen?
dorpels, openslaande tuindeuren. Hoogte verschil met aandere ruimtes. Allemaal een beetje geknutsel vind ik

1) zal het wel worden, met een hoop zelf werk. Weet niet waar ik op moet rekenen Hoe lang ik niet in de ruimte kan.

Denk aan paar dagen slopen, paar dagen graven, isoleren, betonstorten, leiding leggen en afdekvloer met vlinderen

Het drogen van de beton is 48 uur daarna is deze belastbaar toch. Dus met een paar weken doorlooptijd (indien goed gepland) moet dat mogelijk zijn (of ben ik veel te optimistisch...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:51
Je kan ook nog kijken naar zoiets als Compofloor of oplossingen in die richting, dan ben je na uitbikken en uitgraven in een dag klaar. Zelf geen ervaring mee trouwens, heb het ergens een keer voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
Terrz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:16:
Je kan ook nog kijken naar zoiets als Compofloor of oplossingen in die richting, dan ben je na uitbikken en uitgraven in een dag klaar. Zelf geen ervaring mee trouwens, heb het ergens een keer voorbij zien komen.
Super thx! Deze kende ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-06 11:21
rinus121 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:32:

ad 3. Dit is alleen nog maar een idee, ik zie nergens ervaring hiermee
Had iemand van Takkenkamp over de vloer voor spouwisolatie en vroeg hiernaar omdat ik ook een deel van mijn vloer beton op zand was. Hij gaf aan dat het nog niet foutloos functioneerde en daardoor nog niet beschikbaar was in de markt.

Voor mijn deel vloer (10m2) heb ik uiteindelijk de vloer eruit gehakt. Isolatie eronder en weer dichtgestort. Klus viel best mee. Was geen gewapend beton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 16:29

Dutch_guy

WYSIWYG

Eventueel een broodjesvloer, betonnen balken met isolatie ertussen. Dan dient er wel gekeken te worden of dat constructief kan omdat het gewicht dan op de binnenmuren komt te rusten.

Kijk ook eens naar schuimbeton, wellicht is dat sneller te realiseren.

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:51
Terrz schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:16:
Zelf goede ervaring mee, balken vloer met daaronder kruipruimte vervangen door compofloor.
Ligt nu sinds december 2020 en nog geen enkel moment spijt gehad. Bij mijn schoonouders is een paar weken geleden, mede door onze goede ervaring, in hun woning hetzelfde gedaan.
Wat ze adverteren is waar, nieuwe vloer ligt binnen 1 dag.

Voor het behouden van een kruipruimte, naar mijn inzien, de perfecte oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door BlietZ op 05-12-2022 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
3 heb ik nagevraagd en is weldegelijk op de markt. Kostprijs 275 euro per m2 (!)

Met andere woorden, nee :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinus121
Ben intussen ook weer wat verder:

Totaal vloeroppervlak is 48 m2 (scope: slopen, afgraven, afvoeren, isolatie, vloerverwarming, afdekvloer)

1) betonvloer: veel zelf doen --> grove berekening 140 Euro per m2; (incl BTW)
2) op bestaande vloer: gaat hem niet worden
3) iets onder bestaande vloer: 275 Euro per m2 (excl BTW), dan nog de vloerwerwarming en afdekvloer
4) Compofloor: zelf slopen/afvoeren platen, rest uitbesteed 475 Euro per m2 (incl BTW)
5) Schuimbeton: zelf slopen/afvoeren; rest uitbesteed (40 cm laag) 200 Euro per m2 (incl BTW)

4) is in een paar dagen klaar;
5) is een week
1) is 2 á 3 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
asjenietergvin schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:59:
[...]

Had iemand van Takkenkamp over de vloer voor spouwisolatie en vroeg hiernaar omdat ik ook een deel van mijn vloer beton op zand was. Hij gaf aan dat het nog niet foutloos functioneerde en daardoor nog niet beschikbaar was in de markt.

Voor mijn deel vloer (10m2) heb ik uiteindelijk de vloer eruit gehakt. Isolatie eronder en weer dichtgestort. Klus viel best mee. Was geen gewapend beton
Inderdaad, heb ook contact gehad. Ziet er leverbaar uit, maar wel aan de prijs, kan lager door zelf in de omgeving grondwerkzaamheden te doen
Dutch_guy schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:15:
Eventueel een broodjesvloer, betonnen balken met isolatie ertussen. Dan dient er wel gekeken te worden of dat constructief kan omdat het gewicht dan op de binnenmuren komt te rusten.

Kijk ook eens naar schuimbeton, wellicht is dat sneller te realiseren.
Supertip dat schuimbeton.Ben het aan het bekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:55
Welke vloer ga je erop leggen? Volgens mij raden ze al snel aan, bij een normale cementdekvloer, zeker 4 weken te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:12

DjVe

Hatsaflats!

Mocht je voor schuimbeton gaan: vraag offerte aan bij Faber. Heb zelf recent een schuimbeton vloer met verwarming laten leggen en dat ging echt bijzonder soepel bij deze partij. Enige nadeel: lang wachten tot je je vloer weer echt kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
Pejdref schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:00:
Welke vloer ga je erop leggen? Volgens mij raden ze al snel aan, bij een normale cementdekvloer, zeker 4 weken te wachten.
Voorkeur voor schuimbeton. Met anhydriet deklaag.
Deze droogt 1cm per week .... Dus idd nog ff wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
DjVe schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:12:
Mocht je voor schuimbeton gaan: vraag offerte aan bij Faber. Heb zelf recent een schuimbeton vloer met verwarming laten leggen en dat ging echt bijzonder soepel bij deze partij. Enige nadeel: lang wachten tot je je vloer weer echt kan gebruiken :)
Yep heb ik gedaan bij Faber. Snelle en duidelijke offerte. Ga vragen voor een bezoek

1cm per week droogtijd voor de dekvloer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-06 20:14
Zit er gevaar in het slopen en uitgraven een betonvloer op een zandbed in een oude woning met een fundering op staal. Bv voor 1900. Ik kan me voorstellen dat er zijwaarde druk ontstaat door het uitgraven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
louwerens schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:33:
Zit er gevaar in het slopen en uitgraven een betonvloer op een zandbed in een oude woning met een fundering op staal. Bv voor 1900. Ik kan me voorstellen dat er zijwaarde druk ontstaat door het uitgraven.
De fundering wil als het ware de grond onder de fundering uit drukken het gewicht van de grond naast de fundering voorkomt dat. zeker bij funderingen op staal in gebieden waar je nu zou funderen met palen hebben daar last van. nooit langer open laten liggen dan noodzakelijk, nooit meer open laten liggen dan noodzakelijk en nooit dieper graven dan noodzakelijk ( en hoe dan ook nooit graven onder het nivo van de onderkant fundering) en het is altijd verstandig om een constructeur te raadplegen soms zal hij adviseren om een deel van het gewicht af te dargen met bv stempels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
rinus121 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:58:
[...]

Yep heb ik gedaan bij Faber. Snelle en duidelijke offerte. Ga vragen voor een bezoek

1cm per week droogtijd voor de dekvloer
Zorg er ook voor dat de je de garantie goed vastlegd... :X
Scheuren/schotelen nieuwe vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
Eppo © schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:12:
[...]

Zorg er ook voor dat de je de garantie goed vastlegd... :X
Scheuren/schotelen nieuwe vloer
pfft heftig verhaal, idd garantie. Alles bij 1 leverancier is dus wenselijk. Thx voor link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinus121
twain4me schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:04:
[...]

De fundering wil als het ware de grond onder de fundering uit drukken het gewicht van de grond naast de fundering voorkomt dat. zeker bij funderingen op staal in gebieden waar je nu zou funderen met palen hebben daar last van. nooit langer open laten liggen dan noodzakelijk, nooit meer open laten liggen dan noodzakelijk en nooit dieper graven dan noodzakelijk ( en hoe dan ook nooit graven onder het nivo van de onderkant fundering) en het is altijd verstandig om een constructeur te raadplegen soms zal hij adviseren om een deel van het gewicht af te dargen met bv stempels.
Dank voor de tips, ik ga overleggen met de constructeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
Ik heb mijn huis verbouwd, gefundeerd 'op staal' (in BE, in mijn streek nog altijd normaal voor nieuwbouw).
Vloer eruit met de boorhamer, zavel weggegraven tot een meter diep, dan gewapende betonplaat laten gieten, na drogen isopor (vergelijkbaar met schuimbeton) laten plaatsen, dan zelf folie en vloerverwarming gelegd (en uitzetvoegen voorzien zodat die mooi uitkwamen op voeg tussen volle tegels), vezelversterkte zandcement laten plaatsen (had ook anhydriet kunnen zijn, maar had de ruimte), en dan zelf getegeld met keramisch parket.
Best tevreden dat er onderaan een betonplaat ligt, als ik dat ander topic zo zie...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:03

Rzaan

Altijd zoekende

rinus121 schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:43:

5) Schuimbeton: zelf slopen/afvoeren; rest uitbesteed (40 cm laag) 200 Euro per m2 (incl BTW)
Uit welke posten/kosten is die € 200 per m² opgebouwd?

Als ik het goed begrijp van de site van Faber, kost schuimbeton bij hen ± 95 per kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DjVe schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:12:
Wat was je ongeveer kwijt bij hen (en voor hoeveel m²) ?

Welke werkzaamheden heb je zelf uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Rzaan schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:56:
[...]

Als ik het goed begrijp van de site van Faber, kost schuimbeton bij hen ± 95 per kuub.
Slopen en afvoeren is ook niet gratis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

_JGC_ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:59:
[...]

Slopen en afvoeren is ook niet gratis...
Dat snap ik wel, maar was gewoon benieuw welke kosten er nog meer bij komen kijken.
En hoe die € 200 dan is opgebouwd.

Ik wilde in het geheel niet zeggen dat die € 200 overdreven is, als je dat soms dacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

[...]

Bijna 10K voor 50m2/25m3 met vloerverwarming en 6cm anhydriet. Alleen het uitgraven heb ik zelf gedaan (met wat externe hulp/machines voor €2000). Het folie leggen heb ik ook door faber laten doen (ivm garanties).

Mijn woning staat op een zandbed (dus geen echte fundering). Onder de houten vloer (hout wordt hergebruikt) lag nog een tegelvloer van kleitegels uit 1870. De meeste heb ik opgeslagen voor later (mooie tegels). De kapotte en het puin tussen het zand heb ik afgevoerd (per volle aanhangwagen van 1,5m3 was het €12,50). Ik denk dat ik 6 aanhangwagens heb afgevoerd. Was wel schoon puin en goed gesorteerd. Het zand heb ik op een berg gestort in de tuin en dat gebruiken we later (met de buren) ergens anders voor.

[ Voor 36% gewijzigd door DjVe op 11-12-2022 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

DjVe schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:59:
[...]

Bijna 10K voor 50m2/25m3 met vloerverwarming en 6cm anhydriet. Alleen het uitgraven heb ik zelf gedaan (met wat externe hulp/machines voor €2000). Het folie leggen heb ik ook door faber laten doen (ivm garanties).
Ik zat gisteren effe te pielen op de site van Faber.
Je kunt online wat berekeningen maken.
Wat me opviel is dat vooral de vloerverwarming en de Andrahytvloer zo'n groot deel van de totaalprijs uitmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Rzaan schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:23:
[...]

Ik zat gisteren effe te pielen op de site van Faber.
Je kunt online wat berekeningen maken.
Wat me opviel is dat vooral de vloerverwarming en de Andrahytvloer zo'n groot deel van de totaalprijs uitmaken.
Je betaald ook deels voor het gemak/ ontzorging. In feite hoef je (behalve afgraven) dus niets te doen. Alles loopt vanzelf en het wordt ook best snel achter elkaar uitgevoerd. Durf te wedden dat als ik alles los had geregeld ik €2000 minder had hoeven uitgeven, maar bij een verbouwing vind ik het wel fijn dat ik te maken heb met een enkele nette partij met een goede planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinus121
[...]

Via de site kun je gemakkelijk een offerte opvragen. In de 200 Euro zit alles, schuimbeton, vloerverwarming en gietdekvloer. Alles door Faber, ikzelf sloop alleen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:57

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

1 hier ook gedaan. Geen spijt, nu in de winter lekker warme voetjes voor de kinderen :)

Rommel: 100%. Vloer en wanden kun je gerust opnieuw doen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1