Invoervelden automatisch invullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juuulv3
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06 22:42
Mijn vraag
Is het mogelijk om invoervelden automatisch in te vullen waarbij een andere cel leidend is. Daarbij moeten de invoervelden nog gewijzigd kunnen worden in Ja, Nee of N.v.t..

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met de ALS formule is het mogelijk, maar dan in de invoerveld cellen zelf. Wanneer ik Ja, Nee of N.v.t. invoer in het invoerveld cel verdwijnt vanzelfsprekend de formule en werk deze functie niet meer. Wellicht kan dit met gegevensvalidatie?

Beste antwoord (via juuulv3 op 02-12-2022 12:24)

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-10 10:40

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Gegevensvalidatie lijkt me inderdaad de manier.
Maar er schuilt mogelijkerwijs een (hele) uitdaging in jouw nog nader te beschrijven "...waarbij een andere cel leidend is".

Als het "1 cell to rule them all" is, dan is het nog wel te doen, iets met tabellen en werken met namen (waar je rekening mee moet houden dat je in een (validatie-) lijst helaas niet rechtstreeks kan verwijzen naar Tabel[Kolomnaam], maar wel indirect, dus naampje_1 = Tabel[kolomnaam], naampje_2 = naampje_1 en bij je validatie mag je wel naampje_2 om naar te verwijzen, maar naampje_1 snapt Excel niet 8)7 )

Maar heb je meerdere pulldowns die mogelijkerwijs varierend verwijzen naar meerdere 'leidende cellen', dan wordt het wel een heel lastig verhaal of beter gezegd heel veel arbeid, want bovenstaande constructie kan je voor elke pulldown doen.

Edit: Helaas krijg ik het niet voor elkaar om al een waarde te tonen, bovenstaande constructie zorgt er wel voor dat de default waarde wel bovenaan staat.

[ Voor 8% gewijzigd door GRDavies75 op 02-12-2022 11:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:39

Tazzios

..

vert.zoeken zoals hier Verticaal zoeken met dubbele waarden ?

foutje, heb volgens mij ooit zoiets gemaakt maar geen idee meer hoe.

[ Voor 31% gewijzigd door Tazzios op 02-12-2022 11:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75

GRDavies75

Maar er schuilt mogelijkerwijs een (hele) uitdaging in jouw nog nader te beschrijven "...waarbij een andere cel leidend is".

Als het "1 cell to rule them all" is, dan is het nog wel te doen, iets met tabellen en werken met namen (waar je rekening mee moet houden dat je in een (validatie-) lijst helaas niet rechtstreeks kan verwijzen naar Tabel[Kolomnaam], maar wel indirect, dus naampje_1 = Tabel[kolomnaam], naampje_2 = naampje_1 en bij je validatie mag je wel naampje_2 om naar te verwijzen, maar naampje_1 snapt Excel niet 8)7 )

Maar heb je meerdere pulldowns die mogelijkerwijs varierend verwijzen naar meerdere 'leidende cellen', dan wordt het wel een heel lastig verhaal of beter gezegd heel veel arbeid, want bovenstaande constructie kan je voor elke pulldown doen.

Edit: Helaas krijg ik het niet voor elkaar om al een waarde te tonen, bovenstaande constructie zorgt er wel voor dat de default waarde wel bovenaan staat.

[ Voor 8% gewijzigd door GRDavies75 op 02-12-2022 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juuulv3
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06 22:42
@GRDavies75 Dank voor je reactie/voorzet, het is gelukt met een tabel een naam te geven en de functies ALS en INDIRECT te combineren!

Weet jij of het mogelijk is om direct de eerste waarde van de gegevensvalidatie te tonen in een cel?

[ Voor 3% gewijzigd door juuulv3 op 02-12-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75

GRDavies75

juuulv3 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:26:
@GRDavies75 Dank voor je reactie/voorzet, het is gelukt met een tabel een naam te geven en de functies ALS en INDIRECT te combineren!

Weet jij of het mogelijk is om direct de eerste waarde van de gegevensvalidatie te tonen in een cel?
Niet op dit moment en daar liep ik ook tegenaan, maar een keer klikken op de cel en de bovenstaande waarde aanklikken klinkt als nog steeds heel weinig moeite.

Het alternatief is een oplossing bedenken in het gedeelte waar je iets doet met de waarden (leeg = defaultwaarde?), maar dan klinkt het accepteren van dat je voor elke puldown een keer moet klikken waarschijnlijk toch de betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
GRDavies75 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:36:
Dal lijkt mij juist niet de manier, want met gegevensvalidatie bepaal je alleen de inhoud van de cel waarop de validatie betrekking heeft en niet de inhoud van een andere cel. Je zou met een macro een 'change_event' kunnen overwegen waarin je alle waarden opneemt die in B1 mogelijk zijn bij een bepaalde (of geen) waarde in A1.

[ Voor 3% gewijzigd door dix-neuf op 02-12-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
juuulv3 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:26:
@GRDavies75Weet jij of het mogelijk is om direct de eerste waarde van de gegevensvalidatie te tonen in een cel?
Door in de cel een verwijzing op te nemen naar de eerste waarde? De gebruiker kan het daarna eventueel overschrijven met één van de waarden uit de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75

GRDavies75

dix-neuf schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:20:
[...]
Dal lijkt mij juist niet de manier, want met gegevensvalidatie bepaal je alleen de inhoud van de cel waarop de validatie betrekking heeft en niet de inhoud van een andere cel. Je zou met een macro een 'change_event' kunnen overwegen waarin je alle waarden opneemt die in B1 mogelijk zijn bij een bepaalde (of geen) waarde in A1.
Toegegeven, ik werk met formules en functionaliteiten die de menu's aanbieden (out of the box) en heb me nooit verdiept in macro's (met programmeren heb je uiteraard veel meer flexibiliteit), dus je zal vast wel gelijk hebben.

Maar de werkwijze produceert een lijst op basis van een verwijzing naar een cel, verander de verwijzing dan wel de waarde van de cel dan verandert die lijst ook (toegegeven het gaat niet in retrospect de al ingevulde cellen corrigeren, wat jouw macro mogelijkerwijs wel gaat doen?). Dus er zit wel een bepaalde spanning in jouw opmerking en wat in de praktijk mogelijk is.

Ik vraag me ook hardop af hoeveel de 'gemiddelde' Excel-gebruiker daadwerkelijk van macro's gebruik maakt (anders dan eventuele incompany gebrouwen functionaliteit)? Als je toch moet gaan programmeren, waarom zou je dan Excel gebruiken?

Maar ja, dat is een discussie die waarschijnlijk geen bijdrage levert aan de vraag van OP, dus negeer maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75

GRDavies75

Djordjo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:21:
[...]

Door in de cel een verwijzing op te nemen naar de eerste waarde? De gebruiker kan het daarna eventueel overschrijven met één van de waarden uit de lijst.
Dat lijkt inderdaad het missende puzzelstukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
@GRDavies75, Mijn opmerking was niet als kritiek bedoeld, maar om aan te geven dat die oplossing zijn beperkingen heeft. Zoals alle andere 'oplossingen' trouwens, want ook een macro heeft zijn beperkingen. In een macro zou moeten worden aangegeven wat er in de 'afhankelijke' cel moet worden weergegeven bij élke keuze (of geen keuze) in de andere cel. Een volledig vrije keuze is dat dus ook niet. En nu de vragensteller jouw antwoord als het juiste heeft aangeduid, had mijn reactie beter achterwege kunnen blijven.
Pagina: 1