Minimale temperatuur leegstaand huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 21:41

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Een half jaar geleden ben ik verhuist naar een nieuwe woning, Mijn oude koopwoning staat leeg en is inmiddels verkocht. De overdracht is pas in januari.

Op de woning staat een variabel contract met helaas hoge prijzen (3,50 per kuub gas)

De thermostaat is ingesteld op 14 graden eco,maar zelfs dan tikt het verbruik de 30 euro op een dag aan wanneer de buitentemperatuur gemiddeld rond de 0 graden is, zoals komende weken weer wordt verwacht.

-Het gaat om een woning uit begin 1900 met nageisoleerde muren, dak en standaard dubbelglas.
-De woning is voorzien van houten kozijnen en vloeren.
-Ketel is een 4 jaar oude Intergas HRE
-thermostaat op 14 graden
-Radiatoren woonkamer open,
-Bjjkeuken. Badkamertl toilet en slaapkamers op anti-vorst.
-rolluiken zover aanwezig dicht.

Het verbruik in de huidige situatie:
Oktober -8 euro
November 240 euro (minus 190 euro compensatie)
December: 800 euro (minus 190 euro compensatie

Kan ik de temperatuur nog lager instellen zonder nadelige gevolgen? ( vocht, het werken van hout).

www.triathlete.nl

Beste antwoord (via Scighera op 01-12-2022 19:55)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 11:17
Je hebt je huis dus net op tijd verkocht, gefeliciteerd! Nu loop je er maar enkele maanden op leeg in elk geval.

De temperatuur moet boven het dauwpunt blijven, dat is de temp waarbij water condenseert. Nu is die goed uit te rekenen: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php , de inputs zijn relatieve luchtvochtigheid en temperatuur. Tricky is wel dat die ook elkaar beïnvloeden, en ten tweede, dat je thermostaat die temperatuur aangeeft, zegt nog niet dat de hoekjes van de muren ook die temperatuur halen. Dat is gegarandeerd niet zo als je met dit weer al zoveel moet stoken. Des te minder als het nog kouder wordt.

En dus blijft het wat gissen. Je kunt wel eens kijken, RHV kun je gewoon ergens midden in de kamer meten. Temperatuur bv. in de koudere hoeken, met een IR thermometer. Zolang die hoeken bij huidige RHV boven het dauwpunt blijven, zit je in principe OK.

Ik denk niet dat je heel veel lager kunt gaan, misschien 12 nog te proberen, maar je wilt straks wel een intact huis opleveren. Dat kan beter €500 teveel kosten dan dat je straks schimmel hebt staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Volgens mij als je gewoon anti-vorst inschakeld is er weinig aan de hand. Zeker voor een maandje maar. Ik zou niet graag 800 euro betalen aan verwarming van een keet waar ik niet meer woon.

Al is 1 kamer in een huis op 14 graden houden en vervolgens 10 kuub per dag gebruiken wel fors.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 15:52
Als het een combiketel is: check ook dat de warmwatervoorziening van de ketel niet op "eco" of "comfort" maar echt op "uit" staat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 13:53
Andere oplossingen:
Gaskraan dicht
Elektrisch kacheltje op je thermostaat richten.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
KNed schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:38:
Als het een combiketel is: check ook dat de warmwatervoorziening van de ketel niet op "eco" of "comfort" maar echt op "uit" staat
Normaal is dat een goede tip hoor, maar als we het over een €800 in december verwacht hebben, dan is dat niet de comfort stand, maar gewoon de verwarming die bezig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 15:52
@Sissors Alle beetjes helpen :)

@Serpz0r : je kan de ketel ook gewoon uit zetten, dan doet de thermostaat ook niets. Scheelt weer wat euro's energie van dat kacheltje.
Als het dan alleen echt hard gaat vriezen buiten gaat het binnen ook vriezen... Maar zal dat snel gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Het is inderdaad puur CV die verbruikt, ca 8m3 gas en 1,5kwh energie

Dit voor een woonkamer met keuken van ca 40m2 en indirect dus ook de 70m2 aan overige ruimtes in de woning.

Cv uit kan natuurlijk, maar dat zal niet heel goed zijn voor de woning vermoed ik :).
Ik zat zelf te overwegen om de thermostaat verder terug te zetten naar 11 of 12 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door Scighera op 01-12-2022 15:50 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Bedankt voor de tip, als het goed is staat deze al uit, aangezien deze ketel geen warm water buffer heeft. Ik zal de volgende keer dat ik er ben de ketel verder checken.

www.triathlete.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 16:23
Ik zou zeggen: zolang het niet bevriest is het prima. Dus 5-8 graden is goed genoeg.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:43
AtomicWing schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:58:
Ik zou zeggen: zolang het niet bevriest is het prima. Dus 5-8 graden is goed genoeg.
Lijkt me ook. Alleen opletten voor bevriezende leidingen die mogelijk langs een koude muur lopen ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 07:22
AtomicWing schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:58:
Met die temperaturen krijg je veel vocht in huis en krult het behang in no-time van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-06 16:23
mortal schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:59:
[...]

Met die temperaturen krijg je veel vocht in huis en krult het behang in no-time van de muur.
Helemaal gelijk. Misschien een stapel ontvochtigers van de Action her en der neerzetten? Is allicht goedkoper dan het gasverbruik.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik meen dat ik ooit een ketel had met een anti vorst stand. is dat misschien iets?

Ik vind het wel heel veel geld voor 14 graden. Heb je alle deuren open staan of zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Barrycade

Through the...

Roenie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:38:
Ik meen dat ik ooit een ketel had met een anti vorst stand. is dat misschien iets?

Ik vind het wel heel veel geld voor 14 graden. Heb je alle deuren open staan of zo?
Huis uit de tijd dat de mannen nog van staal waren en de boten van hout. En kolen per kit werden gebracht.

Maar om nog enigszins nuttig bij te dragen: vochtmeter plaatsen en zien wat de luchtvochtigheid doet. Je zal er geen internet meer hebben, dus zal je af en toe langs moeten. Maar vocht en vorst zijn je vijanden hier. Anders mag je aan de bak in Januari.

[ Voor 24% gewijzigd door Barrycade op 01-12-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
8 kuub voor het handhaven van een temperatuur verschil van 14 graden is niet heel extreem (wel door de hoge tarieven)

Punt is dat het een 120 jaar oud hoekhuis is met standaard dubbelglas ipv HR++. En er staan geen meubels in en geen warmtebronnen zoals mensen of apparatuur. Dan kost het heel wat moeite om de warmte vast te houden :)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Barrycade schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:48:
[...]

Huis uit de tijd dat de mannen nog van staal waren en de boten van hout. En kolen per kit werden gebracht.

Maar om nog enigszins nuttig bij te dragen: vochtmeter plaatsen en zien wat de luchtvochtigheid doet. Je zal er geen internet meer hebben, dus zal je af en toe langs moeten. Maar vocht en vorst zijn je vijanden hier. Anders mag je aan de bak in Januari.
Punt is ook dat het het huis in een andere provincie staat, ik ben er volgende week nog een keer en pal voor kerst ook nog een keer.

Over 5 weken gelukkig bij de Notaris.

Er zit niet veel anders op dan in zekere mate te blijven stoken om het huis in goede conditie te houden aangezien dat mijn verantwoordelijkheid is.

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:19
14 graden is eigenlijk al onder de grens van 16 graden wat ik zoal tegenkom waarbij vochtproblemen zouden beginnen. De 5-8 graden die eerder hier genoemd zijn vind ik nogal een grote sprong naar beneden.

Zelf zou ik het denk ik op 10 of 12 graden zetten, als het even kan met een vochtmeter in huis, zodat je na een tijdje kan controleren of het niet de spuigaten uitloopt. Eventueel bij tussendoor controleren even de kachel flink omhoog voor een uurtje of wat, zodat er tijdelijk weer wat kan drogen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56
In mijn ervaring ( en grafiek op de Toon) kost het mij veel minder gas om de woning op 16-17 graden te houden dan wanneer die van lager dan 14-15 graden moet gaan verwarmen. Ik had hetzelfde namelijk met dagverbuiken van 30+ terwijl de temperatuur lager was. Nu is dat max 12-15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Inderdaad, de aanduiding 'eco' is misleidend. Uit de handleiding:
quote: HRE 28/24 documents / Operating instructions Combi Compact HRE
1.2 Operation of domestic hot water supply
[...]
For purposes of fast delivery of hot tap water a DHW comfort function has been installed in the controller. This function maintains the temperature of the heat exchanger. The DHW comfort function has the following settings:
On: ( LED on) The appliance’s DHW comfort function is turned on continuously. In this mode the heat exchanger will be kept on temperature to assure instant delivery of hot water.
Eco: ( LED on) The appliance’s DHW comfort function is an intelligent system. The appliance will adapt to the pattern of use of hot tap water. As a result, the temperature of the heat exchanger will only be maintained in periods during which domestic hot water was drawn on previous days.
Off: (Both LEDs off) The temperature of the heat exchanger is not maintained, as a result of which the delivery of hot tap water takes a little time. If there is no need for rapid delivery of hot tap water, the DHW comfort function can be switched off.
Om bevriezing te voorkomen, zou ik alle radiatoren open draaien [ervan uitgaande dat je 5-8 graden aanhoudt].

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 01-12-2022 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Hahn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:59:
14 graden is eigenlijk al onder de grens van 16 graden wat ik zoal tegenkom waarbij vochtproblemen zouden beginnen. De 5-8 graden die eerder hier genoemd zijn vind ik nogal een grote sprong naar beneden.

Zelf zou ik het denk ik op 10 of 12 graden zetten, als het even kan met een vochtmeter in huis, zodat je na een tijdje kan controleren of het niet de spuigaten uitloopt. Eventueel bij tussendoor controleren even de kachel flink omhoog voor een uurtje of wat, zodat er tijdelijk weer wat kan drogen.
Vochtproblemen hebben uiteraard ook tijd nodig. Het maakt wel uit of dat een jaar is of een paar maanden.

Je kunt het prima laag laten staan en desnoods na een paar weken wel echt even warm stoken en ventileren. Dat kost je minder dan continu de boel op 14 graden houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
donnie1992 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:59:
In mijn ervaring ( en grafiek op de Toon) kost het mij veel minder gas om de woning op 16-17 graden te houden dan wanneer die van lager dan 14-15 graden moet gaan verwarmen. Ik had hetzelfde namelijk met dagverbuiken van 30+ terwijl de temperatuur lager was. Nu is dat max 12-15.
Je huis 24/7 op 16 graden houden kost misschien (iets) minder dan je huis af laten koelen tot 14 graden en dan weer warm stoken tot 16 graden. Maar dat is hier niet echt aan de orde, want in dit geval gaat het over het huis 24/7 op 14 graden (of eventueel lager) houden, zonder het af en toe hoger te stoken.
Hann1BaL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:03:
[...]

Vochtproblemen hebben uiteraard ook tijd nodig. Het maakt wel uit of dat een jaar is of een paar maanden.

Je kunt het prima laag laten staan en desnoods na een paar weken wel echt even warm stoken en ventileren. Dat kost je minder dan continu de boel op 14 graden houden
In principe zeg je precies hetzelfde als wat ik zei :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
De temperatuur is ingesteld op constant 14, dus het is bijhouden, niet elke dan van een nog lagere temperatuur opwarmen.

Alle radiatoren vol open wordt nog duurder vermoed ik, beneden staan ze op 4, boven op 1 (om bevriezing te voorkomen)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
Hahn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:05:
[...]

Je huis 24/7 op 16 graden houden kost misschien (iets) minder dan je huis af laten koelen tot 14 graden en dan weer warm stoken tot 16 graden. Maar dat is hier niet echt aan de orde, want in dit geval gaat het over het huis 24/7 op 14 graden (of eventueel lager) houden, zonder het af en toe hoger te stoken.

[...]

In principe zeg je precies hetzelfde als wat ik zei :P
Dat bedoelde ik ook. Ik had eerst de thermostaat op 14 staan, dus niet hoger dan dat, dat kostte mij meer gas dan toen ik hem op 16 deed (afgezien van de 1e dag). Dit was toen de buitentempratuur 's nachts onder het vriespunt kwam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJFjW4JRe0cjLLCBOv4eDUi3EGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26YpqwoxVoBlh5qRRsf3XcYW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door donnie1992 op 01-12-2022 19:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
donnie1992 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:13:
[...]

Dat bedoelde ik ook. Ik had eerst de thermostaat op 14 staan, dus niet hoger dan dat, dat kostte mij meer gas dan toen ik hem op 16 deed (afgezien van de 1e dag). Dit was toen de buitentempratuur 's nachts onder het vriespunt kwam.

[Afbeelding]
Natuurkundig gezien lijkt me dat geen hout snijden, want het temperatuurverschil met buiten is groter, dus je warmteverlies naar buiten toe bij 16 graden is ook groter.

Sowieso is het verdomd lastig om het tijd over tijd te vergelijken, want op de dagen waar je je huis op 14 graden had was het misschien wel 2 of 3 (of meer) graden kouder dan op de dagen waarop je je huis op 16 graden had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
Hahn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:15:
[...]

Natuurkundig gezien lijkt me dat geen hout snijden, want het temperatuurverschil met buiten is groter, dus je warmteverlies naar buiten toe bij 16 graden is ook groter.

Sowieso is het verdomd lastig om het tijd over tijd te vergelijken, want op de dagen waar je je huis op 14 graden had was het misschien wel 2 of 3 graden kouder dan op de dagen waarop je je huis op 16 graden had gezet.
Ben ik met je eens, vandaar dat ik in mijn ervaring zei.
Ik weet wel dat de buitentempratuur die week 's avonds onder het vriespunt zat, en dat die op dat moment eigenlijk constant aan het verwarmen was.
Mijn gedachte was dat het huis blijkbaar wel warmte vasthoud en bijverwarmen minder kost dan wanneer je vanaf een lagere tempratuur gaat verwarmen, (behoud van energie?) geen idee 8)7 .

[ Voor 4% gewijzigd door donnie1992 op 01-12-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 21:58
Vrijstaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
donnie1992 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:19:
[...]

Ben ik met je eens, vandaar dat ik in mijn ervaring zei.
Ik weet wel dat de buitentempratuur die week onder het vriespunt zat.
Mijn gedachte was dat het huis blijkbaar wel warmte vasthoud en bijverwarmen minder kost dan wanneer je vanaf een lagere tempratuur gaat verwarmen, (behoud van energie?) geen idee 8)7 .
Dat benoemde ik net ook, maar jij gaf aan dat je je thermostaat niet hoger dan 14 graden zou hebben gehad. Waarbij je het doet laten klinken alsof er de gehele dag (00:00 - 23:59) niet boven de 14 graden is gestookt.

Of gaat dit over het huis waar je in woont, en ging het alleen om 's nachts oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
ketel uit en systeem aftappen op het laagste punt :)

Ryzen cloud9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
Hahn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:22:
[...]

Dat benoemde ik net ook, maar jij gaf aan dat je je thermostaat niet hoger dan 14 graden zou hebben gehad. Waarbij je het doet laten klinken alsof er de gehele dag (00:00 - 23:59) niet boven de 14 graden is gestoken.

Of gaat dit over het huis waar je in woont, en ging het alleen om 's nachts oid?
Dan leg ik het misschien verkeerd uit, excuses.
Idd niet hoger dan 14 graden, En bij de 16 niet hoger, dus eenmalig instellen.
Ik heb het niet zo snel koud dus ik zit weinig aan de thermostaat.
Is een hoekwoning uit 1930, wel alles dubbele beglazing ed. en gewoon normale radiatoren in elke ruimte.

edit: de reden waarom ik reageerde is omdat ik hetzelfde meemaakte met de thermostaat op 14 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door donnie1992 op 01-12-2022 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Scighera schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:29:
Een half jaar geleden ben ik verhuist naar een nieuwe woning, Mijn oude koopwoning staat leeg en is inmiddels verkocht. De overdracht is pas in januari.

Op de woning staat een variabel contract met helaas hoge prijzen (3,50 per kuub gas)

De thermostaat is ingesteld op 14 graden eco,maar zelfs dan tikt het verbruik de 30 euro op een dag aan wanneer de buitentemperatuur gemiddeld rond de 0 graden is, zoals komende weken weer wordt verwacht.

-Het gaat om een woning uit begin 1900 met nageisoleerde muren, dak en standaard dubbelglas.

Oktober -8 euro

Kan ik de temperatuur nog lager instellen zonder nadelige gevolgen? ( vocht, het werken van hout).
Dus voor 50€ en 690€ heb je je huis fatsoenlijk genoeg voor de volgende koper.

Die 690€ lijkt mij wel erg hoog voor een thermostaat op 14c.. (maar misschien gigantisch groot bovengemiddeld huis)

Veel lager zou ik het echt niet zetten. Behang los, risico vochtplekken op de muren etc. Dat is de moeite niet waard of het gedoe bij de nieuwe eigenaar (iets met zwaaien “verborgen gebreken” hamer oid)

14-15c zetten, eventuele gordijnen dicht etc

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Je hebt je huis dus net op tijd verkocht, gefeliciteerd! Nu loop je er maar enkele maanden op leeg in elk geval.

De temperatuur moet boven het dauwpunt blijven, dat is de temp waarbij water condenseert. Nu is die goed uit te rekenen: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php , de inputs zijn relatieve luchtvochtigheid en temperatuur. Tricky is wel dat die ook elkaar beïnvloeden, en ten tweede, dat je thermostaat die temperatuur aangeeft, zegt nog niet dat de hoekjes van de muren ook die temperatuur halen. Dat is gegarandeerd niet zo als je met dit weer al zoveel moet stoken. Des te minder als het nog kouder wordt.

En dus blijft het wat gissen. Je kunt wel eens kijken, RHV kun je gewoon ergens midden in de kamer meten. Temperatuur bv. in de koudere hoeken, met een IR thermometer. Zolang die hoeken bij huidige RHV boven het dauwpunt blijven, zit je in principe OK.

Ik denk niet dat je heel veel lager kunt gaan, misschien 12 nog te proberen, maar je wilt straks wel een intact huis opleveren. Dat kan beter €500 teveel kosten dan dat je straks schimmel hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Stef87 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:25:
[...]

Die 690€ lijkt mij wel erg hoog voor een thermostaat op 14c.. (maar misschien gigantisch groot bovengemiddeld huis)

Veel lager zou ik het echt niet zetten. Behang los, risico vochtplekken op de muren etc. Dat is de moeite niet waard of het gedoe bij de nieuwe eigenaar (iets met zwaaien “verborgen gebreken” hamer oid)

Ik zit met een hoog tarief 3,50 per kuub gas en 80 cent per kwh. En dat in een hoekhuis met energielabel D :)

www.triathlete.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:35:

Thanks!

Het beste is dus het zo laten denk ik.
Ik zal volgende week even rondje door het huis lopen om te kijken hoe het er voorstaat qua condens en zo.

De voordeur laat relatief veel kou door, zeker nu zonder overgordijn (weggegooid) dus zal kijken of ik daar nog even wat tocht kan afdichten met tochtstrip.

Het huis is voor een goede prijs verkocht, dus dan maar die 500e voor lief nemen in de wetebschap dat het over 5 weken afgerond is🙂

www.triathlete.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:53
Hahn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:59:
14 graden is eigenlijk al onder de grens van 16 graden wat ik zoal tegenkom waarbij vochtproblemen zouden beginnen.
Bedenk hierbij wel dat in een huis waar geleefd wordt ook veel vocht de lucht in gebracht wordt. Door uitademen en transpiratie, door koken, door de aanwezigheid van planten, door de vloer te dweilen, de was te drogen, douchen etc.
Dat zijn liters aan vocht per dag, die nu niet naar binnen gebracht worden.

Ventilatie kan tot een minimum beperkt worden bij een leegstaand huis en door een klein beetje te stoken heb je al snel relatief droge lucht. Kijk ik nu op de slaapkamer dan is de temperatuur 17,2 graden en de luchtvochtigheid 51%. Radiator staat een klein beetje open, net als het ventilatie rooster. Na vanochtend 9u is er eigenlijk niemand (langdurig) boven geweest. Dit geeft volgens berekening een dauwpunt van minder dan 7 graden. De kamer tot slechts 10-12 graden stoken zou dus al voldoende moeten zijn als er langere tijd geen bronnen van vocht aanwezig zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:09
Een graad of 7 is genoeg mits je een goede ontvochtiger of 2 neer zet, dus die ook met die lage temperatuur zullen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcelGo op 01-12-2022 21:29 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
MarcelGo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:27:
Een graad of 7 is genoeg mits je een goede ontvochtiger of 2 neer zet, dus die ook met die lage temperatuur zullen werken.
Bedoel je een elektrische ontvochtiger of een soort van 'vochtvreter'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Ja elektrische, gebruik ik ook in de werkplaats en hou de luchtvochtigheid met gemak op 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
MarcelGo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:40:
Ja elektrische, gebruik ik ook in de werkplaats en hou de luchtvochtigheid met gemak op 50%
Ja, dit is idd wel een idee, moet je alleen wel aanschaffen (of huren). Of dat voor een maand uit kan? Hoeveel stroom verbruikt zo'n ding trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Wilke schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:47:
[...]

Ja, dit is idd wel een idee, moet je alleen wel aanschaffen (of huren). Of dat voor een maand uit kan? Hoeveel stroom verbruikt zo'n ding trouwens?
In mijn geval afhankelijk of ik er werk of niet gemiddeld een paar kWh per 24uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Ontvochtiger werken weer slecht bij een lage temperatuur, dat gaat weinig brengen. Zoals aangegeven moet je er voor zorgen dat je met wat marge boven het dauwpunt blijft. Bij droog vriesweer is 5 graden misschien wel genoeg, bij vochtig waterkoud weer heb je misschien wel de huidige 14 graden nodig.

Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
lithoijen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:08:
Ontvochtiger werken weer slecht bij een lage temperatuur, dat gaat weinig brengen. Zoals aangegeven moet je er voor zorgen dat je met wat marge boven het dauwpunt blijft. Bij droog vriesweer is 5 graden misschien wel genoeg, bij vochtig waterkoud weer heb je misschien wel de huidige 14 graden nodig.

Meten is weten.
Een adsorptieontvochter (ipv een condensontvochtiger) werkt toch juist goed in een koude kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 23:35
Wat betreft die rolluiken, kan je die op afstand bedienen? Zo ja, dan overdag bij mooi weer open en als de zon weg is dicht. Ik verbruik hier op een druilerige dag 2x zoveel energie als wanneer het helder weer is. Die rolluiken isoleren prima, maar warmte van de zon is gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Roenie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:11:
[...]
Een adsorptieontvochter (ipv een condensontvochtiger) werkt toch juist goed in een koude kamer?
Dat klopt wel, maar dat is niet het hele verhaal. Ze verbruiken relatief veel energie voor een kleine hoeveelheid verwijderde vocht. In goede omstandigheden haalt een 350w apparaat zo'n acht liter per dag. Een condensdroger haalt (alleen bij hoge temperaturen en een hoge rv) vele malen meer met minder vermogen.

Gewoon meten, grote kans dat je met koud weer ook een goede rv haalt bij 10 graden of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik zit in hetzelfde schuitje. Huis uit 1910 met veel houten muur en dakdelen. Maar ook buren (twee onder een kap). Relatieve vochtigheid is eigenlijk altijd beneden 100%. Zowel buiten als binnen. Alleen als er mist is, dan is het 100%. Er wordt zoals @Ivow85 aangeeft geen vocht meer in het huis gebracht. Er staan ook geen planten meer. Dauwpunt is dus vrijwel geen probleem. Ik laat de thermostaat dus op 10 graden en zie geen problemen optreden. Mogelijk dat wat hout gaat werken omdat het vochtgehalte tijdelijk wat toeneemt. Dat droogt wel weer als de kachel aangaat.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:13
Ivow85 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:17:
Bedenk hierbij wel dat in een huis waar geleefd wordt ook veel vocht de lucht in gebracht wordt. Door uitademen en transpiratie, door koken, door de aanwezigheid van planten, door de vloer te dweilen, de was te drogen, douchen etc.
Dat zijn liters aan vocht per dag, die nu niet naar binnen gebracht worden.
Ja, bovendien; hoe kouder het buiten is, hoe minder vocht (in absolute zin) er van buiten kan komen. Ik vraag me af of je er ook mee weg zou komen om veel te ventileren, en maar een heel klein beetje te verwarmen (tot 7 graden ofzo). Lucht die je van buiten naar binnen haalt zal altijd onder of tegen het dauwpunt zitten. Als je die een beetje verwarmt breng je de relatieve luchtvochtigheid al flink omlaag.

Maar goed, om de TS nou te vragen zijn huis als slecht opgezet experiment te gebruiken ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
lithoijen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:38:
[...]

Dat klopt wel, maar dat is niet het hele verhaal. Ze verbruiken relatief veel energie voor een kleine hoeveelheid verwijderde vocht. In goede omstandigheden haalt een 350w apparaat zo'n acht liter per dag. Een condensdroger haalt (alleen bij hoge temperaturen en een hoge rv) vele malen meer met minder vermogen.

Gewoon meten, grote kans dat je met koud weer ook een goede rv haalt bij 10 graden of minder.
Nu is er in de door TS geschetste situatie maar weinig nodig, als het huis leeg is komt er weinig vocht bij. Bij mij staat de ontvochtiger maar 4 tot 6 uur daadwerkelijk aan en dat kost aanzienlijk minder dan dat het aan gas zou kosten om de temperatuur boven de 12 graden te houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

Een goed beginpunt is mogelijk overwegen om enkele uren te stoken en enkele uren niet (in geval je slimme thermostaat hebt) en overwegen nog beetje tijd investeren in besparing via temperatuur en radiatorknoppen van be CV systeem Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Misschien gek voorstel hoor maar zou het niet lonen om nog voor die laatste weken op bijvoorbeeld ANWB energie dynamisch tarief over te stappen, met zulke tarieven die je toch al hebt zou het kunnen lonen om met lage nachtelijke tarieven en rond middaguur een tijdgeschakelde elektrische verwarming te gebruiken (die verwarmt met efficiëntie van COP 1).

Ik heb zelf ook met verwarming van momuntaal pand en bijbehorende kosten te maken gehad. Het verliest gewoon erg snel warmte maar vochtproblemen ontstaan naar mijn ervaring niet binnen paar uur met verwarming uit en is het goedkoper tijdens goedkopere uren (daltarief/dynamisch tarief) bij afwezigheid een periode goed te verwarmen i.p.v. kosten van 14 graden 24u/dag met bijkomend warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Grootste risico zijn klemmende deuren :+

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:45
Sowieso zouden de radiatoren in de ruimte waar de thermostaat hangt volledig open moeten staan. Als je die knoppen dicht draait kan het zijn dat de gewenste temperatuur nooit gehaald wordt en je ketel maar blijft stoken.
Nu zal dat op standje 4 en een temperatuur van 14 graden wel meevallen, maar toch.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het zal wel loslopen. Ik ben opgegroeid in een huurwoning uit 1960 waar alleen de woonkamer verwarmd werd. We hadden tot minstens 1995 geen CV maar alleen een gaskachel in de woonkamer. In een koude winter kon het in de slaapkamers richting vriespunt gaan. Zolang er maar geen leidingen bevriezen zal het allemaal niet zo’n punt zijn. Er zijn zoveel panden die in de winter leeg staan en waar het koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het zal wel loslopen inderdaad zolang er goede ventilatie is, zeker voor die korte duur. Op onze slaapkamer is het in de winter ook onder de 10 graden, daar staan 's nachts altijd de ramen open.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

Stef87 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:25:
[...]

Wij zitten in dezelfde situatie en hanteren nu 13 graden en dat lijkt goed te gaan.
Maar een vochtvreter is idd geen overbodige luxe.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:53
Ik heb even de (steek)proef op de som genomen.

In onze slaapkamer is het met de verwarming een beetje aan nu 17,4 graden, vochtigheid 39%.

In de logeerkamer met enkel glas en het ventilatie rooster op een kier, waar we bijna nooit komen staat de verwarming uit. Temperatuur is daar nu 12,1 graden, luchtvochtigheid 43%.
Het douwpunt ligt daar nu op - 0,2 graden!

Ofwel: een leeg huis op 10-12 graden houden is volgens mijn bescheiden steekproef geen probleem indien er sprake is van een klein beetje ventilatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Op je slaapkamer heb je buitenlucht (nu 1C) toch nog verwarmd tot 12C. Daarom is de luchtvochtigheid zo laag. Je verwarmt indirect door de beperkte binnenisolatie. Zou je helemaal niet stoken, dan was het binnen ook 1C met, zeg 90%, luchtvochtigheid. Vandaar dat ik 10C binnentemperatuur om vorst schade te voorkomen en prima keuze vind.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Ik ben in het huis. 13,5 graden en nergens condens op de ramen te vinden.

Verder ook geen gekke dingen. Wel even. De CV bijgevuld van 1.1 naar 1.6 bar

Thermostaat naar 12,5 gezet. Ventilatieroosters op de slaapkamers staan gewoon half open. De woonkamer lucht via de ventilatieroosters in de schouw.

Het voelde ook niet koud aan in huis, dus dat zegt ook wat.

Wel oorverdovend stil in zo een leeg huis 😜

www.triathlete.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Er wordt niet in de woning geleefd en dus ook geen extra vocht in de woning gebracht. Vochtschade zal dus veel minder snel optreden, want je hoeft niet actief vocht af te voeren op het moment en daarmee neemt de kans op condensatie gigantisch af. Een paar graden boven de buitentemperatuur is daarom voldoende om de boel droog te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
frennek schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:11:
Er wordt niet in de woning geleefd en dus ook geen extra vocht in de woning gebracht. Vochtschade zal dus veel minder snel optreden, want je hoeft niet actief vocht af te voeren op het moment en daarmee neemt de kans op condensatie gigantisch af. Een paar graden boven de buitentemperatuur is daarom voldoende om de boel droog te houden.
Klopt inderdaad, uitademen geeft vooral vocht, waar nu dus geen sprake van is.

Ik ben nu wel weer op weg naar het huis met de trein. Ik heb de CV ketel dinsdag bijgevuld, maar het lijkt er op dat de CV ketel nog uit staat. Ik zie geen gas verbruik meer sinds woensdag in de app. Alleen nog 1,5kwh per dag voor de koelkast.

Aangezien het gaat vriezen volgende week maar gelijk die kant om de boel na te kijken en schade te voorkomen.

www.triathlete.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MPcsWjTr-lEaYvvasprn9d3EDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30xbVzrxbJKTgBbDcWbwHBEi.jpg?f=fotoalbum_large

Van 13,5 naar 7 graden na 72 uur CV uit. Valt me nog mee gezien de temperaturen voor een oud hoekhuis.

CV draait nu, en inmiddels een halve graad er bij na 20 minuten.

Vorstbeveiliging op de radiatoren boven werkt ook. Dus alles is weer in orde.

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:23
Scighera schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:29:

Oktober -8 euro

hoe weet je dat je 800 euro verbruikt hebt voor december? Deze maand is nog niet eens om. Of is dit het verbruik tot nu toe? Of kijk je naar het verbruik van vorig jaar?? :?
Hoe dan ook 800 euro voor 1 maand (ook al is het met deze hoge prijzen) is extreem veel. Met de prijs van € 3,5 is dat 220 kuub gas. Dat verstook je bij 14 graden in een halve (of hele maand) december!
Dit is de helft van mijn jaargebruik !! 8)7 :?
Wat is in je jaarverbruik bij normale temperatuur wel niet? 3000 kuub gas per jaar??

Vorig jaar had ik 450 kuub gas verbruikt. Dit jaar wordt dit waarschijnlijk 400 kuub. December maand zal dan gok ik op tussen de 75-100 euro uit komen.
En nee, ik heb de cv ketel niet extreem laag staan.

-Gewoon rijtjeshuis
-350 kuub woning ruimte
-Dubbele beglazing gemengd met HR++ beglazing
-Vloer isolatie
-Muur isolatie
-Dak heeft isolatie standaard van 1975 (slecht dus)
-Verwarmingsbuizen op zolder zijn wel geisoleerd.
-Woonkamer zit op 19 graden en in de nacht 17 graden
-Ruimtes waar niemand komt staat de verwarming uit.
-Zolder temperatuur was van de week 11 graden op zijn laagst

[ Voor 5% gewijzigd door phantom09 op 16-12-2022 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
Pas wel op voor legionella. Bij gebruik van de kraan moet je wel 1 minuut spoelen van elke kraan als je deze lang niet gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
AtomicWing schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:00:
[...]

Helemaal gelijk. Misschien een stapel ontvochtigers van de Action her en der neerzetten? Is allicht goedkoper dan het gasverbruik.
Dan liever wekelijks checken en een fatsoenlijke electrische luchontvochtiger gebruiker. Is een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
Nageisoleerde muren, dak, dubbelglas en een relatief nieuwe ketel en je betaalt 800 euro per maand bij constant 14 graden?! Heb je dan niet gewoon een gas lek?

Zelfs 240 euro voor november vind ik debiel veel 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 16-12-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:49
Scighera schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:45:
Ik zit met een hoog tarief 3,50 per kuub gas en 80 cent per kwh. En dat in een hoekhuis met energielabel D :)
Mijn tip zou zijn om te doen wat je maanden geleden al had moeten doen: overstappen naar een andere leverancier :P

Bij "Samenom" Flex tarief per 01-01 €2,677/m3, scheelt toch mooi 23,5%, dat is meer dan de besparing van een graadje lager stoken.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 16-12-2022 16:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phantom09
MarcelGo schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:40:
50% is niet nodig. 60% mag het maximaal zijn. Bij 70% of hoger kan het op lange termijn schade veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
_JGC_ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:15:
Wat betreft die rolluiken, kan je die op afstand bedienen? Zo ja, dan overdag bij mooi weer open en als de zon weg is dicht. Ik verbruik hier op een druilerige dag 2x zoveel energie als wanneer het helder weer is. Die rolluiken isoleren prima, maar warmte van de zon is gratis.
Rolluiken isoleren niet prima. Heb ooit alle ramen voorzien van rolluiken en tevens naar mijn gas verbruik gekeken. Ik zag geen merkbaar verschil. Wat wel merkbaar verschil laat zien is de CV ketel temperatuur verlagen en ventilatoren onder de radiator plaatsen.
Heb vorig jaar 4 ventilatoren geplaatst en de cv ketel temperatuur naar 60 graden gezet. Dit heeft 100 kuub bespaart. Hou ik rekening met "graaddagen" dan is het effectief 60 kuub.

Dit jaat heb ik 7 ventilatoren en de CV ketel temperatuur staat nu op 40 graden ik gok dat ik dan 50-100 kuub kan besparen waardoor mijn totaal verbruik op circa 350-400 kuub op jaarbasis komt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Blackouts schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:56:
Sowieso zouden de radiatoren in de ruimte waar de thermostaat hangt volledig open moeten staan. Als je die knoppen dicht draait kan het zijn dat de gewenste temperatuur nooit gehaald wordt en je ketel maar blijft stoken.
Nu zal dat op standje 4 en een temperatuur van 14 graden wel meevallen, maar toch.
Als ik de radiatorknop dicht draait van de woonkmaer waar de themostaat hangt dan gaat mij cv pomp kapot (en misschien ook de cv ketel).
Waarom? Omdat dan het water niet terug stroomt doordat ik de toevoer dicht zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Scighera schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:16:
Ik ben in het huis. 13,5 graden en nergens condens op de ramen te vinden.

Verder ook geen gekke dingen. Wel even. De CV bijgevuld van 1.1 naar 1.6 bar
Waarom niet de CV ketel bijvullen tot 2.0 bar?
Pagina: 1