1-fase inductie op bestaande groep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sundayevening
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-01 13:22
Hi everyone :)

Ik heb al een tijdje het plan om een inductiekookplaat te kopen en van het gas af te gaan. Vrijstaand of inbouw en 1-fase. Ik ben een heleboel kookplaten/recensies afgegaan en las overal: "kan zo worden aangesloten, stekker er in en koken maar. Geen extra groep nodig. Geen aanpassingen in de meterkast." Dus ik denk ideaal! Ik heb niet veel vermogen nodig, kook op max 2 pitten/zones.

Om vervolgens (ik sprak mijn CV man) te horen te krijgen dat je voor inductie altijd een extra groep nodig hebt.. :| Ja mevrouw dat zal dan zo'n 300 euro worden (incl. installatie inbouw inductie).
Dan kan ik dus net zo goed meteen voor een krachtstroom groep gaan..

Blijkbaar hebben de meeste woningen een extra groep over in de keuken ofzo? :? Al wordt daar niet over gesproken in de recensies.. Ik vind dit zo vreemd. Waarom zou er een extra groep zijn..
Of hebben een heleboel mensen het niet door en gebruiken ze een groep met verder weinig apparatuur. Ik was mij er ook totaal niet van bewust wat het maximale vermogen is van een elektra groep.. Daar sta ik gewoon niet bij stil. 8)7 want ja, er staat ook niets iets over op bol/coolblue of andere sites terwijl er wel overal wordt gewaarschuwd bij een perilex aansluiting.

Ik ben mijn keuken eens langsgegaan wat er allemaal op de groepen zit. Ik heb in mijn keuken een paar stopcontacten over. Op deze groep zitten verder een aantal ledlampen (waar er maar eentje van nu aanstaat 's avonds a 4W) en daarnaast een diepvries (max 70W, maar hij staat op stand 2 van de 4, zal dus minder zijn).
Als een groep 3680W heeft aan vermogen, dan zit ik incl. inductieplaat van 3500W niet boven dit vermogen.. Ik zou maximaal deze groep dan met 3600W belasten, als de andere lampen aan zouden staan (badkamer lampen, staan nooit aan tijdens het koken). Dan zou het toch gewoon moeten kunnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Er zullen vast inductieplaten bestaan met een laag vermogen geschikt voor 1 fase.
Zoals je zegt kom je dan theoretisch niet boven de 3680 watt uit.

Welk inductieplaat had je op het oog?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14
Ik heb laatst de handleiding van een Bosch inductiekookplaat gezien (volgens mij PIE63KBB5E). Dat is 'gewoon' een 7,4 kW kookplaat. Deze kan echter softwarematig begrenst worden qua vermogen. Waaronder een instelling voor 13A en 16A. Die kan je dus op een normaal stopcontact aansluiten.

Wanneer je dan de pitten omhoog draait tot boven de vermogensgrens, krijg je een melding/piepje. Als je maar twee pitten gebruikt zal dat niet snel het geval zijn.

Edit: Jep, zie hoofdstuk 10 van de instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oAskrsaDBOGM3P6WOGrG85qD1Mg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XitpKDkIXXAHgaLa1BjCLHUS.png?f=user_large

P.S. Gebruik je wel eens een frituurpan / waterkoker op de stopcontaten die je noemt? Dat gaat hem namelijk niet worden met een kookplaat erbij. Je hebt wel een vrij 'lege' groep nodig. De apparatuur die jij noemt is prima.

Verder: als je hem op 3500 W instelt, krijg je een stroom van bijna 16 A. Dat is officieel wat te veel voor een normale stekker. Als de stekker onder het keukenkastje zit, kan je misschien een CEE-stekker aan de bestaande draden monteren.

[ Voor 46% gewijzigd door marcop23 op 01-12-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42
Je kunt het inderdaad doen, zoals hierboven staat.
Volgens mij ondersteunen alle kookplaten dit.

Die van mij geeft geen waarschuwingspiep maar schakelt het vermogen terug.
Let wel, dat maximum vermogen van 7kw gebruik ik dus echt nóóit. Ik heb meestal één pit half aan en regelmatig nog een tweede erbij. Maar vol vermogen is echt hard, dat doe je alleen tijdelijk.

Ik denk dat ze deze software mogelijkheid bedoelen met 'kan zo worden aangesloten'. Het klopt en je zult er vrijwel nooit tegenaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
Ik denk dat je zoiets bedoelt.
https://www.ikea.com/nl/n...Ai_hEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Die mag je gewoon net als een frituurpan op elk willekeurig stopcontact aansluiten.

Vast geïnstalleerde apparaten hebben een eigen groep nodig, al is dat (op tweakers gelezen) inmiddels weer UIT de NEN1010. Ik heb zelf niet de beschikking over een actuele versie.

In principe is elk stopcontact geschikt kortstondig 3680w (16A) te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Keukenspul kan in HHW. :) Daar kom je veeeel meer kookplaattopics tegen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
Wow, bedankt voor alle reacties!

Sorry, ik had wat duidelijker moeten zijn over het type inductieplaat. Ik bedoel zo’n plug-n-play geval zoals deze. Deze is vrijstaand:
https://www.coolblue.nl/product/864812/etna-kiv164rvs.html

Zo'n kookplaat heeft een aansluitwaarde van 3500 W. Dus er hoeft hier verder niets aan aangepast te worden. En die vrijstaande hebben inderdaad een gewone stekker. Er zijn ook inbouw inductieplaten met een maximaal waarde van 3500 W dus dat is eigenlijk hetzelde. Ik zie dat die vrijstaande van de ikea nog minder verbuikt (3200 W).

Ik heb in de keuken alleen een kleine waterkoker (max 1000W) maar deze gebruik ik niet tijdens het koken. Dus alleen de diepvries van max 70 W en wat ledlampen.

[ Voor 66% gewijzigd door Sundayevening op 01-12-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
Señor Sjon schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:52:
[mbr]Keukenspul kan in HHW. :) Daar kom je veeeel meer kookplaattopics tegen.[/]
Oh :) Kan hij dan wordt verplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die kookplaat en 70W vriezer en wat led-lampen gaan prima samen op 1 16a groep. Zie ook dit topic van een tijdje terug: Inductie op 1 fase, goed idee of niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Sundayevening schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:11:
[...]

Oh :) Kan hij dan wordt verplaatst?
Dat is ie al. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
ahem.. 'worden verplaatst'

Dank :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
RaZ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:17:
Die kookplaat en 70W vriezer en wat led-lampen gaan prima samen op 1 16a groep. Zie ook dit topic van een tijdje terug: Inductie op 1 fase, goed idee of niet
Dank je. Ik ben door dat topic heen gegaan en er staat een heleboel in dat een beetje abracadabra is voor mij.
16A is wat een normale groep aan kan? Ik begrijp dat een groep dan van 230V (zie ik in mijn meterkast / jaren 90 appartement) maximaal met 3680 W belast kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sundayevening schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:29:
[...]

Dank je. Ik ben door dat topic heen gegaan en er staat een heleboel in dat een beetje abracadabra is voor mij.
16A is wat een normale groep aan kan? Ik begrijp dat een groep dan van 230V (zie ik in mijn meterkast / jaren 90 appartement) maximaal met 3680 W belast kan worden.
16A x 230V = 3.680 Watt

Dus een 3.500 watt kookplaat is geen probleem als je daar verders niet al te veel apparaten aan hangt. En laten we wel zijn, die kookplaat staat grotendeels gewoon uit natuurlijk. En zolang je niet op vol vermogen kookt, haal je die 3.500 watt ook niet eens he, dat is het maximale.

Een eitje koken op de kleine pit: 1.500 watt op vol vermogen, doe je dat op een grote pit, is het 2.000 watt op vol vermogen.

Ik heb zelf een Inventum 3.500 watt kookplaat, en die heb ik na 3,5 jaar nog nooit op vol vermogen gehad en haal ik die 3.500 watt gewoon helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven zit met hetzelfde.

In theorie zou het hier (3 groepen) met twee 2-pits inductieplaten kunnen, mits deze van stopcontacten gebruik maken die niet op dezelfde groep zitten, er niet tegelijk 2 pitten op dezelfde plaat op vol vermogen aanstaan én we niet tegelijk de oven, waterkoker. koffieapparaat, wasmachine of stofzuiger aanzetten.

Gelukkig weet ik de indeling van de stopcontacten: Er is een groep waar maar 1 dubbel stopcontact achter zit, daar hangen de koelvriescombo en wasmachine aan, 1 groep waar de rest van de keuken en een groot deel van de rest van het huis aan hangt en 1 waar o.a. de ketel, (80's) versterker en (stofzuiger buiten beschouwing gelaten) verder alleen wat licht spul aan hangt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Raven Wait, whut.. Jij hebt 2x 2-pits inductie kookplaten van elk 3.500 watt?? Waarom niet gewoon een 4-pits van 3.500 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RaZ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:05:
@Raven Wait, whut.. Jij hebt 2x 2-pits inductie kookplaten van elk 3.500 watt?? Waarom niet gewoon een 4-pits van 3.500 watt?
Euh, nee? Ik zei in theorie, praktijk niet geprobeerd :P

Maar zijn die er dan? Ik dacht altijd dat 4-pits 7k2W betekende, oftewel kookgroep nodig.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Raven schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:08:
[...]

Euh, nee? Ik zei in theorie, praktijk niet geprobeerd :P

Maar zijn die er dan? Ik dacht altijd dat 4-pits 7k2W betekende, oftewel kookgroep nodig.
Ja, de TS linkt ook naar een 4-pits inductie kookplaat van 3.500 watt, en ik heb ook een 4 pits inductieplaat van 3.500 watt, en dat werkt gewoon helemaal dikke prima (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:18
Ik had gehoord dat alles boven de 2000 watt op een aparte groep moest, althans dat zij de uitvoerder laatst tegen mij die hier aan het renoveren is, mijn airco en wasmachine/droger moesten allebei op een apart groep aangesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Toerq schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:31:
Ik had gehoord dat alles boven de 2000 watt op een aparte groep moest, althans dat zij de uitvoerder laatst tegen mij die hier aan het renoveren is, mijn airco en wasmachine/droger moesten allebei op een apart groep aangesloten worden
Dat zijn de regels voor een electricien, en het is wel zo verstandig, maar niet noodzakelijk of onveilig.

Ben je aan het renoveren, doe je het gewoon gelijk goed, maar hoeveel mensen gaan een (sociale) huurwoning renoveren, en gooien er gelijk ±800 euro tegenaan om netjes een perilex te laten aanleggen? Niemand natuurlijk ;)

Deze 3.500 watt 4-pits kookplaten zijn er zodat je heel eenvoudig van het gas af kan, hoef je geen perilex / kookgroep / fornuisgroep aan te leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
RaZ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:39:
[...]

16A x 230V = 3.680 Watt

Dus een 3.500 watt kookplaat is geen probleem als je daar verders niet al te veel apparaten aan hangt. En laten we wel zijn, die kookplaat staat grotendeels gewoon uit natuurlijk. En zolang je niet op vol vermogen kookt, haal je die 3.500 watt ook niet eens he, dat is het maximale.

Een eitje koken op de kleine pit: 1.500 watt op vol vermogen, doe je dat op een grote pit, is het 2.000 watt op vol vermogen.

Ik heb zelf een Inventum 3.500 watt kookplaat, en die heb ik na 3,5 jaar nog nooit op vol vermogen gehad en haal ik die 3.500 watt gewoon helemaal niet.
Inderdaad, ik denk ook niet dat ik snel aan die 3500 W zit met zo'n inductiekookplaat. Met m'n gasfornuis heb ik hooguit 1 pit flink open staan om een pan water te koken, maar zelfs dan heb ik het vuur nog niet helemaal op maximaal staan.

Welke Inventum inductie kookplaat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
Raven schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:56:

In theorie zou het hier (3 groepen) met twee 2-pits inductieplaten kunnen, mits deze van stopcontacten gebruik maken die niet op dezelfde groep zitten, er niet tegelijk 2 pitten op dezelfde plaat op vol vermogen aanstaan én we niet tegelijk de oven, waterkoker. koffieapparaat, wasmachine of stofzuiger aanzetten.

Gelukkig weet ik de indeling van de stopcontacten: Er is een groep waar maar 1 dubbel stopcontact achter zit, daar hangen de koelvriescombo en wasmachine aan, 1 groep waar de rest van de keuken en een groot deel van de rest van het huis aan hangt en 1 waar o.a. de ketel, (80's) versterker en (stofzuiger buiten beschouwing gelaten) verder alleen wat licht spul aan hangt.
Dan is een 3500 W inductiekookplaat misschien ook wel mogelijk. Hoeveel verbruikt die koelvriescombo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sundayevening schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:23:
[...]
Ik ben mijn keuken eens langsgegaan wat er allemaal op de groepen zit. Ik heb in mijn keuken een paar stopcontacten over. [...]
heb je wel goed gekeken, zit er niet verborgen onder/achter keukenkastjes ergens een Perilex stopcontact?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sundayevening schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:17:
[...]

Inderdaad, ik denk ook niet dat ik snel aan die 3500 W zit met zo'n inductiekookplaat. Met m'n gasfornuis heb ik hooguit 1 pit flink open staan om een pan water te koken, maar zelfs dan heb ik het vuur nog niet helemaal op maximaal staan.

Welke Inventum inductie kookplaat heb je?
Deze: https://www.coolblue.nl/p.../inventum-vki6010zil.html

Werkt als een malle :Y

Edit:
Ik heb net gekookt:
15 minuten op de kleine pit standje 6 van 9: 1.000 watt
30 minuten op de grote pit standje 5 van 9: 1.111 watt

Goed, stond 30 minuten in de keuken, 15 minuten 2.111 watt en dan nog 15 minuten 1.111 watt

Dat zo'n kookplaat max 3.500 watt kan verbruiken, wil niet zeggen dat dat ook altijd zo is he. Want dit is peanuts natuurlijk. ;)
JJ Le Funk schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:29:
[...]

heb je wel goed gekeken, zit er niet verborgen onder/achter keukenkastjes ergens een Perilex stopcontact?
Vast niet, want de TS heeft nog gas, en dan heb je geen perilex nodig ;)

[ Voor 41% gewijzigd door RaZ op 01-12-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:10

Yucon

*broem*

Je hebt duo stopcontacten die de andere uitschakelen als de zware verbruiker aanspringt. Ik geloof dat die vaak voor vaatwassers gebruikt worden. Zoiets als dit. (eerste de beste link, het is voor het idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:34:
[...]

Dat zijn de regels voor een electricien, en het is wel zo verstandig, maar niet noodzakelijk of onveilig.

Ben je aan het renoveren, doe je het gewoon gelijk goed, maar hoeveel mensen gaan een (sociale) huurwoning renoveren, en gooien er gelijk ±800 euro tegenaan om netjes een perilex te laten aanleggen? Niemand natuurlijk ;)

Deze 3.500 watt 4-pits kookplaten zijn er zodat je heel eenvoudig van het gas af kan, hoef je geen perilex / kookgroep / fornuisgroep aan te leggen :P
800 pegels voor doorgaans wat draadtrekken, een perilex WCD er op lepelen, en een kookgroepje in de meterkast lepelen?

misschien als je een totaal verouderde kast heb welke meteen ook mee vervangen moet worden.. maar anders verdient die er behoorlijk goed aan :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Yucon schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:48:
Je hebt duo stopcontacten die de andere uitschakelen als de zware verbruiker aanspringt. Ik geloof dat die vaak voor vaatwassers gebruikt worden. Zoiets als dit. (eerste de beste link, het is voor het idee)
Klopt, die dingen verkopen ze ook als wasmaschine / droger schakelaar. Die kunnen meestal ook niet beide aanstaan op een 16a groep.

Of voor een Qooker, met 3 aansluitingen.

Maar dan heb je het over wat je aansluit op 1 apparte groep, en daarna daisy-chainen, op een bestaande groep wordt dat al heel snel heel erg lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SMSfreakie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:53:
[...]

800 pegels voor doorgaans wat draadtrekken, een perilex WCD er op lepelen, en een kookgroepje in de meterkast lepelen?

misschien als je een totaal verouderde kast heb welke meteen ook mee vervangen moet worden.. maar anders verdient die er behoorlijk goed aan :P
Het is niet enkel de electricien he, niemand wil opbouw, dus infrezen in de muren en daarna weer afwerken. Dus nee, de electricien gaat niet met al het geld vandoor hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
JJ Le Funk schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:29:
[...]

Nee was dat maar zo. Er zit een normaal stopcontact voor de gasplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
RaZ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:31:
[...]

Deze: https://www.coolblue.nl/p.../inventum-vki6010zil.html

Werkt als een malle :Y

Edit:
Ik heb net gekookt:
15 minuten op de kleine pit standje 6 van 9: 1.000 watt
30 minuten op de grote pit standje 5 van 9: 1.111 watt

Goed, stond 30 minuten in de keuken, 15 minuten 2.111 watt en dan nog 15 minuten 1.111 watt

Dat zo'n kookplaat max 3.500 watt kan verbruiken, wil niet zeggen dat dat ook altijd zo is he. Want dit is peanuts natuurlijk. ;)
Netjes! En je kan dus het verbruik zien, dat is handig.
Hoe is het geluid van de ventilator? En nog een vraag: hoe dun is de rand van de poten? Ik heb een gasfornuis van 58cm breed en 51cm diep, dus net 1cm kleiner. Misschien past hij er dan niet precies op of omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sundayevening schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:21:
[...]

Netjes! En je kan dus het verbruik zien, dat is handig.
Hoe is het geluid van de ventilator? En nog een vraag: hoe dun is de rand van de poten? Ik heb een gasfornuis van 58cm breed en 51cm diep, dus net 1cm kleiner. Misschien past hij er dan niet precies op of omheen.
Nee, ik kan m'n verbruk niet zien, dat reken ik gewoon uit :P

Die ventilator die hoor je wel ja, en die gaat na het koken ook weer vrij snel uit. En de rand van dat ding is vrij dun, en ik denk niet dat die netjes past op een oppervlakte van 58x51cm. Een (stevige) plank hout van 60x60cm en daar gaat ie zeker prima op passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
Raven schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:56:

Deze vrijstaande Etna inductie heeft een iets lager verbruik van 3300 W. Hij heeft wel 3 zones ipv. 4:
https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
RaZ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 05:54:
[...]

Nee, ik kan m'n verbruk niet zien, dat reken ik gewoon uit :P

Die ventilator die hoor je wel ja, en die gaat na het koken ook weer vrij snel uit. En de rand van dat ding is vrij dun, en ik denk niet dat die netjes past op een oppervlakte van 58x51cm. Een (stevige) plank hout van 60x60cm en daar gaat ie zeker prima op passen ;)
Ah, nou ja je weet in ieder geval hoeveel het is.

Desnoods moet mn gasfornuis er uit worden gehaald. Maar dan kan ik misschien beter voor een Etna variant gaan. Die heeft de rand doorgetrokken. Anders zit ik naar een gat eronder te kijken.. Ik vind alleen de Inventum wel wat mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:03:
[...]

Het is niet enkel de electricien he, niemand wil opbouw, dus infrezen in de muren en daarna weer afwerken. Dus nee, de electricien gaat niet met al het geld vandoor hoor ;)
ahja als je moet invrezen wil t wel wat oplopen ja.. :) maar als er gewoon al een loze leiding voorbereid is :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Sundayevening Een kookplaat moet ook z'n warmte kwijt kunnen, en dat gaat met die Inventum beter vanwege de half open randen. En als ik op de bank zit, zie ik mn kookplaat toch niet, en dat gat dus ook niet ;)

Je kan ook kiezen voor een inbouw variant. Gasfornuis wegdoen, kast van 60x60cm kopen, en daar kan je die dan inbouwen. Kost wat meer tijd, zweet en geld, maar ik doe een wilde gok dat je gasfornuis nog wel wil houden voor de oven.

@SMSfreakie
Je hebt meestal geen loze leidingen richting de keuken als je kookt op gas, en dan heb je voor een perilex een dikkere buis nodig dan de standaard maat. Maar invrezen hoeft niet, als je geel PVC mooi vindt met op elke 50 a 60cm een grijze zadel en gewoon lekker opbouw neemt, dat is goedkoper, ziet er niet uit. Je kan het altijd achteraf nog een likje wit overheen smutsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
RaZ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:04:
@Sundayevening Een kookplaat moet ook z'n warmte kwijt kunnen, en dat gaat met die Inventum beter vanwege de half open randen. En als ik op de bank zit, zie ik mn kookplaat toch niet, en dat gat dus ook niet ;)

Je kan ook kiezen voor een inbouw variant. Gasfornuis wegdoen, kast van 60x60cm kopen, en daar kan je die dan inbouwen. Kost wat meer tijd, zweet en geld, maar ik doe een wilde gok dat je gasfornuis nog wel wil houden voor de oven.

@SMSfreakie
Je hebt meestal geen loze leidingen richting de keuken als je kookt op gas, en dan heb je voor een perilex een dikkere buis nodig dan de standaard maat. Maar invrezen hoeft niet, als je geel PVC mooi vindt met op elke 50 a 60cm een grijze zadel en gewoon lekker opbouw neemt, dat is goedkoper, ziet er niet uit. Je kan het altijd achteraf nog een likje wit overheen smutsen :P
Misschien dat het bouwjaar afhankelijk is :?
bij mij ligt die er gewoon.. BJ1955 maar grote verbouwing van het gehele complex in 1980, dus houd ik 1980 aan als referentie op dit moment ;) en ja ik heb gewoon een gaskookplaat..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sundayevening schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:23:
[...]

Dan is een 3500 W inductiekookplaat misschien ook wel mogelijk. Hoeveel verbruikt die koelvriescombo?
Euhm.... het huis idle't 's nachts op 68W, wanneer de koelkast aanslaat 95-100W, als ik het standbyverbruik van de koelvriescombo niet meereken (die zou ik dan even apart moeten meten) doet die dus iets van 30W blijkbaar. Lijkt mij nogal laag, kan mij niet voorstellen dat de koelkast zó zuinig is :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
RaZ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:04:

Oh oops, ik ben weer lekker duidelijk. 8)7 Ik heb een gaskookplaat, geen fornuis.
Wanneer ik dus die gaskookplaat weg zou doen en de Inventum op die plek plaats dan kijk ik zo in de besteklade.
Als ik op de bank zit zie ik de kookplaat ook niet :P Maar ja als ik ervoor sta wel ;)

Ik heb eens zitten lezen in de handleidingen van Inventum, Etna en Ikea. Ik lees bij Inventum en Etna dat de pannen een minimale diameter van 14cm moeten hebben.
Ik zou denken dat ik mijn kookpannen nog kan gebruiken, ze zijn geschikt voor inductie maar hebben een diameter van 13cm. Ik heb wel ook nog een grotere maar die is een stuk groter. Is de vaatwasser ook weer sneller vol..
Die van de Ikea (die heeft 2 zones) begint bij 12cm. Dat is een heel verschil. Ik vind het niet praktisch dat Inventum en Etna voor 14cm hebben gekozen. Deze inductieplaten zullen voornamelijk worden gekocht door 1 of 2 persoonshuishoudens dus dan is het wel zo praktisch dat je op zijn minst een wat kleinere pan kan gebruiken.. toch?

Ook zo raar: Etna zegt dat de plaat kan barsten bij een holle (of bolle) bodem.. Inventum adviseert juist het gebruik van enigszins holle pannen.. Uhm :?

[ Voor 5% gewijzigd door Sundayevening op 02-12-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
Raven schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:48:
[...]

Euhm.... het huis idle't 's nachts op 68W, wanneer de koelkast aanslaat 95-100W, als ik het standbyverbruik van de koelvriescombo niet meereken (die zou ik dan even apart moeten meten) doet die dus iets van 30W blijkbaar. Lijkt mij nogal laag, kan mij niet voorstellen dat de koelkast zó zuinig is :P
Ok, maximale verbruik is dan dus 95-100W. Dat is waar het om gaat toch als je een inductieplaat op die groep wilt gebruiken.

Dat is wel een flink verschil ja 30W standby en 95-100W maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Als je een 3-pits kan vinden zou ik dat eerder doen. Het grote nadeel van een vrijstaande 1-fase kookplaat is dat wanneer je meerdere pitten gebruikt het vermogen wordt verlaagd van alle pitten. Gebruik je bijvoorbeeld alle 4 de pitten dan kan je maar tot stand 6 van 9 gaan bij deze plaat en hij gaat stroom reguleren en vaker afslaan.

Bij een 3-pitter hoeft er maar gedeeld te worden over 3 pitten en is er vaak 1 sterkere pit aanwezig (ideaal voor 1-pans gerechten, wok shit enzo). De door jou aangehaalde 4-pits etna heeft 1 pit met maximaal 2kw. De door jouw aangehaalde 3 pitter heeft een pit met 3 kw max vermogen en die een stuk groter is.

Als je alleen bent is meestal een 3-pitter genoeg maar ik heb het ook jaren gedaan met een 3-pitter toen ik samen ging wonen.

[ Voor 4% gewijzigd door OMD op 02-12-2022 15:44 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sundayevening schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:51:
[...]

Ok, maximale verbruik is dan dus 95-100W. Dat is waar het om gaat toch als je een inductieplaat op die groep wilt gebruiken.
Van het hele huis, wat er verder nog aanstaat moet er dan nog af. Zo uit mijn hoofd 15-20W voor download-pc, router-pc, RPi en UPS samen, max 15W voor de switch, 5-6W voor standbyverbruik CV-ketel, paar watt voor wekkers/klokjes.... dat is het zo'n beetje.
Sundayevening schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:51:
Dat is wel een flink verschil ja 30W standby en 95-100W maximaal.
Nee, verschil van 30W tussen aanstaan en aanslaan, wat het standbyverbruik van de koelkast is weet ik niet maar met 68W (hele huis) minus de eerder genoemde apparaten zal dat niet zo heel veel zijn.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
OMD schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:42:
Als je een 3-pits kan vinden zou ik dat eerder doen. Het grote nadeel van een vrijstaande 1-fase kookplaat is dat wanneer je meerdere pitten gebruikt het vermogen wordt verlaagd van alle pitten. Gebruik je bijvoorbeeld alle 4 de pitten dan kan je maar tot stand 6 van 9 gaan bij deze plaat en hij gaat stroom reguleren en vaker afslaan.

Bij een 3-pitter hoeft er maar gedeeld te worden over 3 pitten en is er vaak 1 sterkere pit aanwezig (ideaal voor 1-pans gerechten, wok shit enzo). De door jou aangehaalde 4-pits etna heeft 1 pit met maximaal 2kw. De door jouw aangehaalde 3 pitter heeft een pit met 3 kw max vermogen en die een stuk groter is.

Als je alleen bent is meestal een 3-pitter genoeg maar ik heb het ook jaren gedaan met een 3-pitter toen ik samen ging wonen.
Oh, 3 pitten is absoluut voldoende. Gebruik er zelfs maar 2, zo goed als altijd.
Inderdaad die wok pit is sterker. Kan handig zijn, maar echt hard zal ik niet gaan bakken, misschien wel voor het koken van water. Hij verbruikt alleen met z'n 3300 W wat minder. Mar dat lijkt mij geen probleem. Hou ik nog een beetje ruimte over op mn groep :)
Ik denk dat vooral de ruimte van die derde pit erg handig is. Die zit rechts in het midden. Het is vaak wat krap wanneer ik de wok pan (grote anti-aanbak pan) gebruik op mn 4-pit gaskookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sundayevening
Raven schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 17:32:
[...]

Van het hele huis, wat er verder nog aanstaat moet er dan nog af. Zo uit mijn hoofd 15-20W voor download-pc, router-pc, RPi en UPS samen, max 15W voor de switch, 5-6W voor standbyverbruik CV-ketel, paar watt voor wekkers/klokjes.... dat is het zo'n beetje.

[...]
Nee, verschil van 30W tussen aanstaan en aanslaan, wat het standbyverbruik van de koelkast is weet ik niet maar met 68W (hele huis) minus de eerder genoemde apparaten zal dat niet zo heel veel zijn.
Ohh, op die fiets. Dat is op zich ook niet zo heel veel. Moet dan wel kunnen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
als het mis gaat sta je met regelmaat de zekeringautomaat weer omhoog te zetten (of een stop te wisselen ;) )

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SMSfreakie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:08:
als het mis gaat sta je met regelmaat de zekeringautomaat weer omhoog te zetten (of een stop te wisselen ;) )
Yup, en dan kan je altijd nog wat apparaten aan een andere groep hangen, desnoods met een verlengsnoer (en dan niet voor een goedkope el-cheapo gaan. Minimaal 3x1,5mm2 al zou 3x2,5mm2 beter zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:23:
[...]

Yup, en dan kan je altijd nog wat apparaten aan een andere groep hangen, desnoods met een verlengsnoer (en dan niet voor een goedkope el-cheapo gaan. Minimaal 3x1,5mm2 al zou 3x2,5mm2 beter zijn)
nou ik vertrouw die dingen die zeggen dat ze MAX 3500Watt kunnen.. en er weer geen aderdikte beschreven is ( zal wel 1.5mm² zijn wat inweze prima zou mogen ivm maximale spanningsval) niet zo :P die werd toch best warm toen de vaatwasser er op zat.. welke trouwens max 10A zou trekken....

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SMSfreakie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:28:
[...]

nou ik vertrouw die dingen die zeggen dat ze MAX 3500Watt kunnen.. en er weer geen aderdikte beschreven is ( zal wel 1.5mm² zijn wat inweze prima zou mogen ivm maximale spanningsval) niet zo :P die werd toch best warm toen de vaatwasser er op zat.. welke trouwens max 10A zou trekken....
Je kan ook perilex snoer met stekker kopen die zijn 5x1,5mm2 en zijn geschikt voor 16a, en die vertrouw ik ook niet hoor. Klik Daar gebruik ik altijd 2,5mm2 voor :Y

Ik zou echt geen kookplaat van 3.500 watt aan een 1,5mm2 verlengsnoer hangen, maar voor een koelkast of vriezer zodat die niet op de zelfde groep als de kookplaat is dat geen enkel probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fritzlaan
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-07-2023
Kan iemand mij vertellen hoe ik een standaard stekker op een 1 fase inductiekookplaat moet monteren, ik heb 5 draden.
Pagina: 1