Inductie op 1 fase, goed idee of niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 13:47
Enkele maanden geleden is mijn RVS gaskookplaat met een schuurspons toegetakeld, doordat de krassen flink storen ben ik gaan nadenken over het vervangen van de kookplaat, het was door de beperkte ruimte toch al een onhandig ding.

Met wat zoekwerk is te vinden dat een tweefase aansluiting het beste is, die heb ik echter niet. Omdat ik door de bomen het bos even niet zie én elke situatie anders is toch even een check of ik er verstandig aan doe het goed aan te pakken of toch een 1 fase prima kan.

Kijkend naar de kookgewoontes van de laatste tijd zijn er hooguit 3 pitten in gebruik en is het bijna zeldzaam dat daarvan 2 op volle kracht aanstaan. Hiermee zou ik denken dat 1 fase prima kan.

Bij de vervanging van de keuken (2019, vorige eigenaar) is alles keurig op aparte groepen ingedeeld, waarbij de kookplaat en koelkast samen zitten. Verder kijkend naar de groepenkast heb ik nog een loze groep (althans, uitgezet en nooit ontdekt wat niet werkt) en is helaas bespaard door het op een enkele fase te houden.

Dit komt neer op de volgende vragen:
- Kan een kookplaat en koelkast op één groep? Rekening houdend met dat inductie iets meer stroom is dan alleen een ontsteking
- Zou ik de bestaande groep makkelijk kunnen combineren met de loze groep?
- Lukt het op de groepenkast met een enkele fase?

Als ik iets doe doe ik het graag goed. Anderzijds wordt het qua kosten wellicht gortig als ik de groepenkast nog weer moet vernieuwen én een perilex aansluiting laten aanleggen in de keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:44

hfa

'k Heb nog wel een 5-pts gaskookplaat liggen met inbouwmaat van 60cm (dus voor een standaard keukenkast ;))

Inhoudelijk:
- Als je de kookplaat daadwerkelijk op 1 fase aansluit middels een normaal stopcontact kan dat. Maar niet aan te bevelen. Je hebt dan een kookplaat die max 3680watt (230wattx16A) mag/kan trekken. Alle gebruikers die je op dezelfde groep aansluit, snoepen vermogen weg wat de kookplaat anders had kunnen gebruiken (lees: overbelasting van de groep ligt dan eerder op de loer)
- Idealiter leg je een fornuisgroep aan; dat zijn 2x16A groepen/automaten die je combineert tot één groep. (dus 2x L en 2x N in een perilex stopcontact). Daar mogen dan géén extra verbruikers op aangesloten zijn.
- Hiermee kan het dus prima op 1-fase meterkast, mits de aansluitwaarde van je kookplaat <7400watt is.

[ Voor 19% gewijzigd door hfa op 08-11-2022 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb een 3,5kW 1 fase inductiekookplaat, en die bevalt me prima. Dus ja, het kan. 16a x 230v = 3.680 watt, dus een koelkast/koelvriescombinatie op dezelfde groep gaat ook wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:45
Kortweg wil je een kookplaat altijd op een eigen groep.

Heb je een 3 fase aansluiting dan wil je een krachtgroep (3 fase)
Heb je een 1 fase aansluiting dan wil je een kookgroep (2x 1 fase)

Uiteraard kun je ook wel kijken naar kookplaten met een lager vermogen. Dan hoef je je huidige installatie niet aan te passen, maar dat heeft wel zo zijn beperkingen zoals je aangeeft.
Een moderne koelkast heeft een laag verbruik, vaak niet hoger dan 100W als de compressor aan staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:58
Voordat je een inductiekookplaat aan gaat schaffen moet je je eerst afvragen hoe vaak het voor jou noodzakelijk is om alle kookplaten op vol vermogen te gebruiken.
Ikzelf gebruik een 1 fase inductieplaat, maar ik gebruik maar zelden meer dan 2 (van de 4) kookplaten tegelijk.
E.e.a. zal ook een beetje van de woonsituatie afhangen, wanneer je voor veel personen tegelijk moet koken heb je meer vermogen / meer pannen nodig dan een eenpersoonshuishouden.
Je kunt ook overwegen om een stoompan aan te schaffen, daarmee kun je op een plaat zowel de aardappels als de groente gaar krijgen.
En check ook even of de pannen die je nu gebruikt wel geschikt zijn voor inductie, ikzelf heb een aantal (oude) pannen moeten vervangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Normaliter neem je een 7,4 kW inductiekookplaat.
Daar trek je 5x 2,5 mm2 - VD draad naartoe (in 19 mm buis of neem ymvk kabel)
Dan plaats je een perilex, met 2x L en 2x N + PE (of dit soort handige kastjes ipv gepriegel in een perilexstekker)
In de groepenkast kookgroep met 2x 16A aan elkaar.

Heb je 3-fase, neem dan een 3-fase aardlekautomaat, waar je maar 2 fasen op aansluit (7,4 kW verdelen over 2 fasen)

Inductie kookplaat hoort op een eigen groep te zitten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-05 14:37
Heb je een aansluiting 3 x 25A, dan de kookplaat aansluiten op een driefasenautomaat. Heb je een aansluiting 1 x 35A of 1 x 40A, dan aansluiten op een kookgroep.

Een kookplaat van 7,4 kW trekt 2 x 16A. Op een enkele fase is dat opgeteld 32 A. Dat is wat te veel bij 3 x 25A waarbij je alle platen op een enkele fase aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die 2x 16A kookgroepen heb ik nooit begrepen, da's net zoiets als een cv standaard afstellen op 80 graden.
Een 4-pits plaat kan makkelijk met 1 fase, de pitten doen meestal 1800W (2x) en 1400W (2x).
Hier zit er wel meer dan een koel/vries combi op de groep bij de kookplaat dus soms even opletten
Kijk wel naar je pannen, niet elke pan werkt met inductie.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-05 14:37
Speedy-Andre schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:53:
Die 2x 16A kookgroepen heb ik nooit begrepen, da's net zoiets als een cv standaard afstellen op 80 graden.
Een 4-pits plaat kan makkelijk met 1 fase, de pitten doen meestal 1800W (2x) en 1400W (2x).
Hier zit er wel meer dan een koel/vries combi op de groep bij de kookplaat dus soms even opletten
Kijk wel naar je pannen, niet elke pan werkt met inductie.
Dat totaalvermogen is 6400 Watt. Dat betekent afgerond 27 A. Dat is dus echt wel zinvol om daarvoor een kookgroep te gebruiken bij een eenfase hoofdaansluiting. Ook de bedrading is dan dubbel uitgevoerd tussen groepenkast en kookplaat. Wel eens een zwartgeblakerde aansluiting gezien?

Dus kookgroep 2 x 16A bij enkelfase en bij drie fasen een driefasenautomaat, waarbij je praktisch gezien twee fasen zult benutten. Gewoon omdat dat veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb hem nu dik 6 jaar, hij vraagt nooit 16A dus nee nog nooit zwartgeblakerde draden gehad.
Mijn omvormer die ruim 16A levert (4kW) gaat al net zo lang prima, goed monteren en nergens last van.
Bang maken is zo makkelijk, iets degelijk aanleggen kennelijk niet ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Speedy-Andre schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:19:
Ik heb hem nu dik 6 jaar, hij vraagt nooit 16A dus nee nog nooit zwartgeblakerde draden gehad.
Mijn omvormer die ruim 16A levert (4kW) gaat al net zo lang prima, goed monteren en nergens last van.
Toen ik mijn huidige woning betrok was de kookplaat aangesloten op een normaal stopcontact. Ik was blij dat ik de keuken bijna meteen ben gaan vervangen. Want tijdens het uit elkaar halen van de keuken kwam ik die stekker dus tegen. Hij was half gesmolten. Ik was er nog op tijd bij gelukkig.

Niet dat een inductieplaat op 1 x 16A niet kan. Maar pas op wat je adviseert. Nornaal schuko-materiaal is ook niet ontworpen om wat langere tijd 13A of meer te leveren. Daarom zijn doorgaans ook laders voor electrische auto's voor nornaal stopcontact beperkt tot 10A.

Diezelfde kookplaat is nu aangesloten op een perilex die gevoed wordt door 2x16A. Werkt al vier jaar perfect. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

RaZ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:30:
Ik heb een 3,5kW 1 fase inductiekookplaat, en die bevalt me prima. Dus ja, het kan. 16a x 230v = 3.680 watt, dus een koelkast/koelvriescombinatie op dezelfde groep gaat ook wel lukken.
Niet volgens de normen. Doe dit aub niet.
Apparatuur die vast aangesloten is en 2kW gebruikt verdient een eigen groep ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:49
Ik kook al een jaar op deze 1 fase plaat: https://www.coolblue.nl/product/798360/inventum-iki6010.html

Reden voor mij was dat ik anders ook hele huis zou moeten verbouwen voor aanleggen perilex en ik wel van mijn gasaansluiting af wil.

Zit op groep met meer apparaten. Heb nooit het idee gehad te weinig vermogen te hebben. Als je drie of meer pitten gebruiken wil op hoog vermogen, kan dat niet. Dan schakelt ie het vermogen wat terug bij twee pitten.

Over veiligheid heb ik eerlijk gezegd te weinig kennis van. Ben er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat het veilig is als je gewoon netjes de instructies volgt qua installatie en gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn Bosch inductieplaat werd met een (degelijke) stekker aan het snoer geleverd, het zou wel erg raar zijn als dat na keuring enz. niet zou mogen/kunnen.
Een gesmolten stekker duidt op een matige kwaliteit of montage, eentje waar 10/16A op staat zou ik niet doen.
TS zegt meestal maar 1 pit voluit te zetten en alleen en koelkast op de groep erbij te hebben.
Als beide in een degelijke wcd zitten zie ik niet wat daar fout kan gaan, behalve dat het met de huidige regels misschien niet mag terwijl het een paar jaar geleden wel kon.
Maar goed, kan de koelkast in een andere wcd dan zou ik dat zeker doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57
Speedy-Andre schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:19:
Dat het goed gaat is natuurlijk prachtig! Tot het fout gaat... En wat dan? Minst erge is dat de verzekeraar of expert constateert dat het niet correct is aangesloten en bij kleine schade jouw claim afwijst.

Maar ik heb het serieus fout zien gaan een paar huizen verderop. Dan kun je over bangmakerij spreken maar een volledig afgebrande keuken, rookschade, waterschade.. dat is niet niks!

Om nog maar niet te spreken over wat het geestelijk met de bewoners heeft gedaan...

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
Dank voor de vele inzichten al!
Voorop staat dat ik de boel uiteraard wel veilig wil hebben. Ben niet voor niets geen fan van buren die de EV vanuit de berging laden, met 65 jaar oude bekabeling tussen berging en eigen meterkast.
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:10:
TS zegt meestal maar 1 pit voluit te zetten en alleen en koelkast op de groep erbij te hebben.
Als beide in een degelijke wcd zitten zie ik niet wat daar fout kan gaan, behalve dat het met de huidige regels misschien niet mag terwijl het een paar jaar geleden wel kon.
Maar goed, kan de koelkast in een andere wcd dan zou ik dat zeker doen :)
Contactdozen liggen hier onder de keuken, per doos 2 aansluitingen en daarop geschreven wat wat is. Blok waar de koelkast qua kabellengte op past zitten nu de combi oven en een lichtstrip op, laatste kan ik verplaatsen. Oven trekt in elk geval zo richting 2kw (obv P1 data), verder zit voor zover bekend de ketel (enkel tbv warm water) en de stopcontacten/verlichting er op, inclusief die van aangrenzende werkkamer.

[ Voor 9% gewijzigd door R-R-L op 09-11-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat wordt dan opletten met de oven, dat zou een aparte groep voor de kookplaat wel weer rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:34

DataGhost

iPL dev

Speedy-Andre schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:10:
Hier gaat het vaak al mis. Heel leuk dat TS zegt "meestal dit" en ook dat jij op de hoogte bent van jouw "oplossing", net als TS dat van de aankomende oplossing gaat zijn, zodat er rekening gehouden kan worden met eventuele limieten. Totdat het een keer kerst is, familie/vrienden over de vloer komen helpen met het voorbereiden van het diner en daarbij wel alle pitten gebruiken. Of een volgende bewoner wellicht.

En dat je nu nog geen last hebt van zwartgeblakerde draden wil niet zeggen dat de binnenmantels (die je niet kan zien) niet misschien al deels doorgesmolten zijn en ergens in de komende maanden/jaren het koper er doorheen komt, terwijl je aan de buitenkant nog steeds niet zoveel kan zien. In dat opzicht zijn resultaten behaald in het verleden geen garantie voor de toekomst. Je moet altijd van worst-case verbruik uitgaan, liefst plus een marge, en dat staat dan ook niet voor niets in de normen.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 09-11-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DataGhost schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:53:
[...]

Hier gaat het vaak al mis. Heel leuk dat TS zegt "meestal dit" en ook dat jij op de hoogte bent van jouw "oplossing", net als TS dat van de aankomende oplossing gaat zijn, zodat er rekening gehouden kan worden met eventuele limieten. Totdat het een keer kerst is, familie/vrienden over de vloer komen helpen met het voorbereiden van het diner en daarbij wel alle pitten gebruiken. Of een volgende bewoner wellicht.

En dat je nu nog geen last hebt van zwartgeblakerde draden wil niet zeggen dat de binnenmantels (die je niet kan zien) niet misschien al deels doorgesmolten zijn en ergens in de komende maanden/jaren het koper er doorheen komt, terwijl je aan de buitenkant nog steeds niet zoveel kan zien. In dat opzicht zijn resultaten behaald in het verleden geen garantie voor de toekomst. Je moet altijd van worst-case verbruik uitgaan, liefst plus een marge, en dat staat dan ook niet voor niets in de normen.
Hahaha, zwartgeblakerde aders... hahahaha

Het enige wat zwartgeblakerd kan worden is het eten wat in de pan zit als je tijdens het koken iets anders gaat doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RaZ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:05:
[...]

Hahaha, zwartgeblakerde aders... hahahaha

Het enige wat zwartgeblakerd kan worden is het eten wat in de pan zit als je tijdens het koken iets anders gaat doen :P
Niet mijn woorden, misschien had ik het tussen aanhalingstekens moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DataGhost schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:06:
[...]

Niet mijn woorden, misschien had ik het tussen aanhalingstekens moeten zetten.
Zullen we er maar vanuit gaan dat de meterkast niet geMcGuyvert is, en deze op orde is. En dat bij een te hoge belasting de automaat of smeltzekering er uit klapt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er 'verschijnt' inmiddels al wat meer op die keuken groep zoals een cvketel, licht en andere kamers.
Bedrading van 65 jaar oud bij de buren stelt me ook niet erg gerust, met dit soort achtergronden ben ik geneigd om mijn stelling te herzien :9
Die extra groep zou ik nu toch aanbevelen, deze is dan tenminste nieuw en van deze tijd.
Of die verhalen zoals met de kerst kunnen gaan spelen weet ik niet, dat zijn wel de situaties dat je afgeleid bent en niet door hebt dat de boel overbelast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Bij heraanleg van mijn electriciteit heb ik 5x 4mm2 gelegd op 25a automaat. Kookplaat aangesloten met perilex stekker.

Een inductie kookplaat kan meestal zowel op 3f of 1 fase werken.

Ik heb 1 fase thuis, maar heb voor de zekerheid naar de toekomst toe de 5x 4mm2 gelegd moest er later nog worden over geschakeld

Van de Nederlandse wijze van electriciteit in de huizen krijg ik soms de rillingen.... Weinig automaten en vaak te dunne draadsecties...

[ Voor 18% gewijzigd door Kenwood960 op 09-11-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Speedy-Andre schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:26:
Er 'verschijnt' inmiddels al wat meer op die keuken groep zoals een cvketel, licht en andere kamers.
Bedrading van 65 jaar oud bij de buren stelt me ook niet erg gerust, met dit soort achtergronden ben ik geneigd om mijn stelling te herzien :9
Die extra groep zou ik nu toch aanbevelen, deze is dan tenminste nieuw en van deze tijd.
Of die verhalen zoals met de kerst kunnen gaan spelen weet ik niet, dat zijn wel de situaties dat je afgeleid bent en niet door hebt dat de boel overbelast wordt.
Dan kan je je beter zorgen maken over wat voor huisaansluiting je hebt: 1x10a, 1x25a of 1x35a ?

Huis met elektrische koken via perilex is een 1x35a genoeg. Heb je gas, heb je geen 1x35a nodig, wellicht zal de hoofdzekering toch verzwaard moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

RaZ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:14:
[...]

Dan kan je je beter zorgen maken over wat voor huisaansluiting je hebt: 1x10a, 1x25a of 1x35a ?

Huis met elektrische koken via perilex is een 1x35a genoeg. Heb je gas, heb je geen 1x35a nodig, wellicht zal de hoofdzekering toch verzwaard moeten worden.
Dat zit soms vreemd in elkaar.
Op papier had ik een 25A zekering maar toen de slimme meter in 2017 kwam heb ik gevraagd wat er in zit en dat bleek 35A te zijn :)
Het kan zeker geen kwaad om dit soort dingen te checken met steeds meer elektrische apparatuur in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
DataGhost schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:53:
[...]

Er is toch al aangegeven dat de 1-fase inductiekookplaten die nu verkocht worden elektronica bevatten die automatisch een of twee pitten terugschakelen zodra het maximale vermogen is bereikt.
Bovendien, ga jijzelf elke 15 jaar nieuwe kabels in het hele huis leggen omdat je aan de buitenkant niet kunt zien hoe de binnenkant er uit ziet?
Zolang je goede kabels/stekkers/contactdozen gebruikt en deze volgens de voorschriften gebruikt / hebt aangesloten dan zie ik het probleem niet. Bij een overbelasting hoort (volgens mij) de meterkast dit af te vangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Yaksa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:27:
[...]

Er is toch al aangegeven dat de 1-fase inductiekookplaten die nu verkocht worden elektronica bevatten die automatisch een of twee pitten terugschakelen zodra het maximale vermogen is bereikt.
Bovendien, ga jijzelf elke 15 jaar nieuwe kabels in het hele huis leggen omdat je aan de buitenkant niet kunt zien hoe de binnenkant er uit ziet?
Zolang je goede kabels/stekkers/contactdozen gebruikt en deze volgens de voorschriften gebruikt / hebt aangesloten dan zie ik het probleem niet. Bij een overbelasting hoort (volgens mij) de meterkast dit af te vangen.
Ik weet niet hoe ze dat precies "automatisch" doen want als je die volgens de specs op 1 fase op een 2x16A kookgroep kan gebruiken dan ziet dat apparaat het echt niet als die eigenlijk achter een 1x16A en dito bekabeling hangt en op de kookplaat zelf is doorgelust omdat iemand wat aan het beunen is geslagen "ach ik let er zelf wel op". Dus volgens mij moet je dat op de een of andere manier instellen op de kookplaat zelf en dan kan die inderdaad prima regelen dat je niet teveel pitten tegelijk aan kan zetten. Maar als die instelling nog op 7.2kW staat dan kan je toch fors over de limieten van de bekabeling heen gaan.

Kabels hoef je niet opnieuw te leggen zolang ze niet misschien structureel overbelast worden. Daar zijn zekeringen/automaten m.i. in eerste instantie ook niet echt voor bedoeld, meer om bij een duidelijke kortsluitstroom (>30A ofzo) de boel er direct uit te laten klappen. Een 16A smeltzekering/automaat klapt er ook niet direct uit boven 16.1A maar daar kan een tijdje overheen gaan (zoek de karakteristiek maar op), ondertussen warmt de bedrading ook gewoon op. Meestal kan je toch lekker een minuutje doorkachelen op 24A op een 16A automaat/zekering voordat deze uitschakelt. Waarschijnlijk klapt de boel er wel uit voordat er echt schade is aan de bedrading maar hey, dat ben je liever voor. Ook als een automaat per ongeluk niet blijkt uit te schakelen (gewoon kapot, door misbruik de contacten aan elkaar gelast zijn geraakt of als we toch aan het beunen zijn: aliexpress-meuk die intern niet anders is dan een lichtschakelaar) is het fijn dat er geen verbruikers aan hangen die in hun eentje de bekabeling zodanig zwaar kunnen belasten dat de boel gaat smelten.

In 99% van de gevallen vangt de installatie gebeun op ja, dus in veruit de meeste gevallen loopt het wel los, maar als je net die ene procent te pakken hebt sta je wellicht ooit buiten een praatje met de brandweer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
Speedy-Andre schreef op woensdag 9 november 2022 @ 11:26:
Mwah volgens mij is de boel wel redelijk gescheiden:
- Vaatwasser eigen groep
- Koelkast en kookplaat eigen groep
En dan die groep waar de oven, ketel, verlichting en stopcontacten op zitten.
Tenminste, zo is de verdeling zoals ik hem met wat trial & error heb gevonden. Heb nog een mooi kaartje met de verdeling van de oude stoppenkast met 3 groepen, die van de nieuwe (ik gok samen met de rest in 2019 gedaan) schakelkast met 8 groepen heb ik gevonden door één voor één groepen uit te zetten en te kijken wat geen stroom meer had.

Voor ik hier kwam wonen is de boel opgeknapt voor verhuur. Op zich ziet het er allemaal prima uit maar het is ook te merken dat her en der bespaard is. Bedrading naar de keuken en badkamer is nieuw maar andere kamers ongemoeid gelaten, zulke geintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@DataGhost

Dit is een 1 fase 16a kookplaat: 3.500 watt met een grady/schuko stekker

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/R3vQQ1KWRKY/1200x1198.jpg

Zie de stekker, het is een plug'n'play kookplaat die je op elke stopcontact kan gebruik. Heeft geen mogelijkheid om op 7,4kW aangesloten te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
DataGhost schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:47:
[...]

Ik weet niet hoe ze dat precies "automatisch" doen want als je die volgens de specs op 1 fase op een 2x16A kookgroep kan gebruiken dan ziet dat apparaat het echt niet als die eigenlijk achter een 1x16A en dito bekabeling hangt en op de kookplaat zelf is doorgelust omdat iemand wat aan het beunen is geslagen "ach ik let er zelf wel op". Dus volgens mij moet je dat op de een of andere manier instellen op de kookplaat zelf en dan kan die inderdaad prima regelen dat je niet teveel pitten tegelijk aan kan zetten. Maar als die instelling nog op 7.2kW staat dan kan je toch fors over de limieten van de bekabeling heen gaan.

Kabels hoef je niet opnieuw te leggen zolang ze niet misschien structureel overbelast worden. Daar zijn zekeringen/automaten m.i. in eerste instantie ook niet echt voor bedoeld, meer om bij een duidelijke kortsluitstroom (>30A ofzo) de boel er direct uit te laten klappen. Een 16A smeltzekering/automaat klapt er ook niet direct uit boven 16.1A maar daar kan een tijdje overheen gaan (zoek de karakteristiek maar op), ondertussen warmt de bedrading ook gewoon op. Meestal kan je toch lekker een minuutje doorkachelen op 24A op een 16A automaat/zekering voordat deze uitschakelt. Waarschijnlijk klapt de boel er wel uit voordat er echt schade is aan de bedrading maar hey, dat ben je liever voor. Ook als een automaat per ongeluk niet blijkt uit te schakelen (gewoon kapot, door misbruik de contacten aan elkaar gelast zijn geraakt of als we toch aan het beunen zijn: aliexpress-meuk die intern niet anders is dan een lichtschakelaar) is het fijn dat er geen verbruikers aan hangen die in hun eentje de bekabeling zodanig zwaar kunnen belasten dat de boel gaat smelten.

In 99% van de gevallen vangt de installatie gebeun op ja, dus in veruit de meeste gevallen loopt het wel los, maar als je net die ene procent te pakken hebt sta je wellicht ooit buiten een praatje met de brandweer te maken.
Een hele hoop aannames waarbij ik al aangegeven heb dat je je bij het aansluiten ervan moet verzekeren dat je het aan KAN sluiten zoals je in gedachten had. Ik heb het nergens over beunen gehad. Wanneer je met je boerenverstand nadenkt dan hoor je altijd bij de 99%. Maar ja, er zijn nog steeds mensen die geen gebruiksaanwijzing lezen alvorens ze de steker in de wandcontactdoos stoppen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RaZ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:56:
@DataGhost

Dit is een 1 fase 16a kookplaat: 3.500 watt met een grady/schuko stekker

[Afbeelding]

Zie de stekker, het is een plug'n'play kookplaat die je op elke stopcontact kan gebruik. Heeft geen mogelijkheid om op 7,4kW aangesloten te worden.
Ja, dat je een kookplaat met een schuko-stekker kan vinden wil niet zeggen dat er geen bestaan die je zelf kan aansluiten op een andere manier, perilex of zelfs kroonsteentjes :X. Een 2x16A kookgroep op 1 fase is gewoon een bestaand iets dus ik zou niet weten waarom inductiefornuizen daar geen gebruik van zouden kunnen maken, anders is van je oude keramische kookplaat naar inductie een achteruitgang als je maar 1 fase in huis hebt, kan niet de bedoeling zijn toch? Dus apparaten die op 1 fase meer dan 16A kunnen gebruiken gaan zonder expliciete instelling niet kunnen ruiken (of nou ja... :+ ) of dat wel kan op die aansluiting. Dus daar is op behoorlijk wat kookplaten een instelling voor aanwezig die je nog wel even moet instellen dus. Dan moet je het wel moedwillig verkeerd aansluiten, of uit onwetendheid kan ook nog.
TS heeft volgens mij nog niet gezegd wat voor kookplaat het wordt dus alle mogelijkheden staan nog open.
Yaksa schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:00:
[...]

Een hele hoop aannames waarbij ik al aangegeven heb dat je je bij het aansluiten ervan moet verzekeren dat je het aan KAN sluiten zoals je in gedachten had. Ik heb het nergens over beunen gehad. Wanneer je met je boerenverstand nadenkt dan hoor je altijd bij de 99%. Maar ja, er zijn nog steeds mensen die geen gebruiksaanwijzing lezen alvorens ze de steker in de wandcontactdoos stoppen.....
Jij hebt het misschien niet over beunen gehad maar in de reacties waar ik op reageerde was toch een zekere mate van gebeun aanwezig. Natuurlijk moet je alles fatsoenlijk aansluiten, dat zeg ik ook. Dus eigenlijk zitten we op dezelfde lijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DataGhost schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:53:
[...]

Ja, dat je een kookplaat met een schuko-stekker kan vinden wil niet zeggen dat er geen bestaan die je zelf kan aansluiten op een andere manier, perilex of zelfs kroonsteentjes :X. Een 2x16A kookgroep op 1 fase is gewoon een bestaand iets dus ik zou niet weten waarom inductiefornuizen daar geen gebruik van zouden kunnen maken, anders is van je oude keramische kookplaat naar inductie een achteruitgang als je maar 1 fase in huis hebt, kan niet de bedoeling zijn toch? Dus apparaten die op 1 fase meer dan 16A kunnen gebruiken gaan zonder expliciete instelling niet kunnen ruiken (of nou ja... :+ ) of dat wel kan op die aansluiting. Dus daar is op behoorlijk wat kookplaten een instelling voor aanwezig die je nog wel even moet instellen dus. Dan moet je het wel moedwillig verkeerd aansluiten, of uit onwetendheid kan ook nog.
TS heeft volgens mij nog niet gezegd wat voor kookplaat het wordt dus alle mogelijkheden staan nog open.

[...]
De TS wilde specifiek weten of hij genoeg zou hebben aan de door mij gepost plaatje kan kopen en dan staan ze wensen er bij zodat hij geen perilex hoeft aan te leggen.

Hij heeft een dubbel stopcontact onder z'n kastjes en dat is een apparte groep

En kan de koelkast daar ook op, ja dat kan.
Pagina: 1