Ik wil een multiroom speaker met de Raspberry PI Zero 2W opzetten. Zijn er mensen die dit al hebben gedaan en hiervoor bepaalde hardware / cases aanraden?
Ik kreeg dit ook niet voor elkaar. Maar gebruik al sinds jaar en dag 'gewoon' Jellyfin voor streamen naar random devices (telefoon, laptops, tablets). Dat is toch altijd individueel dus LMS hoeft daar niks voor te doen.CR2032 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:00:
[...]
Je zou AirPlay Bridge plugin kunnen proberen, en een app om je telefoon als AirPlay receiver te gebruiken.
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Mogelijk is iPeng eenvoudiger.
https://www.coolmuster.co...nto-airplay-receiver.html
https://forums.slimdevice...-with-LMS-(squeeze2raop)=
Het is 'leuk' voor je statistieken om het allemaal via LMS/Squeezelite etc te regelen... maar als je dan toch een mediaserver/htpc hebt draaien, waarom moet het dan per se Roon/LMS zijn om te streamen naar je telefoon?
Nou, persoonlijk houd ik mijn thuisnetwerk graag zo simpel mogelijk. Ik zit er niet op te wachten om een extra server te draaien hiervoor. De kans is ook nog aanwezig dat je te maken krijgt met verschillen in ondersteunde codecs en hoe ze omgaan met playlists bijvoorbeeld.Laus1979 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:35:
[...]
Ik kreeg dit ook niet voor elkaar. Maar gebruik al sinds jaar en dag 'gewoon' Jellyfin voor streamen naar random devices (telefoon, laptops, tablets). Dat is toch altijd individueel dus LMS hoeft daar niks voor te doen.
Het is 'leuk' voor je statistieken om het allemaal via LMS/Squeezelite etc te regelen... maar als je dan toch een mediaserver/htpc hebt draaien, waarom moet het dan per se Roon/LMS zijn om te streamen naar je telefoon?
Gisteren ook maar eens de stap gewaagd van Moode naar Pcp. Draai Pcp met LMS op een Pi 4b, bedraad aangesloten, en met een externe USB dac. Alle terminologie is nog wat verwarrend, maar het het spul aan de praat met mijn Synology NAS voor de lokale muziek en Qobuz voor streaming,
Draai op de iPhone met iPeng als test, maar Material Skin ziet er ook prima uit. Nog beetje aan het ontdekken hoe ik Qobuz zag makkelijk mogelijk kan integreren. Ik zou het liefst en zoek optie hebben die over lokaal en qobuz zoekt, maar het zijn nu nog twee stappen. Ook nog eens uitzoeken of ik gelijktijdig kan streamen naar de AirPods in de keuken en voorkamer.
Eerste indrukken:
- geluid gelijk aan Moode
- iets lastiger op te zetten
- veel meer opties dan Moode
- ik speelde eerder met Volumio, maar ben beetje afgehaakt met switch naar betaald
Ik draai LMS met de Material Skin. Ziet er erg fijn uit, maar ik snap de configuratie nog niet helemaal. Ik zie niet meer waar ik nou plugins kan toevoegen? Managen van bestaande plugins lukt wel, maar de lijst met nieuwe is nergens te vinden.
**EDIT** never mind ... er zit gewoon een 'plugins' optie in de dropdown die ik over het hoofd had gezien
Draai op de iPhone met iPeng als test, maar Material Skin ziet er ook prima uit. Nog beetje aan het ontdekken hoe ik Qobuz zag makkelijk mogelijk kan integreren. Ik zou het liefst en zoek optie hebben die over lokaal en qobuz zoekt, maar het zijn nu nog twee stappen. Ook nog eens uitzoeken of ik gelijktijdig kan streamen naar de AirPods in de keuken en voorkamer.
Eerste indrukken:
- geluid gelijk aan Moode
- iets lastiger op te zetten
- veel meer opties dan Moode
- ik speelde eerder met Volumio, maar ben beetje afgehaakt met switch naar betaald
Ik draai LMS met de Material Skin. Ziet er erg fijn uit, maar ik snap de configuratie nog niet helemaal. Ik zie niet meer waar ik nou plugins kan toevoegen? Managen van bestaande plugins lukt wel, maar de lijst met nieuwe is nergens te vinden.
**EDIT** never mind ... er zit gewoon een 'plugins' optie in de dropdown die ik over het hoofd had gezien

[ Voor 16% gewijzigd door leto001 op 13-02-2024 09:22 ]
@Auke die heb ik draaien, maar als ik nu zoek dan krijg ik niet ook automatisch resultaten uit Qobuz gemixed met mijn lokale resultaten, waar ik dus wel een beetje op hoopte. Zal nog eens studeren.
:strip_exif()/f/image/iPU8FF4yo7a9esecZqo1Ur01.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag met een grote glimlach de nieuwe plugins voor Tidal en Youtube geinstalleerd. Ik ben er super blij mee, mijn systeem kan weer een tijdje vooruit!!!
Voor zover ik kan zien hebben de auteurs (Phillipe44
en michaelherger
) weer een mooi stukje toegevoegd om gebruik te maken van de lokale LMS. Echt super, want ik miste vooral Tidal door het stoppen van de logitech servers.
Overigens draai ik nog wel op de 8.2 versie. Die werkt met lokale LMS en multiroom al langere tijd mooi stabiel. Zijn er al mensen over naar PiCorePlayer 9.0?
Voor zover ik kan zien hebben de auteurs (Phillipe44
Overigens draai ik nog wel op de 8.2 versie. Die werkt met lokale LMS en multiroom al langere tijd mooi stabiel. Zijn er al mensen over naar PiCorePlayer 9.0?
Bij mij waren de kleuren op mijn 3.5 inch waveshare schermpje geïnverteerd. Het duidelijks was dit te zien bij het gebruik van afbeeldingen. Ik dacht eerder dat ik een 'light' theme had maar het blijkt een weergave probleem te zijn.
Het bleek een driver probleem te zijn. De code op de PiCorePlayer site werkt voor de orginele versie van het scherm maar niet voor versie 2 (V2):
https://docs.picoreplayer.org/projects/add-a-display/
De oplossing is hier te vinden:
https://github.com/raspiblitz/raspiblitz/issues/2450
Hier staat:
#dtoverlay=piscreen,rotate=90
dtoverlay=waveshare35b-v2:speed=24000000:rotate=90
Ofwel, de originele regel uitgezet en de juiste regel verwijzend naar de nieuwe driver ingevoegd.
Wel opnieuw calibreren maar dat is zo gepiept. Scherm werkt nu prima.
Het bleek een driver probleem te zijn. De code op de PiCorePlayer site werkt voor de orginele versie van het scherm maar niet voor versie 2 (V2):
https://docs.picoreplayer.org/projects/add-a-display/
De oplossing is hier te vinden:
https://github.com/raspiblitz/raspiblitz/issues/2450
Hier staat:
- Download waveshare35b-v2-overlay.dtb
- Rename it to waveshare35b-v2.dtbo
- Copy it into overlays dir on SD card
- In config.txt replace dtoverlay=waveshare35a:rotate=90 by dtoverlay=waveshare35b-v2:rotate=90
#dtoverlay=piscreen,rotate=90
dtoverlay=waveshare35b-v2:speed=24000000:rotate=90
Ofwel, de originele regel uitgezet en de juiste regel verwijzend naar de nieuwe driver ingevoegd.
Wel opnieuw calibreren maar dat is zo gepiept. Scherm werkt nu prima.
[ Voor 129% gewijzigd door RudderDuck op 14-04-2024 22:00 . Reden: oplossing gevonden van het probleem ]
Ik ben hier net begonnen met PCP (en dus met pcp 9.0.0), maar dat is nog even wennen komende van moOde... Het werkt uiteindelijk allemaal prima, maar logisch is anders qua instellingen....PeterChe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:00:
Vandaag met een grote glimlach de nieuwe plugins voor Tidal en Youtube geinstalleerd. Ik ben er super blij mee, mijn systeem kan weer een tijdje vooruit!!!![]()
Voor zover ik kan zien hebben de auteurs (Phillipe44en michaelherger
) weer een mooi stukje toegevoegd om gebruik te maken van de lokale LMS. Echt super, want ik miste vooral Tidal door het stoppen van de logitech servers.
Beetje testen nog, want met de material skin ziet het er op mobiel wel gelikt uit moet ik zeggen.
Bij mij werkt de picoreplayer goed hoor, maar spotifyconnect via LMS doet het bijna niet en dat is nou net hetgeen waar ik het voor gebruik. Heb een oude B&O speaker in de kamer met deze raspberry eraan. Iemand een idee wat ik moet checken? Ik heb de laatse versie van spotty geinstalleerd maar dat hielp niet... bedankt alvast
Probeer dan moOde OS eens, dat is rocksolid voor wat betreft Spotify connectDennis013 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:52:
Bij mij werkt de picoreplayer goed hoor, maar spotifyconnect via LMS doet het bijna niet en dat is nou net hetgeen waar ik het voor gebruik. Heb een oude B&O speaker in de kamer met deze raspberry eraan. Iemand een idee wat ik moet checken? Ik heb de laatse versie van spotty geinstalleerd maar dat hielp niet... bedankt alvast
Wat gaat er niet goed? Bij mij werkte playlists niet goed: die stopten na een paar nummers maar dat lijk ik vooralsnog opgelost te hebben.Dennis013 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:52:
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
eigenlijk alles, het start vaak niet, stopt zomaar met afspelen en naar een volgend nummer.. ja ook nietVideopac schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:10:
[...]
Wat gaat er niet goed? Bij mij werkte playlists niet goed: die stopten na een paar nummers maar dat lijk ik vooralsnog opgelost te hebben.
MoOde OS kan ook multiroom, maar het suffe daar is dat je daarvoor een extra RPi moet inzetten.Dennis013 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:13:
[...]
eigenlijk alles, het start vaak niet, stopt zomaar met afspelen en naar een volgend nummer.. ja ook nietMisschien toch eens dat moOde OS proberen, gezien nu alle squeezeboxen overleden zijn. Jammer, dat multiroom audio was ook wel welkom geweest maar dat gaat zo nooit gebeuren op deze manier
https://moodeaudio.org/#feature-list
[ Voor 3% gewijzigd door Falco op 02-05-2024 13:15 ]
ja klopt. Met PiCore ook met LMS, maar ja.. dan blijf je knutselen. Ik had vroeger een squeezebox boom in de keuken en in de huiskamer de duet. Dat was perfect.Falco schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:15:
[...]
MoOde OS kan ook multiroom, maar het suffe daar is dat je daarvoor een extra RPi moet inzetten.
https://moodeaudio.org/#feature-list
Staat er zo'n retro smart radio in de keuken en zie die maar eens te koppelen.. Stom eigenlijk dat t via spotifyconnect niet kan
Je hebt eventueel ook de spiritueel opvolger van Rune Audio nog, spotify connect en ook spotify in de speler zelf (zoals Volumio en PiCore/LMS)
https://github.com/rern/rAudio
https://github.com/rern/rAudio
Na het aanmaken van een Spotify API en het updaten van de firmware van mijn Touches lijkt het nu perfect te werken.Dennis013 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:13:
[...]
eigenlijk alles, het start vaak niet, stopt zomaar met afspelen en naar een volgend nummer.. ja ook nietMisschien toch eens dat moOde OS proberen, gezien nu alle squeezeboxen overleden zijn. Jammer, dat multiroom audio was ook wel welkom geweest maar dat gaat zo nooit gebeuren op deze manier
Zie: https://forums.slimdevice...s-8?p=1702370#post1702370 (en de hierop volgende reacties)
En: https://forums.slimdevice...ouch-controller-and-lms-8
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Oh: en wat bedoel je met dat alle squeezeboxen overleden zijn?Dennis013 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:13:
[...]
ik had een squeezebox boom, geweldig ding. Helaast was er een speaker gescheurd. Die laten maken. Nu is het de power die hapert. En de bediening heeft ook kuren. Nu staat ie werkeloos op zolder.Videopac schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:48:
[...]
Oh: en wat bedoel je met dat alle squeezeboxen overleden zijn?
Ik heb inmiddels spotify developer token ingevuld bij spotty en nu werkt ie weer. Dat was verdwenen opeens
Ik heb picoreplayer via een IQAudio/Raspberry DAC+ aangesloten op de Phono-ingang van mijn Onkyo-versterker, maar ik zou graag het uitgangsvolume willen beperken.
Te hard klinkt niet mooi en de volumeregeling werkt beter met de amp.
Ik zie alleen een optie om in LMS de player te fixeren op 100%, maar dat is al niet mooi.
In mo0de had ik de optie om te fixeren én een maximum op te geven. Is er iets vergelijkbaars in PCP?
Ik zie alleen een optie om in LMS de player te fixeren op 100%, maar dat is al niet mooi.
In mo0de had ik de optie om te fixeren én een maximum op te geven. Is er iets vergelijkbaars in PCP?
Ik ken je Onkyo niet, maar ik vermoed dat een andere ingang je probleem oplost. De ingang van de pick-up heeft een andere (en gevoeligere) karakteristiek dan een normale line-in.RudolfR schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:12:
Ik heb picoreplayer via een IQAudio/Raspberry DAC+ aangesloten op de Phono-ingang van mijn Onkyo-versterker, maar ik zou graag het uitgangsvolume willen beperken.
[ Voor 60% gewijzigd door PeterChe op 15-05-2024 21:46 ]
@PeterChe
Bedankt voor de tip. Ik ga het uitproberen.
Het is dit model: uitvoering: Onkyo TX-NR636 Zwart
en ik heb niet het idee dat er verschil zit tussen die inputs?
Misschien toch:
Misschien toch:
Bedankt, dat helpt!6 analog stereo audio inputs
phono input for direct connection of a turntable
[ Voor 20% gewijzigd door RudolfR op 15-05-2024 23:01 ]
Ik heb de zelfde versterker en deze op de ingang van de cd gezet, dan was er ook de mogelijkheid namelijk om “zone 2” te gebruiken.
Kan je bijvoorbeeld in de woonkamer en in de keuken de radio aanzetten en onafhankelijk de volume regelen. (Als je natuurlijk deze uitgangen niet gebruikt)
Kan je bijvoorbeeld in de woonkamer en in de keuken de radio aanzetten en onafhankelijk de volume regelen. (Als je natuurlijk deze uitgangen niet gebruikt)
RudolfR schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:49:
@PeterChe
Misschien toch:
[...]
Bedankt, dat helpt!
Voor de liefhebber, van Orange Squeeze is ook een gratis/open versie beschikbaar:
https://github.com/orangebikelabs/opensqueeze
https://github.com/orangebikelabs/opensqueeze
Sinds deze week werkt de spotty plugin bij mij niet meer. Bij alles wat ik probeer krijg ik: Kan bestand niet openen. Hebben meer mensen hier last van?
Update: Ik zie dat ik niet de enige ben: https://github.com/michaelherger/Spotty-Plugin/issues/137
Update: Ik zie dat ik niet de enige ben: https://github.com/michaelherger/Spotty-Plugin/issues/137
[ Voor 25% gewijzigd door polson op 04-09-2024 08:51 ]
Zie ook: https://forums.slimdevice...ing-audio-since-yesterdaypolson schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:36:
Sinds deze week werkt de spotty plugin bij mij niet meer. Bij alles wat ik probeer krijg ik: Kan bestand niet openen. Hebben meer mensen hier last van?
Er wordt aan gewerkt!
ik probeerde vandaag ook Picoreplayer met LMS te installaren.Videopac schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:41:
[...]
Zie ook: https://forums.slimdevice...ing-audio-since-yesterday
Er wordt aan gewerkt!
Kreeg het alleen niet voor elkaar om de spotify add-on te installeren.
Ik vinkte het boxje aan -> toepassen -> restart = niks. Geen install, maar weer als blanco optie in de lijst.
Herkennen jullie dit probleem of werk spotify bij jullie al wel weer met Picoreplayer. Ik probeer nu Moode OS. Kwam van volumio af, die had sinds een tijd ook kuren met het casten vanuit spotify.
Projectje 30 jaar 2x JVC speaker boxen -> in een nieuw compacter keuken wifi speakersetje via RPI 4 en een HIFIberry.
toch een paar uur met rpi core playerKarmusch schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:20:
[...]
ik probeerde vandaag ook Picoreplayer met LMS te installaren.
Kreeg het alleen niet voor elkaar om de spotify add-on te installeren.
Ik vinkte het boxje aan -> toepassen -> restart = niks. Geen install, maar weer als blanco optie in de lijst.
Herkennen jullie dit probleem of werk spotify bij jullie al wel weer met Picoreplayer. Ik probeer nu Moode OS. Kwam van volumio af, die had sinds een tijd ook kuren met het casten vanuit spotify.
Projectje 30 jaar 2x JVC speaker boxen -> in een nieuw compacter keuken wifi speakersetje via RPI 4 en een HIFIberry.
moode os was binnen 20 minuten spotify ready
vind de interface van moOde player ook prettiger
los van enige kennis van features -> spotify werk dus top
Ok, I did bite. Ik stap hier allemaal net in. Keuze ligt dus nog best open. Heb ook maar 'ns over moOde gelezen.Karmusch schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:43:
toch een paar uur met rpi core player
moode os was binnen 20 minuten spotify ready
vind de interface van moOde player ook prettiger
los van enige kennis van features -> spotify werk dus top
Je noemt een paar mooie voordelen 't.o.v.'. Een aantal voor mij relevante zaken kan ik evenwel niet vinden.
Speelt dit uitsluitend naar RPi's? Ik heb ook andere zones te integreren, bijv. via AirPlay2.
Wat is de integratie met LMS? Het is er zelf geen, is mijn indruk? Maar kan ik dan wel via LMS de zones aansturen? (LMS laat zich diep integreren met mijn domotica. Dus ook de deurbel, of zones samenvoegen / weer loslaten n.a.v. aanwezigheid.)
moOde speelt inderdaad alleen op RPi's heb er drie draaien hier.Gwaihir schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:43:
[...]
Ok, I did bite. Ik stap hier allemaal net in. Keuze ligt dus nog best open. Heb ook maar 'ns over moOde gelezen.
Je noemt een paar mooie voordelen 't.o.v.'. Een aantal voor mij relevante zaken kan ik evenwel niet vinden.
Speelt dit uitsluitend naar RPi's? Ik heb ook andere zones te integreren, bijv. via AirPlay2.
Wat is de integratie met LMS? Het is er zelf geen, is mijn indruk? Maar kan ik dan wel via LMS de zones aansturen? (LMS laat zich diep integreren met mijn domotica. Dus ook de deurbel, of zones samenvoegen / weer loslaten n.a.v. aanwezigheid.)
Weet alleen niet of het zou integreren in Domotica, alhoewel er wel mogelijkheden zijn om moOde met commandos te besturen.
Zie de setup guide:
https://github.com/moode-...setup_guide.md#6-advanced
Helder. Dan ga ik verder met piCorePlayer.Falco schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:29:
moOde speelt inderdaad alleen op RPi's heb er drie draaien hier.
Ok, waar ga je picoreplayer op draaien dan?Gwaihir schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:34:
[...]
Helder. Dan ga ik verder met piCorePlayer.
Picoreplayer is bij mijn weten ook RPI only, vandaar de naam....
Lol. Daar dus je antwoord. Ik begin met 't hele ding op een Pi 5.Falco schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:41:
Ok, waar ga je picoreplayer op draaien dan?
Picoreplayer is bij mijn weten ook RPI only, vandaar de naam....
Er komen en blijven sowieso een aantal pi players. Vandaar piCorePlayer.
Maar LMS is zeker niet pi only, niet qua aanstuurbare players en niet qua waar het zelf op draait. Waar die LMS uiteindelijk terecht komt moet ik nog uitzoeken. Ik heb bijv. nog geen idee hoeveel er per zone van dat ding gevraagd wordt.
Zones integreren met apparatuur die meer high end is dan 'n pi is voor mij dus 'n must, op tenminste CD kwaliteit. Voorlopig zijn er drie gepland. Of het daarbij blijft, hangt af van hoe goed ik het geluid via zo'n pi vind. Qua budget zijn pi's met HifiBerry aangenamer dan bijv. een PowerNode of PowerNode Edge (van BlueSound). Maar ik heb er nog geen ervaring mee.Gwaihir schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:43:
Daarnaast hoop ik t.z.t. dezelfde pi's ook voor o.a. voice pickup te kunnen gebruiken. Anders worden dergelijke toevoegingen ook weer erg prijzig én jagen ze het standby verbruik nog verder op.
De geluidskwaliteit is niet eens zozeer afhankelijk van de RPI. Zolang de RPI de data bitperfect bij je dac krijgt (en dat kan zelfs een RPi Zero), is het goed.Gwaihir schreef op zondag 22 december 2024 @ 14:17:
[...]
Lol. Daar dus je antwoord. Ik begin met 't hele ding op een Pi 5.
Er komen en blijven sowieso een aantal pi players. Vandaar piCorePlayer.
Maar LMS is zeker niet pi only, niet qua aanstuurbare players en niet qua waar het zelf op draait. Waar die LMS uiteindelijk terecht komt moet ik nog uitzoeken. Ik heb bijv. nog geen idee hoeveel er per zone van dat ding gevraagd wordt.
[...]
Zones integreren met apparatuur die meer high end is dan 'n pi is voor mij dus 'n must, op tenminste CD kwaliteit. Voorlopig zijn er drie gepland. Of het daarbij blijft, hangt af van hoe goed ik het geluid via zo'n pi vind. Qua budget zijn pi's met HifiBerry aangenamer dan bijv. een PowerNode of PowerNode Edge (van BlueSound). Maar ik heb er nog geen ervaring mee.
Daarnaast hoop ik t.z.t. dezelfde pi's ook voor o.a. voice pickup te kunnen gebruiken. Anders worden dergelijke toevoegingen ook weer erg prijzig én jagen ze het standby verbruik nog verder op.
Daarna is de dac verantwoordelijk voor de juiste omzetting en dus geluidskwaliteit, heb zelf usb dacs (topping E30 II en smsl SU-1).
En belangrijkste uiteraard een set goede speakers!
Je kunt squeezelite (de basis van picoreplayer) op elke linux distributie installeren. Ik heb squeezelite geïnstalleerd op een Odroid C4 met DietPi.
Dat is te simpel gedacht. Wanneer ik 'n pi met gepaste digitale uit aan een goede versterker (met ingebouwde dac) + speakers hang, krijg ik dat niet zo maar in sync met andere zones.Falco schreef op zondag 22 december 2024 @ 15:12:
Zolang de RPI de data bitperfect bij je dac krijgt (en dat kan zelfs een RPi Zero), is het goed.
Daarnaast moet ik ook nog altijd die versterker in / uitschakelen en bron en volume instellen. Dat laatste betekent praktisch gezien een versterker die ook aan het netwerk hangt en die neemt dan zelf ook wel AirPlay2 aan vandaag de dag.
Met andere zones, bedoel je multiroom neem ik aan?Gwaihir schreef op zondag 22 december 2024 @ 17:44:
[...]
Dat is te simpel gedacht. Wanneer ik 'n pi met gepaste digitale uit aan een goede versterker (met ingebouwde dac) + speakers hang, krijg ik dat niet zo maar in sync met andere zones.
Daarnaast moet ik ook nog altijd die versterker in / uitschakelen en bron en volume instellen. Dat laatste betekent praktisch gezien een versterker die ook aan het netwerk hangt en die neemt dan zelf ook wel AirPlay2 aan vandaag de dag.
Ik heb het zelf zo niet in gebruik, maar moOde ondersteunt multiroom. Nadeel is (vind ik) dat het een extra RPI met moOde kost, deze extra RPI fungeert dan als server voor de overige RPI's.
De extra RPI hoeft verder niks aan, geen dac, speakers of iets, is puur een muziek server voor de andere RPI's. Waardoor je in sync muziek kan spelen.
Kan helaas niet naar de handleiding linken, want die is onderdeel van de installatie.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
| ################################################################################ # # Setup Guide for moOde Multiroom Audio # # These instructions are for an initial configuration of Multiroom Audio. For # additional information view Quick Help and the (i) information buttons. # # Version: 1.5 2024-06-27 # # (C) Tim Curtis 2021 http://moodeaudio.org # ################################################################################ PREFACE This release of Multiroom Audio is designed for listening in a casual or background setting. There is no support for audiophile features for example uncompressed PCM format, rates greater than 48K, DSP or clock sync between Sender and Receivers. These features may however appear in future releases. OVERVIEW A multiroom audio system consists of a Sender and one or more Receivers. The Sender should be a dedicated Pi not connected to speakers or headphones. It can also be configured as a NAS to serve audio files from locally attached storage. The Sender and Receivers should be a Pi-3A+ or higher and use the integrated Pi WiFi adapter for consistent WiFi performance. BLOCK DIAGRAM +---------+ | Router |----------------------------+ +---------+ | | | | Ethernet | | | +-------+ | | | MPD | Ethernet and/or WiFi 5GHz | Sendr | Spotify, AirPlay, Bluetooth | | | NAS (SMB or NFS) | +-------+ | | | | +---------------------+---------------------+ | | | | | | | | | +-------+ +-------+ +-------+ | | | | | | | Rcvr1 | | Rcvr2 | | Rcvr3 | | | | | | | +-------+ +-------+ +-------+ | | | | | Speakers | +---+ +---+ +---+ | . | | . | | . | | O | | O | | O | +---+ +---+ +---+ RECEIVER CONFIGURATION Receivers should be configured first. The Receiver daemon is separate from MPD and the other Audio Renderers and thus the Receiver configuration should be dedicated although it's not absolutely required. A Receiver can have Bluetooth, AirPlay and Spotify Connect renderers running in the background but there is no coordination between them and the Receiver player. Initiating a Bluetooth, Spotify Connect or AirPlay connection while the Receiver player is on will result in audio output conflicts and errors. A) Audio Configuration (Menu, Configure, Audio) 1. In the Audio Output section a. Configure settings appropriate for the audio device being used b. Set "Volume type" to "Hardware" to control Receiver volume via the Sender CAUTION: Software or Fixed (0dB) can also be used but volume output will be 0dB (100%) regardless of Sender volume setting 2. In the ALSA options section a. Select an ALSA output mode being mindful of the Help text b. Set ALSA Loopback to "OFF" 3. In the MPD Options section EDIT MPD settings set SoX Resampling to "No" 4. In the Equalizers section set the following DSP's to "Off" a. Crossfeed b. Polarity inversion c. Graphic EQ d. Parametric EQ e. CamillaDSP B) Renderer Configuration (Menu, Configure, Renderers) 1. Set all Audio Renderers to "Off" 2. Set DLNA server to "Off" C) Multiroom Configuration (Menu, Configure, Multiroom) 1. Turn the Receiver daemon on 2. Master volume opt-in should default to "yes". This allows Receiver volume to be controlled by the volume knob in Playback or Playbar view of the Sender. SENDER CONFIGURATION The Sender should be a dedicated player not connected to speakers or headphones. It functions solely to send its audio output to one or more Receivers. It can also be conveniently used as a File Server (NAS) by turning on SMB, NFS or DLNA file sharing in System Config. Multiple Senders can be running on the network, each sending audio to their designated Receivers as long as each Sender and corresponding Receivers use their own unique multicast address. This configuration enables sending different audio programs to designated rooms. A) Audio Configuration (Menu, Configure, Audio) 1. In the ALSA Options section turn ALSA Loopback on 2. In the MPD Options section EDIT MPD settings set SoX Resampling to "No" 3. In the Equalizers section set the following DSP's to "Off" a. Crossfeed b. Polarity inversion c. Graphic EQ d. Parametric EQ e. CamillaDSP B) Renderer Configuration (Menu, Configure, Renderers) 1. Turn the following Audio Renderers off a. Squeezelite b. RoonBridge 2. Optionally turn on Bluetooth, AirPlay and/or Spotify Connect renderers 3. Turn the DLNA server off B) Sender Configuration (Menu, Configure, Multiroom) 1. DISCOVER Receivers. This is necessary to generate the list of Receiver hosts and their IP addresses. This must be done initially and whenever hosts are added or removed from the configuration. 2. Turn the Sender daemon on 3. Optionally set Initial volume for the Receivers. This action simply sets each Receiver's volume to an initial level for convenience. 4. In Playback view the Receivers icon will appear at the top middle. Click this icon to open the Receivers panel which lists each Receiver, its on/off state, volume and mute state. Receiver volume can be adjusted via the slider followed by clicking the volume button. Mute state can be toggled by clicking the mute button. NETWORKING AND AUDIO FORMAT A) Networking The performance of the system depends on having low latency, high throughput networking and hosts. For hosts connected via WiFi it's important that they all use the same WiFi adapter, preferably the Pi integrated adapter, to ensure consistent WiFi performance. 1. Discovery of Receivers relies on Multicast DNS (mDNS). 2. The audio distribution protocol uses IP Multicast addressing and a default address of 239.0.0.1, port 1350. Most residential Routers support Multicast by performing Multicast to Unicast (M-to-U) conversion but in some cases both IP Multicast and IGMP Snooping need to be explicitly enabled in the Router. B) Audio format 1. Audio is converted to 16 bit 48 kHz PCM format and encoded using the Opus CODEC. Resampling if needed is automatically handled by ALSA using the Speex converter. For playback via MPD the SoX resampler can be used instead. Set Bit depth to "Any" and Sample rate to 48. This may provide higher quality resampling than ALSA/Speex. 2. Encoded Opus frames are transmitted over the network using RTP over UDP BLUETOOTH, SPOTIFY CONNECT AND AIRPLAY Playing Bluetooth, Spotify or AirPlay through the Sender sets the Receiver volume to a level specified by the "ALSA Max volume" setting in Multiroom Config. Overall volume is controlled by Bluetooth, Spotify or AirPlay client applications. After the client disconnects, Receiver volume is restored to the value specified by the Sender. USAGE NOTES 1. The 2.4 GHz WiFi band is typically crowded and prone to interference and thus should be avoided. Use the 5GHz band for best results. 2. ARM6 single-core Pi's including Pi-1B and Pi-Zero have not been tested as either Sender or Receiver and so YMMV. 3. The SQL table cfg_multiroom contains the configuration parameters for the feature. Parameters not exposed in the Multiroom Config screen can be edited in this table for development and testing purposes. ################################################################################ # Post questions regarding this guide to http://moodeaudio.org/forum ################################################################################ |
[ Voor 81% gewijzigd door Falco op 22-12-2024 18:37 ]
Ja. En ja, maar met alleen pi's als players dus.Falco schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:33:
Met andere zones, bedoel je multiroom neem ik aan?
Ik heb het zelf zo niet in gebruik, maar moOde ondersteunt multiroom.
Oh, dat komt er dan nog bij. (Al sluit ik niet uit dat, net als bij Roon, de LMS ook een behoorlijke server blijkt te vragen voor een behoorlijke installatie. Ik hoop dan op in Docker op 'n NAS, maar misschien eist het ook uiteindelijk een apparaat op zich. We zullen zien..)Nadeel is (vind ik) dat het een extra RPI met moOde kost, deze extra RPI fungeert dan als server voor de overige RPI's.
Dat valt wel mee denk ik. Hier draait LMS op een RPI3 met picoreplayer.Gwaihir schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:10:
Oh, dat komt er dan nog bij. (Al sluit ik niet uit dat, net als bij Roon, de LMS ook een behoorlijke server blijkt te vragen voor een behoorlijke installatie. Ik hoop dan op in Docker op 'n NAS, maar misschien eist het ook uiteindelijk een apparaat op zich. We zullen zien..)
Oke eerste inventarisatie duurt even, maar daarna vlot genoeg.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Maakt het aantal spelers daarbij nog uit? Het is de bedoeling uiteindelijk tot ca. 18 zones te gaan, waarop (tenminste) vier onafhankelijke geluidsstromen afgespeeld worden (in CD kwaliteit).Cyberpope schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:18:
Dat valt wel mee denk ik. Hier draait LMS op een RPI3 met picoreplayer.
Oke eerste inventarisatie duurt even, maar daarna vlot genoeg.
(Ben nu voor de tweede keer naar die info aan het zoeken, maar kan er eigenlijk niets over vinden.)
Vraag eens op het Lyrion forum of mensen ervaringen hebben met veel zones.Gwaihir schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:23:
[...]
Maakt het aantal spelers daarbij nog uit? Het is de bedoeling uiteindelijk tot ca. 18 zones te gaan, waarop (tenminste) vier onafhankelijke geluidsstromen afgespeeld worden (in CD kwaliteit).
(Ben nu voor de tweede keer naar die info aan het zoeken, maar kan er eigenlijk niets over vinden.)
Uit interesse: die 18 zones: is dat een thuissituatie of een zakelijke oplossing?
[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 22-12-2024 20:14 ]
Cd kwaliteit gaat met moOde multiroom wellicht niet lukken, weet niet op picoreplayer dat wel kan. Zie hieronder uit de multiroom setup guide.Gwaihir schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:23:
[...]
Maakt het aantal spelers daarbij nog uit? Het is de bedoeling uiteindelijk tot ca. 18 zones te gaan, waarop (tenminste) vier onafhankelijke geluidsstromen afgespeeld worden (in CD kwaliteit).
PREFACE
This release of Multiroom Audio is designed for listening in a casual or
background setting. There is no support for audiophile features for example
uncompressed PCM format, rates greater than 48K, DSP or clock sync between
Sender and Receivers. These features may however appear in future releases.
Hmm.. dat is dus veel? Leken ze bij de hifi winkel ook al te vinden..Videopac schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:10:
Vraag eens op het Lyrion forum of mensen ervaringen hebben met veel zones.
Uit interesse: die 18 zones: is dat een thuissituatie of een zakelijke oplossing?
Ons huis bestaat nogal uit in elkaar over lopende ruimtes. Daarnaast is het voor alle geluid, dus ook deurbel, eventueel 'ambient' geluid (fluitende vogeltjes, dat soort dingen) en (hopelijk) t.z.t. voice interactie / intercom. Heb dus erg weinig overgeslagen in 't plan, al mag bijv. de schuur voorlopig echt nog wel wachten. Inderdaad ook net wat afgewerkter omdat we veel vanuit huis werken en ik hier ook klanten ontvang. Maar 't is geen showroom of kantoorpand of zo.
Tevens voor een groot deel inbouw speakers. Waar iemand al zei dat speakers 't belangrijkste zijn, zijn ze dus ook 't lastigst nog te vervangen of toe te voegen. Daarop dus (relatief) los aan het gaan.
@Falco Je hebt 't nog steeds over MoOde? Bedankt voor 't trekken van het vergelijk
Mijn gevoel zegt dat het zeker wel kan met LMS, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb zelf momenteel 4 zones met LMS in een docker container op mijn NAS. Dat gaat probleemloos (uiteraad).Gwaihir schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:40:
[...]
Hmm.. dat is dus veel? Leken ze bij de hifi winkel ook al te vinden..
Ons huis bestaat nogal uit in elkaar over lopende ruimtes. Daarnaast is het voor alle geluid, dus ook deurbel, eventueel 'ambient' geluid (fluitende vogeltjes, dat soort dingen) en (hopelijk) t.z.t. voice interactie / intercom. Heb dus erg weinig overgeslagen in 't plan, al mag bijv. de schuur voorlopig echt nog wel wachten. Inderdaad ook net wat afgewerkter omdat we veel vanuit huis werken en ik hier ook klanten ontvang. Maar 't is geen showroom of kantoorpand of zo.
Tevens voor een groot deel inbouw speakers. Waar iemand al zei dat speakers 't belangrijkste zijn, zijn ze dus ook 't lastigst nog te vervangen of toe te voegen. Daarop dus (relatief) los aan het gaan.
@Falco Je hebt 't nog steeds over MoOde? Bedankt voor 't trekken van het vergelijk. Maar voor mij is 't echt afgevallen, dus wat mij betreft alhier door op piCorePlayer, zoals dit draadje betaamt
.
[ Voor 4% gewijzigd door Videopac op 22-12-2024 20:45 ]
Ik heb inmiddels flink wat gelezen op het Lyrion forum. Met name dit draadje bevat veel relevante info. Al met al is mijn indruk dat ik werk te doen heb, maar me geen zorgen hoef te maken. Helaas moet ik dat wel van vertrouwen hebben, want een echt goede test setup lijkt lastig voor me.
- Er worden her en der flinke aantallen spelers genoemd, tot 25 aan toe, die probleemloos werken
- Een belangrijke genoemde begrenzing is netwerk bandbreedte van de LMS, waarvan de Pi 3B+ (en eerder) er destijds nog niet zo gek veel had. Dat is nu wel opgelost op Pi 4 en 5. Dus wat dat betreft hoef ik me nog niet naar een NAS te haasten.
- Dat is fijn, want hoewel ik de LMS uiteindelijk wel op een NAS zie landen, moet ik die nog uitzoeken. Mijn huidige trekt geen Docker containers.
- Wat goed testen helaas wel onmogelijk maakt, is dat ik voor de testopstelling(en) nogal van WiFi afhankelijk ben. Meer dan een paar WiFi players in wordt in gesynchroniseerd afspelen als ondoenlijk genoemd. (Uiteindelijk draden trekken is al wel gepland.)
- Transcoderen voor AirPlay lijkt wel 'n noemenswaardige klus, maar niet onoverkomelijk zwaar.
- Ook bij LMS (en dus PiCorePlayer) mag ik er niet op rekenen dat een Pi met het LMS erop óók een player in sync weet te spelen. Misschien achterhaald, misschien niet.. ik zal 't wel zien.
Hoe kom ik daar op voorhand achter? Is dat de clock waarvan HifiBerry hier zegt 'm in dit model dubbel uitgevoerd te hebben, en helpt dat dan / zou ik daarom dat model steeds moeten kopen?have players with a pretty stable clock. I don't know how good the RPi really is in this respect, one thing you definitely want to avoid are re-clocking DACs as that adds a lot of variance.
The Amp4 Pro is an advanced version of our Amp4 with integrated dual-domain clocks.
Interessant om te lezen.
Ik heb zelf een RPI 3 liggen die ik met een HifiBerry dac op een analoge receiver wil aansluiten. Dan heb ik de opties: PicorePlayer, Moode en HifiBerry OS.
Ik Rpi zou ik graag op een geschakelde voeding van de receiver willen hangen (receiver uit, Rpi gelijk uit). Dus het filesysteem moet hier tegen kunnen.
Streamen via Airplay. Heb een Synology nas met docker support.
Vragen:
- welk OS zou het beste werken?
- hoe bedien ik Picoreplayer op een IPhone?
- ik zou eventueel ook nog ergens een chromecast audio kunnen krijgen. Hoe verhoudt dit zich qua geluidskwaliteit en gemak?
- zou de LMS server eventueel radio of audio direct kunnen streamen en zo de batterij van de telefoon kunnen ontlasten?
Ik heb zelf een RPI 3 liggen die ik met een HifiBerry dac op een analoge receiver wil aansluiten. Dan heb ik de opties: PicorePlayer, Moode en HifiBerry OS.
Ik Rpi zou ik graag op een geschakelde voeding van de receiver willen hangen (receiver uit, Rpi gelijk uit). Dus het filesysteem moet hier tegen kunnen.
Vragen:
- ik zou eventueel ook nog ergens een chromecast audio kunnen krijgen. Hoe verhoudt dit zich qua geluidskwaliteit en gemak?
- zou de LMS server eventueel radio of audio direct kunnen streamen en zo de batterij van de telefoon kunnen ontlasten?
1. Picoreplayer is een complete distro, met een OS dus. Die zet je op een SD kaartje en daar voor je hem van.Mr_gadget schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:41:
Interessant om te lezen.
Vragen:
2. Met je browser, bijvoorbeeld met de Material Skin plugin voor LMS krijg je een mobiele website. Op Android plak je die als app op je homescreen ofzo.
3. 🤷 Verkeerde topic denk ik.
4. Ja, dat doet ie namelijk. Er is ook een plugin voor Spotify (Spotty) of Radiotime, of tune in, enzovoorts.
Open, mooi hoor.
ping 127.212.23.124
Zolang je op deze Pi niet LMS hebt staan (maar op een nadere plek), kan dit met picore player eigenlijk niet fout. LMS kan iet tegen koud uitschakelen.Mr_gadget schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:41:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik vind het wel verwarrend, want op de site staat expliciet dat de stekker eruit trekken kan. Dan zou er eigenlijk bij moeten staan dat het niet kan wanneer player en lms gecombineerd worden op 1 RPi...Cyberpope schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:57:
[...]
Zolang je op deze Pi niet LMS hebt staan (maar op een nadere plek), kan dit met picore player eigenlijk niet fout. LMS kan iet tegen koud uitschakelen.
pCP FEATURES
pCP is a highly specialized audio system. By installing extra software packages and hardware additional features can be added.
piCorePlayer is built on a very small linux distro which is only about 12 MB, known as piCore Linux. It boots very fast and it is running entirely in RAM, it doesn't write to the SD-card unless you want to save a new setting. Therefore, pCP is very robust and you can simply pull the power without any risk of corruption of your SD card.
@Falco
Voor alleen PCP klopt dat ook, maar als je er ook LMS bij installeert en draait (met een muziek database), dan kan dat niet meer.
Voor alleen PCP klopt dat ook, maar als je er ook LMS bij installeert en draait (met een muziek database), dan kan dat niet meer.
Warning: Lyrion Media Server (LMS) is a server database application and needs to be shutdown properly less>
Do NOT just pull the power plug.
Use [Main Page] > [Shutdown].
[ Voor 42% gewijzigd door RudolfR op 27-12-2024 11:34 ]
Na een paar daagjes stoeien loop ik ook een beetje aan wat @Falco zegt, de robuustheid van de stekker trekken, zonder LMS. Ik zoek een streamertje te hebben met wat radiolinks en een upnp renderer voor Foobar2000. En Spotify Connect.
Dat laatste werkt (nog) niet en radiolinks heeft LMS nodig wat het enorm zwaar en langzaam maakt. Het wisselen van een radiozender duurt lang omdat eerst info wordt opgehaald en getoond en dan pas de stream gestart.
Ik kom van PiMusicBox af, daarvan werkt Spotify Connect nu niet meer. De rest was radio config met een tekstbestand en je kan er tegenaan streamen.
Bestaat er voor piCorePlayer een andere (web-) interface om bovenstaande mogelijk te maken, en dan net zoals PiMusicBox en pCP draaiend in het geheugen?
Dat laatste werkt (nog) niet en radiolinks heeft LMS nodig wat het enorm zwaar en langzaam maakt. Het wisselen van een radiozender duurt lang omdat eerst info wordt opgehaald en getoond en dan pas de stream gestart.
Ik kom van PiMusicBox af, daarvan werkt Spotify Connect nu niet meer. De rest was radio config met een tekstbestand en je kan er tegenaan streamen.
Bestaat er voor piCorePlayer een andere (web-) interface om bovenstaande mogelijk te maken, en dan net zoals PiMusicBox en pCP draaiend in het geheugen?
Als je geen losse oplossing hebt om LMS op te draaien, dan kun je misschien hier inspiratie op doen?zaadstra schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:50:
Na een paar daagjes stoeien loop ik ook een beetje aan wat @Falco zegt, de robuustheid van de stekker trekken, zonder LMS. Ik zoek een streamertje te hebben met wat radiolinks en een upnp renderer voor Foobar2000. En Spotify Connect.
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar voor radiozenders heb ik "voorkeuzezenders" aangemaakt onder favorites. Dat schakelt supersnel. Zie hieronder mijn favorites.opml, wellicht handig voor iemand:zaadstra schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:50:
[..]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <opml version="1.0"> <head title="Favorites"> <expansionState></expansionState> </head> <body> <outline URL="https://icecast.omroep.nl/radio1-bb-aac" icon="https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/NPO_Radio_1_logo_2014.svg/1920px-NPO_Radio_1_logo_2014.svg.png" text="NPO Radio 1" type="audio" /> <outline URL="https://icecast.omroep.nl/radio2-bb-aac" icon="https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/NPO_Radio_2_logo.svg/1920px-NPO_Radio_2_logo.svg.png" text="NPO Radio 2" type="audio" /> <outline URL="https://icecast.omroep.nl/3fm-bb-aac" icon="https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2c/NPO_3FM_logo_2020.svg/1920px-NPO_3FM_logo_2020.svg.png" text="NPO 3FM" type="audio" /> <outline URL="https://icecast.omroep.nl/radio4-bb-aac" icon="https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c7/NPO_Klassiek_logo.svg/1920px-NPO_Klassiek_logo.svg.png" text="NPO Klassiek" type="audio" /> <outline URL="https://icecast.omroep.nl/radio5-bb-aac" icon="https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/08/NPO_Radio_5_logo_2016.svg/1920px-NPO_Radio_5_logo_2016.svg.png" text="NPO Radio 5" type="audio" /> <outline URL="https://icecast.omroep.nl/radio6-bb-aac" icon="https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/NPO_Soul_%26_Jazz_logo_2023.png" text="NPO Radio Soul & Jazz" type="audio" /> <outline URL="https://stream.bnr.nl/bnr_aac_96_20" icon="https://static.bnr.nl/assets/bnr-next/logo_bnr1400x1400.png" text="BNR" type="audio" /> <outline URL="https://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO10AAC.aac" icon="https://luisteren.nl/app/uploads/2018/11/Radio_10.jpg" text="Radio 10" type="audio" /> <outline URL=" https://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/TLPSTR15AAC.aac" icon="https://luisteren.nl/app/uploads/2018/11/radio_10_non_stop.png" text="Radio 10 non-stop" type="audio" /> <outline URL="https://icecast-qmusicnl-cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_live_high.aac" icon="https://qmusic.nl/assets/qmusic-a1d81a5f88375b3c5507cbc0b064ce1fc8778a076a245bddfd4f2a3e2417c330.png" text="Qmusic" type="audio" /> <outline URL=" https://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/RADIO538AAC.aac" icon="https://www.emerce.nl/content/uploads/2020/03/538_538Logo_RGB2.jpg" text="538" type="audio" /> <outline URL="https://stream.player.arrow.nl/arrowcr" icon="https://www.arrow.nl/wp-content/uploads/2020/08/logo.png" text="Arrow Classic Rock" type="audio" /> <outline URL="https://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/SKYRADIOAAC.aac" icon="https://radio-luisteren.nl/wp-content/uploads/2023/12/sky-radio-luisteren.png" text="Sky Radio non-stop" type="audio" /> <outline URL="https://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/SRGSTR08AAC.aac " icon="https://content.skyradio.nl/images/m3kfiwxadki8/3BOT1cqPl7efpczbiq2e6L/f23be5cfbe5e81c626e447ff92c70737/atom-brands-skyradio-logo-skyradio-christmas_2x.png" text="Sky Radio Christmas" type="audio" /> <outline URL=" https://mp3.ffh.de/ffhchannels/hqxmas.aac" icon="https://static.ffh.de/fileadmin/templates/ffh.de/images/logo.svg" text="FFH Weinachtsradio" type="audio" /> <outline icon="html/images/favorites.png" text="Regionaal"> <outline URL="https://nlpo.stream.vip/maasland/mp3-192/nlpo.stream.vip/play.m3u" icon="https://rtvvis.nl/wp-content/uploads/2021/05/Logo-MFM-Brabant.jpg" text="MFM Brabant" type="audio" /> <outline URL="http://av.omroepbrabant.nl/icecast/omroepbrabant/mp3" icon="https://play-lh.googleusercontent.com/1roCdU8RKcYMFYmYgIiameC-sIOZN28zIR6EhMxhWTukaJ2VdWuK5KT0L52h19VjDw=w480-h960" text="Omroep Brabant" type="audio" /> <outline URL="https://media.rtvnoord.nl/icecast/rtvnoord/radio" icon="https://i.regiogroei.cloud/1f764825-3f8d-34e5-a535-6d0a544be8dc.jpg?width=264&height=264&aspect_ratio=264:264&cb=c2da48377afabd69af8d055cf25bd81c" text="Radio Noord" type="audio" /> <outline URL="https://d3pvma9xb2775h.cloudfront.net/icecast/omropfryslan/radio.mp3" icon="https://static.mytuner.mobi/media/tvos_radios/xstsBEX7SF.jpg" text="Omrop Fryslân" type="audio" /> <outline URL=" https://cdn.rtvdrenthe.nl/icecast/rtvdrenthe/rtvradio" icon="https://www.etherpiraten.com/etherpiraten/nieuwsarchief/bestanden/2011-07-17-RTV-Drenthe-LOGO[1].jpg" text="Radio Drenthe" type="audio" /> <outline URL="https://streams.rtvoost.nl/audio/oost/aac " icon="https://s.regiogroei.cloud/img/brand-logos/resized/logo_oost.svg" text="Radio Oost" type="audio" /> <outline URL="https://stream.omroepflevoland.nl/icecast/omroepflevoland/stream1" icon="https://seeklogo.com/images/O/Omroep_Flevoland-logo-B1AE454449-seeklogo.com.png" text="Radio Flevoland" type="audio" /> <outline URL="https://d2od87akyl46nm.cloudfront.net/icecast/omroepgelderland/radiogelderland" icon="https://yt3.googleusercontent.com/ytc/AIdro_kymnA6tVtRcFZrRXqAvIeybxGoxELRj-Nl72jPzZraNhs=s176-c-k-c0x00ffffff-no-rj" text="Radio Gelderland" type="audio" /> <outline URL="https://media.rtvutrecht.nl/radiomutrecht-bb-mp3" icon="https://nl.radio.net/300/radiomutrecht.png" text="Radio M Utrecht" /> <outline URL="https://ice.cr6.streamzilla.xlcdn.com:8000/sz=nhnieuws=NHRadio_mp3" icon="https://cdn-profiles.tunein.com/s3050/images/logod.jpg" text="NH Radio" type="audio" /> <outline URL="https://liveradio.omroepwest.nl/" icon="https://s.regiogroei.cloud/img/brand-logos/resized/logo_west.svg" text="Omroep West" type="audio" /> <outline URL="https://dcur8bjarl5c2.cloudfront.net/icecast/rijnmond/radio-mp3 " icon="https://s.regiogroei.cloud/img/brand-logos/resized/logo_rijnmond.png" text="RTV Rijnmond" type="audio" /> <outline URL="https://d3isaxd2t6q8zm.cloudfront.net/icecast/omroepzeeland/omroepzeeland_radio" icon="https://s.regiogroei.cloud/img/brand-logos/resized/logo_zeeland.png" text="Omroep Zeeland" type="audio" /> <outline URL="https://d34pj260kw1xmk.cloudfront.net/live/l1/radio/index.m3u8" icon="https://s.regiogroei.cloud/img/brand-logos/resized/logo_l1.svg" text="L1 Limburg" type="audio" /> </outline> <outline icon="html/images/favorites.png" text="Internationaal"> <outline URL=" https://icecast.vrtcdn.be/stubru.aac" icon="https://duckduckgo.com/i/2af3f0eaaeafdbe9.png" text="VRT Studio Brussel" type="audio" /> <outline URL="https://st01.sslstream.dlf.de/dlf/01/high/aac/stream.aac" icon="https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/53/Deutschlandfunk_Logo_klein.png" text="Deutschlandfunk" type="audio" /> <outline URL="https://st02.sslstream.dlf.de/dlf/02/high/aac/stream.aac" icon="https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/Deutschlandfunk_Kultur_Logo_klein.png" text="Deutschlandfunk Kultur" type="audio" /> <outline URL=" https://st03.sslstream.dlf.de/dlf/03/high/aac/stream.aac" icon="https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/Deutschlandfunk_Nova_Logo_klein.png/900px-Deutschlandfunk_Nova_Logo_klein.png" text="Deutschlandfunk Nova" type="audio" /> <outline URL="https://a.files.bbci.co.uk/media/live/manifesto/audio/simulcast/dash/uk/dash_full/llnws/bbc_world_service.mpd" icon="https://ukradio.live/wp-content/uploads/BBC-World-Service.png" text="BBC World Service" /> </outline> </body> </opml> |
Verder: ken je het diy audio forum?
Daar worden ook wat alternatieve streamingsmogelijkheden besproken, o.a. peppy player (geen idee wat het precies is).
Dank voor de tip van deze favorites, dat ga ik nog even proberen.Videopac schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:09:
[...]
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar voor radiozenders heb ik "voorkeuzezenders" aangemaakt onder favorites. Dat schakelt supersnel. Zie hieronder mijn favorites.opml, wellicht handig voor iemand:
Hee da's grappig, ik ben ondertussen aanbeland bij rAduio en zie dat dit van dezelfde site komt. Ik was nog niet van deze pagina "omhoog" gegaan.Videopac schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:09:
[...]
Verder: ken je het diy audio forum?
Daar worden ook wat alternatieve streamingsmogelijkheden besproken, o.a. peppy player (geen idee wat het precies is).
Dank voor de link, dat ga ik even doorgraven, er zit vast wel inspiratie bij.DeTjuk schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:17:
[...]
Als je geen losse oplossing hebt om LMS op te draaien, dan kun je misschien hier inspiratie op doen?
Het idee is wel dat het zuinig is, vandaar een Pi. En snel.
Ik zit dan ook te denken of ik moet gaan proberen om Pi Musicbox up-to-date te krijgen zodat Spotify het weer gaat doen. De software zou ik kunnen lenen uit rAudio: spotifyd
Pi Musicbox doet verder alles goed en is super licht en snel door zijn simpele webserver.
Ik ben alleen niet echt een expert in de Linux materie en zeker niet in Javascript. We gaan het zien.
Pi MusicBox is trouwens hier geparkeerd als een read-only Git.
Weet er iemand welke audio kaart ik moet selecteren om via de jack aansluiting geluid te krijgen in mijn LMS omgeving? TX
Ik gebruik momenteel een Raspberry Pi 4 met Volumio als OS. Mijn muziek staat op een HD welke aan de pi hangt. Elke keer ik nieuwe muziek op de HD zet moet ik uiteraard de database vernieuwen via de pi, wat toch wel tijdrovend is. Zijn hier betere manieren voor? Ik heb een oudere, trage NAS (DS412+) welke zo goed als EOL is, de muziek hierop kan ik ook benaderen met de Volumio speler via NFS, maar ook hier moet de database geupdate worden via de pi. Is een nieuwere NAS in combinatie met docker en Lyrion Music Server (LMS) het alternatief waar ik op zoek naar ben? Dit is nieuw voor mij, wordt de muziekdatabase dan op de server beheerd?
Er is voor LMS een plugin (AUTORESCAN) beschikbaar die wijzigigen in je muziekmap monitort. Als er nieuwe bestanden worden gedetecteerd, worden die direct (interval is default 5 seconden) gescand naar je bibliotheek.Sjarel81 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:27:
Ik gebruik momenteel een Raspberry Pi 4 met Volumio als OS. Mijn muziek staat op een HD welke aan de pi hangt. Elke keer ik nieuwe muziek op de HD zet moet ik uiteraard de database vernieuwen via de pi, wat toch wel tijdrovend is. Zijn hier betere manieren voor? Ik heb een oudere, trage NAS (DS412+) welke zo goed als EOL is, de muziek hierop kan ik ook benaderen met de Volumio speler via NFS, maar ook hier moet de database geupdate worden via de pi. Is een nieuwere NAS in combinatie met docker en Lyrion Music Server (LMS) het alternatief waar ik op zoek naar ben? Dit is nieuw voor mij, wordt de muziekdatabase dan op de server beheerd?
Waar je je muziek neerzet maakt met LMS niet uit (NFS, lokaal).
iemand hier die enig heeft waarom een picoreplayer met de spotty plugin, bij overige netwerken staat in de spotify app zelf bij.
Dus ik bedoel hier mee, het stuk in spotify zelf als je met een extern apparaat wilt connecten. Ik zie mijn chromecast en keuken radio met spotify connect wel gewoon bij " op dit netwerk staan " en op andere netwerken staat de picoreplayer.
Ik heb de settings doorgespit, maar ik zie geen aanwijzing wat er mis gaat met mogelijk netwerk instellingen.
Dus ik bedoel hier mee, het stuk in spotify zelf als je met een extern apparaat wilt connecten. Ik zie mijn chromecast en keuken radio met spotify connect wel gewoon bij " op dit netwerk staan " en op andere netwerken staat de picoreplayer.
Ik heb de settings doorgespit, maar ik zie geen aanwijzing wat er mis gaat met mogelijk netwerk instellingen.
Paar maanden geleden hetzelfde gehad na handmatige updaten van qnap LMS.Dennis013 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:19:
iemand hier die enig heeft waarom een picoreplayer met de spotty plugin, bij overige netwerken staat in de spotify app zelf bij.
Spotty had meeste settings overgenomen behalve spotify login. na dit invullen, LMS en PiCore reboot stond het weer tussen alle spotify "speakers".
alvast hartelijk dank voor t nemen van de moeite van het reageren. Het is mij niet helemaal duidelijk wat je met spotify login bedoeld. Ik denk dat je zonder user login uberhaupt geen geluid eruit krijgt, maar heb het toch even geprobeerd zonet. Ik heb de picoreplayer complete update gegeven. Reboot. Daarna de user verwijdert en via het autihenticatie process van spotify connect weer opnieuw ingelogd. Appeltje eitjemartijnkoevoets schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Paar maanden geleden hetzelfde gehad na handmatige updaten van qnap LMS.
Spotty had meeste settings overgenomen behalve spotify login. na dit invullen, LMS en PiCore reboot stond het weer tussen alle spotify "speakers".
Maar helaas staat de speler nog bij overige netwerken. En dit is voor mij misschien een probleem omdat wanneer ik een playlist start, vaak het afspelen stopt na 1 nummer. En mijn zoon kan niet connecten vanaf zijn iphone. ik denk dat dit ook komt door het andere netwerk, maar hij is natuurlijk met zn eigen account op zijn teleofoon ingelogd, dus ik weet niet of dat verschilt maakt
Ik heb Livelite op mn raspberry en wil de visualisations kunnen wisselen zonder naar het scherm zelf te lopen... is daar iets voor? Ook handig zou het zijn om alle instelleingen van Livelite te doen via de webinterface van lms of via de app.
Ik neem aan dat je Jivelite bedoeld?Sponz schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:50:
Ik heb Livelite op mn raspberry en wil de visualisations kunnen wisselen zonder naar het scherm zelf te lopen... is daar iets voor? Ook handig zou het zijn om alle instelleingen van Livelite te doen via de webinterface van lms of via de app.
Sinds 2018 al PiCore in gebruik. En omdat mijn oude PiCore versie super-stabiel was (RPI3b +IQAudio AMP+, met Tidal, multiroom en gekoppeld naar mijn NAS als netwerkdrive), heb ik er de laatste 2 jaar eigenlijk niet naar omgekeken. If it ain't broken....
Maar met een lang weekend, toch maar eens kijken om van versie 8 naar 10 te gaan. In de basis ging het erg makkelijk. Een gebruiksvriendelijke installer, met Lyrion als vervolg op LMS werkt prima. Op 1 ding na: Ik krijg met geen mogelijkheid de netwerkshare goed gekoppeld.
Standaard op de Synology de NFS geactiveerd, en met het kaartje van de 8 versie, met gelijke setting maak ik contact. Opstarten met de nieuwe, en... niks. Iemand een gelijke ervaring, en dit wel voor elkaar gekregen?
In de PiCore verwijs ik naar /volume1/music. Die mount gaat niet meer goed
:strip_exif()/f/image/dDMy518QA3vDEqFHzC6psDES.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar met een lang weekend, toch maar eens kijken om van versie 8 naar 10 te gaan. In de basis ging het erg makkelijk. Een gebruiksvriendelijke installer, met Lyrion als vervolg op LMS werkt prima. Op 1 ding na: Ik krijg met geen mogelijkheid de netwerkshare goed gekoppeld.
Standaard op de Synology de NFS geactiveerd, en met het kaartje van de 8 versie, met gelijke setting maak ik contact. Opstarten met de nieuwe, en... niks. Iemand een gelijke ervaring, en dit wel voor elkaar gekregen?
In de PiCore verwijs ik naar /volume1/music. Die mount gaat niet meer goed
:strip_exif()/f/image/dDMy518QA3vDEqFHzC6psDES.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DdI3fyR2cDOUFKATxLNl9lfz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door PeterChe op 04-05-2025 18:42 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]
Is het wel een nfs mount, @PeterChe ? If so, is het mountpoint dan wel onder /volume1? Ik gebruik cigs, heb nfs dus uit op de syno dus kan ff geen testje doen..
ping 127.212.23.124
@pjottum , het gekke is, ik zie de shareook vanaf andere locaties. Maar n.a.v. je tips, dat zet me wel aan het denken. Van de week maar eens de logging vanaf de nas bekijken
@PeterChe Bij mij werkte dit alleen door bij de Options vers=3 bij te zetten. Die kolom is nu leeg bij je.
Om het dan maar compleet te maken. Check op de instellingen van het NAS welke NFS versie je gebruikt. En of deze wordt ondersteund in de software. Als je deze op het NAS wijzigt, moet je ook kijken of andere apparaten van NFS gebruik maken en die mogelijk ook wijzigen.mattazing schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:27:
@PeterChe Bij mij werkte dit alleen door bij de Options vers=3 bij te zetten. Die kolom is nu leeg bij je.