Oude laptop met Linux zonder GUI als internetradio op wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:12
In een werkplaats waar ik nu twee dagen per week kom staat op een plank een stokoude laptop (installatiedatum Windows is december 2009) met de volgende specificaties:
CPU: Intel Celeron D (1 core)
RAM: 2GB
HDD of SSD: nog niet naar gekeken.

Die laptop staat daar met twee simpele audio boxjes aangesloten als internetradio te dienen.
Als moderne browser is Edge geïnstalleerd. In Edge wordt elke ochtend radio10.nl opgestart en de stream wordt opgestart. Dit duurt alleen nogal lang en dat irriteert de werknemers in die werkplaats.

Op zich start Windows 7 nog redelijk snel op. Het ding wordt pas echt als traag ervaren zodra Edge wordt opgestart en de website van Radio 10 wordt ingeladen.

Ik heb al gekeken naar methoden om Windows 7 een stuk sneller te maken, zoals services uitschakelen en prestatie instellingen aanpassen, maar mij dunkt dat er met Linux nog meer snelheidswinst valt te behalen.

Ik heb ook gekeken naar de MP3 stream van Radio 10. Die staat hier vermeld.

Ik heb de laptop nu één keer onder handen gehad en getest hoe snel de website van Radio 10 inlaad in een live sessie van Zorin OS Core (vanaf usb stick), maar dat verliep net zo traag als met Windows 7.
Dat is ook niet zo gek, want Zorin OS Core heeft als minimum eis een processor met 2 cores en 2GB RAM.
Idem voor Tiny Linux en nog een zwik andere lichte Linux distributies.

Uiteindelijk ben ik uit gekomen bij Bunsenlabs Linux (op basis van Debian) die ik thuis in een VM met dezelfde specificaties als de laptop heb geïnstalleerd.

Ik heb in Bunsenlabs nu het volgende klaar:
1. Automatisch inloggen van de user naar de desktop.
2. Daarna Firefox automatisch opstarten met een webpagina met een link naar een website naar de stream van Radio 10.
3. Zo weinig mogelijk data inladen in Firefox door Privacy Badger als extensie te installeren.

Dat laatste heb ik eerst nog proberen te vermijden door in Firefox in te stellen dat hij geen afbeeldingen moet inladen, maar dat leverde zo'n beroerd resultaat op dat ik die instelling weer naar zijn standaard waarde heb terug gezet.

Vervolgens bedacht ik me dat ik ook een audio player met de MP3 stream automatisch kan laten opstarten in plaats van Firefox, maar toen ik dat eenmaal in VLC Player had ingesteld (wordt standaard met Bunsenlabs geleverd) crashte VLC telkens. Dus die weg kan ik helaas niet bewandelen om de laptop zo weinig mogelijk data te laten verwerken.

Vervolgens bedacht ik me dat ik de VM (en dus ook de laptop) nóg sneller kan laten werken door Linux af te slanken en de GUI maar helemaal achterwege te laten.

Ik heb nog nooit met Linux zonder GUI gewerkt en ik weet daarom niet of dit mogelijk is:
1. Linux laten opstarten met alleen de shell (of terminal of hoe heet dat).
2. User automatisch laten inloggen.
3. Linux laten verbinden met internet via wifi.
4. Audio applicatie automatisch laten starten met https://www.mp3streams.nl/zender/radio-10/stream/9-mp3-128 als default stream.

Dan is het enige dat ik die medewerkers nog hoef te leren hoe ze de laptop uit moeten zetten, maar dat is een kwestie van even één commando op een briefje zetten en aan de laptop hangen.

Maar kan dit allemaal wel op Linux zonder GUI? Is er hier iemand die zo'n setup al eens heeft gedaan?

Beste antwoord (via Uruk-Hai op 10-10-2024 15:15)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Lol, wat een gedoe allemaal. 8)7
Uruk-Hai schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:58:
Windows 7 moet trouwens voorlopig op de laptop blijven staan omdat het niet duidelijk is van wie dat antieke ding precies is.
Dit nu al eens geprobeerd?

RadioSure powered by Radio-Browser !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOiZ5XmGinXBlQ7Ev7NnkNbtW8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IhGvyQQerWanRhQHMWJE3IUO.png?f=user_large
Om nog maar te zwijgen over alle overbodige visuele effecten.
Visuele effecten/theme naar basic/best performance zetten kan al schelen als het nodig is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Volgens mij wil je het bereiken met teveel stappen? Denk dat voor de machine firefox al te zwaar is namelijk.

Weet niet of het nog steeds de beste methode is maar weet dat via de terminal mplayer werkt en ook met streams

https://opensource.com/article/18/12/linux-toy-mplayer

Sowieso heeft mplayer een aantal command line zaken in de documentatie staan http://www.mplayerhq.hu/DOCS/HTML/en/commandline.html

Als je via die weg de audiostream opent? Zou dit een werkbaar iets voor jullie kunnen regelen?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is de usb poort 2.0? Het kan dat de schijf die in de laptop zit sneller is, zelfs een harde schijf. En waar de bottleneck zit, 2 GB is niet veel maar zou voldoende moeten zijn voor een Linux, zelfs met Firefox. vlc kan ook met het command cvlc de stream zonder interface openen, dus zonder gui, dat scheelt hopelijk wat ram. Waarschijnlijk heeft de cpu zonder aes instructie het wel zwaar met de https link, je kan kijken of zonder tls dus http wel sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb net iets geprobeerd in Firefox op Bunsenlabs:
Ik heb https://www.mp3streams.nl/zender/radio-10/stream/9-mp3-128 geplakt in een nieuw tabblad.
Firefox converteert die link automatisch naar het volgende:
https://22343.live.streamtheworld.com/RADIO10.mp3
En speelt de stream direct af.

Edge (op mijn Windows 10 host OS) doet dat ook.

Mooi, dat scheelt al een hoop data en het scheelt ook nog een muisklik :)

[ Voor 4% gewijzigd door Uruk-Hai op 30-09-2024 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Soldaatje schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:39:
Is de usb poort 2.0? Het kan dat de schijf die in de laptop zit sneller is, zelfs een harde schijf.
Dat klopt en daar heb ik al bij stil gestaan, maar mij dunkt dat als de Linux live sessie eenmaal is ingeladen en de browser is opgestart, die slome usb poort daarna geen invloed meer heeft vanaf het moment dat ik in die browser de url van Radio 10 invoer en op Enter druk. Dat laatste vind immers allemaal plaats in het werkgeheugen van de laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Kan het niet simpeler?
Ik gebruik deze elke dag hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TNVHShfmrMleGaCBdxj4UDRcfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/buaS2ssagVGpz4JqGFI6scjf.png?f=user_large

Eventueel je Windows 7 nog even update brengen met het Simplix UpdatePack 7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:43
Wat een werk joh, zet er gewoon een oude FM-radio van de kringloopwinkel neer :?

Ben je voor een tientje klaar. En als je fancy wil doen dan zet je er nog een tijdschakelaar tussen.

Of als je iets meer zenderkeuze wil: een simpel DAB+ radiootje. Heb zelf vorige week deze gekocht voor bij het klussen in de schuur: ThinkPad in "Het grote DAB+ digitale radio topic"

Ik bewonder je Tweaker gedachte, maar keep it simple :)

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2024 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met bovenstaande. Er zijn ook radio's die naast FM/DAB+ ook met internet kunnen verbinden in geval je een niet zo'n lokale radiostation wilt luisteren.

Maar wil je echt met de laptop verder, kijk dan eens of een mpv via cron kan met de @reboot optie. Hoef je niet eens in te loggen en afsluiten is hetzelfde als aanzetten: druk 1x op de power knop.

Als crontab niet werkt, kan je altijd nog uitzoeken hoe een TTY wordt gestart (iets met getty) en dat dan aanpassen naar het commando dat je wilt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:26:
Wat een werk joh, zet er gewoon een oude FM-radio van de kringloopwinkel neer :?

Ben je voor een tientje klaar. En als je fancy wil doen dan zet je er nog een tijdschakelaar tussen.

Of als je iets meer zenderkeuze wil: een simpel DAB+ radiootje. Heb zelf vorige week deze gekocht voor bij het klussen in de schuur: ThinkPad in "Het grote DAB+ digitale radio topic"

Ik bewonder je Tweaker gedachte, maar keep it simple :)
Eens, maar ik hoop wel dat het TS gaat lukken. Ik vind het een leuk uitgangspunt :p

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb naast Bunsenlabs een nieuwe virtuele machine aangemaakt, deze keer op basis van de Linux distributie Mabox (die naam is een samentrekking van 'Manjaro' en 'Openbox'). Mabox is een lichtgewicht Linux distributie uit Polen die is gebaseerd op Manjaro en dientengevolge een rolling release distro. Bunsenlabs is gebaseerd op Debian.

Beiden gebruiken Openbox als window manager en hebben dezelfde taakbalk (die heet tint2).

Anyway, ik heb Mabox geïnstalleerd omdat er voor tint2 een grafische configuratietool in zit waardoor de taakbalk veel makkelijker aan te passen is. Bovendien kan ik er tijdens de installatie van Mabox al voor kiezen om mijn gebruikersaccount automatisch in te laten loggen (leuk, want dat scheelt tijd en geklooi).

Helaas heb ik met Mabox een probleem dat ik met Bunsenlabs niet heb.

Zodra ik in Mabox Firefox automatisch laat opstarten zie ik alleen de vensterranden van Firefox :(
Als ik Firefox vervolgens afsluit en handmatig opstart werkt hij wel normaal, maar ja, handmatig opstarten is nu net wat ik niet wil.

Dus tja, jammer van die grafische glitch, maar dit kan ik mijn collega's die niet zo ICT technisch aangelegd zijn als ik niet aan doen.

Ik denk dat Bunsenlabs daarom dan toch maar de betere keuze van de twee is.

Windows 7 moet trouwens voorlopig op de laptop blijven staan omdat het niet duidelijk is van wie dat antieke ding precies is. De een beweerd dat-ie van de zaak is en een ander van een werknemer die momenteel in het ziekenhuis ligt en dus niet geraadpleegd kan worden. Als die laatste niet wil dat Windows 7 er afgegooid wordt heb ik een probleem veroorzaakt door er Linux op te knallen.

Daarom heb ik vandaag ook maar even naar alle opties gekeken om Windows 7 te optimaliseren. Ik heb meer dan 41 overbodige services genoteerd die allemaal uitgeschakeld kunnen worden. Om nog maar te zwijgen over alle overbodige visuele effecten. Zo bloated is een standaard installatie van Windows 7...

[ Voor 28% gewijzigd door Uruk-Hai op 06-10-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Externe hdd nemen, daar Linux op installeren en de laptop instellen om eerst via USB op te starten. Zo behoud je Windows en heb je toch je optimale Linux voor je radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Hero of Time schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:56:
Externe hdd nemen, daar Linux op installeren en de laptop instellen om eerst via USB op te starten. Zo behoud je Windows en heb je toch je optimale Linux voor je radio.
Is niet hufterproof genoeg voor die situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:39
En zou Volumio wat zijn ?
https://volumio.com/get-started/
Music os…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Bedankt, ik had nog nooit van Volumio gehoord.

Hopen dat het lichtgewicht genoeg is, want anders heb ik er niets aan.

Ik heb net nog AntiX met IceWM Window Manager gedownload, maar de VM wilde er helaas niet mee opstarten. Ook niet in safe mode.

[ Voor 35% gewijzigd door Uruk-Hai op 06-10-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Uruk-Hai schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:59:
[...]

Is niet hufterproof genoeg voor die situatie...
Dan is niks hufterproof. Ze drukken nu toch ook op die power knop? Hoe is het aanpassen van de opstartvolgorde dan opeens niet meer hufterproof dat ze het verkeerde starten? Powerknop -> afblijven. Dat is 't. Niks aan kabels eruit trekken of wat dan ook, wie dat doet moet z'n handen inleveren.

Ik zie het probleem niet. Moet het echt 10000000% hufterproof zijn omdat er mensen met een IQ van 1 aan zitten, neem dan alsjeblieft een gewone radio en stop met dit hele project. Complete tijdsverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
Uruk-Hai schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:01:
Bedankt, ik had nog nooit van Volumio gehoord.

Hopen dat het lichtgewicht genoeg is, want anders heb ik er niets aan.

Ik heb net nog AntiX met IceWM Window Manager gedownload, maar de VM wilde er helaas niet mee opstarten. Ook niet in safe mode.
Het kan zelf op een Raspberry PI draaien dus verwacht het wel.
Bijkomend voordeel : volumio kan je ook via je browser Remote bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
De image van Volumio is een .img bestand, geen .iso. Ik zie zo 1-2-3 niet hoe ik dat kan gaan testen i.c.m. een VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Hero of Time schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Dan is niks hufterproof. Ze drukken nu toch ook op die power knop? Hoe is het aanpassen van de opstartvolgorde dan opeens niet meer hufterproof dat ze het verkeerde starten? Powerknop -> afblijven. Dat is 't. Niks aan kabels eruit trekken of wat dan ook, wie dat doet moet z'n handen inleveren.

Ik zie het probleem niet. Moet het echt 10000000% hufterproof zijn omdat er mensen met een IQ van 1 aan zitten, neem dan alsjeblieft een gewone radio en stop met dit hele project. Complete tijdsverspilling.
Er is nog een ander probleem en dat is dat het ten eerste niks mag kosten (behalve mijn vrije tijd) en ten tweede: er is daar geen externe harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
Uruk-Hai schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:06:
De image van Volumio is een .img bestand, geen .iso. Ik zie zo 1-2-3 niet hoe ik dat kan gaan testen i.c.m. een VM.
Je bent tweaker of niet 😊
Daar zijn meerdere oplossingen voor te vinden, wellicht op het forum van Volumio.

Oké. Kleine tip…. Linux live CD in je VM mounten en daarvandaan verder..

[ Voor 10% gewijzigd door Andre_J op 06-10-2024 21:12 . Reden: Tipje. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
In deze video wordt voorgedaan hoe op Linux met vboxmanage het .img bestand wordt geconverteerd naar een .vdi bestand, maar ik gebruik thuis (nog) Windows 10 en de commandline herkend het commando vboxmanage niet...

Ik ben nu te moe om dit verder uit te gaan pluizen. Ik kijk er later wel naar...

[ Voor 13% gewijzigd door Uruk-Hai op 06-10-2024 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
ffmpeg kan dit via de terminal. Voordeel is dat ffmpeg goed onderhouden wordt, in tegenstelling tot allerlei kleinere programma's die zich richten op internetradio of afspelen van muziek via de terminal.

Als je het klein wil hebben kun je alpine linux gebruiken. Dan moet je waarschijnlijk alleen wel een nieuwe user aanmaken, ffmpeg en pipewire installeren en openRC configureren om na het booten ffmpeg de stream te laten starten.

Ik ben wel benieuwd wie het systeem gaat onderhouden. Wat als Radio10 de streaminglink verandert? Wie zorgt er voor updates? Het is natuurlijk een leuk hobbyproject, maar zoals eerder gedeeld is het wellicht makkelijker en duurzamer om een FM/DAB+ radio te kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door oohh op 06-10-2024 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
Uruk-Hai schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:20:
In deze video wordt voorgedaan hoe op Linux met vboxmanage het .img bestand wordt geconverteerd naar een .vdi bestand, maar ik gebruik thuis (nog) Windows 10 en de commandline herkend het commando vboxmanage niet...

Ik ben nu te moe om dit verder uit te gaan pluizen. Ik kijk er later wel naar...
Vboxmanage is de cli tool van VirtualBox…..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Lol, wat een gedoe allemaal. 8)7
Uruk-Hai schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:58:
Windows 7 moet trouwens voorlopig op de laptop blijven staan omdat het niet duidelijk is van wie dat antieke ding precies is.
Dit nu al eens geprobeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOiZ5XmGinXBlQ7Ev7NnkNbtW8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IhGvyQQerWanRhQHMWJE3IUO.png?f=user_large
Om nog maar te zwijgen over alle overbodige visuele effecten.
Visuele effecten/theme naar basic/best performance zetten kan al schelen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb Volumio sneller werkend gekregen dan gedacht door deze en deze webpagina te raadplegen. Radio 10 stream heb ik er ook in opgestart, maar dat bleek geen Nederlandse Radio 10 te zijn. Ik zag de standaard Nederlandse Radio 10 stream trouwens niet in het lijstje staan.

Ik zal ook eens naar RadioSure gaan kijken, maar dat doe ik vanavond niet meer. Het is nu bedtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
Uruk-Hai schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:15:
Ik heb Volumio sneller werkend gekregen dan gedacht door deze en deze webpagina te raadplegen. Radio 10 stream heb ik er ook in opgestart, maar dat bleek geen Nederlandse Radio 10 te zijn. Ik zag de standaard Nederlandse Radio 10 stream trouwens niet in het lijstje staan.

Ik zal ook eens naar RadioSure gaan kijken, maar dat doe ik vanavond niet meer. Het is nu bedtijd.
Je kan gewoon eigen streams toevoegen.
En er is een auto play plug in die na herstart de laatste automatisch herstart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Volumio heb ik gisteravond nog getest in Virtualbox, maar het werkte niet goed.
Het eerste geselecteerde radio station kon ik starten en stoppen, maar met alle andere radio stations kon ik daardoor niks meer.

Ik ben vandaag weer naar die stageplek geweest en vandaag wat meer tijd voor de laptop genomen dan eerder.

1. Ik had nog niet eerder gecontroleerd of er Windows 7 64-bit op stond, maar dat blijkt gelukkig wel het geval.
2. De Celeron D processor heeft een snelheid die varieert van 1,2 tot 1,5 GHZ.
3. Defragmentatie van de interne schijf is 0% (mogelijk al een SSD).
4. Een hoop overbodige services waren eerder al door iemand anders op handmatig gezet i.p.v. automatisch.
5. Ik heb de instellingen van alle overbodige services die nog niet waren aangepast aangepakt.
6. Ik heb verdere alle mogelijke tweaks om de snelheid van Windows 7 te optimaliseren toegepast.
7. Daarna heb ik de laptop uit en weer aan gezet en met de task manager wat tests uitgevoerd.

Het OS blijkt de bottleneck niet (meer) te zijn. Alle instellingenvensters die ik in Windows 7 bekeek openden snel. Het enige dat traag opstartte was Edge.

Zodra Edge https://22723.live.streamtheworld.com/RADIO10.mp3 eenmaal afspeelt:
CPU: 20-30%
RAM: 20-30%

De werknemers die ik sprak over de snelheid zijn nu al wat minder geïrriteerd, dus de kans dat de laptop op een dag het kanaal dat vlak langs het gebouw loopt in vliegt is nu aanzienlijk kleiner geworden ;)

Zodra ik in Edge een nieuw tabblad open en er nog niet eens een nieuwe pagina is ingeladen:
CPU: 100%
RAM: 33%

Dus het OS is niet het probleem, de browser die wordt gebruikt voor het afspelen van streams wel. Dan heeft vervangen door Linux met Firefox waarschijnlijk ook geen zin. Elk beetje snelheidswinst dat Linux dan oplevert wordt teniet gedaan door Firefox.

Dat vind ik wel jammer om te constateren. Ik had gehoopt er met Linux weer een beetje een snelheidsmonster van te kunnen maken.

Enfin, ik ben nog steeds niet tevreden. Het moet sneller kunnen.

Van alle door jullie aangedragen oplossingen is RadioSure het enige dat ik nog niet geprobeerd heb. Ik ga het eerst thuis eens installeren om het te leren kennen en daarna neem ik het mee naar mijn stageplek.

Update 40 minuten later:
RadioSure bevalt me tot nu toe perfect! Ik heb het nieuwste bestand met streams gedownload en aangepast met Notepad++ zodat alleen deze streams zichtbaar zijn in RadioSure:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ux87cxiqq6Iz1HZb62BUV4pbLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wfOtg9DugXbNF244mPKJtNpy.jpg?f=user_large

Dat scheelt een hoop gezoek voor de mannen, want de originele lijst was echt enorm lang.

[ Voor 16% gewijzigd door Uruk-Hai op 07-10-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:07:
RadioSure bevalt me tot nu toe perfect!
d:)b
Uruk-Hai schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:07:
Ik heb het nieuwste bestand met streams gedownload en aangepast.
Dat scheelt een hoop gezoek voor de mannen, want de originele lijst was echt enorm lang.
Je kan daar natuurlijk ook de favorietenlijst voor gebruiken, wel zo handig als je ook nog eens wat anders kan/wil beluisteren.
Maar inderdaad, als je het zoveel mogelijk foolproof wilt houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz7E5MlFxwUd07ZfvSVbhXti1mg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BOq5yIqDi9aQf2SxcgJuQNNl.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door The_Doman op 07-10-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik heb vanochtend weer eens met de laptop gespeeld.

RadioSure staat er nu op. Ik heb het register aangepast via
Computer\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
om RadioSure automatisch te laten opstarten, maar Windows 7 onthield de door mij aangemaakte nieuwe tekenreekswaarde niet :(

En toen ik RadioSure startte gaf hij aan dat Radio 10 (de bovenste) geen verbinding kon maken. De andere twee deden het wel. Vreemd, bij mij thuis werken ze alledrie goed.

De mannen moeten het er voorlopig maar mee doen...

Ondertussen geniet ik thuis nu lekker zelf van RadioSure :)

[ Voor 6% gewijzigd door Uruk-Hai op 10-10-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:19:
RadioSure staat er nu op. Ik heb het register aangepast via
Computer\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
om RadioSure automatisch te laten opstarten, maar Windows 7 onthield de door mij aangemaakte nieuwe tekenreekswaarde niet :(
Waarom zelf in het register rommelen?
Radiosure heeft daar zelf een optie voor om automatisch met Windows op te starten.
Mocht dat op een of andere manier niet werken (te veel getweakt?) dan heb je natuurlijk ook nog de automatische opstart map in Windows.
Uruk-Hai schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:19:
En toen ik RadioSure startte gaf hij aan dat Radio 10 (de bovenste) geen verbinding kon maken. De andere twee deden het wel. Vreemd, bij mij thuis werken ze alledrie goed.

De mannen moeten het er voorlopig maar mee doen...
Een foutje in de database of tijdelijke storing misschien?
Waarom niet de host redirect geïnstalleerd en een favorietenlijst?
Dan blijft het misschien ook werken in de toekomst als je er eventueel niet meer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Ik had die optie nog niet in RadioSure ontdekt, ook al is hij makkelijk te vinden als je eenmaal weet dat hij er in zit. Met de opstarten map van Windows hield ik ook wel rekening, maar ik was er nog niet aan toegekomen om uit te vogelen waar die zich ook alweer bevindt.

Ik weet trouwens niet wat je met 'host redirect' bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Uruk-Hai schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:56:
Ik weet trouwens niet wat je met 'host redirect' bedoeld.
RadioSure FAQ
For automatic updates, you can activate a redirect in the Windows Hosts file (82.66.77.189 www.radiosure.com). Easy and safe method : Extract this RB2RS_Hostsedit.zip file (antivirus report) and run the "rb2rs.bat" file. :-) (The tool used is HostsEdit, free and open-source.) DNF, the update is weekly for the free version of RadioSure.
De lijst met radiostations wordt dan automatisch elke week bijgewerkt.
De radio10 streams zullen waarschijnlijk niet zo snel veranderen, maar je weet maar nooit?
Wel zo prettig als het allemaal update blijft natuurlijk.
En misschien verandert de muziek voorkeur in de toekomst? :)

Door de compacte mode te activeren en de favorietenlijst te gebruiken is het toch ook aardig "foolproof" in gebruik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz7E5MlFxwUd07ZfvSVbhXti1mg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BOq5yIqDi9aQf2SxcgJuQNNl.png?f=user_large

• odie2
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-08 19:21
Beste @Uruk-Hai,

Ik heb een geweldige installatie voor je gebouwd!

- antiX Linux 23.2-32bit (antiX-23.2_386_full.iso) + antixRadio.

In antiX Linux zit standaard antiXradio, een Internet radio die geweldig werkt. Ik heb een enorme lijst met streams ingebakken, maar wees niet bevreesd: ik heb Radio 10 bovenaan gezet, en daarna volgen 100% NL, 538 Radio, Arrow Classic Rock, NPO Radio 3FM en Sky Radio. Lijst staat al op Sourceforge: https://sourceforge.net/p...L-production.txt/download

Ik zie nu in post [maandag 7 oktober 2024 15:07] dat Radio 10 - 80's Hits, en Radio 10 - Non-Stop daar ook bij horen, die zal ik nog even bovenaan zetten.

Als je wilt maak ik een aparte lijst voor je met alleen Radio 10 , Radio 10 - 80's Hits, en Radio 10 - Non-Stop, in de volgorde van post [maandag 7 oktober 2024 15:07], maar misschien willen de mannen/vrouwen ook een keer naar Alles Plat (rtvoost.nl) luisteren. Er zitten veel leuke zenders in de lijst, en je hebt geen last van de lange lijst.

De installatie is supersnel, radio werkt prima. Op de volgende hardware getest: Dell D810 met CPU: 1-core Intel Pentium M 32bit 1867 MHz, 2 GiB RAM, Audio: AC97 Audio. Ik heb ook getest op een Dell D420, met 1 GB RAM, en dat draait ook prima. Nadat antiXradio is gestart is er maar 205 MiB RAM in gebruik! Dat is echt heel goed voor een "lightweight" distro. LMDE6 (Linux Mint) bijvoorbeeld, is wat chiquer, maar is op een Dell D420/D810 niet vooruit te branden. Installatie is zeer zorgvuldig gebouwd. Browser is niet gestart (Firefox werkt wel prima, overigens). Logboek stop ik in de installatie.

Mijn idee was het volgende:
- antiXradio-installatie in een (bootable) ISO stoppen (die je kent van andere Linux distro's), die zet ik op Sourceforge. Deze ISO kopieer je naar een USB-stick (gewoon in de Windows Verkenner/file manager, NIET met Balena Etcher, Rufus ofzo)
- Ik maak een kant-en klare image van een HDD met een Ventoy-installatie. Die zet ik ook op Sourceforge. Die Image kun je met een RescueZilla-CD (of USB-stick) op jouw HDD/SSD plaatsen (alle data op HDD gaat verloren!). RescueZilla is erg gebruiksvriendelijk en betrouwbaar. Ik kan 'm ook in FoxClone-formaat aanleveren, ook prima. Alternatief: je installeert zelf Ventoy op de HDD, heb ik ook een handleiding voor, tikje ingewikkelder omdat er geen 32bit Ventoy-ISO is, alleen amd64. Bedenk ik nu pas: ik kan Ventoy ook in de antiXradio-ISO stoppen...
- Je kunt daarna de antiXradio-ISO naar de Ventoy-partitie kopieren (tesamen met alle andere Linux ISO's die je wilt uitproberen) > opstarten > werken!

(Terzijde: Je kunt de installatie, die je met Refracta Snapshot in een ISO hebt gestopt (de custom antiXradio-ISO, die ik gemaakt heb), ook met Refracta Installer weer op een HDD installeren, maar een installatie op HDD is niet read only, kan wel gemuteerd worden, maar die kan dus ook stuk, en er kan malware in de installatie komen, dat kan niet bij een ISO.)

Er wordt dus geen installatie op de HDD geplaatst, maar je start een ISO vanaf HDD m.b.v. de Ventoy Boot Loader, eigenlijk zoals je ook vanaf DVD opstart. En ja ... je kunt de ISO natuurlijk ook op DVD branden, en de laptop daarmee opstarten: werkt ook prima, opstarten duurt ietsje langer. Een ISO (ISO9660 FS) is read only by design, dus alle wijzigingen die de medewerker in de radio/Linux maakt gaan verloren bij een reboot. Daar zit meteen het probleem dat ik heb: de Wifi-instellingen (gekozen SSID en wachtwoord) gaan ook verloren bij reboot, en dat is erg lastig, die moet je na ieder opstart opnieuw ingeven. antiX maakt wel direct verbinding met de netwerkkaart (vaste kabelverbinding).

Jouw wensen:
X Linux laten opstarten met alleen de shell (of terminal of hoe heet dat) > antiX-full heeft een GUI. Er zijn wel andere antiX-ISO's zonder GUI, maar ik ken geen radio die daar op draait.
OK User automatisch laten inloggen > is geregeld, gebruiker heeft geen wachtwoord.
X Linux laten verbinden met internet via wifi > geboot met de ISO, dan kan dit alleen automatisch met een vaste kabelverbinding. Bij een installatie op HDD blijven SSID en WPA-password wel behouden, en werkt WiFi zonder tussenkomst van gebruiker.
OK Audio applicatie automatisch laten starten met Radio 10 als default stream

Mijn vragen aan jou:
- Is het mogelijk dat je een vaste kabelverbinding regelt? CAT5e is meer dan zat voor een MP3-stream, niet al te duur bij de bouwmarkt. Je hebt ook schroefbare RJ45-stekkers (Google "CAT6a Toolless RJ45 Connector"), Zoniet:
- Is het mogelijk dat je 2 Powerline Adapters aanschaft? (2 x Devolo dLAN 500 duo MT-2739=EUR20, 100 Mbit/s, snel zat), dan gaat er een netwerk-kabel de laptop in, en denkt de laptop dat het een vaste kabelverbinding is.
- Wil je een Equalizer op het scherm (AlsaMixer Equalazier), te bedienen met [arrow-up] en [arrow-down]?
- Volume-regeling zit in een taskbar-icon (muis-bediening), maar ik kan ook een venster met een grote volume-schuif op de desktop leggen (AlsaMixer), die je met [arrow-up] en [arrow-down] kunt bedienen.

Ik hoop dat je geinteresseerd bent, ik heb in ieder geval een hoop lol gehad met de gekke zenders die ik tegenkwam (ik heb ze allemaal getest). Ik heb een bestand met zo'n 4000 records nederlandse streams (https://www.webradiostreams.nl/), dat is echt overkill, maar als er liefhebbers zijn, dan zet ik mijn tanden erin!

Ik maak voor alle akties een PDF-handleiding. Ik maak uit jouw woorden op dat je geen Linux-gebruiker bent, maar roep maar even wat je wilt.

Ik hoop dat je het leuk vindt, groetjes, Odie. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door odie2 op 14-11-2024 01:10 . Reden: typefoutjes gecorrigeerd ]

https://sourceforge.net/projects/od4knb-linux/

• Uruk-Hai
odie2 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 00:33:
Ik heb een geweldige installatie voor je gebouwd!

- antiX Linux 23.2-32bit (antiX-23.2_386_full.iso) + antixRadio.
Hoi Odie,

Ik vind je idee zeker leuk!

Maar ik heb alleen een txt bestandje via je downloadlink gevonden, geen iso.

Is het nu de bedoeling dat ik AntiX zelf ga downloaden? De laatste keer dat ik AntiX heb geprobeerd in Virtualbox leverde mij dat een zwart scherm op. Kan ik er mijn pc ook mee opstarten in een live sessie?

• odie2
Hoi @Uruk-Hai,

Leuk dat je het leuk vindt! Ik ben ook enthousiast.
Alleen zenderlijst: klopt, de ISO moet ik nog maken, ik wilde al je wensen erin stoppen, zodoende.

Nieuwe zenderlijst geplaatst (met 3x Radio 10 bovenaan): https://sourceforge.net/p...n-linux/files/antiXradio/

Je hoeft geen ISO van antixlinux.com te downloaden, je krijgt van mij een ISO, die helemaal is afgeconfigureerd (behalve de WiFi...).

Je kunt mijn custom ISO (die een 32bit antiX Live-System bevat) branden op DVD, of op een USB-stick zetten met Balena Etcher/Rufus, en vervolgens kun je elke 32bit- of 64bit PC (ook PC zonder HDD) ermee opstarten, en direct ermee werken, vermits de PC bekabeld verbonden is met Internet. Je hoeft niets te installeren. Booten op 64bit PC heb ik nog niet getest.

Net even een screendump gemaakt voor de beleving:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0RGiO0XSkdfwCOxgqBGAmuKx8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5N8GY9t6tBcJfllNIOurdm4.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk maar eens naar de waarden in de desklet rechtsboven: CPU=21%, RAM=240MiB!

Zal ik gewoon de ISO van de installatie, zoals ie nu is, op Sourceforge zetten? Kun je 'm even op DVD/USB branden en uitproberen, en praten we daarna verder? Ik start nu Refracta Snapshot.

MVG Odie

[ Voor 19% gewijzigd door odie2 op 14-11-2024 08:21 ]

• odie2
Hoi @Uruk-Hai,

Ik heb de ISO geuploaded: https://sourceforge.net/p...-full-2411D4.iso/download.

Ik heb deze ISO op DVD gebrand, en getest:

- test op 64bit-PC08 (met vaste LAN-kabelverbinding): Boot Loader geeft wel een boot-menu (dus F5\persist_static = Live Persistence is mogelijk!) > geef enter > boot normaal > antiXradio ziet er vreemd uit > je moet aan de onderste rand van antiXradio-venster trekken om de eerste twee stations te zien (Radio 10 en 100% NL) > je krijgt niet meer dan twee zenders te zien, maar scrollen kan, en alle zenders zitten erin. >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVOds6PjDh5gaLjUb13HTBDBEHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plAf4cTgTOQOfIKiQbJnhKzZ.jpg?f=fotoalbum_large

[probleem]: Het song-title-paneeltje wordt NIET getoond > [Turn off the radio] > start [klavertje-4-knop\applications\antix\antixradio] > antiXradio-venster heeft weer de normale grootte (veel zenders te zien), en het song-title-paneeltje wordt nu WEL getoond >

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSOL0i9t2mAXbAfxePy0jCAz3KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhGotP9eMyLRyw2Jv4MZTz56.jpg?f=fotoalbum_large

Alsamixer en Alsamixer Equalizer hebben witte achtergrond, maar werken wel goed > geluid=prima > stream = max. 20 Kbit/s (100 Mbit/s Powerline adapter kan dus prima!) > alles werkt goed.

- test op Dell D810-32bit-CPU (met vaste LAN-kabelverbinding) waarop de installatie gebouwd is: precies dezelfde test-resultaten als bij test 64-bit-PC08

[i] Er wordt helemaal niet geswapt, dus een aparte swap-partitie (voor de "page file", zoals dat bij Windows heet) is overbodig.

[Recap]: Workaround: [Turn off the radio] > start [klavertje-4-knop\applications\antix\antixradio]

Ik hoor graag wat jouw bevindingen zijn! Bevindingen van andere gebruikers zijn natuurlijk ook welkom.

Groetjes, Odie :>

[ Voor 24% gewijzigd door odie2 op 14-11-2024 12:14 ]

• Uruk-Hai
Beste Odie,

Ik zal je vragen nog even beantwoorden:
- Is het mogelijk dat je een vaste kabelverbinding regelt? CAT5e is meer dan zat voor een MP3-stream, niet al te duur bij de bouwmarkt. Je hebt ook schroefbare RJ45-stekkers (Google "CAT6a Toolless RJ45 Connector"), Zoniet:
- Is het mogelijk dat je 2 Powerline Adapters aanschaft? (2 x Devolo dLAN 500 duo MT-2739=EUR20, 100 Mbit/s, snel zat), dan gaat er een netwerk-kabel de laptop in, en denkt de laptop dat het een vaste kabelverbinding is.
Dat is in beide gevallen niet mogelijk.
Ten eerste zit er geen RJ45 aansluiting in de muur bij de kast waar de laptop in staat (het is een ruimte waar geschilderd en geschuurd wordt, het is geen kantoor).
Ten tweede wil ik geen problemen met de systeembeheerders van dat bedrijf.
En ten derde moet de oplossing puur softwarematig en ook draadloos kunnen werken.

Windows 7 + RadioSure werken immers ook prima draadloos. Ik kan daarom niet uit gaan leggen waarom er ineens een netwerkkabel moet komen. Dan ziet niemand het voordeel van Linux in.
- Wil je een Equalizer op het scherm (AlsaMixer Equalazier), te bedienen met [arrow-up] en [arrow-down]?
Dat lijkt mij niet nodig.
- Volume-regeling zit in een taskbar-icon (muis-bediening), maar ik kan ook een venster met een grote volume-schuif op de desktop leggen (AlsaMixer), die je met [arrow-up] en [arrow-down] kunt bedienen.
Dat lijkt mij ook niet nodig, aangezien de volumeregeling bij Windows ook rechtsonderin het beeld te vinden is. Bovendien zit er al een volumeknop op de boxjes die op de laptop aangesloten zijn.

Ik heb je iso gedownload en getest in zowel Virtualbox als Hyper-V, maar helaas zonder succes.
Bij opstarten in Virtualbox krijg ik een zwart scherm.
Bij opstarten in Hyper-V krijg ik de melding 'Welcome to antiX 23.2 (Arditoo del Popolo) 32-bit!'

Ik denk dat ik dan toch maar voor installatie op mijn oude laptop thuis zal moeten kiezen, maar daar staat her en der nog wat data op die ik eerst nog even moet backuppen voordat ik er Linux op zet.

Update:
Mijn laptop is er helemaal klaar voor, maar ik heb hem daarnet via mijn Ventoy USB stickje opgestart en daarna de iso van AntiX Radio ingeladen, maar ik kreeg zelfs geen AntiX bootmenu deze keer, alleen een fel wit scherm vol gekke gekleurde horizontale strepen.

Voor de zekerheid toch maar even op Enter gedrukt en daarna startte AntiX door.
Ik zag wat meldingen in beeld komen, maar ook deze keer bleef het uiteindelijk weer bij een zwart scherm.

Ik heb geen idee wat hier aan de hand is...

Update:
Ik heb Linux Mint op mijn laptop geïnstalleerd en ben vervolgens eens gaan zoeken in het software center van Linux Mint. Ik vond al heel snel een flatpak app genaamd 'Radio' en die doet bijna precies wat ik wil!

[ Voor 26% gewijzigd door Uruk-Hai op 14-11-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odie2
Hoi @Uruk-Hai,

Linux Mint: prima keuze!

Ik neem aan dat je "radio" van Alex Kryuchkov (GUI, 4 sterren) bedoelt? De andere "radio" package (Ncurses-based, van Xawtv, DOS-achtig, ook 4 sterren) is geen Flatpack, maar ... "radio" van Alex Kryuchov is niet beschikbaar op LMDE6-32bit, de "Ncurses-based" package wel, of ben ik nou abuis? De radio van Alex Kryuchov is wel erg groot: 1GB.

Foutje van mij: ik dacht dat een Intel Celeron D alleen in 32bit gemaakt was, maar je hebt ze ook in 64bit. Die heb je waarschijnlijk in de "Intel Celeron D, 2GB"-laptop" zitten, anders kon je de radio van Alex Kryuchkov niet installeren. Als je [inxi -v8] in je Terminal ingeeft, kom je het te weten: "CPU\Info: model: Intel Celeron D {Type} bits: {32/64}".

Draai je Linux Mint -Cinnamon, -MATE, -Xfce of LMDE6-64bit, of toch LMDE6-32bit?

Ik heb mijn 32bit-laptop met LMDE6-32bit gestart, en "Xawtv-radio-Ncurses-based" 3.107-1.1 geinstalleerd > geen link in start-menu > [$ radio] > melding: "open /dev/radio0: no such file or directory" > afgekeurd.

Mijn daily driver is geen antiX, maar Linux Mint Cinnamon, dat vind ik de beste Linux distro. Ik werk graag met zulucrypt-gui (encryptie), k3b (brander), en flameshot (screenshots): zit allemaal in de repo. In de antiX-repo ontbreken heel veel essentiele packages. LMDE6-32bit (net zo mooi als LM-Cinnamon) is echter te zwaar voor een 2006-laptop. Voor oude (32bit-) hardware gebruik ik altijd antiX, die is super-lightweight.

Anyhoe: over het antiXradio-project: reactie op jouw antwoorden/informatie:

- Geen UTP-kabel mogelijk > OK
- Geen Powerline Adapters mogelijk > OK
- Installatie/ISO moet met WiFi werken > OK
- Geen Alsa Equalizer > laat ik er nu in zitten, want je gebruikt mijn ISO niet meer
- Geen AlsaMixer Volume control > laat ik er ook in zitten
- Virtualbox als Hyper-V: heb ik nu niet tot mijn beschikking, kan ik niet reproduceren

Heb je ook geprobeerd om de ISO op DVD te branden en de laptop daarmee te booten? Dat is de meest zekere oplossing. Niet alle Linux-ISO's draaien op Ventoy, maar de meeste wel.

Ik heb zelf "even" grondig getest:

1. *2411D4.iso op DVD:
OK Foxconn(64bit): werkt goed, scherm-weergave=matig (alsa-schermenmet witte achtergrond, antixradio-venster
laat zenders niet zien: trek aan onderste rand om zenders te tonen)[ref1]
X Asus(64bit): werkt NIET: zwart scherm met dubbele pijl
OK Dell D810(32bit): werkt prima, scherm-weergave=prima
OK Dell D420(32bit): werkt prima, scherm-weergave=prima

2. *2411D4.iso op Ventoy-USB-stick (Ventoy=v1.0.99):
[N/A] Foxconn(64bit): Kan momenteel niet van USB booten, BIOS-probleem
X Asus(64bit): werkt NIET: zwart scherm met cursor
OK Dell D810(32bit): werkt prima: scherm-weergave=prima
OK Dell D420(32bit): werkt prima: scherm-weergave=prima

3. *2411D4.iso op interne Ventoy-HDD/SSD (Ventoy=v1.0.99):
OK Foxconn(64bit): Ventoy op SATA-HDD > werkt prima: scherm-weergave=prima [ref1]
X Asus(64bit): Ventoy op SATA-SSD > werkt NIET: zwart scherm met cursor
OK Dell D810(32bit): Ventoy op PATA-SSD > werkt prima: scherm-weergave=prima
OK Dell D420(32bit): Ventoy op PATA-HDD > werkt prima: scherm-weergave=prima

Vooral de [ref1]-tegenstrijdigheid is erg raar. Ik heb geen verklaring voor de verschillende scherm-weergaven.

Conclusie: *2411D4.iso werkt prima (6xOK) op een 32bit-PC, maar niet op een 64bit-PC. Op een 64bit-PC kun je beter jouw oplossing (Linux Mint Cinnamon (?) + radio van Alex Kryuchkov) gebruiken.

- quote: "maar ook deze keer bleef het uiteindelijk weer bij een zwart scherm. Ik heb geen idee wat hier aan de hand is..." > Ik vermoed dat je op een 64bit-laptop gestest hebt, *2411D4.iso is gemaakt voor 32bit-hardware.

- quote: "Ik denk dat ik dan toch maar voor installatie op mijn oude laptop thuis zal moeten kiezen <...> voordat ik er Linux op zet" > OK, je wilt automatisch met WiFi verbinden, dan is de enige mogelijkheid een installatie op HDD/SSD, die muteerbaar is. Als de installatie geconfigureerd is (wifi-wachtwoord erin), kun je er altijd nog een ISO van bakken.

Antix ISO opstarten met F5\persist_static (Live Persistence=wijzigingen blijven behouden, "antiX-Persist"-partitie is vereist) is lastig. Lees meer over Live Persistence in https://sourceforge.net/p...inux/files/antix-general/.

Het is me nog niet gelukt om een full-disk-Image van mijn Build-PC te maken: RescueZilla 2.5.1 werkt normaal-geproken uitstekend, maar kan niet overweg met mijn SSD (EAN=5711045562150). FoxClone heeft geen 32bit-ISO, en met CloneZilla heb ik slechte ervaringen: veel onbegrijpelijke foutmeldingen, IMG's die niet teruggezet kunnen worden, en heeft geen GUI.

[?] Heeft iemand goede evaringen met een andere (gratis) 32bit-Boot-CD met Imaging-software, die een Linux-installatie kan clonen?

Veel plezier met je nieuwe Linux Mint-radio! ;)

PS1 (voor de kringloop-shoppers): de Dell D420 is een leuk klein laptopje, en werkt prima met mijn ISO.
PS2: Dit is een geweldig project: Rodmg Linamp Raspberry Pi 4B

[ Voor 3% gewijzigd door odie2 op 15-11-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
Hoi Odie,

Voor de laptop op het werk (is een 64-bit laptop) is Linux Mint niet handig, daar zou ik eerder voor naar Bodhi Linux (voor mij is dat de topper onder de lichtgewicht Linux distro's) neigen. Maar goed, flatpak is universeel voor Linux, dus Radio zou ook op Bodhi moeten werken.

W.b.t. AntiX: ik heb nog wel een externe usb DVD-brander thuis (en zelfs een externe usb Blu-Ray brander), maar geen beschrijfbare DVD-schijfjes meer, dus dat wordt hem ook niet.

De Dell D420 staat momenteel op Marktplaats voor 90 euro, maar dat vind ik veel teveel geld voor zo'n oud ding. Daar heb ik hooguit een tientje voor over.

[ Voor 5% gewijzigd door Uruk-Hai op 15-11-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odie2
Hoi Uruk-Hai,

De 64bit-editie van Bodhi is inderdaad mooi en compleet. Ik gebruik 'm als Firefox een site niet goed weer kan geven (zit Chromium in). De 32-bit-editie (5.1.0) is knudde.

DVD's: dat is voor oude mensen, die geen Netflix en Spotify hebben, toch? Ik gebruik ze af en toe als booten met USB niet werkt, zoals bij mijn rare PC met Foxconn-mobo, die gewoon niet opstart bij een bepaalde hardware-combinatie.

De D420 kost nu EUR 70,- (z'n vrouw vond EUR 90,- ook beetje te gek). D'r staat Windows XP op, dat is natuurlijk wel tof! Bij de kringloop kosten ze EUR 15,- ofzo. Mijn D810 kostte nieuw trouwens USD 2500,- Ik heb 'm voor EUR 50,- van mijn werk gekocht.

Ik heb met veel plezier gesleuteld aan de antiXradio-ISO, ik denk dat ik ook nog een 64-bit-versie ga maken. Ben je nog geïnteresseerd?

Ik heb net een Image gemaakt met Clonezilla (wat een bud-interface ... ) van de 2411D4-installatie. Ik ga 'm als test restoren op de D420, en indien OK zet ik 'm op SourceForge. Beetje nutteloos misschien, maar goed.

[edit] Ik zet de CloneZilla-image niet op SourceForge, tenzij iemand er om vraagt.

Leuk om met je gechat te hebben!
Groetjes, Odie :)

[ Voor 3% gewijzigd door odie2 op 16-11-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
odie2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:29:
Ik heb met veel plezier gesleuteld aan de antiXradio-ISO, ik denk dat ook nog een 64-bit-versie ga maken. Ben je nog geïnteresseerd?
Ik denk het eerlijk gezegd niet.

Ik had eerder niet verwacht dat ik Radio tegen zou komen. In combinatie met Bodhi kan dat alles wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odie2
Helemaal goed! Jouw oplossing is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odie2
Beste radio-luisteraars,

De naam van mijn Sourceforge site is gewijzigd:
od4knb Linux.

Daar kun je de antiXradio-ISO (32bit) vinden.
Ik heb de smaak te pakken, en ga ook nog een 64bit-versie maken.

Groetjes,
Odie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odie2
Beste @Uruk-Hai

En dan nu het "enige echte" antwoord op je vraag (oplossing "zonder GUI"):

[i] Dit is de procedure voor Linux Mint Cinnamon en LMDE

1. Installeer MPV Media player:

code:
1
sudo apt-get install -y mpv

2. Maak een script [/home/$USER/Scripts/radio-10.sh] met inhoud:

code:
1
2
3
4
#! /bin/bash
echo "U luistert naar Radio 10"
echo "Druk op [Ctrl]+[c] om het afspelen te stoppen"
mpv https://www.mp3streams.nl/zender/radio-10/stream/9-mp3-128

3. Maak het script uitvoerbaar:

code:
1
sudo chmod 770 /home/$USER/Scripts/radio-10.sh

[i] Dit kan ook bij [radio-10.sh\rechts-klik\Properties\Permissions\Execute], aan= Allow executing file as a program, maar dat paneel is bij elke File manager anders.

4. Zet "Make Link" aan in het context menu van de File Manager:

- ga naar [Application menu\accessories\Files]
- ga naar [Menu Edit\preferences\Context Menus\Selection]
- aan = Make Link

5. Plaats een snelkoppeling op de desktop:

- klik rechts op [/home/$USER/Scripts/radio-10.sh]
- klik "Make Link"
- verplaats [/home/$USER/Scripts/Link to radio-10.sh] naar [/home/$USER/Desktop]
- hernoem de snelkoppeling in "Radio 10"

6. Maak het script auto-start:

- ga naar [application menu\preferences\startup applications]
- klik de [+] knop
- klik [Custom command]
- Name = Radio 10
- Command = bash /home/$USER/Scripts/radio-10.sh
- Comment = Start Radio 10 zonder GUI
- Startup delay = 10
- klik [Add]

Ik weet niet hoe dit bij de Moksha DE van Bodhi werkt, maar dat zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de Cinnamon DE van Linux Mint.

Je kunt het commando [bash /home/$USER/Scripts/radio-10.sh] ook in de Terminal uitvoeren, dit is een voorbeeld van de output als de speler werkt:

code:
1
2
3
4
5
(+) Audio --aid=1 (mp3 2ch 44100Hz)
AO: [pipewire] 44100Hz stereo 2ch floatp
File tags:
 icy-title: Aretha Franklin - I Say A Little Prayer
A: 00:01:59 / 00:02:35 (81%) Cache: 29s/1MB

Groetjes, Odie