Kan een te renoveren huis zonder verwarming tijdens winter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 14:54
Vroeg me af, moet je een huis beschermen tegen vorst tijdens een ingrijpende renovatie?

Wil de oude cv verwijderen, maar er komt ook een winter aan. Als ik de hoofdleiding afsluit en binnen alle kranen open, kan vorst dan nog kwaad?

Of is het beter de winter af te wachten en de cv op een anti vries stand te zetten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 18:47
Tenzij je alles open hebt staan, wordt het wel koud binnen. Maar vorst zal niet makkelijk in huis komen.

Het gaat niet -30 worden in Nederland met een matige vorst -10. Kan het zijn dat binnen zijde van de ramen mogelijk bevriezen. Maar vorst zal niet echt de woning in trekken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:35

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb in mijn verbouwing 2 jaar zonder verwarming gezeten, als er nog niets afgewerkt is kan het niet veel kwaad, alleen wat opletten met vocht.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Wat ik destijds heb gedaan is de ketel laten hangen maar alle radiatoren/buizen etc va de muren verwijderd. Dan 1 flinke radiator beneden, en 1 boven los neergezet en op de ketel aangesloten met wat stukken vloerverwarming slang. Zo had ik toch wat warmte, en de radiatoren kon ik gewoon aan de kant schuiven indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:50
Niet heel energiezuinig, maar je kan eventuele elektrakacheltjes overwegen. Die heb ik gebruikt. Geeft niet veel warmte, maar net wel ff dat extra'tje en ze zijn verrijdbaar.. Als het dus erg koud is en je moet wat doen, dan heb je lokaal wat verwarming.. Tis net dat beetje extra soms wat het aangenaam kan maken in b.v. een slaapkamer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Alles waar water in zit kan kapotvriezen, in principe moet je alle CV en waterleidingen aftappen (als ze niet mooi op afschot liggen leegblazen met perslucht). Toestellen als wasmachine, CV ketel, keukenboiler, ... kan je beter niet stockeren in een huis waar je de ramen uit hebt gehaald (plaatje OSB vastzetten in de opening met wat PUR kan veel koude tegenhouden, been there, done that).
Je kan natuurlijk ook in de gaten houden wat de temperatuur doet, en als het naar -5 of lager gaat die nachten even een bijverwarming (electrisch kacheltje oid) laten draaien.

Als er een rookkanaal zit, en je hebt een houtkacheltje, is dat een goedkopere optie, 's avonds eerst opstoken, werken tot je moe bent, nog wat hout bijvullen en je bent zeker van een vriesloze nacht.

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 01-12-2022 12:20 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wat @Jellabie zegt, het kan prima. Wij hebben ook in dec + jan (2014/2015) zonder cv gezeten i.v.m. aanleg vloerverwarming. We hadden in die periode wel bijna de hele tijd een of twee elektrische kachel's (3KW) en enkele bouwdrogers binnen staan i.v.m. stucwerk. Kachels bleven 's nachts ook gewoon aan staan.
Als er niet gestuct was hadden we dat overigens niet gedaan, misschien ergens één 300watt kacheltje in verband met vocht neerzetten als het buiten ook vochtig is.
Als het vriest hoeft dat volgens mij niet, dan is de luchtvochtigheid over het algemeen erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 13:16

backupdevice

Boeh!

Grappig . Bij ons gaat begin januari de verbouwing beginnen. Vloer eruit, nieuwe vv erin met keramische tegels . Maar zeker 2 maanden niet de vv aan . Hebben 3 electrische kacheltjes geregeld, en als het stuc werk droog genoeg is gaat de nieuwe Houtkachel voorzichtig aan om de temp een beetje hoog te houden . Ben benieuwd

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
Dit topic van gisteren gaat inmiddels al 3 pagina's over hoe warm je je huis moet stoken bij leegstand om te voorkomen dat je schimmel, etc krijgt: Minimale temperatuur leegstaand huis

Als heel je huis kaal is en/of gerenoveerd wordt, dan zal de kou niet zoveel uitmaken. Als er kamers zijn die je niet aan gaat pakken, dan zal je toch wel een bepaalde minimale temperatuur aan willen houden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 13:16

backupdevice

Boeh!

Hahn schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:23:
Dit topic van gisteren gaat inmiddels al 3 pagina's over hoe warm je je huis moet stoken bij leegstand om te voorkomen dat je schimmel, etc krijgt: Minimale temperatuur leegstaand huis

Als heel je huis kaal is en/of gerenoveerd wordt, dan zal de kou niet zoveel uitmaken. Als er kamers zijn die je niet aan gaat pakken, dan zal je toch wel een bepaalde minimale temperatuur aan willen houden.
Ja. Wij halen de radiatoren beneden weg, maar laten de radiatoren boven en de CV ketel hangen. De thermostaat wordt boven gehangen om daar het huis een beetje warm te houden.

Beneden komen dus 3 Electric kacheltjes te staan totdat alles opgeleverd is . Dan met groen licht van de stukadoor gaat de Houtkachel beneden verwarmen. Als dan het opstart protocol van de vloer van start mag gaan wordt de cv weggehaald en vervangen voor een full electric WP.

Ik hoop dat het in de praktijk net zo werkt als ik het in mijn hoofd heb 😂

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Pagina: 1