"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Werken voor je gouden sterren zul je!eheijnen schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:19:
Krijgen we ook een dag vrij of moeten we tot en met 2e kerstdag bijven kloppen?
Ik heb enigzins een interesse in dit soort problemen en een voorliefde voor automata, dus ik vond het wel een interessante reeks aan problemen. Het grootste probleem wat ik er mee heb, is dat je oplossing voor een dag wel afhankelijk word van een vorige dag. En als die lelijk in elkaar steekt, inefficient is, of het je gewoon niet gelukt is, dan heb je een (enorm) probleem. Dat vond ik er niet zo chill aan.KabouterSuper schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:29:
[...]
Overigens, ik ben nu 2019 en 2022 simultaan aan het doen (anders haal ik mijn doel niet om aan het einde van het jaar alle AoCs gedaan te hebben). Ik ben behoorlijk klaar met de intcode opdrachten.
Manufactoria 2022 al gespeeld?Gropah schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:48:
Ik heb enigzins een interesse in dit soort problemen en een voorliefde voor automata
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
best wel blij met deze code. Misschien is het algoritme niet super wat ik gebruikt heb maar ik vind de code an sich wel netjes. Opbouwende kritiek is welkom
SW1 Totale tijd
SW2 File laden en matrix maken
SW3 Part 1
SW4 Part 2
1
2
3
4
5
6
7
8
| SW1 Elapsed Ticks......: 7274538 SW1 Elapsed MSec.......: 727 SW2 Elapsed Ticks......: 1282216 SW2 Elapsed MSec.......: 128 SW3 Elapsed Ticks......: 2855408 SW3 Elapsed MSec.......: 285 SW4 Elapsed Ticks......: 3130582 SW4 Elapsed MSec.......: 313 |
Wie du mir, so ich dir.
Ik had ongeveer hetzelfde. Je zou eens naar `np.ndenumerate` kunnen kijken, die is erg handig om over array indexen te loopen.TrailBlazer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:02:
Python day 8
best wel blij met deze code. Misschien is het algoritme niet super wat ik gebruikt heb maar ik vind de code an sich wel netjes. Opbouwende kritiek is welkom
1
2
| for (i, j), tree_height in np.ndenumerate(trees): ... |
Met wat @tarlitz zegt, verder vind ik persoonlijk een boolean niet zo netjes staan, beter passen als je een while loop gebruikt. Ik heb het probleem zelf opgelost met een matrix.TrailBlazer schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:02:
Python day 8
code:
f = open("08/data.txt").readlines()
a = [list(i.strip()) for i in f]
forrest = np.array(a).astype(np.int8)
visible = np.zeros((forrest.shape[0]-2, forrest.shape[1]-2)).astype(np.int8)
# pad with ones
visible = np.pad(visible, pad_width=1, constant_values=1)
for (x,y), tree in np.ndenumerate(forrest):
# look left, right, up and down
tree_lines = np.array([
np.max(forrest[x,:y], initial=0),
np.max(forrest[x,y+1:], initial=0),
np.max(forrest[:x,y], initial=0),
np.max(forrest[x+1:,y], initial=0)
])
# minimal line of sight lower than tree to be visible
if min(tree_lines) < tree:
visible[x,y] = 1
else:
continue
print(np.sum(visible))
FYI, code tags werken niet in spoiler tags, dus je kunt je code beter elders posten (gist.github.com, pastebin.com, etc.) en hier een linkje plaatsen. Het heeft ook het voordeel dat je post verticaal minder ruimte inneemt.
In plaats van die bool kan ik beter de coordinaten van die boom in een set plaatsen en aan het eind de lengte van die set bepalen. Dat is iets netter inderdaad. Overigens heb jij deel 2 ook al in je code zitten? dat zit er bij wel meteen in.Brilsmurfffje schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:23:
[...]
Met wat @tarlitz zegt, verder vind ik persoonlijk een boolean niet zo netjes staan, beter passen als je een while loop gebruikt. Ik heb het probleem zelf opgelost met een matrix.
spoiler:Iedere boom gepakt en dan de zichtlijnen naar de randen vanaf de boom gepakt, de hoogste boom uit die zichtlijnen gepakt, die moet lager zijn dan de boom waar je staat. Dat in array gestopt, minimale hoogte gepakt, gekeken of dat lager is dan de boom waar je bent en vervolgens een np.zeros() matrix deze boom locatie een 1 gegeven. Aan het einde kan ik die matrix sommeren om uit te komen op het aantal bomen dat zichtbaar is.
code:
spoiler:import numpy as np
f = open("08/data.txt").readlines()
a = [list(i.strip()) for i in f]
forrest = np.array(a).astype(np.int8)
visible = np.zeros((forrest.shape[0]-2, forrest.shape[1]-2)).astype(np.int8)
# pad with ones
visible = np.pad(visible, pad_width=1, constant_values=1)
for (x,y), tree in np.ndenumerate(forrest):
# look left, right, up and down
tree_lines = np.array([
np.max(forrest[x,:y], initial=0),
np.max(forrest[x,y+1:], initial=0),
np.max(forrest[:x,y], initial=0),
np.max(forrest[x+1:,y], initial=0)
])
# minimal line of sight lower than tree to be visible
if min(tree_lines) < tree:
visible[x,y] = 1
else:
continue
print(np.sum(visible))
In het begin had ik alle code *4: voor iedere zoekrichting een eigen pad. Als je dan bij deel 2 zit te knoeien (zoals ik) kost dat onnodig veel tijd om je wijzigingen steeds 4x te moeten doen...
Nu 's avonds even gerefactored, en het ziet er stukken beter uit zo. En mijn Point class is wat gegroeid. :-)
Met de 2000x2000 input van @MrHaas 900 400 respectievelijk 700 400ms.
De 1M sparse file van @Soultaker 250175 respectievelijk 275 125ms.
Code streamier gemaakt, daardoor met een gemakzuchtige .parallel() de uitvoertijd versneld.
[ Voor 18% gewijzigd door Varienaja op 08-12-2022 21:33 ]
Siditamentis astuentis pactum.
D'oh, het bleek een copy paste fout te zijn, een paar regels waren leeg gewordenRemcoder schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:29:
[...]
Vreemd, ik mis 7006 items in mijn HashMap voor de sparse dataset en krijg dus een NPE omdat een bepaalde coordinaat volgens de grid geen boom bevat...

Ik doe de 2000x2000 input nu in ~150 ms single core, ~24 ms quad core met HT (inclusief “parsen”) dus of ik sneller ben of niet hangt er vanaf of jouw code nog singlethreaded is of niet. Sowieso vermoed ik dat jij een flink snellere CPU hebt dan ik. We zouden eigenlijk een AoC hardware standaard moeten introduceren om te vergelijken.oisyn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:18:
===[ input.txt ]========== Time: 416us (load:40us, part1:26us, part2:348us) 1681 201684 ===[ aoc_2022_day08_rect.txt ]========== Time: 1709us (load:36us, part1:87us, part2:1585us) 3319 672888 ===[ aoc_2022_day08_sparse.txt ]========== Time: 7386us (load:38us, part1:1576us, part2:5770us) 27476 32065007130 ===[ input-mrhaas.txt ]========== Time: 26872us (load:64us, part1:5405us, part2:21401us) 32015 1720358640
/f/image/wjkxHZiTu4Idvk0cFqKWjTVw.png?f=fotoalbum_large)
Sad..
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Thanks, altijd leuk om even te proberen!Soultaker schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:07:
Hier nog twee challenges (niet puur op grootte):
- aoc_2022_day08_sparse.txt (1 MB); antwoorden eindigen met "76" en "30".
Mijn code in python - Day 8
-[ stats ]------------------------------ Parse time: 214.91742134094238 ms Part 1: 7142.685174942017 ms Part 2: 10830.500602722168 ms
Wel multithreaded. 5800X 16 threads @ 3.7GHz. Ik heb nog niet geprofiled thoughSoultaker schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:56:
[...]
Ik doe de 2000x2000 input nu in ~150 ms single core, ~24 ms quad core met HT (inclusief “parsen”) dus of ik sneller ben of niet hangt er vanaf of jouw code nog singlethreaded is of niet. Sowieso vermoed ik dat jij een flink snellere CPU hebt dan ik. We zouden eigenlijk een AoC hardware standaard moeten introduceren om te vergelijken
.edit: singlethreaded doet ie trouwens 135ms totaal, 130ms part2. Ik heb de code voor part2 wel wat generiek opgezet, die kan voor alle richtingen worden aangeroepen. Ik gok dat dat niet heel erg efficient is. Wil eigenlijk ook de data transposen voor op/neer, dat is waarschijnlijk wat vriendelijker voor de cache.
https://github.com/oisyn/...ter/Problem8/Problem8.cpp
[ Voor 24% gewijzigd door .oisyn op 08-12-2022 19:53 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Oh, ik vond de intcode opdrachten anders erg leuk 😊KabouterSuper schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:29:
[...]
Tot en met de 25e. De laatste ster krijg je als je 49 sterren verzameld hebt, dus op eerste kerstdag is er geen deel 2 (maar je moet wel op een knop duwen).
Overigens, ik ben nu 2019 en 2022 simultaan aan het doen (anders haal ik mijn doel niet om aan het einde van het jaar alle AoCs gedaan te hebben). Ik ben behoorlijk klaar met de intcode opdrachten.
I feel your pain. Ik kreeg toen de intcode machine niet goed aan de praat dus eindigde meerdere dagen met zowel eindeloos knutselen om het goed te krijgen en uiteindelijk geen oplossing te hebben, domweg omdat je de opdracht van een paar dagen geleden niet kon voltooien.Overigens, ik ben nu 2019 en 2022 simultaan aan het doen (anders haal ik mijn doel niet om aan het einde van het jaar alle AoCs gedaan te hebben). Ik ben behoorlijk klaar met de intcode opdrachten.
... en gaat over tot de orde van de dag
Dag 8 zonder include_str!: parsing: 113.60 μs, part one: 295.10 μs, part two: 206.60 μs.oisyn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:56:
[...]
En doe het nu eens zonder include_str!()?
Dus ja, parsen wordt er een stuk langzamer van, maar aangezien het na het parsen een owned datamodel is ongeacht de oorsprong (include_str! of filesystem) is dat wel logisch (op dag 6 na waar parsen en nom gewoon geen zin had).
include_str! maakt het makkelijker om alle tests te draaien vanuit de root van de workspace, dus ik zie daar geen groot probleem in voor AoC. Voor een algemeen project wel, maar dan zou ik vermoedelijk ook iets als clap ervoor zetten om de input parameteriseerbaar te maken.
Nog steeds geen slechte tijden verderSoultaker schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:58:
Overigens, bij mij geeft 'ie:
code:
1 2 3 4 5 Time spent parsing: 23.99 μs Result part one: 1807 Time spent: 518.16 μs Result part two: 480000 Time spent: 369.25 μs
Dus ik denk dat jou CPU sowieso 50% sneller is dan de mijne (niet zo gek, is een Kaby Lake i7-7560U laptop CPU).
Uiteindelijk ben ik wel fan van de oplossing van @Soultaker
include_str! maakt dat alle data @compiletime beschikbaar is, en de compiler dus bepaalde optimalisaties kan doen die hij niet kan doen bij onbekende data. Dat is mijn voornaamste bezwaarLitpho schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:52:
[...]
Dag 8 zonder include_str!: parsing: 113.60 μs, part one: 295.10 μs, part two: 206.60 μs
Dus ja, parsen wordt er een stuk langzamer van, maar aangezien het na het parsen een owned datamodel is ongeacht de oorsprong (include_str! of filesystem) is dat wel logisch (op dag 6 na waar parsen en nom gewoon geen zin had).
include_str! maakt het makkelijker om alle tests te draaien vanuit de root van de workspace, dus ik zie daar geen groot probleem in voor AoC.
Een snelle test leert dat een transpose doen (op een naieve manier) zo'n 4ms kost, maar de processing van part2 gaat daarmee wel van 130ms naar 115ms singlethreaded. Dat is dus een winst. In multithreading blijft er echter geheel niets van de winst over. En dan heb ik mijn boom score nog niet goed omdat die data dan natuurlijk ook nog getransposed moet worden..oisyn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:47:
Wil eigenlijk ook de data transposen voor op/neer, dat is waarschijnlijk wat vriendelijker voor de cache.
Wellicht dat dit interessant wordt als je meerdere rijen tegelijk wil doen met SIMD. Jammer dat AVX2 nog geen scatter instructies heeft, alleen maar gather. Misschien mijn CPU eens upgraden naar een Zen4 met AVX512
[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 08-12-2022 21:09 ]
Ik sla deze even over en pak hem later wel weer op. Die van dag 08 ziet er al beter uit, ik werk liever met cijfertjes. Ik heb nog steeds het doel om deze aoc2022 uit te spelen trouwens
Bedankt voor de code! Dit is de huidige versie van mij met multithreading support: https://gist.github.com/m...32f314f9c22254#file-08-cc.oisyn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:47:
Wel multithreaded. 5800X 16 threads @ 3.7GHz. Ik heb nog niet geprofiled though
.edit: singlethreaded doet ie trouwens 135ms totaal, 130ms part2. Ik heb de code voor part2 wel wat generiek opgezet, die kan voor alle richtingen worden aangeroepen. Ik gok dat dat niet heel erg efficient is. Wil eigenlijk ook de data transposen voor op/neer, dat is waarschijnlijk wat vriendelijker voor de cache.
https://github.com/oisyn/...ter/Problem8/Problem8.cpp
Ik heb je code naar Linux geport zodat ik 'm kan vergelijken. Ik heb je findchar() implementatie vervangen door een simpele std::find() omdat mijn CPU geen AVX-512 instructies ondersteunt, maar ik denk niet dat dat veel verschil maakt (sowieso doe ik in mijn eigen oplossing hetzelfde).
Dan krijg ik de volgende timings op m'n quad core i5-8259U:
===[ ../testdata/08.in ]========== Time: 525us (load:13us, part1:40us, part2:471us) 1785 345168 ===[ ../extradata/aoc_2022_day08_rect.txt ]========== Time: 2507us (load:10us, part1:105us, part2:2391us) 3319 672888 ===[ ../extradata/aoc_2022_day08_sparse.txt ]========== Time: 16658us (load:12us, part1:1994us, part2:14651us) 27476 32065007130 ===[ ../extradata/day8-2000x2000.txt ]========== Time: 79767us (load:21us, part1:7636us, part2:72108us) 32015 1720358640
Jij doet de 2000x2000 set in 79 ms vs ik in 23 ms, dus ik ben 3x sneller.
En in single thread modus doe jij er 247 ms over en ik 152 ms, dus ik ben ~39% sneller.
Ik denk dus dat mijn algoritme efficiënter is.
Het is ook interessant om te zien hoe we multithreading anders aanpakken: jij splitst de invoer op in T blokken waarbij T het aantal threads is. Ik creëer veel meer blokken en laat threads steeds het volgende stukje pakken (in dit probleem is een blok simpelweg (1 rij van de invoer). Volgens mij heeft jouw aanpak het nadeel dat verschillende taken niet op hetzelfde moment klaar zijn, waardoor je altijd op de traagste thread moet wachten, terwijl met mijn aanpak de utilization veel dichter bij 100% blijft (met als nadeel dat je moet synchroniseren op de atomic variable).
edit:
Ook interessant om te zien dat memory mappen onder Windows blijkbaar aanzienlijk langzamer is dan onder Linux, al is het nog steeds maar een beperkt percentage van de totale tijd.
[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 08-12-2022 21:29 ]
misschien heb je wat aan mijn code. Ik heb ook een class gemaakt met lijstjes van dirs en files. Ik ben niet helemaal tevreden over de methodes, want ik ben een weg in gegaan en kwam er ook niet uit maar heb het met minimale wijzigingen kunnen rechttrekken.Visitor.q schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:24:
Sjongejonge, ik zit helemaal vast op dag 7. Ik heb een mooie class gemaakt met lists van dir en file objecten, en ik krijg de test input goed geparsed en het juiste antwoord eruit, maar ik kom niet door de echte input set. Ik word nu helemaal tureluurs van de recursieve lijstjes met file en dirnames, sizes.
Ik sla deze even over en pak hem later wel weer op. Die van dag 08 ziet er al beter uit, ik werk liever met cijfertjes. Ik heb nog steeds het doel om deze aoc2022 uit te spelen trouwens
Me think, why waste time say lot word, when few word do trick.
Zou je willen aanraden om ook een parent member op te nemen zodat je makkelijk een cd .. kunt doen.Visitor.q schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:24:
Sjongejonge, ik zit helemaal vast op dag 7. Ik heb een mooie class gemaakt met lists van dir en file objecten, en ik krijg de test input goed geparsed en het juiste antwoord eruit, maar ik kom niet door de echte input set. Ik word nu helemaal tureluurs van de recursieve lijstjes met file en dirnames, sizes.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
De meest gemaakte fout is dat men bij dag 7 de grootte van de file /a/b/c/lalala.txt per ongeluk optelt bij directory /cVisitor.q schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:24:
Sjongejonge, ik zit helemaal vast op dag 7.
Het is AVX-2. De instrinsic komt idd uit de AVX-512 lijst en GCC is daar heel anal over (in MVSC++ mag je gewoon alles gebruiken ookal is dat niet je target arch, hij zal ze alleen niet uit zichzelf genereren), maar het compilet gewoon naar een opcode die compatible is met AVX-2. Het is feitelijk hetzelfde als _mm256_loadu_si256(), alleen verwacht die een pointer naar __m256i wat gewoon irritant is.Soultaker schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:28:
Ik heb je code naar Linux geport zodat ik 'm kan vergelijken. Ik heb je findchar() implementatie vervangen door een simpele std::find() omdat mijn CPU geen AVX-512 instructies ondersteunt, maar ik denk niet dat dat veel verschil maakt (sowieso doe ik in mijn eigen oplossing hetzelfde).
Ik pak wel in mijn DoParallel code wel aantal hardware threads - 2. Dat werkt bij mij beter dan allemaal. Maar als je er dan maar 4 hebt dan hou je er maar 2 over.Dan krijg ik de volgende timings op m'n quad core i5-8259U:
===[ ../testdata/08.in ]========== Time: 525us (load:13us, part1:40us, part2:471us) 1785 345168 ===[ ../extradata/aoc_2022_day08_rect.txt ]========== Time: 2507us (load:10us, part1:105us, part2:2391us) 3319 672888 ===[ ../extradata/aoc_2022_day08_sparse.txt ]========== Time: 16658us (load:12us, part1:1994us, part2:14651us) 27476 32065007130 ===[ ../extradata/day8-2000x2000.txt ]========== Time: 79767us (load:21us, part1:7636us, part2:72108us) 32015 1720358640
Het is ook interessant om te zien hoe we multithreading anders aanpakken: jij splitst de invoer op in T blokken waarbij T het aantal threads is. Ik creëer veel meer blokken en laat threads steeds het volgende stukje pakken (in dit probleem is een blok simpelweg (1 rij van de invoer). Volgens mij heeft jouw aanpak het nadeel dat verschillende taken niet op hetzelfde moment klaar zijn, waardoor je altijd op de traagste thread moet wachten, terwijl met mijn aanpak de utilization veel dichter bij 100% blijft (met als nadeel dat je moet synchroniseren op de atomic variable).
/f/image/cO4PXYm5JMt5NVeTFJDv7dBT.png?f=fotoalbum_large)
Nice, nu kan ik iig verifiëren hoe ik uit moet komen. De website gaf al aan dat ik te laag zat...YoToP schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:29:
[...]
misschien heb je wat aan mijn code. Ik heb ook een class gemaakt met lijstjes van dirs en files. Ik ben niet helemaal tevreden over de methodes, want ik ben een weg in gegaan en kwam er ook niet uit maar heb het met minimale wijzigingen kunnen rechttrekken.
Yes, die heb ikfarlane schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:38:
[...]
Zou je willen aanraden om ook een parent member op te nemen zodat je makkelijk een cd .. kunt doen.
Maar die file hoort toch in c? Of bedoel je letterlijk /c (dus een dir in root)?Varienaja schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:38:
[...]
De meest gemaakte fout is dat men bij dag 7 de grootte van de file /a/b/c/lalala.txt per ongeluk optelt bij directory /c
Wel een goed idee trouwens, ik kan een directory in de root aanmaken met gelijke naam aan een of andere subdir, en kijken of dat goed gaat.
Multi-threaden bij AoC.oisyn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:39:
[...]
Het is AVX-2. De instrinsic komt idd uit de AVX-512 lijst en GCC is daar heel anal over (in MVSC++ mag je gewoon alles gebruiken ookal is dat niet je target arch, hij zal ze alleen niet uit zichzelf genereren), maar het compilet gewoon naar een opcode die compatible is met AVX-2. Het is feitelijk hetzelfde als _mm256_loadu_si256(), alleen verwacht die een pointer naar __m256i wat gewoon irritant is.
[...]
Ik pak wel in mijn DoParallel code wel aantal hardware threads - 2. Dat werkt bij mij beter dan allemaal. Maar als je er dan maar 4 hebt dan hou je er maar 2 over.
[...]
[Afbeelding]
Doe dan ook maar een snelle openacc gpu implementatie
Grote kans dat je meer I/O hebt dan daadwerkelijk zinvol werk

[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 08-12-2022 21:49 ]
Ik heb van 't voorjaar alle jaren AoC ingehaald die ik nog niet had. IntCode (2019) en multithreading gaan heel goed samen!
Enig idee hoe ik dat gecompileerd krijg? Of zal ik het maar zo laten? (Het lijkt me niet echt een fundamenteel deel van je algoritme.).oisyn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:39:
Het is AVX-2. De instrinsic komt idd uit de AVX-512 lijst en GCC is daar heel anal over (in MVSC++ mag je gewoon alles gebruiken ookal is dat niet je target arch, hij zal ze alleen niet uit zichzelf genereren), maar het compilet gewoon naar een opcode die compatible is met AVX-2. Het is feitelijk hetzelfde als _mm256_loadu_si256(), alleen verwacht die een pointer naar __m256i wat gewoon irritant is.
Goed punt, ik heb even geprobeerd zonder de - 2, en dan ga je van 79 ms naar 75 ms voor de 2000x2000 set.Ik pak wel in mijn DoParallel code wel aantal hardware threads - 2. Dat werkt bij mij beter dan allemaal. Maar als je er dan maar 4 hebt dan hou je er maar 2 over.
Overigens geeft std::thread::hardware_concurrency() het aantal hyperthreads, dus 8 voor deze CPU met 4 cores met HT enabled.
Ik weet niet wat deze kleurtjes betekenen.

edit:
Maar als ik naar de data kijk: met multithreading ga jij van 242 ms naar 74 ms, een speedup van slechts 3.27x, wat weinig is voor 4 cores en 8 hyperthreads, en ik van 135 naar 23 ms, een speedup van 5.87x (meer dan de 4 cores, minder dan de 8 hyperthreads). Dat suggereert dat mijn aanpak een aanzienlijk hogere speedup mogelijk maakt, in ieder geval voor mijn algoritme.
[ Voor 9% gewijzigd door Soultaker op 08-12-2022 22:09 ]
Kweetniet wat je daar mee bedoelt, maar als je die tree hebt opgebouwd is de grootte van een dir de grootte van zijn subdirs + de grootte van z'n files:Visitor.q schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:44:
[...]
Maar die file hoort toch in c? Of bedoel je letterlijk /c (dus een dir in root)?
Wel een goed idee trouwens, ik kan een directory in de root aanmaken met gelijke naam aan een of andere subdir, en kijken of dat goed gaat.
1
| public int Size() { return Dirs.Sum(d => d.Size()) + Files.Sum(f => f.Size); } |
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Het zal het verschil idd niet maken, maar ipv die loadu_epi8 gewoon een loadu_si256 doen, en de input ptr even casten naar __m256i*Soultaker schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:51:
[...]
Enig idee hoe ik dat gecompileerd krijg? Of zal ik het maar zo laten? (Het lijkt me niet echt een fundamenteel deel van je algoritme.)
Oh sorry, helemaal vergeten erbij te zeggenIk weet niet wat deze kleurtjes betekenen.Ik neem aan dat je zegt dat alle threads ~100% bezig zijn? Kan zijn; ik heb in het verleden wel aanzienlijke snelheidswinst behaald met m'n aanpak, maar misschien gaat dat voor dit problem/jouw algoritme niet op.

Owhja ok, ik had het ding als een tree opgebouwd dan heb je daar geen last van.Cranzai schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:38:
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat @Visitor.q tegen twee folders in verschillende locaties met dezelfde naam aanloopt?
Ik heb het probleem met @YoToP zijn code weten terug te brengen naar 1 file die wordt toegevoegd aan een subfolder ergens deep down. Yotop zijn script pakt die mee, en geeft daardoor een grotere uitkomst dan mijn script. In mijn script lijkt de file list van die directory leeg, terwijl de parser wel een file heeft gezien. Wellicht gaat er met het toevoegen iets niet goed.
Morgen verder.

.edit:
===[ input.txt ]========== Time: 222us (load:38us, part1:29us, part2:154us) 1681 201684 ===[ aoc_2022_day08_rect.txt ]========== Time: 448us (load:40us, part1:103us, part2:304us) 3319 672888 ===[ aoc_2022_day08_sparse.txt ]========== Time: 4764us (load:41us, part1:2019us, part2:2704us) 27476 32065007130 ===[ input-mrhaas.txt ]========== Time: 18524us (load:43us, part1:7180us, part2:11300us) 32015 1720358640
En een stuk betere thread utilization:
/f/image/5gLk9TrV6vaKeOcFtwZZkvrS.png?f=fotoalbum_large)
.edit2: oh wacht mijn antwoorden kloppen niet
.edit3: typo

[ Voor 79% gewijzigd door .oisyn op 09-12-2022 00:14 ]
Had wel even een probleem met part 2 vandaag, maar dat kwam door een stomme `.reverse` die om een of andere reden dingen niet helemaal maakte wat ik dacht dat het zou worden. (objects ftw)
https://github.com/Topene...blob/2022/day8/program.js
Ja he? Het ging ook compleet tegen mijn intuïtie in, het lijkt alsof je zoveel dubbel werk doet. Ik besefte me pas dat dat niet zo is toen Creepy mijn sparse dataset (die dat soort oplossingen zou moeten afstraffen) in enkele milliseconden wist op te lossen. Weet niet of je 'm gelezen hebt, maar ik heb hier proberen uit te leggen waarom de per-boom aanpak net zo snel is als de meer-obvious-lineaire oplossing die wij allebei in eerste instantie geïmplementeerd hadden..oisyn schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:32:
@Soultaker Het is echt verbazend hoeveel sneller een per boom score berekenen algoritme is. Ik kom op 62ms singlethreaded bij een eerste poging, terwijl die andere 130ms kostte
De twee delen vervolgens combineren was mijn eigen innovatie (maar ook weer geïnspireerd doordat me opviel dat Creepy's oplossing in deel 1 en deel 2 precies dezelfde while-loops had geïmplementeerd); weet niet of het precies een factor 2 winst oplevert maar ik denk dat het wel in de buurt kan komen.
Lol, ik dacht echt exact hetzelfde toen ik dit aan het intypen wasSoultaker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:01:
De twee delen vervolgens combineren was mijn eigen innovatie (maar ook weer geïnspireerd doordat me opviel dat Creepy's oplossing in deel 1 en deel 2 precies dezelfde while-loops had geïmplementeerd)
.edit: nu wel
===[ input.txt ]========== Time: 302us (load:37us) 1681 201684 ===[ aoc_2022_day08_rect.txt ]========== Time: 361us (load:39us) 3319 672888 ===[ aoc_2022_day08_sparse.txt ]========== Time: 2818us (load:40us) 27476 32065007130 ===[ input-mrhaas.txt ]========== Time: 10584us (load:43us) 32015 1720358640
Code geupdatet. Die is ook een heel stuk simpeler geworden.
.edit: meerdere runs is ook wel interessant
===[ input.txt ]========== Time: 306us (load:44us) 1681 201684 Time: 138us (load:34us) 1681 201684 Time: 111us (load:34us) 1681 201684 Time: 112us (load:34us) 1681 201684 Time: 111us (load:29us) 1681 201684 Time: 118us (load:35us) 1681 201684 Time: 116us (load:28us) 1681 201684 Time: 114us (load:35us) 1681 201684 Time: 106us (load:33us) 1681 201684 Time: 108us (load:27us) 1681 201684 ===[ aoc_2022_day08_rect.txt ]========== Time: 264us (load:42us) 3319 672888 Time: 239us (load:35us) 3319 672888 Time: 337us (load:34us) 3319 672888 Time: 204us (load:35us) 3319 672888 Time: 213us (load:35us) 3319 672888 Time: 366us (load:48us) 3319 672888 Time: 232us (load:35us) 3319 672888 Time: 212us (load:35us) 3319 672888 Time: 234us (load:34us) 3319 672888 Time: 244us (load:32us) 3319 672888 ===[ aoc_2022_day08_sparse.txt ]========== Time: 2605us (load:42us) 27476 32065007130 Time: 2521us (load:35us) 27476 32065007130 Time: 2765us (load:36us) 27476 32065007130 Time: 2396us (load:36us) 27476 32065007130 Time: 2329us (load:36us) 27476 32065007130 Time: 2187us (load:35us) 27476 32065007130 Time: 2167us (load:36us) 27476 32065007130 Time: 2186us (load:35us) 27476 32065007130 Time: 2504us (load:37us) 27476 32065007130 Time: 2479us (load:37us) 27476 32065007130 ===[ input-mrhaas.txt ]========== Time: 9849us (load:43us) 32015 1720358640 Time: 10090us (load:36us) 32015 1720358640 Time: 10310us (load:42us) 32015 1720358640 Time: 9957us (load:40us) 32015 1720358640 Time: 9767us (load:37us) 32015 1720358640 Time: 10063us (load:35us) 32015 1720358640 Time: 10712us (load:37us) 32015 1720358640 Time: 10293us (load:35us) 32015 1720358640 Time: 10455us (load:36us) 32015 1720358640 Time: 10575us (load:38us) 32015 1720358640
[ Voor 81% gewijzigd door .oisyn op 09-12-2022 00:41 ]
jmerle schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:13:
Dag 9 in Python
spoiler:Ik representeerde locaties eerst als (x, y) tuples, maar halverwege deel 1 heb ik dat toch maar omgegooid naar een Point class om het overzichtelijk te houden. Deel 2 was vandaag gelukkig wel goed te doen met mijn opzet voor deel 1, ik zie relatief ongeveer hetzelfde verschil als @Varienaja in ranglijst posities (599e/332e).
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
In één keer redelijk nette code m.i., opdracht was goed te doen.
There's no place like 127.0.0.1
Hier mijn oplossing in 'functionele' kotlin: Dag9 Thorwing

Dag 9 - Python
MatHack schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:54:
Dag 9 in C#
In één keer redelijk nette code m.i., opdracht was goed te doen.
spoiler:Omzetten van deel 1 naar deel 2 was voornamelijk array maken van de segmenten ipv twee losse variabelen, dat ging redelijk snel.
Alhoewel ik eerst was begonnen met een Map heb ik die na het lezen van jou reactie inderdaad even omgekrast naar een array.
Daarnaast kon ik mijn Coordinate class uit mijn library mooi gebruiken, na wat uitbreidingen om de verschillende hoeken te bepalen.
Eerste poging, werkt prima, maar met de 2000x2000 en de sparse was deze erg traag.
https://gist.github.com/B...785f1ed108fdea97b3c3db2ac
Daarna de map omgezet naar 1 lange array, factor 20 sneller op de sparse ongeveer en 40x op de 2000x2000:
https://gist.github.com/B...4cafcace93ebd30814e48bd20
Dag 9 wordt later vandaag, nog geen tijd voor helaas.
en dit:Thorwing schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:55:
...
spoiler:Had pas veelste laat door dat een touw van langere lengte dus ervoor zorgt dat punten 2 kunnen verschillen op beide assen, hierdoor ging de verschuiving helemaal verkeerd
Maar wel weer gelukt
[ Voor 7% gewijzigd door YoToP op 09-12-2022 09:22 ]
Me think, why waste time say lot word, when few word do trick.
De testcase doorloopt hij perfect, ik heb zelfs de hele sequence aan verwachte coördinaten van de tail uitgeschreven en vergeleken met de sequence die ik simuleer. Dit komt voor de testdata keurig overeen, maar het getal dat uit de echte data komt klopt dan blijkbaar weer niet.
Ongetwijfeld zal ik iets verkeerd doen, maar het is wel lastig debuggen als de oplossing wel perfect werkt op de testdata, maar het op de echte data niet blijkt te kloppen...
Hier idem. Ik zit me nu af te vragen hoeveel tijd ik hier tegenaan moet gooien. Hou je rekening met negatieve coordinaten?Xqlusive schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:28:
Ik loop een beetje vast op deel 1 van dag 9...
De testcase doorloopt hij perfect, ik heb zelfs de hele sequence aan verwachte coördinaten van de tail uitgeschreven en vergeleken met de sequence die ik simuleer. Dit komt voor de testdata keurig overeen, maar het getal dat uit de echte data komt klopt dan blijkbaar weer niet.
Ongetwijfeld zal ik iets verkeerd doen, maar het is wel lastig debuggen als de oplossing wel perfect werkt op de testdata, maar het op de echte data niet blijkt te kloppen...
Beschouw de testdata als 1 van je tests om je code te valideren en maak zelf andere inputs voor (edge) cases terwijl je programmeert. Of doe het op de TDD manier. In de opdracht van vandaag zijn er namelijk cases die niet voorvallen in de testdata maar wel in de input.Xqlusive schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:28:
Naar mijn idee zou het ook moeten werken met negatieve coördinaten, maar ik zie nu dat dat niet in de testdata voorkomt. Misschien daar maar eens een testcase voor schrijven van.P_Tingen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:33:
[...]
Hier idem. Ik zit me nu af te vragen hoeveel tijd ik hier tegenaan moet gooien. Hou je rekening met negatieve coordinaten?
Check, laat ik beginnen met een testcase met negatieve coordinaten, waarschijnlijk gaat daar dan toch iets niet helemaal lekker.Ghehe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:34:
[...]
Beschouw de testdata als 1 van je tests om je code te valideren en maak zelf andere inputs voor (edge) cases terwijl je programmeert. Of doe het op de TDD manier. In de opdracht van vandaag zijn er namelijk cases die niet voorvallen in de testdata maar wel in de input.
En dat terwijl de opdracht dit nog extra had toegelichtYoToP schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:22:
Hah, ja ik had dus dit:
Ik heb trouwens al mijn code weer ff gepushed. Mijn online repo liep nog een paar dagen achter.
dag 9
edit: toch mooi als deel 2 binnen 5 minuten is te implementeren omdat je iets meer moeite hebt genomen om classes generieker op te zetten
[ Voor 46% gewijzigd door Xqlusive op 09-12-2022 10:13 ]
dag 9
Goed te doen, wel veel leeswerk (veel geblaat, weinig wol)
FrankMennink schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:23:
Dag 9 in Python
spoiler:Deel 2 was toevoegen van een array van 10 posities om bij te houden ipv 2. De rest bleef redelijk hetzelfde. Vervolgens deel 1 ook in de code van deel 2 gestopt, Deel 1 is de positie van knoop 1. Kan waarschijnlijk een heel stuk sneller dan de brute force die ik nu heb, maar met 25ms vind ik t prima
Wel een leuke manier om deel 1 en 2 te combineren
[ Voor 6% gewijzigd door Janoz op 09-12-2022 10:35 ]
[ Voor 3% gewijzigd door dcm360 op 09-12-2022 11:06 ]
dcm360 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:05:
... (het voorbeeld zat de tail bij mij 1 keer 1 vakje anders)...
Geen wonder dat ik het niet kon vinden; het programma wás al goed
Gewoon copy/paste van de output van je oplossing naar de input op de website, toch...P_Tingen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:16:
Wat de bloederige fuck ben ik voor een klootzak. Mijn programma was goed maar door een dyslectische aanval of een gebrek aan koffie draai ik twee cijfers om bij het ingeven van de oplossing. Het moest voor mij 3256 zijn en ik tik in 3265.
Geen wonder dat ik het niet kon vinden; het programma wás al goed

In hindsight: yes. Maar ja....MatHack schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:43:
[...]
Gewoon copy/paste van de output van je oplossing naar de input op de website, toch...
Had voor deel een iets heel slims uitgevonden, wat me daarna finaal in de knoop hielp.
code | video deel 1 | video deel 2
code nog even opschonen shitload aan debug er in
Voorbeeld als je 8 blokjes lang bent:
5678
4321
Als je bij Snake omhoog gaat:
6781
5432
Als je de AoC slang pakt:
567* (*=botsing van 1 met
432
Het is grappig dat je jezelf in 1 keer een rij op kunt laten schuiven
. . . 123456789
Doe nu een stap naar beneden:
. . . 23456789
. . 1
en dan een stap naar links:
. . . . . . . . . . .
. . 123456789
When life gives you lemons, start a battery factory
Vandaag Dag 9 in Kotlin. Easy peasy weer! En lekker compact.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
CMG schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:24:
Oh jezus wat een dag 🤣
Had voor deel een iets heel slims uitgevonden, wat me daarna finaal in de knoop hielp.
spoiler:Als tail out of bounds gaat, wordt positie head + negatief van de move die hij gedaan heeft
code | video deel 1 | video deel 2
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
TrailBlazer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:24:
spoiler:geen idee hoe maar blijkbaar kan er opeens tussen twee knopen 2 in de breedte en 2 in de hoogte verschil zitten. Toen ik dat gefix had werkte het allemaal
code nog even opschonen shitload aan debug er in
Volgens mij is dit een minimale probleemstelling. Stel er liggen 3 delen diagonaal rechts naar boven. waarbij rechtsboven de kop is. Als die 1 naar rechts beweegt, beweegt het middenstuk 1 omhoog en 1 naar rechts.
eigenlijk geen leuke opdracht vooral veel gedoe met indexen
bounds, as-in niet meer horizontaal, verticaal of diagonaal verbondenarmageddon_2k1 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:52:
[...]
spoiler:Welke bounds heb je nodig dan? Er zijn geen bounds?
Oh nice, die kende ik nog niet! Dat scheelt weer 2 whens. Meteen toegepast in mijn oplossing:armageddon_2k1 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:51:
Ik kon het toch niet laten, ben toch maar weer begonnen. De laatste dagen even ingehaald.
Vandaag Dag 9 in Kotlin. Easy peasy weer! En lekker compact.
spoiler:Je kan hier mooi gebruik maken van de sign functie en het verschil van 2 vectors.
Dag 9 - Kotlin
Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...
- aoc_2022_day09_large-1.zip (4.4 MB, 1M instructies); antwoorden eindigen op 673 en 518
- aoc_2022_day09_large-2.zip (44 MB, 10M instructies); antwoorden eindigen op 628 en 182
[ Voor 5% gewijzigd door Soultaker op 09-12-2022 14:47 ]
Dat is bij mij al vaak zat misgegaan omdat copy-on-select niet altijd werkte dus ik denk dat ik het dit jaar toch eindelijk maar eens in m'n framework bak. Hij haalt de testdata al volautomatisch op, dan mag het submitten ook wel toch?MatHack schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:43:
[...]
Gewoon copy/paste van de output van je oplossing naar de input op de website, toch...
Ik heb exact dezelfde methode gekozen gewoon secuur war variabelen namen wijzigen was voldoende plus een case die bij deel 1 niet kon even meenemen.FrankMennink schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:23:
Dag 9 in Python
spoiler:Deel 2 was toevoegen van een array van 10 posities om bij te houden ipv 2. De rest bleef redelijk hetzelfde. Vervolgens deel 1 ook in de code van deel 2 gestopt, Deel 1 is de positie van knoop 1. Kan waarschijnlijk een heel stuk sneller dan de brute force die ik nu heb, maar met 25ms vind ik t prima
Soultaker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:46:
Nog wat extra grote inputs voor dag 9:Mijn Python oplossing doet de eerste set in ongeveer 27 seconden. Mijn C++ oplossing (met absl::flat_hash_set) de eerste in ongeveer 5, en de tweede in 68 seconden. Dat kan vast beter
- aoc_2022_day09_large-1.zip (4.4 MB, 1M instructies); antwoorden eindigen op 673 en 518
- aoc_2022_day09_large-2.zip (44 MB, 10M instructies); antwoorden eindigen op 628 en 182
Soultaker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:46:
Nog wat extra grote inputs voor dag 9:Mijn Python oplossing doet de eerste set in ongeveer 27 seconden. Mijn C++ oplossing (met absl::flat_hash_set) de eerste in ongeveer 5, en de tweede in 68 seconden. Dat kan vast beter
Tail visited 139740182 positions.
Code runtime: 00:03:15.0803628
TrailBlazer schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:06:
spoiler:waarom doe je nog Solve(2) die is ook al onderdeel van Solve(10) volgens mij
result = data.split("\n\n").map do |elf|
elf.split("\n").map(&:to_i).sum
end
puts "result 1 #{result.max}"
puts "result 2 #{result.max(3).sum}"
Mijn antwoord voor deel 1 van input 1 eindigt op wel 672.Soultaker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:46:
De rest komt overeen.
2.5s voor 1ste input
33s voor 2de input
https://github.com/Jeroen...022/blob/main/src/day9.rs
EDIT: bug fixed, finale posities werden niet meer gevoegd in hashset...

[ Voor 3% gewijzigd door Jern_97 op 09-12-2022 16:09 ]

Part2: 139740182
Part1 in 46s 635,0306ms
Part2 in 82s 646,6539ms
Kan vast nog wel sneller in C#, maar ik ben tevreden over mijn huidige oplossing
Ik zie een bug in je codeJern_97 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:39:
Mijn antwoord voor deel 1 van input 1 eindigt op wel 672.
(Overigens heb ik mijn C++ oplossing inmiddels geoptimaliseerd tot 2 resp. 24 seconde.)
Met 4M input 9,6s voor part 1, 12s voor part 2.Soultaker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:46:
Nog wat extra grote inputs voor dag 9:
Solution 09b: 14108518
Met 44M input krijg ik ook een OOM...Janoz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:43:
Nou, ik krijg in 13 seconden toch echt 673 uit deel 1. Een out of memory bij deel 2 trouwens
Eens kijken wat ik er aan kan doen. :-)
Gatverpielekens ik kom tot 9M regels, dan komt de taskkiller van Linux mijn progje om zeep helpen.
[ Voor 49% gewijzigd door Varienaja op 09-12-2022 17:24 ]
Dat is wel serieus snel 😅 even gekeken; lezen van disk is 110ms, parsen rond de 1.3s (split op newline 😅) deel 1 in 79s, deel 2 109sSoultaker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:51:
[...]
Ik zie een bug in je code
(Overigens heb ik mijn C++ oplossing inmiddels geoptimaliseerd tot 2 resp. 24 seconde.)
Mijn code voor deel 1 aangepast voor deel 2 en deel 2 was de eerste run direct 100% correct voor beide testcases en mijn echte input. Dat is me nog nooit eerder gelukt.
Merci, heb bug gevonden en heb nog 1/3 van mijn rekentijd eraf kunnen snijden door deze hash implementatie te gebruiken ipv de default: https://crates.io/crates/fxhashSoultaker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:51:
[...]
Ik zie een bug in je code
Kom nu op 22.5s ongeveer voor input 2 (Apple M1)
Maar goed, dit was niet het eindstation. Wat ik naartoe wilde waren searches met AVX2, want dan kan ik 32 bytes per keer checken. En om die up/down te doen heb ik getransposede data nodig.
En dat is uiteindelijk een flinke winst
(Het AVX2 gedeelte van de transpose was een leuke oefening. Ik lees van elke 8 opeenvolgende regels 4 bytes tegelijk middels een gather instructie, dan wat shuffles/permutes om de data te herrangschikken, en dan vervolgens 4 regels van 8 bytes wegschrijven. AVX2 kent helaas geen scatter, maar door een 4x8 rect om te zetten naar een 8x4 hou ik 4 losse writes van 64 bit ints over)
Dus ik kom uiteindelijk hierop:
===[ input.txt ]========== Time: 281us (load:44us, transpose:132us, algo:104us) 1681 201684 ===[ aoc_2022_day08_rect.txt ]========== Time: 290us (load:41us, transpose:77us, algo:171us) 3319 672888 ===[ aoc_2022_day08_sparse.txt ]========== Time: 2004us (load:39us, transpose:483us, algo:1481us) 27476 32065007130 ===[ input-mrhaas.txt ]========== Time: 7530us (load:41us, transpose:1393us, algo:6095us) 32015 1720358640
Niet slecht! Single-threaded heb ik nog niet weten te verbeteren (ik zit nog rond de 24 s, maar eerder heb ik vastgesteld dat mijn CPU trager is dan die van jou, dus ik tel dit als een kleine winstJern_97 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:55:
Merci, heb bug gevonden en heb nog 1/3 van mijn rekentijd eraf kunnen snijden door deze hash implementatie te gebruiken ipv de default: https://crates.io/crates/fxhash
Kom nu op 22.5s ongeveer voor input 2 (Apple M1)
Dat is ook een manier om meerdere cores te benutten.dcm360 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:22:
De grote input wil op zich wel door mijn programma heen, maar dan wel met een rekentijd van 4 minuten en voor 18GB RAM. Grootste deel van de tijd lijkt de GC bezig te zijn, aangezien mijn eigen code single-threaded is en ik het grootste deel van de tijd meer cores belast zie worden.
Nice! Dat ga ik niet meer inhalen (ook omdat ik geen AVX kan)..oisyn schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:31:
En dat is uiteindelijk een flinke winst. Van 95ms singlethreaded in het origineel naar 45ms singlethreaded. De winst in multithreaded is in absolute zin natuurlijk kleiner, van 11ms naar 6ms. De transpose zelf kost me dan wel weer 1,2ms (multithreaded en AVX2 gather+swizzle)
Ook geprobeerd om de pep8 wat beter aan te houden, ten minste het laag hangend fruit qua naamgeving en comments
Leuk, ik kijk uit naar 08, 09 en vandaag
Heb je het hier over dag 9? Want zo geheugen intensief is dag 9 toch niet? Ik heb maar 8GB in de VM waar ik in zit te werken en had geen enkele geheugenprobleem met jouw grote set (10M lines) in C#.Soultaker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:15:
[...]
Dat is ook een manier om meerdere cores te benutten.Ik had hetzelfde probleem met m'n Python oplossing op de large-2 set, behalve dat ik slechts 16 GB RAM heb dus hij crashte voordat 'ie klaar was.
Ja inderdaad, hardware maakt veel uit. Vreemd genoeg doet mijn 7950X er deze keer langer over dan M1 (30s vs 23s).Soultaker schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:15:
[...]
Niet slecht! Single-threaded heb ik nog niet weten te verbeteren (ik zit nog rond de 24 s, maar eerder heb ik vastgesteld dat mijn CPU trager is dan die van jou, dus ik tel dit als een kleine winst) maar ik heb een multithreaded implementatie die de grootste set in 9.6 seconde doet. Het is wel een interessant probleem om te proberen te parallelliseren.
Toevallig zin om uit te leggen hoe je te werk gaat om dit probleem enigzins te parallelliseren?
Ik heb echt totaal geen idee...