Het grote BMW (i)X1 topic

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste
Acties:

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:07
De airco maakt inderdaad een flinke herrie, toen ik de auto op ging halen was het eerste wat de verkoper deed de airco op de 1 na zachtste stand zetten. Maar als ik het zo lees is dit dus niet vreemd.
@HeleBoel het duf worden bij 22°C komt mij ook bekend voor, met dan nog steeds het gekke dat de lucht uit de uitstoomopeningen in het dashboard weer vrij koud is. Ik zal er maar aan moeten wennen dat ik een extra laagje aan moet trekken als ik langere tijd in de auto zit ;)

[ Voor 8% gewijzigd door hellboy123 op 07-12-2025 11:09 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:33
Stand 1 is de enige die je niet hoort.
Ik heb m meestal op 22 links 21 rechts staan, airco uit.
Ik zit 9 uur per dag in de BMW, zonder jas aan.

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:27
Na 10 jaar volvo (v40 en V60) stap ik over naar BMW. Lease van de V60 loopt in maart af. De V60 vind ik als single veel te groot en de draaicirkel van het ding is gigantisch, maar had geen keuze 5 jaar geleden.

Na een testrit met de volvo ex40, cupra tavascan, BMW ix1 en Kia EV6 ging het tussen de volvo en bmw. Beiden eigenlijk optie af (geen M Line). Lease prijzen waren echter vrijwel gelijk en dan had ik bij de bmw toch iets meer luxe.
Levertijd weet ik nog niet, maar vermoed dat ze mij sowieso laten wachten tot maart.

Dit is de config zoals besteld:
Ix1 eDrive 20
Alpineweis
18" LM sterspaak
Verwarmd stuur
Iconicsounds
Raamomlijsting M zwart hoogglans shadowline
Innovation pack
Driving assistant pro
Parking assistant pro
Comfort pack
Travel pack
Rest is standaard, incl luxe kentekenplaten

Wordt met opladen wel een ding. De vve is er deels uit in de garage, maar de prijs om mee te doen is veel te hoog. Heb daar niet 10k voor over die ze vragen (speciaal systeem dat rekening houdt met alle auto's en hoe laat ze weer weg moeten om perfect te balanceren. Gaat om nogal wat parkeerplekken als iedereen een paal zou willen) . De openbare laadpalen zitten wat verder weg buiten de parkeervergunningzone (500m lopen). Degenen in de openbare garage zijn bijna altijd kapot of bezet. Maar lopen is goed voor de stappenteller. In ergste geval kan ik laden bij het snellaadplein net voor ik de stad inrij of bij vd Valk bij de Tesla snelladers. Beiden zo'n 5km van mijn huis in de gorkumse binnenstad. Werkgever heeft dat al goedgekeurd. De keuze om voor elektrisch te gaan komt omdat mijn werkgever vanaf 2028 alleen EV gaat toestaan, dit is door de OR bedongen toen ze eigenlijk de lease auto's helemaal wilden afschaffen. Ik wil dat punt gewoon al voor zijn en als OR lid het goede voorbeeld geven. EV krijgt daarnaast 100 euro meer lease budget.
In maart wel gelijk de vuurdoop. Van gorinchem naar Arnhem en daarna naar schevingen en 's avonds terug. Dat wordt dus ergens een tussenstop plannen. Maar dat zien we rond die tijd wel. Normaal rij ik niet zo veel op 1 dag. Hij moest 2 dagen op en neer naar Amsterdam kunnen van mij op 1 lading en dat is makkelijk haalbaar naar mijn idee.

Proefrit was interessant.. Ik had een ix1 zonder adaptive cruise control gekregen, en dat hadden ze niet aangegeven. Vroeg me tijdens rijden af wanneer die zou stoppen met dichter naar de voorligger rijden :) vering was even wennen. Alle auto's hebben dezelfde route gereden en als je de volvo gewend ben voel je wel meer van de weg in de bmw. De boost functie was wel lekker. Plus van de bmw tov volvo was ook de android aansluiting. Die is bij volvo nog steeds bekabeld en dat heb ik als minpunt bestempeld. Ook het volvo android auto systeem voelt toch als oudbollig tov bmw os9.

Enfin, nu afwachten tot de levering.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-12 13:15
SunnieNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:28:
"toen ze eigenlijk de lease auto's helemaal wilden afschaffen"
Dus ze willen eerst de lease auto afschaffen, maar uiteindelijk maar 100 euro erbij gedaan om elektrisch te leasen? Dat is een verhaal met vreemde wendingen.

Los daarvan denk ik niet dat een werkgever een dergelijke significante secundaire arbeidsvoorwaarde zomaar kan schrappen.

• SunnieNL
JP1980 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:42:
[...]

Dus ze willen eerst de lease auto afschaffen, maar uiteindelijk maar 100 euro erbij gedaan om elektrisch te leasen? Dat is een verhaal met vreemde wendingen.

Los daarvan denk ik niet dat een werkgever een dergelijke significante secundaire arbeidsvoorwaarde zomaar kan schrappen.
Beetje off-topic hier. Maar nee, die 100 euro extra zat al in de lease policy omdat volledig elektrisch vaak wat duurdere auto's zijn. Het zomaar schrappen was ook inderdaad niet wettelijk mogelijk. Daarom heeft de OR ook ingegrepen. Gaat ook maar om 1/10 van de medewerkers in NL die dit nog hebben vanuit verleden, de rest zit op mobiliteitsbudget daar waar de functie het toelaat, maar dat dekt natuurlijk alleen zakelijke km's. OR heeft als alternatief volledig elektrisch vanaf 2028 bedongen voor de mensen met lease auto in contract, met oog op toekomstige regels en voordeel werkgever. Dat zorgt toch voor het bewegen naar zero emissie (doel werkgever) en dat de lease auto's behouden konden worden zonder naar de rechtbank te gaan.

• hopiconjo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12 15:17
Wat zijn "luxe kentekenplaten?"

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Opgelegde letters/cijfers

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:13
Zijn er hier meer mensen bij wie de melding van de collision warning tegenwoordig 'stil' in het display verschijnt?
M.a.w. ik krijg soms, bijv. in file of drukte wél het symbool van de collision warning maar geen geluid of verdere ingreep ofzo.
Dit had ik voorheen niet (wel de ingreep als het nodig was).?

[ Voor 4% gewijzigd door Sincere1983 op 08-12-2025 14:25 ]

• Hansing
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:27
Sincere1983 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:24:
Zijn er hier meer mensen bij wie de melding van de collision warning tegenwoordig 'stil' in het display verschijnt?
M.a.w. ik krijg soms, bijv. in file of drukte wél het symbool van de collision warning maar geen geluid of verdere ingreep ofzo.
Nope, geen last van

• Sincere1983
Sincere1983 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:24:
Hierbij ook nog even de bijbehorende foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tj4GaVWfF2kLe6jyKUpfjyNbNTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WA8JeOVStLil0ZL3TIqyjHq5.jpg?f=fotoalbum_large

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:47
Da's de bumperkleefmelding om aan te geven dat je te dicht op je voorligger zit

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-12 21:39
Yup, als je die melding regelmatig ziet ben je een a-sociale coureur.

Met gestrekt been.

• hopiconjo
Artbij schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:07:
Yup, als je die melding regelmatig ziet ben je een a-sociale coureur.
Hij geeft zelf aan: "M.a.w. ik krijg soms, bijv. in file of drukte wél het symbool van de collision warning maar geen geluid of verdere ingreep ofzo". Dus niks suggereert a-social coureur.

Waar ik wel benieuwd naar ben of dit altijd weergegeven wordt of alleen bij bepaalde setting of scerm layout. Ik rij vaak genoeg in file maar heb nooit gezien en/of opgemerkt. Moet even mijn setting nakijken want volgens mij heb ik die frontcollision op laag of geen gezet

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:33
Bumperkleven

• Sincere1983
hopiconjo schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:24:
[...]

Hij geeft zelf aan: "M.a.w. ik krijg soms, bijv. in file of drukte wél het symbool van de collision warning maar geen geluid of verdere ingreep ofzo". Dus niks suggereert a-social coureur.

Waar ik wel benieuwd naar ben of dit altijd weergegeven wordt of alleen bij bepaalde setting of scerm layout. Ik rij vaak genoeg in file maar heb nooit gezien en/of opgemerkt. Moet even mijn setting nakijken want volgens mij heb ik die frontcollision op laag of geen gezet
Laten we het er op houden dat ik wel een doorrijder ben, maar geen fervent bumperklever.
Ik was al even aan het testen of het inderdaad een soort bumperkleefmelding was, en er lijkt wel een verband in te zitten.
Het gekke is dat het niet heel consistent optreed en nog opvallender is dat ik het pas sinds vrij recent heb (+/- 1,5-2 weken) en ik heb niet in die periode een update gehad zover ik weet.

• PeterCC
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:31
SunnieNL schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:28:
(...)
Wordt met opladen wel een ding. De vve is er deels uit in de garage, maar de prijs om mee te doen is veel te hoog. Heb daar niet 10k voor over die ze vragen (speciaal systeem dat rekening houdt met alle auto's en hoe laat ze weer weg moeten om perfect te balanceren. Gaat om nogal wat parkeerplekken als iedereen een paal zou willen) . De openbare laadpalen zitten wat verder weg buiten de parkeervergunningzone (500m lopen). Degenen in de openbare garage zijn bijna altijd kapot of bezet. Maar lopen is goed voor de stappenteller. In ergste geval kan ik laden bij het snellaadplein net voor ik de stad inrij of bij vd Valk bij de Tesla snelladers. Beiden zo'n 5km van mijn huis in de gorkumse binnenstad. Werkgever heeft dat al goedgekeurd.
(...)
In maart wel gelijk de vuurdoop. Van gorinchem naar Arnhem en daarna naar schevingen en 's avonds terug. Dat wordt dus ergens een tussenstop plannen. Maar dat zien we rond die tijd wel. Normaal rij ik niet zo veel op 1 dag. Hij moest 2 dagen op en neer naar Amsterdam kunnen van mij op 1 lading en dat is makkelijk haalbaar naar mijn idee.
(...)
Ik heb de eerste maanden geen thuispaal gehad. Als je niet thuis kan laden blijft een EV toch wel behelpen.
Ik zit nu alweer een maand zonder de mogelijkheid om thuis te laden omdat mijn nieuwe laadkaart de thuispaal niet herkend. Vervelend probleem dat maar blijft aanslepen.

Aan de andere kant zal je ervaren dat lange trajecten eigenlijk helemaal geen probleem zijn.
De BMW NAV plant je traject met de laadstop of meerdere laadstops indien nodig erbij. Gewoon de aanwijzingen volgen en dan gaat dat allemaal heel vlot. Ik hoop dat je via je werkgever wel een laadkaart meekrijgt die ruim aanvaard wordt.
Trouwens dat traject dat je beschrijft zou je vlot op 1 lading moeten kunnen doen.

• SunnieNL
PeterCC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:31:
[...]

Ik heb de eerste maanden geen thuispaal gehad. Als je niet thuis kan laden blijft een EV toch wel behelpen.
Ik zit nu alweer een maand zonder de mogelijkheid om thuis te laden omdat mijn nieuwe laadkaart de thuispaal niet herkend. Vervelend probleem dat maar blijft aanslepen.

Aan de andere kant zal je ervaren dat lange trajecten eigenlijk helemaal geen probleem zijn.
De BMW NAV plant je traject met de laadstop of meerdere laadstops indien nodig erbij. Gewoon de aanwijzingen volgen en dan gaat dat allemaal heel vlot. Ik hoop dat je via je werkgever wel een laadkaart meekrijgt die ruim aanvaard wordt.
Trouwens dat traject dat je beschrijft zou je vlot op 1 lading moeten kunnen doen.
Bij de V60 die ik nu heb, zit een laadpas van Eneco. Heb daar nog geen problemen mee gehad. Buiten NL is het op eigen kosten en declareren. Heb collega's ook niet gehoord over mogelijke problemen met de laaspassen.

Traject gorinchem - Arnhem - Scheveningen is 201km. Die zelfde route moet ook terug. En in Scheveningen bij de grote garage heb ik nog nooit kunnen laden. Zal rond die tijd wel kijken wat die aangeeft en een tussenstop plannen.

De openbare laadpalen bij het gemeentehuis zijn vrijwel altijd vrij in de avond. Dus daar laden mag niet echt een probleem zijn verwacht ik.

Enfin, ik ga het zien. Mocht het echt heel problematisch worden kan ik altijd nog overwegen wel aan te sluiten bij het vve systeem.

Vooralsnog moet ik geduld hebben voor de levering :)

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 16-12 20:26
PeterCC schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:31:
[...]

Dat hangt er toch er vanaf waar je woont. Ik kan niet thuis laden, maar heb 4 laadpalen (8 connecties) binnen 2 minuten lopen, waarvan 2 op 50mtr. Daarnaast nog eens 4 palen binnen 5 minuten.
Daarentegen woont een collega in een dorpje, met 1 laadpaal voor het hele dorp :-(
Dan is het noodzakelijk een thuis-laadpaal te hebben.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:06
De BMW i3 van mijn vrouw is bijna ten einde (afgeschreven/kapot). We zijn momenteel aan het rondkijken wat voor haar een goede auto zou zijn.
We willen liefst een jong gebruikte. De iX1 is niet degene die bovenaan haar lijstje staat, maar BMW vind ze wel heel fijn rijden.

Is het verschil tussen een eDrive20 en een xDrive30 groot? Ik zie op de 2e hands markt veel gelijkwaardige prijzen en KM standen.
De range is niet zo bepalend. Komende van een 33kWh batterij met 180km in de zomer is beide al een grote stap vooruit.
Power maakt haar ook niks uit, maar mijn gedachte is dat een AWD toch fijner is in de winter als het glad is.

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-12 12:03
royverdegem schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:46:
[...]

Dat hangt er toch er vanaf waar je woont. Ik kan niet thuis laden, maar heb 4 laadpalen (8 connecties) binnen 2 minuten lopen, waarvan 2 op 50mtr. Daarnaast nog eens 4 palen binnen 5 minuten.
Daarentegen woont een collega in een dorpje, met 1 laadpaal voor het hele dorp :-(
Dan is het noodzakelijk een thuis-laadpaal te hebben.
Ik heb er een paar voor deur staan, maar voor het gemak toch een laten plaatsen in de tuin. Ziet toch regelmatig een paar aso's de auto's 's ochtends neer zetten en de volgende dag pas ophalen, terwijl die al na een paar uur klaar is.

On-topic, volgende week vrijdag kan ik eindelijk de iX1 ophalen, ben benieuwd.

• Tijgertje
kx22 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:48:
De BMW i3 van mijn vrouw is bijna ten einde (afgeschreven/kapot). We zijn momenteel aan het rondkijken wat voor haar een goede auto zou zijn.
We willen liefst een jong gebruikte. De iX1 is niet degene die bovenaan haar lijstje staat, maar BMW vind ze wel heel fijn rijden.

Is het verschil tussen een eDrive20 en een xDrive30 groot? Ik zie op de 2e hands markt veel gelijkwaardige prijzen en KM standen.
De range is niet zo bepalend. Komende van een 33kWh batterij met 180km in de zomer is beide al een grote stap vooruit.
Power maakt haar ook niks uit, maar mijn gedachte is dat een AWD toch fijner is in de winter als het glad is.
Persoonlijk zou ik niet voor een AWD gaan als het puur voor de gladheid van de winter is. Er zit best een fors prijsverschil in de 20 en 30.

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:32
Tijgertje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:48:
On-topic, volgende week vrijdag kan ik eindelijk de iX1 ophalen, ben benieuwd.
Alvast veel plezier met de onthulling en uiteraard veel veilige km's!
Kon je samenstelling niet zo snel terug vinden, welke is het geworden?
Geen enkel probleem met de Nexperia perikelen he? ;)

Mijne heb ik reeds gezien bij de dealer, maar moet helaas nog 2 weekjes wachten.

• Tijgertje
Tijntjuh.eu schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:51:
[...]

Alvast veel plezier met de onthulling en uiteraard veel veilige km's!
Kon je samenstelling niet zo snel terug vinden, welke is het geworden?
Geen enkel probleem met de Nexperia perikelen he? ;)

Mijne heb ik reeds gezien bij de dealer, maar moet helaas nog 2 weekjes wachten.
Bedankt, heb 'm inderdaad nog niet gepost. Vooralsnog geen problemen met Nexperia gelukkig, meerdere keren contact gehad met de dealer de afgelopen weken en hieruit kwam dit probleem niet naar voren.

Configuratie;

iX1 eDrive20
M Sport Edition
Cape York Green Metallic (vind dit een mooie kleur en zie 'm niet vaak rijden)
18 Inch M velgen (Styling 838 M)
M Alcantara/Veganza-combinatie Schwarz/Blau bekleding
Aluminium Interieurlijsten
Premium Pack
Comfort Pack
Extra getint glas achter
Laadpaal 11kW voor thuis.

Wilde eigenlijk ook nog het heads-up display, maar zat al de max leaseprijs helaas.

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:01
Tijgertje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:44:
[...]

Configuratie;

Precies die kleur heb ik ook. Het is een prachtige kleur en je ziet het inderdaad niet veel. Daar heb je een goede keuze gemaakt.

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-12 13:15
HeleBoel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:59:
[...]
Precies die kleur heb ik ook. Het is een prachtige kleur en je ziet het inderdaad niet veel. Daar heb je een goede keuze gemaakt.
Helaas heel erg uniek is hij niet, zie hem toch best vaak misschien omdat ik er op let. maar idd een mooie kleur (heb hem zelf ook :)

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:30
zie sinds gisteren in de navigatie geen groene, gele of rode bolletjes meer bij de laadpalen, die aangeven hoeveel plek er vrij is bij de laadpaal. Als ik laadpalen zoek, zie ik nog wel de beschikbaarheid. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

• hopiconjo
Zag het eens eerder voorbij komen op dit forum maar ook aanbieding individual kleuren

https://www.ekris.nl/bmw/acties/bmw-individual

• pliesie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-12 22:51
stijnec1 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:34:
zie sinds gisteren in de navigatie geen groene, gele of rode bolletjes meer bij de laadpalen, die aangeven hoeveel plek er vrij is bij de laadpaal. Als ik laadpalen zoek, zie ik nog wel de beschikbaarheid. Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Is je Connected drive nog actief?

• PeterCC
kx22 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 07:48:

Een edrive20 heeft ook al 200pk dus al meer dan voldoende.
Als power niet zo belangrijk is en de tweedehandsprijzen van edrive20 en xdrive30 dicht bij elkaar liggen zou ik me daar niets van aantrekken bij een eventuele keuze.
Kilometerstand is ook al niet van belang. Die dingen gaan meerdere 100.000'en km mee.
Als je een geschikte kandidaat vindt dan zou ik er zeker wel mee gaan rijden. Om na te gaan dat er geen bijgeluiden zijn en geen trillingen. Er zijn hier op het forum mensen die daar last van ondervinden met hun iX1.

• stijnec1
Heb vandaag een update gedaan van de software en mijn banden laten vervangen door winterbanden. Nu zijn de koplampen verkeerd afgesteld lijkt het, al mijn tegenliggers knipperen omdat ze verblind worden. Heb al gekeken of ik de stand van de koplampen kan aanpassen maar kan ik nergens vinden, wie heeft een oplossing? Ga morgen sowieso langs de dealer want dit is echt gevaarlijk

• PeterCC
Zeker doen.
De koplampafstelling is een automatisch systeem. Je kan nagaan of dat nog werkt. Als je de wagen start met een muur voor je dan zou je moeten zien dat de lampen aangaan, dan naar beneden gaan en terug naar boven tot de correcte stand.

• stijnec1
Mijn lampen staan naar beneden als de auto aan gaat, gaan dan naar boven en blijven daar

• Tijntjuh.eu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:32
Tijgertje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:44:
Zeker een hele mooie kleur, had deze kleur in eerste instantie ook in gedachten om te nemen. Tot ik bij de dealer de M Portimao Blau zag staan en daar meteen weg van was :)

Zie de Cape York Green veelvuldig rijden, maar het verveelt nooit. Persoonlijk vind ik een kleurtje leuker als al dat zwart/grijs/wit. Gelukkig ook maar dat we allemaal wat anders leuk/mooi vinden, anders zou het maar een saaie bende worden :P

• Baris
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-12 22:49
stijnec1 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:51:
Heb vandaag een update gedaan van de software en mijn banden laten vervangen door winterbanden. Nu zijn de koplampen verkeerd afgesteld lijkt het, al mijn tegenliggers knipperen omdat ze verblind worden. Heb al gekeken of ik de stand van de koplampen kan aanpassen maar kan ik nergens vinden, wie heeft een oplossing? Ga morgen sowieso langs de dealer want dit is echt gevaarlijk
Komt het misschien door de high beam assist?

• stijnec1
Baris schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:15:
[...]

Komt het misschien door de high beam assist?
bij dealer langs geweest, lijkt door software update te komen, ik was niet de eerste met dit probleem volgens de dealer. in een kwartiertje weer opgelost

• PeterCC
Goed om dat te delen.

• RConsole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:53
stijnec1 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:34:
Geen idee hoe het weer geactiveerd kan worden, maar ik heb er ook last van na de 2025.11 update.

edit
Vandaag werkte spontaan de beschikbaarheid weer.

[ Voor 5% gewijzigd door RConsole op 13-12-2025 23:55 ]

• hopiconjo
RConsole schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:37:
[...]

Geen idee hoe het weer geactiveerd kan worden, maar ik heb er ook last van na de 2025.11 update.

edit
Vandaag werkte spontaan de beschikbaarheid weer.
Ik bevestig dit bij mij ook. Zag dat het idd weer werkte
Pagina: 1 ... 71 72 Laatste