Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 09:55
Goedemorgen,
Volgende week wordt bij mij gefreesd voor de vloerverwarming + aangelegd. Nu hoor ik van het installatiebedrijf dat ik dit zelf moet dichtsmeren weer. Met wat kan ik dit het beste doen? Het installatiebedrijf noemt tegellijm maar ik lees dat dit niet goed is. Verder vind ik
Het gaat om een betonnen vloer waar het in gefreesd wordt.

Het gaat overigens alleen om het dichtsmeren van de sleuven. Het bedrijf dat de vloer komt leggen gaat het verder egaliseren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoe vloerverwarming sleuven dichtzetten

hier staan heel wat reacties: veel leesplezier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 22:35
Het belangrijkste is om te weten welke vloerafwerking je krijgt.
Komen er tegels op dan kan het prima met tegellijm.

Wij hebben een houten vloer verlijmt gekregen op de vloer, hierbij werd heel duidelijk aangegeven dat bij het dichtsmeren met tegellijm ze niet zouden komen. Wij hebben het toen met reparatiemortel (egaline) van de gamma dicht gesmeerd, dit voldeed prima aan de treksterktes en was een stuk voordeliger dan de topmerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Heb je al gesproken met de mensen die de vloer komen leggen? Die moeten goed werk leveren, en zullen vast hun wensen/eisen hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
Shiit.. Ik had nog gezocht op het forum naar een topic.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
jichem schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:02:
Het belangrijkste is om te weten welke vloerafwerking je krijgt.
Komen er tegels op dan kan het prima met tegellijm.

Wij hebben een houten vloer verlijmt gekregen op de vloer, hierbij werd heel duidelijk aangegeven dat bij het dichtsmeren met tegellijm ze niet zouden komen. Wij hebben het toen met reparatiemortel (egaline) van de gamma dicht gesmeerd, dit voldeed prima aan de treksterktes en was een stuk voordeliger dan de topmerken
Er komt PVC op. Visgraat motief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
naftebakje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:05:
Heb je al gesproken met de mensen die de vloer komen leggen? Die moeten goed werk leveren, en zullen vast hun wensen/eisen hebben.
Die komen een week later langs. Wellicht moet ik dat gewoon even afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
SirNixon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:10:
[...]

Er komt PVC op. Visgraat motief
Ik zou er zelf egaline in laten lopen, wel opletten dat het niet gaat drijven, mochten ze niet heel strak gefreest hebben.
Maar ik neem aan dat de vloer sowieso eerst nog geëgaliseerd wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:38
Ik zie hierboven een hoop foute antwoorden (en ook dure). Even een overzicht:
* Tegellijm: kan. Dit wordt vooral gedaan omdat het goedkoop is. Vaak wordt er 'flexibel' tegellijm gebruikt. Dit kan werken, maar met PVC raadt men aan dit idealiter niet te gebruiken. Aangezien het flexibel is, en PVC vrij zacht is, is het laatste wat je wilt dat je problemen krijgt met je PVC door eventuele scheuren. Werkt het? vast wel, maar het geleidt wel minder dan b.v. cement
* Egaline: tja, laten we daar maar niet over beginnen. Dat wordt helemaal een duur grapje. Leuk als je geld over hebt, maar niet nodig. Bovendien moet het nog geëgaliseerd worden, dus alles vullen met Egaline wordt echt zeer prijzig.
* Cement: dit is de beste optie imo. Het is stevig, geleidt de warmte goed en voorkomt problemen m.b.t. scheuren. Echter wel meer werk uiteraard.

Maar bovenal het belangrijkste: niet alle vloerenleggers geven garantie op hun werk, afhankelijk van de ondergrond. Je gaat namelijk bij hun aankloppen als er iets mis is met de vloer (scheuren/kieren/etc.). Het belangrijkste is vooral dat je aan hun vraagt waarop zij garantie geven. Ik gok optie 3 uit het lijstje hierboven, dat is eigenlijk 'altijd' goed, maar check dat eerst even.. Ik zou persoonlijk voor die optie gaan (zelf ook gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Ik kan je alleen maar mijn ervaring vertellen, dus bij deze:

Ik heb mij eerst laten adviseren dit met (weber) vloeibare zandcement mortel te doen. Dat werkte bij mij erg slecht. De korrelgrootte hierin is erg verschillend, waarbij de kleine korrels gemakkelijk tussen de buizen (en in de vloer) kruipen maar de grotere korrels er als het ware bovenop blijven liggen. Hierbij moet aangemerkt worden dat wij een (poreuze) epoxygrindvloer hadden, die ook een groot deel van de mortel "absorbeerde". Misschien werkt het op een normale zandcementvloer beter?

Omdat het gewoon klote ging, heb ik daarna Akkit 203 gietmortel gehaald. Daarmee ging het fantastisch en zat de boel zo dicht, ook de epoxygrindvloer ging er lekker vol mee zitten. Dat was belangrijk want je schijnt iig niet direct op zo'n poreuze vloer te kunnen egaliseren (zou gaan barsten dan).

Een paar weken later kwam de vloerenlegger egaliseren. Die zei letterlijk: "Waarom heb je niet gewoon tegellijm gebruikt? Dat spul is prima"... dus ja, schiet mij maar lek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:57
Uzin kr417 is hiervoor geschikt. Of inderdaad goedkopere opties zoals cement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
mcDavid schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:57:
Ik kan je alleen maar mijn ervaring vertellen, dus bij deze:

Ik heb mij eerst laten adviseren dit met (weber) vloeibare zandcement mortel te doen. Dat werkte bij mij erg slecht. De korrelgrootte hierin is erg verschillend, waarbij de kleine korrels gemakkelijk tussen de buizen (en in de vloer) kruipen maar de grotere korrels er als het ware bovenop blijven liggen. Hierbij moet aangemerkt worden dat wij een (poreuze) epoxygrindvloer hadden, die ook een groot deel van de mortel "absorbeerde". Misschien werkt het op een normale zandcementvloer beter?

Omdat het gewoon klote ging, heb ik daarna Akkit 203 gietmortel gehaald. Daarmee ging het fantastisch en zat de boel zo dicht, ook de epoxygrindvloer ging er lekker vol mee zitten. Dat was belangrijk want je schijnt iig niet direct op zo'n poreuze vloer te kunnen egaliseren (zou gaan barsten dan).

Een paar weken later kwam de vloerenlegger egaliseren. Die zei letterlijk: "Waarom heb je niet gewoon tegellijm gebruikt? Dat spul is prima"... dus ja, schiet mij maar lek 8)7
In mijn zoektocht hierna waren de antwoorden ook erg wisselend, maar wat vaak toch wel het meest terug kwam: tegellijm is makkelijk, snel en goedkoop. Mijn vloerenlegger gaf geen garantie op mijn vloer als er met tegellijm dichtgesmeerd werd. Die heeft daar vaker problemen mee gehad maar dit zal ook ongetwijfeld weer wisselen per partij.. Dusja, ik snap de spagaat wel van TS, daar zat ik ook in, maar uiteindelijk wil je wel op garantie kunnen terugvallen, dus ik zou in deze vooral het advies van de leggende partij volgen (als die er een mening over hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
ID-College schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:29:
Ik zie hierboven een hoop foute antwoorden (en ook dure). Even een overzicht:
* Tegellijm: kan. Dit wordt vooral gedaan omdat het goedkoop is. Vaak wordt er 'flexibel' tegellijm gebruikt. Dit kan werken, maar met PVC raadt men aan dit idealiter niet te gebruiken. Aangezien het flexibel is, en PVC vrij zacht is, is het laatste wat je wilt dat je problemen krijgt met je PVC door eventuele scheuren. Werkt het? vast wel, maar het geleidt wel minder dan b.v. cement
* Egaline: tja, laten we daar maar niet over beginnen. Dat wordt helemaal een duur grapje. Leuk als je geld over hebt, maar niet nodig. Bovendien moet het nog geëgaliseerd worden, dus alles vullen met Egaline wordt echt zeer prijzig.
* Cement: dit is de beste optie imo. Het is stevig, geleidt de warmte goed en voorkomt problemen m.b.t. scheuren. Echter wel meer werk uiteraard.

Maar bovenal het belangrijkste: niet alle vloerenleggers geven garantie op hun werk, afhankelijk van de ondergrond. Je gaat namelijk bij hun aankloppen als er iets mis is met de vloer (scheuren/kieren/etc.). Het belangrijkste is vooral dat je aan hun vraagt waarop zij garantie geven. Ik gok optie 3 uit het lijstje hierboven, dat is eigenlijk 'altijd' goed, maar check dat eerst even.. Ik zou persoonlijk voor die optie gaan (zelf ook gedaan)
8 zakjes egaline op een vloer van 55m2, je zet alleen de sleuf zelf dicht.
Dat is, als er geen aanbieding is, 240 euro en dan giet je de sleuven zo vol. Dat vind ik best meevallen.
Ik kocht het in de aanbieding waardoor het 180 euro was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
SirNixon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:11:
[...]Die komen een week later langs. Wellicht moet ik dat gewoon even afwachten
Het doet geen pijn om het nu te vragen (is wellicht minder moeite dan, ik bedenk maar iets, een topic op tweakers openen ofzo >:) ). Als je het zelf kan doen en voldoende droogtijd hebt, kunnen ze meteen verder.
- Als ze aankomen en onverrichter zake terug moeten weggaan omdat de sleuven nog niet dicht zijn dan betaal je wel hun verloren tijd. Duur lesje.
- Als zij het meteen mee volgieten met egaline oid, dan ben je meteen gerust en hoef je je geen zorgen meer te maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
naftebakje schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:16:
[...]
Het doet geen pijn om het nu te vragen (is wellicht minder moeite dan, ik bedenk maar iets, een topic op tweakers openen ofzo >:) ). Als je het zelf kan doen en voldoende droogtijd hebt, kunnen ze meteen verder.
- Als ze aankomen en onverrichter zake terug moeten weggaan omdat de sleuven nog niet dicht zijn dan betaal je wel hun verloren tijd. Duur lesje.
- Als zij het meteen mee volgieten met egaline oid, dan ben je meteen gerust en hoef je je geen zorgen meer te maken.
Wat ik al doende wel geleerd heb: Voor egaliseren is het ontzettend belangrijk dat de egaline gelijkmatig opdroogt. Anders wordt het één grote hobbelbende. Met grote verschillen in diepte of zuigendheid van de ondergrond, kun je dat wel schudden.

Dus ik kan je alvast vertellen dat dit optie 1 wordt. Tenzij je van tevoren afspreekt dat ze dat óók komen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SirNixon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:55:
Goedemorgen,
Volgende week wordt bij mij gefreesd voor de vloerverwarming + aangelegd. Nu hoor ik van het installatiebedrijf dat ik dit zelf moet dichtsmeren weer. Met wat kan ik dit het beste doen? Het installatiebedrijf noemt tegellijm maar ik lees dat dit niet goed is. Verder vind ik
Het gaat om een betonnen vloer waar het in gefreesd wordt.

Het gaat overigens alleen om het dichtsmeren van de sleuven. Het bedrijf dat de vloer komt leggen gaat het verder egaliseren.
Krimpvrije mortel
https://www.kwaliteitpark...rije-mortel-rm-25-kg.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurelius142
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 11:43
Bij ons zijn de sleuven eerst dichtgemaakt met flexibele tegellijm, zodat het iets kan werken is ons verteld.
Daarna is de vloer nog geëgaliseerd. Tot nu toe geen klachten qua warmte afgifte etc. en de (lijm)pvc vloer ligt er nog goed in. Wel zitten we nu pas in het eerste stookseizoen, dus weet nog niet hoe dit op de lange termijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
jichem schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:31:
[...]

Dat is, als er geen aanbieding is, 240 euro en dan giet je de sleuven zo vol. Dat vind ik best meevallen.
8 zakjes cementmortel: 25 euro.. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dit volgooit met egaline. Je hebt geen enkel idee hoe diep die gleuven zijn, en hoe rommelig zijn vloer is op het moment is. Dus die 8 zakjes kunnen er ook zomaar 12 worden..

Met 8 zakken praat je al over een factor van 7x (!) meer bij een "aanbieding" en bijna een factor 10x meer bij geen aanbieding. Prima dat jij egaline gebruikt maar ik ga niet 7 tot 10x zoveel betalen voor iets wat ook een stuk goedkoper kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
mcDavid schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:03:
[...]

Wat ik al doende wel geleerd heb: Voor egaliseren is het ontzettend belangrijk dat de egaline gelijkmatig opdroogt. Anders wordt het één grote hobbelbende. Met grote verschillen in diepte of zuigendheid van de ondergrond, kun je dat wel schudden.

Dus ik kan je alvast vertellen dat dit optie 1 wordt. Tenzij je van tevoren afspreekt dat ze dat óók komen doen.
Vandaar, contacteer ze voldoende op voorhand zodat het al opgedroogd is als ze aankomen.
En voor die zuigendheid, je moet toch altijd primer gebruiken voor je egaliseert; dan heb je geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-09 12:56
aurelius142 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:18:
Bij ons zijn de sleuven eerst dichtgemaakt met flexibele tegellijm, zodat het iets kan werken is ons verteld.
Daarna is de vloer nog geëgaliseerd. Tot nu toe geen klachten qua warmte afgifte etc. en de (lijm)pvc vloer ligt er nog goed in. Wel zitten we nu pas in het eerste stookseizoen, dus weet nog niet hoe dit op de lange termijn is.
Dit is exact de methode is wij hebben gebruikt en volgens het bedrijf die kwam egaliseren en de PVC vloer kwam leggen. Wij hebben dus zakken met flexibele tegellijm gebruikt en met een trekker de boel gevuld.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Misschien beetje ten overvloede: maar dit moet je nooit bij meerdere partijen neerleggen; gewoon 1 partij die frees werk plus weer netjes afsmeren doet, en dan partij die egaliseren + pvc vloer legt. Vragen om gezeur en naar elkaar wijzen over hechting etc. Als het goed gaat heb je mazzel, maar bij kwaliteitsproblemen ben je echt de pineut als er meerdere partijen werk doen met meerdere raakvlakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lex schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:24:
Misschien beetje ten overvloede: maar dit moet je nooit bij meerdere partijen neerleggen; gewoon 1 partij die frees werk plus weer netjes afsmeren doet, en dan partij die egaliseren + pvc vloer legt. Vragen om gezeur en naar elkaar wijzen over hechting etc. Als het goed gaat heb je mazzel, maar bij kwaliteitsproblemen ben je echt de pineut als er meerdere partijen werk doen met meerdere raakvlakken
Bij hechtingsproblemen vraag je gewoon of ze primer hebben gebruikt voor het egaliseren; nee want anders waren er geen hechtingsproblemen; en vraag dan even wat de fabrikant adviseert (altijd iets genre "indien nodig dient een geschikte primer gebruikt te worden") ==> altijd fout van degene die egalisatie heeft geplaatst want voorschriften fabrikant niet gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
Bedankt allemaal voor de vele adviezen! Ik lees wel dat er veel meningen/methodes zijn. Ik ga alles even rustig op na lezen en ik ga even in overleg met degene die de vloer komt leggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
jichem schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:31:
[...]

Even los van de vraag van dit topic: wat maakt egaline zo duur eigenlijk? Wat zit daar voor tovermiddel in dat het zoveel moet kosten?

CC @ID-College

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
ThinkPad schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:39:
[...]

Even los van de vraag van dit topic: wat maakt egaline zo duur eigenlijk? Wat zit daar voor tovermiddel in dat het zoveel moet kosten?

CC @ID-College
Ik vermoed, maar meer dan een vermoeden is het niet, dat het de chemische reactie is die maakt dat er duurdere grondstoffen nodig zijn.
Egaline kan je enorm vloeiend aanmaken en toch droogt het relatief snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
jichem schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:14:
[...]

Ik vermoed, maar meer dan een vermoeden is het niet, dat het de chemische reactie is die maakt dat er duurdere grondstoffen nodig zijn.
Egaline kan je enorm vloeiend aanmaken en toch droogt het relatief snel.
@ThinkPad vermoed ik ook, verder geen idee.. Ik vind het wel enorm chemisch ruiken dus zal vast in die hoek zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNixon
Kleine update...

Degene die de vloer komt leggen is vorige week geweest (toen het nog niet dichtgesmeerd was) en gaf aan dat ik NIET de vloer mocht dichtsmeren ivm eventuele latere problemen en wie krijgt dan de schuld.. Gaf ook aan dat het sowieso twee keer geëgaliseerd moet worden.
Ik bellen met de winkel (daar was de vloer besteld + leggen) en deze geven aan dat dan nog even 1600 euro meer kost.. Terwijl ik dus een offerte heb gekregen waarbij ik duidelijk heb uitgelegd dat we vloerverwarming krijgen etc... Moet ik deze verhoging nu dan zomaar accepteren?

(voor de beeldvorming, vloer is gekocht bij grote keten, die heeft offerte gemaakt waarvoor zij het kunnen doen en zij besteden uiteindelijk het leggen van de vloer uit)

(en nee, in de toekomst nooit meer zo'n keten, maar dat is een beetje mosterd na de maaltijd helaas)
Pagina: 1