Hoe vloerverwarming sleuven dichtzetten

Pagina: 1
Acties:

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:30
Er gaan heel veel verschillende verhalen, adviezen & oplossing de ronde over het dichtzetten van een ingefreesde vloerverwarming. Zelfs de verschillende bedrijven die ik gecontacteerd heb geven een ander advies.

Ik hoop dat hier iemand aanwezig is die wat licht op het zaakje kan werpen. Binnenkort gaan ze in mijn zandcement vloer sleuven frezen voor de vloerverwarming. Uiteraard moeten deze sleuven ook weer dichtgezet gaan worden. Nu zijn er verschillende oplossing om dit te doen. Ik ben de volgende al tegengekomen.
  • Flexibele tegellijm
  • Cementgebonden flexibele tegellijm
  • Zandcement mortel, sleuvel natmaken, aanbranden en daarna zandcement erin drukken.
  • Krimparme egalisatie erin laten lopen
  • Reparatiemortel
  • [i]Dichtzetmassa[/i]
Van de 3 bedrijven die ik gecontacteerd heb geven er 2 aan gebruik te maken van een flex. tegellijm. De laatste geeft aan gebruik te maken van een speciaal 2 componenten middel voor het dichtzetten. (Uzin KR 417) Uiteraard was dit ook meteen de duurste oplossing.

Het plan is om na het dichtzetten laminaat neer te leggen (ik weet het minder efficient).

Mijn vraag is eigenlijk, wat is nou de beste oplossing om dit te gaan doen. Want ik kan me voorstellen dat een dichtzetmassa goed werkt, alleen dit is meteen de duurste oplossing. Dit terwijl misschien een cement gebonden flexibele tegellijm dit ook perfect doet.

De oplossing hoeft niet het goedkoopst te zijn. Maar ik vindt het zonde om veel te betalen voor een speciaal middel. Terwijl een goedkopere flexibele tegellijm exact hetzelfde effect heeft.

Ik ben heel benieuwd naar jullie bevindingen en ervaringen, gebruik dit topic wat mij betreft ook om te vertellen als het niet goed gegaan is door een verkeerd product te gebruiken.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:10

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Volledig offtopic en sorry daarvoor :)

Maar ik merk dat in Nederland veel gebruik gemaakt wordt van het infrezen van de dekvloer, terwijl in België de dekvloer op de vloerverwarming word gestort.

Ik ken de voor en nadelen, frezen is alles sneller warm, maar bij buizen onder de dekvloer blijft alles langer warm. Maar zijn er nog redenen om te frezen?

Ik zou trouwens gewoon egalisatie gebruiken. Werkt volgens mij het gemakkelijkste.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:14
Bij ons is flexibele tegellijm gebruikt van Coba.

Na een snelle google zoektocht denk ik dat het een van deze twee was:

https://www.phtegeltechni...0N4QwjEAQYASABEgIMhPD_BwE

https://www.phtegeltechni...0N4QwjEAQYAiABEgJDsfD_BwE

Ben er meer dan tevreden over. Heb namelijk geen problemen :)

Het kan ook met egaline (mits de correcte wordt toegepast). Egaline lijkt me inderdaad wel makkelijker verwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Jellabie schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:35:
Volledig offtopic en sorry daarvoor :)

Maar ik merk dat in Nederland veel gebruik gemaakt wordt van het infrezen van de dekvloer, terwijl in België de dekvloer op de vloerverwarming word gestort.

Ik ken de voor en nadelen, frezen is alles sneller warm, maar bij buizen onder de dekvloer blijft alles langer warm. Maar zijn er nog redenen om te frezen?

Ik zou trouwens gewoon egalisatie gebruiken. Werkt volgens mij het gemakkelijkste.
Ik vind je reactie niet perse offtopic 😄.

Het liefst leg ik inderdaad eerst de vloerverwarming en stort daarna pas de dekvloer. Alleen helaas is het een bestaande woning waar al een dekvloer in aanwezig is. Het nadeel van het storten van een volledig nieuwe dekvloer is mijn inziens de droogtijd van 1cm per week. Als je dekvloer dan 4cm is ben je 'n maand verder voor je de vloerbedekking kan leggen. (bij tegels geld dit overigens niet).

Egaline is naar mijn idee niet bedoeld om te gebruiken voor het opvullen van sleuven, de kans dat het gaat scheuren door het inkrimpen/uitzetten van de vloerverwarming is aannemelijk.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:12

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Onderaannemer die bij ons het infrezen deed gebruikte 2-componentenspul. Argument van hun wat dat iets anders vaak in twee keer aangebracht moest worden, vanwege inklinken tijdens opdrogen. Effectief betekende dat voor ons in één dag klaar ipv in twee dagen. Effectief voor ons dus met duurder materiaal toch goedkoper uit.

Het moet in elk geval een gietbaar iets zijn om 100% aansluiting (en dus max warmteoverdracht) te hebben.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• g00gle
Weet je toevallig wat voor spul dat geweest is @Tens ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
Tens schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:56:
Onderaannemer die bij ons het infrezen deed gebruikte 2-componentenspul. Argument van hun wat dat iets anders vaak in twee keer aangebracht moest worden, vanwege inklinken tijdens opdrogen. Effectief betekende dat voor ons in één dag klaar ipv in twee dagen. Effectief voor ons dus met duurder materiaal toch goedkoper uit.

Het moet in elk geval een gietbaar iets zijn om 100% aansluiting (en dus max warmteoverdracht) te hebben.
De lijm was bij ons inderdaad 1 à 2 mm ingeklonken.. Maar dat was voor het tegelen dus totaal niet hinderlijk. Als je een andere vloerafwerking (laminaat) legt denk ik ook niet per se.. afhankelijk van de ondervloer. Bij leggen van bijvoorbeeld vinyl is dat wel vervelend, want dan moet je inderdaad nog een tweede keer afsmeren.

Ik denk wel dat je een goeie aansluiting krijgt met tegellijm. Gewoon zo dun mogelijk aanmaken (als toegestaan door leverancier) en met een spaan goed in de sleuven smeren en vooral ook drukken! Kost wel wat meer moeite :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Krijnemans schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:04:
[...]
Ik denk wel dat je een goeie aansluiting krijgt met tegellijm. Gewoon zo dun mogelijk aanmaken (als toegestaan door leverancier) en met een spaan goed in de sleuven smeren en vooral ook drukken! Kost wel wat meer moeite :)
Dat denk ik inderdaad ook, alleen moet je wel de juiste tegellijm gebruiken. Ik denk dat de lijm die eerder noemde van Coba perfect is voor dit doel.

• Tens

Tens

g00gle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:00:
Weet je toevallig wat voor spul dat geweest is @Tens ?
niet 100% zeker, maar de labels op de blikken Uzin komen bekend voor

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-04 20:58
Destijds hebben wij ook vloerverwarming in onze cementdekvloer laten infrezen. Zelf dichtsmeren zijn van die klusjes waar je de kosten mooi laag houd. Infrezen laten doen, daarna zelf met egaline dichtgemaakt, vervolgens hebben we het egaliseren, primer, schuren en PVC laten leggen uitbesteed.

Maw, ik adviseer egaline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou het vooral aan de vloeren leverancier vragen.
Mijn legger wilde alleen garantie geven als de vloer was dichtgezet met Eurocol 945.

Dit overigens tot groot vermaak van de gasten die het hebben uitgevoerd. Droogt nogal snel.

@Jellabie Bij een bestaande vloer is frezen vele malen makkelijker/sneller/schoner.
Het scheelt het uittikken en afvoeren van de hele dekvloer, waarna er ook gestort moet worden.
Frezen heb je in een dag geregeld, halve dag dichtzetten en je bent klaar.

Met storten ben je sowieso weken onderweg.

Edit: zie net dat het laminaat gaat worden. Dan maakt het op zich weinig uit. Dicht is dicht.Reden voor verschillende middelen is vooral de combinatie met de laag erboven. Tegellijm voor tegels, pvc lijm voor pvc. Deze hebben wat verschillende eigenschappen.

Zou overigens toch nog eens naar PVC kijken. Loopt lekkerder dan laminaat, is stiller en werkt beter met vloerverwarming.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 28-11-2019 10:16 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb een droog(opbouw) systeem van gips als vloerverwarming liggen. Ik had geen dekvloer waarin gefreesd kon worden.

Bij mij zijn de sleuven dichtgesmeerd met flexibele tegellijm. Werkt an sich prima!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• g00gle
@Plof je advies is egaline, waarom egaline?
Heb je bijvoorbeeld ook een advies over welke egaline te gebruiken?

Ik neem aan dat je de egaline dan aanmaakt en enkel in de sleuvel laat lopen? Eventueel kan hierna dan de gehele vloer geëgaliseerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ibjelot
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 09:13
Vorig jaar een uitbouw neergezet met ooms. In verband met een nogal fors toegenomen woonoppervlak en het verdwijnen van een aantal losse radiatoren gekozen voor vloerverwarming in de gehele woning.

In de uitbouw is de vloerverwarming gelegd voordat de cementdekvloer er in ging.
In de bestaande woning lag een gevlinderde betonvloer. Deze is dus gefreesd.(ja, fors duurder wegens extreem hard beton... :X )
Omdat de freesjongens geen vloeren gingen dichtsmeren mocht ik dit zelf doen. Dacht eerst ook aan egaline, maar omdat het om 50m2 ging bleek dat toch best prijzig.
Heb bij mij dus de sleuven dicht gemaakt met lijm.
Je moet er dan vaak wel 2x overheen omdat het nogal inklinkt.

• g00gle
Uit de reacties op te maken kun je het dus prima doen met tegellijm. Mits je de juiste tegellijm gebruikt.
Zouden deze allemaal fors "inklinken" of zijn er producten waar dit uit ervaring niet bij gebeurd?

• blackhawk180
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 10:32
Toen wij in onze woning kwamen ook vloerverwarming laten infrezen.
Deze is toen opgevuld met flexibele tegellijm. Bij het leggen van de PVC vloer is toen egaline gebruikt om de vloer egaal te maken.
Dus bij ons was het een combinatie van tegellijm en egaline.

• g00gle
@blackhawk180 weet je toevallig ook welk merk+type tegellijm gebruikt is? Er zijn nogal wat verschillende soorten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Egaline is m.i, beter te gebruiken voor hele oppervlaktes dan voor die gleuven. Maar is wel vrij prijzig.

• g00gle
MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:36:
Egaline is m.i, beter te gebruiken voor hele oppervlaktes dan voor die gleuven. Maar is wel vrij prijzig.
Zo zit ik er ook een beetje in, ik denk dat die sleuven beter dicht te smeren zijn met de juiste tegellijm / reparatie mortel.

• Ibjelot
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 09:13
g00gle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:38:
[...]

Zo zit ik er ook een beetje in, ik denk dat die sleuven beter dicht te smeren zijn met de juiste tegellijm / reparatie mortel.
Ik heb een willekeurige flexible tegellijm gebruikt die je zelf moest aanmaken met water. (mijn oom had nog een aantal zakken op voorraad :P )
Denk niet dat het veel verschil maakt welke 25kg zak flexible tegellijm gaat gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ibjelot op 28-11-2019 10:41 ]

• g00gle
Ik lees wel dat een "cement" gebonden tegellijm het beste is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

g00gle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:42:
Ik lees wel dat een "cement" gebonden tegellijm het beste is.
Nogmaals; als je echt voor laminaat gaat maakt het geen ruk uit. Al gooi je zilverzand of gips in die gleuven bij wijze van spreken. Sterker nog; je zou ze in theorie zelfs open kunnen laten. Ondervloer eroverheen en gaan.

Het wordt pas een probleem als je er er spul op moet lijmen of moet egaliseren.

Wil toch nog een keer een lans breken voor PVC O-)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 28-11-2019 10:45 ]

• Tens

Tens

g00gle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:19:
Uit de reacties op te maken kun je het dus prima doen met tegellijm. Mits je de juiste tegellijm gebruikt.
Zouden deze allemaal fors "inklinken" of zijn er producten waar dit uit ervaring niet bij gebeurd?
Alles wat je met water aanmaakt zal meer inklinken dan 2-componentenspul. Maar als je het zelf doet is die extra tijd niet zo'n drama natuurlijk. Zorg wel dat alles helemaal dicht is, anders krijg je 'kuilen' in de egalinelaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:45:
je zou ze in theorie zelfs open kunnen laten. Ondervloer eroverheen en gaan.
want warmteoverdracht gaat uitstekend door de lucht..... :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:29

_Arthur

blub

MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:45:
Sterker nog; je zou ze in theorie zelfs open kunnen laten.
Lucht isoleert; dus open laten wil je juist net niet 8)

• g00gle
Ik wil de juiste keuze maken voor materiaal.
Op dit moment gaat er inderdaad laminaat overheen met een geschikte ondervloer.
Maar als we later alsnog PVC willen gaan leggen wil ik alsnog de mogelijkheid hebben alles te laten egaliseren. En niet dat men zegt dat we de vloerverwarming eruit moeten slopen omdat het verkeerde middel voor de afdichting is gebruikt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tens @_Arthur Uiteraard eens met de theorie. In de praktijk moet je hele vloer opgewarmd worden, dus dat 1/4 van de afgifte wordt geblokkeerd maakt m.i. niet zo gek veel uit.
De warmte moet ergens heen, en zal de rest van het cement/beton in gaan. Het is niet dat het ineens weg is.

@g00gle kijk eens in de handleiding van bv mflor:
https://www.mflorshop.nl/...2015-15-00-12-449-org.pdf

Hier wordt idd 944/945 aangeraden. Gok dat de andere fabrikanten ook wel een dergelijk advies hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 28-11-2019 10:54 ]

• Tens

Tens

MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:51:
@Tens @_Arthur Uiteraard eens met de theorie. In de praktijk moet je hele vloer opgewarmd worden, dus dat 1/4 van de afgifte wordt geblokkeerd maakt m.i. niet zo gek veel uit.
De warmte moet ergens heen, en zal de rest van het cement/beton in gaan. Het is niet dat het ineens weg is.
idd, het gaat retour cv ipv naar de vloer. Effectief maak je de vloer trager en verlaagt zijn afgiftecapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jellabie schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:35:
Maar zijn er nog redenen om te frezen?
Geld.

Door toepassing van standaard LTV icm met de WP is het nu minder een ding geworden voor de bgvloer, maar in projectbouw was vloerverwarming een kopersoptie, en vaak een optie waarbij de instalateur/aannemer met een vork schreef. en dus gewoon duur was. Het scheelde je vaak bergen geld om achteraf de frees in de vloer te zetten. en de overbodige radiatoren op marktplaats te zetten is dan de kers op de taart.
Het grappige is dat dit nog wel voor de verdieping van nieuwbouw actueel is.

• Krijnemans
In principe werkt elke flexibele tegellijm (welke geschikt is voor vloerverwarming). Voor betere hechting zou ik de vloer goed stofvrij maken en ontvetten (met bijvoorbeeld Universol).. en daarna zou je ervoor kunnen kiezen om nog een voorstrijk te gebruiken..

• g00gle
Krijnemans schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:06:
In principe werkt elke flexibele tegellijm (welke geschikt is voor vloerverwarming). Voor betere hechting zou ik de vloer goed stofvrij maken en ontvetten (met bijvoorbeeld Universol).. en daarna zou je ervoor kunnen kiezen om nog een voorstrijk te gebruiken..
Is zo'n tegellijm ook geschikt om later weer overheen te egaliseren?

• Krijnemans
g00gle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:13:
[...]

Is zo'n tegellijm ook geschikt om later weer overheen te egaliseren?
Op een cementgebonden tegellijm zeker

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 11:50
MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:13:
Ik zou het vooral aan de vloeren leverancier vragen.
Mijn legger wilde alleen garantie geven als de vloer was dichtgezet met Eurocol 945.
Degene die hier PVC heeft gelegd heeft ook aangeraden gebruik te maken van Eurocol om de sleuven dicht te maken.
Daaroverheen komt dan nog egaline om te egaliseren.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
onze VV-frezer heeft het dichtgesmeerd met flexibele tegellijm, daarna hebben we er overheen (na inklinken tegellijm) egaline gegoten.

rechtstreeks egaline raadde de frezer af omdat het soms kan gebeuren dat de VV-leidingen gaan drijven (zijn woorden)

• g00gle
Dus de conclusie is.
* Tegellijm gebaseerd op cement gebruiken.
* Geschikt voor vloerverwarming.

Zorgen dat je de lijm zover als toegestaan verdund. En de lijm goed in de sleuf drukken om holle ruimtes zoveel mogelijk te beperken. Eventueel hierna nogmaals om het glad te krijgen.

Hierna kan er vervolgens prima laminaat overheen. Wanneer er PVC moet komen kun je het nog egaliseren. Of ieder andere vloer die egaliseren vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:47
twain4me schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:01:
[...]

Geld.

Door toepassing van standaard LTV icm met de WP is het nu minder een ding geworden voor de bgvloer, maar in projectbouw was vloerverwarming een kopersoptie, en vaak een optie waarbij de instalateur/aannemer met een vork schreef. en dus gewoon duur was. Het scheelde je vaak bergen geld om achteraf de frees in de vloer te zetten. en de overbodige radiatoren op marktplaats te zetten is dan de kers op de taart.
Het grappige is dat dit nog wel voor de verdieping van nieuwbouw actueel is.
In slaapkamers heb je het probleem dat het vrije vloeroppervlakte met vloerverwarming vrij klein is. Immers met kast, bureau en bed is een kleine kamer gauw gevuld. Vandaar dat daar vaak nog radiatoren gebruikt worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• g00gle
Misschien leuk om te laten weten wat erop de vloer gegaan is:Het resultaat is prachtig. Ben benieuwd of alles op termijn ook goed blijft, maar ik denk het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:06
g00gle schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:20:
Misschien leuk om te laten weten wat erop de vloer gegaan is:Het resultaat is prachtig. Ben benieuwd of alles op termijn ook goed blijft, maar ik denk het wel.
Bij ons word over 2 weken de VV ingefreesd en zal ik daarna zelf de sleuven dicht zetten. Nu rade de VV legger ook Uzin nc 182 aan voor hrt dichtzetten van de sleuven.

Ik heb even de product specs gelezen en hierin staat dat dit snel droogt en toch met een 10 minuten verwerkt moet worden. Uiteraard maak je dan niet teveel aan.

Wat was jouw ervaring met het verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:31
Bij ons was de VV infreser niet degene die de vloer dicht smeerde. Wij hebben PVC laten leggen door een andere partij, die heeft de vloerverwarming met Uzin KR 417 dicht gezet, een epoxy die niet gaat werken met verwarming en als goede basis dient voor egaline. Onze basis was cement dekvloer (15m2) en rest van woonkamer plavuizen (daar is doorheen gefreesd)

https://www.uzin.nl/produ...etails/uzin-kr-417-19565/

Aanmaken ging met 2 componenten en met gruis/zand en dat wordt uitgesmeerd, dit alles zit goed vast en is niets van te zien (PVC al een paar maanden in gebruik)

[ Voor 9% gewijzigd door N3oC op 08-03-2020 13:28 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Campo di Casa schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:32:
[...]

Bij ons word over 2 weken de VV ingefreesd en zal ik daarna zelf de sleuven dicht zetten. Nu rade de VV legger ook Uzin nc 182 aan voor hrt dichtzetten van de sleuven.

Ik heb even de product specs gelezen en hierin staat dat dit snel droogt en toch met een 10 minuten verwerkt moet worden. Uiteraard maak je dan niet teveel aan.

Wat was jouw ervaring met het verwerken?
Met z'n 2e werken. 1 zak per keer aanmaken. En snel aanbrengen en door werken zodat je nat in nat kan doorsmeren.
Verder +/- 0,5 tot 1L meer water op een zak toevoegen om het droog process iets te vertragen. Verder goed te doen.

Alles klaar zetten, zorgen dat je alle hoeveelheden water klaar hebt staan zodat je in 1x door kunt gaan met mixen. De ene gaat smeren, de andere gaat mixen.

Vergeet niet van te voren een goede primer aan te brengen. Tevens is het stofvrij zuigen ook heel belangrijk.
En na het aanbrengen van de 812. En voor je start met de egaline wederom goed primeren. Hier kun je gewoon een universele primer voor gebruiken. Wij hebben dit aangebracht met een drukspuit, scheelt veel tijd.

[ Voor 15% gewijzigd door g00gle op 09-03-2020 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-04 13:41
Mag ik vragen wat voor ondervloer hebt toegepast? Ik denk ook na over vloerverwarming, maar denk dat ik in ieder geval de laminaatvloer nog terug wil leggen met voorbereiding voor PVC..

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Ik heb geen ondervloer. PVC is erop gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin012
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-03-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T2XyX1C6N99NQPDe_hX7V6nl7s=/800x/filters:strip_icc()/f/image/a4tlFn9Lyvsmr7NbUyuX7fvt.jpg?f=fotoalbum_largeBij ons is afgelopen donderdag de vv ingefreesd in een anhydriet(verdriet) vloer.

was wel spannend, veel vvf deden er best lastig over mbt het afdichten. Nu zit er flexibele tegellijm in, wat geschikt is voor anhydriet. Dit is gedaan door een vv bedrijf. Het is wat gezakt met een paar mm 2 tot 3. Er komt laminaat overheen. denken jullie dat het nog weer egalisatie overheen moet? ik lees ook her en der dat het niet hoeft met laminaat.

Wat is wijsheid ?
gr Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
het is niet per se nodig bij laminaat, maar wij hebben het wel ge-egaliseert omdat we toch een wat golvende vloer hadden die we zo meteen wat rechter konden krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:35
Dat ligt ook deels aan het laminaat, lijkt me.
Als de groef van dun kliklaminaat precies op zo een verzakking zit, en in het looppad, dan is dat denk ik snel kapot, @Martin012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Je kan het ook corrigeren met een dikkere ondervloer. Vaak geeft de ondervloer ook aan of deze geschikt is voor vloerverwarming en hoeveel deze corrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-04 08:21
De overspanning van de laminaatplanken vangt dit wel op, eventueel iets met de ondervloer doen al gaat dit wel ten koste van het rendement. Wil je echt zeker zijn dan zou ik het laten egaliseren met gipsgebonden egaline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin012
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-03-2020
bedankt jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinedeboer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-04 09:41
Ik ben van plan te laten infrezen en te laten dichtsmeren met sementgebonden lijm, en daarna ook laminaat te leggen.

@g00gle Echter nu de vraag of jij de Uzin NC 110 alleen voor de ingekrompen sleuven hebt gebruikt of de gehele vloer daarmee hebt behandeld?
(ik zit namelijk met een bestaanden keuken die niet weg kan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
@Toinedeboer Ik heb alles ermee geegaliseerd. Maar je kan ook de egaline laten stoppen net onder je keuken door met latjes of met kit een dam te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
bestaande keuken hebben wij opgelost door een alu hoekprofieltje op de bestaande vloer te lijmen (helemaal tegen de poten van de keuken aan zodat de keukenplint daar uiteindelijk overheen valt). daarna daartegen geegaliseerd en de vloer ertegenaan gelegd

[ Voor 23% gewijzigd door Leipo op 13-07-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14
Wat zou eigenlijk het nadeel zijn als je de sleuven niet dicht smeert na het frezen en inleggen van je leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
minder warmteoverdracht naar je vloer (lucht isoleert), en soms kunnen de sleuven net rottig liggen voor de afwerkvloer: dat een sleuf net op precies de lengtenaad van je laminaat zit en potentieel daardoor die naad iets door kan buigen en los kan komen te zitten (al moet ik toegeven dat je dan wel echt vette pech hebt, want de kans hierop zal niet heel groot zijn met 18mm brede sleuven :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toinedeboer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-04 09:41
Leipo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:40:
minder warmteoverdracht naar je vloer (lucht isoleert), en soms kunnen de sleuven net rottig liggen voor de afwerkvloer: dat een sleuf net op precies de lengtenaad van je laminaat zit en potentieel daardoor die naad iets door kan buigen en los kan komen te zitten (al moet ik toegeven dat je dan wel echt vette pech hebt, want de kans hierop zal niet heel groot zijn met 18mm brede sleuven :P )
Dichtsmeren lijkt mij in iedergeval verstandig voor de warmteoverdracht, echter twijfel ik nog of bij laminaat het dichtsmeren de krimp van 1/2 mm ook weer moet worden dichtgesmeerd met iets van egalisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
Alleen dichtsmeren is voldoende bij laminaat. Je kan dan ook een licht egaliserende ondervloer gebruiken. Kies hierbij wel voor een kwaliteit ondervloer dat verbeterd je wooncomfort aanzienlijk. Kies hierbij niet voor de goedkoopste gebakken lucht rol van de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos1988
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 28-03-2023
Hoe lang moet je wachten met het leggen van een houten vloer, na het dichtsmeren met flexibele tegellijm? De sleuven zijn ingevreesd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bryk23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Dag allemaal!
Nieuwbouw gekocht, achteraf spijt dat de vloerverwarming niet via de aannemer gedaan hebben maar nu dus aan het informeren over alle mogelijkheden.

Er ligt een cement dekvloer in, we willen vloerverwarming en daarop pvc. De vloerboer zei "het meest verstandige is dat wij de sleuven afsmeren met betonmortel, egaline erover heen, en daarna de vloer leggen. Dan weet je zeker dat het niet gaat krimpen." Logisch verhaal

Maar nu lees ik ook dat de vloerverwarming man het ook kan afsmeren met Uzin NC 182.

Iemand ervaring met een van de twee oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bryk23 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 14:50:
Dag allemaal!
Nieuwbouw gekocht, achteraf spijt dat de vloerverwarming niet via de aannemer gedaan hebben maar nu dus aan het informeren over alle mogelijkheden.

Er ligt een cement dekvloer in, we willen vloerverwarming en daarop pvc. De vloerboer zei "het meest verstandige is dat wij de sleuven afsmeren met betonmortel, egaline erover heen, en daarna de vloer leggen. Dan weet je zeker dat het niet gaat krimpen." Logisch verhaal

Maar nu lees ik ook dat de vloerverwarming man het ook kan afsmeren met Uzin NC 182.

Iemand ervaring met een van de twee oplossingen?
Uzin NC 182 is gewoon een cementgebonden vulmassa, ze zullen niet letterlijk met betonmortel gaan vullen daar zitten behoorlijk grote kiezels in, zo groot zijn die sleuven niet. de oplossing zal vergelijkbaar zijn. je kan het even vragen :)

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 18-09-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
g00gle schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:20:
Sorry voor het ordinaire schopje, maar kan je misschien inschatten/herinneren hoeveel zakken je nodig had van de 182 om de sleuven dicht te zetten? Ik probeer het uit te rekenen, maar kom er niet uit.
Hier komt over een kleine 2 maanden ook vloerverwarming (circa 700 meter voor 63m2 10cm HoH) en ik wil proberen geen zakken over te houden of tekort te hebben. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Geen idee meer, maar ik zou je adviseren om het ruim te nemen. Als je tekort hebt heb je namelijk een probleem. Onaangebroken zakken mag je meestal terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Cementgebonden flexibele tegellijm van eurocol, mapei of schonox doet het kunstje.
Ga je nog tegelen maakt inklinken niet uit, ga je laminaat leggen ook niet en wordthet een pvc vloer doet de egaline de rest.
Overleg wel met je vloerleverancier om gezeur met garantie te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
@g00gle Dank. Een zak of 6 lijkt me dan voldoende, hier geven ze aan dat je 15m2 per zak Eurocol 945 kan doen. Ik denk dat dit voor Uzin NC 182 ongeveer hetzelfde is.

@D.deJong Er komt een verlijmde houten vloer (visgraat Multiplank) met mes en groef op. Is egaliseren met bijv. Uzin NC 110 dan echt noodzakelijk? De leverancier geeft aan dat kleine oneffenheden in het oppervlak van de vloer geen probleem zijn, maar dat is natuurlijk allemaal relatief. Zo groot zullen de oneffenheden toch niet zijn als je het netjes dichtsmeert met Eurocol 945 of Uzin 182?

Edit: en is het nodig om de vloer (en dus ook buizen) primeren voor het aanbrengen van de reparatiemortel? Of alleen voor het egaliseren?

[ Voor 17% gewijzigd door herofruit op 18-03-2021 13:19 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Hier wel primer gebruikt. Wat betreft wel of niet egaliseren zou ik de vloerboer vragen. Hij moet tenslotte de garantie geven 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
herofruit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:17:
@g00gle Dank. Een zak of 6 lijkt me dan voldoende, hier geven ze aan dat je 15m2 per zak Eurocol 945 kan doen. Ik denk dat dit voor Uzin NC 182 ongeveer hetzelfde is.

@D.deJong Er komt een verlijmde houten vloer (visgraat Multiplank) met mes en groef op. Is egaliseren met bijv. Uzin NC 110 dan echt noodzakelijk? De leverancier geeft aan dat kleine oneffenheden in het oppervlak van de vloer geen probleem zijn, maar dat is natuurlijk allemaal relatief. Zo groot zullen de oneffenheden toch niet zijn als je het netjes dichtsmeert met Eurocol 945 of Uzin 182?

Edit: en is het nodig om de vloer (en dus ook buizen) primeren voor het aanbrengen van de reparatiemortel? Of alleen voor het egaliseren?
Lijkt mij geen probleem maar het is altijd het oordeel van de parketeur in dit geval, hij heeft het over kleine oneffenheden maar wat is klein in zijn oppinie.
Eurocol 945 is speciaal voor sleuven dus moet goed zijn maar 1 a 2 mm inklinken kan zomaar.

[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 18-03-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:28
Oneffenheden: een kuiltje is nooit een probleem dat wordt wel opgevuld. Een klein uitsteeksel is wel een probleem want dat tilt de gehele vloer omhoog als je alles recht zou willen krijgen, dus uitsteeksels/bobbels moeten wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blijft apart hoeveel mensen hier zich druk maken over de warmteoverdracht van niet dichtgesmeerde sleuven, maar vervolgens wel een ondervloer+laminaat eroverheen kwakken _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:10

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

MikeyMan schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:36:
Blijft apart hoeveel mensen hier zich druk maken over de warmteoverdracht van niet dichtgesmeerde sleuven, maar vervolgens wel een ondervloer+laminaat eroverheen kwakken _O-
Mij blijft het meer verbazen dat in NL de vloerverwarming ingefreest word, terwijl in België de vloerverwarming onder de dekvloer zit.

Ok... Het duurt langer voor je warmte hebt en het is traag. Maar eenmaal opgewarmd blijft de massa ook hitte uitstralen.

Maar dat is een heel andere discussie :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Jellabie schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:44:
[...]

Mij blijft het meer verbazen dat in NL de vloerverwarming ingefreest word, terwijl in België de vloerverwarming onder de dekvloer zit.
dat gebeurt hier ook, maar dan alleen als je toch al een hele nieuwe dekvloer aan moet leggen (zoals bij nieuwbouw of grote renovatie). Als er al een bestaande dekvloer ligt dan is infrezen het makkelijkst/goedkoopst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leipo schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:52:
[...]

dat gebeurt hier ook, maar dan alleen als je toch al een hele nieuwe dekvloer aan moet leggen (zoals bij nieuwbouw of grote renovatie). Als er al een bestaande dekvloer ligt dan is infrezen het makkelijkst/goedkoopst
Och... Heb het hier beiden gedaan. Verdiepingen gefreesd, begane grond nieuwe dekvloer.

Volgende keer tik ik de dekvloer er lekker uit, kan ik het op m'n gemakje zelf doen. Zit er een stuk netter in dan wat ze boven hebben ingefreesd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RideWithUz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-04-2024
Wij gaan vloerverwarming in laten frezen, daar bovenop komt een click pvc vloer (met geïntegreerde ondervloer. Is bij click pvc dichtsmeren van de sleuven voldoende? Of alsnog egaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdesp010
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-03-2024
Wij gaan voor een VV van 62m2. Nu heb ik eurocol gebeld en die melde dat ik eurocol 021 moet gebruiken.
Echter voor deze oppervlakte met een sleuf van 25mm met een buis van 15mm, hou je een 10mm over. Hier zou je erg veel verlies in je materiaal in hebben, wat erg prijzig wordt. Heb een andere "specialist" gesproken en die melde dat je eerst eurocol 705 moet gebruiken (tegellijm) en dan de eurocol 021 om hierop te gaan egaliseren. Er komt nl. een beton cire laag op de vloer, waardoor de vloer na het afsmeren van de sleuven en droogtijd een 14 dagen stookprotocol nodig heeft om eventuele scheuren te verkomen.

Iemand hier misschien ook verstand van? Dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caa5
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-05-2024
Handig topic!
Even alles doorgelezen en een stuk wijzer geworden dank.

Binnenkort wordt er op onze zandcement dekvloer op de verdiepingen vloerverwarming en plak pvc gelegd.

De vv-man vertelde mij dat hij de sleuven met Uzin 181 wil dichtzetten. Nu lees ik in het topic dat meerdere mensen Uzin 182 hebben gebruikt. Heeft iemand enig idee wat het verschil is?

Tot slot, het topic is al een aantal jaar oud. Hoe bevalt de vloerverwarming en zijn jullie nog tegen problemen aangelopen met name met de Uzin 182?

Dank alvast 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:47
Voor mij ook relevant. Ik wil na het dichtmaken van de gleuven dat er egaline komt en dan pvc. Het wordt een droogbouw systeem. Fermacell 2e22 platen.

De aannemer zegt: ik maak de gleuven dicht met voegengips van fermacell.

De vloerleverancier zegt:
De enige goede manier is om dit met een 2 componenten epoxy te doen, wij doen dit met Eurocol 021 met als toevoeging het frees materiaal van het Fermacell.
De verhouding hiervoor is ongeveer 10 kg 021 epoxy + slijpsel 1à1,5kg per kg epoxy = genoeg voor ±9m².

Door het frezen worden de platen kwetsbaar de 2 componenten epoxy verlijmd het geheel weer sterk aan elkaar, gips is niet sterk verlijmend. Aldus de leverancier.

Wat zeggen jullie :-)

[ Voor 13% gewijzigd door meermarco op 08-09-2023 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:40
caa5 schreef op maandag 10 april 2023 @ 10:55:
Handig topic!
Even alles doorgelezen en een stuk wijzer geworden dank.

Binnenkort wordt er op onze zandcement dekvloer op de verdiepingen vloerverwarming en plak pvc gelegd.

De vv-man vertelde mij dat hij de sleuven met Uzin 181 wil dichtzetten. Nu lees ik in het topic dat meerdere mensen Uzin 182 hebben gebruikt. Heeft iemand enig idee wat het verschil is?

Tot slot, het topic is al een aantal jaar oud. Hoe bevalt de vloerverwarming en zijn jullie nog tegen problemen aangelopen met name met de Uzin 182?

Dank alvast 👍🏼
De 181 is langer te verwerken, de 182 is hergenereerbaar

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-04 22:09
herofruit schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:20:
[...]
Sorry voor het ordinaire schopje, maar kan je misschien inschatten/herinneren hoeveel zakken je nodig had van de 182 om de sleuven dicht te zetten? Ik probeer het uit te rekenen, maar kom er niet uit.
Hier komt over een kleine 2 maanden ook vloerverwarming (circa 700 meter voor 63m2 10cm HoH) en ik wil proberen geen zakken over te houden of tekort te hebben. :)
Zo ook mijn vraag: Weet je nog hoeveel je nodig had?
Pagina: 1