Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe vloerverwarming sleuven dichtzetten

Pagina: 1
Acties:

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 05-12 12:11
Er gaan heel veel verschillende verhalen, adviezen & oplossing de ronde over het dichtzetten van een ingefreesde vloerverwarming. Zelfs de verschillende bedrijven die ik gecontacteerd heb geven een ander advies.

Ik hoop dat hier iemand aanwezig is die wat licht op het zaakje kan werpen. Binnenkort gaan ze in mijn zandcement vloer sleuven frezen voor de vloerverwarming. Uiteraard moeten deze sleuven ook weer dichtgezet gaan worden. Nu zijn er verschillende oplossing om dit te doen. Ik ben de volgende al tegengekomen.
  • Flexibele tegellijm
  • Cementgebonden flexibele tegellijm
  • Zandcement mortel, sleuvel natmaken, aanbranden en daarna zandcement erin drukken.
  • Krimparme egalisatie erin laten lopen
  • Reparatiemortel
  • [i]Dichtzetmassa[/i]
Van de 3 bedrijven die ik gecontacteerd heb geven er 2 aan gebruik te maken van een flex. tegellijm. De laatste geeft aan gebruik te maken van een speciaal 2 componenten middel voor het dichtzetten. (Uzin KR 417) Uiteraard was dit ook meteen de duurste oplossing.

Het plan is om na het dichtzetten laminaat neer te leggen (ik weet het minder efficient).

Mijn vraag is eigenlijk, wat is nou de beste oplossing om dit te gaan doen. Want ik kan me voorstellen dat een dichtzetmassa goed werkt, alleen dit is meteen de duurste oplossing. Dit terwijl misschien een cement gebonden flexibele tegellijm dit ook perfect doet.

De oplossing hoeft niet het goedkoopst te zijn. Maar ik vindt het zonde om veel te betalen voor een speciaal middel. Terwijl een goedkopere flexibele tegellijm exact hetzelfde effect heeft.

Ik ben heel benieuwd naar jullie bevindingen en ervaringen, gebruik dit topic wat mij betreft ook om te vertellen als het niet goed gegaan is door een verkeerd product te gebruiken.

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 13:45

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Volledig offtopic en sorry daarvoor :)

Maar ik merk dat in Nederland veel gebruik gemaakt wordt van het infrezen van de dekvloer, terwijl in België de dekvloer op de vloerverwarming word gestort.

Ik ken de voor en nadelen, frezen is alles sneller warm, maar bij buizen onder de dekvloer blijft alles langer warm. Maar zijn er nog redenen om te frezen?

Ik zou trouwens gewoon egalisatie gebruiken. Werkt volgens mij het gemakkelijkste.

De Nederbelg !

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 05-12 14:34
Bij ons is flexibele tegellijm gebruikt van Coba.

Na een snelle google zoektocht denk ik dat het een van deze twee was:

https://www.phtegeltechni...0N4QwjEAQYASABEgIMhPD_BwE

https://www.phtegeltechni...0N4QwjEAQYAiABEgJDsfD_BwE

Ben er meer dan tevreden over. Heb namelijk geen problemen :)

Het kan ook met egaline (mits de correcte wordt toegepast). Egaline lijkt me inderdaad wel makkelijker verwerken.

• g00gle
Jellabie schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:35:
Volledig offtopic en sorry daarvoor :)

Maar ik merk dat in Nederland veel gebruik gemaakt wordt van het infrezen van de dekvloer, terwijl in België de dekvloer op de vloerverwarming word gestort.

Ik ken de voor en nadelen, frezen is alles sneller warm, maar bij buizen onder de dekvloer blijft alles langer warm. Maar zijn er nog redenen om te frezen?

Ik zou trouwens gewoon egalisatie gebruiken. Werkt volgens mij het gemakkelijkste.
Ik vind je reactie niet perse offtopic 😄.

Het liefst leg ik inderdaad eerst de vloerverwarming en stort daarna pas de dekvloer. Alleen helaas is het een bestaande woning waar al een dekvloer in aanwezig is. Het nadeel van het storten van een volledig nieuwe dekvloer is mijn inziens de droogtijd van 1cm per week. Als je dekvloer dan 4cm is ben je 'n maand verder voor je de vloerbedekking kan leggen. (bij tegels geld dit overigens niet).

Egaline is naar mijn idee niet bedoeld om te gebruiken voor het opvullen van sleuven, de kans dat het gaat scheuren door het inkrimpen/uitzetten van de vloerverwarming is aannemelijk.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13:16
Onderaannemer die bij ons het infrezen deed gebruikte 2-componentenspul. Argument van hun wat dat iets anders vaak in twee keer aangebracht moest worden, vanwege inklinken tijdens opdrogen. Effectief betekende dat voor ons in één dag klaar ipv in twee dagen. Effectief voor ons dus met duurder materiaal toch goedkoper uit.

Het moet in elk geval een gietbaar iets zijn om 100% aansluiting (en dus max warmteoverdracht) te hebben.

• g00gle
Weet je toevallig wat voor spul dat geweest is @Tens ?

• Krijnemans
Tens schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:56:
Onderaannemer die bij ons het infrezen deed gebruikte 2-componentenspul. Argument van hun wat dat iets anders vaak in twee keer aangebracht moest worden, vanwege inklinken tijdens opdrogen. Effectief betekende dat voor ons in één dag klaar ipv in twee dagen. Effectief voor ons dus met duurder materiaal toch goedkoper uit.

Het moet in elk geval een gietbaar iets zijn om 100% aansluiting (en dus max warmteoverdracht) te hebben.
De lijm was bij ons inderdaad 1 à 2 mm ingeklonken.. Maar dat was voor het tegelen dus totaal niet hinderlijk. Als je een andere vloerafwerking (laminaat) legt denk ik ook niet per se.. afhankelijk van de ondervloer. Bij leggen van bijvoorbeeld vinyl is dat wel vervelend, want dan moet je inderdaad nog een tweede keer afsmeren.

Ik denk wel dat je een goeie aansluiting krijgt met tegellijm. Gewoon zo dun mogelijk aanmaken (als toegestaan door leverancier) en met een spaan goed in de sleuven smeren en vooral ook drukken! Kost wel wat meer moeite :)

• g00gle
Krijnemans schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:04:
[...]
Ik denk wel dat je een goeie aansluiting krijgt met tegellijm. Gewoon zo dun mogelijk aanmaken (als toegestaan door leverancier) en met een spaan goed in de sleuven smeren en vooral ook drukken! Kost wel wat meer moeite :)
Dat denk ik inderdaad ook, alleen moet je wel de juiste tegellijm gebruiken. Ik denk dat de lijm die eerder noemde van Coba perfect is voor dit doel.

• Tens
g00gle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:00:
Weet je toevallig wat voor spul dat geweest is @Tens ?
niet 100% zeker, maar de labels op de blikken Uzin komen bekend voor

• Plof
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 06-12 11:21
Destijds hebben wij ook vloerverwarming in onze cementdekvloer laten infrezen. Zelf dichtsmeren zijn van die klusjes waar je de kosten mooi laag houd. Infrezen laten doen, daarna zelf met egaline dichtgemaakt, vervolgens hebben we het egaliseren, primer, schuren en PVC laten leggen uitbesteed.

Maw, ik adviseer egaline.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou het vooral aan de vloeren leverancier vragen.
Mijn legger wilde alleen garantie geven als de vloer was dichtgezet met Eurocol 945.

Dit overigens tot groot vermaak van de gasten die het hebben uitgevoerd. Droogt nogal snel.

@Jellabie Bij een bestaande vloer is frezen vele malen makkelijker/sneller/schoner.
Het scheelt het uittikken en afvoeren van de hele dekvloer, waarna er ook gestort moet worden.
Frezen heb je in een dag geregeld, halve dag dichtzetten en je bent klaar.

Met storten ben je sowieso weken onderweg.

Edit: zie net dat het laminaat gaat worden. Dan maakt het op zich weinig uit. Dicht is dicht.Reden voor verschillende middelen is vooral de combinatie met de laag erboven. Tegellijm voor tegels, pvc lijm voor pvc. Deze hebben wat verschillende eigenschappen.

Zou overigens toch nog eens naar PVC kijken. Loopt lekkerder dan laminaat, is stiller en werkt beter met vloerverwarming.

MikeyMan wijzigde deze reactie 28-11-2019 10:16 (26%)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 06-12 19:37

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Ik heb een droog(opbouw) systeem van gips als vloerverwarming liggen. Ik had geen dekvloer waarin gefreesd kon worden.

Bij mij zijn de sleuven dichtgesmeerd met flexibele tegellijm. Werkt an sich prima!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• g00gle
@Plof je advies is egaline, waarom egaline?
Heb je bijvoorbeeld ook een advies over welke egaline te gebruiken?

Ik neem aan dat je de egaline dan aanmaakt en enkel in de sleuvel laat lopen? Eventueel kan hierna dan de gehele vloer geëgaliseerd worden?

• Ibjelot
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06-12 15:36
Vorig jaar een uitbouw neergezet met ooms. In verband met een nogal fors toegenomen woonoppervlak en het verdwijnen van een aantal losse radiatoren gekozen voor vloerverwarming in de gehele woning.

In de uitbouw is de vloerverwarming gelegd voordat de cementdekvloer er in ging.
In de bestaande woning lag een gevlinderde betonvloer. Deze is dus gefreesd.(ja, fors duurder wegens extreem hard beton... :X )
Omdat de freesjongens geen vloeren gingen dichtsmeren mocht ik dit zelf doen. Dacht eerst ook aan egaline, maar omdat het om 50m2 ging bleek dat toch best prijzig.
Heb bij mij dus de sleuven dicht gemaakt met lijm.
Je moet er dan vaak wel 2x overheen omdat het nogal inklinkt.

• g00gle
Uit de reacties op te maken kun je het dus prima doen met tegellijm. Mits je de juiste tegellijm gebruikt.
Zouden deze allemaal fors "inklinken" of zijn er producten waar dit uit ervaring niet bij gebeurd?

• blackhawk180
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 03-12 11:45
Toen wij in onze woning kwamen ook vloerverwarming laten infrezen.
Deze is toen opgevuld met flexibele tegellijm. Bij het leggen van de PVC vloer is toen egaline gebruikt om de vloer egaal te maken.
Dus bij ons was het een combinatie van tegellijm en egaline.

• g00gle
@blackhawk180 weet je toevallig ook welk merk+type tegellijm gebruikt is? Er zijn nogal wat verschillende soorten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Egaline is m.i, beter te gebruiken voor hele oppervlaktes dan voor die gleuven. Maar is wel vrij prijzig.

• g00gle
MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:36:
Egaline is m.i, beter te gebruiken voor hele oppervlaktes dan voor die gleuven. Maar is wel vrij prijzig.
Zo zit ik er ook een beetje in, ik denk dat die sleuven beter dicht te smeren zijn met de juiste tegellijm / reparatie mortel.

• Ibjelot
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06-12 15:36
g00gle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:38:
[...]

Zo zit ik er ook een beetje in, ik denk dat die sleuven beter dicht te smeren zijn met de juiste tegellijm / reparatie mortel.
Ik heb een willekeurige flexible tegellijm gebruikt die je zelf moest aanmaken met water. (mijn oom had nog een aantal zakken op voorraad :P )
Denk niet dat het veel verschil maakt welke 25kg zak flexible tegellijm gaat gebruiken.

Ibjelot wijzigde deze reactie 28-11-2019 10:41 (5%)

• g00gle
Ik lees wel dat een "cement" gebonden tegellijm het beste is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

g00gle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:42:
Ik lees wel dat een "cement" gebonden tegellijm het beste is.
Nogmaals; als je echt voor laminaat gaat maakt het geen ruk uit. Al gooi je zilverzand of gips in die gleuven bij wijze van spreken. Sterker nog; je zou ze in theorie zelfs open kunnen laten. Ondervloer eroverheen en gaan.

Het wordt pas een probleem als je er er spul op moet lijmen of moet egaliseren.

Wil toch nog een keer een lans breken voor PVC O-)

MikeyMan wijzigde deze reactie 28-11-2019 10:45 (5%)

• Tens
g00gle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:19:
Uit de reacties op te maken kun je het dus prima doen met tegellijm. Mits je de juiste tegellijm gebruikt.
Zouden deze allemaal fors "inklinken" of zijn er producten waar dit uit ervaring niet bij gebeurd?
Alles wat je met water aanmaakt zal meer inklinken dan 2-componentenspul. Maar als je het zelf doet is die extra tijd niet zo'n drama natuurlijk. Zorg wel dat alles helemaal dicht is, anders krijg je 'kuilen' in de egalinelaag.

• Tens
MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:45:
je zou ze in theorie zelfs open kunnen laten. Ondervloer eroverheen en gaan.
want warmteoverdracht gaat uitstekend door de lucht..... :?

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:08
MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:45:
Sterker nog; je zou ze in theorie zelfs open kunnen laten.
Lucht isoleert; dus open laten wil je juist net niet 8)

• g00gle
Ik wil de juiste keuze maken voor materiaal.
Op dit moment gaat er inderdaad laminaat overheen met een geschikte ondervloer.
Maar als we later alsnog PVC willen gaan leggen wil ik alsnog de mogelijkheid hebben alles te laten egaliseren. En niet dat men zegt dat we de vloerverwarming eruit moeten slopen omdat het verkeerde middel voor de afdichting is gebruikt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tens @_Arthur Uiteraard eens met de theorie. In de praktijk moet je hele vloer opgewarmd worden, dus dat 1/4 van de afgifte wordt geblokkeerd maakt m.i. niet zo gek veel uit.
De warmte moet ergens heen, en zal de rest van het cement/beton in gaan. Het is niet dat het ineens weg is.

@g00gle kijk eens in de handleiding van bv mflor:
https://www.mflorshop.nl/...2015-15-00-12-449-org.pdf

Hier wordt idd 944/945 aangeraden. Gok dat de andere fabrikanten ook wel een dergelijk advies hebben.

MikeyMan wijzigde deze reactie 28-11-2019 10:54 (27%)

• Tens
MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:51:
@Tens @_Arthur Uiteraard eens met de theorie. In de praktijk moet je hele vloer opgewarmd worden, dus dat 1/4 van de afgifte wordt geblokkeerd maakt m.i. niet zo gek veel uit.
De warmte moet ergens heen, en zal de rest van het cement/beton in gaan. Het is niet dat het ineens weg is.
idd, het gaat retour cv ipv naar de vloer. Effectief maak je de vloer trager en verlaagt zijn afgiftecapaciteit.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:11
Jellabie schreef op donderdag 28 november 2019 @ 08:35:
Maar zijn er nog redenen om te frezen?
Geld.

Door toepassing van standaard LTV icm met de WP is het nu minder een ding geworden voor de bgvloer, maar in projectbouw was vloerverwarming een kopersoptie, en vaak een optie waarbij de instalateur/aannemer met een vork schreef. en dus gewoon duur was. Het scheelde je vaak bergen geld om achteraf de frees in de vloer te zetten. en de overbodige radiatoren op marktplaats te zetten is dan de kers op de taart.
Het grappige is dat dit nog wel voor de verdieping van nieuwbouw actueel is.

• Krijnemans
In principe werkt elke flexibele tegellijm (welke geschikt is voor vloerverwarming). Voor betere hechting zou ik de vloer goed stofvrij maken en ontvetten (met bijvoorbeeld Universol).. en daarna zou je ervoor kunnen kiezen om nog een voorstrijk te gebruiken..

• g00gle
Krijnemans schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:06:
In principe werkt elke flexibele tegellijm (welke geschikt is voor vloerverwarming). Voor betere hechting zou ik de vloer goed stofvrij maken en ontvetten (met bijvoorbeeld Universol).. en daarna zou je ervoor kunnen kiezen om nog een voorstrijk te gebruiken..
Is zo'n tegellijm ook geschikt om later weer overheen te egaliseren?

• Krijnemans
g00gle schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:13:
[...]

Is zo'n tegellijm ook geschikt om later weer overheen te egaliseren?
Op een cementgebonden tegellijm zeker

• MochiGohan
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 06-12 22:01
MikeyMan schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:13:
Ik zou het vooral aan de vloeren leverancier vragen.
Mijn legger wilde alleen garantie geven als de vloer was dichtgezet met Eurocol 945.
Degene die hier PVC heeft gelegd heeft ook aangeraden gebruik te maken van Eurocol om de sleuven dicht te maken.
Daaroverheen komt dan nog egaline om te egaliseren.

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
onze VV-frezer heeft het dichtgesmeerd met flexibele tegellijm, daarna hebben we er overheen (na inklinken tegellijm) egaline gegoten.

rechtstreeks egaline raadde de frezer af omdat het soms kan gebeuren dat de VV-leidingen gaan drijven (zijn woorden)

• g00gle
Dus de conclusie is.
* Tegellijm gebaseerd op cement gebruiken.
* Geschikt voor vloerverwarming.

Zorgen dat je de lijm zover als toegestaan verdund. En de lijm goed in de sleuf drukken om holle ruimtes zoveel mogelijk te beperken. Eventueel hierna nogmaals om het glad te krijgen.

Hierna kan er vervolgens prima laminaat overheen. Wanneer er PVC moet komen kun je het nog egaliseren. Of ieder andere vloer die egaliseren vereist.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-12 23:28

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

twain4me schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:01:
[...]

Geld.

Door toepassing van standaard LTV icm met de WP is het nu minder een ding geworden voor de bgvloer, maar in projectbouw was vloerverwarming een kopersoptie, en vaak een optie waarbij de instalateur/aannemer met een vork schreef. en dus gewoon duur was. Het scheelde je vaak bergen geld om achteraf de frees in de vloer te zetten. en de overbodige radiatoren op marktplaats te zetten is dan de kers op de taart.
Het grappige is dat dit nog wel voor de verdieping van nieuwbouw actueel is.
In slaapkamers heb je het probleem dat het vrije vloeroppervlakte met vloerverwarming vrij klein is. Immers met kast, bureau en bed is een kleine kamer gauw gevuld. Vandaar dat daar vaak nog radiatoren gebruikt worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True