Toon posts:

Evohome 2 zones icm warmtepomp mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-12-2022
Mijn vraag gaat over zone aansturing.
Over enige tijd wordt bij mij een warmtepomp (Daikin Altherma 3R met 230 liter voorraad warm tapwater) geinstalleerd en ga ik volledig van het gas af.
Mijn woning moet qua verwarming alsvolgt worden ingericht:
Begane grond volledig voorzien van (uitsluitend) vloerverwarming welke als 1 zone verwarmd dient te gaan worden. Op de verdieping zijn 5 slaapkamers en 2 badkamers, elk met een radiator. (Zie tekening)
Elke kamer op de verdieping heeft zijn eigen warmtebehoefte/-vraag. Ik wil de verdieping dan ook als aparte zone ingericht hebben, waarbij elke kamer onafhankelijk van elkaar verwarmd kan worden.
Uiteraard moet het niet zo zijn dat, indien een kamer op de verdieping verwarmd wordt de vloerverwarming op de BGG onnodig ‘mee verwarmd wordt’.
Voor zover mij bekend (heb er geen ervaringen mee) kan dit obv een zoneklep, welke de vloerverwarming afsluit wanneer er op de verdieping een kamer verwarmd moet worden (en de vloerverwarming -zone1- al op temperatuur is en andere ruimten verder geen warmtevraag hebben).
Essentie zit hem echter in het aansturen, dus hoe/wat mbt de thermostaten.
In de woonkamer op de BGG komt de (hoofd) thermostaat (bedraad uitgebreid kleuren touch display). Daarnaast heeft mijn installateur voorgesteld een 2e (draadloze) thermostaat op de verdieping te plaatsen (gewoon obv de standaard thermostaat die bij de warmtepomp wordt geleverd (Daikin) en de 2e draadloze thermostaat van een ander willekeurig merk) om zo een 2e aparte zone te creëren.
Probleem is echter dat elke van de 7 ruimten op de verdieping zijn eigen warmtebehoefte heeft, dus waar ga je die 2e thermostaat plaatsen?
Het lijkt mij logischer om elke ruimte boven te voorzien van een smart-radiatorkraan welke aan ‘het systeem’ meldt dat er warmtevraag is. ‘Het systeem’ laat de warmtepomp vervolgens aanslaan en de betreffende ruimte wordt verwarmd ZONDER dat andere ruimten cq de vloerverwarming ongewenst worden (mee)verwarmd.
-werkt Evohome met een Daikin warmtepomp? (Altherma 3R met 230 liter voorraad warm tapwater)
-moet ik het hier hebben over 2 zones (beneden, boven) of over 8 zones (beneden 1x vvw en boven 7x een ruimte)?
-moeten er zonekleppen (1 of meer) worden geplaatst en zo ja waar(tussen)? (Ik denk zelf 1 klep om beganegrond af te kunnen sluiten indien er ergens boven een warmtevraag is)
-welke onderdelen/producten zijn benodigd om de gewenste situatie te creëren? (Heb op de site van Resideo gekeken maar kom daar niet echt uit.
-vwb het kleurendisplay: hoeveel draads aansluiting is daarvoor benodigd? (Ik heb nu gewone 2 draads aansluiting zitten).

Graag jullie gewaardeerde adviezen :) _/-\o_

[Voor 14% gewijzigd door Teejbeej op 29-11-2022 21:56]

Alle reacties

• Teejbeej
<kickje>
Is er hier werkelijk niemand die iets kan roepen over de vragen in mijn post?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Teejbeej schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:15:
-werkt Evohome met een Daikin warmtepomp? (Altherma 3R met 230 liter voorraad warm tapwater)
Geen idee
-moet ik het hier hebben over 2 zones (beneden, boven) of over 8 zones (beneden 1x vvw en boven 7x een ruimte)?
Lijkt me dat je de hal, vide, wc niet dezelfde temp wilt geven als je woonkamer? Dat kost je extra energie. Ik ga er vanuit dat je vloerverwarming uit meerdere groepen bestaat. Je zou dan een Honeywell HCE80 kunnen ophangen met actuators. Per zone hang je een Round Wireless op waarmee je de gewenste temp instelt. (in het huis van m'n moeder is het op hoofdlijnen ook zo gedaan, met meerdere zones (vloerverwarming in woonkamer, bijkeuken, badkamer, slaapkamer met elk een eigen Round Wireless aan een HCE80). In de woonkamer hang je de EvoTouch op, die dient als temperatuur sensor voor de woonkamer en keuken.
Boven doe je hetzelfde, elke kamer een zone met een HR92 kraan.
-moeten er zonekleppen (1 of meer) worden geplaatst en zo ja waar(tussen)? (Ik denk zelf 1 klep om beganegrond af te kunnen sluiten indien er ergens boven een warmtevraag is)
Zie hierboven, via de actuators stuur je elke zone apart.
-welke onderdelen/producten zijn benodigd om de gewenste situatie te creëren? (Heb op de site van Resideo gekeken maar kom daar niet echt uit.
-vwb het kleurendisplay: hoeveel draads aansluiting is daarvoor benodigd? (Ik heb nu gewone 2 draads aansluiting zitten).
2 draads. Meestal lopen die draadjes naar je cv ketel. Ik heb daar de voeding van de EvoTouch gemonteerd zodat de EvoTouch netjes zijn voeding via de draadjes krijgt.

[Voor 6% gewijzigd door Microkid op 05-12-2022 21:34]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02
Ik heb evohome in mijn huis. Bij mij is elke slaapkamer een zone via een HR80/HR92 op de radiators. 1 hiervan heeft een externe temperatuursensor, dus deze wordt niet door de knop zelf geregeld.
Vrijwel hetzelfde dus als dat jij wilt.
Elke knop is dus een zone en is individueel te regelen. Zo wordt de badkamer op andere momenten warm en slaapkamers ook. Met name voor studeertijden bij de kinderen is dat echt ideaal.
Beneden heb ik vooral vloerverwarming. ik heb 4 lussen in mijn vloerverwarming maar ik heb ervoor gekozen om de vloerverwarming als 1 te schakelen. Dit is gedaan door een HR92 in de aanvoerleiding te zetten. Hierdoor kan dit ook een aparte zone worden en dus ook apart geschakeld. De hoofdunit fungeert als sensor voor de zone beneden.
Het hele systeem is draadloos, dus ook de communicatie naar de ketel. De hoofduitvoerder moet echter wel spanning hebben om op te laden.
Als je daikin om kan gaan met opentherm zit je goed. Dan kan evohome gewoon hiermee omgaan.
De radiatorknoppen gaan alleen open als er warmte vraag is binnen de zone. Alle andere momenten staan ze dicht. Ze schakelen sowieso elke zoveel tijd om te voorkomen dat er iets vast komt te zitten.
De problemen die ik heb gehad sinds 2013 zijn de volgende:
Mijn vloerverwarming wilde niet warm worden. Dit is opgelost door een klep met groter debiet te plaatsen. Geen last meer van gehad.
Rare schakelingen bij de knoppen. Sinds ik elk jaar bij de start van het stookseizoen alle batterijen van de knoppen vervang, ook helemaal geen last meer van gehad.

Ik ben heel erg tevreden met het systeem.
Overigens altijd kiezen voor een modulaire aansturing en niet de aan/uit. Ik weet niet of dat met warmtepompen ook een issue is, aangezien ik denk dat die dat niet hebben. Daarnaast heb ik een druklus in mijn systeem moeten maken om te zorgen dat het water in het systeem rond kan gaan. Dit is een klep die open gaat bij genoeg drukverschil. Hierdoor draait de pomp nooit zonder flow.
Daarnaast moest ik de radiator kleppen vervangen omdat die nog ouderwets waren en daardoor er de HR80 niet kon worden opgedraaid.

Edit:
Ok, ik heb even verder gezocht. Opentherm is een cv-ketel ding, maar evohome kan ook omgaande warmtepompen. Zie hier: https://www.resideo.com/n...-basispakket-atp921r3100/
Een goede installateur zal je daar vast mee kunnen helpen. Zowel koelen als verwarmen kan evohome regelen, maar de details weet ik niet. De knoppen werken in ieder geval ook let deze hoofdunit.

[Voor 9% gewijzigd door R.E. op 05-12-2022 22:14]

Vette shit!

• Teejbeej
Kijk, dat is iig al behoorlijk wat info, dank!
@Microkid Ik wil de bgg volledig als 1 zone aansturen, dus incl hal/vide, bijkeuken, toilet. —-> hoe zou het er voor beneden dan uit moeten zien volgens jou? (Geen actuators nodig dan lijkt me)
Vwb de kamers boven: om een kamer te definiëren als apart aan te sturen zone, is dan een HR92 kraan icm een round wireless de enige mogelijkheid (en dan doel ik met name op de round wireless). Welke functie heeft het display op de HR92 in deze combi?
Thks

• R.E.
Als je een kamer wil aansturen is een HR92 voldoende. Deze heeft ook een temperatuursensor. Hierdoor kun je deze met de hoofdunit gebruiken. Je kunt eventueel ook een alternatieve temperatuursensor gebruiken.
Hier staan filmpjes van evohome door honeywell zelf en hoe alles werkt:
https://www.youtube.com/@honeywellhome/search?query=evohome
En deze is specifiek met een round wireless met een HR92:
YouTube: Round Wireless als temperatuuropnemer voor evohome | Honeywell Home

Als je beneden als 1 zone wilt, zul je ergens in de toevoerleiding een knop moeten zetten. Dat heb ik op dit moment. Mijn benedenverdieping wordt vanaf de CV-ketel met 1 leiding van boven gevoed en zodra deze wordt gesplitst naar de radiatoren en de vloeverwarming zit er een HR80 die ik aanstuur met de hoofdmodule.
Je kunt volgens mij ook meerdere HR80 en HR92 units in dezelfde zone hangen. Hierdoor hoef je dus niet perse in 1 aanvoerleiding zo'n knop te hebben.

Edit: Ik kan helaas mijn situatie niet goed op de foto zetten, omdat er vanalles voor staat en hangt. Wat ik heb is dus dat de leiding vanaf de ketel beneden aan de muur splitst in 2. 1 deel gaat naar een drie-verdeelblok voor de radiatoren (die leidingen lopen na het blok door de vloer naar de verschillende radiatoren) en het andere deel gaat naar het mengblok van de vloerverwarming. Vlak boven de splitsing is bij mij dus een radiator klep gezet, waar een HR80 op zit. Deze stuur ik aan met de evohome hoofdunit en die is ook de temperatuursensor voor de zone (net als een traditionele thermostaat).

[Voor 22% gewijzigd door R.E. op 08-12-2022 11:48]

Vette shit!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:29
De radiatorknoppen in de kamers meten zelf de temperatuur, dus in principe heb je daar geen round wireless aparte thermostaten voor nodig.

Echter kan het zijn dat de knop zelf niet goed kan meten omdat de radiator in een ombouw zit, of de knop zit net echter een gordijn of een kast oid. De knop zal dan een veel hogere temperatuur meten dan dat de kamer daadwerkelijk heeft, en dus veel te vroeg zijn warmtevraag stopzetten.

In dat geval (in de kamers waarin dat aan de hand is) heb dus dus wel aparte thermostaten nodig.

• Teejbeej
migchiell schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:55:
De radiatorknoppen in de kamers meten zelf de temperatuur, dus in principe heb je daar geen round wireless aparte thermostaten voor nodig.

Echter kan het zijn dat de knop zelf niet goed kan meten omdat de radiator in een ombouw zit, of de knop zit net echter een gordijn of een kast oid. De knop zal dan een veel hogere temperatuur meten dan dat de kamer daadwerkelijk heeft, en dus veel te vroeg zijn warmtevraag stopzetten.

In dat geval (in de kamers waarin dat aan de hand is) heb dus dus wel aparte thermostaten nodig.
Maar dat kan altijd toch nog achteraf bijgeplaatst worden obv constateren of de knop niet goed kan meten?

• Teejbeej
Zouden jullie (of 1 van jullie) wellicht nog eens schematisch aan kunnen geven welke onderdelen waar geplaatst zouden moeten worden? Ik vind de resideo site niet echt uitblinken in duidelijkheid mbt de diverse onderdelen (en de verschillen).
Bijgaand een schema zoals het bedoeld is. ik heb de HR92 knoppen op de radiatoren op de kamers boven erin gezet en de hoofd thermostaat in de woonkamer (is het de juiste? moet vast nog een een of ander kastje bij… maar op de site kom ik daar niet uit).
De warmtepomp komt in de bijkeuken waar eveneens de CV verdeler zit. Daar zal nog zo’n zoneverdeler (HCE80-NL ?) ergens moeten komen denk ik. En 1 of meerdere kleppen (welke en waar?) om er voor te zorgen dat beneden niet meeveranderen wordt als er boven een warmtevraag is.
Zal met een schema met artikelnummers een stuk duidelijker worden voor me.
(Ligt dat aan mij of is de resideo site niet echt duidelijk…?)
Alvast dank !

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17
Je hebt nu rode lijntjes getekend naar de warmtepomp en naar de woonkamer, maar die zijn in het echt ook draadloos. Je kunt kiezen of je de 'ketel' (hier warmtepomp) wilt aansturen met Opentherm of met aan/uit. Daarvoor moet je het juiste 'ketelrelais' kopen. Als je warmtepomp Opentherm spreekt, dan zou ik dat gebruiken. Misschien is het handig om even te bellen met Daikin en/of Resideo en het na te vragen.

De truc met een HR92 op de VV-unit kende ik nog niet, maar is wel logisch. Je vloerverwarming wordt eigenlijk een eigen 'radiator' en de HR92 regelt alleen de hoeveelheid cv-water die wordt bijgemengd. Op die manier hoef je niet een speciale vloerverwarmings-unit van Evohome te kopen, die dingen zijn vrij prijzig. Een andere mogelijkheid is inderdaad een zoneklep, maar die is (voor zover ik weet) of open, of dicht, niet half open. Voor vloerverwarming lijkt me dat niet ideaal, je wilt toch dat die continu wordt bijgeregeld.

Tenslotte kun je in je Evotouch nog het aantal schakelmomenten per uur instellen. Deze staat bij mij op maximaal (1x per 5 minuten), maar met een warmtepomp wil je denk ik dat die wat langer blijft draaien als die eenmaal draait.

Dus, wat heb je nodig:
  • De Evotouch (bedieningspaneel)
  • Een ketelrelais, Opentherm of aan/uit
  • Een HR92 voor elke radiator. Houd er rekening mee dat je hiervoor misschien ook de radiatorkranen moet vervangen.
  • Een HCE80 voor je vloerverwarming ALS je alle zones apart wilt kunnen regelen, OF een HR92 om de vloerverwarming als 1 unit te regelen
  • Voeding voor de Evotouch. Ik heb de bijgeleverde netadapter gebruikt, maar dan moet je wel even knutselen om die aan te sluiten op de oude thermostaatdraden bij je cv-ketel. Denk daarbij om de polariteit.
  • Een bypass. Er is een grote kans dat je installatie dit al heeft, maar controleer het even. Evohome zet namelijk de kranen dicht als in een zone geen warmte nodig is. Het kan dus gebeuren dat alle kranen dicht staan. Mocht je cv-ketel beslissen om toch warmte te leveren (sommige ketels doen dat als ze net warm water hebben geleverd en er nog wat warmte over is) dan kan dat nergens heen en zal je ketel(/warmtepomp) waarschijnlijk de storingscode 'onvoldoende doorstroming' geven. Met een bypass voorkom je dit.
  • Optioneel: een Honeywell Round Wireless voor elke ruimte waar de radiatorknop de temperatuur niet goed kan regelen. Ja, dat kun je prima achteraf toevoegen. Je kunt de HR92 knoppen ook kalibreren, dus de gemeten temperatuur met een paar graden corrigeren.
Overigens is die netadapter vorige week bij mij gesneuveld, ik had het nog niet goed weggewerkt. De cv-ketel hangt vlakbij de douche en door een wat onhandige actie bij het douchen is er water in die netadapter gekomen. Dat vond ie niet zo leuk. Dus die heb ik nu vervangen door een andere netadapter van 5V, de Evotouch heeft nog niet gemopperd...

[Voor 9% gewijzigd door PhilipsFan op 11-12-2022 00:47]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:29
Teejbeej schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:00:
[...]

Maar dat kan altijd toch nog achteraf bijgeplaatst worden obv constateren of de knop niet goed kan meten?
Klopt.

• Teejbeej
Ik heb onderstaand in jouw reactie nog wat vragen / opmerkingen geplaatst.
(Btw de rode lijntjes heb ik bedoeld als leidingen, niet als bedrading want de boel is draadloos (muv de oranje lijn tussen hoofd thermostaat en warmtepomp vanwege voeding (2-draads). Leidingen bewust erbij getekend om evt aan te laten geven waar dan evt een klep oid zou moeten komen.
Tevens nieuw schema toegevoegd met ?onduidelijkheden.
Er zit momenteel een thermostaatknop vlak voor / bij de verdeler van de vloerverwarming. Wat moet daar mee in de nieuwe situatie?
En kan de huidige pomp gewoon blijven zitten of moet hier een ‘speciale’ voor komen (of wellicht ‘gewoon’ preventief vervangen ivm slijtage? (16jr oud))
Resideo al een poos geleden aangeschreven en gewenste situatie uitgelegd en advies gevraagd. 2 reacties gekregen; 1 met alleen een kort technisch verhaaltje over een bepaalde instelling waar een installateur alleen iets mee kan, de 2e reactie was een verwijzing naar ‘zoek een installateur bij u in de buurt’…. Tot zover de hulpvaardigheid aldaar.
Daikin heeft voor zover ik van ze heb begrepen, geen directe ervaringen met Evohome (en slijten liever hun eigen spullen denk ik), ook daar een verwijzing naar de installateur.
Mijn installateur heeft echter ook geen ervaring met Evohome, laat staan met Evohome icm een (nieuw model) Daikin warmtepomp, dus ik ben zoekende….
PhilipsFan schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:40:
Je hebt nu rode lijntjes getekend naar de warmtepomp en naar de woonkamer, maar die zijn in het echt ook draadloos. Je kunt kiezen of je de 'ketel' (hier warmtepomp) wilt aansturen met Opentherm of met aan/uit. Daarvoor moet je het juiste 'ketelrelais' kopen. Als je warmtepomp Opentherm spreekt, dan zou ik dat gebruiken. Misschien is het handig om even te bellen met Daikin en/of Resideo en het na te vragen.

De truc met een HR92 op de VV-unit kende ik nog niet, maar is wel logisch. Je vloerverwarming wordt eigenlijk een eigen 'radiator' en de HR92 regelt alleen de hoeveelheid cv-water die wordt bijgemengd. Op die manier hoef je niet een speciale vloerverwarmings-unit van Evohome te kopen, die dingen zijn vrij prijzig. Een andere mogelijkheid is inderdaad een zoneklep, maar die is (voor zover ik weet) of open, of dicht, niet half open. Voor vloerverwarming lijkt me dat niet ideaal, je wilt toch dat die continu wordt bijgeregeld.

Tenslotte kun je in je Evotouch nog het aantal schakelmomenten per uur instellen. Deze staat bij mij op maximaal (1x per 5 minuten), maar met een warmtepomp wil je denk ik dat die wat langer blijft draaien als die eenmaal draait.

Dus, wat heb je nodig:
  • De Evotouch (bedieningspaneel) —> welke? Op de site staan er diverse met diverse ‘rand apparaten’
  • Een ketelrelais, Opentherm of aan/uit —> weet je het art nr hiervan?
  • Een HR92 voor elke radiator. Houd er rekening mee dat je hiervoor misschien ook de radiatorkranen moet vervangen. —> duidelijk. Momenteel zitten er Danfoss th.kranen op, volgens mij passen ze daar op
  • Een HCE80 voor je vloerverwarming ALS je alle zones apart wilt kunnen regelen, OF een HR92 om de vloerverwarming als 1 unit te regelen —> vv BGG is (blijft) 1 zone, dus HCE80 is denk ik niet nodig. Maar een HR92 ertussen (als ‘klep’ neem ik aan?) begrijp ik niet; daar zit toch een temp sensor in op basis waarvan deze open/dicht gaat (en dus de vv verwarmt). Maar die sensor zit toch al in de hoofd thermostaat die in de kamer hangt? Lijkt me dat er ipv zo’n HR92 een “zone-klep” tussen moet welke door de hoofdthermostaat wordt aangestuurd indien er warmte vraag is op de vv
  • Voeding voor de Evotouch. Ik heb de bijgeleverde netadapter gebruikt, maar dan moet je wel even knutselen om die aan te sluiten op de oude thermostaatdraden bij je cv-ketel. Denk daarbij om de polariteit. —> duidelijk, heb ik nu ook gedaan met de Nest welke ik heb hangen.
  • Een bypass. Er is een grote kans dat je installatie dit al heeft, maar controleer het even. Evohome zet namelijk de kranen dicht als in een zone geen warmte nodig is. Het kan dus gebeuren dat alle kranen dicht staan. Mocht je cv-ketel beslissen om toch warmte te leveren (sommige ketels doen dat als ze net warm water hebben geleverd en er nog wat warmte over is) dan kan dat nergens heen en zal je ketel(/warmtepomp) waarschijnlijk de storingscode 'onvoldoende doorstroming' geven. Met een bypass voorkom je dit. —> duidelijk, moet installateur maar constateren.
  • Optioneel: een Honeywell Round Wireless voor elke ruimte waar de radiatorknop de temperatuur niet goed kan regelen. Ja, dat kun je prima achteraf toevoegen. Je kunt de HR92 knoppen ook kalibreren, dus de gemeten temperatuur met een paar graden corrigeren. —> duidelijk, zal na plaatsen constateren of en waar dit nodig is.
Overigens is die netadapter vorige week bij mij gesneuveld, ik had het nog niet goed weggewerkt. De cv-ketel hangt vlakbij de douche en door een wat onhandige actie bij het douchen is er water in die netadapter gekomen. Dat vond ie niet zo leuk. Dus die heb ik nu vervangen door een andere netadapter van 5V, de Evotouch heeft nog niet gemopperd...

[Voor 12% gewijzigd door Teejbeej op 11-12-2022 16:26]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:17
Er is maar 1 type Evotouch, maar die wordt inderdaad geleverd als pakket met een ketelrelais en eventueel een aantal HR92 knoppen. Dan moet je ff in een winkel kijken hoe je zo voordelig mogelijk aan zo'n pakket kan komen.

De HR92 als thermostaatkraan voor je vloerverwarming, ik heb hier geen ervaring mee dus ik weet niet zeker of dit werkt. Ik ben uitgegaan van een paar posts boven mij waar iemand zegt dat dit kan. Wat de ingebouwde temperatuursensor betreft: die hoef je niet te gebruiken. In de zoneconfiguratie kun je voor 1 zone aangeven dat de Evotouch de temperatuurvoeler is en niet de HR92's die daar hangen. Maar hoe je dat dan moet aansluiten en configureren? Ik zou zeggen niet als klep, want je wilt de vloerverwarming hoger en lager kunnen zetten. Maar je zult er ergens ook voor moeten zorgen dat het water in je vloer niet te heet wordt. Vermoedelijk zit daar nu die thermostaatknop voor. Die heeft ook een sensor op de verdeelunit met een draadje. Misschien moet je de 2 kranen in serie zetten? Ik durf je er geen uitsluitsel over te geven, dus je zult wat meer zoekwerk moeten doen hiervoor.

• Teejbeej
Ernstige twijfel of die HR92 als ‘klep’ voor de vv gaat werken icm OT.
In dit topic Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming komt dat veelvuldig aan de orde.
“Zou moeten werken maar de praktijk blijkt anders” Honeywell raadt het dan ook schijnbaar af (zeker wanneer de vv een groot oppervlak is).

Heb inmiddels opnieuw een aantal vragen (zoals hier in dit topic gesteld) gestuurd naar Resideo.
Benieuwd of ik deze 3e keer wel een fatsoenlijke hulpvaardige reactie krijg (ipv een simpele verwijzing naar ‘zoek een installateur bij u in de buurt’)

[Voor 34% gewijzigd door Teejbeej op 14-12-2022 14:28]

• R.E.
Ik heb een HR80 (Mijn evohome is uit 2013) voor de vloerverwarming:
Public
evohome
https://tweakers.net/i/P-cW1dtQNpVWStGrhY-OyGxUjtI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYkRWyDQ8kmrufVsUV3jk61x.jpg?f=fotoalbum_smallhttps://tweakers.net/i/6xS5qgXaFmgZqnREcwb5o9JvZhE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4oSWlyJQ0ghwKeXeBVIxUMv.jpg?f=fotoalbum_small

Op de eerste foto is de HR80 met een grotere klep met meer debiet. Dit is belangrijk. Met een klep met normale grote werkte hij dus niet. Net boven die klep zit een bypass.
Op de 2e foto zit bovenaan de hr80, de witte buizen gaan naar de verschillende radiatoren op de benedenverdieping. Daaronder zit het mengblok van de vloerverwarming. Alles zit dus achter de hr80. De temperatuur wordt gemeten door de evotouch (hoofdunit).
Dit werkt met een opentherm aansturing richting de ketel. Aan/uit absoluut niet aan beginnen.

Vette shit!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:26
Behalve de aansturing zie ik in dit plan nog twee lastige delen.
Allereerst het minimum debiet van de warmtepomp, een gemiddelde warmtepomp heeft een behoorlijk debiet nodig om überhaupt aan te willen. Als je op de verdieping maar één radiator open hebt gaat hier niet voldoende water doorheen stromen. Als je systeem daar een bypass voor heeft zoals hier boven aangegeven en wel aan springt gaat deze nooit zn minimum vermogen (waarschijnlijk in de range van 3-4kW) in een radiator kwijt raken en dus pendelen.
Verder zijn radiatoren icm een warmtepomp niet echt een gelukkige combi. Hier zul je op zn minst radiator boosters aan moeten knopen anders levert een radiator nauwelijks warmte op de lage temperatuur waar een warmtepomp op draait.
Verder wil je een warmtepomp meestal op een weersafhankelijke regeling laten draaien zodat de temperatuur van het water zo laag mogelijk is voor de vloerverwarming, ook dit combineert niet zo lekker met een zone regeling en radiatoren in andere kamers.
Gezien het minimum vermogen van deze serie (11kW) ga ik even uit van een niet nieuwbouw huis dus ook dan is het de vraag of een radiator voldoende vermogen heeft om binnen een redelijke termijn een kamer te verwarmen met een zone regeling.

Wat een alternatief is wat wel gangbaar is met een warmtepomp;
Ga uit van een altijd aan regeling op de benedenverdieping (of tenminste wanneer er iemand thuis is/er warmtevraag is) en plaats een fancoil op de kamers die je echt wilt verwarmen.
De fancoil heeft zn eigen thermostaat en kan met een klep worden uitgevoerd zodat deze alleen wat doet bij warmtevraag in die kamer. Daarnaast kan een fancoil wel overweg met de lage temperatuur van een warmtepomp. Belangrijkste nadeel is dat deze units niet goedkoop zijn (€5-800 per stuk)

• renewouw
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-01 12:38
Ik verkoop al jaren warmtepompen en een regeling met Evohome met (ook) kleine zones hoeft niet moeilijk te zijn. Plaats achter de warmtepomp een buffervat van voldoende volume (afhankelijk van het vermogen van de warmtepomp minimaal 100L en liefst meer) en laat de warmtepomp het buffervat op de temperatuur houden die je minimaal voor je radiatoren nodig hebt maar bij voorkeur niet boven de 40-45 graden. Die temperatuur kun je eventueel weersafhankelijk instellen. Achter het buffervat plaats je dan een standaard energiezuinige circulatiepomp die je instelt op constante druk en door Evohome laat aansturen met een aan/uit module. Als er meerdere zones open gaan gaat de pomp automatisch wat harder pompen. Vervolgens op alle radiatoren een HR92 zoneregelaar en ook één voor de vloerverwarming. Voor de vloerverwarming moet je dan wel een verdeler hebben met een temperatuurmenging zodat die niet te warm wordt. Als je het heel luxe wilt doen dan kun je ook een vloerverdeler met een Honeywell HCE80 toepassen zodat je ook de zones in de vloerverwarming onafhankelijk kunt regelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee