Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• gfgw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 10:53
Een paar jaar geleden heb ik naar aanleiding van een discussie over cv boosters hier op het forum een cv booster gebouwd. Ik kan de discussie even niet meer vinden.

De booster bestaat uit zes pc ventilatoren die op een convector liggen, aangestuurd door een PWM module en de W1209 thermostaat. Bij een temperatuur van de convector van ca. 58 °C klappert het relais sinds kort 1 à 2 keer per seconde. Daarbij wisselt het display tussen weergave van temperatuur (ergens tussen 57 en 59 °C) en "- - -". Dat laatste zou hij moeten doen als de oververhittingsgrens wordt overschreden. Maar die heb ik ingesteld op 80 °C (instelling P7). Op de ketel is de maximum CV temperatuur ingesteld op 65 °C. Bij die temperatuur werkt het systeem prima, en draaien de ventilatoren. Als de temperatuur van de convector hoger of lager wordt, houdt het klapperen op.
Inschakeltemperatuur is 30 °C, uitschakelen bij 25 °C.

Waarom klappert het relais bij ca. 58 °C? Hoe is dit op te lossen?

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zie https://usefulldata.com/c...robe-review/#comment-1438 parameter P1
P1 – Hysteresis (return difference)
– Hysteresis is the difference in temperature between when the relay engages and when it shuts back off.
– This keeps the relay from constantly cycling on and off with small changes in temperature.

Example: You want to turn on a fan when the temperature rises above 30 degrees. If Hysteresis was set to zero, the fan would come on at 30C, turn back off at 29.9C, and then back on at 30C – constantly cycling your load. With hysteresis set to 2, the fan will come on at 30C, turn off at 28C, and then come back on again at 30C. This gives your fan a chance to adequately cool the device you are measuring.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• gfgw
Zoals ik al schreef schakelt de controller in bij 30° en uit bij 25°. Hysteresis (P1) is dus 5.
Bovendien klappert de boel bij ca. 58°, wat ver van de in- en uitschakelpunten ligt.

Voor de volledigheid hier alle instellingen van dit moment:
Inschakeltemperatuur30
P0 Cooling/HeatingH/CC
P1 Hysteresis0.5-15℃5
P2 High limit110℃110
P3 Low limit-50℃-50
P4 Temp. adjust-07 to 7℃0
P5 Delay start time0 -10 min.0
P6 Alarm on/offoff
P7 High temp. alarm0 -110 ℃80

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ah, ik was in de war omdat je andere parameters wel bij naam benoemde :)
Dat is inderdaad ook een logischer temperatuur.
En vreemd gedrag, dat doet denken aan een bug in de berekening, maar je schrijft ook dat het sinds kort is, dus dat het eerder bij het kruisen van dezelfde temperatuur ander gedrag had.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• gfgw
Eerder trad het klapperen helemaal niet op. Ik zou nog kunnen proberen of P5 > 0 instellen hier effect op kan hebben.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:50

BlueTooth76

Let the sun shine!

Even swappen met een andere W1209 om het uit te sluiten lijkt me de kortste klap.
Gezien de lage aanschafprijs sowieso handig om er een aantal op voorraad te hebben.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• gfgw
Dat is een optie. Er lijken twee versies te bestaan, met instellingen t/m P6 en tot P8. Misschien een andere versie proberen dan die ik nu heb (t.m P8).

Vanochtend tijdens klapperen P5 op 1 gezet (inschakelvertraging), maar dat had geen effect.

• gfgw
Zal je zien, heb je een nieuwe controller in huis, gedraagt de oude zich ineens weer netjes.....
Mocht het weer gebeuren, dan ga ik denk ik eerst alleen de sensor verwisselen.

• gfgw
Vorige week bij klapperen heb ik de sensor vervangen. Dat bleek niets uit te halen, dus de hele controller vervangen. En dan blijkt dat een andere versie te zijn. Deze heeft instellingen P0 t/m P6, in plaats van P0 t/m P8. Handig dat die onder dezelfde naam verkocht worden. Kennelijk weten zelfs verkopers niet wat ze verkopen. Ik had besteld bij Tinytronics, en die hebben op de pagina van de W1209 een verwijzing naar de instructies. En die vermelden ook P7 en P8.

De kwaliteit is ook nogal wisselend. Het relais zit nier helemaal recht, maar dat levert geen probleem op. De schroefconnector zit ook scheef, waardoor de behuizing nu wat onder spanning staat.

Klapperen heeft ie nog niet gedaan, maar de temperaturen zijn nu ook wel anders dan vorige week. De controller hing boven de convector. Misschien dat dat het probleem veroorzaakt heeft? Ik heb de nieuwe nu aan de koele kant van de plaat gehangen.
Pagina: 1