Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-05 12:58
Goedemorgen - ik heb een kamer waar ik het lastig warm krijg. Ik stook met een Elga op lage termperatuur (28C), en in de betreffende kamer hangt een T33 van 240cm lang en 35cm hoog. De radiator heeft de aanvoer en return beide aan de linkerkant.

Mij is opgevallen dat de radiator niet goed warm wordt:
- Links boven (aanvoer): 26C
- Links beneden (return): 23C
- Rechts boven: 22C
- Rechts beneden: 20C

Met andere woorden, de rechterkant is kouder dan het water dat uit de radiator stroomt... lijkt me dat daar ergens iets niet klopt.

Hij zit ongeveer midden in de string, er zit een convectorput voor die wel warm wordt, en een vloerverwarming dit ook warm wordt. Er achter in de string zitten nog enkele radiatoren en een vloerverwarming zonder pomp die ook allemaal goed warm worden.

Wat heb ik al gedaan?
- Ontluchten (meermaals)
- Ventiel bij return helemaal open
- Andere radiatoren een klein beetje geknepen

Hebben jullie enig idee hoe ik deze radiator goed op gang zou kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Pompsnelheid omhoog? Of als er nog ergens een radiator knop of voetventiel op de radiator zit deze verder opendraaien. Mocht je systeem waterzijdig zijn ingeregeld dan wellicht wat voorzichtig zijn met voetventielen.

[ Voor 83% gewijzigd door bartvl op 29-11-2022 11:55 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02:34

ericplan

5180 Wp PV

Diagonaal aansluiten. Maar dat is eigenlijk een zomerklusje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
bartvl schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:53:
Pompsnelheid omhoog? Of als er nog ergens een radiator knop of voetventiel op de radiator zit deze verder opendraaien. Mocht je systeem waterzijdig zijn ingeregeld dan wellicht wat voorzichtig zijn met voetventielen.
Voetventiel staat al helemaal open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Diagonaal aansluiten zou het beste zijn.
Met wat geluk (het is een T33 tenslotte) kan je een stromingsbuis kwijt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Denk dat je vrijwel onzichtbaar een buis achter of onder de radiator kwijt kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Mmm…. Ik had gehoopt zonder bouw werkzaamheden dit op te kunnen lossen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

studiostevus schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:45:
Mmm…. Ik had gehoopt zonder bouw werkzaamheden dit op te kunnen lossen…
Je hebt alle wetten van de natuurkunde tegen je.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:30
Je kan nog proberen het voetventiel een beetje te knijpen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat is je doel uiteindelijk? Meer afgifte? Hoger rendement?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
bartvl schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:57:
Wat is je doel uiteindelijk? Meer afgifte? Hoger rendement?
Meer afgifte, krijg de kamer niet goed warm... (en dat natuulijk zonder de Elga verder op te jagen en de Ta te verhogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 19:44
studiostevus schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:46:
Mij is opgevallen dat de radiator niet goed warm wordt:
- Links boven (aanvoer): 26C
- Links beneden (return): 23C
- Rechts boven: 22C
- Rechts beneden: 20C
Wat @ericplan zegt, anders aansluiten. "Normaal" worden radiators aan een kan aangesloten, maar dat zal altijd een diagaonaal warmte profiel geven, daar het warme water op basis van verschil in dichtheid naar het andere eind van de radiator moet zien te 'drijven' om daar wat werk te kunnen verrichten.
Met een lage temperatuur word ook het dichtheid verschil kleiner, en zal dat moelijker gaan.

Maar in beide gevallen is het beter om met (lange) radiatoren er aan één kant boven in te gaan, en aan de andere zijde er weer onderaan uit. Dan benut je de radiator beter.

Daarnaast is er nog het verschil tussen warmte verlies (ramen, buiten temperatuur) en warmte inbreng (radiator grootte, aanlever temperatuur).

Als het buiten kouder wordt zal je ergens in een zelfde setup de aanlever op moeten gaan schroeven. Het kan zijn dat dit voor de woonkamer waar de thermostaat hangt voor de ketel genoeg is. Dan zal de ketel eerder afslaan dan dat in de rest van het huis de temperatuur is bereikt.
In dat geval, woonkamer iets knijpen en andere kamers verder open en de slechtst te verwarmen kamer helemaal open draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een gewone radiator doet echt heel weinig op 26C, die zijn daar helemaal niet geschikt voor, je hebt dan echt veel meer oppervlakte nodig.

Heb je alles waterzijdig ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Nou bij de voorlopige buitentemperatuur gaat het eigenlijk wel…. Aanvoerwater is 26-28C en ik krijg het huis er wel naar mijn setpoint van 19C mee hoor (behalve dus in de bewuste kamer waar de t33 hangt). Ik neem aan dat als het kouder wordt, de Elga wel wat hoger gaat zitten in de aanvoer.

[ Voor 9% gewijzigd door studiostevus op 29-11-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
The_Vice schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:10:
[...]

Wat @ericplan zegt, anders aansluiten. "Normaal" worden radiators aan een kan aangesloten, maar dat zal altijd een diagaonaal warmte profiel geven, daar het warme water op basis van verschil in dichtheid naar het andere eind van de radiator moet zien te 'drijven' om daar wat werk te kunnen verrichten.
Met een lage temperatuur word ook het dichtheid verschil kleiner, en zal dat moelijker gaan.

Maar in beide gevallen is het beter om met (lange) radiatoren er aan één kant boven in te gaan, en aan de andere zijde er weer onderaan uit. Dan benut je de radiator beter.

Daarnaast is er nog het verschil tussen warmte verlies (ramen, buiten temperatuur) en warmte inbreng (radiator grootte, aanlever temperatuur).

Als het buiten kouder wordt zal je ergens in een zelfde setup de aanlever op moeten gaan schroeven. Het kan zijn dat dit voor de woonkamer waar de thermostaat hangt voor de ketel genoeg is. Dan zal de ketel eerder afslaan dan dat in de rest van het huis de temperatuur is bereikt.
In dat geval, woonkamer iets knijpen en andere kamers verder open en de slechtst te verwarmen kamer helemaal open draaien.
Ik ga het proberen. Het lijkt er nu op dat als ik de thermostaat kranen op enkele van de andere radiatoren en de convectorput dicht draai, de t33 meer gelijkmatig warm wordt. Dus iets beter inregelen zou iets kunnen helpen, en als het kouder wordt en de Ta hoger wordt, zou het probleem zichzelf kunnen oplossen dus…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Ik heb de convectorput die voor de T33 in de lijn zit eens helemaal dichtgedraaid, en nu is de T33 wel warm over de hele breedte. Ik kan de convectorput niet missen in mijn warmtevraag (dan wordt het koud bij de achterpui), maar dit biedt eventueel perspectief? De convectorput stond voorheen helemaal open (geen thermostaatkraan).

Pompsnelheid Elga verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Op zich is dat niet zo gek.

Door andere radiatoren dicht te draaien blijft er meer debiet over voor de T33. De hogere instroom zorgt voor betere menging van het water in die radiator.
Hoe zachter het stroomt hoe minder het mengt richting de verre kant van de radiator.

Diagonaal aansluiten is de ideale oplossing. Afhankelijk van de precieze situatie kan het kleine moeite zijn om de retour onder de radiator door te trekken naar de andere kant.
In verticale radiatoren zit nog wel eens een stijgbuis. Beide aansluitingen zitten onder, maar de instroom daarvan heeft intern nog een buis naar het verre eind lopen om een "kortsluiting" tussen de in en uitvoer te voorkomen. Maar ik weet niet of zoiets bestaat voor dit soort radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:24
Wat je nog even kan proberen is om de rechterkant wat hoger te zetten in vergelijking met links. Hoeft maar minimaal te zijn (misschien zelfs 1 cm of minder), dan kan een deel van het warme water nog een beetje migreren naar het eind en zal sowieso wat helpen. Met 240 cm heb je nog een beetje bewegingsvrijheid om b.v. het rechter steunpunt wat hoger te zetten.
Pagina: 1