PP_Sound schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:57:
Ik vind het nogal bijzonder dat een 4 jarige al in een hokje gestopt wordt, de ontwikkeling van kinderen zeker in deze tijd van kleine gezinnen verschilt veel te veel onderling om daar al een stempel op te zetten..
I feel slightly offended.
Ja, een kleuter van 4 kan prima een stempel krijgen.
Een kleuter van 4 volgens het boekje:
- telt tot 10, misschien 20
- kent een paar letters, misschien het alfabet
- spreekt in korte zinnetjes, kent ik/jij
- speelt enigszins met andere kinderen en snapt rollenspel
Als kleuter van 4:
- niet tot 3 kan tellen
- niet / nauwelijks spreekt
- herkent geen kleuren
- geen benul heeft van hoe om te gaan met klasgenootjes
- staat raar te kijken bij rollenspel zonder te snappen wat er aan de hand is
Leerkracht herkent dit. Dan is er iets bijzonders aan de hand.
School hoort er bovenop te zitten om er achter te komen waar het in zit. Dit noemen ze 'een achterstand', een afwijking op 'de regel'. Het hoeft geen probleem te zijn op verdere leeftijd als dit nu gelijk wordt aangepakt. Extra begeleiding om het kind op een fijne maar toegewijde manier 'bij te trekken' om het niveau op te krikken.
Als kleuter van 4:
- tot 10 telt in 6 talen; tot 100 in Engels / Nederlands en 1.000.000 in Nederlands, tot 100 + en - sommen maakt en snapt wat vermenigvuldigen is
- volwaardig op groep-zes-niveau leest, dit zichzelf aangeleerd, en Engels op instap-niveau
- Spontaan in het Engels begint te communiceren
- de wereld spiegelt in zijn eigen spel
Leerkracht herkent dit. Dan is er iets bijzonders aan de hand.
School hoort er bovenop te zitten om er achter te komen waar het in zit. Dit noemen ze 'een voorsprong', een afwijking op 'de regel'. Het hoeft geen probleem te zijn op verdere leeftijd als dit nu gelijk wordt aangepakt. Extra begeleiding om het kind op een fijne maar toegewijde manier 'uit te dagen' op het niveau dat past.
School zegt als het goed is: we gaan er gedegen mee aan de slag. Na een tijdje testen en extra begeleiding kan het zijn dat de school niet aan de vraag van het kind kan voldoen? Dan kan alsnog worden gekozen voor een andere school die beter aansluit.
Mijn ervaring is anders. Mijn zoon gaat naar een christelijke school. Deze school heeft er bewust voor gekozen ieder kind uit iedere laag van de bevolking aan te nemen zolang er plaats is. Geen uitzondering.