Hoe gamen vormgeven als drukke ouder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thommuz
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 14:42
TLDR Ik zoek naar een manier om in de avonduurtjes, als kind naar bed, is nog even zelf aan gamen toe te komen. Het liefst op een 'portable' manier zodat ik ook op de bank of in bed een spelletje kan spelen met een controller. Ik zit te denken aan een tablet waarnaar gestreamed kan worden, Steam Deck of toch ouderwets een laptop. Budget is echter wel beperkt, dus ben benieuwd of anderen in vergelijkbare situaties advies hebben.

Hoi allen,

Ondertussen ben ik iets meer dan een jaar vader en kom ik erachter dat af en toe een halve dag de pc claimen niet zo makkelijk meer gaat. Het leven is een stuk drukker geworden, maar juist daardoor heb ik ook behoefte om af en toe in m'n eigen digitale wereldje weg te kunnen duiken. De tijd waarop dit kan is doorgaans in de avond als de kleine ligt te slapen en alle huishoudelijke dingetjes gedaan zijn. Maar ik vind het toch een beetje ongezellig om dan op zolder weggestopt te zitten. Er staat ook een ps4 in de huiskamer, maar dat vind ik ook zo'n beslag op de woonkamer leggen... En als de vrouw naar bed gaat dan begint bij mij de slaap ook te komen.

Ik zit dus te denken aan een 'portable' oplossing. Zo kan ik in de avond of op de bank of aan de tafel een beetje gamen, en eventueel in bed nog even doorgaan. Echter vraag ik mij af wat dan een goede oplossing zou zijn, en of er meer mensen zijn die zich in mijn situatie herkennen?

Ik weet dat de Steam Deck ondertussen een beetje verkrijgbaar is, maar die is toch best prijzig voor mij. Ik heb ook een pc op zolder staan waarvan misschien naar de laptop of tablet gestreamed kan worden? Of is de nvidea shield een goed alternatief? Ik speel het liefste single player games zoals Horizon of Far Cry die goed met een controller te doen zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:19
Voor mij als vader van twee dochters is de Steamdeck de uitkomst op dit moment. Zeker omdat je direct verder kan spelen waar je bent gebleven. Dit heb je niet met bijvoorbeeld een laptop. En dan de keuze om aan tafel, op de bank of in bed de wereld te verkennen van bijvoorbeeld fallout 4 is echt tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-09 18:37
Leuk vraagstuk! Eerste oplossing die mij te binnen schiet is een Backbone controller. Klik je je telefoon in die je ongetwijfeld hebt en dan kun je daar zowel je PS4 als je PC naar streamen. Kost iets meer dan € 100, al was het de afgelopen dagen in de aanbieding voor € 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froooooom
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:13
vinpower schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:33:
Voor mij als vader van twee dochters is de Steamdeck de uitkomst op dit moment. Zeker omdat je direct verder kan spelen waar je bent gebleven. Dit heb je niet met bijvoorbeeld een laptop. En dan de keuze om aan tafel, op de bank of in bed de wereld te verkennen van bijvoorbeeld fallout 4 is echt tof!
Precies dit. Ik zit in een vrijwel identieke situatie (vader van zoon en dochter) en vind het heerlijk om ‘s avonds ff snel een halfuurtje op de bank te kunnen gamen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommuz
easygoingfox schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:34:
Leuk vraagstuk! Eerste oplossing die mij te binnen schiet is een Backbone controller. Klik je je telefoon in die je ongetwijfeld hebt en dan kun je daar zowel je PS4 als je PC naar streamen. Kost iets meer dan € 100, al was het de afgelopen dagen in de aanbieding voor € 90.
Ow dat klinkt best handig! Is de response tijd en kwaliteit dan beetje prima? En de tv kan dus voor iets ander gebruikt worden tijdens het gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:00
Ik heb 3 weken terug een steamdeck gekocht. Hier ook een drukke ouder met 2 kinders. Drukke baan, sporten, je kent het wel.

Het grote voordeel vind ik tot nu toe, je pakt hem zo even op. Op de bank, aan tafel of in bed. De laatste heeft me een paar keer flink mijn nachtrust gekost.

Ik heb ook een ps4 op zolder staan, maar daar kruip in eigenlijk al een tijdje niet meer achter. Ik heb geen game pc, dus dit was voor mij de beste manier om pc gaming weer op te pakken.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:22
Thommuz schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:41:
[...]

Ow dat klinkt best handig! Is de response tijd en kwaliteit dan beetje prima? En de tv kan dus voor iets ander gebruikt worden tijdens het gamen?
Ik heb een paar keer Playstation Remote Play gebruikt naar mijn laptop en naar mijn Vita, maar bij beide werkte het niet heel goed. Veel artifacts, screen tearing, lag of een verbinding die zomaar wegviel. Ging wel over wifi, dus misschien is die bij mij wel te belabberd om het goed te laten werken.

Is een Nintendo Switch eventueel een oplossing? Stuk goedkoper dan een steamdeck, maar wel met een andere game library. Dus weet niet of dat je trekt.

Of anders een Gamepass Ultimate abonnement en dan games streamen naar je telefoon/tablet via xcloud? Heb ik zelf geen ervaring mee, dus weet niet wat de kwaliteit hiervan is. En je bent beperkt tot het aanbod van Gamepass, dus zou je eerst kunnen kijken of er wat voor je tussen zit.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:41

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb sinds kort 'gewoon' een X-Box series X gekocht. Vroegah fanatiek PC en console gamer dat werd minder toen ik samen ging wonen :P en met een kind had ik er helemaal geen tijd meer voor.
Nu die wat ouder is (3 jaar) zijn de avonden weer "vrij". Ik ben het voordeel dat mijn vriendin vaak vroeg gaat slapen en ik aan 6 a 7 uurtjes slaap genoeg heb. Ik kan dus (als ik wil) bijna elke avond dik 2 uur gamen.

Ik heb ook tijdje Google Stadia gehad, maar dat was het toch allemaal net niet. En gamen met een controller verbonden met je telefoon vond ik ook gewoon het 'net niet'.

Een nieuwe Xbox i.c.m. Gamepass vind ik echt perfect. Quick resume is helemaal top en je kunt met Gamepass ook nog eens games streamen naar bijna alle platformen (zelf nog niet geprobeerd).

TL;DR, ik game 's avonds laat :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 13:08
-tom-562 schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:56:
Ik heb sinds kort 'gewoon' een X-Box series X gekocht. Vroegah fanatiek PC en console gamer dat werd minder toen ik samen ging wonen :P en met een kind had ik er helemaal geen tijd meer voor.
Nu die wat ouder is (3 jaar) zijn de avonden weer "vrij". Ik ben het voordeel dat mijn vriendin vaak vroeg gaat slapen en ik aan 6 a 7 uurtjes slaap genoeg heb. Ik kan dus (als ik wil) bijna elke avond dik 2 uur gamen.

Ik heb ook tijdje Google Stadia gehad, maar dat was het toch allemaal net niet. En gamen met een controller verbonden met je telefoon vond ik ook gewoon het 'net niet'.

Een nieuwe Xbox i.c.m. Gamepass vind ik echt perfect. Quick resume is helemaal top en je kunt met Gamepass ook nog eens games streamen naar bijna alle platformen (zelf nog niet geprobeerd).

Ik denk dat dit wel een goede oplossing kan zijn, maar jouw situatie leent er zich ook wel naar. Je vriendin gaat iets vroeger naar bed dus achter de TV zitten en gamen is misschien een lagere drempel dan voor @Thommuz .

Ik moet bekennen dat ik in dezelfde situatie zit. Zit zelf te kijken naar een Switch (Lite of OLED, who knows) om dan snel het op te pikken op de bank wanneer vriendin een halfuurtje iets aan het doen is, kan ik makkelijk hem wegleggen. Zoontje van 9 maand hier die meestal rond 19u in bed ligt, maar dan de mentale energie dat nodig is om die console op te starten.. :+

Het was iets makkelijker vroeger. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

En als het bedrag een issue is... Ik heb zelf een Xbox One X en een Xbox Series S. Ondanks mijn 4K tv heb ik de Xbox Series S aangesloten staan bij deze TV en voor gewoon gamen is het prima. Meestal speel ik met een vriend online een potje Fortnite (zo tussen 22:00 en 24:00, als ieders kroost en partner naar bed is), ik vind fps belangrijker dan de resolutie.

Dus mijn tip; koop een Series S en neem 1 jaar Xbox Game Pass. Enige nadeel is de opslag, met 3 games die je actief op de console installeert is het ook wel weer gedaan (Flight Simulator, Forza Horizon, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 13:08
fredkroket schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:24:
[...]

En als het bedrag een issue is... Ik heb zelf een Xbox One X en een Xbox Series S. Ondanks mijn 4K tv heb ik de Xbox Series S aangesloten staan bij deze TV en voor gewoon gamen is het prima. Meestal speel ik met een vriend online een potje Fortnite (zo tussen 22:00 en 24:00, als ieders kroost en partner naar bed is), ik vind fps belangrijker dan de resolutie.

Dus mijn tip; koop een Series S en neem 1 jaar Xbox Game Pass. Enige nadeel is de opslag, met 3 games die je actief op de console installeert is het ook wel weer gedaan (Flight Simulator, Forza Horizon, etc).
Maar hij zoekt iets portable?
Het is niet zo simpel om gewoon een series S te nemen en dan 1 jaar gamepass om vervolgens er niet op te spelen want het is niet portable genoeg. Ja dan krijg ie ook waarschijnlijk xCloud, maar je spreekt hier al over opslag dus dan heb je het vermoedelijk over lokaal games installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Eagle
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een iets oudere laptop (3,5jr, maar wel een degelijke met een 4k oled scherm) en gebruik Geforce Now, hiermee kan ik in de avond op de bank gewoon even een spelletje spelen. Kost me €20 p/maand (minder met de Black Friday deal). Mocht ik uitgebreider willen gamen heb ik nog een xbox staan in kantoor met beamer, echter gebeurt dit helaas niet zo vaak als ik zou willen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:11

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik zit in de zelfde situatie en voor mij was Stadia de oplossing.

En nu was de overweging GeforceNow (90 euro per jaar als je al iets hebt om op te gamen) Of een Steamdeck. Ik ga deze week een steamdeck bestellen (~€500 even VVV bonnen omzetten naar Steam budget).

Voor mij was de overweging om een steamdeck te kopen het feit dat ik voor geforceNow toch ook hardware had moeten aanschaffen om beneden te gamen,

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
jmignolet schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:27:
[...]

Maar hij zoekt iets portable?
Het is niet zo simpel om gewoon een series S te nemen en dan 1 jaar gamepass om vervolgens er niet op te spelen want het is niet portable genoeg. Ja dan krijg ie ook waarschijnlijk xCloud, maar je spreekt hier al over opslag dus dan heb je het vermoedelijk over lokaal games installeren.
Ik zag staan; bank. Verder is xCloud redelijk mobiel, Xbox controller op je mobiel of tablet gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik zou voor een switch gaan, zeker een switch lite is echt niet duur. Voordeel van de Nintendo spellen is dat je dat ook even 15 minuten kan doen. Bij een volledig pc spel moet je vaak even wat langer spelen om weer in het spel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Thommuz schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:12:
Ik speel het liefste single player games zoals Horizon of Far Cry die goed met een controller te doen zijn.
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:18:
Ik zou voor een switch gaan, zeker een switch lite is echt niet duur. Voordeel van de Nintendo spellen is dat je dat ook even 15 minuten kan doen. Bij een volledig pc spel moet je vaak even wat langer spelen om weer in het spel te komen.
Xbox of xCloud past dan beter bij elkaar. Switch is met dit soort spellen niet je van het (lage FPS, loopt niet altijd even soepel). Just my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:09
Ik zou ook voor de Switch gaan. Bibliotheek met fantastische games, portable en op tv te gebruiken en tegenwoordig niet al te duur meer.

En over een paar jaar kun je dan de kleine Mario voor het eerst laten spelen. Winwin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:07

Taygeta

KTM 790 Adventure

Exact het "probleem" wat ik ook ervaar. Weinig tijd om lekker achter de pc te gamen.
Ik heb het opgelost door een PS5 te kopen en dan met PS remote op een laptop te gamen. (met de controller direct connected op de PS om lag te verminderen)
Als de vrouw dan niet thuis is, kan ik alnog op de TV gamen.
Je moet wat... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:04
Een Switch is een erg leuk systeem met mogelijk ook de nodige games om je kinderen t.z.t. het gamen mee te introduceren. Dit is mogelijk een meerwaarde die een Deck je niet zal bieden.

De Deck daarentegen is gewoon een compacte PC met vrijwel alle power van dien. Met een beetje tweaken krijg je iedere game wel leuk draaiend er op en je kan tevens je retro games, van PC of console, om het even, er op spelen. Als je toch al een Steam library hebt is het bijna een no brainer. Koop er een HDMI Dock bij voor een paar tientjes en je kan hem aan de TV hangen wanneer je wilt.

De Deck is geen apparaat wat je je kinderen in de hand zult drukken, lijkt me. De instap is duurder dan de Switch en je moet er dus een Dock en eventueel 1 of 2 controllers los bij hebben. Dat gezegd hebbende, de spellen zijn voor de Deck flink goedkoper, want Steam vs Nintendo. Geheugen laat zich vrij makkelijk en goedkoop uitbreiden via SD-kaartjes. Die 100€ (of €230, indien 256GB versie) heb je er dus vrij snel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 19:50
De Switch heeft ook veel goede single player spellen die goed met een controller te doen zijn. Moet je wel van Nintendo-games houden. Veelal ook pick-up-and-play en geschikt voor korte en lange sessies. Denk aan Super Mario Galaxy, Breath of the Wild etc.

Ook bergen fantastische indie-games trouwens.
Switch + Stardew Valley = tientallen uren van je leven kwijt :D.

Overigens heeft de Switch nogal brakke control sticks.
Nintendo repareert die tegenwoordig gratis, ook buiten garantie.
Aangezien de Switch lite geen verwisselbare sticks heeft zou ik die niet aanraden.

[ Voor 21% gewijzigd door Mirickle op 29-11-2022 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:26
Thommuz schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:12:
Maar ik vind het toch een beetje ongezellig om dan op zolder weggestopt te zitten.
Vader van twee kinderen hier, en ik vind het juist heerlijk om even op zolder wat tijd voor mezelf te hebben. Mijn vrouw vind het ook prima, die vind het dan weer heerlijk dat ze die verschrikkelijke series kan kijken. We hebben daar onderling gewoon duidelijke afspraken over gemaakt, vrijdag en woensdag is voor mij game avond en voor de rest van de week (behalve donderdag, zaterdag en zondag) kijken we vooral waar we zin in hebben.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:12
Ik zou zelf in deze fase voor streaming gaan met een Backbone of iets dergelijks. In een gelijke relatie ( :P ) kun je dan de helft van de tijd gewoon op de tv gamen, terwijl je vrouw/vriendin op een tablet Netflix kijkt, en de andere helft kun je streamen.

De Switch / Steam Deck werden voor mij vooral een uitkomst toen de kinderen ouder werden. Ze gaan steeds later naar bed, dus de tijd om dedicated 's avonds te gamen wordt steeds minder. Daarentegen hebben ze geen toezicht meer nodig, spelen ze lekker zelf buiten of op hun kamer. Dan kun je zelf lekker een beetje handheld gamen zonder dat ze afgehakte ledenmaten zien, als ze even door de huiskamer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baatje
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik heb tegenwoordig de Switch Oled voor erbij (al doe ik weinig meer met de ps4 en is de ps5 vooralsnog moeilijk te krijgen in combinatie met veel te dure bundels maar dat is een ander gesprek wat niet voor hier is).

Maar zoals hier aangegeven wordt heeft de switch een prima aanbod voor jong en oud. Zelf speel ik nu FM 23 Touch, Stardew Valley, Port Royale 4, Cities Skylines en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik zag zelfs nu de KOTOR bundel voor nog geen 19 euro in de eShop :-).

Ik merk dat ik de switch steeds vaker pak om tussendoor even wat te gamen. Misschien heeft dit ook met mijn leeftijd (46) te maken en het huidige aanbod aan games tegenwoordig (been there done that gehalte is voor mij heel hoog).

Anyway voor een acceptabele prijs kan je met de Switch zowel via de tv als portable gamen. Helaas niet de games (Horizon/Far Cry) die je aangeeft....

Fear leads to anger, anger leeds to hate, hate leeds to suffering....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-09 18:37
Thommuz schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:41:
[...]

Yes, de TV blijft dan gewoon vrij. Lag/response vond ik prima, hangt wellicht ook van je games af. Ik speel zelf geen fps bijvoorbeeld. PC/Console bedraad aansluiten zal zeker helpen voor de kwaliteit en stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik kan slecht met de controller spelen dus heb zelf gewoon een gaming laptop welke ik naar een vertek naar keuze kan verplaatsen. Goede koptelefoon er bij en je schrikt je een hartverlamming als je vrouw langs komt. :P

Een tablet voor eenvoudige spellen op de bank of in bed. Maar meestal lees ik daar op of kijk ik een tv-serie / film. Ik heb gewoon een muis en tb nodig, dat zit er in gesleten. Mijn dochter juist net andersom, die schiet met muis als een Startrooper....

Maar ja, kinderen kosten inderdaad veel tijd dus levelen of achievements behalen kun je ook wel vergeten >:) Enjoy!!

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26

En je kunt gamen via xcloud met je telefoon. Zijn zat controllers die je aan je telefoon kunt koppelen, of waarmee je je telefoon omtovert tot een soort Switch, en je hebt een xbox handheld. Werkt goed moet ik zeggen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Beetje herhaling van bovenstaande.
- Op pc-kamer zitten is ongezellig
- Streamen naar tv in woonkamer (via nvidia shield in mijn geval): kan er geen tv gekeken worden
- ps4/ps5/xbox etc in woonkamer : kan er geen tv gekeken worden
(of afspraken maken met familie maar dat gaat maar even goed :-) )

portable zijn is volgens mij de enige goed manier waarbij je al het bovenstaande ondervangt.
- switch (zal er persoonlijk 1 nemen met losse joycons dus geen light ivm. drift issues.)
- steamdeck (duurder maar wel een all-in-one : de tripple A games doen het en via emulatie zijn veel switch games ook te spelen... en nog veel meer: steamdeck wordt gezien als een emulatie machine)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:58

PinusRigida

I put the p in pool.

My 2cents als vader (al 9 jaar lang) die graag gamet:

- Google Stadia was -voor mij- ideaal want ik kon het dus idd. naar m'n tablet streamen en het ging vlot maar helaas is de stekker eruit.
- Mijn alternatieve methode was een gamelaptop maar ik vond het toch nét iets te lomp om op m'n schoot in de sofa te pakken vanaf bedtijd voor de dochter.
- dus voorlopig game ik vooral mobiel (Eve Echoes, WoWS blitz)
- en binnenkort koop ik me een SteamDeck omdat mijn Steambibliotheek zich verwaarloosd voelt.

Conclusie: als je het budgetvriendelijk wil houden én je hebt al een Steambibliotheek en je wil het liefste niet vast zitten aan één plek om te gamen, denk ik dat een Steamdeck al deze wensen kan vervullen.

PS: binnen een aantal jaar zal je met wat geluk je game-microbe op je kind kunnen overzetten en samen spelen.

Nu zit m'n dochter nog in d'r Minecraft - Roblox periode (wat ik zelf stiekem best leuk vind want ik durf al 's op haar profiel inloggen in Brookhaven om d'r huis in brand te steken ofzo. :D ), maar binnenkort is ze klaar voor het betere werk, laat ik haar 's alleen in de gamezolder met het licht uit, met de opdracht om door de campaign van Alien: Isolation te komen ofzo, en die nacht nog te kunnen slapen ook. :o >:)

[ Voor 27% gewijzigd door PinusRigida op 29-11-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijo Del Jefe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:12
LaFleche schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:40:
(of afspraken maken met familie maar dat gaat maar even goed :-) )
Nou ja zolang je in de baby's / peuters zit, hoef je volgens mij 's avonds maar met 1 iemand afspraken te maken over de tv :D Dan moet je toch gewoon 50% van de tijd beneden kunnen gamen lijkt me.

Later met tieners dan wordt het inderdaad lastig om 's avonds in de woonkamer gametijd te claimen. Dan is het m.i. toch een kwestie van of handheld, of naar zolder / man cave / whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:58

PinusRigida

I put the p in pool.

Hijo Del Jefe schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:52:
[...]

Nou ja zolang je in de baby's / peuters zit, hoef je volgens mij 's avonds maar met 1 iemand afspraken te maken over de tv :D Dan moet je toch gewoon 50% van de tijd beneden kunnen gamen lijkt me.

Later met tieners dan wordt het inderdaad lastig om 's avonds in de woonkamer gametijd te claimen. Dan is het m.i. toch een kwestie van of handheld, of naar zolder / man cave / whatever.
Lol... klopt gewoon... tenzij je de luxe hebt om elk z'n eigen game-apparatuur te hebben maar dat is zeer begrijpelijk niet overal het geval.

'Afspraken maken' is de sleutel en als ouder heb je toch het beslissingsrecht over wie wat wanneer doet... :D >:)

...tot m'n vrouw thuiskomt, dan durft dat beslissingsrecht al 's migreren...

[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 29-11-2022 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Herkenbaar probleem!

Ik heb een Xbox-controller gekocht a 70 euro, en speel op een Game Pass Ultimate voor nog geen euro per maand (introductiecode, opzeggen, introductiecode etc). Een Xbox heb ik niet; ik wissel tussen desktop, laptop en HTPC. Allemaal i5-CPU's van jaren geleden. De HTPC heeft nota bene niet eens een grafische kaart en draait als een zonnetje. Draait in de cloud (met uitzondering van download-titels) dus opslag zal het je ook niet (hoeven) kosten.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:05
Allereerst even reclame maken: http://fathersoftweakers.nl/.
Contactadvertentie: Vaders gezocht om online te gamen

Ook ik ben vader van een zoontje en heb daardoor (veel) minder tijd om te gamen. Veel mensen hebben al tips gedeeld. Nog wat punten ter overweging:

- De Steamdeck is een geweldig apparaat en voldoet waarschijnlijk aan al je voorwaarden. Tegelijk is het geen echte plug-and-play qua games. Soms werkt het direct en op andere momenten ben je een avond aan het knutselen om een game die je echt wilt spelen (goed) werkend te krijgen. Ik had daar minder zin in. Als het aankomt op enkele uren p/week moet het gewoon werken wanneer ik wil spelen. Daarom uiteindelijk toch voor een console gekozen. Dat is uiteraard persoonlijk.

- Maak thuis duidelijke afspraken. Je zegt dat de PS4 een beslag legt op de woonkamer en dat je de zolder niet "gezellig" vindt. Er is weinig gezelligs aan chagrijnig beneden zitten naar de zoveelste Netflix show te kijken, die je eigenlijk niet wilt zien, terwijl je liever tijd wil spenderen aan je eigen hobby en tussentijds maar naar je mobieltje zit te staren. Even op persoonlijke titel. Gamen is mijn hobby, speelt een belangrijke rol ontspannende rol en levert energie (zoals iedereen energie haalt uit hobby's). Dat maakt mij de andere dagen gezelliger.

- 2 avonden per/week speel ik (met headset op) gewoon in de woonkamer. Alleen niet in het weekend. We brengen om en om ons zoontje naar bed (douchen, tandenpoetsen, omkleden, voorlezen). Die 2 avonden p/week zijn vaak de avonden dat mijn partner aan de beurt is daarvoor.

- Geld speelt een rol lees ik. Overweeg in dat geval gebruik te maken van wat je al hebt; de PS4. Met een goed Wi-FI netwerk kun je remote play aanzetten. Naast 1-2 avonden p/week op de console kun je remote play gebruiken voor sessies tussendoor. Een Steamdeck kost toch weer 400-500 euro. Nogmaals, een mooi apparaat, maar lastig voor "erbij" als geld een rol speelt. Stem je games ook even af op remote play. Dus wat langzamer games via remote play en snellere games wanneer je achter de console zit. Of overweeg iets als xCloud van Xbox.

En uiteraard komt er een moment dat je samen games speelt! Wij hebben nu een Switch. Niet mijn eerste keus, maar het is verschrikkelijk leuk je kind enthousiast te zien (worden) over je grote passie/hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:19
@Thommuz aansluiten bij FoT is sowieso al een goede start

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1831991

Verder: PC of console, alles is prima. Gewoon accepteren dat je niet meer de beste bent omdat je daar simpelweg de tijd niet voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco H
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 17:25
herkenbaar! ik heb een extra monitor gekocht voor mijn ps5 die in de woonkamer staat waardoor ik gewoon beneden kan gamen met koptelefoon (dmv splitter kan ik overigens ook gewoon op de tv gamen als ik dat wil). Bevalt mij supergoed en vrouwlief kan gewoon tv kijken zonder dat je het gevoel hebt weer op je werkkamer te zitten waar je met thuiswerken al meer dan genoeg tijd hebt gespendeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ooit, lang geleden had ik een prachtige gaming-setup. Nu zit ik met een 14" laptopje.
Games die ik speel zijn nu vooral offline, oudere games waar de lol niet zomaar vanaf gaat: OpenTTD, SimCity 4, SLRR en - als vrouw en kindjes niet meekijken - Duke 3D. Lekker veel cheatcodes gebruiken en je kunt de spelwerelden verkennen!

Bijkomend voordeel:
- je kunt opslaan wanneer je wilt (kindje huilt)

- doorgaan zodra het uitkomt (kindje slaapt weer)

- geen medespelers waar je afhaakt bij het team (wanneer kindje huilt)

- ook met een half uurtje speeltijd al te doen

- spelletjes zijn ook kind-proof wanneer ze willlen meekijken (oké, Duke niet)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakura
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-05-2023
Onze zoontje is nu 2 jaar en ook ik heb geen tijd meer om mij terug te trekken naar mijn digitale wereldje.
Onze zoon staat ten slotte op plek nummer 1.

Sinds ik de Steam Deck heb is dit perfect te combineren.

Dat was mijn oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 15:19
Op zich kan ik prima paar keer in de week boven zitten op de PC, maar zeker nu het kouder wordt en de haard weer aan gaat vind ik het ook wel lekker om met de switch op de bank te zitten.
Kinderen worden inmiddels niet wakker meer, dus dat is niet echt een probleem gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:22
nldls schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:59:
Kinderen worden inmiddels niet wakker meer, dus dat is niet echt een probleem gelukkig.
offtopic:
Ik zou dit anders toch wel als een aardig probleem zien :+

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melek-taus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-09 14:18
Als fanatieke gamer kwam ik ook in dezelfde situatie toen ik met mijn huidige vrouw ging samen wonen. Ik vind het nogal ongezellig om boven te zitten of om beneden de TV in beslag te nemen. Een game laptop zie ik niet zitten en handheld is ook niet mijn ding.

Uiteindelijk hebben wij in de woonkamer een houten computerkast geplaatst en daarin heb ik mijn computer, 28inch monitor etc etc staan. In de avond uren pak ik een stoel (suede, goed gevoerd met armleuningen) en ga ik lekker mijn ding doen, terwijl zij lekker der series kijkt of achter de Switch zit. Zo kan ik lekker gamen, zij ook en hebben we alsnog interactie met elkaar.

Ryzen 5 3600, B450M PRO-VDH Max, Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB, Red Dragon RX 5700 XT @ 1v 2050MHz, Intel 660p 1TB, BX500 1TB, MX500 1TB, CM MWE Bronze 550W V2, Antec Dark Phantom 301M, QcK Prism, Logitech G703 Hero, Fnatic MiniStreak Speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 20:03
Steam Deck present hier, ideaal om soms even erbij te pakken om wat te gamen thuis of in de trein of vliegtuig. Zeker thuis icm Game Pass een enorme library, en zat spellen die je ook voor een minuut of 30 kan spelen en dus echt geen uren voor hoeft te gaan zitten.
Icm dock en bluetooth controller hang je hem ook makkelijk eens aan een tv, voor als je een keer een meer traditionele console ervaring wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommuz
Wow, zoveel reacties had ik in eerste instantie niet verwacht! Leuk om van meerdere ouders (vaders vooral gok ik) te horen over vergelijkbare ervaringen.

Voor mij klinkt ps4 remote play als een laagdrempelige oplossing. Xcloud is daarnaast ook iets wat met niet al te veel investeringen uitgeprobeerd kan worden. Maar als ik zo over de steam deck hoor moet ik misschien toch even doorsparen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Thommuz schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:57:
Voor mij klinkt ps4 remote play als een laagdrempelige oplossing. Xcloud is daarnaast ook iets wat met niet al te veel investeringen uitgeprobeerd kan worden. Maar als ik zo over de steam deck hoor moet ik misschien toch even doorsparen :p
Ik ben goed te spreken over Xcloud, dat werkt naar mijn mening beter dan remote play op de playstation. Controller aan je smartphone/tablet en je kunt prima gamen. Met een Razer Kishi V2 tover je je iphone/android smartphone om tot handheld.

Een steamdeck is een mooi ding, maar absoluut niet zo laagdrempelig en plug and play als Xcloud. Daarnaast is er ook best lastig aan te komen. Ik zit ook wel eens naar een steamdeck te kijken, maar die is me nog te veel beta, zowel qua software als qua uiterlijk. Ooit is ie echt volwassen is lijkt het me wel wat.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 30-11-2022 08:38 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRuud83
  • Laatst online: 17:35
Allemaal heel herkenbaar. Dit jaar een nieuwe baan gestart en om de maandag vrij om lekker even tekeer te gaan op de PS5, maar helaas. Mijn vrouw zit met een burn-out thuis, dus dit plan is in duigen gevallen. Ik game vooral na het eten even een half uurtje tot 3 kwartier en dan is het klaar, kinderen naar bed en samen met vrouwlief tv kijken. Na 8 uur 's avonds kan ik niet meer gamen, want dan slaap ik niet meer door een overactief brein. Alleen als ik de zaterdagavond thuis ben, ga ik ook een paar uur gamen met de wetenschap, dat ik die nacht slecht slaap. maar ja, dan is het zondag. Ik gebruik soms ook Remote Play naar de laptop op zolder via bekabeld internet en dan gaat het heel redelijk. Punt is, ik heb een LG Oled tv beneden staan en dan heb ik geen zin in een crappy laptop schermpje.Voor de kerst doe ik een Switch onder de boom voor de kinderen en een beetje voor mezelf. Misschien dat dit beter bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gautama
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-05 10:27
Ik lees ook even mee. Herkenbaar probleem, terwijl ik geen kinderen heb :9 maar wel een vriendin die het maar al te ongezellig vind als ik een avondje in de computerkamer ga zitten.

Ik heb eens geprobeerd om met de laptop op schoot beneden op de bank te gaan gamen, maar dan wordt mijn enthousiaste getyp en geklik met de muis al snel als irritant ervaren :+

Vooralsnog zie ik zelf geen alternatief... ik houd van MMORPG's, MOBA's en RTS, net de type spellen die op consoles en handhelds amper te vinden zijn en niet van het niveau zijn van een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:18
bookmarked!. Graag speel ik ook om de dag even een uurtje of 2 om even terug tot mijzelf te komen. Speel als 35 jarige vooral offline spellen (Skyrim, Anno1800, enz) waarbij je toch echt wel minimaal een uurtje nodig hebt om 'erin' te komen. PC staat in de huiskamer om niet heel erg ongezellig te doen. Vrouwlief vraagt echter vaak kort de aandacht (natuurlijk midden in een actie) of wilt graag gaan slapen net voordat je iets kunt afronden. Alsof je je kind een verhaaltje voor het slapengaan voorleest en dan op de laatste pagina het boek dichtklapt en zegt dit was het dan (aargh). Ze heeft zelf helaas totaal niks met gamen en snapt het dus ook niet als ik het met bovenstaand voorbeeldje uitleg.
Gamen wanneer zij slapen gaat is ook niet echt een optie, aangezien ze me dan graag naast zich heeft, en ik de volgende dag ook terug vroeg op moet voor het werk.
Ben dus nog zoekende naar een oplossing en lees graag mee naar jullie ideeën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-09 20:27
Woodsy schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:15:
Allereerst even reclame maken: http://fathersoftweakers.nl/.
Contactadvertentie: Vaders gezocht om online te gamen

- De Steamdeck is een geweldig apparaat en voldoet waarschijnlijk aan al je voorwaarden. Tegelijk is het geen echte plug-and-play qua games. Soms werkt het direct en op andere momenten ben je een avond aan het knutselen om een game die je echt wilt spelen (goed) werkend te krijgen. Ik had daar minder zin in. Als het aankomt op enkele uren p/week moet het gewoon werken wanneer ik wil spelen. Daarom uiteindelijk toch voor een console gekozen. Dat is uiteraard persoonlijk.

-
Je had misschien beter je huiswerk moeten doen.

Ik heb na lang twijfelen sinds kort een steam deck. Ik twijfelde omdat ik ook bang was veel te moeten klooien om een spel werkend te krijgen. Echter, in de praktijk valt dit 100% mee: de games die het label 'verified' hebben doen het gelijk probleemloos, net zoals bij de switch. De categorie 'playable' kan uiteenlopen maar in de meeste gevallen komt het erop neer dat je bij opstarten handmatig het toetsenbord moet oproepen om je character een naam te geven. Dat zijn letterlijk maar 2 knoppen die je tegelijk moet indrukken. Soms moet je het spel via een speciale launcher opstarten maar ook dat is erg makkelijk (en ik ben een digibeet).

Dus mijn advies is om voor de steamdeck te gaan en de verhalen over tweaken met een korrel zout te nemen (dat is echt pas aan ode als je emulators gaat installeren en spellen gaat spelen die via een ander platform dan steamlibrary zijn gekocht bv Epic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Laatst online: 05-09 00:30
Exo81 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:56:
[...]

Je had misschien beter je huiswerk moeten doen.

Ik heb na lang twijfelen sinds kort een steam deck. Ik twijfelde omdat ik ook bang was veel te moeten klooien om een spel werkend te krijgen. Echter, in de praktijk valt dit 100% mee: de games die het label 'verified' hebben doen het gelijk probleemloos, net zoals bij de switch. De categorie 'playable' kan uiteenlopen maar in de meeste gevallen komt het erop neer dat je bij opstarten handmatig het toetsenbord moet oproepen om je character een naam te geven. Dat zijn letterlijk maar 2 knoppen die je tegelijk moet indrukken. Soms moet je het spel via een speciale launcher opstarten maar ook dat is erg makkelijk (en ik ben een digibeet).

Dus mijn advies is om voor de steamdeck te gaan en de verhalen over tweaken met een korrel zout te nemen (dat is echt pas aan ode als je emulators gaat installeren en spellen gaat spelen die via een ander platform dan steamlibrary zijn gekocht bv Epic).
En zelfs voor de emulators (emudeck) en launchers zoals epic en gog zijn op YouTube genoeg how to filmpjes te vinden... Zelfs hoe je quacked games aan de praat krijgt.
En voor de mensen m et echt teveel tijd Windows 10 opstarten.... Dus naast gamen ook een geweldig tweak(ers) device.

Oh ja.. Levertijd is volgens mij geen groot issue (zoals Ps5) meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exo81
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-09 20:27
LaFleche schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:56:
[...]

En zelfs voor de emulators (emudeck) en launchers zoals epic en gog zijn op YouTube genoeg how to filmpjes te vinden... Zelfs hoe je quacked games aan de praat krijgt.
En voor de mensen m et echt teveel tijd Windows 10 opstarten.... Dus naast gamen ook een geweldig tweak(ers) device.

Oh ja.. Levertijd is volgens mij geen groot issue (zoals Ps5) meer.
Levertijd is inderdaad paar dagen: had hem zondag besteld en woensdag in huis...

Voor mij als vader is dit echt een super apparaat. Gewoon 'savonds op de bank naast m'n vrouw zitten. Een tijdje kon ik goed vooruit met de switch, maar laatste tijd kwamen daar ook geen games meer uit die me aanspraken. Maar nu gelukkig de steamdeck met veel games die ik altijd al wilde spelen.
Pagina: 1