WTW voor woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swier050
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-01-2024
Beste allen!

Ik bezit een jaren 70 twee-onder-een-kapwoning. In de afgelopen jaren de woning wat verduurzaamd door de spouwmuren (c.a. 5cm) na te isoleren, bodemisolatie (kruipruimte te ondiep om vloer te laten isoleren) en nieuwe kozijnen met HR++ glas laten plaatsen.

Nu wordt natuurlijk gezegd, isoleren is ventileren. De woning is van origine voorzien van een mechanische afzuiging. Echter is die nu alleen aanwezig in badkamer en toilet.
Ventilatie gebeurt nu door middel van openstaande roosters. Ik merk echter wanneer het kouder wordt dat de roosters toch voor tocht zorgen. Het dichtzetten zorgt uiteraard voor een verhoogde CO2. Met z'n tweeën is het nog binnen de perken, maar bij bezoek of eventuele toekomstige gezinsuitbreiding lijkt het mij verstandig om te kijken naar andere (energiezuinige) ventilatie. Ook nu er met lagere temperaturen verwarmd wordt.

Nu heb ik zelf het idee om een WTW installatie te (laten) installeren. Helaas is de woning niet zo heel geschikt om achteraf kanalen aan te brengen. Ik heb hiervoor al een aantal ideeën proberen uit te werken, maar het is zeer lastig om vanaf zolder de woonkamer met keuken te bereiken.

Nu kwam ik laatst met het idee om in plaats van op zolder in de aanpandige garage een WTW unit te plaatsen. Enige nadeel wat ik mij kan bedenken is dat de WTW dan alleen de woonkamer en keuken kan bestieren. Eventueel het ventileren voor de bovenverdieping zou naar mijn idee met een tweede WTW unit kunnen. (zolder bevat een houtenvloer. Bovenverdieping is hierdoor gemakkelijker te bereiken).

De woonkamer met keuken is een grove 100m3. Mijn idee was om de Orcon WTW HealthLine HRC-300 MaxComfort - 300m³/h of Orcon WTW HealthLine HRC-300 EcoMax - 300m³/h aan te schaffen.
https://www.ventilatielan...en.html?codes=28808,39153 Met eventueel een CO2 sensor erbij.

Ik heb nu een Orcon mechanische afzuiging, bevalt goed en het voordeel vind ik is dat je het afzuigdebiet zeer gemakkelijk zelf kan instellen.

Volgens de gegevens presteert hij op het laagste niveau hij in de laagste stand 45m3/h, middelste stand 150m3/h en hoogste stand 225m3/h.

Vraag:
- Is dit, gezien mijn situatie, een verstandige keuze?
- wat zijn de (totale) afmetingen waar ik tijdens installatie rekening mee moet houden (m.a.w. hoeveel ruimte ben ik 'kwijt')?
- heeft er iemand ervaring met bovenstaande WTW?
- Iemand een beter idee of alternatief?

Alvast bedankt en ik hoor graag! :)

ps; sorry voor de lange post }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 13:38
Ik woon zelf ik een 1970 hoekhuis waar alles is nageisoleerd zonder ventilatie profielen.
Zo nu en dan slapen de kids ook bij ons op de kamer en zelfs dan loopt de CO2 niet te hoog op.
Ik ga dus echt niet een WTW plaatsen je bent zo 3k verder incl kanalen en boringen.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A.M.H
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-01 12:26
maartentmm schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:47:
Ik woon zelf ik een 1970 hoekhuis waar alles is nageisoleerd zonder ventilatie profielen.
Zo nu en dan slapen de kids ook bij ons op de kamer en zelfs dan loopt de CO2 niet te hoog op.
Ik ga dus echt niet een WTW plaatsen je bent zo 3k verder incl kanalen en boringen.
Of jij hebt een heeeeele grote slaapkamer of je huis is zo lek als een mandje :F. Hoe dan ook niet echt verstandig dat aan te bevelen aan andere mensen.
Jij hebt het overigens over het aanleggen van kanalen enz. Maar TS wil alleen WTW in de woonkamer, dat kan dus prima met een decentrale WTW --> geen kanalen.

Mijn input:
Aangezien je aangeeft alleen WTW te willen toepassen in de woonkamer zou ik eens kijken naar "decentrale WTW".
goedkoopste optie is: 2x een decentrale WTW. 1 in de voorgevel en 1 in de achtergevel.
https://www.ventilatielan...entrale-wtw-hru-wall.html

Alternatief:
1 of 2 van zulke:
https://www.itecluchtreiniger.nl/mitsubishi-vl-100-ventilatie-met-warmteterugwinning

Bij beide opties wel je huidige afzuiging in de woonkamer afdoppen.

Je kan eventueel voor een wat lagere capaciteit gaan. Je hebt namelijk altijd nog de ventilatie roosters als extra'tje bij bezoek.

Tip:
Heb je al naar je afzuigkap gekeken? Als je geen recirculatiekap hebt zal ik daar ook eens naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 13:38
A.M.H schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:21:
[...]

Of jij hebt een heeeeele grote slaapkamer of je huis is zo lek als een mandje :F. Hoe dan ook niet echt verstandig dat aan te bevelen aan andere mensen.
Jij hebt het overigens over het aanleggen van kanalen enz. Maar TS wil alleen WTW in de woonkamer, dat kan dus prima met een decentrale WTW --> geen kanalen.

Mijn input:
Aangezien je aangeeft alleen WTW te willen toepassen in de woonkamer zou ik eens kijken naar "decentrale WTW".
goedkoopste optie is: 2x een decentrale WTW. 1 in de voorgevel en 1 in de achtergevel.

Alternatief:
1 of 2 van zulke:
https://www.itecluchtreiniger.nl/mitsubishi-vl-100-ventilatie-met-warmteterugwinning

Je kan eventueel voor een wat lagere capaciteit gaan. Je hebt namelijk altijd nog de ventilatie roosters als extra'tje bij bezoek.

Tip:
Heb je al naar je afzuigkap gekeken? Als je geen recirculatiekap hebt zal ik daar ook eens naar kijken!
Beter advies ja. Mijn huis is echter niet zo lek als een mandje op de zolder na dan.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:12
[...]

Mijn input:

Alternatief:
1 of 2 van zulke:

Tip:
Er is zelfs een heel topic over decentrale ventilatie met wtw

Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swier050
maartentmm schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:47:
Ik weet niet wat jij te hoog vindt, maar ik zoek een oplossing voor mijn situatie.
[...]
.......

Mijn input:

Alternatief:
1 of 2 van zulke:

Tip:
migchiell schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:19:
[...]

Er is zelfs een heel topic over decentrale ventilatie met wtw

Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb inderdaad al rondgekeken naar een decentrale unit. Ik vraag mij alleen wel af of dit voldoende capaciteit heeft voor een woonkamer. Je zit naar mijns inziens al snel op het maximaal draaien van de decentrale wtw voor voldoende. Dit zorgt dan ook voor extra geluid.

En 'normale' wtw, die op laagste stand voldoende voor ventilatie zorgt zal (is een aanname) minder geluid produceren. Daarnaast zou je twee separate decentrale wtw units moeten plaatsen aangezien het eerst lucht uitblaast (=onderdruk, dus alsnog aanzuigende lucht van buiten) en vervolgens lucht inblaast (=overdruk dus warme lucht naar buiten).

Als mijn beredenatie niet klopt hoor ik dat ook graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A.M.H
swier050 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:05:
[...]

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb inderdaad al rondgekeken naar een decentrale unit. Ik vraag mij alleen wel af of dit voldoende capaciteit heeft voor een woonkamer. Je zit naar mijns inziens al snel op het maximaal draaien van de decentrale wtw voor voldoende. Dit zorgt dan ook voor extra geluid.

En 'normale' wtw, die op laagste stand voldoende voor ventilatie zorgt zal (is een aanname) minder geluid produceren. Daarnaast zou je twee separate decentrale wtw units moeten plaatsen aangezien het eerst lucht uitblaast (=onderdruk, dus alsnog aanzuigende lucht van buiten) en vervolgens lucht inblaast (=overdruk dus warme lucht naar buiten).

Als mijn beredenatie niet klopt hoor ik dat ook graag :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptHfzzAysj-WnNtlIOzfNHdVCh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cn0s2eyzPnjplO8HenXxajs1.png?f=user_large

Hierboven een voorbeeldje uit PVE frisse kantoren. Aan jouw de keuze wat voldoet voor jouw.

Bij de eerste link die ik stuurde is het inderdaad aan te raden een gelijk aantal te plaatsen, dus 2 of 4. Dit is inderdaad vanwege de onder- ovedruk die je benoemde.

De tweede link die ik stuurde is echter gewoon balansventilatie. Deze heeft gewoon een aparte aanvoer- en afvoer kanaal naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swier050
A.M.H schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:24:
[...]

[Afbeelding]

Hierboven een voorbeeldje uit PVE frisse kantoren. Aan jouw de keuze wat voldoet voor jouw.
Als je iets doet moet je het ook goed doen, dus z'n hoog mogelijk thermisch rendement, geluidsarm maar vooral (de reden voor een wtw) is voldoende frisse lucht voor nu en de toekomst.
Bij de eerste link die ik stuurde is het inderdaad aan te raden een gelijk aantal te plaatsen, dus 2 of 4. Dit is inderdaad vanwege de onder- ovedruk die je benoemde.

De tweede link die ik stuurde is echter gewoon balansventilatie. Deze heeft gewoon een aparte aanvoer- en afvoer kanaal naar buiten.
Bij twee of vier stuks moet ik echt goed kijken waar dat eventueel geplaatst kan worden en daarnaast zal er ook stroom aangelegd moeten worden.
Als ik het zo lees is bij Mitsubishi VL-100 in mijn ogen het nadeel dat er 'maar' twee standen zijn, laag of hoog.

Daarnaast als ik twee of vier moet aanschaffen, van welke dan ook, zit ik qua prijs niet ver van een normale WTW-unit af die uiteindelijk een hoger debiet heeft en hogere thermische rendement. Daarnaast, als het op de laagste standen meer dan voldoende kunnen ventileren, het geluidniveau ook lager is? (=aanname).

Dan kom ik toch weer op WTW in aanpandige garage? Hoeveel ruimte zou dan incl. installatie in beslag nemen?

Ik zie een decentrale WTW meer voor kleinere ruimtes zoals slaapkamers, studeerkamers/kantoor etc. Wellicht heb ik het mis, maar als ik wat reacties lees uit de decentrale topic dan zijn de ervaringen wisselend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Als je het meteen goed en future-proof wil aanpakken dan moet je gewoon kanalen door je hele woning trekken en een centrale WTW ophangen.

Maar goed je geeft aan alleen je woonkamer te willen doen dus dan is decentraal ideaal.
2 of 4 van die goedkope dingen en die Mitsubishi maar even links laten liggen en kijken naar wat professionelere, ClimaRad Sensa V2X of H2X bijvoorbeeld. Die doet max. 125m3/h. Dat is 5 personen bij de minimale eisen uit mijn voorbeeldje van PVE frisse kantoren. Dan zit je dus wel op 750ppm boven de buitenlucht concentratie = ongeveer dus 1100ppm.

Ik denk dat het verstandig is om te beginnen met opstellen van eisen/wensen. Als je namelijk max 600ppm in je binnenklimaat wenst dan moet je een héél andere installatie aanleggen dan als je 800 a 900 acceptabel vindt.

Edit: En die gezinsuitbreiding. Wordt dat er 1, 2 of was je wat anders van plan... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door A.M.H op 28-11-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 20:56

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Hoe lang zijn je roosters en hoeveel ventileer je in de basis. Soms kan een te hoge luchtsnelheid voor tochtgevoel zorgen. Dit kan door te weinig lengte rooster of een te hoog afgestelde installatie. Is de installatie ingeregeld na de verbouwing?

Mischien valt hier nog iets te optimaliseren.

Verder wat is de spleet onder de deuren naar het toilet ( er vanuit gaande dat deze de woonkamer afzuigt via de deuren) Als deze te smal is loopt daar de luchtsnelheid op wat als ik mij niet vergis ook tocht kan veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Decentrale ventilatie heeft wel 1 groot nadeel en dat is dat het eerst in blaast en daarna uit blaast. Dit geeft 2 verschillende tonen en misschien eigenlijk wel 3.

Ik kan best tegen een constante zoem maar het om de paar minuten veranderen naar uit en dan de andere kant op is voor mij persoonlijk super frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.M.H
Sen schreef op donderdag 1 december 2022 @ 02:33:
Decentrale ventilatie heeft wel 1 groot nadeel en dat is dat het eerst in blaast en daarna uit blaast. Dit geeft 2 verschillende tonen en misschien eigenlijk wel 3.

Ik kan best tegen een constante zoem maar het om de paar minuten veranderen naar uit en dan de andere kant op is voor mij persoonlijk super frustrerend.
Daar ga je de fout in. Decentrale WTW betekend niet dat het geen balans ventilatie is. Je hebt inderdaad decentrale ventilatie die toevoer en retour om de X seconden wisseld. Je hebt echter ook decentrale wtw die een aparte toevoer en retour hebben en dus een constante flow. Bijvoorbeeld de climarad sensa H2X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
Wij hebben decentrale WTW in de woonkamer en een CO2 meter. De laagste stand van de ventilator is goed voor 1 aanwezige, bij elk extra persoon moet deze een standje hoger. Bij 4 personen geeft dat best wel herrie en dat doen we ook bijna nooit. Maar voordat we dit systeem hadden was de luchtkwaliteit veel slechter dan nu en dat vonden we toen normaal.
Het debiet moet je kiezen op het aantal personen (CO2 uitstoot) en niet op het aantal kubieke meters.
Pagina: 1